Auteur Topic: Evangelisatie  (gelezen 2849 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Evangelisatie
« Gepost op: januari 26, 2009, 08:24:52 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 26 januari 2009 om 09:53:
[...]

In hoeverre is het een keuze om niet te geloven als je opgroeit in een seculiere maatschappij als de onze.

Wel even verder lezen de volgende keer. Ik schrijf in dezelfde alinea over onze maatschappij.
Overigens met de evangelisatiedrang van tegenwoordig is het inderdaad onmogelijk dat je iets over een God hoort....
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

• Bekijk profiel
Evangelisatie
« Reactie #1 Gepost op: januari 26, 2009, 08:52:10 pm »

quote:

okidoki schreef op 26 januari 2009 om 20:24:
[...]

Wel even verder lezen de volgende keer. Ik schrijf in dezelfde alinea over onze maatschappij.
Overigens met de evangelisatiedrang van tegenwoordig is het inderdaad onmogelijk dat je iets over een God hoort....

Tot een aantal jaar geleden was ik min of meer ongelovig en heb nooit last gehad van evangelisatiedrang van wie dan ook. Daarnaast kan de invulling van evangelisatie juist een averechts effect hebben op mensen waardoor ze gelijk met de hakken in het zand gaan staan.
Indien je beaamt wat ik geschreven heb of die nuance ook wilt hanteren dan had je je eerste stelling die ik citeerde nooit op kunnen schrijven. Ik heb het even teruggelezen en sta nog steeds achter mijn reactie.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 08:53:27 pm door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangelisatie
« Reactie #2 Gepost op: januari 26, 2009, 10:03:38 pm »

quote:

okidoki schreef op 26 januari 2009 om 21:44:
[...]
Was cynisch bedoeld :Y)
Maar exact, je hoort minimaal de vloekwoorden waar God in genoemd wordt, komt het op tv en in de film tegen, bent wel ongelooflijk aan het coconnetje spelen als je op internet nog nooit iets hebt gezien wat in de richting van God kan wijzen.
Daarnaast volgt bijna een ieder onderwijs tot een bepaalde leeftijd.
Tevens heeft een kind de domme vragen waar dingen vandaan komen, waarom de buurkindjes op zondag niet aan het timmeren zijn of weet ik veel wat.
Het is daarmee in deze maatschappij onmogelijk dat je er nooit iets van gehoord hebt.
En als er al iemand is die dat wél zo heeft beleefd dan is óf de beleving vertekend óf schort er iets aan de kerken en hun leden.

De nuance van de inboorling op zijn walahitie-eiland gaat in ons landje niet echt op dacht ik...

Ja ja, en daarom lopen ook de meeste kerken leeg en enkelen nog redelijk stabiel. Omdat iedereen het evangelie zeker zo gehoord heeft dat bij hem en haar het kwartje is gaan vallen?

Sta er niet van te kijken, maar volgens mij is de geestelijke toestand in Nederland gelijk aan de geestelijke toestand van Israël in Jezus' tijd. Er waren veel herders die een grote last op de schouders van de mensen legden en daardoor konden de mensen de weg naar God moeilijk vinden. Het zou kunnen dat 99 schapen van de kudde veilig in de schaapskooi staan, maar die ene schaap doolt nog steeds door de bergen.

Daarbij: veel mensen volgen de weg waarvan ze menen dat dat de beste weg is om te volgen. Gaande weg lopen ze vast, maar hoe ze weer naar Huis moeten (met een hoofdletter) weten ze niet.

Keuzes:
Islam? Allah is groot en een vredige religie volgens de meeste moslims.
Jodendom? De genen die de wet hebben.
Katholiek? Luthers? Vrijzinnig protestants? Pinksters? Gereformeerd? Babtist? Evangelisch? Messiaans Joods? Wie is nou de kerk?
Waar zijn de jongeren die je met open armen staan op te wachten?
Waar zijn je vrienden?
Is het toch het humanisme?
Het ietisme?
Jomanda misschien?
New Age?
Gnossistisch misschien?
Is het links sociaal, of rechts liberaal?
Is het het ontstaan de evolutie uit zichzelf?
Of heeft de SGP de waarheid?

Chaos, verdeeldheid. Ellende.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 10:14:07 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Evangelisatie
« Reactie #3 Gepost op: januari 26, 2009, 10:07:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 januari 2009 om 22:03:
[...]

