Auteur Topic: arme zondige ik  (gelezen 11250 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Gepost op: januari 14, 2009, 06:41:40 pm »
In Gelukkig Gereformeerd ben ik aan het lezen geslagen over het bewust worden van onze arme zondige ik die niet in staat is het goede te doen, en de tegenpool dat zo mooi is, "de genadige God die door Jezus voor onze zonden uit liefde voor ons stierf."

Hoe zal ik dit lezen? Ik geloof dat bij een verkeerde indruk je demoedig wordt en voor de rest van je leven worsteld met schuld en zondebesef en daar in blijft hangen. wel blij met de genade van Jezus die je bevrijd, zeker!

Maar: wat komt er dan van je leven terecht? Na de verlossing mogen we toch groeien in de Geest en vruchten afwerpen? Lukt dat met al dat zonde bezef?  Moet je er niet op een gegeven moment weer overheen?

Hoe denken jullie?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #1 Gepost op: januari 14, 2009, 08:13:04 pm »
Ik denk dat het bij elkaar blijft horen. Hoe langer hoe meer je naar Gods wil gaat leven door zijn Geest, hoe meer je er achter komt dat je er als mens toch eigenlijk nooit wat van bakt, hoe dankbaarder je wordt dat God een echt goede oplossing geboden heeft, hoe meer je naar Zijn Wil wilt proberen te leven door de Geest, hoe meer je er achter komt... etc. Dus nee, je komt nooit van je zonden af in je leven hier, dus blijft je ellende zo extreem groot dat je Jezus' offer nodig blijft hebben. Zeggen dat je minder zonde doet, is jezelf voor de gek houden. Of je nou op 1 dag 1.000.000 zonden doet of 950.000, dat maakt je schuld tegenover God niet bepaald kleiner en de noodzaak van Jezus' offer ook niet. Wil dat zeggen dat je dus maar moet blijven steken in dat zondebesef? Nee, want Jezus is juist voor je zonden gestorven. Moet je dat zondebesef op een gegeven moment achter je laten? Nee, want dan heb je niet door hoe heilig God is en wat voor drastische maatregelen Hij heeft moeten nemen om ons.
Je zou het kunnen zien als een instabiel evenwichtspunt. Zodra je te veel de ene of de andere kant op gaat, val je van dat punt af.
computerfout: een vreemde een in de byte

mohamed

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #2 Gepost op: januari 14, 2009, 08:35:57 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 januari 2009 om 18:41:
Maar: wat komt er dan van je leven terecht? Na de verlossing mogen we toch groeien in de Geest en vruchten afwerpen? Lukt dat met al dat zonde bezef?  Moet je er niet op een gegeven moment weer overheen?

Hoe denken jullie?

Ik zeg amen broeder, we moeten inderdaad verder. Vergeet niet dat er geschreven staat:

Jes 5,20    
Wee hun, die het kwade goed noemen, en het goede kwaad; die duisternis tot licht stellen, en het licht tot duisternis; die het bittere tot zoet stellen, en het zoete tot bitterheid!

Voor de komst van Jezus was men in de duisternis (Mat 4,16) en zondaars, maar nadat Hij, het Licht (Joh 8,12) gekomen is, is het bittere zoet geworden en het duistere oude verbond (Heb 8,13) is verdwenen!

Joh 1,29    
Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!

Dus ja Gaitema, laten wij ophouden te spreken van zondigen en onze misstappen voortaan fouten noemen. Jezus heeft de zonde weggenomen en daarom is zondigen een afgesloten hoofdstuk.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #3 Gepost op: januari 14, 2009, 08:41:49 pm »
Ik las laatst dat als Paulus schrijft over verandering, hij dat ook echt heel duidelijk gezien heeft omdat hij eerst heel zichtbaar een vijand van Christus was en later juist heel zichtbaar het tegendeel.

Toen Luther de teksten van Paulus las, zette hij de veranderde mens en de mens die nog slecht is juist naast elkaar in gedachten. Dat was hem juist tot troost omdat hij bezig was met de problematiek hoe het nou toch kan dat je na zoveel jaren intensief met de kerk bezig zijn, toch nog zo weinig op je eigen goedheid kunt vertrouwen om zeker te zijn van je heil.

Als we dit weten, misschien kunnen we dan iets vrijmoediger omgaan met het gegeven dat, hoewel zonde blijft, we toch echt wel over echte verandering mogen spreken.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

mohamed

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #4 Gepost op: januari 14, 2009, 08:44:50 pm »

quote:

mirt schreef op 14 januari 2009 om 20:41:
Ik las laatst dat als Paulus schrijft over verandering, hij dat ook echt heel duidelijk gezien heeft omdat hij eerst heel zichtbaar een vijand van Christus was en later juist heel zichtbaar het tegendeel.

Toen Luther de teksten van Paulus las, zette hij de veranderde mens en de mens die nog slecht is juist naast elkaar in gedachten. Dat was hem juist tot troost omdat hij bezig was met de problematiek hoe het nou toch kan dat je na zoveel jaren intensief met de kerk bezig zijn, toch nog zo weinig op je eigen goedheid kunt vertrouwen om zeker te zijn van je heil.

Als we dit weten, misschien kunnen we dan iets vrijmoediger omgaan met het gegeven dat, hoewel zonde blijft, we toch echt wel over echte verandering mogen spreken.
Als de zonde blijft volgens jou, wat heeft Jezus dan weggenomen?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #5 Gepost op: januari 14, 2009, 08:46:53 pm »
Ik kan daar niet eens zomaar op antwoorden. Ik kan wel zeggen: de zonde, maar ik weet dat ik nog zondig.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #6 Gepost op: januari 14, 2009, 08:47:26 pm »
Net als Paulus zijn belijdenis na de uitroep "ik, ellendig mens", moeten wij ook verder blijven kijken, wat ook in de gereformeerde traditie gebeurt overigens ;) Maar besef van nut en noodzaak van het verlossingswerk van Jezus gaat nu eenmaal niet zonder besef van zonde...Ze horen dus inderdaad bij elkaar!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

mohamed

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #7 Gepost op: januari 14, 2009, 08:52:26 pm »

quote:

HenkG schreef op 14 januari 2009 om 20:47:
Net als Paulus zijn belijdenis na de uitroep "ik, ellendig mens", moeten wij ook verder blijven kijken, wat ook in de gereformeerde traditie gebeurt overigens ;) Maar besef van nut en noodzaak van het verlossingswerk van Jezus gaat nu eenmaal niet zonder besef van zonde...Ze horen dus inderdaad bij elkaar!
Besef van goed en kwaad is wat anders als besef van de zonde. Wij hebben nooit onder het duistere oude verbond geleefd HenkG en de wet (Rom 3,20) getuigt van zonde. Waarvan Jezus ons verlost heeft is het atheïsme, de Islam of misschien het boeddhisme of jodendom. Doch zijn wij nooit onder de wet geweest.

mohamed

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #8 Gepost op: januari 14, 2009, 08:53:14 pm »

quote:

mirt schreef op 14 januari 2009 om 20:46:
Ik kan daar niet eens zomaar op antwoorden. Ik kan wel zeggen: de zonde, maar ik weet dat ik nog zondig.
Mensen maken fouten, maar zondigen hoort bij de joodse wet.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #9 Gepost op: januari 14, 2009, 08:56:05 pm »
Waar ik niet tegen kan is als het voor ons gewoon wordt dat het er nou eenmaal allebei bijhoort. En dat er bij het bespreken van een fout dan olijk glimlachend wordt gezegd: ja, we zijn geneigd tot alle kwaad he.. Ik vind dat wel zo verschrikkelijk...

En het idee dringt zich verder vaak bij mij op dat we het voor onszelf vaak behandelen als 'een snufje van dit en dan ook een snufje van dat' dan zit het wel goed. We mogen van onszelf zeggen dat we soms veranderd blijken te zijn, maar dan moeten we wel weer goed beseffen dat we van onszelf niks kunnen. Dat 'moeten' we wel zo doen.

Misschien helpt het om te bedenken dat het één een stralend doel is en het ander een schaduw die er niet bijhoort, maar er toch is. Of zoiets. Maar niet dat ellendige evenwichtige..

Fotogravinnetje, dit slaat verder niet op jouw verhaal. Jouw verhaal zou het wel uitgelokt kunnen hebben, maar ik besef dat jij zelf niet schrijft over hoe we hier dan mee omgaan, dus... daarom slaat het niet op jouzelf.
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2009, 08:59:13 pm door mirt »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #10 Gepost op: januari 14, 2009, 08:56:58 pm »

quote:

mohamed schreef op 14 januari 2009 om 20:53:
[...]

En wat is het verschil tussen een fout en een zonde?

mohamed

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #11 Gepost op: januari 14, 2009, 08:59:20 pm »

quote:

mirt schreef op 14 januari 2009 om 20:56:
[...]

En wat is het verschil tussen een fout en een zonde?
Dat wordt ons in het scheppingsverhaal duidelijk gemaakt. Objectief gezien is er niks mis met een vrucht van een boom te nemen, dat is besef van goed en kwaad. Nadat God tegen Adam zei niet van die ene boom te eten, kreeg hij kennis van de zonde, een handeling die objectief gezien niet fout hoeft te zijn, maar fout wordt door het gebod.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #12 Gepost op: januari 14, 2009, 09:04:08 pm »
Sorry, maar ik snap er niets van, ik ga eerst maar even andere dingen doen.

mohamed

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #13 Gepost op: januari 14, 2009, 09:13:36 pm »

quote:

mirt schreef op 14 januari 2009 om 21:04:
Sorry, maar ik snap er niets van, ik ga eerst maar even andere dingen doen.

