Ik weet niet of er animo voor is, maar wellicht wel.
Ik heb een bijbelstudie geschreven voor de BGJ, met als doel: diepgang en methode in bijbelstudie op jeugdverenigingen brengen.
Ik heb vooral vragen gesteld in het artikeltje, ik ben wel benieuwd wat jullie voor antwoorden geven

De bijbelstudie:
BeloftenIn de bijbel leer je God kennen, als een God die doet wat Hij belooft. En je leert van gelovigen van vroeger hoe je met die beloften van God mag omgaan. Veel bijbelgedeelten zul je beter begrijpen als je dit onderwerp in de gaten hebt. Psalm 74 zal ik als voorbeeld gebruiken.
Belofte1. Lees de psalm eerst in z'n geheel een keer door. Kun je samenvatten wat de dichter in de psalm wil zeggen? (kijk ook wat de situatie van de dichter, het volk en de tempel (vs 7) is.)
De dichter doet een beroep op Gods verbond (vs 20): kom uw verbond met ons na - oftewel: doe wat U heeft beloofd! Kennelijk ziet de dichter er niets van dat God doet wat Hij beloofd had.
2. Wat had de dichter verwacht? En wat ziet hij in de wereld om zich heen?
3. Zijn er beloften van God, waardoor de dichter die verwachting had? Welke? Weet je ook waar / wanneer die beloften zijn gedaan?
Tip: je kunt hiervoor ook gebruikmaken van een concordantie, of als je internet bij de hand hebt, van biblija.net.
In psalm 74 zie je dat de dichter het vooral moeilijk heeft met de inname van Jeruzalem en dat de tempel in de as is gelegd. Zoek eens op of de Here bij de tempelbouw van Salomo heeft beloofd dat Hij er altijd zou wonen. (Zoekwoorden: 'altijd', 'mijn naam'.)
Belofte maakt schuld?4. Lees de hele alinea waarin de belofte staat. Waren er voorwaarden gesteld aan die belofte?
5. Herinnert de dichter de Here ook nog aan die voorwaarden?
Vraag 5 is wat lastig in psalm 74. Want je ziet dat de dichter de Here allerlei redenen geeft om alsnog zijn belofte te houden, maar niet de reden: 'wij hebben voldaan aan de voorwaarden, nu is het uw beurt'. De dichter gebruikt andere argumenten waarom de Here zich aan zijn belofte zou moeten houden.
6. Welke argumenten gebruikt de dichter om de Here aan zijn belofte te houden?
7. Zou God gevoelig zijn voor die argumenten? Waarom?
Tip: Mozes heeft op de Sinaï ook met God geargumenteerd (Ex 32). Je kunt dat gedeelte ernaast leggen en dat vergelijken met de psalm.
Belofte ingelost?8. Heeft de Here zijn belofte ingelost? (belofte inlossen = doen wat je beloofd hebt)
a. Zo ja, wanneer en hoe? (Weet je er ook een bijbelgedeelte bij?) Weet je ook waarom de Here die belofte zo heeft ingelost?
b. Zo nee, wanneer zal die dan ingelost worden, denk je? Of zou deze belofte niet meer gelden? Zijn er teksten die deze belofte voor ons, nieuwtestamentische gelovigen, nog herhalen?
Op vraag 8 kun je soms zowel 'ja' als 'nee' antwoorden. Soms zijn beloften een beetje vervuld, maar mogen we een nog grotere vervulling verwachten. Kijk bijvoorbeeld in Joh 2:13-22 en in 2 Kor 6:16.
9. Kunnen wij deze psalm nog zingen?
Uitzien naar vervullingNog een paar algemenere vragen:
- God heeft ons veel beloofd. Ken je één of meer van die beloften?
- Denk je dat het zinvol is om die beloften uit je hoofd te kennen?
- Herinner je de Here wel eens aan zijn beloften aan jou?
- Zo ja, gebruik je dan ook argumenten, waarom de Here die beloften zou moeten houden? Welke argumenten?