Ja ja, en daarom lopen ook de meeste kerken leeg en enkelen nog redelijk stabiel. Omdat iedereen het evangelie zeker zo gehoord heeft dat bij hem en haar het kwartje is gaan vallen?

Sta er niet van te kijken, maar volgens mij is de geestelijke toestand in Nederland gelijk aan de geestelijke toestand van Israël in Jezus' tijd. Er waren veel herders die een grote last op de schouders van de mensen legden en daardoor konden de mensen de weg naar God moeilijk vinden. Het zou kunnen dat 99 schapen van de kudde veilig in de schaapskooi staan, maar die ene schaap doolt nog steeds door de bergen.

Probleem is volgens mij meer het "horendedoofsyndroom".
Maar kennelijk evangeliseert er geen een meer in dit land.
We dwalen overigens af.....(in deze draad dan :) )

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangelisatie
« Reactie #4 Gepost op: januari 26, 2009, 10:16:31 pm »

quote:

okidoki schreef op 26 januari 2009 om 22:07:
[...]

Probleem is volgens mij meer het "horendedoofsyndroom".
Maar kennelijk evangeliseert er geen een meer in dit land.
We dwalen overigens af.....(in deze draad dan :) )

evangeliseren is inderdaad lastig. Ik weet zelf om eerlijk te zijn ook niet hoe je de man nog berijken kunt, behalve dan nog via de randkerkelijk route van tienerclubs en vakantiebijbelclubs om zo nog enkelen te berijken.

Daarom lijkt het me nu extra lastig om te zien wie die dwalende schaap is, maar God kent hem, dat weet ik zeker.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Evangelisatie
« Reactie #5 Gepost op: januari 26, 2009, 11:44:58 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 januari 2009 om 21:53:
[...]

Jezus is ook de weg, de waarheid en het leven, omdat Hij de Geest zend namens de Vader aan wie Hij het schenken wil. Daarom oordeel ik daar ook niet over. Lees de bijbelgedeeltes die ik mee stuurde hier boven eens door. als de heidense volken waar over geschreven wordt al door de Geest te volgen (zonder dat ze weten dat het God is) en daardoor zichzelf aanklagen of vrijspreken, is die weg van Jezus Christus dan niet via Zijn Geest? En wie doorgrond het hart van de mensen of die in de Geest Jezus Christus volgen (het zij bewust, het zij onbewust) dan God de Vader zelf?

Aan Hem is het laatste woord, en zo naar de teksten in de bijbel bekeken is de weg de waarheid en het leven in de Geest van Jezus Christus en God de Vader. Waar die Geest kan gaan, is het leven.

[...]

De samaritaanse vrouw bad in Geest en in waarheid en had daardoor het leven. Jezus zei tegen haar: "Jullie aanbidden de God die jullie niet kennen."

Het is aan ons om de mensen die de God aanbidden die ze niet kennen in Geest en in waarheid, het kennen van Hem bekent te maken.

In onze multi-communicatieve samenleving kan een ieder kennis nemen van het evangelie, je kunt er bij tijd en wijle niet aan ontsnappen.
In de oorden waarin deze communicatie nog niet plaats heeft gevonden kan men er niet mee herontdekt worden tot het moment dat het evangelie tot hen wordt gebracht.
Ik schrijf herontdekt omdat al deze stammen dezelfde voorvaders hebben namelijk Noachs zonen. Zij wisten van de waarheid en hebben dit mogen overdragen.

Door de eeuwen heen is al aan vele volken het evangelie "voorbij gegaan". Voor velen in deze tijd is die waarheid oud en dood en voorbij gegaan.
Zo gaat het evangelie eerst voorbij aan al de volken die dit nog niet kennen zodat het heil aan hen niet voorbij zal gaan.
God is geduldig en wil geen compromis ten aanzien van de waarheid. Verheug je in Zijn geduld, gebruik de tijd om in gesprek te gaan met ongelovigen. Besef ook dat Gods geduld eens voorbij gaat.
God werkt niet door alle religies heen opdat daar een sprankje licht zou zijn.  Gods licht zou de duisternis volledig verdrijven en niet een beetje (in meer of mindere mate) in stand houdt. Van een slechte boom komt geen goede vrucht.

Overigens is europa ook wel een aardig zendingsterrein aan het worden.