Als God niet tegen Adam had gezegd 'eet niet van de boom' was Adam dan in staat om te zondigen?

Zo moeilijk is het niet, veel plezier met je andere bezigheden! ;)

Adinomis

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #14 Gepost op: januari 14, 2009, 11:46:29 pm »

quote:

Waarom staat er dan in 1 Joh.1 en 5

quote:

Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet.

Alle ongerechtigheid is zonde, en er bestaat zonde niet tot de dood.

Wel hebben we de vergeving al bij voorbaat ontvangen, maar dat neemt niet weg dat we nog zonde doen.

quote:

Rom.5:8 Maar God bewees ons zijn liefde doordat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren. 9 Des te zekerder is het dus dat wij, nu we door zijn dood zijn vrijgesproken, dankzij hem zullen worden gered en niet veroordeeld. 10 Werden we in de tijd dat we nog Gods vijanden waren al met hem verzoend door de dood van zijn Zoon, des te zekerder is het dat wij, nu we met hem zijn verzoend, worden gered door diens leven. 11 En meer nog, dat wij God prijzen danken we aan onze Heer Jezus Christus, door wie we nu al met God zijn verzoend.

We mogen leven vanuit die vergeving. Als we Yeshua (Jezus) hebben aangenomen als onze verlosser, ziet God ons aan door Hem, als zondeloos. Er gaat een proces van heiliging van start, omdat Gods Geest ons opmerkzaam maakt op zonde. Als we die belijden zijn ze ook direct vergeven. Wie leeft met Christus gaat steeds verfijnder zien wat er verkeerd is in zijn denken, in zijn motieven en in zin handelen. Maar het is goed dat het aan het licht komt en het weggedaan kan worden.

We moeten niet steeds roepen "wat ben ik toch een zondaar". Waarschijnlijk zal Satan dat graag horen. We zijn verlost en we mogen een vrij kind van God zijn. We mogen danken en God prijzen voor de verlossing en weten dat we steeds meer worden zoals Hij ons bedoeld heeft.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #15 Gepost op: januari 15, 2009, 12:41:57 am »

quote:

In Gelukkig Gereformeerd ben ik aan het lezen geslagen over het bewust worden van onze arme zondige ik die niet in staat is het goede te doen, en de tegenpool dat zo mooi is, "de genadige God die door Jezus voor onze zonden uit liefde voor ons stierf."

Hoe zal ik dit lezen?
Ik geloof dat bij een verkeerde indruk je demoedig wordt en voor de rest van je leven worsteld met schuld en zondebesef en daar in blijft hangen.
Ik ben even blond, wat bedoel je met "een verkeerde indruk"?

quote:

wel blij met de genade van Jezus die je bevrijd, zeker!

Maar: wat komt er dan van je leven terecht?
Lees de oude Heidelberger catechismus eens en ontdek :)

quote:

Na de verlossing mogen we toch groeien in de Geest en vruchten afwerpen?
Yep. niet mogen maar zullen volgens mij.

quote:

Lukt dat met al dat zonde bezef?  Moet je er niet op een gegeven moment weer overheen?
Je zult tot de dood je van deze wereld verlost strijden tegen de zonde. En dat is soms zwaar, soms niet.
Dat is een persoonlijk iets.

quote:

Hoe denken jullie?

Hoe ik denk? Ik denk over zonde vrij eenvoudig. Bewuste zonden zal ik waar mogelijk ook bewust negeren. Onbewuste zonden waar ik mij later bewust van wordt zal ik daarna ook binnen mijn menselijk kunnen negeren.
Waar ik zondig vraag ik vergeving.
Ik geloof niet in genade vooraf. Want dan zou de opmerking van Paulus over "zondig meer opdat de genade toeneme" kloppen immers?
Ik geloof heilig dat God elke zonde die jij belijdt aan Hem en waar je oprecht spijt van hebt (dwz dat je er ook tegen strijd in het vervolg overigens) je vergeven worden.
Mail me maar als je wat wilt weten

mohamed

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #16 Gepost op: januari 15, 2009, 01:09:23 am »

quote:

Adinomis schreef op 14 januari 2009 om 23:46:
[...]

Waarom staat er dan in 1 Joh.1 en 5

[...]

Wel hebben we de vergeving al bij voorbaat ontvangen, maar dat neemt niet weg dat we nog zonde doen.

[...]

We mogen leven vanuit die vergeving. Als we Yeshua (Jezus) hebben aangenomen als onze verlosser, ziet God ons aan door Hem, als zondeloos. Er gaat een proces van heiliging van start, omdat Gods Geest ons opmerkzaam maakt op zonde. Als we die belijden zijn ze ook direct vergeven. Wie leeft met Christus gaat steeds verfijnder zien wat er verkeerd is in zijn denken, in zijn motieven en in zin handelen. Maar het is goed dat het aan het licht komt en het weggedaan kan worden.

We moeten niet steeds roepen "wat ben ik toch een zondaar". Waarschijnlijk zal Satan dat graag horen. We zijn verlost en we mogen een vrij kind van God zijn. We mogen danken en God prijzen voor de verlossing en weten dat we steeds meer worden zoals Hij ons bedoeld heeft.

Je citeerde zelf:

Rom.5:8 Maar God bewees ons zijn liefde doordat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren.

Paulus schreef niet voor niks in de verleden tijd over de zonde, want nadat Jezus de geest gaf, was de zonde uit de wereld.

Heb 9,26    
(Anders had Hij dikwijls moeten lijden van de grondlegging der wereld af) maar nu is Hij eenmaal in de voleinding der eeuwen geopenbaard, om de zonde te niet te doen, door de offerande van Zichzelf.

Heb 5,9    
En geheiligd zijnde, is Hij allen, die Hem gehoorzaam zijn, een oorzaak der eeuwige zaligheid geworden;

Vergeet niet dat apostel Johannes zich richtte tot de eerste gemeente welke nog onder het oude verbond en de wet  (Rom 3,20) vielen.

Rom 5,13    
Er was al zonde in de wereld voordat de wet er was; alleen, zonder wet wordt er van de zonde geen rekening bijgehouden.

Zijn wij onder de wet of onder het nieuwe verbond?

1 Kor 9,20    
Voor de Joden ben ik als een Jood geworden om hen te winnen. Ikzelf sta niet onder de Joodse wet, maar toch heb ik me eraan onderworpen om hen die er wel onder staan te winnen.

Je kan de Bijbel niet verstaan zonder de joodse wet er naast te leggen, daarom zei Johannes ook:

1 Joh 3,9    
Een ieder, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

Wij zijn geboren in een tijd dat de joodse wet niet meer geldt en daarom durf ik niet te beweren dat we nog zondaars zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2009, 01:12:18 am door mohamed »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #17 Gepost op: januari 15, 2009, 01:11:04 am »
offtopic:@ mohammed: kun je mij eens mailen op het adres in mijn profiel?

mohamed

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #18 Gepost op: januari 15, 2009, 01:17:29 am »

quote:

okidoki schreef op 15 januari 2009 om 01:11:
offtopic:@ mohammed: kun je mij eens mailen op het adres in mijn profiel?
Done.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #19 Gepost op: januari 15, 2009, 03:17:01 pm »

quote:

mohamed schreef op 14 januari 2009 om 20:59:
[...]

Dat wordt ons in het scheppingsverhaal duidelijk gemaakt. Objectief gezien is er niks mis met een vrucht van een boom te nemen, dat is besef van goed en kwaad. Nadat God tegen Adam zei niet van die ene boom te eten, kreeg hij kennis van de zonde, een handeling die objectief gezien niet fout hoeft te zijn, maar fout wordt door het gebod.

Dag broeder,
Ik snap geloof ik wel het onderscheid die je wil maken, al vindt ik het grappig dat je het hier hebt over dingen doen die het door het gebod fout maakt, terwijl je het net nog over had dat we geen zonden maar fouten maken. Dan zou je aan de hand van deze uitleg kunnen zeggen dat die fouten die we nu maken zonder te zondigen ook bepaald is door de wet.

Of we wat we nu doen fouten of zonden noemen, het gaat in mijn vraag er vooral om of we ook kunnen leren meer goed te doen en het verkeerde te laten. Ik geloof dat dat door de heilige Geest kan. Dat kunnen we niet uit ons zelf, maar door de hulp van God. Ik geloof ook dat we terug kunnen vallen en dat dat eigenlijk nogal geregeld gebeurd. Maar iedere fout is om van te leren. Dan richten we ons vanuit dit verkeerde ons opnieuw op Jezus en laten ons weer door Hem leiden.

Ik kijk dan bijvoorbeeld naar iemand als Elia: hoe vaak zondigde hij? Zeker geen miljoen maal per dag. Ik geloof zeker dat een mens door de hulp van God steeds meer het goede kunnen gaan doen en steeds meer het kwade laten. En dat niet op basis van regels, maar op grond van de werken van de Geest.

als je druk bent met God dan krijgt satan steeds minder ruimte, maar als we vol zijn van verleidingen dan krijgt hij meer de ruimte en zal de werken van God niet gedaan kunnen worden.

