Auteur Topic: Over de leer van Moon  (gelezen 34588 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Gepost op: december 08, 2008, 11:54:10 am »
Modbreak:
Deze post is afgesplitst van een discussie over seksualiteit waarin Harmoniezoeker aan lijkt te geven dat alle(rlei) verderfelijkheden in de wereld samen hangen met de achteruitgang in seksuele moraal. Omdat deze mening voort zou vloeien uit de ideeen van Sun Myung Moon, en vervolgens daarover vragen werden gesteld, is de bewuste post verplaatst. Hier kan deze leer verder bediscussieerd worden.
Zie voor enige achtergrond Wikipedia.

quote:

Harmoniezoeker schreef op 08 december 2008 om 11:17:
Mirt, er zijn helaas vele `beesten` onder de mensen, en we hebben allemaal iets `bestachtig ` in ons.

Voorheen werd genoemd dat mensen in Nw. Guinea en de Amazone zich niet kleden en toch een samenleving hebben - we moeten niet vergeten dat die samenleving totaal onderontwikkeld zijn, mensen door ziektes niet oud worden, dat er vaak wrede gebruiken worden uitgeoefend.

Ideaal gezien zouden vrouwen hun specifieke schoonheden slechts aan hun echtgenoten te tonen, en mannen op hun beurt, behoren zich waardig voor te bereiden om dat dan binnen een huwelijk te ontvangen.

Ik kan niet anders dan terugkomen op mijn begrip betreffende de val van de mens, dat Adam en Eva voortijdig, in geestelijk onvolwassen staat dus, een echtelijke relatie aangingen, gesymboliseerd door de vrucht - vandaar de bedekking van de geslachtsdelen dus (ipv. de mond of handen, als ze letterlijke een vrucht hadden gegeten), de traditie van de bsnijdenis (het bloederig snijden van een door God zelf geschapen orgaan) en de vaak gecompliceerde relaties tussen man en vrouw.

Mijn excuses voor de `sprongen` die ik maak, maar ik denk dat het allemaal samenhangt - waarom zouden vrouwen hun bedekte `schoonheden` naders moeten bedekken, en wordt hun door bezorgde gelovige Moeders altijd aangespoord om preuts te leven?

Omdat je zegt dat je denkt dat alles samenhangt (denken wel meer mensen natuurlijk, maar jij nu vanuit de gedachte dat het centrum van die samenhang de leer van Moon is) zal ik mij er een beetje in verdiepen omdat het een beetje vermoeiend is om elke keer als de discussie een bepaalde kant op gaat door jouw teruggetrokken te worden naar jouw centrum.

Maar eerst wil ik dan van jou graag weten wat de plek is van Jezus in jouw (Moon's) leer:

als ik dit lees:

quote:

Alle mensen zijn nakomelingen van de val en zijn terechtgekomen in de invloedssfeer van de val. Daarom kunnen we het Koninkrijk der Hemelen niet binnengaan zonder een fundering te leggen om uit die sfeer te komen. De mens, die leeft in de invloedssfeer van de val moet, hoe moeilijk het ook is, die invloedssfeer van de val vernietigen. Daarom zei Jezus: "Hij die zijn leven zoekt zal het verliezen en hij die zijn leven verliest om mijnentwille zal het vinden".

We moeten ons leven op het spel zetten om deze weg vol doornen te gaan, teneinde boven die invloedssfeer van de val uit te stijgen. Uw gezinnen bevinden zich binnen die invloedssfeer van de val, evenals uw families en naties. U moet vechten en als overwinnaar daaruit komen.

kan ik dan terecht concluderen dat Jezus volgens 'jullie' wel wijze dingen gezegd heeft, maar dat de verlossing bij ons begint en door ons ook uitgewerkt moet worden?

Wat moet ik verder denken van de volgende uitspraak over Jezus:

quote:

Jezus had moeten trouwen, een gezin stichten en samen met zijn familie in eenheid met God moeten leven en Hem dienen. Na zo'n leven hadden zij samen het Koninkrijk der Hemelen kunnen binnengaan. Alleen, als individu, kon hij niet naar het Koninkrijk der Hemelen.
« Laatst bewerkt op: december 08, 2008, 12:41:27 pm door elle »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

pyro

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #1 Gepost op: december 08, 2008, 08:34:59 pm »

quote:

Wat moet ik verder denken van de volgende uitspraak over Jezus:

quote:

Jezus had moeten trouwen, een gezin stichten en samen met zijn familie in eenheid met God moeten leven en Hem dienen. Na zo'n leven hadden zij samen het Koninkrijk der Hemelen kunnen binnengaan. Alleen, als individu, kon hij niet naar het Koninkrijk der Hemelen.

Ik denk dat hij harmonie zoekt.
Men kan echter beter het Koninkrijk van God zoeken, zou ik zo zeggen...

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #2 Gepost op: december 10, 2008, 10:04:58 am »
Dank voor de open en eerlijke vraag;  voorheen waren er deelnemers die bijzonder bevooroordeeld waren, en was het erg moeilijk om met hen een open dialoog te hebben.

De leer van Rev. Moon is geheel en al en sterk gebaseerd op het Oude en Nieuwe Testament;  er zijn echter bepaalde nieuwe inzichten -

Allereerst legt hij uit hoe de vrijheid van de mens, alsmede de verantwoordelijkheid van de mens om gehoorzaam te zijn aan God`s wil samenhangt met de wil van God zelf.
In dat licht leert hij dat iedere man en vrouw eigenlijk in een positie komen te staan als Adam en Eva in het leven, maar dat mensen voortdurend het patroon van de val volgen, en vervolgens falen en ongelukkig worden, bijv.
Er zijn vele teksten die wijzen op God`s verwachting m.b.t. het joodse volk dat ze Jezus hadden moeten erkennen, volgen, liefhebben en vervolgens volgens  Matt4:17, dat het Koninkrijk der Hemelen tot stand had kunnen komen.
Als Jezus geaccepteerd was geworden, had hij in de positie van Nieuwe Adam , een voorbereide Nieuwe Eva kunnen ontvangen en een nieuw begin kunnen maken van de wereld geschiedenis.
De eerste Christenen gingen ervanuit dat alles omtrent het leven van Jezus God`s wil was, dus ook Zijn vroegtijdige dood, en begonnen vanuit dat standpunt alles te interpreteren.
1 Cor.2:8 zegt dat de kruisiging plaatsvond vanwege onwetendheid van de Joodse leiders, dus niet ideaal de primaire weg was;  het werd een secundaire weg, en er kwam een verdeeldheid tussen het Jodendom en het vroege christendom, wat tot veel lijden en bloedvergieten leidde.
Het feit dat het Joodse volk dus faalde m.b.t. de komst van de Messias, leidde tot hun uiteindelijke tragische lot.

Tot zover, want er is zo veel meer te schrijven.

Adinomis

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #3 Gepost op: december 10, 2008, 11:56:53 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 10 december 2008 om 10:04:
1 Cor.2:8 zegt dat de kruisiging plaatsvond vanwege onwetendheid van de Joodse leiders, dus niet ideaal de primaire weg was;  het werd een secundaire weg,
De kruisiging vond plaats overeenkomstig Gods plan en was geen secundaire weg! Alleen de Joodse leiders hadden daar geen oog voor. Niettemin handelden ze - zonder zich daarvan bewust te zijn - precies zoals God het bedoeld had. Lees maar in Joh.11

quote:

49 Een van hen, Kajafas, die dat jaar hogepriester was, zei tegen de anderen: ‘Jullie begrijpen het niet!
50 Besef toch dat het in jullie eigen belang is dat één man sterft voor het hele volk, zodat niet het hele volk verloren gaat.’ 51 Dat zei hij niet uit zichzelf: als hogepriester in dat jaar sprak hij de profetie dat Jezus zou sterven voor het volk,

Dat Jezus door deze leiders werd verworpen was al voorzegd in Jesaja 53:3 en Zacharia 12:10,11

De kruisiging was geen noodlottig gevolg van leiders die het op Jezus gemunt hadden. Alles verliep volgens Gods plan.

quote:

Joh.10
17 De Vader heeft mij lief omdat ik mijn leven geef, om het ook weer terug te nemen.
18 Niemand neemt mijn leven, ik geef het zelf. Ik ben vrij om het te geven en om het weer terug te nemen – dat is de opdracht die ik van mijn Vader heb gekregen.’
Jezus is het Lam dat geslacht is, maar ook Overwinnaar aan het kruis. Hij is inderdaad de tweede Adam! En er is ook een bruiloft van het Lam in de bijbel voorzegd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #4 Gepost op: december 11, 2008, 06:47:14 am »
Adinomis, na de Berg der Verheerlijking, werd het duidelijk dat de secundaire weg nu `de weg` werd om geestelijke verlossing te brengen aan de mensheid - vandaar de woorden van Kajafas;  dit was wellicht de essentie van de visie op de berg.  We moeten wel beseffen dat in de bergrede Jezus het iedeaal van het Koninkrijk aangaf, nadat hij mensen aanspoorde om zich te bekeren.  Matt.4:17.

