quote:
De uitdrukking "Gods huis" onstond toen Jakob de droom had over ladder die tot aan de hemel reikte. De naam Bethel betekent "Gods huis".
quote:
Gen.28:16 Toen werd Jakob wakker. ‘Dit is zeker,’ zei hij, ‘op deze plaats is de HEER aanwezig. Dat besefte ik niet.’ 17 Eerbied vervulde hem. ‘Wat een ontzagwekkende plaats is dit,’ zei hij, ‘dit is niets anders dan het huis van God, dit moet de poort van de hemel zijn!’ 18 De volgende morgen vroeg zette Jakob de steen die hij als hoofdsteun had gebruikt rechtop, en wijdde hem door er olie over uit te gieten. 19 Hij gaf die plaats de naam Betel; (28:19) Betel – Betel kan worden vertaald als ‘huis van God’.vroeger heette het daar Luz.
In dit verhaal symboliseert de ladder de verbinding tussen hemel en aarde. Daar waar de mens contact met God heeft kan men spreken van Gods huis.
Maar ook de tempel werd "Gods huis" genoemd. Bijv. ps. 55:15. De tempel was de plaats van aanbidding. Dat veranderde toen Jezus zijn verzoeningswerk voltooid had. In het gesprek met de Samaritaanse vrouw in Joh. 4 legt Jezus dat uit. Voortaan kun je overal aanbidden, als het maar "in geest en waarheid" is.
quote:
Joh.4:20 Onze voorouders vereerden God op deze berg, en bij u zegt men dat in Jeruzalem de plek is waar God vereerd moet worden.’ 21 ‘Geloof me,’ zei Jezus, ‘er komt een tijd dat jullie noch op deze berg, noch in Jeruzalem de Vader zullen aanbidden. 22 Jullie weten niet wat je vereert, maar wij weten dat wel; de redding komt immers van de Joden. 23 Maar er komt een tijd, en die tijd is nu gekomen, dat wie de Vader echt aanbidt, hem aanbidt in geest en in waarheid. De Vader zoekt mensen die hem zo aanbidden, 24 want God is Geest, dus wie hem aanbidt, moet dat doen in geest en in waarheid.’
quote:
Tomp schreef:
Toch ... vraag ik me af of we niet iets kwijt zijn geraakt door het kerkgebouw alleen als een stapel stenen te gaan beschouwen. Ik denk hierbij aan mijn vakanties (meestal in Frankrijk) waar ik me graag af en toe mocht terugtrekken in RK-kerken voor een moment van rust of gebed. In protestante kerken in NL is dit nauwelijks mogelijk, wat ik een gemis vind.
In de drukte van het stadsgewoel kan een kerk een oase zijn om stil te worden voor God. Als je daar gemeenschap met God ervaart is dat het huis van God. Overigens vind ik het ook heel fijn om alleen in de natuur God te ontmoeten. Dan is dat mijn Bethel.
Ik kan me ook wel een beetje voorstellen dat, als je regelmatig in een bepaalde kerk gemeenschap hebt met God, dat je over het huis van God kunt spreken. Maar dat wordt niet bepaald door de "hoop stenen", maar door het contact dat je samen met God beleeft. Vooral het samen gemeenschap hebben met God is het "huis van God".
quote:
1 Tim 3:15. Mocht ik nog uitblijven, dan weet gij, hoe men zich behoort te gedragen in het huis Gods, dat is de gemeente van de levende God, een pijler en fundament der waarheid.
quote:
Tomp schreef:
Je kan natuurlijk overal bidden, dat weet ik wel. Maar mijn geest kan wel erg gebaat zijn bij de juiste entourage, het besef van een soort heilige plaats.
Ja die entourage..... ik zit bijv. liever te bidden in een opgeruimde kamer dan wanneer mijn handen jeuken om aan het opruimen te gaan. Je moet in de rust kunnen komen. Persoonlijk heb ik daar geen kaarsje o.i.d. bij nodig. Een plek die je hiervoor regelmatig gebruikt kan ook "een heilige plaats" worden.