Auteur Topic: Informatieprofessional  (gelezen 1863 keer)

kjmollema

• Bekijk profiel
Informatieprofessional
« Gepost op: december 18, 2008, 02:19:01 am »
Nadat het opleiding topic van gisteren verdween vanwege de forumregels herformuleer ik de topic zoals ik em eigenlijk bedoeld had ;)

Ik heb de opleiding IDM InformatieDienstverlening en -Management gedaan en ben momenteel ook docent in dit vakgebied, naast dat ik voor bibliotheek museum en archief Gouda enkele begeleidingstrajecten doe rond het fenomeen web2.0 : gebruikers die inhoudelijk meedoen met de core business van deze erfgoedinstellingen.

Mijn vraag die ik op dit forum graag wil neerleggen is deze: Hoe kan het dat in een wereld die bol staat van media en informatie (waar organisaties staan te springen om mensen die weten hoe je met media, informatie en kennis om kunt gaan) er maar weinig mensen echt kiezen om in dit vakgebied te gaan werken. De opleidingen hebben op dit moment weinig studenten maar de vacaturebanken bieden al jaren wekelijks meer dan 10 vacatures aan geschikt voor informatieprofessionals.

Niet eens vanuit commercieel belang, maar vooral vanuit maatschappelijk belang ben ik met vakgenoten landelijk aan het praten over dit probleem. Wij denken dat het ligt aan de bekendheid van de opleiding IDM, en niet zozeer aan het vakgebied en de opleiding zelf. Die zijn beide actueel, vernieuwend en uitdagend.  Maar goed... dat zeg je natuurlijk altijd over je eigen vakgebied. Daarom ben ik benieuwd naar meningen buiten het vakgebied.

Is het een imagoprobleem? Is het gewoon de onbekendheid van de opleiding IDM?  Of speelt er iets anders?
« Laatst bewerkt op: december 18, 2008, 02:23:45 am door kjmollema »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Informatieprofessional
« Reactie #1 Gepost op: december 18, 2008, 08:47:06 am »
Wat is het verschil met een harde opleiding als informatica? Val je niet precies tussen wal en schip? Techneuten vinden het te soft, softies gaan eerder op het grensgebied met bedrijfskunde of management zitten?
« Laatst bewerkt op: december 18, 2008, 08:48:14 am door Pooh »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Informatieprofessional
« Reactie #2 Gepost op: december 18, 2008, 09:04:01 am »

quote:

Mischien dat er een opleiding aangeboden wordt waar geen vraag naar is bij  of waar bij studenten geen behoefte aan is?
Mail me maar als je wat wilt weten

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Informatieprofessional
« Reactie #3 Gepost op: december 18, 2008, 09:12:03 am »
Ik begrijp nog niet helemaal wat IDM'ers nou precies doen, maar kan me wel voorstellen dat er behoefte is aan een groep professionals die in staat zijn de vertaalslag te maken van de harde technologie naar de consument die wel resultaat wil maar zich niet wil verdiepen in de informatica wat een compleet vakgebied is.
Bombus terrestris Reginae

Promtus

• Bekijk profiel
Informatieprofessional
« Reactie #4 Gepost op: december 18, 2008, 09:14:56 am »
Ik heb geen flauw idee wat voor werk je met zo`n opleiding kunt doen, dat heb ik steeds vaker met al die verschillende opleidingen.
Wekelijks 10 vacatures zegt niet zoveel. Er zijn opleidingen waarbij dat honderden zijn.