Het feit dat Jezus bedoeld was om te worden ontvangen, geloofd, gevolgd en gehoorzaamd wordt door een legio bijbelteksten ondersteund;  als je wilt zal ik het opschrijven.

Je noemt de bijbelteksten Jes. 53, en Zacharia.  Die zijn inderdaad duidelijk!  Maar de tekesten in Jesaja 9 en 60 , en Lucas 1, die iets tegenovergesteld voorpellen, namelijk die van overwinning, verheerlijking en eeuweig koningschap en vrede ook!!!

Het probleem zit `m in het feit dat mensen voorheen dachten dat elke profetie God`s wil was;  wel dat is niet zo!
Er zijn positieve en negatieve profetien die resp. goedheid en zegen enerzijds en anderzijds lijden voorspellen;  afhankelijk van het feit of mensen hun verantwoordelijkheid vervullen of niet, in vrijheid m.b.t. God`s wil, zal profetien doen uitkomen.
Het is een nieuw inzicht, gebaseerd op een openbaring;  zou je hierover kunnen bidden en zelfs vasten?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #5 Gepost op: december 11, 2008, 09:57:41 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 11 december 2008 om 06:47:
Adinomis, na de Berg der Verheerlijking, werd het duidelijk dat de secundaire weg nu `de weg` werd om geestelijke verlossing te brengen aan de mensheid - vandaar de woorden van Kajafas;  dit was wellicht de essentie van de visie op de berg.  We moeten wel beseffen dat in de bergrede Jezus het iedeaal van het Koninkrijk aangaf, nadat hij mensen aanspoorde om zich te bekeren.  Matt.4:17.

Het feit dat Jezus bedoeld was om te worden ontvangen, geloofd, gevolgd en gehoorzaamd wordt door een legio bijbelteksten ondersteund;  als je wilt zal ik het opschrijven.

Je noemt de bijbelteksten Jes. 53, en Zacharia.  Die zijn inderdaad duidelijk!  Maar de tekesten in Jesaja 9 en 60 , en Lucas 1, die iets tegenovergesteld voorpellen, namelijk die van overwinning, verheerlijking en eeuweig koningschap en vrede ook!!!

Het probleem zit `m in het feit dat mensen voorheen dachten dat elke profetie God`s wil was;  wel dat is niet zo!
Er zijn positieve en negatieve profetien die resp. goedheid en zegen enerzijds en anderzijds lijden voorspellen;  afhankelijk van het feit of mensen hun verantwoordelijkheid vervullen of niet, in vrijheid m.b.t. God`s wil, zal profetien doen uitkomen.
Het is een nieuw inzicht, gebaseerd op een openbaring;  zou je hierover kunnen bidden en zelfs vasten?

De profeten zagen de bergtoppen, daarover profeteerden ze dus ook: het koningschap en overwinning.....
De dalen keken ze a.h.w. overheen en zagen ze niet. Ze begrepen het ook niet lees je in 1 of 2 Petrus.
Wat over het lijden van Christus ging, was verborgen in het OT. Het volk paste dat dan ook uitsluitend op zichzelf toe.
Dat dat dieper ging en (ook) over de Here Jezus ging, mogen wij nu weten door het Nieuwe testament te lezen.

Verder zijn er natuurlijk uitspraken± als je dit doet, dan krijg je voorspoed, luister je niet zal het slecht aflopen. ...voor het volk Israël bedoeld in het OT'
« Laatst bewerkt op: december 11, 2008, 09:59:20 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #6 Gepost op: december 11, 2008, 11:08:08 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 11 december 2008 om 06:47:
Adinomis, Het feit dat Jezus bedoeld was om te worden ontvangen, geloofd, gevolgd en gehoorzaamd wordt door een legio bijbelteksten ondersteund;  als je wilt zal ik het opschrijven.

Je noemt de bijbelteksten Jes. 53, en Zacharia.  Die zijn inderdaad duidelijk!  Maar de tekesten in Jesaja 9 en 60 , en Lucas 1, die iets tegenovergesteld voorpellen, namelijk die van overwinning, verheerlijking en eeuwig koningschap en vrede ook!!!

Zoals P&A ook al schreef zagen profeten soms meerdere tijdperken in één beeld. Net zo als je een landschap ziet. Een kerktorentje aan de horizon, een eikenboom op de voorgrond. Je ziet het in één beeld, maar er zijn grote afstanden tussen wat je ziet. Zo zitten er ook meerdere tijdperken tussen bepaalde profetieën.

Je hoeft die teksten niet door te geven. Ik weet dat die er zijn. Sommige
profetieën moeten nog in vervulling gaan. Ik geloof dat alle profetieën die in de bijbel staan uitkomen!

Dat nieuwe inzicht is, naar ik aanneem van Moon. Er zijn zoveel mensen die een openbaring krijgen. Om hen heen wordt weer een nieuwe groepering gevormd. Maar ik ga niet af op een openbaring die een ander krijgt. Als God wil dat ik tot een ander inzicht moet komen zal Hij me dat zelf moeten openbaren.  

quote:

zou je hierover kunnen bidden en zelfs vasten?
Stel je mij die vraag? Bidden en vasten kan goed heel goed zijn. Maar dan moet je wel gemotiveerd zijn met betrekking tot datgene waarvoor je bidt en vast. We zouden wel kunnen bidden en vasten om duidelijk te mogen zien wat God ons in Zijn Woord wil duidelijk maken, zonder ons te laten beïnvloeden door wat mensen leren.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #7 Gepost op: december 12, 2008, 12:54:43 am »
Adinomis, God werkt bijna uitsluitend door andere mensen, onze ouders of door de natuur;  via een geestelijk leider of dominee kunnen we soms tot een diepe realisatie komen, uiteraard via onze ouders, vooral in onze jonge jaren en de natuur (zie Rom. 1:20)
Ik ben het met je eens dat we bijzonder voorzichtig moeten zijn met `mensen`, terwijl we aan de andere kant niet om andere mensen `heen` kunnen vaak - God manifesteert zich nauwelijks direkt aan ons!

Profetien komen niet altijd uit - zie Jonah, hij profeteerde ondergang, maar vanwege het berouw van de mensen, spaarde God de ondergang van Nineveh toen.  (Jonah was echter teleurgesteld, en daarom geen goede profeet - hij had immers nauwelijks liefde voor die mensen, en geen sterke wil, daar hij God`s wegen wilde ontvluchten;  we behoren een andere koers te gaan dan hem!)

Prescilla en Aquila, die te kesten van voorspoed en vloek, vooral ook in Deuteronium, zijn belangrijk, en ook toepasselijk op ons leven;
het Joodse volk koos ongehoorzaamheid, en besloot verkeerde mensen te volgen - het gevolg was ondergang en 2000 laar ellende, te beginnen met de verwoesting van Jerusalem in 70 n. Chr. door Rome.  Als we niet uitkijken is dit ook een scenario voor NL nu.  Ik hou erg veel van de geref. kerk en GKV, maar ik geloof daarom ten diepste dat nu de leer van Moon nodig is voor de kerk van mijn (voor)ouders en ook de RK kerk.  Het is niet gemakkelijk om dit over te brengen, want mensen zijn wantrowig en soms kortzichtig en bevooroordeeld,

We kunnen nauwelijks voorstellen dat dit de wil van God was, God die slechts goedheid, gehoorzaamheid en liefde wenst te creeeren en zien voor Zijn kinderen!

Adinomis

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #8 Gepost op: december 12, 2008, 08:32:48 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 12 december 2008 om 00:54:
Ik hou erg veel van de geref. kerk en GKV, maar ik geloof daarom ten diepste dat nu de leer van Moon nodig is voor de kerk van mijn (voor)ouders en ook de RK kerk.  Het is niet gemakkelijk om dit over te brengen, want mensen zijn wantrowig en soms kortzichtig en bevooroordeeld,

Je kunt sympathie voor kerken hebben, maar dat is niet het doel waarvoor God ons geschapen heeft. Dit is onze roeping:

quote:

1 Kor. 1:9 God is getrouw, door wie gij zijt geroepen tot gemeenschap met zijn Zoon Jezus Christus, onze Here.

Christus vormt zijn gemeente, waarvan Hij het hoofd is. Deze gemeente kun je niet vereenzelvigen met kerken.

