quote:
Klopt, ik zie het zo: Jezus heeft de zonde weggenomen uit de wereld, daar is de Bijbel zeer eenduidig over (Joh 1,29+2 Sam 12,13) en aangezien er nog steeds onrecht in de wereld is, duidt dat er voor mij op dat zondigen en onrecht in de wereld twee verschillende begrippen zijn. Zo interpreteer ik dat als gelovige, maar ik kan best begrijpen waarom anderen denken dat Jezus er niet in geslaagd is de zonde weg te nemen.
Normaliter gebruik ik zondigen en fouten maken ook als pseudoniemen, maar in de ware betekenis zijn ze dat niet. Snap je wat ik bedoel?
quote:
Als je zegt dat de wet verkeerd is, zeg je eigenlijk dat God verkeerde instructies heeft aangereikt. Paulus noemt de wet wel degelijk goed:
Zo zwart wit zie ik dat niet. Wat mij opvalt is dat er sprake is van de Koninklijke wet (Jak 2,8) en de wet der geboden in inzettingen bestaande en laatstgenoemde heeft Hij aan het kruis (Kol 2,14) genageld.
Ef 2,15 Heeft Hij
de vijandschap in Zijn vlees te niet gemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelf tot een nieuwe mens zou scheppen, vrede makende;
Paulus noemt de wet der geboden
de vijandschap in het vlees en dat schreef hij niet om God te lasteren denk je wel?
Het oude verbond was een schaduw (Kol 2,17+Heb 10,1) van de toekomende dingen en wordt wel aangeduid als de duisternis:
Mat 4,16 Het volk, dat in duisternis zat, heeft een groot licht gezien; en
hun, die zaten in het land en de schaduw des doods, hun is een licht opgegaan.
Het oude verbond was de schaduw des doods in het land waar de Israëlieten woonden en Jezus is het Licht (Joh 1,5) Die schijnt in het duister, ook wel
de lamp van Israël/David (2 Sam 21,17+1 Kon 11,36) genoemd. Het is dus niet bijbels om het oude verbond te willen romantiseren, maar wij dienen het te slijpen als een diamant tot de Koninklijke wet overblijft. En om dat te kunnen moeten we het offer van Christus accepteren, zodat de zonden van het OT verdwijnen en wij de Waarheid zien.
God is een Enige God, heb Hem lief met geheel uw hart en uw verstand, heb uw naaste lief als uzelf.
quote:
Ik weet dat jij vindt dat alles al is geschied en daarom gebruik je die teksten. Maar die wet geldt ook nu nog! Ieder zal beoordeeld worden aan de hand van die wet, tenzij...... Christus voor hem in de plaats voor de rechterstoel gaat staan en zegt: "ik heb voor hem en in hem de wet vervuld, waarvan geen jota of tittel is afgeschaft."
Ja omdat ik Jezus op Zijn Woord geloof en dat gaat er niet bij iedereen in als zoete koek.
'Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe' (Mat 11,13)
Luk 21,32 Voorwaar Ik zeg u, dat dit geslacht geenszins zal voorbijgaan, totdat alles zal geschied zijn.
Deze teksten baseer ik mij o.a. op en sinds ik Jezus op zijn Woord ben gaan geloven, veel meer dan wat rationeel lijkt of oogt, heeft Hij mij niets dan goeds gebracht. Ik heb geen twijfels meer over de Waarheid en word daarom niet kwaad als iemand het niet met me eens is.
quote:
Je vraagt mij erover na te denken, ik vraag hetzelfde aan jou! Want de hemel en de aarde zijn nog niet voorbij gegaan!
Nee hemel en aarde in de betekenis van de westerse wereld zijn nooit vergaan en zullen ook nooit vergaan.
Pred 1,4 Het ene geslacht gaat en het andere geslacht komt, maar de aarde blijft altoos staan.
Vervolgens profeteerde Petrus later:
2 Petr 3,10 Maar
de dag des Heeren zal komen als een dief in de nacht, in welke de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.
De hemelen en aarde in de bijbelse betekenis zouden dus vergaan in de eerste eeuw, want de dag des Heeren is een oud testamentisch begrip (Jes 13,6) en immers:
'Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe' (Mat 11,13)
Dit is geen fout in de Bijbel, absoluut niet zelfs. De profeet Jesaja biedt uitkomst.
Jes 1,2 Hoort, gij hemelen! en neem ter ore, gij aarde! want de HEERE spreekt: Ik heb kinderen groot gemaakt en verhoogd; maar zij hebben tegen Mij overtreden.
Het wordt nu wel duidelijk dat hemel en aarde in de bijbelse betekenis iets anders is dan de onze, dus daarom heeft Jezus niet gelogen en zijn de profeten inderdaad allemaal vervuld in de generatie van Johannes.
quote:
Het gaat in dit hoofdstuk over de offerdienst. De wetten op de offerdienst zijn verouderd. De wet werd tot een vloek omdat deze niet werd nagekomen, maar die vloek heeft Jezus op zich genomen. (Lev.26 en ?Deut.28)
Het eerste verbond in het bloed slaat op Ex. 24:8:
Nee niet alleen over de offerdienst, het gaat er over dat het oude verbond een voorafbeelding van Jezus is.
quote:
Het Nieuwe verbond is gebaseerd op het bloed van Jezus.
De scheiding tussen Jood en niet-Jood is door Jezus weggenomen, niet door de wet af te schaffen, maar door de straf op zich te nemen voor het niet nakomen ervan.
Doordat Jezus het oude verbond verouderde, moest het wel verdwijnen, de wet der geboden is de oude wijnzak die de nieuwe mens doet scheuren. De Koninklijke voor eeuwig geldende wet is de Die van Jezus: heb uw naaste lief als uzelf.