De wereld heeft wel de gloeilamp ontdekt om het donker te overwinnen, maar heeft ze ook een lamp ontdekt die duisternis schijnt en het licht overwint?
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2009, 08:54:48 am door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Evangelisatie
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2009, 12:41:17 am »
Mag ik voorzichtig stellen dat ALS je WEET dat je een LEER VAN WAARHEID hebt en je leest de Bijbel en de opdrachten die daarin aan ons gegeven worden (zendingsbevel) dat je niet anders KUNT dan die WAARHEID delen met anderen en dat dit niet gebeurt?
Bij ja: Het is dan schandalig gesteld met de gelovige massa. Gelovigen zijn dan gewoon egoïsten die niet willen delen van wat zij krijgen.
Klinkt hard, weet ik, maar is dan wel een feit lijkt mij.
Is het teveel moeite om te getuigen van de Bron in ons leven?
Eerlijk, ik schaam mij dat christenen dat niet meer durven.
Wij hebben het verhaal van redding gekregen, wij hebben in het Woord van God genade ontvangen. En dat delen we niet meer?
Schandalig....

Waarheid kennen is waarheid verkondigen lijkt mij.
(En ja, ik verbaas me daarover...)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangelisatie
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2009, 05:07:11 am »
Ik denk dat de term zeldingsveld al genoeg zegt. Veel mensen hebben de hulp van een evangelist nodig om wakker geschud te worden en de leidende hand om het evangelie te vinden. Nu denk ik dat veel Nederlanders gewoon geen flauw benul hebben van de geestelijke armoede waar ze in zitten, ze hebben er gewoon geen kennis van. Maar nu is Nederland ook wel een zeer zwaar zendingsveld. Velen verzetten zich ook wel tegen een bekering. Dat neemt niet weg dat we die ene dwalende schaap buiten de kudde moeten zoeken. Want zo af en toe berijk je ze wel. Dat heb ik de afgelopen jaren onder tienerwerk wel gemerkt. Ook die ongelovige vriendinnetje die een tiener mee brengt begon toch wel wat bij te draaien. De mogenlijkheid dat God bestaat zagen ze dan ook wel soms.  Een andere in onze kerk is via zijn vrienden bij onze kerk terecht gekomen. Vriendschapsevangelisatie is heel belangrijk.

Vandaar ook dat ik die vergelijking maak met de heidense volken voorheen. Voor sommigen in Nederland geld dat ze zonder een zendeling te ontmoeten gewoon niet wakker geschud wordt, daar dragen we ook een grote verantwoordelijkheid. Kijk naar Rotterdam: 97 procent van de inwoners gaan niet naar de kerk. Hun bijbelkennis is zeer slecht te noemen vaak. Terwijl in Kampen meer mensen naar de kerk gaan, hun kennis is ook groter.

Daarbij ben ik me ook er van bewust dat niet "wij" evangeliseren, maar God door ons. Wij moeten wel open voor Gods Geest staan.

Ik geloof trouwens ook dat iemand eerder Jezus Geest volgt als hij of zij er kennis van heeft.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2009, 05:10:46 am door gaitema »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Evangelisatie
« Reactie #8 Gepost op: januari 27, 2009, 10:54:40 am »

quote:

okidoki schreef op 27 januari 2009 om 00:41:
Mag ik voorzichtig stellen dat ALS je WEET dat je een LEER VAN WAARHEID hebt en je leest de Bijbel en de opdrachten die daarin aan ons gegeven worden (zendingsbevel) dat je niet anders KUNT dan die WAARHEID delen met anderen en dat dit niet gebeurt?

Een ieder heeft andere gaven en zal op zijn/haar eigen manier vorm geven aan het verspreiden van de blijde boodschap. Een zuster in het ziekenhuis zal door de verzorging van de hulpbehoevenden bijvoorbeeld al de blijde boodschap kunnen verspreiden. Een ander doet dat door als vrijwilliger het parochieblad rond te brengen. En weer een ander doet dat binnen zijn/haar gezin met de opvoeding van de kinderen. Iemand anders zal er simpelweg zijn voor zijn/haar dierbaren las zij troost nodig hebben. Een oude oma/opa zal dat wellicht stil in gebed doen voor de bekering van de familie. En een timmerman zal de blijde boodschap verspreiden op zijn manier door goed werk te leveren zodat hij mensen dienstbaar is. Een ieder heeft zijn/haar eigen kwaliteiten die hij/zij kan benutten.
Hoe zie jij het eigenlijk voor je? Dat we met alle christenen schreeuwerig op straat 'radicale' folders gaan verspreiden en mensen direct gaan aanspreken?