Inderdaad kan God door mensen tot ons spreken. Maar dan zal dat altijd in overeenstemming met Zijn Woord moeten zijn. Daaraan moeten we het toetsen. En dan laten we ons leiden door Gods Woord en Gods Geest.

Ik heb op internet gegoogled m.b.t. Sun Yung Moon. Ik durf hier te zeggen dat deze man een misleider is. Een valse Messias, getuige deze site:

http://members.tripod.com/~bavo/moon

Harmoniezoeker, keer je af van deze leugen!

Ga naar Jezus die de Weg, de Waarheid en het Leven is. Hij is de weg naar God de Vader, die vol liefde op jou wacht!!

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #9 Gepost op: december 13, 2008, 03:20:16 am »
Adinomis, ik zou je graag willen vragen om bepaalde punten te onderzoeken, zonder andere meningen en bronnen aan te halen;
wat ik bedoelis het volgende:

er zijn mensen die tegen de Geref. kerk zijn of de GKV, vanwege hun eigen ervaringen en verkeerde ischattingen etc.
Ze zijn bevooroordeeld, en negatief.
Ik zou je dus willen vragen om niet op diezelfde wijze de dialoog te houden, t.o.v. rev. Moon;  is dat mogelijk?

We bepraatten nu het onderwerp profetien - heb je bagedacht over wat ik zei m.b.t. Jonah en andere voorbeelden?
God wenst alleen de goede en constructieve profetien te laten uitkomen, in de hoop dat mensen hun verantwoordelijkheid vervullen, is dat niet zo?

Adinomis

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #10 Gepost op: december 13, 2008, 10:37:53 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 13 december 2008 om 03:20:
Adinomis, ik zou je graag willen vragen om bepaalde punten te onderzoeken, zonder andere meningen en bronnen aan te halen;
wat ik bedoel is het volgende:

Ik zou je dus willen vragen om niet op diezelfde wijze de dialoog te houden, t.o.v. rev. Moon;  is dat mogelijk?

heb je nagedacht over wat ik zei m.b.t. Jonah?

Het spijt me Harmoniezoeker ik ga geen dialoog aan m.b.t. rev. Moon.
Ik heb Jezus aangenomen als mijn Verlosser en Leidsman en daar komt geen ander tussen. Die beslissing staat vast!

Dat God het oordeel over Ninevé niet tot uitvoer heeft gebracht, bewijst zijn barmhartigheid. De mensen daar bekeerden zich immers. Maar als we ons niet bekeren vallen we wel onder het oordeel.

De barmhartigheid van God mag ook jou hoop geven als je er op tijd achter komt dat mr. Moon niet de redder is die je verwachtte.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #11 Gepost op: december 14, 2008, 08:27:24 am »
Adinomes, ik twijfel niet aan je toewijding en je liefde voor Jezus, en als je denk dat ik daar op enige wijze dan ook tussen wilde komen, dan vergis je je!

Jezus en Moon Sun Myung zijn een in geest, want ze hebben dezelfde principes, doeleindes standaard van liefde en missie, nl. het vestigen van God`s koninkrijk op aarde, zoals beschreven staat in Matt.4:17 en het Onze Vader:  Uw will geschiedde ..........also op aarde.
In Lucas staat dat we behoren te zijn als nieuwe wijnzakken Luc. 5:38 - dit is de uitdaging voor ieder gelovige in ieder tijdperk - ook het onze!

Ik nodig je uit daarom om in een onbevangen en ongedwongen geest door te gaan met de dialoog!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #12 Gepost op: december 14, 2008, 08:34:35 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 10 december 2008 om 10:04:In dat licht leert hij dat iedere man en vrouw eigenlijk in een positie komen te staan als Adam en Eva in het leven, maar dat mensen voortdurend het patroon van de val volgen, en vervolgens falen en ongelukkig worden, bijv.
Er zijn vele teksten die wijzen op God`s verwachting m.b.t. het joodse volk dat ze Jezus hadden moeten erkennen, volgen, liefhebben en vervolgens volgens  Matt4:17, dat het Koninkrijk der Hemelen tot stand had kunnen komen.

In de brief aan de Corinthiërs, hoofdstuk 15, vers 45 wordt Jezus met de eerste Adam vergeleken: “ De eerste mens, Adam, werd een levend, aards wezen. Maar de laatste Adam werd een levendmakende geest. “
Als het zo belangrijk was dat Jezus ook nog om een andere reden een laatste Adam wordt genoemd, waarom zou dat hier dan niet vermeld staan? Of zeggen 'jullie' dan: Paulus wist dat nog niet zo goed, Moon mocht hier meer dan Paulus over te weten krijgen van God?

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #13 Gepost op: december 15, 2008, 04:14:21 am »
mirt, inderdaad wordt Jezus de laatste Adam genoemd - naar ik meen, elders ook met de Nieuwe Adam.

We moeten niet vergeten dat dat alles 2000 geleden is, en dat God, die nu nog altijd levend werkt, voor deze tijd nieuwe inzichten zal delen met de mens.
Jezus was inderdaad de `levend` makende geest, daar hij geestelijk everlossing verschaf.
Bekijk ook even de missie van de eerste Adam;  hij was natuurlijk niet bedoeld om te falen en ongehoorzaam te zijn;  uiteraard had God de liefdevolle verwachting dat ASdama en Eva hun verantwoordelijkheid zouden vervullen om de zegeningen die Hij over hen uitsprak tot vervulling te brengen:  een aards mensen geslacht zonder verderfelijke erfzonde, door een gezin met kinderen te hebben dus, waar i.pv. waar de eerste zonen elkaar naar het leven stonden, die in harmonie zouden leven, vreugde gevend aan God hun Vader.
Het was voor deze reden dat Jezus als tweede` Adam, allereerst kwam.

Paulus leert over de laatste Adam - let wel dat Paulus ook God zelf niet was, dus niet 100% volmaakt in begrip betreffende de de voorzienigheid van die tijd, net zoals de Joodse leiders (zie 1 Cor. 2:8)

Dat neemt niet weg dat hij een man was met sterk geloof, diepe toewijding, bewonderingwaardige moed en intwergere wijsheid betreffende het vormen van het christendom dat van toenaf aan begon te groeien, een Christendom echter dat slechts een `stap` naar het ideaal zou worden, niet het ideaal zelf, vanwege de vroegtijdige en ook betreurenswaardiege kruisiging.  (zie Handelingen 7:54, waar stephanus de kruisiging bestempeld als moord op God`s zoon!)

Rev.  Moon heeft die openbaring ontvangen, en als men die bestudeert met een nederig hart en gebedsvolle houding, worden onbegrijpelijke dingen duidelijk, het geestelijke leven meer serieus en toegewijd en allerlei familie, sociale, economische en zelfs politieke problemen kunnen meer effectief worden opgelost met een duidelijke visie;
De GKV, de GG, de Geref. kerken en het christedom als geheel zou zeer verrijkt kunnen worden, door het serieus bestuderen van die boodschap, en God`s Koninkrijk zou eindelijk dischterbij kunnen komen in deze wonderlijke tijd.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #14 Gepost op: december 15, 2008, 08:55:10 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 15 december 2008 om 04:14:
Rev.  Moon heeft die openbaring ontvangen, en als men die bestudeert met een nederig hart en gebedsvolle houding, ...  

Er zijn in de afgelopen eeuwen natuurlijk velen geweest die zeggen openbaringen ontvangen te hebben. Als je wat de apostelen gezegd hebben en ook wat Jezus gezegd heeft met een flinke korrel zout neemt, kun je werkelijk nog vele kanten op.

Dat je dan uitkomt bij Moon is ergens wel begrijpelijk omdat hij de manco's laat zien van het gezinsleven in deze tijd.

Ik ben blij dat ik die manco's ook leer zien en bestrijden (op mijn plekje) met wat Jezus en de apostelen gezegd hebben. Ik ben blij dat ik Moon niet nodig heb, sorry, maar er zijn teveel dingen over hem bekend die een mens snel afstand doen nemen. Je moet wel een sterk geloof hebben in hem...