Marloes

• Bekijk profiel
Informatieprofessional
« Reactie #5 Gepost op: december 18, 2008, 09:23:52 am »
IDM is de oude bibliotheekopleiding (ik heb zelf 2jr idm gedaan). Je kunt er nog altijd mee bij bibliotheken gaan werken, maar bijv ook dossiers digitaliseren of een thesaurus bouwen. Voornl dingen die weinig uitdagend / vernieuwend klinken. Al kun je ook goed bij de AIVD gaan werken natuurlijk, dat klinkt al wat spannender. ;)
Met EKD en EPD ontwikkeling ed zal de behoefte aan IDM'ers wel stijgen.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2008, 09:44:46 am door Marloes »
[Prediker 7:29]

Marloes

• Bekijk profiel
Informatieprofessional
« Reactie #6 Gepost op: december 18, 2008, 09:29:26 am »
overigens vind je op bijv het fok-forum meer idm'ers, dus misschien kun je daar beter terecht met je vraag?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Informatieprofessional
« Reactie #7 Gepost op: december 18, 2008, 09:47:17 am »

quote:

Marloes schreef op 18 december 2008 om 09:23:
IDM is de oude bibliotheekopleiding. Je kunt er nog altijd mee bij bibliotheken gaan werken, maar bijv ook dossiers digitaliseren. Voornl dingen die weinig uitdagend / vernieuwend klinken. Al kun je ook goed bij de AIVD gaan werken natuurlijk, dat klinkt al wat spannender. ;)
Met EKD en EPD ontwikkeling ed zal de behoefte aan IDM'ers wel stijgen.

Even een correctie hier: In IDM zit óók de oude bibliotheekopleiding, maar het is een samengaan van een paar opleidingen tot een opleiding die veel meer op algemeen informatiemanagement gericht is.

Ik ben het met Pooh eens. Voor mij was IDM veel te soft, wel lekker breed, maar ik bleek toch meer behoefte te hebben aan een 'harde' studie. En ik denk dat BBB gelijk heeft met die vertaalslag (hoewel je ook mensen hebt die vanuit de bedrijfskunde of vanuit de informatica prima die vertaalslag weten te maken zonder ooit IDM gestudeerd te hebben)
« Laatst bewerkt op: december 18, 2008, 09:47:48 am door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

Marloes

• Bekijk profiel
Informatieprofessional
« Reactie #8 Gepost op: december 18, 2008, 09:53:20 am »
klopt, ik ging nog uit van 1998 (toen ik begon met idm) :) ik zie dat er inmiddels meer opleidingen onder idm vallen dan toen. (Ik ben in ca 2000 overgestapt naar informatica.)

kjmollema

• Bekijk profiel
Informatieprofessional
« Reactie #9 Gepost op: december 18, 2008, 03:57:35 pm »
Inderdaad kun je af en toe het goevel hebben dat je tussen wal en schip valt als IDM-er. Het is de bedoeling dat je met een IDM opleiding genoeg weet van de techniek en van organisatorische zaken dat je de vertaalslag kunt maken tussen techniek, informatie en mens. Hierdoor ben je in staat om bedrijfsprocessen of bijvoorbeeld processen rond erfgoed (museumstukken, audio/videomateriaal, 'archiefstukken' in bijvoorbeeld gemeenten, informatie in boekvorm) zo goed mogelijk op het leven en werken van mensen aan te laten sluiten.

Daar zit voor mijn gevoel veel tofs en uitdaging in, juist omdat het een sociale ICT&Media opleiding is en omdat je aan de slag gaat met de achtergronden van informatie, organisaties en/of het land/de stad.

Overigens kun je (net als wat ik deed) het wal en schip verhaal tegengaan door goede keuzes tijdens en na je studie te maken voor bijvoorbeeld keuzevakken of een master die technisch of vormgevingstechnisch van aard zijn.

Maar wellicht is IDM te breed.

Ik zal op Fok ook eens een lichtje opwerken.

Marloes

• Bekijk profiel
Informatieprofessional
« Reactie #10 Gepost op: december 18, 2008, 08:05:56 pm »
te breed is niet zo erg, te weinig diepgravend wel. Access was bij ons bijv een soort cursus uit een lesboek, meer op middelbare schoolniveau dan hbo-niveau.

kjmollema

• Bekijk profiel
Informatieprofessional
« Reactie #11 Gepost op: december 19, 2008, 12:13:05 pm »
Tool onderwijs is ook een onderdeel van de IDM opleidingen omdat je wat technische kennis moet hebben. Maar ACCESS is inderdaad geen hbo niveau. de rest hoop ik wel :)