En hoe zit dat met mijn aanwezigheid op dit forum. Ik weet dat de katholieke kerk de enige kerk is, het Lichaam van Christus. Moet ik hier pogingen gaan ondernemen om mensen te bekeren?

quote:

Bij ja: Het is dan schandalig gesteld met de gelovige massa. Gelovigen zijn dan gewoon egoïsten die niet willen delen van wat zij krijgen.
Het is nodeloos hard en doet in de verste verte geen enkele recht aan de individuele mens. Daarnaast vind i het nogal schofferend voor al die mensen die op hun eigen manier zich inzetten voor Christus.

quote:

Hoe zou je dit concreet invulling willen geven?

quote:

Wij hebben het verhaal van redding gekregen, wij hebben in het Woord van God genade ontvangen. En dat delen we niet meer?
Schandalig....

Wat doe jezelf zoal op dagelijkse/wekelijkse basis? En wie ben jij om de maat te nemen?
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2009, 10:56:27 am door Thorgrem »

cyber

• Bekijk profiel
Evangelisatie
« Reactie #9 Gepost op: januari 27, 2009, 12:43:19 pm »

quote:

okidoki schreef op 27 januari 2009 om 00:41:
Schandalig....

Evangeliseren doe je desnoods met woorden zei Augustinus.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Evangelisatie
« Reactie #10 Gepost op: januari 27, 2009, 02:02:22 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 27 januari 2009 om 10:54:
[...]

Een ieder heeft andere gaven en zal op zijn/haar eigen manier vorm geven aan het verspreiden van de blijde boodschap. Een zuster in het ziekenhuis zal door de verzorging van de hulpbehoevenden bijvoorbeeld al de blijde boodschap kunnen verspreiden. Een ander doet dat door als vrijwilliger het parochieblad rond te brengen. En weer een ander doet dat binnen zijn/haar gezin met de opvoeding van de kinderen. Iemand anders zal er simpelweg zijn voor zijn/haar dierbaren las zij troost nodig hebben. Een oude oma/opa zal dat wellicht stil in gebed doen voor de bekering van de familie. En een timmerman zal de blijde boodschap verspreiden op zijn manier door goed werk te leveren zodat hij mensen dienstbaar is. Een ieder heeft zijn/haar eigen kwaliteiten die hij/zij kan benutten.
Helder.

quote:

Hoe zie jij het eigenlijk voor je? Dat we met alle christenen schreeuwerig op straat 'radicale' folders gaan verspreiden en mensen direct gaan aanspreken?
Nee, juist niet, wat ik uit ervaring weet is dat het veel belangrijker is om in de omgang met de gaven zoals je boven schrijft te benoemen dat je die gaven hebt gekregen en dat het doen van dingen voor een ander te maken heeft met je geloof.

quote:

En hoe zit dat met mijn aanwezigheid op dit forum. Ik weet dat de katholieke kerk de enige kerk is, het Lichaam van Christus. Moet ik hier pogingen gaan ondernemen om mensen te bekeren?
Nee, maar wat je wel doet is getuigen. Je draait er niet om heen en benoemt wat voor jou als enige kerk geldt.

quote:

Het is nodeloos hard en doet in de verste verte geen enkele recht aan de individuele mens. Daarnaast vind i het nogal schofferend voor al die mensen die op hun eigen manier zich inzetten voor Christus.
je verwisselt gaven met evangeliseren. Zie mijn eerdere opmerking hierboven.
Dus niet schofferend voor die mensen die in hun daden laten zien.

quote:

Hoe zou je dit concreet invulling willen geven?
zie boven.

quote:

Wat doe jezelf zoal op dagelijkse/wekelijkse basis?