Het is een ontwikkeling. We zondigen, raken bewust van de zonde en bekeren ons tot Jezus. Wat kan door de Heilige Geest die ons dit inzicht gaf wat onze bekering werd. Die zelfde Geest gaat ook de goede werken in ons werken, tot we weer eens verzetten op een foute moment en opnieuw weer bevrijd moeten worden van deze nieuwe misstap(pen) om je weer opnieuw verlost en vergeven door Christus weer op de weg te gaan die de Geest je laat zien. En zo telkens verder, bij vallen en opstaan. Maar al doende groei je wel. In het begin ben je als een arendskuiken zoals de bijbel het in een mooi voorbeeld geeft, maar je groeid op tot een volwassen arend, zwevend op de wind. Elke storm in je leven werkt mee in de ontwikkeling om hoger op te komen zoals de arend die zweeft op deze wind. Zo kom je steeds dichter bij God. Dat door de hulp van God in ons leven.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2009, 04:00:48 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #20 Gepost op: januari 15, 2009, 03:44:32 pm »

quote:

okidoki schreef op 15 januari 2009 om 00:41:
[...]
 Ik ben even blond, wat bedoel je met "een verkeerde indruk"?

Ik denk aan wat ik veel zie onder protestanten, het gevoel van:
christen zijn is me te moeilijk. Het schuldbezef wat ze een gevoel van machteloosheid geeft. Een hele ontdekking als ze mogen ontdekken dat je het ook niet alleen hoeft te doen en je kan groeien met hulp van God.

quote:

[...]
 Lees de oude Heidelberger catechismus eens en ontdek :)

naast het boek dan maar :)

quote:

[...]
 Yep. niet mogen maar zullen volgens mij.

Volgens mij heb je gelijk.

quote:

[...]
 Je zult tot de dood je van deze wereld verlost strijden tegen de zonde. En dat is soms zwaar, soms niet.
Dat is een persoonlijk iets.

De zonde of fouten zullen ook zeker wel plaats vinden, al geloof ik dat je in princiepe als een Elia op de wereld kan leven.

quote:

[...]

Hoe ik denk? Ik denk over zonde vrij eenvoudig. Bewuste zonden zal ik waar mogelijk ook bewust negeren. Onbewuste zonden waar ik mij later bewust van wordt zal ik daarna ook binnen mijn menselijk kunnen negeren.
Waar ik zondig vraag ik vergeving.
Ik geloof niet in genade vooraf. Want dan zou de opmerking van Paulus over "zondig meer opdat de genade toeneme" kloppen immers?
Ik geloof heilig dat God elke zonde die jij belijdt aan Hem en waar je oprecht spijt van hebt (dwz dat je er ook tegen strijd in het vervolg overigens) je vergeven worden.

Dat laaste benauwde me ook wel eens, stel je eens voor als ik vergat er voor te bidden? Maar ik snap wat je bedoelt. Belijd waar je op dat moment bewust van ben aan God. Soms dacht ik wel eens in het bidden dat ik niet genoeg spijt zou hebben en meer bewust moest zijn van wat ik fout deed. Dat is weer een valluik, dan ga ik het weer van me zelf verwachten. Alsof God enkel vergeeft als ik maar voldoende spijt heb en met tranen en tuiten mijn zonden belijd.

Dat is het mooie wel van het boekje, dat het niet van je zelf afhangt, maar van God.

Ik las zoiets ook vandaag in de bijbel, dat Jezus tegen een leerling van Hem vroeg: wat zeggen de mensen dat Ik ben? en dat hij antwoorde aan Hem: sommigen zeggen dat je Johannes de doper bent, andere Elia of één van de andere profeten. En Jezus vroeg: en wie ben Ik volgens jou? en hij zei: je bent de Zoon van God. Vervolgens zei Jezus dat hij zalig is omdat de Heilige Geest van God hem dat had duidelijk gemaakt.

toen bedacht ik me: ja, inderdaad. Het is een geschenk van God als je dat mag geloofd. Dan ben je dus gezaligd in het bloed van Christus.

In die zin klopt het wat Mohammed zegt: van zonde vrij. Fouten worden in Christus door de vingers gezien omdat de Geest ons leert die fouten dus aan God te belijden en er van af te keren. Wanneer we dat niet zouden doen, dan zou dat bewijzen dat we niet echt geloven. En spijt van het verkeerde is de emotie dat door de Geest ook opgewekt wordt geloof ik. Omdat de Geest onze geweten aanspreekt.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2009, 03:47:16 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #21 Gepost op: januari 15, 2009, 03:56:21 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 14 januari 2009 om 20:13:
Ik denk dat het bij elkaar blijft horen. Hoe langer hoe meer je naar Gods wil gaat leven door zijn Geest, hoe meer je er achter komt dat je er als mens toch eigenlijk nooit wat van bakt, hoe dankbaarder je wordt dat God een echt goede oplossing geboden heeft, hoe meer je naar Zijn Wil wilt proberen te leven door de Geest, hoe meer je er achter komt... etc. .

Helemaal mee eens.

quote:

Dus nee, je komt nooit van je zonden af in je leven hier, dus blijft je ellende zo extreem groot dat je Jezus' offer nodig blijft hebben. Zeggen dat je minder zonde doet, is jezelf voor de gek houden. Of je nou op 1 dag 1.000.000 zonden doet of 950.000, dat maakt je schuld tegenover God niet bepaald kleiner en de noodzaak van Jezus' offer ook niet..

Deels mee eens. Ik geloof dat het totaallijstje dat satan van ons bij houdt van de zonden die we doen inderdaad blijft groeien, maar te gelijkertijd geloof ik ook dat doordat de Heilige Geest steeds meer ruimte in je krijgt de ruimte die er voor zondigen over blijft zal laten krinpen met gevolg. Misdadigers kunnen daardoor bijvoorbeeld door een bekering wel degelijk enorm veranderen. Fouten zullen ze ook zeker maken, maar niet meer zoals vroeger toen ze nog zich lieten beheersen door hun misdadige leven.

quote:

Wil dat zeggen dat je dus maar moet blijven steken in dat zondebesef? Nee, want Jezus is juist voor je zonden gestorven. Moet je dat zondebesef op een gegeven moment achter je laten? Nee, want dan heb je niet door hoe heilig God is en wat voor drastische maatregelen Hij heeft moeten nemen om ons.Je zou het kunnen zien als een instabiel evenwichtspunt. Zodra je te veel de ene of de andere kant op gaat, val je van dat punt af.
mee eens.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2009, 03:58:24 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #22 Gepost op: januari 15, 2009, 04:03:32 pm »

quote:

mirt schreef op 14 januari 2009 om 20:41:

Doet me denken aan het voorbeeld wat ik eens hoorde over de twee honden die in je leeft. De goede hond en de slechte hond. Ze leven in je, maar de hond die je het meeste voed zal het het beste groeien. De hond die je slechtste voed zal vermageren. Het doen van goede of verkeerde dingen heeft te maken met wat je geestelijk voed.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2009, 04:04:11 pm door gaitema »

mohamed

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #23 Gepost op: januari 15, 2009, 06:09:54 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 januari 2009 om 15:17:
[...]

Dag broeder,
Ik snap geloof ik wel het onderscheid die je wil maken, al vindt ik het grappig dat je het hier hebt over dingen doen die het door het gebod fout maakt, terwijl je het net nog over had dat we geen zonden maar fouten maken. Dan zou je aan de hand van deze uitleg kunnen zeggen dat die fouten die we nu maken zonder te zondigen ook bepaald is door de wet.

Of we wat we nu doen fouten of zonden noemen, het gaat in mijn vraag er vooral om of we ook kunnen leren meer goed te doen en het verkeerde te laten. Ik geloof dat dat door de heilige Geest kan. Dat kunnen we niet uit ons zelf, maar door de hulp van God. Ik geloof ook dat we terug kunnen vallen en dat dat eigenlijk nogal geregeld gebeurd. Maar iedere fout is om van te leren. Dan richten we ons vanuit dit verkeerde ons opnieuw op Jezus en laten ons weer door Hem leiden.

Het kan wat verwarrend overkomen als ik de ene keer praat over zondigen en de andere keer over fouten maken. De reden dat ik ook zeg zondigen is omdat het woord zo ingeburgerd is en omdat ik denk dat het toch betekenisloos is geworden en er daarom niet toe doet.
Ik vind het een interessante stelling van je dat fouten maken door de wet bepaald is en ik denk dat je deels zeker gelijk hebt. Maar als je je bedenkt dat de Germanen ook voor hun kinderen zorgden, terwijl ze nog nooit van de wet gehoord hadden, lijkt het mij veel meer dat het besef van goed en kwaad door God ingegeven is.

quote:

Ik kijk dan bijvoorbeeld naar iemand als Elia: hoe vaak zondigde hij? Zeker geen miljoen maal per dag. Ik geloof zeker dat een mens door de hulp van God steeds meer het goede kunnen gaan doen en steeds meer het kwade laten. En dat niet op basis van regels, maar op grond van de werken van de Geest.
Ik denk wel dat je een punt hebt. Maar de heilige Geest is op een andere manier werkzaam als in de eerste eeuw. Wij kunnen niet meer profeteren, dat is zelffs verboden zie Zach 13,1 t/m etc.

quote:

als je druk bent met God dan krijgt satan steeds minder ruimte, maar als we vol zijn van verleidingen dan krijgt hij meer de ruimte en zal de werken van God niet gedaan kunnen worden.