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #15 Gepost op: december 16, 2008, 04:28:57 am »
Dank je Mirt;
ik ben opgegroeid in de geref. kerk, , had liefdevolle ouders en goede broers en zusters;
40% van hen werden afvallig, en 60 % zijn wel gelovig, maar hebben, vanwege afnemend e overtuiging nauwelijks kans gezien om de geref. principes over te dragen aan hun kinderen, die een voor een de seculiere kant opgingen.
Dat proces is nu ook begonnen in andere keeken, zo ook de GKV >>>>
Vandaar zeg ik dat de GKV nu de leer van Moon nodig heeft, en antuurlijk andersom ook;
wat is immers een leer of visie als het geen aanspraak kan krijgen, noch interesse ?inspireren?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #16 Gepost op: december 16, 2008, 09:16:39 am »
Maar waarom moet er dan per sé naar Moon gegrepen worden? Waarom niet gewoon weer teruggrijpen naar een doorleefd geloof in het evangelie en de betrouwbaarheid van de bijbel?
Ligt het afvallig-worden en het verwateringsproces ervóór volgens jou aan zwakte van het evangelie (zónder de interpretatie van Moon)?
Of is het eerder een logisch gevolg van de zondigheid van ons, mensen, onze 'hardheid van hart' waardoor we van nature niet openstaan voor het evangelie? In dat laatste geval is er - eenvoudig gezegd - bekering nodig, wat de Geest door zijn Woord in harten werkt.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #17 Gepost op: december 16, 2008, 09:52:24 am »
Ik denk dat het antwoord ligt in het feit dat God een levende God is, en altijd weer nieuwe dingen en wegen laat zien, niet zozeer i.t.t. maar in aanvulling met;
de mensen in Jezus` tijd zeiden hetzelfde:` We hebben de wet en de profeten al!  Waarom hebben we U nodig, nogal liefst iemand van Nazareth;  wat goeds kunnen we van Nazareth verwachten?`

In bepaalde opzichten is de Koreaanse cultuur bijv. wel 100 keer zo sterk en goed als  de `NL` (in andere opzichten is NL natuurlijk weer beter!)   Dit komt omdat God op een speciale manier in dat land blijkt te hebben gewerkt.  Net zoals bijv. in ons land in de 17e eeuw.
Rev. Moon beveelt dus wereldwijde culturele en huwelijksuitwissling aan als mogelijke verbeteringen en weg naar Wereldvrede.

Adinomis

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #18 Gepost op: december 16, 2008, 10:07:05 am »

quote:

E-line schreef op 16 december 2008 om 09:16:
Ligt het afvallig-worden en het verwateringsproces ervóór volgens jou aan zwakte van het evangelie (zónder de interpretatie van Moon)?
Of is het eerder een logisch gevolg van de zondigheid van ons, mensen, onze 'hardheid van hart' waardoor we van nature niet openstaan voor het evangelie? In dat laatste geval is er - eenvoudig gezegd - bekering nodig, wat de Geest door zijn Woord in harten werkt.

Deze vraagstelling brengt ons inderdaad bij het punt waarom het gaat. Het is te vergelijken met het gesprek dat Jezus met Nicodemus had. Deze man was een religieus leider, maar hij begreep niet dat er "wedergeboorte" nodig was. Dat is precies de reden waarom het in zoveel geloofsgemeenschappen verkeerd gaat.

quote:

Joh. 3:3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’ 9 ‘Maar hoe kan dat?’ vroeg Nikodemus. 10 ‘Begrijpt u dit niet,3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’ 9 ‘Maar hoe kan dat?’ vroeg Nikodemus. 10 ‘Begrijpt u dit niet’ zei Jezus, ‘terwijl u een leraar van Israël bent?’ zei Jezus, ‘terwijl u een leraar van Israël bent?

Hand.4:11 Jezus is de steen die door u, de bouwlieden, vol verachting is weggeworpen, maar die nu de hoeksteen geworden is. 12 Door niemand anders kunnen wij worden gered, want zijn naam is de enige op aarde die de mens redding biedt.’

"Er is onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij behouden moeten worden." Handelingen 4:12.
Over Hem Jezus willen we graag met je verder praten.
« Laatst bewerkt op: december 16, 2008, 11:09:56 am door Adinomis »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #19 Gepost op: december 16, 2008, 10:23:40 am »
Kijk ook eens wat Paulus in Galaten 1 zegt. Over welk evangelie heeft Paulus het hier? Over Jezus Christus, de gekruisigde, wat meer is: de opgewekte, die zit aan de rechterhand van God. Alleen het geloof in Hem is onze redding.
Iedereen die een ánder evangelie brengt, is vervloekt, zegt Paulus, zélfs als een engel of hijzélf de boodschapper is.
Als je de bijbel in zijn geheel serieus neemt, hoe kun je die uitspraken van Paulus dan verenigen met de leer van Moon? Ik kan dat eerlijk gezegd niet. Hoe nuttig een heel aantal van zijn leefregels ook zijn, zijn boodschap wijst volgens mij niet naar Christus toe, maar van Christus weg
computerfout: een vreemde een in de byte

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #20 Gepost op: december 17, 2008, 06:24:44 am »
Fotogravinntje, Paulus` uitspraken waren natuurlijk vooral bedoeld voor de mensen uit zijn tijd, net zoals de woorden van Luther voor de zijne, en de woorden van MLKING en Billy Graham weer voor hun tijd.
Kijk, we zijn het er allemaal over eens dat de Here Jezus God`s zoon is , de Messias en de Christus - hij, in Johannes 16:12-25, en vooral ook in Openbaringen wordt er verwezen naar dingen die komen gaan, komende tijden;  het is daar waar ik opo wijs, er waar we het over zouden kunnen hebben.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #21 Gepost op: december 17, 2008, 12:51:18 pm »
Dan zit je nog met de teksten over de Messias die moest lijden, waardoor het idee van 'een andere route' (door de ongehoorzaamheid van de Joden) wel errug op losse schroeven staat. Of Jezus is Gods Zoon, de Messias ofwel de Christus ofwel de Gezalfde (mij boeit het niet of je de Hebreeuwse naam, de Griekse naam of de Nederlandse naam gebruikt) en dan MOEST Hij lijden en sterven aan het kruis, of Hij is niet die beloofde gezalfde en dan gaan al die Messiaanse teksten niet over Hem. Een andere keus heb je niet, volgens mij.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #22 Gepost op: december 17, 2008, 12:59:33 pm »
De tekst die je aanhaalt, wordt tegen de discipelen gezegd, niet in het algemeen. En inderdaad, na Pasen en Pinksteren werd hen steeds duidelijker geopenbaard dat Jezus echt de Messias was en dat de Messias niet alleen de grote koning zou zijn, maar ook moest lijden. En inderdaad, Jezus heeft na dit gesprek ook veel meer rechtstreeks verteld en veel minder in beelden, denk maar aan de Emmaüs-gangers.
Komt er nog bij dat ook voor hen al gold dat ze alles toetsten vanuit het OT. Als Jezus Gods Zoon is, Zelf God is, dan kan Hij niet Zichzelf tegenspreken, dus moet alles consistent zijn met wat God in het OT al geopenbaard had. Dat is ook wat je de eerste christenen ziet doen, dat is ook wat ik zal blijven doen.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #23 Gepost op: december 18, 2008, 07:14:40 am »
ER zijn nu nieuwe inzichten die opkomen, nieuwe openbaringen en profetien - het is waar, we moeten uitkijken, maar ook openstaan voor nieuwe inzichten, bijv.

Jezus is goddelijk, God`s zoon en de Christus;  Hij is echter niet God zelf:

Zie marcus 10:18  .... noem me niet goed, God alleen is goed.
1Tim.2:5   ....er is een mediator tusen God en de mens, de mens Jezus.
Kon Hij aan de rechterhand Van God zitten, als hij God zelf was?

Het Hoofdstuk Christologie uit de goddelijke beginselen, de leer van Moon, kan hier veel uitkomst en duiidelijkheid geven!

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #24 Gepost op: december 18, 2008, 08:20:23 am »
Fotogravinnetje, let wel dat, als we de geschiedenis, vooraal ook van Israel bestuderen, dat we zien dat God Zijn voorzienigheid, keer op keer moest aanpassen, zo ook klaarblijkelijk in de tijd van Jezus.

Het is dus niet een kwestie van Zichzelf tegenspreken, maar voortdurend aanpassen, want de mensn kan immers wel of niet zijn verantwoordelijkheid in een bepaald geval uitvoeren?
God zelf verandert niet, noch Zijn doel, maar de tijd waarbinnen het kan worden vervuld blijkt af te hangen wat de mensn kiest?

Kijk maar naar het volk Isreal:  God wilde het volk al in 3 weken Canaan laten binnen trekken, later werd het langer, en uiteindelijk wer het 40 jaar!!!

