Auteur Topic: As vrijdag: solidariteitsmanifestatie voor Israel  (gelezen 7191 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
As vrijdag: solidariteitsmanifestatie voor Israel
« Gepost op: januari 07, 2009, 11:36:02 pm »
Vandaag gemaild gekregen, en als tegenreactie op de demonstraties afgelopen en komende zaterdag kan het nuttig zijn, vandaar de plaatsing hier:

quote:

OPROEP: Solidariteitsmanifestatie voor Israel

Grote Solidariteitsmanifestatie voor Israel:

vrijdagmorgen 11 uur op het plein voor het Plein in Den Haag

(bij de hoofdingang Tweede Kamer)

Vrijdagmorgen praat de regering over de situatie in Gaza. Wij moeten onze stem laten horen:

kom naar Den Haag en laat zien dat er brede steun is voor het recht van Israel zijn burgers te verdedigen. Een groot aantal joodse en niet-joodse organisaties steunen deze manifestatie, die is georganiseerd door CIDI, Christenen voor Israel, Genootschap Nederland-Israel, NIK, Verbond voor Progressief Jodendom, FNZ.

Het bestand met Hamas bleek slechts een opstap voor meer agressie: tijdens het bestand vuurde Hamas 600 raketten af op Israel. Alleen al in 2008 raakten bijna duizend Israeli’s gewond. Dat moet ophouden!

Tijdens de Israëlische actie in Gaza verschansten Hamasmilitanten zich op openbare plaatsen: steeds weer offert het zijn burgers op in de strijd tegen het bestaan van Israel. Ook dat moet ophouden. Het is tijd dat de regio vrede kent, waardoor Joden en Palestijnen met respect en zonder geweld kunnen samenleven. Wij zijn voor Israel en voor Vrede.

Daarom willen wij er vrijdag bij de Nederlandse regering en het parlement op aandringen, steun te blijven geven aan Israels recht zijn burgers te verdedigen. Elk bestand dat wordt gesloten, moet garanties bevatten dat Hamas zich niet opnieuw kan bewapenen en geen raketten meer op Israel afvuurt. Het mag geen mensen meer gebruiken als schild en de burgers van Gaza verdienen eindelijk een behoorlijk bestaan.

Kom naar Den Haag en neem zoveel mogelijk vrienden mee.

Verzamelen 11 uur vrijdagmorgen 9 december op het plein voor het Binnenhof, Den Haag

Op de website www.cidi.nl staat een petitie ‘Solidair met Israels recht op veiligheid’ die wij u van harte aanbevelen om te tekenen.

Zorg dat uw stem voor Vrede en Veiligheid, en tegen Hamasterreur gehoord wordt!

CIDI, Christenen voor Israel, Genootschap Nederland-Israel, NIK, Verbond voor Progressief Jodendom, FNZ
en de inhoud van de petitie, voor de geinteresseerden:
http://www.cidi.nl/images/stories/nieuws2008/gazastrike/petitie.jpg
[Prediker 7:29]

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 08, 2009, 12:32:30 am »
Zijn er ook neutrale demonstraties voor vrede?
waar twee vechten hebben er twee schuld leerde ik vroeger.
Het is zot om te zien dat Israël zoveel burgers laat boeten voor het gedrag van Hamas.
Het is even zot dat Hamas dit over burgers afroept.

Nogal dubbel dus?
Mail me maar als je wat wilt weten

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 08, 2009, 08:54:18 am »
Nee, die zijn er niet, voor zover ik weet.. Misschien zelf opzetten? :)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 08, 2009, 09:10:07 am »
Brr, eng. Heb je ook een linkje naar "de demonstraties afgelopen en komende zaterdag"? Ik volg demonstraties niet zo, maar als ik dit zie denk ik dat ik toch maar naar een tegendemonstratie moet.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 08, 2009, 09:40:29 am »
Wat vind je precies eng?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 08, 2009, 10:03:34 am »
Israel lijkt zig prima te redden zonder ons... Bovendien trekken ze zich niets van we 'we' (de VN bijvoorbeeld) van ze zeggen als er kritiek is. Waarom zouden we dan wat moeten zeggen als ze steun nodig hebben?

[edit]
Die hele tweedekamer vergadering is trouwens zinloos, ze gaan toch niet besluiten echt wat te doen. En als ze alleen maar wat zeggen dan trekt geen van beide partijen zich er iets van aan.
Een demonstratie om dat te beinvloeden is dus nog veel nuttelozer.
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2009, 10:08:39 am door AVee »
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 08, 2009, 10:09:32 am »

quote:

Zionisten.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 08, 2009, 10:15:34 am »

quote:

Pooh schreef op 08 januari 2009 om 09:10:
Brr, eng. Heb je ook een linkje naar "de demonstraties afgelopen en komende zaterdag"? Ik volg demonstraties niet zo, maar als ik dit zie denk ik dat ik toch maar naar een tegendemonstratie moet.