Broeder, ik wijs je graag op dit vers:

1 Joh 3,8    
Die de zonde doet, is uit de duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

quote:

Het is een ontwikkeling. We zondigen, raken bewust van de zonde en bekeren ons tot Jezus. Wat kan door de Heilige Geest die ons dit inzicht gaf wat onze bekering werd. Die zelfde Geest gaat ook de goede werken in ons werken, tot we weer eens verzetten op een foute moment en opnieuw weer bevrijd moeten worden van deze nieuwe misstap(pen) om je weer opnieuw verlost en vergeven door Christus weer op de weg te gaan die de Geest je laat zien. En zo telkens verder, bij vallen en opstaan. Maar al doende groei je wel. In het begin ben je als een arendskuiken zoals de bijbel het in een mooi voorbeeld geeft, maar je groeid op tot een volwassen arend, zwevend op de wind. Elke storm in je leven werkt mee in de ontwikkeling om hoger op te komen zoals de arend die zweeft op deze wind. Zo kom je steeds dichter bij God. Dat door de hulp van God in ons leven.

Beste Gaitema, of we ons verzetten tegen God wanneer we fouten maken is nog maar de vraag, misschien moeten we de focus meer op de Geest leggen, want Paulus leert:

Rom 8,7    
Daarom dat het bedenken van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich aan de wet Gods niet; want het kan ook niet.

Rom 8,10
En indien Christus in u is, zo is wel het lichaam dood om de zonden; maar de geest is leven om de gerechtigheid.

Wanneer wij dus spreken van zondigen, suggereren we dat wij nog in het vlees zijn en dat is niet zo. Voorts ben ik het roerend met je eens dat we hierdoor wel proberen te doen wat van de Geest is, maar zolang we gevangen zijn in het vlees, lukt dat niet altijd. Naar mijn idee betekent dat niet dat we God dan verwerpen, maar veel meer dat we zwak zijn.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #24 Gepost op: januari 15, 2009, 06:15:23 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 januari 2009 om 15:56:

Deels mee eens. Ik geloof dat het totaallijstje dat satan van ons bij houdt van de zonden die we doen inderdaad blijft groeien, maar te gelijkertijd geloof ik ook dat doordat de Heilige Geest steeds meer ruimte in je krijgt de ruimte die er voor zondigen over blijft zal laten krinpen met gevolg. Misdadigers kunnen daardoor bijvoorbeeld door een bekering wel degelijk enorm veranderen. Fouten zullen ze ook zeker maken, maar niet meer zoals vroeger toen ze nog zich lieten beheersen door hun misdadige leven.
Als je goed leest, zie je dat ik het doen van minder zonden niet zozeer bagatelliseer, maar ik probeer het wel in perspectief te zetten. Want wees eens eerlijk: hoe vaak overtreed je de twee geboden God lief te hebben BOVEN ALLES en je naaste ALS JEZELF? Al ben je er twintigduizend keer wél goed mee bezig (en dank zij God dát we er vaak goed mee bezig, want uit onszelf doen we dat heus niet), als je eerlijk bent zul je moeten toegeven dat er zoveel momenten overblijven die je niet of niet volledig aan de dienst van God wijdt, dat er altijd nog een hele berg zonde over blijft in je denken, doen en laten. Maar natuurlijk zie je wel verschil tussen 10 keer per dag met God bezig zijn en zijn wil doen en 1000 keer per dag met God bezig zijn en zijn wil doen. Dat zijn twee kanten van de zaak: aan de ene kant zie je dat je vergeleken met eerst meer met God gaat leven, aan de andere kant zie je dat er nog zo verschrikkelijk veel zonde overblijft, dat je niet kunt zeggen: kijk eens hoe goed ik nu leef. Vergeet niet dat God zo heilig is dat het ons voorstellingsvermogen te boven gaat, en dat God toch van ons vraagt heilig te zijn omdat Hij heilig is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #25 Gepost op: januari 15, 2009, 07:05:23 pm »

quote:

mohamed schreef op 15 januari 2009 om 18:09:
[...]

Het kan wat verwarrend overkomen als ik de ene keer praat over zondigen en de andere keer over fouten maken. De reden dat ik ook zeg zondigen is omdat het woord zo ingeburgerd is en omdat ik denk dat het toch betekenisloos is geworden en er daarom niet toe doet.
Ik vind het een interessante stelling van je dat fouten maken door de wet bepaald is en ik denk dat je deels zeker gelijk hebt. Maar als je je bedenkt dat de Germanen ook voor hun kinderen zorgden, terwijl ze nog nooit van de wet gehoord hadden, lijkt het mij veel meer dat het besef van goed en kwaad door God ingegeven is.
Dat klopt. Ik heb de tekst waar dat staat gemarkeerd in een bijbel van me: Romeinen 2: 13 t/m 16

quote:

Ik denk wel dat je een punt hebt. Maar de heilige Geest is op een andere manier werkzaam als in de eerste eeuw. Wij kunnen niet meer profeteren, dat is zelffs verboden zie Zach 13,1 t/m etc.

Ik begrijp hoe je het ziet. Ik zeg maar zo: in mijn bijbel staat valse profeten, daar moet je inderdaad voor uit de weg.

quote:

Broeder, ik wijs je graag op dit vers:

1 Joh 3,8    
Die de zonde doet, is uit de duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

Die is raak. Begrijp ik het goed met de verder hier onderstaande uitleg dat je ook bedoelt dat er twee kanten in je zitten. Namelijk de oude vleselijke ik die soms boven komt drijven waar tegen we strijden en de geestelijke ik die uit Christus geboren is?

quote:

Beste Gaitema, of we ons verzetten tegen God wanneer we fouten maken is nog maar de vraag, misschien moeten we de focus meer op de Geest leggen, want Paulus leert:

Rom 8,7    
Daarom dat het bedenken van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich aan de wet Gods niet; want het kan ook niet.

Rom 8,10
En indien Christus in u is, zo is wel het lichaam dood om de zonden; maar de geest is leven om de gerechtigheid.

Wanneer wij dus spreken van zondigen, suggereren we dat wij nog in het vlees zijn en dat is niet zo. Voorts ben ik het roerend met je eens dat we hierdoor wel proberen te doen wat van de Geest is, maar zolang we gevangen zijn in het vlees, lukt dat niet altijd. Naar mijn idee betekent dat niet dat we God dan verwerpen, maar veel meer dat we zwak zijn.
Mooi verwoord :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #26 Gepost op: januari 15, 2009, 07:08:43 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 15 januari 2009 om 18:15:
[...]

Als je goed leest, zie je dat ik het doen van minder zonden niet zozeer bagatelliseer, maar ik probeer het wel in perspectief te zetten. Want wees eens eerlijk: hoe vaak overtreed je de twee geboden God lief te hebben BOVEN ALLES en je naaste ALS JEZELF? Al ben je er twintigduizend keer wél goed mee bezig (en dank zij God dát we er vaak goed mee bezig, want uit onszelf doen we dat heus niet), als je eerlijk bent zul je moeten toegeven dat er zoveel momenten overblijven die je niet of niet volledig aan de dienst van God wijdt, dat er altijd nog een hele berg zonde over blijft in je denken, doen en laten. Maar natuurlijk zie je wel verschil tussen 10 keer per dag met God bezig zijn en zijn wil doen en 1000 keer per dag met God bezig zijn en zijn wil doen. Dat zijn twee kanten van de zaak: aan de ene kant zie je dat je vergeleken met eerst meer met God gaat leven, aan de andere kant zie je dat er nog zo verschrikkelijk veel zonde overblijft, dat je niet kunt zeggen: kijk eens hoe goed ik nu leef. Vergeet niet dat God zo heilig is dat het ons voorstellingsvermogen te boven gaat, en dat God toch van ons vraagt heilig te zijn omdat Hij heilig is.
Dat is een goede. Het grote gebod heb God lief boven alles en je naaste als je zelf is moeilijk te halen. In dat geval komt het er denk ik op neer dat het aantal keren dat we op basis daarvan te kort schieten wel heel hoog blijft wellicht, maar dat we in liefde voor onze naaste en God met de geestelijke groei wel groeien.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2009, 07:09:23 pm door gaitema »

mohamed

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #27 Gepost op: januari 15, 2009, 07:15:24 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 januari 2009 om 19:05:
[...]

Dat klopt. Ik heb de tekst waar dat staat gemarkeerd in een bijbel van me: Romeinen 2: 13 t/m 16

[...]

Ik begrijp hoe je het ziet. Ik zeg maar zo: in mijn bijbel staat valse profeten, daar moet je inderdaad voor uit de weg.

[...]

Die is raak. Begrijp ik het goed met de verder hier onderstaande uitleg dat je ook bedoelt dat er twee kanten in je zitten. Namelijk de oude vleselijke ik die soms boven komt drijven waar tegen we strijden en de geestelijke ik die uit Christus geboren is?

[...]