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #25 Gepost op: december 18, 2008, 08:21:41 am »
Hetzelfde principe werkt in ons leven, en in het geval van de GKV, en het Christendom als geheel nu!

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #26 Gepost op: december 18, 2008, 09:29:06 am »
Waarom is het 'aanpassen' als al eeuwen voor het gebeurt dat lijden aangekondigd wordt?

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #27 Gepost op: december 19, 2008, 01:59:22 am »
Fotogravinntje, leuke bijnaam trouwens, zoals ik voorheen schreef zijn er altijd tweeledige profetien, positieve i.g.v. het `slagen` van de mensn als ze hun verantwoordelijkheid vervullen, en negatieve, i.g.v. het mislukken.

Er zijn tal van voorbeelden in de bijbel - in Jesaja 53 lezen we over het lijden van Christus, maar in Jesaja 9, 11 en Lucas 1 lezen we alleen maar over succes, glorie en heerlijkheid en zegen;
het is het laatste waar iedereen naar op uit is, vooral ook God on ze Hemelse Vader

pyro

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #28 Gepost op: december 21, 2008, 03:44:41 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 19 december 2008 om 01:59:
Er zijn tal van voorbeelden in de bijbel - in Jesaja 53 lezen we over het lijden van Christus, maar in Jesaja 9, 11 en Lucas 1 lezen we alleen maar over succes, glorie en heerlijkheid en zegen;
het is het laatste waar iedereen naar op uit is, vooral ook God on ze Hemelse Vader
Vooral Moon is daar voor zichzelf op uit toch?

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #29 Gepost op: december 22, 2008, 12:18:50 am »
Ik denk iedereen wel Pyro - jij ook waarschijnlijk;  glorie, succes en zegen is wat iedereen wenst voor anderen, en zichzelf ook natuurlijk

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #30 Gepost op: december 22, 2008, 04:46:41 pm »
Ik vraag me toch af waarom er niemand in de bres springt om Moon te ontmaskeren als dwaalleraar, zodat Harmoniezoeker zich kan bekeren van deze heilloze weg. Ik wil er best wat research naar doen, maar dit moest me eerst even van het hart. Het liefst zie ik het forum niet vervuild met de 'openbaringen' van deze Moon.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Adinomis

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #31 Gepost op: december 22, 2008, 09:34:07 pm »

quote:

Ursa schreef op 22 december 2008 om 16:46:
Ik vraag me toch af waarom er niemand in de bres springt om Moon te ontmaskeren als dwaalleraar, zodat Harmoniezoeker zich kan bekeren van deze heilloze weg. Ik wil er best wat research naar doen, maar dit moest me eerst even van het hart. Het liefst zie ik het forum niet vervuild met de 'openbaringen' van deze Moon.
Op 12 dec. 20:32 schreef ik:
Ik heb op internet gegoogled m.b.t. Sun Yung Moon. Ik durf hier te zeggen dat deze man een misleider is. Een valse Messias, getuige deze site:

http://members.tripod.com/~bavo/moon

Harmoniezoeker, keer je af van deze leugen!

Ga naar Jezus die de Weg, de Waarheid en het Leven is. Hij is de weg naar God de Vader, die vol liefde op jou wacht!!

Maar we zitten op het forum "levensbeschouwing". Ook heb ik begrip voor het feit dat "Harmoniezoeker" teleurgesteld is in de wereldsgezindheid binnen de kerk. Deze Moon speelt daar waarschijnlijk op in.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #32 Gepost op: december 23, 2008, 07:54:44 am »
Adinomis, dank je wel voor je begrip;  het is goed daar je op die manier meer `open` bent om wellicht nieuwe inzichten te ontwikkelen;  dit heeft God ook in deze tijd nodig!
Ursa is anders;  kijk, moet je `s luisteren - als ik interesse zou hebben in de GKV, en ik praatte uitsluitend met mensen die er met verbittering  (door wellicht verlies van geloof of slechte ervaringen) zijn uitsgestapt, krijg je ook alleen maar negativiteit te horen of the lezen.  Dat helpt dus niet, om te `googlen`

Bekijk alsjeblieft het onder de korte studie aangegeven web adres ook!
laten we ook deze onderstaande studie eerst `s nader bekijken, en uitpluizen.
We komen natuurlijk nergens als we ons hetzelfde gaan opstellen tegenover Moon, als de koppige joden uit de tijd van de eerste christenen - we moeten leren uit de geschiedenis.

Dit is een van de kortste, maar zeker de belangrijkste bijbelstudie die u ooit heeft gedaan.
 Het gaat over de Wederkomst.
  De eerste komst van de Messias vond niet op een miraculeuze wijze plaats, bijv. vanuit de lucht of zo, zoals voorspeld was in het OT boek Daniel, maar op een gewone manier, geboren van een vrouw, zoals dat was voorspeld in het boek Michah 5:2. Sommige mensen beweren dat Daniel profeteerde m.b.t. de wederkomst, maar in Romeinen 10:4 lezen we dat `Christus het einde van de wet is` en in Matt.11:13 lezen we dat alle profetieen slechts tot aan Johannes geldig waren. Zijn profetie was dus voor de eerste komst, en we behoren `wolken` of `lucht` dus symbolisch op te vatten, namelijk een heilige en pure plaats. Wolken worden immers gevormd door pure waterdamp en laten vuile bestanddelen achter in het water, van waaruit het komt. In Hebr.12:1 lezen we dat wolken grote groepen wezend kunnen betekenen. Christus zal dus verschijnen onder een grote groep mensen die zich relatief hebben afgescheiden van het kwaad. Mensen hebben gewoonlijk hun ogen tot de lucht en de hemel (vaak gebruikt als symbool voor puurheid en goedheid) gericht, daar ze niets goeds verwachtten van dingen die uit de aarde voorkomen. Desondanks werkte God altijd door mensen van geloof, op aarde geboren, net als ons allemaal.   Een voorbeeld van een tweede komst vinden we in het verhaal van Johannes de Doper. In Maleachi 4:5, lezen we dat God de profeet Elijah, die 850 jaar daarvoor leefde, weer naar de aarde zou sturen. Jezus z`n woorden in Matt.11:14 en 17:13 maken het duidelijk dat Johannes die positie innam, daar zowel hij als Elijah dezelfde missie hadden, namelijk, het Joodse volk voorbereiden en verbinden met God. Hier zien we dus een duidelijk voorbeeld van het feit dat een `Wederkomst` niet altijd in de vorm van de zelfde persoon hoeft plaats te vinden. In Openbaringen 2:17 en 19:13 is er daarom geschreven dat Christus met een `nieuwe naam zal komen, die slechts degene die de naam draagt zal kennen. Dat is precies wat er gebeurde in de Koreaanse Bergen, op die paasmorgen van 1936, toen Jezus verscheen aan de jonge Sun myung Moon, die wanhopig aan het bidden was, en hem vroeg om verder te gaan met de missie om het Koninkrijk der Hemelen te vestigen door het bouwen van ideale gezinnen. Als de wedergekomen Christus dus, met de nieuwe naam , de Ware Ouders van de mensheid. Veegt u het niet zomaar van de tafel a.u.b.!! Mediteer, bidt of begin een vast, ten einde een goed antwoord te krijgen van God zelf. Zie www.reverendsunmyungmoon.org

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #33 Gepost op: december 23, 2008, 12:20:20 pm »
Hoi Harmoniezoeker,

ik kan me voorstellen dat mijn woorden hard bij je aankomen, de waarheid kan nu eenmaal hard zijn. Zonet even een blik geworpen op de link die je poste. Wat ik vooral mis op die site is een Persoon die in de Bijbel centraal staat. Kenmerk van valse messiassen is dat zij zichzelf op de voorgrond plaatsen in plaats van God en Jezus. Wat de website vooral duidelijk maakt is dat Moon zo'n toffe jongen is. Hij heeft een bewogen leven gehad, maar ik mis zijn getuigenis daarin. Moon wordt neergezet als een soort supermens.

Vraagje over je verhaal: volgens jou zijn alle profetieën vervuld met Johannes de Doper. Behalve de profetieën in het NT, neem ik dan aan, aangezien deze na Johannes' leven opgeschreven zijn. Wat doe je dan met nog onvervulde profetieën uit het OT?

@ Adinomis: wat ik het liefst zou zien is dat iemand inhoudelijk laat zien waarom de leer van Moon niet klopt. De site die je bijv. aanhaalt is niet heel overtuigend, het is maar een stukje tekst. We kunnen gaan 'googelen' en dan ontdekken dat Moon een valse messias is, maar dat doen we dan op basis van ons eigen kader ('zie je wel') Hoewel Harmoniezoeker als grefo beter zou kunnen weten is het toch goed aan te tonen waar de leer van Moon mank gaat.

