Nadat het opleiding topic van gisteren verdween vanwege de forumregels herformuleer ik de topic zoals ik em eigenlijk bedoeld had

Ik heb de opleiding IDM InformatieDienstverlening en -Management gedaan en ben momenteel ook docent in dit vakgebied, naast dat ik voor bibliotheek museum en archief Gouda enkele begeleidingstrajecten doe rond het fenomeen web2.0 : gebruikers die inhoudelijk meedoen met de core business van deze erfgoedinstellingen.
Mijn vraag die ik op dit forum graag wil neerleggen is deze: Hoe kan het dat in een wereld die bol staat van media en informatie (waar organisaties staan te springen om mensen die weten hoe je met media, informatie en kennis om kunt gaan) er maar weinig mensen echt kiezen om in dit vakgebied te gaan werken. De opleidingen hebben op dit moment weinig studenten maar de vacaturebanken bieden al jaren wekelijks meer dan 10 vacatures aan geschikt voor informatieprofessionals.
Niet eens vanuit commercieel belang, maar vooral vanuit maatschappelijk belang ben ik met vakgenoten landelijk aan het praten over dit probleem. Wij denken dat het ligt aan de bekendheid van de opleiding IDM, en niet zozeer aan het vakgebied en de opleiding zelf. Die zijn beide actueel, vernieuwend en uitdagend. Maar goed... dat zeg je natuurlijk altijd over je eigen vakgebied. Daarom ben ik benieuwd naar meningen buiten het vakgebied.
Is het een imagoprobleem? Is het gewoon de onbekendheid van de opleiding IDM? Of speelt er iets anders?