Mooi verwoord :)

Dank je :)
Ik bedoel dat ik geloof dat Jezus de werken van de duivel verbroken heeft, ook al lijkt dat niet rationeel.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #28 Gepost op: januari 15, 2009, 07:40:07 pm »

quote:

okidoki schreef op 15 januari 2009 om 00:41:

Dit klopt volgens mij niet Okidoki, alles IS volbracht toen, nu en later.Hoe jij het schrijft zou betekenen dat niet beleden zonden niet zijn vergeven, ik zou willen stellen dat elke zonde ons geweten aanklaagt OMDAT we in Christus al deel hebben aan alles. Lees nog eens Efeziers 1 en 2.
Omdat wij Hem mochten aanvaarden en belijden als onze Verlosser hebben wij hier volledig deel aan. Dit was voor de grondlegging der wereld al besloten, hoe wonderlijk!!!
De zonden die ons niet direct aanklagen worden ons ontdekt door de werking van Zijn Geest die wij na onze wedergeboorte hebben ontvangen als een kleine voorschot voor de toekomende erfenis.
Maar in onze gebeden legt de Geest alles wat in de hoeken van ons hart ligt en zelfs nog voor ons verstand (ons weten) verborgen is voor Gods troon. Romeinen 8. Wij hebben Gods Geest die ook voor ons werkt, het werken en het willen bewerkt.
Dit willen is "het niet meer willen zondigen en beseffen dit niet te kunnen".
Daartoe hebben we een genade die vele malen groter is dan onze zonde.

Wanneer we bewust denken vanuit het motto te kunnen zondigen opdat de genade toeneme heeft de Geest ons (nog) niet leren ontdekken hoe schuldig we eigenlijk staan en nemen we deze toestand nog met een korreltje zout.
Het bevindelijke blijft hangen bij het schuldig staan en veroorzaakt een levenlange zwaarmoedigheid, maar als je geestelijk doorgroeit leer je de grootheid van die genade Gods een beetje ontdekken. Dit sprankje wetenschap en inzicht in Zijn Liefde mag ons al van vreugde laten opspringen.

Die rol van de Geest na onze wedergeboorte heeft dus een heel wezenlijke functie, ook m.b.t. het arme zondige IK.

Interessant onderwerp trouwens...
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2009, 07:41:57 pm door grondig christelijk »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #29 Gepost op: januari 15, 2009, 08:14:00 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 januari 2009 om 19:08:
[...]

Dat is een goede. Het grote gebod heb God lief boven alles en je naaste als je zelf is moeilijk te halen. In dat geval komt het er denk ik op neer dat het aantal keren dat we op basis daarvan te kort schieten wel heel hoog blijft wellicht, maar dat we in liefde voor onze naaste en God met de geestelijke groei wel groeien.
Dat bedoelde ik inderdaad :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #30 Gepost op: januari 15, 2009, 08:46:55 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 15 januari 2009 om 19:40:
Dit klopt volgens mij niet Okidoki, alles IS volbracht toen, nu en later.Hoe jij het schrijft zou betekenen dat niet beleden zonden niet zijn vergeven, ik zou willen stellen dat elke zonde ons geweten aanklaagt OMDAT we in Christus al deel hebben aan alles. Lees nog eens Efeziers 1 en 2.
Omdat wij Hem mochten aanvaarden en belijden als onze Verlosser hebben wij hier volledig deel aan. Dit was voor de grondlegging der wereld al besloten, hoe wonderlijk!!!
De zonden die ons niet direct aanklagen worden ons ontdekt door de werking van Zijn Geest die wij na onze wedergeboorte hebben ontvangen als een kleine voorschot voor de toekomende erfenis.
Maar in onze gebeden legt de Geest alles wat in de hoeken van ons hart ligt en zelfs nog voor ons verstand (ons weten) verborgen is voor Gods troon. Romeinen 8. Wij hebben Gods Geest die ook voor ons werkt, het werken en het willen bewerkt.
Dat klopt inderdaad, ik had het niet juist omschreven. Wat ik bedoelde is dat zonden die we bewust doen en bewust niet belijden of bestrijden niet binnen de genade vallen.
Vandaar ook mijn opmerking over Paulus.
Bedankt voor de correctie :)

quote:

Dit willen is "het niet meer willen zondigen en beseffen dit niet te kunnen".
Daartoe hebben we een genade die vele malen groter is dan onze zonde.

Wanneer we bewust denken vanuit het motto te kunnen zondigen opdat de genade toeneme heeft de Geest ons (nog) niet leren ontdekken hoe schuldig we eigenlijk staan en nemen we deze toestand nog met een korreltje zout.
Yep

quote:

Het bevindelijke blijft hangen bij het schuldig staan en veroorzaakt een levenlange zwaarmoedigheid, maar als je geestelijk doorgroeit leer je de grootheid van die genade Gods een beetje ontdekken. Dit sprankje wetenschap en inzicht in Zijn Liefde mag ons al van vreugde laten opspringen.
en als je geestelijk doorschiet dan geloof je dat je uberhaupt geen zonde meer doet. Een kennis van mij gelooft dat namelijk. Wonderbaarlijke gedachtengang...

quote:

Die rol van de Geest na onze wedergeboorte heeft dus een heel wezenlijke functie, ook m.b.t. het arme zondige IK.
Er is in Christus geen "arme zondige ik" voor wie in Hem geloven.

quote:

Interessant onderwerp trouwens...
Yep

grondig christelijk

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #31 Gepost op: januari 15, 2009, 11:13:28 pm »

quote:

okidoki schreef op 15 januari 2009 om 20:46:
[...]
 Dat klopt inderdaad, ik had het niet juist omschreven. Wat ik bedoelde is dat zonden die we bewust doen en bewust niet belijden of bestrijden niet binnen de genade vallen.
Vandaar ook mijn opmerking over Paulus.
Bedankt voor de correctie :)

[...]
 Yep

[...]
 en als je geestelijk doorschiet dan geloof je dat je uberhaupt geen zonde meer doet. Een kennis van mij gelooft dat namelijk. Wonderbaarlijke gedachtengang...

[...]

[...]
Yep
In dit opzicht (onderwerp) ben ik ook volop gereformeerd. Alle catechesatie heeft dit besef niet doen doordringen het is niet de theorie die dit doet ontdekken maar Gods Geest. Ik heb al wel eens gememoreerd dat ik er aan aantal waarheden bij heb gekregen zoals o.a. de werking van de geest en het staan in geestelijke autoriteit in deze tijd, de werking van het kwaad, bevrijding en de israel - visie.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2009, 11:19:55 pm door grondig christelijk »

Adinomis

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #32 Gepost op: januari 15, 2009, 11:14:16 pm »

quote:

mohamed schreef op 15 januari 2009 om 01:09:

Je citeerde zelf:

Rom.5:8 Maar God bewees ons zijn liefde doordat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren.
Daarmee wordt m.i. gezegd dat, toen ik nog niet eens besefte dat ik een zondaar was, Christus al had voorzien in een oplossing voor de zonde waarin ik geboren was, maar ook voor de zonden die ik nog zou doen.

quote:

Paulus schreef niet voor niks in de verleden tijd over de zonde, want nadat Jezus de geest gaf, was de zonde uit de wereld.

Als je om je heen kijkt zie je dat de zonde de wereld niet uit is. Maar ik begrijp wel dat je het anders bedoelt. Als zonde bij de "Joodse wet" hoorde, (hierbij vraag ik me af of je Joodse wet moet zeggen of Gods wet)
waarom komt het woord "zonde" naar verhouding veel minder voor in het Oude Testament dan in het Nieuwe? Ik heb hier de concordantie naast me liggen. In het oude testament beslaan de verwijzingen één kolom en in het nieuwe anderhalf, terwijl het Oude testament wel 3½ keer zoveel bladzijden telt dan het Nieuwe Testament. Dus het begrip "zonde" is nog volop actueel in het NT.

quote:

Heb 9,26    
(Anders had Hij dikwijls moeten lijden van de grondlegging der wereld af) maar nu is Hij eenmaal in de voleinding der eeuwen geopenbaard, om de zonde te niet te doen, door de offerande van Zichzelf.

Zeker, de zonde is teniet gedaan. Maar daarvan kunnen we pas profiteren als we "in" Christus zijn. Als we met Hem verbonden zijn delen we in alles wat Hij heeft verworven. Voor God zijn we dan zonder zonde. Maar we hebben ook nog ons vlees. Dat is het leven wat om ons eigen "ik" draait. We vallen zo vaak weer terug in dat leven van het eigen "ik". Maar Jezus heeft daarin voorzien.

quote:

“Want wat voor de wet onmogelijk was, doordat zij door het vlees krachteloos was - God heeft, doordat Hij zijn eigen Zoon in een gedaante gelijk aan het vlees van de zonde en voor de zonde heeft gezonden, de zonde in het vlees veroordeeld” (Rom.8:3).

De wet is niet verkeerd, integendeel, maar ons vlees, ons eigen "ik". Het was geen "duister" verbond, zoals je schreef, maar wij gingen er duister mee om. Maar door het offer van Christus zijn we geen slaaf meer van de zonde, maar mogen we over de zonde heersen. Zo was het vanaf het begin bedoeld (Gen. 4:7) Onze nieuwe staat is nu:

quote:

Ik leef, maar niet meer ík,
maar Christus leeft in mij;
voorzover ik nu in het vlees leef,
leef ik in het geloof van de Zoon van God
die mij heeft liefgehad
en zichzelf voor mij heeft prijsgegeven.