Adinomis

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #34 Gepost op: december 23, 2008, 02:55:51 pm »
Harmoniezoeker schreef vandaag:

quote:

Adinomis, dank je wel voor je begrip; het is goed daar je op die manier meer `open` bent om wellicht nieuwe inzichten te ontwikkelen; dit heeft God ook in deze tijd nodig!

Begrijp me niet verkeerd. Ik sta niet open om inzichten van Mr. Moon te ontwikkelen. Ik heb er begrip voor dat je - vanwege de teleurstelling over de wereldsgezindheid in de kerk - je bent gaan vastklampen aan iemand die de oorzaak daarvan meent te weten. Maar je zit op de verkeerde weg. Uit wat je geschreven hebt, dat de voortijdige kruisdood van Jezus, maakte dat Hij het werk van God niet kon voltooien, weet ik dat dit een valse leer is. Het is niet nodig om dat verder te onderzoeken en dat ga ik ook niet doen.

Ursa schreef vandaag:

quote:

@ Adinomis: wat ik het liefst zou zien is dat iemand inhoudelijk laat zien waarom de leer van Moon niet klopt. De site die je bijv. aanhaalt is niet heel overtuigend, het is maar een stukje tekst. We kunnen gaan 'googelen' en dan ontdekken dat Moon een valse messias is, maar dat doen we dan op basis van ons eigen kader ('zie je wel') Hoewel Harmoniezoeker als grefo beter zou kunnen weten is het toch goed aan te tonen waar de leer van Moon mank gaat.

Mijn conclusie had ik ook al eerder getrokken uit wat Harmoniezoeker schreef. (zie mijn posting van 10 december)
Ik wil liever de bijbelse leer benadrukken, dat het offer van Jezus een volkomen verzoening is voor al onze zonden. Dat Jezus de Overwinnaar is op Satan, zonde en dood. Geen ander mag door "plan b" zich die verdienste toerekenen. Ik ben niet van plan me verder in de leer van Moon te verdiepen.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #35 Gepost op: december 24, 2008, 01:57:28 am »
Adonimes, het wek van God is om de mens te helpen om samen God` s koninkrijk op aarde te stichten, en te vestigen - de rol van de mens en `t vervullen van zijn verantwoordelijkheid lijkt essentieel te zijn, anders had God al lang Zijn koninkrijk gevestigd..
Het onzin om te stellen dat God de val van de mens, en daardoor de kruisdood van de mens van te voren had voorbestemd; wat is volkomen verzoening als de mens nog altijd de erfzonde heeft, kinderen met erfzonde op de aarde zet, steeds maar weer zonde bedrijft en lijden veroorzaakt?
Jezus was de overwinnar, maar God wenst dat alle mensen overwinnar zijn - daarom leerde Jezus dat we allemaal volmaakt moeten zijn in de bergrede; jammer dat je afhaakt!

Urso, fijn en moedig dat je door wilt gaan;  ik weet hoe de gereformeerde geest werkt, maar wil daar geen misbruik van maken- ik hou van de geref. kerk, en vooral nu van de GKV;  het is daarom dat ik me inzet voor vernieuwing.  Want hoe goed en vroom je ook bent, God wil ons verder helpen, en dat geldt juist ook voor een kerk.

Profetien van het OT, vooral de goede, worden gewoon herhaald in het NT, omdat de periodes steeds maar weer terugkomen, tot het ideaal is bereikt.

Zie bijv. Handelingen 2:17, en eenzelfde profetie in Joel naar ik meen, waar geprofeteerd wordt dat in de laatste dagen de geestelijke wereld meer actief wordt, en mensen meer betekenisolle dromen gaan hebben (zie de gedachte van de Ruiter etc);  de `laatste dagen` komen immers steeds maar weer terug:  Noach`s tijd, Jezus`s tijd, en nu weer - of denk je misschien dat de wereldoorlogen, het communistische juk, het terrorisme, de financieel crisis en het opkomen van de vrije sex en homosexualiteit vrij normaal is?

Mijn geliefde mede gereformeerden, wordt alsjblieft `wakker` en bestudeer de goddelijke beginselen met een serieus hart!

Intussen wens ik jullie een prettig kerstfeest toe. in de naam van de Here Jezus, en de geestelijke ware ouders van de mensheid!

Bovenal God`s zegen!

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #36 Gepost op: december 24, 2008, 01:16:37 pm »
Beste Harmoniezoeker,

ik wens jou ook een goed kerstfeest toe. Ik hoop dat je de volledige betekenis van het feest dat we vieren, beseft: dat de heilige God van de hemelse legermachten Zich niet te gering achtte een mens te worden. Jezus, God en mens, heeft zijn hemelse heerlijkheid, macht, glorie en succes afgelegd om geboren te worden als afhankelijk menselijk schepsel in een voederbak in een stal in een boerendorp in een uithoek van het grote glorierijke succesvolle Romeinse Rijk. God Zelf heeft zich niet te min geacht om voor onze zonden aan het kruis te sterven (zie Filippenzen 2) en zo te doen wat wij nooit hadden kunnen bereiken. Wat geen mens kan doen op eigen kracht. Ik niet, jij niet, het ganse christendom niet, Reverend Moon ook niet. Jezus wel. Daar ligt de kern van het Evangelie, dat hoe vaak we proberen zelf ook maar iets aan onze verlossing te doen, we gegarandeerd onderuit gaan. Gelukkig hoeven we niet op mensen te bouwen, maar Jezus biedt zichzelf aan als hoeksteen. Bouw op Hem en je komt nooit bedrogen uit, ook al bouw je een strohutje (1 Korinthiërs 3).

Groet'n,

pyro

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #37 Gepost op: december 24, 2008, 08:33:17 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 22 december 2008 om 00:18:
Ik denk iedereen wel Pyro - jij ook waarschijnlijk;  glorie, succes en zegen is wat iedereen wenst voor anderen, en zichzelf ook natuurlijk

Is dat zo? Jezus zei 'vrede geef ik u, mijn vrede laat ik u. Niet zoals de wereld hem geeft, geef ik hem u'. Het gaat in de bijbel niet over glorie, succes en zegen in de aardse betekenis - alsof de harmonie van huisje, boompje, beestje het hoogste goed zou zijn wat Jezus ook had moeten doen. Dan stellen we het aardse boven het geestelijke als we zo redeneren.

Jezus toonde dat ware liefde tot God en de naaste zelfopoffering en zelfverloochening met zich meebrengt. Het kan zijn dat je in de wereld gebrek lijdt als je de wil van God doet, dat het verdrukking en lijden met zich mee kan brengen en zelfs de marteldood.

Het navolgen van Christus kan dus lijnrecht in gaan tegen wat de wereld beschouwt als succes, glorie en zegen. Om erfgenamen te worden van een rijk dat niet met mensenhanden gemaakt is.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #38 Gepost op: december 26, 2008, 07:10:59 am »
pyro, hier moet je tegenspreken:  `Uw wil geschiedde in de hemel ALZO ook op de aarde!
God wenst zeker voor iedereen een leven van basische comfort, gerief en goed en gezond eten, m.a.w. een goed aards bestaan.
Sprak Hij niet in den beginne de zegen uit voor de mens : `...heers over de schepping.`  Ieder ouder wnest dat voor z`n kinderen.  Het wordt een probleem als dat leidt tot zelfzucht en materialisme, m.a.w. als we zelf kapitalen voor onszelf uitgeven, maar nauwelijks interesse hebben noch gul zijn met giften voor hongerende massa`s in Afrika.

Ursa, je hebt gelijk, maar Bonhoeffer zei:  goedkope genade is de grootste vijand van het Christendom.  Hoe ouder we worden in het geloof, hoe meer God van ons verwacht in het vervullen van onze eigen verantwoordelijkheid i.v.m. goede werken, goede vruchten.
Rev. Moon doet niets anders dan dit weer duidelijk uitleggen en naar voren brengen in deze tijd, net zoals Jezus in Zijn tijd dingen van de wet nader uitlegde aan de toenmalige Israelieten.

pyro

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #39 Gepost op: december 26, 2008, 11:45:37 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 26 december 2008 om 07:10:
pyro, hier moet je tegenspreken:  `Uw wil geschiede in de hemel ALZO ook op de aarde!
God wenst zeker voor iedereen een leven van basische comfort, gerief en goed en gezond eten, m.a.w. een goed aards bestaan.

