quote:
Laodicea schreef op 06 januari 2009 om 13:25:Maar wat betekent dat nou heel praktisch? Kan je voorstellen dat buitenstaanders daar, als ze dat maar lang genoeg horen, best cynisch van worden? 'Beter de Schrift lezen, beter bidden, doe zoals Jezus!' Klinkt goed, maar dan de vervolgvraag;
hoe en dan krijg je, naarmate je vordert, steeds meer verschillende, elkaar tegensprekende antwoorden.
Toen ik deze opmerking las moest ik denken aan wat ik van Hudson Taylor las (een zendeling in China in de 19e eeuw) en wat op mij indruk maakte:
Hoewel hij vele jaren op het zendingsveld in China de Heer had gediend, ervoer hij in toenemende mate de last van zijn bediening. Iedere dag had een lange lijst met zonden, falen en gebrek aan kracht. Hij besefte dat in Christus alles was wat hij nodig had, maar de vraag was
hoe hij
dit tot zijn beschikking kon krijgen. Het antwoord kwam uiteindelijk door een brief van een medezendeling, die ondermeer schreef: "Hoe kan ons geloof versterkt worden? Niet door geloof na te jagen,
maar door te rusten in de Getrouwe". In een brief van 17 oktober 1869 aan zijn zuster,
schreef Hudson Taylor het volgende over het licht dat hij had ontvangen:
"Maar dit was nog niet alles wat God me toonde, het was nog niet de helft. Toen ik nadacht over de wijnstok en de ranken, stroomde het licht van de Heilige geest in mijn hart. Ik had mijn best gedaan om de sappen van de wijnstok uit de volheid van Christus in te drinken. Maar dat was fout. Ik zag niet alleen dat Jesus me nooit zou verlaten, maar dat ik een lid van Zijn lichaam, van Zijn vlees en van Zijn beenderen
was. De wijnstok die ik nu zie, is niet de wortel,
maar het geheel: wortel, stam, takken, takjes, bloemen, fruit: en Jesus is niet alleen dat: Hij is de grond en de zonneschijn."
Dus praktisch betekent het: blijf in Mij (Christus), je bent deel van mij, En die ander die in Mij blijft behoort ook tot dat geheel. Daarin
rusten!
Laat er dan maar verschillen in inzicht zijn over andere zaken, blijf jij maar in MIJ (Yeshua)!
Ik kom wel met die ander klaar. Ben je ervan bewust dat je DEEL van Mij bent, dat is geloof! Dan kun je toch met die ander één zijn in MIJ.
Dit denken gaat boven kerken en kerkscheuringen uit.