Gal. 2:20 Naardense bijbelvertaling

Omdat we nog in het "vlees" leven gebeurt het nog dat we de mist in gaan. Maar dan mogen we uit het geloof leven dat Christus dat heeft opgelost. Omdat we door Christus mogen heersen over de zonde, zijn de werken van de duivel verbroken. Toen de capitulatie van de WO2 in Wageningen was getekend, was de oorlog formeel afgelopen. Maar de vijand deed nog venijnige stuiptrekkingen. Zo ook de duivel, "wetende dat hij weinig tijd heeft". Het is onze verantwoordelijkheid om daar weerstand tegen te bieden. Maar door ontrouw kunnen we vallen.

quote:

2 Tim.2:Als wij met hem gestorven zijn,
zullen we ook met hem leven;
12 als wij volharden,
zullen we ook met hem heersen;
als wij hem verloochenen,
zal hij ons ook verloochenen;
13 als wij hem ontrouw zijn,
blijft Hij ons trouw,

want zichzelf verloochenen kan hij niet.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #33 Gepost op: januari 15, 2009, 11:16:38 pm »

quote:

We mogen in vreugde en dankbaarheid wandelen in de overwinning, maar dat werkelijk geloven kunnen we niet zonder de werking van Gods geest en dat is naar mijn mening nu een geloofsgroeiproces die je aleen ontdekt door het Woord te lezen en te bestuderen, te bidden en binnen vermogen na te volgen. Daarin wordt Hij steeds meer verhoogd en worden wij steeds nederiger in de dankbaarheid

grondig christelijk

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #34 Gepost op: januari 15, 2009, 11:30:33 pm »

quote:

daar staat in 1 johannes 1 iets aardigs over:

Licht en duisternis
5 Dit is wat wij hem hebben horen verkondigen en wat we u verkondigen: God is licht, er is in hem geen spoor van duisternis. 6 Als we zeggen dat we met hem verbonden zijn terwijl we onze weg in het duister gaan, liegen we en leven we niet volgens de waarheid. 7 Maar gaan we onze weg in het licht, zoals hijzelf in het licht is, dan zijn we met elkaar verbonden en reinigt het bloed van Jezus, zijn Zoon, ons van alle zonde. 8 Als we zeggen dat we de zonde niet kennen, misleiden we onszelf en is de waarheid niet in ons. 9 Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad. 10 Als we zeggen dat we nooit gezondigd hebben, maken we hem tot een leugenaar en is zijn woord niet in ons.

mohamed

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #35 Gepost op: januari 16, 2009, 12:06:33 am »

quote:

Adinomis schreef op 15 januari 2009 om 23:14:
Als je om je heen kijkt zie je dat de zonde de wereld niet uit is. Maar ik begrijp wel dat je het anders bedoelt. Als zonde bij de "Joodse wet" hoorde, (hierbij vraag ik me af of je Joodse wet moet zeggen of Gods wet)
waarom komt het woord "zonde" naar verhouding veel minder voor in het Oude Testament dan in het Nieuwe? Ik heb hier de concordantie naast me liggen. In het oude testament beslaan de verwijzingen één kolom en in het nieuwe anderhalf, terwijl het Oude testament wel 3½ keer zoveel bladzijden telt dan het Nieuwe Testament. Dus het begrip "zonde" is nog volop actueel in het NT.

Ja absoluut was de zonde nog volop aanwezig want Jezus zei immers:

Mat 5,18    
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota noch één tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

Het voorbijgaan van hemel en aarde beteken dus dat alles zou geschieden. We zien in dit vers dat dit begrip in één adem met de wet wordt genoemd en denk daar eens over na wat dat betekent in het licht van dit vers.

Luk 21,32    
Voorwaar Ik zeg u, dat dit geslacht geenszins zal voorbijgaan, totdat alles zal geschied zijn.

Dát geslacht uit de eerste eeuw zou hemel en aarde dus voorbij zien gaan.  

Luk 21,22    
Want deze zijn dagen der wraak, opdat alles vervuld worde, dat geschreven is.

Het oude verbond moest helemaal vervuld worden voordat de macht van de duivel teniet gedaan werd. Doch dit alles heeft zich overduidelijk in de eerste eeuw afgespeeld. Want niemand kan mij recht aankijken en ontkennen dat de door mij geciteerde verzen daar enige twijfel over laten bestaan. Daarom schreef Paulus ook:

Heb 8,13    
Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; wat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.

Het oude verbond was nog niet verdwenen, maar nabij de verdwijing, het zondigen nam toe want op het hoogtepunt,  zou de zoon des verderfs nog geopenbaard worden.

2 Thess 2,3    
Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs;

Wij moeten ons door niemand laten verleiden, daarom denk ik dat we zowel de woorden van apostel Paulus als apostel Johannes ter harte moeten nemen.

1 Joh 2,18    
Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen, dat het de laatste ure is.

quote:

Zeker, de zonde is teniet gedaan. Maar daarvan kunnen we pas profiteren als we "in" Christus zijn. Als we met Hem verbonden zijn delen we in alles wat Hij heeft verworven. Voor God zijn we dan zonder zonde.
Eens.

quote:

Maar we hebben ook nog ons vlees. Dat is het leven wat om ons eigen "ik" draait. We vallen zo vaak weer terug in dat leven van het eigen "ik". Maar Jezus heeft daarin voorzien.

Wij kunnen niet terugvallen, want we hebben nooit onder het oude verbond geleefd en dat is waar op gedoeld werd.

quote:

De wet is niet verkeerd, integendeel, maar ons vlees, ons eigen "ik". Het was geen "duister" verbond, zoals je schreef, maar wij gingen er duister mee om. Maar door het offer van Christus zijn we geen slaaf meer van de zonde, maar mogen we over de zonde heersen. Zo was het vanaf het begin bedoeld (Gen. 4:7) Onze nieuwe staat is nu:

De wet is wel verkeerd hoor. Vergis je daar aub niet in!

Gal 3,13    
Christus heeft ons verlost van de vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.

Mat 9,17    
Noch doet men nieuwe wijn in oude leren zakken; anders zo bersten de leren zakken, en de wijn wordt uitgestort, en de leren zakken verderven, maar men doet nieuwe wijn in nieuwe leren zakken, en beide te zamen worden behouden.

2 Kor 5,17    
Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.

Kol 3,10    
En aangedaan hebt de nieuwe mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld van Hem, Die hem geschapen heeft;

quote:

Omdat we nog in het "vlees" leven gebeurt het nog dat we de mist in gaan. Maar dan mogen we uit het geloof leven dat Christus dat heeft opgelost. Omdat we door Christus mogen heersen over de zonde, zijn de werken van de duivel verbroken. Toen de capitulatie van de WO2 in Wageningen was getekend, was de oorlog formeel afgelopen. Maar de vijand deed nog venijnige stuiptrekkingen. Zo ook de duivel, "wetende dat hij weinig tijd heeft". Het is onze verantwoordelijkheid om daar weerstand tegen te bieden. Maar door ontrouw kunnen we vallen.

De naweeën kunnen niet langer hebben geduurd dan tot dat geslacht voorbij was gegaan. Jezus zei immers duidelijk dat alles vervuld zou worden binnen die generatie.
Verder ben ik het wel met je eens dat er buiten Christus nog zonde is, maar ik geloof niet dat wij als gelovigen weer buiten Jezus zijn als we fouten maken. Jezus heeft Zichzelf éénmaal geofferd (Heb 9,26+10,10) en dat betekent dat de zonde waarvan de wet getuigde voor ons niet meer bestaat.

Joh 10,9    
Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden.

Wij gaan door de deur naar binnen en buiten, maar als we volharden in ons geloof, blijven we in essentie in Christus ook als we fouten maken!
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2009, 12:07:47 am door mohamed »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #36 Gepost op: januari 16, 2009, 12:20:08 am »
Ondanks alles voel ik mij beslist géén arme zondaar.
Wat een kul...
Je bent een RIJKE zondaar omdat je een schat in de hemel hebt immers.

tussendoortjes

• Vrij zijn kun je niet alleen
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #37 Gepost op: januari 16, 2009, 08:52:48 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 15 januari 2009 om 18:15:
[...]

God haat de zonde. Dat mag duidelijk zijn.
En ik vind het (cq een) bewijs van wedergeboorte dat je de zonde haat. Net als Paulus in Romeinen zegt: 'ik haat de zonde, maar ik zie ook dat ik er nog wel eens intrap'.
In de Cat. wordt duidelijk gemaakt dat wij tot niets goeds in staat zijn. Vaak blijft dat in ons hoofd hangen. Maar dat is niet de boodschap. We zijn tot niets goeds in staat TENZIJ. Namelijk tenzij we wedergeboren worden. Dan zijn we namelijk met de Geest van Jezus in ons WEL tot goede dingen in staat.

In de hele Bijbel wordt duidelijk hoe God tegen de zonde aankijkt. Hij haat bewuste zonde. Zonde die opzettelijk wordt gedaan. Dus David en Batseba, de huichelachtigheid van de Farizeeen. Landjepik van Achab. Doodslaan van je broer. Het ingaan op het appel van de duivel door de appel te eten. Drie keer liegen op de vraag of je Jezus kent. Allemaal situaties waarin de Bijbel heel helder is: Resp. Psalm 51, adderengebroed, einde huis Achab, wegwezen Ezau, voor altijd uit het paradijs, drie maal heb je me waarlijk lief.