'Geef ons heden ons dagelijks brood' ja, zo heeft Jezus ons leren bidden. Het 'Uw wil geschiede in de hemel alzo ook op de aarde' wijst op naastenliefde en overgave. Jezus bad ook 'niet mijn wil, maar uw wil geschiede' in antwoord op het lijden dat hem te wachten stond. Deze zelfopoffering uit liefde was wat God van hem vroeg.

Het is nogal vreemd om een gebed dat Jezus ons zelf heeft leren bidden, te gebruiken als argument tegen het lijden omwille van de gerechtigheid waarin diezelfde Jezus ons is voorgegaan.

quote:

Sprak Hij niet in den beginne de zegen uit voor de mens : `...heers over de schepping.`  Ieder ouder wenst dat voor z`n kinderen.  Het wordt een probleem als dat leidt tot zelfzucht en materialisme, m.a.w. als we zelf kapitalen voor onszelf uitgeven, maar nauwelijks interesse hebben noch gul zijn met giften voor hongerende massa`s in Afrika.
Het heersen over de schepping was de oorspronkelijke opdracht van de mens, maar sinds de aardbodem omwille van Adam vervloekt werd, heeft de mens verlossing nodig van de macht van zonde en dood. Er is bekering nodig die de ziel behoudt. Ook dhr. Moon en consorten kunnen niet zonder.

Hero

• vierkante kaaskop
    • Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #40 Gepost op: december 27, 2008, 09:42:54 am »

quote: Harmoniezoeker

Als de wedergekomen Christus dus, met de nieuwe naam , de Ware Ouders van de mensheid. Veegt u het niet zomaar van de tafel a.u.b.!! Mediteer, bidt of begin een vast, ten einde een goed antwoord te krijgen van God zelf. Zie www.reverendsunmyungmoon.org
Mister Moon ... laat zijn volgelingen, als heuse SLAVEN werken in diens wapen_fabrieken, waar ook gemaakt worden : plastic_mijnen, en cluster_bommen --- dus, moet ik dan ook nog met de bijbel ernaast, gaan uitpluizen wat er allemaal fout zit aan z'n *gekerstend Tao_isme* ? --- uiteraard, kan ik een waslijst opsommen van Moon_leringen die zwaar strijden tegen het Evangelie --- doch loont dat wel de moeite ...?

NB > uiteraard, heb ik nog eens gekeken naar zijn "biografie" (of wat daar voor moet doorgaan), echter ook daarbij bepeur ik naast een hoop gebakken lucht, de nodige onwaarschijnlijkheden ...!!

|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||  ~ shalom! :: Hero   |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #41 Gepost op: december 27, 2008, 12:43:12 pm »
Hero, geloof je echt alles wat je leest?
Er is een hoop laster, valse leugens en vijandinge propaganda die in de rondte gaat omtrent mensen die God vertegenwoordigen;  dat weet je echt wel - ga jij maar `s in je geboortedorp te prediken, of je buren helpen met de tuin etc.
Echte goedheid trekt vervolging aan, dat is bekend!

Pyro, ik ben het volkomen met je eens dat, Jezus de weg van het lijden ging om dat het uiteindelijk wel moest, en dat er geen andere weg open stond.
Vele christenen beweren dat Jezus `zwak` en menselijk was in de tuin van Ghetsemaneh - rev. Moon leert dat Jezus uit zijn oneindige liefde voor God en de mens wel 1000 keer had willen sterven om door die weg absolute redding te verschaffen - nee, Hij was niet zwak, hij weende omdat hij voorzag, hoe het joodse volk zou moeten lijden vanwege hun gebrek aan geloof;  ook weende de Here Jezus vanwege het feit dat de eerste christenen zo moesten lijden, de verdeeldheid van het komende christendom, en de strijd tussen de joden en de Islam, de misvatting van de blanke christenen t.o.v. de zwarte afrikanen etc. etc.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #42 Gepost op: december 27, 2008, 03:08:29 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 27 december 2008 om 12:43:
Hero, geloof je echt alles wat je leest?
Er is een hoop laster, valse leugens en vijandinge propaganda die in de rondte gaat omtrent mensen die God vertegenwoordigen;  dat weet je echt wel

Voor wat betreft dhr. Moon hoeft men enkel de officiële standpunten te bekijken, dan weet men genoeg.

Wiki:
Kenmerk van de NRB is dat het huwelijk van het echtpaar Moon als de volmaakte vereniging wordt gezien. Moon zou het werk van Jezus als het ware voltooien omdat "Jezus als gevolg van zijn voortijdige kruisiging geen tijd meer zou hebben gehad een familie te stichten". De aanhangers beschouwen het echtpaar Moon als de Ware Ouders (True Parents). Dit, volgens de NRB, in tegenstelling tot Adam en Eva die als de valse ouders worden beschouwd omdat zij door van de verboden vrucht te eten tegen de wil van God zijn ingegaan. Het echtpaar Moon adviseert op wens van hun volgelingen in de partnerkeuze voor het huwelijk. Het is een misverstand dat dit verplicht zou zijn of dat volgelingen hier niet tegen in mogen of kunnen gaan.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #43 Gepost op: december 28, 2008, 07:47:34 am »
Thorgrem, je erugkomst op het forum, wekt enigszins gemengde gevoelens in mij;
desalnietemin, welkom terug bij de discussie!
Je stelling is deze keer niet zo negatief echter, dus de geest van Kerstfeest heeft je goed gedaan(?!)
Wel als hij echt de missie van Jezus zou voortzetten, zou hij de beste `matchmaker` zijn nietwaar?

Thorgrem

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #44 Gepost op: december 28, 2008, 11:53:54 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 28 december 2008 om 07:47:
Thorgrem, je erugkomst op het forum, wekt enigszins gemengde gevoelens in mij;
desalnietemin, welkom terug bij de discussie!
Ook bij mij heeft het gemengde gevoelens. Voor een discussie ben ik in dit topic echter niet gekomen.

quote:

Je stelling is deze keer niet zo negatief echter, dus de geest van Kerstfeest heeft je goed gedaan(?!)
Mijn toon heeft weinig van doen met het kerstfeest. Ik verwerp Moon nog net zo als eerder, wellicht nog meer omdat ik er meer van gelezen heb, het kan me echter vrij weinig meer schelen. Dit is een gereformeerd forum en ik zal niet meer de moeite nemen om de gereformeerde identiteit op dit forum in bescherming te nemen. Ik vind het verloop van dit topic echter zeer spijtig daar slechts weinigen van je gereformeerde broeders je van het dwalende pad wat tot hel en verdoemenis zal leiden af proberen te halen. Vandaar dat ik even een voorzetje geef opdat gereformeerden het voor de rest kunnen inkoppen.

quote:

Wel als hij echt de missie van Jezus zou voortzetten, zou hij de beste `matchmaker` zijn nietwaar?

In zijn verste verte niet, en ik zal nog liever mijzelf van kant maken dan buigen voor een sekteleider als Moon. Laat daar geen misverstand over bestaan.
Maar ik zal me niet meer mengen in dit gesprek daar het mij simpelweg nog maar bijzonder weinig kan interesseren over wat er zoal verkondigd wordt op dit forum.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #45 Gepost op: december 28, 2008, 12:20:24 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 10 december 2008 om 10:04:
Dank voor de open en eerlijke vraag;  voorheen waren er deelnemers die bijzonder bevooroordeeld waren, en was het erg moeilijk om met hen een open dialoog te hebben.

De leer van Rev. Moon is geheel en al en sterk gebaseerd op het Oude en Nieuwe Testament;  er zijn echter bepaalde nieuwe inzichten -

Allereerst legt hij uit hoe de vrijheid van de mens, alsmede de verantwoordelijkheid van de mens om gehoorzaam te zijn aan God`s wil samenhangt met de wil van God zelf.
In dat licht leert hij dat iedere man en vrouw eigenlijk in een positie komen te staan als Adam en Eva in het leven, maar dat mensen voortdurend het patroon van de val volgen, en vervolgens falen en ongelukkig worden, bijv.
Als Jezus geaccepteerd was geworden, had hij in de positie van Nieuwe Adam , een voorbereide Nieuwe Eva kunnen ontvangen en een nieuw begin kunnen maken van de wereld geschiedenis.
De eerste Christenen gingen ervanuit dat alles omtrent het leven van Jezus God`s wil was, dus ook Zijn vroegtijdige dood, en begonnen vanuit dat standpunt alles te interpreteren.
1 Cor.2:8 zegt dat de kruisiging plaatsvond vanwege onwetendheid van de Joodse leiders, dus niet ideaal de primaire weg was;  het werd een secundaire weg, en er kwam een verdeeldheid tussen het Jodendom en het vroege christendom, wat tot veel lijden en bloedvergieten leidde.
Het feit dat het Joodse volk dus faalde m.b.t. de komst van de Messias, leidde tot hun uiteindelijke tragische lot.