Je kan bij pro Palestina demonstraties aansluiten. Dan kun je samen met Harry van Bommel oproepen tot een intifada.
Niet dat ik ga demonstreren, maar als ik dat zou doen dan zou ik liever op stap gaan met beschaafde mensen en zou ik dus een demonstratie als deze verkiezen boven een pro Palestina demonstratie.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 08, 2009, 02:08:52 pm »
Ik ben wel voor het recht dat Israël terug slaat, maar waarom hebben ze het geduld niet om die Hamas een voor een te ontmaskeren en preciezere acties? En waarom leggen ze meteen ook ALTIJD de overheidsstructuur van zo'n gebied lam, wat juist een voedingsbodem voor zo'n Hamas is (en dan gebeurt het dus straks weer). Ik ben per saldo wel voor Israël maar de methoden staan me niet aan.
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2009, 02:09:21 pm door Divinespark »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 08, 2009, 03:54:48 pm »

quote:

Divinespark schreef op 08 januari 2009 om 14:08:
 Ik ben per saldo wel voor Israël maar de methoden staan me niet aan.
noem eens een betere methode?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 08, 2009, 03:55:05 pm »

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 08, 2009, 04:17:43 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 08 januari 2009 om 10:15:

Niet dat ik ga demonstreren, maar als ik dat zou doen dan zou ik liever op stap gaan met beschaafde mensen en zou ik dus een demonstratie als deze verkiezen boven een pro Palestina demonstratie.
aha alle palestijnen zijn onbeschaafd, subtiel.

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 08, 2009, 04:19:29 pm »

quote:

een betere methode is een strafexpeditie opzetten tegen hamas en tegelijkertijd zorgen voor de slachtoffers die ze maken, voedsel verstrekken, onderwijs aanbieden en infrastructuur op poten zetten.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 08, 2009, 04:35:45 pm »
En jij denkt dat dat realistisch cq. haalbaar is?

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 08, 2009, 04:41:04 pm »
dat moet blijken, denk je dat dit wel werkt? Alle Hamas zijn dood (bij wijze van spreken) en dan denken alle andere palestijnen: kom we worden modelburgers.

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 08, 2009, 04:42:26 pm »
de simpelste oplossing is om palestina en het daarop wonende volk van de kaart te vegen. Maar de Israelische joden zijn bekend met die tactieck dus neem ik aan dat ze niet dergelijke stappen zullen nemen.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 08, 2009, 06:27:24 pm »
@Pooh: heb je het beruchte Youtube-filmpje van Harry van Bommel niet gezien? http://www.youtube.com/watch?v=PLlHPPO25nM Ik begreep dat ze as zaterdag weer demonstreren, kan evt later vanavond meer info zoeken.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 08, 2009, 09:03:25 pm »
Wat een politiek op dit forum  B)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 08, 2009, 10:48:50 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 08 januari 2009 om 16:17:
[...]

aha alle palestijnen zijn onbeschaafd, subtiel.

Waar heb ik 'alle' gebruikt? Tijdens die demonstratie werden veelvuldig leuzen gescandeerd als 'hamas, hamas, joden aan het gas'. En leuzen zoals van Bommel scandeerde die opriepen tot een intifada. Een intifada waarin oa bruiloften en bussen met schoolgaande kinderen worden opgeblazen.
En dat is bij de beesten af, mensen die dat scanderen en daardoor hun instemming laten blijken zijn onbeschaafd.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 08, 2009, 11:16:00 pm »

quote:

Marloes schreef op 08 januari 2009 om 18:27:
@Pooh: heb je het beruchte Youtube-filmpje van Harry van Bommel niet gezien? http://www.youtube.com/watch?v=PLlHPPO25nM Ik begreep dat ze as zaterdag weer demonstreren, kan evt later vanavond meer info zoeken.

Nee, zoals ik al zei, ik let niet zo op die demonstraties. Ziet er nogal pathetisch uit. Van mensen die oproepen tot intifada schrik ik niet zo, maar allah-u-akhbar-roepers loop ik liever niet tussen. :P

Maar waar komen al die pro-israel-gevoelens hier vandaan? Van evangelischen ken ik dat, maar van 't grootste deel hier verbaast 't me nogal.
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2009, 11:17:40 pm door Pooh »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 09, 2009, 12:07:02 am »

quote:

Thorgrem schreef op 08 januari 2009 om 22:48:
[...]