Ik ben op interkerkelijk vlak betrokken bij het landelijk diaconaat, ben vrijwillig diaconaal werker bij een aantal gezinnen, vertel mensen waarom ik hen help en waar ik de kracht vandaan krijg. Het betrokken zijn bij anderen kun je prima koppelen aan evangeliseren, zoals jij benoemt met bv. de zuster in een ziekenhuis.
Maar draai er niet om heen dat je een kind van God bent. (waarbij ik niet zeg dat jij dat doet! Het is algemene opmerking.)

quote:

En wie ben jij om de maat te nemen?
Kennelijk voelde jij je de maat genomen, dat was niet de bedoeling.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Evangelisatie
« Reactie #11 Gepost op: januari 27, 2009, 02:32:17 pm »

quote:

Fijn, dan zijn we het in principe al eens.

quote:

[...]
Nee, juist niet, wat ik uit ervaring weet is dat het veel belangrijker is om in de omgang met de gaven zoals je boven schrijft te benoemen dat je die gaven hebt gekregen en dat het doen van dingen voor een ander te maken heeft met je geloof.
Zoveel mensen zoveel ervaringen.

quote:

[...]
 Nee, maar wat je wel doet is getuigen. Je draait er niet om heen en benoemt wat voor jou als enige kerk geldt.
Toch maak ik dergelijke statements zelden of nooit. Zij dienen niet de oecumene.

quote:

[...]
 je verwisselt gaven met evangeliseren. Zie mijn eerdere opmerking hierboven.
Dus niet schofferend voor die mensen die in hun daden laten zien.

[...]
 zie boven.
Prima, maar we waren het dan ook al eens over het eerste stuk. :)

quote:

[...]

Ik ben op interkerkelijk vlak betrokken bij het landelijk diaconaat, ben vrijwillig diaconaal werker bij een aantal gezinnen, vertel mensen waarom ik hen help en waar ik de kracht vandaan krijg. Het betrokken zijn bij anderen kun je prima koppelen aan evangeliseren, zoals jij benoemt met bv. de zuster in een ziekenhuis.
Maar draai er niet om heen dat je een kind van God bent. (waarbij ik niet zeg dat jij dat doet! Het is algemene opmerking.)
Leuk om te zien dat je zelf ook een actieve bijdrage levert, ik heb namelijk ervaren dat dat vaak wel anders is bij mensen die zulke uitspraken doen.

quote:

[...]

Kennelijk voelde jij je de maat genomen, dat was niet de bedoeling.

Maak je geen illusies zelf heb ik ook best een leuke staat van dienst, ik nam het slechts op voor het type mensen waar ik er vele van ken die naar kunnen handelen.

Edit: de TV stond aan en er was een herhaling van een actualiteiten programma waarin een gedicht werd voorgedragen. Het deed me denken aan dit topic:

Zuster Immaculata die al vier en dertig jaar
verlamde oude mensen wast, in bed verschoont,
en eten voert,
zal nooit haar naam vermeld zien.
Maar elke ongewassen aap die met een bord: dat hij
vóór dit, of tegen dat is, het verkeer verspert,
ziet 's avonds reeds zijn smoel op de tee vee.

Toch goed dat er een God is.

Gerard Reve
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2009, 05:35:34 pm door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangelisatie
« Reactie #12 Gepost op: januari 27, 2009, 03:49:41 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 27 januari 2009 om 15:40:
De god die die grondig christelijk voorschrijft, degene die slechts christenen toe laat in de hemel, klinkt mij in de oren als de meest onrechtvaardige, brute en naar mijn menselijke maatstaven kinderachtige god (jij gelooft niet in mij dus je bent niet aardig) Daarnaast raad ik het niemand aan woonachtig in een streng Islamitisch land om je opeens te bekeren tot het christendom, want dan bestaat er een gerede kans dat je veel eerder in de hemel komt dat je lief is. En het ligt echt zwaar aan je opvoeding of je daadwerkelijk in een god gelooft want het is echt een aangeleerd feit, er is immers ook niemand in Frankrijk die in Sinterklaas gelooft, omdat nou eenmaal geen enkele ouder ze daar bij de geboorte over heeft geinformeerd. Daarnaast denk ik dat het in de hel veel gezelliger is want daar zijn veel meer van mijn vrienden en veel meer ruim denkende minder bekrompen mensen die dan wellicht mijn vriend kunnen worden.
Ter toelichting: veel Moslims in Iran zijn de laatste tijd over gegaan tot het christendom ondanks de gevolgen. Het zelfde geld voor een kleinere groep moslims in Saoedi-Arabië die tot het christendom overgegaan zijn. Het is inderdaad levens gevaarlijk en toch gebeurd het. Sommigen (vooral de bekeerden in Saoedi-Arabië) hebben het over openbaringen die ze hadden. Vaak in een droom waardoor ze Jezus zijn gaan dienen. Ze kiezen liever voor een eeuwig leven. Er zijn er die op de vlucht moeten, maar ook die voor jaren opgesloten zitten in de cel.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangelisatie
« Reactie #13 Gepost op: januari 27, 2009, 03:53:22 pm »
Wat evangelisatie betreft vraag ik me af hoe jullie dat op het werk doen. gaan jullie in de pauze echt over Jezus vertellen? Ik zeg wel dat ik christen ben en naar de kerk ga, en dat weten ze, maar evangeliseren?