Tot zover, want er is zo veel meer te schrijven.

Als ik eerlijk ben vindt ik de Jehovagetuigen dichter bij de waarheid zitten dan dit. Want dit is een heel andere Jezus. Eentje die dus niet voor onze zonden aan het kruis gestorven is en ons niet verlost heeft van onze zonden.

Weer kennis gemaakt met een nieuwe dwaalleer.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2008, 12:21:27 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #46 Gepost op: december 28, 2008, 12:42:30 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 16 december 2008 om 04:28:
Dank je Mirt;
ik ben opgegroeid in de geref. kerk, , had liefdevolle ouders en goede broers en zusters;
40% van hen werden afvallig, en 60 % zijn wel gelovig, maar hebben, vanwege afnemend e overtuiging nauwelijks kans gezien om de geref. principes over te dragen aan hun kinderen, die een voor een de seculiere kant opgingen.
Dat proces is nu ook begonnen in andere keeken, zo ook de GKV >>>>
Vandaar zeg ik dat de GKV nu de leer van Moon nodig heeft, en antuurlijk andersom ook;
wat is immers een leer of visie als het geen aanspraak kan krijgen, noch interesse ?inspireren?

Ik ben een kind uit de gereformeerde kerk en mijn broertje (19 jaar) en twee zusjes (22 en 26 jaar) plus hun aanhang zijn overtuigde christenen terwijl om ons heen velen juist hun geloof vaarwel zeggen. Ik geloof dat dit alles te maken heeft met de laatste der dagen. Vele mensen die voorheen geloofden moeten er opeens niets meer van hebben. En we zijn niet de enige gelovigen in onze familie. Een oom en tante van me heeft een kerkenlijke dochter van 25 jaar die gaat samenwonen met een Rooms Katholieke jongen. Liefst wilde ze trouwen, maar hij stond er op eerst samen te wonen, dus dat doen ze maar tijdenlijk. Haar broer is trouwens atheïst al hoopt hij wel op een bestaan van God die het onrecht van de wereld eens goed aanpakt en de mensen net zo behandeld zoals ze zelf de natuur hebben behandeld. zijn moeder (ze waren één hart en één ziel) is enkele jaren terug overleden waar een bijna dood ervaring aan vooraf ging waarin ze de ogen vol van blijdschap opende en riep: "Nu weet ik het zeker, er is één God!" die nacht erna overleed ze. De dominee (Pieter Boomsma, vader van Arie Boomsma van de EO (veertig dagen zonder sex)) noemde deze woorden in de begravenisdienst waar meerdere bezoekers er door geraakt werden en die overtuiging overnam en besloten weer naar hun rooms Katholieke parochiekerk in Raalte te gaan en mijn andere oom om weer de PKN-wijkgemeente weer te gaan bezoeken na er 10 jaar er uit weg te zijn geweest. Ik heb ook twee neven die theologie hebben gestudeerd. De oudste (ongeveer 33 jaar) slaagde er maar kantje boord in omdat hij bleef beweren tegen de lauwheid van zijn leraren in dat Jezus wel echt over het water liep en het volk Israël echt door de dode Zee trok. Hij is nu professor geworden op de theologische school met standvastig een bijbelgetrouwe visie. Zijn broertje (30 jaar) is net hervormd dominee geworden (confeccioneel midden orthodox en lid van de evangelische beweging binnen de PKN). Ook twee andere gezinnen bestaan volledig uit kerkenlijke kinderen waarvan de meensten kerken in een midden orthodoxe confessionele PKN gemeente. Slecht vijf gezinnen gaat het slechter mee. Waarvan er in twee van deze gezinnen (een gezin van 6 en 7 kinderen) ook wel enkelen de kerk toch van binnen zien en overtuigd geloven. Waar onder andere Jeroen (rond de 22 jaar en Jolande 28 jaar die ook trouw de bijbelstudie kring van de PKN bezoekt en CU stemt, terwijl haar ouders de kerk zelden van binnen zien)
De PKN leeft :)

Het was Jezus zelf ook die zei dat in de laatste dagen er vele valse profeten en christussen zullen komen, maar dat als we horen dat christus hier is of daar is dat we het dan niet moeten geloven. Want als Jezus Christus komt, dan komt Hij overduidelijk en vol Heerlijkheid op de wolken zoals hij ook op de wolken weg ging, zodat een ieder het weet dat hij de Heer is.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2008, 01:51:07 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

pyro

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #47 Gepost op: december 28, 2008, 02:29:57 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 27 december 2008 om 12:43:
Pyro, ik ben het volkomen met je eens dat, Jezus de weg van het lijden ging om dat het uiteindelijk wel moest, en dat er geen andere weg open stond.

Jezus riep "het is volbracht!" aan het eind van zijn lijden. Dit ging niet alleen over Hem persoonlijk, maar over het verlossingswerk voor de mensheid. Er bestaat dus geen missie meer om voort te zetten. Iemand die zegt dat aan het volbrachte verlossingswerk nog iets aangevuld zou moeten worden, is een misleider.

quote:

Vele christenen beweren dat Jezus `zwak` en menselijk was in de tuin van Ghetsemaneh - rev. Moon leert dat Jezus uit zijn oneindige liefde voor God en de mens wel 1000 keer had willen sterven om door die weg absolute redding te verschaffen - nee, Hij was niet zwak, hij weende omdat hij voorzag, hoe het joodse volk zou moeten lijden vanwege hun gebrek aan geloof;  ook weende de Here Jezus vanwege het feit dat de eerste christenen zo moesten lijden, de verdeeldheid van het komende christendom, en de strijd tussen de joden en de Islam, de misvatting van de blanke christenen t.o.v. de zwarte afrikanen etc. etc.

Dat Jezus zwak was, is niet iets wat Christenen beweren. Het is wat de Heilige Geest openbaart. In Hebreëen 5 lezen we:
"7 Christus heeft tijdens zijn leven op aarde onder tranen en met luide stem gesmeekt en gebeden tot hem die hem kon redden van de dood, en werd verhoord vanwege zijn diep ontzag voor God. 8 Hoewel hij zijn Zoon was, heeft hij moeten lijden, en zo heeft hij gehoorzaamheid geleerd. 9 En toen hij naar de uiteindelijke volmaaktheid gevoerd was, werd hij voor allen die hem gehoorzamen een bron van eeuwige redding, 10 omdat God hem heeft uitgeroepen tot hogepriester zoals Melchisedek dat was."

Wat mijnheer Moon leert is derhalve vals.
Hij moet zich bekeren om behouden te worden.

pyro

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #48 Gepost op: december 28, 2008, 03:12:24 pm »

quote:

gaitema schreef op 28 december 2008 om 12:20:
[...]

Als ik eerlijk ben vindt ik de Jehovagetuigen dichter bij de waarheid zitten dan dit. Want dit is een heel andere Jezus. Eentje die dus niet voor onze zonden aan het kruis gestorven is en ons niet verlost heeft van onze zonden.

Weer kennis gemaakt met een nieuwe dwaalleer.
Tja het is wellicht een beetje off-topic in dit verband, maar het idee is niet helemaal nieuw. Neerlands eigen dwaalleraar Lou de Palingboer onderwees al dat hij en zijn vrouw het ouderpaar van de wereld waren. Eva had dan wel de appel geplukt in het paradijs, maar Mientje had dan toch maar de appel aan de boom terug gehangen: 'heel de wereld staat te beven, Lou en Mientje zijn het leven ...'   :P
« Laatst bewerkt op: december 28, 2008, 03:14:02 pm door pyro »

Adinomis

• Bekijk profiel
Over de leer van Moon
« Reactie #49 Gepost op: december 28, 2008, 11:01:35 pm »
Stel je voor dat iemand tegen me zou zeggen: "die man van jou voldoet niet op bepaalde gebieden. Je zou ook eens naar die andere man moeten kijken, daar kom je veel verder mee." Dan zeg ik toch ook "wegwezen!"?

Zo zie ik het ook als iemand me naar een andere "verlosser" verwijst. Ik heb mijn leven aan Jezus toevertrouwd. Het zou verraad aan Hem betekenen als ik op zo'n advies zou ingaan.

Ik hoop van harte dat "Harmoniezoeker" dat ook gaat inzien.