quote:
Fijn, dan zijn we het in principe al eens.
quote:
[...]
Nee, juist niet, wat ik uit ervaring weet is dat het veel belangrijker is om in de omgang met de gaven zoals je boven schrijft te benoemen dat je die gaven hebt gekregen en dat het doen van dingen voor een ander te maken heeft met je geloof.
Zoveel mensen zoveel ervaringen.
quote:
[...]
Nee, maar wat je wel doet is getuigen. Je draait er niet om heen en benoemt wat voor jou als enige kerk geldt.
Toch maak ik dergelijke statements zelden of nooit. Zij dienen niet de oecumene.
quote:
[...]
je verwisselt gaven met evangeliseren. Zie mijn eerdere opmerking hierboven.
Dus niet schofferend voor die mensen die in hun daden laten zien.
[...]
zie boven.
Prima, maar we waren het dan ook al eens over het eerste stuk.

quote:
[...]
Ik ben op interkerkelijk vlak betrokken bij het landelijk diaconaat, ben vrijwillig diaconaal werker bij een aantal gezinnen, vertel mensen waarom ik hen help en waar ik de kracht vandaan krijg. Het betrokken zijn bij anderen kun je prima koppelen aan evangeliseren, zoals jij benoemt met bv. de zuster in een ziekenhuis.
Maar draai er niet om heen dat je een kind van God bent. (waarbij ik niet zeg dat jij dat doet! Het is algemene opmerking.)
Leuk om te zien dat je zelf ook een actieve bijdrage levert, ik heb namelijk ervaren dat dat vaak wel anders is bij mensen die zulke uitspraken doen.
quote:
[...]
Kennelijk voelde jij je de maat genomen, dat was niet de bedoeling.
Maak je geen illusies zelf heb ik ook best een leuke staat van dienst, ik nam het slechts op voor het type mensen waar ik er vele van ken die naar kunnen handelen.
Edit: de TV stond aan en er was een herhaling van een actualiteiten programma waarin een gedicht werd voorgedragen. Het deed me denken aan dit topic:
Zuster Immaculata die al vier en dertig jaar
verlamde oude mensen wast, in bed verschoont,
en eten voert,
zal nooit haar naam vermeld zien.
Maar elke ongewassen aap die met een bord: dat hij
vóór dit, of tegen dat is, het verkeer verspert,
ziet 's avonds reeds zijn smoel op de tee vee.
Toch goed dat er een God is.
Gerard Reve