Met drie anderen heb ik op mijn vorige werk wel over mijn geloof gehad, waarvan twee die niet christelijk zijn en de derde meer een christen die het wel eens mixt met New Age. Daar had ik nog hele gesprekken mee trouwens.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Evangelisatie
« Reactie #14 Gepost op: januari 29, 2009, 12:43:42 am »

quote:

gaitema schreef op 27 januari 2009 om 15:53:
Wat evangelisatie betreft vraag ik me af hoe jullie dat op het werk doen. gaan jullie in de pauze echt over Jezus vertellen? Ik zeg wel dat ik christen ben en naar de kerk ga, en dat weten ze, maar evangeliseren?
Wij bidden als team voor de maaltijd en in die zin geen evangelisatie. In het werk bij de cliënten maken wij als eerste duidelijk dat wij christen zijn.
En weet je? Het heeft ons nog nooit een reactie van "daar wil ik niets mee te maken hebben" opgeleverd.
Wel vragen en die kun je beantwoorden.
Leuk om te weten: een collega die al jaren niet meer iets met "geloof" deed is door de lunchtijd op kantoor wel weer zoekende en overweegt om opnieuw aan te sluiten bij een kerkgenootschap.
Het is bijzonder om die collega ineens in "mijn" diensten te zien! Meer nog een zegen op wat wij door gedrag uit willen stralen!!!

quote:

Met drie anderen heb ik op mijn vorige werk wel over mijn geloof gehad, waarvan twee die niet christelijk zijn en de derde meer een christen die het wel eens mixt met New Age. Daar had ik nog hele gesprekken mee trouwens.

Ik kom bij mensen die zichzelf atheist noemen maar niet weten wat dat betekent. Wat mijn geloof en bron betreft draai ik er niet om heen.
Ik ben van Christus en dat heeft gevolgen in mijn werk. Daar mogen ze mij en mijn medewerkers op aanspreken.
Alleen dat al doet wonderen en verbaast mensen.
Wij evangeliseren niet in de zin van "samen op de knieën" maar wel met de daden die we doen.
We bieden 24uur per dag , 7 dagen per week een bereikbare hulpverlening en dat geeft bij mensen al snel de vraag  "waarom doen jullie dat? "
Ziedaar: de ingang :)

michielk

• Bekijk profiel
Evangelisatie
« Reactie #15 Gepost op: januari 29, 2009, 05:48:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 januari 2009 om 15:53:
Meer missionair bezig zijn denk ik. Zoals je zegt als het ter tafel komt gewoon uitkomen voor je Christen zijn en het in je handelen laten merken. Niet zozeer evangeliseren, maar uitdragen van het geloof zonder dat opdringerig te doen. Dat is wel even wennen, maar ik bemerk dat het enerzijds voor mij makkelijker lukt om er voor uit te komen en anderzijds ook positieve reacties daarop.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangelisatie
« Reactie #16 Gepost op: januari 29, 2009, 07:07:09 pm »
Okidoki: dat lijkt me inderdaad heel mooi om mee te maken dat je collega nu geregeld  in de kerk ziet. Je hebt volgens mij ook mooi werk waarin inderdaad dat 24 uurs berijkbaarheid voor hulp opvalt en een opening vormt.  Mooi om te lezen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangelisatie
« Reactie #17 Gepost op: januari 29, 2009, 07:19:45 pm »
Michielk: dat kon wel eens het beste werken, het er op aan laten komen van openingen die in gesprekken ontstaan en dan gewoon er niet omheen draaien maar eerlijk zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2009, 05:32:11 pm door gaitema »