quote:
Adinomis schreef op 15 januari 2009 om 23:14:Als je om je heen kijkt zie je dat de zonde de wereld niet uit is. Maar ik begrijp wel dat je het anders bedoelt. Als zonde bij de "Joodse wet" hoorde, (hierbij vraag ik me af of je Joodse wet moet zeggen of Gods wet)
waarom komt het woord "zonde" naar verhouding veel minder voor in het Oude Testament dan in het Nieuwe? Ik heb hier de concordantie naast me liggen. In het oude testament beslaan de verwijzingen één kolom en in het nieuwe anderhalf, terwijl het Oude testament wel 3½ keer zoveel bladzijden telt dan het Nieuwe Testament. Dus het begrip "zonde" is nog volop actueel in het NT.
Ja absoluut was de zonde nog volop aanwezig want Jezus zei immers:
Mat 5,18 Want voorwaar zeg Ik u:
Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er
niet één jota noch één tittel van de wet voorbijgaan,
totdat het alles zal zijn geschied.
Het voorbijgaan van hemel en aarde beteken dus dat alles zou geschieden. We zien in dit vers dat dit begrip in één adem met de wet wordt genoemd en denk daar eens over na wat dat betekent in het licht van dit vers.
Luk 21,32 Voorwaar Ik zeg u, dat dit geslacht geenszins zal voorbijgaan,
totdat alles zal geschied zijn.Dát geslacht uit de eerste eeuw zou hemel en aarde dus voorbij zien gaan.
Luk 21,22 Want deze zijn dagen der wraak,
opdat alles vervuld worde, dat geschreven is.
Het oude verbond moest helemaal vervuld worden voordat de macht van de duivel teniet gedaan werd. Doch dit alles heeft zich overduidelijk in de eerste eeuw afgespeeld. Want niemand kan mij recht aankijken en ontkennen dat de door mij geciteerde verzen daar enige twijfel over laten bestaan. Daarom schreef Paulus ook:
Heb 8,13 Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; wat nu oud gemaakt is en verouderd, is
nabij de verdwijning.
Het oude verbond was nog niet verdwenen, maar nabij de verdwijing, het zondigen nam toe want op het hoogtepunt, zou de zoon des verderfs nog geopenbaard worden.
2 Thess 2,3 Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs;
Wij moeten ons door niemand laten verleiden, daarom denk ik dat we zowel de woorden van apostel Paulus als apostel Johannes ter harte moeten nemen.
1 Joh 2,18 Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden;
waaruit wij kennen, dat het de laatste ure is.quote:
Zeker, de zonde is teniet gedaan. Maar daarvan kunnen we pas profiteren als we "in" Christus zijn. Als we met Hem verbonden zijn delen we in alles wat Hij heeft verworven. Voor God zijn we dan zonder zonde.
Eens.
quote:
Maar we hebben ook nog ons vlees. Dat is het leven wat om ons eigen "ik" draait. We vallen zo vaak weer terug in dat leven van het eigen "ik". Maar Jezus heeft daarin voorzien.
Wij kunnen niet terugvallen, want we hebben nooit onder het oude verbond geleefd en dat is waar op gedoeld werd.
quote:
De wet is niet verkeerd, integendeel, maar ons vlees, ons eigen "ik". Het was geen "duister" verbond, zoals je schreef, maar wij gingen er duister mee om. Maar door het offer van Christus zijn we geen slaaf meer van de zonde, maar mogen we over de zonde heersen. Zo was het vanaf het begin bedoeld (Gen. 4:7) Onze nieuwe staat is nu:
De wet is wel verkeerd hoor. Vergis je daar aub niet in!
Gal 3,13 Christus heeft ons verlost van
de vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.
Mat 9,17 Noch doet men
nieuwe wijn in oude leren zakken; anders zo bersten de leren zakken, en de wijn wordt uitgestort, en de leren zakken verderven, maar men doet
nieuwe wijn in
nieuwe leren zakken,
en beide te zamen worden behouden. 2 Kor 5,17 Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een
nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles
nieuw geworden.
Kol 3,10 En aangedaan hebt de
nieuwe mens, die
vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld van Hem, Die hem geschapen heeft;
quote:
Omdat we nog in het "vlees" leven gebeurt het nog dat we de mist in gaan. Maar dan mogen we uit het geloof leven dat Christus dat heeft opgelost. Omdat we door Christus mogen heersen over de zonde, zijn de werken van de duivel verbroken. Toen de capitulatie van de WO2 in Wageningen was getekend, was de oorlog formeel afgelopen. Maar de vijand deed nog venijnige stuiptrekkingen. Zo ook de duivel, "wetende dat hij weinig tijd heeft". Het is onze verantwoordelijkheid om daar weerstand tegen te bieden. Maar door ontrouw kunnen we vallen.
De naweeën kunnen niet langer hebben geduurd dan tot dat geslacht voorbij was gegaan. Jezus zei immers duidelijk dat alles vervuld zou worden binnen die generatie.
Verder ben ik het wel met je eens dat er buiten Christus nog zonde is, maar ik geloof niet dat wij als gelovigen weer buiten Jezus zijn als we fouten maken. Jezus heeft Zichzelf
éénmaal geofferd (Heb 9,26+10,10) en dat betekent dat de zonde waarvan de wet getuigde voor ons niet meer bestaat.
Joh 10,9 Ik ben de Deur;
indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden.
Wij gaan door de deur naar binnen en buiten, maar als we volharden in ons geloof, blijven we in essentie in Christus ook als we fouten maken!