Divinespark schreef op 30 december 2008 om 22:11:Ik ga even met getallen spelen, vanwege nieuwsgierigheid naar hoe de tocht door de Sinaï is verlopen.
Het volk Israël telde 600.000 mannen vanaf 20 jaar oud. Statistisch mag je ongeveer evenveel vrouwen verwachten. Tel er dus 600.000 bij op. Resultaat 1.2 miljoen mensen vanaf 20 jaar.
En nu de kinderen nog. Toen het volk bij Kanaän aankwam was het nog van dezelfde orde van grootte. Dit is ondanks allerlei oorlogen waar de bijbel van zegt dat er verliezen bij zijn opgetreden. Het aantal kinderen is dus groot genoeg om zelfs met oorlogen nog voor bevolkingsgroei te kunnen hebben gezorgd. Dus duidelijk meer dan 2 per echtpaar. De vruchtbare leeftijd ligt tussen Noach en Abraham al op 25 jaar (voor de eerste zoon, dus met dochters iets later). Een generatie kun je ongeveer op 25 jaar stellen. Ik denk dat het dus nog vrij conservatief is om 300.000 kinderen te schatten.
De bevolkingsgrootte is dan in totaal minimaal 1.5 miljoen.
Ik geloof echt in dit soort aantallen. Het staat ook impliciet genoemd. Koning Balak vreest voor de talrijkheid van het volk (hij spreekt op staatsniveau dus hij weet waar hij over praat). Hij verbaast zich dat zo'n volk zich in de woestenij heeft kunnen voeden. En het "bedekt het aangezicht van het land". Dit kun je alleen zien als je zelf op een hoger punt staat, en vanaf een hoger punt lijkt alles al heel gauw kleiner dan het is. Dit gaat dus om hele vierkante kilometers tegelijk.
Zou je al die 1.5 miljoen mensen in gedachten in een dichte, vierkante formatie opstellen, met elk 1 vierkante meter ruimte, dan zou elke zijde van dat vierkant 1,2 kilometer lang zijn. Dit is zonder hun vee, en zonder hun bagage.
Als mensen zich zouden verplaatsen in 1 lange rij van 1 persoon breed ("in rotten van 1"), en ieder zou 1 meter de ruimte hebben, dan zou de lengte van die stoet 1500 km bedragen. In rotten van 10 wordt dat nog "maar" 150 kilometer, in rotten van 20 is dat 75 km, en in rotten van 30 is dat 50 km. Wij Nederlanders zitten hier trouwens met meer dan 10 keer zoveel, dit even terzijde.
De snelheid van de stoet is bij benadering bekend. Die is "naar de tred van het vee", aangezien er ook bejaarden tussen moeten hebben gezeten is dit nog wat trager dan gewoon stapvoets, het wordt als langzaam opgemerkt. Er zijn voorschriften voor het opbreken van het kamp, eerst vertrekken degenen aan de oostelijke kant van de tabernakel, vervolgens de klok rond de anderen. Het zou mooi zijn voor mijn berekeningen als hier ook de tussenpozen tussen waren genoemd. Dan had je uitspraken kunnen doen over "rotten van hoeveel", hoe breed die stoet was. Dan kun je aan de hand daarvan namelijk zien welke plaatsen wel of niet geschikt zijn om te passeren. Er zijn daar heel veel engtes in de bergachtige stukken waar soms maar 1 route de enige geschikte is. Waar het volk wel langs móet zijn geweest. Als je in rotten van 30 zou lopen (exclusief vee en bagage) reken dan maar dat geen punt op de route minder dan 40 meter nauw mag zijn.
Het soort terrrein waar de stoet zich dan toe heeft beperkt, zijn rivierbeddingen, sediment-waaiers, kustlijnen en eventueel wat stukjes duin van mul zand. Het kilometers achter elkaar over een golvend terrein lopen of allerlei scherpe randjes en ruggetjes overdwars passeren zie ik niet zo zitten.
Vanaf hun verblijf bij de berg Sinaï zijn er de reinheidswetten. Als aardewerk onrein is geworden, dient het te worden verbroken. Reken maar dat die scherven nu nog in het zand liggen. En dat is op de plaatsen die geschikt zijn voor het opslaan van het kamp. Dat zijn gebieden die ik met allerlei schattingen minimaal 3.5 kilometer in doorsnee acht. Het kamp heeft namelijk een bepaalde opstelling, de tabernakel in het midden, en daaromheen een vierkant waarvan elke zijde bestaat uit de legerplaatsen van 3 stammen. Als je dit zo mooi wilt kunnen opstellen dan heb je daar een aaneengesloten vlakte voor nodig. Het aantal plaatsen waar dit kan, of waar je kunt passeren, is heel erg beperkt in sommige regio's van het Sinaï schiereiland.
Tja, is dit nou een discussie?
Misschien niet. Maar ik heb op z'n minst wel 2 vragen waarvan ik hoop dat iemand daar wat op weet.
Is er iets bekend over a) de aantallen van het vee,