Maar we zien zelfs bij deze zonden dat God zegt: als jij je bekeert ben je zondermeer mijn kind. Praat ik er niet meer over. Directe vergeving. David was de man naar Gods hart. Petrus de NT kerkleider, voor de RK de eerste paus.

En dan zijn er nog onbewuste zonden. Die we dagelijks doen omdat we nog 'in dit vleesch' leven. Etterig doen tegen mijn vrouw. Mijn kids niet even helpen. Reageren uit angst in plaats van liefde. etc. etc. Hoe lezen we in de Bijbel over dat type zonden? Ik lees de houding van God van: 'Ja, dat was niet goed. Maar ik zie dat je het niet wilt. Je bent en blijft mijn kind. Natuurlijk vergeef ik je.' Wij als Zijn kids. Dus op precies dezelfde manier waarop jij met je kids omgaat.

Ik ben eens door een predikant gewezen op 1 Johannes waarin twee op het eerste oog totaal tegenstrijdige dingen staan (zo, toch even m'n luie gat opheffen om een Bijbel te pakken):
Hfst 1:8 Als we zggen dat we de zonde niet kennen, misleiden we onszelf en is de waarheid niet in ons.
Hfst 5:18 We weten dat iemand die uit God geboren is niet zondigt. De Zoon, die uit God geboren werd, beschermt hem zodat het kwaad geen vat op hem heeft.

Maar het eerste nu eens gaat over onbewuste zonden en het tweede over bewuste opzettelijke zonden?

En dat nog iets. Ben jij een zondaar? Twee reacties
1. Nee. Ik BEN een wedergeboren christen en ik DOE wel eens wat onbewuste zonden.
2. Ja. Ik BEN een zondaar. Ik, arm, nietig, strafwaardig, brandhout.
Het zal je niet verbazen dat ik me bij 1. aansluit. Sterker nog: als je 2. aanhangt kun je niet productief zijn in Gods dienst. Ah, beetje kort door de bocht dus bij uitstek geschikt voor een forumdiscussie  :cheer:
Tussen Dick's oortjes

tussendoortjes

• Vrij zijn kun je niet alleen
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #38 Gepost op: januari 16, 2009, 09:02:07 am »

quote:

Hoe zal ik dit lezen? Ik geloof dat bij een verkeerde indruk je demoedig wordt en voor de rest van je leven worsteld met schuld en zondebesef en daar in blijft hangen. wel blij met de genade van Jezus die je bevrijd, zeker!
Je verzuchting doet me denken aan de verzuchting van Aleid Schilder die zo'n 20 jaar geleden een boek schreef 'Hulpeloos maar schuldig'. Mijns inziens vanuit een verkeerd perspectief dat logisch gevolg is van precies de lijn die je hier schetst. Arme zondige ik, niet in staat tot iets goeds. Zelfs mijn beste werken door en door zondig. Etc. etc. En als de preek dan zo'n 20 minuten daarover is gedaan: maar VERRASSING!!!!!!!!!! Alleen en dan ook alleen en alleen maar op grond van Gods oneindige, onverdiende genade kijkt Hij in Jezus naar je om. Om daarna weer hoofdschuddend je zondige dagelijkse vermoeiende schuldige elke seconde verplicht vergeving vragende het is niks en het wordt niks ikje te volgen. Ah, weer een prachtige karikatuur zie ik wel..  :nee:  :ja:
Tussen Dick's oortjes

meems

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #39 Gepost op: januari 16, 2009, 09:36:31 am »

quote:

[...]

Ik weet niet, Mohamed, waar je vandaan haalt dat zondigen alleen bij de joodse wet hoort en dat wij alleen maar fouten zouden maken.
Jacobus 1:15  Is de begeerte bevrucht, dan baart ze zonde; en is de zonde volgroeid, dan brengt ze de dood voort.
Jacobus 2:9 Maar als u op het uiterlijk afgaat, begaat u een zonde en bestempelt de wet u als overtreders.

Er staat toch nergens dat we dan FOUTEN begaan. Je mag zonde toch wel zonde noemen.En Gods wet geldt niet alleen voor Joden maar ook voor ons allemaal.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2009, 09:36:55 am door meems »

mohamed

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #40 Gepost op: januari 16, 2009, 10:10:37 am »

quote:

meems schreef op 16 januari 2009 om 09:36:
[...]

Ik weet niet, Mohamed, waar je vandaan haalt dat zondigen alleen bij de joodse wet hoort en dat wij alleen maar fouten zouden maken.
Jacobus 1:15  Is de begeerte bevrucht, dan baart ze zonde; en is de zonde volgroeid, dan brengt ze de dood voort.
Jacobus 2:9 Maar als u op het uiterlijk afgaat, begaat u een zonde en bestempelt de wet u als overtreders.

Er staat toch nergens dat we dan FOUTEN begaan. Je mag zonde toch wel zonde noemen.En Gods wet geldt niet alleen voor Joden maar ook voor ons allemaal.

Welke wet bestempelde hun als overtreders dan? De Nederlandse wet?
Paulus schreef dat er door de joodse wet kennis van de zonde is (Rom 3,20) dus ik heb het van hem.

Rom 7,8    
Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewerkt; want zonder de wet is de zonde dood.

Nu, als de zonde dood is zonder wet is de begeerlijkheid dat ook.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2009, 10:17:32 am door mohamed »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #41 Gepost op: januari 16, 2009, 10:34:52 am »

quote:

tussendoortjes schreef op 16 januari 2009 om 08:52:
Ik ben eens door een predikant gewezen op 1 Johannes waarin twee op het eerste oog totaal tegenstrijdige dingen staan (zo, toch even m'n luie gat opheffen om een Bijbel te pakken):
Hfst 1:8 Als we zggen dat we de zonde niet kennen, misleiden we onszelf en is de waarheid niet in ons.
Hfst 5:18 We weten dat iemand die uit God geboren is niet zondigt. De Zoon, die uit God geboren werd, beschermt hem zodat het kwaad geen vat op hem heeft.

Het lijkt mij dat het in hoofdstuk 5 vanuit de context gaat om het niet zondigen tot de dood tegenover een zondigen niet tot de dood. Want er is een zondigen tot de dood en een zondigen niet tot de dood.
Het zondigen tot de dood heeft te maken met he die onder de macht staan van Satan en niet door God daarvoor bewaard worden en het zondigen niet tot de dood met hen die uit God zijn geboren omdat God hen bewaart.
De enige zonde die tot de dood leidt is de lastering van de Heilige Geest. Dit lasteren komt er op neer dat men beweert dat de werking van de Heilige Geest niet uit God.
Wanneer wij dan niet zondigen, gaat het hier specifiek om DEZE zonde. En dan ook nog omdat God ons als Zijn kinderen daartoe bewaart.
Een heel simpele test voor jezelf is m.i. te proberen vanuit je gelovig hart met overtuiging te kunnen zeggen dat God niet bestaat of Jezus niet de Zoon van God is of de werking van de Geest bijvoorbeeld een van de vele geleidegeesten is.
Een christen kan dat niet, zonder direct al te weten dat hij de grootste onzin uitkraamt.
Een niet christen of atheist kan iets dergelijks werkelijk wel geloven.
We moeten ons dan ook niet verbazen over hun ongeloof en hoe dat toch kan, maar ons in verwondering verheugen over het feit dat wij wel in de waarheid van God geloven. Dit houdt niet in dat die ongelovige niet gelovig kan worden, ik doel alleen op het gegeven "in staat te zijn echt niet te geloven".
De farizeeers tegen Jezus waren daar wel van overtuigt destijds en beweerden werkelijk dat Jezus kracht van de verkeerde bron kwam en zijn daar ook nooit op terug gekomen.
Daarop zei Jezus dat een koninkrijk In zichzelf niet verdeeld kan zijn. Hij doelt hietr op Zijn koninkrijk welke door de bewarende Geest Gods ook in ons is.
Wat de uitleg van 1 Joh 5 weer ondersteunt.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2009, 10:41:39 am door grondig christelijk »

mohamed

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #42 Gepost op: januari 16, 2009, 11:18:52 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 16 januari 2009 om 10:34:
[...]

Het lijkt mij dat het in hoofdstuk 5 vanuit de context gaat om het niet zondigen tot de dood tegenover een zondigen niet tot de dood. Want er is een zondigen tot de dood en een zondigen niet tot de dood.
Nee dat denk ik niet beste grondig christelijk, want Johannes richtte zich tot de eerste gemeente en deelde hen mede dat Jezus al gekomen was (1 Joh 1,3) dus is het aannemelijk dat zijn lezers Christus in het vlees niet meegemaakt hadden en dus ook Zijn toespraken niet kenden. Voorts wordt duidelijk dat zij wel bekend met de wet waren en dus joods (1 Joh 2,7) waardoor wij kunnen concluderen dat zij konden weten dat God (Ex 4,22) een Zoon heeft en zondaars waren door de wet. Deze gemeente moest belijden dat zij gezondigd hadden om vergeving te krijgen, waarna zij schoon waren in Christus.

quote:

Het zondigen tot de dood heeft te maken met he die onder de macht staan van Satan en niet door God daarvoor bewaard worden en het zondigen niet tot de dood met hen die uit God zijn geboren omdat God hen bewaart.