Waar heb ik 'alle' gebruikt? Tijdens die demonstratie werden veelvuldig leuzen gescandeerd als 'hamas, hamas, joden aan het gas'. En leuzen zoals van Bommel scandeerde die opriepen tot een intifada. Een intifada waarin oa bruiloften en bussen met schoolgaande kinderen worden opgeblazen.
En dat is bij de beesten af, mensen die dat scanderen en daardoor hun instemming laten blijken zijn onbeschaafd.

Is dat "al dan niet beschaafd" ook niet terug te plaatsen naar Israël en de bezette gebieden?
Hoe is de houding van Israël geweest naar de burgers in de bezette gebieden? Hoe is Israël geweest ten opzichte van de burgers binnen de Gaza?
Zijn er niet meer factoren te zien in deze dan dat "Hamas bommen afvuurt op Israël"?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 09, 2009, 08:27:40 am »
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2009, 08:28:49 am door Mezzamorpheus »

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 09, 2009, 11:55:12 am »
Zodra ik de geschiedenis van Israël zie uitgelegd in vijf zinnen, haak ik af.
Ik heb in de vijfde klas een heel boekje moeten leren over wat er allemaal is gebeurd in het Midden-Oosten en met name Israël. Ik weet slechts één ding: de situatie zit zò ingewikkeld in elkaar dat zelfs een heel boekje het niet goed kan weergeven. Wie zit er goed, wie zit er fout? Of hebben ze alletwee schuld. Ik hou me verre van demonstraties/acties die betogen voor één partij.
De situatie is niet zo sinds een paar jaar, maar al sinds 1925/1930 ofzo. Of zo je wilt: vanaf Jakob. Wie beweert dat hij weet hoe het in elkaar zit?
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2009, 11:55:52 am door Alja »
<><

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 09, 2009, 12:06:12 pm »

quote:

okidoki schreef op 09 januari 2009 om 00:07:
[...]

Is dat "al dan niet beschaafd" ook niet terug te plaatsen naar Israël en de bezette gebieden?
Hoe is de houding van Israël geweest naar de burgers in de bezette gebieden? Hoe is Israël geweest ten opzichte van de burgers binnen de Gaza?
Zijn er niet meer factoren te zien in deze dan dat "Hamas bommen afvuurt op Israël"?
Ach ja de ene noemt het bezette gebieden, de ander noemt het rechtmatige oorlogsbuit uit een verdedigingsoorlog. Feit is dat de Palestijnen (Een benaming die overigens gecreëerd is) zowel op de Westelijke Jordaanoever als op de Gazastrook zelfbestuur hebben. En waarom het in het ene gebied wel leuk en aardig gaat en in het andere gebied kommer en kwijl is is niet te wijten aan het consistente beleid van Israël maar wel aan de Hamas. De PLO weet een aardig bloeiende regio op te zetten en Hamas weet miljoenen te verdienen aan het uitpersen van de eigen bevolking om daar vervolgens raketten van te kopen. Iedereen weet dat mach recht maakt in de internationale politiek, en als je geen macht hebt dan moet je geen kat en muis spelletje gaan spelen met een staat die dat wel heeft. Dan kun je beter diplomatie inzetten.

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 09, 2009, 01:33:51 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 09 januari 2009 om 12:06:
[...]

Feit is dat de Palestijnen (Een benaming die overigens gecreëerd is) .
Dit vreemde argument werd ook al aangehaald bij het andere topic dat specifiek over de hamas gaat. Omdat de Palestijnse bevolking nooit een officieel erkend land heeft gehad zijn ze niet echt rechtsgeldig en hebben ze geen eigen identiteit ofzo, het enige wat van belang is is dat ze er al een paar eeuwen wonen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 09, 2009, 01:53:03 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 09 januari 2009 om 13:33:
[...]

Dit vreemde argument werd ook al aangehaald bij het andere topic dat specifiek over de hamas gaat. Omdat de Palestijnse bevolking nooit een officieel erkend land heeft gehad zijn ze niet echt rechtsgeldig en hebben ze geen eigen identiteit ofzo, het enige wat van belang is is dat ze er al een paar eeuwen wonen.
De Palestijnse identiteit is idd gecreëerd. Hun voorvaderen hebben er idd al gewoond, echter hebben ze nimmer een eigen land of zelfbestuur gehad.  En nu, met dank aan Israël hebben ze zelfbestuur en dan nog is het niet goed maar eisen ze de vernietiging van Israël. De dwazen. Wellicht zou je je eens kunnen verdiepen in het gebied de volkeren en de oorlogen.