De joden in de eerste eeuw waren onder de macht van de wet.

Rom 7,6    
Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, daar wij dien gestorven zijn, onder welke wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.

Toen de duivel Jezus probeerde te verleiden maakte hij gebruik (Mat 4,6) van de wet. Nu, als de bedenksels van de duivel vijandschap met God zijn, dan moeten wij wel vaststellen dat de satan in het vlees was (Rom 8,7) en dus een mens. Dus de macht van de satan waar jij over spreekt is niks anders dan de wet en daarom wordt de duivel ook wel de neergeworpen aanklager (Op 12,10) van de broeders genoemd.
Een aanklager heeft een wet nodig om iemand te beschuldigen en daarom schreef Paulus:

Kol 2,14    
Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft dat uit het midden weggenomen, het aan het kruis genageld hebbende;

quote:

De enige zonde die tot de dood leidt is de lastering van de Heilige Geest. Dit lasteren komt er op neer dat men beweert dat de werking van de Heilige Geest niet uit God.
Wanneer wij dan niet zondigen, gaat het hier specifiek om DEZE zonde. En dan ook nog omdat God ons als Zijn kinderen daartoe bewaart.
Een heel simpele test voor jezelf is m.i. te proberen vanuit je gelovig hart met overtuiging te kunnen zeggen dat God niet bestaat of Jezus niet de Zoon van God is of de werking van de Geest bijvoorbeeld een van de vele geleidegeesten is.
Een christen kan dat niet, zonder direct al te weten dat hij de grootste onzin uitkraamt.
Een niet christen of atheist kan iets dergelijks werkelijk wel geloven.
We moeten ons dan ook niet verbazen over hun ongeloof en hoe dat toch kan, maar ons in verwondering verheugen over het feit dat wij wel in de waarheid van God geloven. Dit houdt niet in dat die ongelovige niet gelovig kan worden, ik doel alleen op het gegeven "in staat te zijn echt niet te geloven".
De farizeeers tegen Jezus waren daar wel van overtuigt destijds en beweerden werkelijk dat Jezus kracht van de verkeerde bron kwam en zijn daar ook nooit op terug gekomen.
Daarop zei Jezus dat een koninkrijk In zichzelf niet verdeeld kan zijn. Hij doelt hietr op Zijn koninkrijk welke door de bewarende Geest Gods ook in ons is.
Wat de uitleg van 1 Joh 5 weer ondersteunt.
Lasteren tegen de heilige Geest was inderdaad de enige zonde, maar wat nu als Die drie één (1 Joh 5,7) zijn?
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2009, 11:30:02 am door mohamed »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #43 Gepost op: januari 16, 2009, 11:32:55 am »

quote:

tussendoortjes schreef op 16 januari 2009 om 08:52:
[...]

En dat nog iets. Ben jij een zondaar? Twee reacties
1. Nee. Ik BEN een wedergeboren christen en ik DOE wel eens wat onbewuste zonden.
2. Ja. Ik BEN een zondaar. Ik, arm, nietig, strafwaardig, brandhout.
Het zal je niet verbazen dat ik me bij 1. aansluit. Sterker nog: als je 2. aanhangt kun je niet productief zijn in Gods dienst. Ah, beetje kort door de bocht dus bij uitstek geschikt voor een forumdiscussie  :cheer:

Ik mis nog een reactie:
3. Ja, ik BEN een zondaar, maar Godlof ik BEN gered van de straf!
Als ik de bijbel lees kan ik er namelijk absoluut niet onderuit dat ik nog zoveel doe dat tegen Gods wil in gaat. Maar ik kan er ook absoluut niet onderuit dat ik in Christus rechtvaardig voor God gerekend word. Ik mag dus niet blijven hangen in het zondig-zijn. Maar ik mag ook niet ontkennen dat ik van mezelf een grote zondaar ben. En het is puur Gods grote genade, niets van mijzelf, dat ik voor Hem rechtvaardig gerekend word en dat ik hoe langer hoe meer Zijn wil ga doen

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #44 Gepost op: januari 16, 2009, 03:30:33 pm »
Modbreak:
Let op, dit topic staat in 'Gereformeerd leven', en daar gelden de Richtlijnen Gereformeerd Leven . Graag binnen die richtlijnen blijven. Off-topic discussie is verwijderd.

Divinespark

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #45 Gepost op: januari 16, 2009, 04:50:38 pm »
Zonde als gesteldheid
Het woord "zonde" wordt voor een onrechtmatige daad gebruikt. Ook wordt het woord in de bijbel gebruikt voor een toestand of gesteldheid waarin een mens verkeert. Als je namelijk vergeven wordt, ben je op dat moment lang niet altijd aan het zondigen. Op dat moment is het dus een toestand waar je aan onderhevig bent, of een bepaalde soort gestructureerdheid. De voedingsbodem om zonde te begaan, de psyche die er achter zit, zoiets??

"Ooh ik ben zo zondig"
Mensen weten heel goed dat niet al hun eigenschappen verkeerd zijn en dat er zowel in het Oude als in het Nieuwe testament sprake is van mensen die rechtvaardig worden gevonden. Als Jezus mensen van zonden reinigt, dan zou ik als Jezus-fan juist eerder geloven dat hij zijn werk goed doet en dat er geen zonde achterblijft. Voor wie dat niet gelooft, zijn mensen zondig.

Divinespark

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #46 Gepost op: januari 16, 2009, 04:52:57 pm »
Ik ben erg benieuwd naar de interpretatie van de uitspraak "en zondig niet meer", na een genezing door Jezus. Mensen die niet meer in staat zijn te zondigen???? Dat klinkt bijna Jezus-achtig!!
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2009, 04:53:24 pm door Divinespark »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #47 Gepost op: januari 16, 2009, 06:36:31 pm »

quote:

Divinespark schreef op 16 januari 2009 om 16:50:
Zonde als gesteldheid
Het woord "zonde" wordt voor een onrechtmatige daad gebruikt. Ook wordt het woord in de bijbel gebruikt voor een toestand of gesteldheid waarin een mens verkeert. Als je namelijk vergeven wordt, ben je op dat moment lang niet altijd aan het zondigen. Op dat moment is het dus een toestand waar je aan onderhevig bent, of een bepaalde soort gestructureerdheid. De voedingsbodem om zonde te begaan, de psyche die er achter zit, zoiets??

"Ooh ik ben zo zondig"
Mensen weten heel goed dat niet al hun eigenschappen verkeerd zijn en dat er zowel in het Oude als in het Nieuwe testament sprake is van mensen die rechtvaardig worden gevonden. Als Jezus mensen van zonden reinigt, dan zou ik als Jezus-fan juist eerder geloven dat hij zijn werk goed doet en dat er geen zonde achterblijft. Voor wie dat niet gelooft, zijn mensen zondig.
Mij lijkt dat je zonde niet alleen kunt betrekken op de mens, maar zonde als een toestand waaronder de gehele schepping zucht.
Deze toestand heeft tot gevolg dat wij zondigen.
Zonde als zelfstandig naamwoord, het is iets en wezenlijk. Zondigen als werkwoord, de daden voortvloeiend uit dat iets, die toestand.
Toen ik vanuit dit perspectief het johannesevangelie las ging er een wereld voor me open.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #48 Gepost op: januari 16, 2009, 06:40:11 pm »

quote:

Divinespark schreef op 16 januari 2009 om 16:52:
Ik ben erg benieuwd naar de interpretatie van de uitspraak "en zondig niet meer", na een genezing door Jezus. Mensen die niet meer in staat zijn te zondigen???? Dat klinkt bijna Jezus-achtig!!

zegt Jezus dat of leggen we teveel in de opdracht niet meer te zondigen als onvoorwaardelijke eis van Jezus omdat Hij denkt dat dit voor de persoon haalbaar is? Zou Hij niet geweten hebben dat dit onmogelijk is voor de mens? Zou deze interpretatie eigenlijk niet de kruisdood en opstanding niet zinvol hebben gemaakt?
Wanneer dit een reeele eis was zou zou er immers voor kruisdood en opstanding in de wereld al een situatie zijn die "niet zondigen" mogelijk zou maken?
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2009, 06:40:44 pm door grondig christelijk »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
arme zondige ik
« Reactie #49 Gepost op: januari 16, 2009, 06:51:55 pm »
Het is een beetje een zijspoor, maar het valt me wel eens op hoe ingewikkeld we omgaan met het jezelf goed vinden als christen.

Stel je zit er mee dat er van jou als christen iets heel moeilijks wordt verwacht. Je bid er voor en anderen die er van weten bidden er ook voor. Achteraf vragen ze hoe het gegaan is. Het kan dan voorkomen dat als je dan enthousiast zegt: het ging zo goed, ik had heel veel zelfvertrouwen, ik denk dat ik het heel goed deed (niet dat ik zo in elkaar zit dat ik dat snel zal zeggen, maar stel.. ) men je aankijkt met een blik van: mag je dat wel van jezelf zeggen... Of zelfs dat men dan ietwat vermanend zegt dat het wel zo is dat dat dan God's werk is en het er niet aan ligt dat je zelf nou zo goed bent.

En eigenlijk hoeven we het onszelf helemaal niet zo moeilijk te maken. Je hebt er voor gebeden en God heeft je willen helpen. Hij deed dat onder andere in de weg van jou zelfvertrouwen geven.