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 09, 2009, 03:31:23 pm »
Ik studeer internationale organisatie en betrekkingen ik doe niet anders dan me in dit soort conflicten te verdiepen. Palestina heeft inderdaad geen moment zelfbestuur gekend want het was in Britse handen en die stelde het deels beschikbaar voor het joodse volk.

Paul Kuiper

• rede is vrede
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 10, 2009, 11:10:09 pm »
Israël: vredelievenden zijn in de minderheid

quote:

Divinespark schreef op 08 januari 2009 om 14:08: (...)
Ik ben per saldo wel voor Israël maar de methoden staan me niet aan.

quote:

Is dat niet heel eenvoudig?
Als Israël alle nederzettingen in bezet gebied had ontmanteld, alle bezet gebied ontruimd had, en oprecht meegewerkt had aan de vorming van een levensvatbare Palestijnse staat, had het AL LANG vrede gehad.

Er zijn in Israël ook veel mensen die dat willen. Maar het droevige feit is dat zij in de minderheid zijn. De meerderheid heeft liever een groot en machtig Israël dan vrede.

Daarom is het voor mij onbegrijpelijk dat fatsoenlijke mensen dit officiële Israël willen steunen, en daarmee ook de vredeskrachten in Israël in de kou laten staan.
Paul K.

Paul Kuiper

• rede is vrede
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 10, 2009, 11:21:45 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 08 januari 2009 om 22:48:
[...]

Pardon? Ik ben bij de betoging geweest, heb heel de tocht meegelopen, en HELEMAAL NOOIT  heb ik gehoord 'Joden aan het gas'. Laat staan dat dit "veelvuldig gescandeerd' zou zijn! Bij mijn weten is dit een leus, niet van Palestijnen maar van Nederlandse Feyenoord-supporters (tegen Ajax gericht).

Jammer dat u hier zulke lasterpraatjes verspreidt! Overigens, als een land bezig is honderden mensen af te slachten in strijd met alle rechtsregels (en ook nog een Veiligheidsraadsresolutie naast zich neerlegt), is een protest tegen die massamoord dan niet wat belangrijker dan de vraag of elke leus bij een demonstratie ideaal is?
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2009, 11:23:55 pm door Paul Kuiper »
Paul K.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 11, 2009, 12:19:22 am »

quote:

Thorgrem schreef op 09 januari 2009 om 12:06:
[...]

Ach ja de ene noemt het bezette gebieden, de ander noemt het rechtmatige oorlogsbuit uit een verdedigingsoorlog. Feit is dat de Palestijnen (Een benaming die overigens gecreëerd is) zowel op de Westelijke Jordaanoever als op de Gazastrook zelfbestuur hebben. En waarom het in het ene gebied wel leuk en aardig gaat en in het andere gebied kommer en kwijl is is niet te wijten aan het consistente beleid van Israël maar wel aan de Hamas. De PLO weet een aardig bloeiende regio op te zetten en Hamas weet miljoenen te verdienen aan het uitpersen van de eigen bevolking om daar vervolgens raketten van te kopen. Iedereen weet dat mach recht maakt in de internationale politiek, en als je geen macht hebt dan moet je geen kat en muis spelletje gaan spelen met een staat die dat wel heeft. Dan kun je beter diplomatie inzetten.

Ik bedoelde slechts aan te geven dat de regering van Israël ook deel heeft in het conflict.
er vallen honderden slachtoffers aan de kant van de tegenpartij.
Burgers, doodgewone mensen zoals jij en ik...

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 11, 2009, 12:27:53 am »

quote:

okidoki schreef op 11 januari 2009 om 00:19:
[...]

Ik bedoelde slechts aan te geven dat de regering van Israël ook deel heeft in het conflict.
er vallen honderden slachtoffers aan de kant van de tegenpartij.
Burgers, doodgewone mensen zoals jij en ik...

Dat is zeer spijtig, maar als Hamas bestond uit echte kerels die zich niet zouden verschuilen achter vrouwen en kinderen (wat overigens een oorlogsmisdaad is evenals het gebruiken van ambulances om strijders te vervoeren) was het aantal burgerslachtoffers al een stuk minder geweest.
En ja waar er twee vechten hebben er twee schuld, maar met Hamas valt simpelweg niet te praten, die verstaan enkel de taak van geweld. En laat dat nou net een taal zijn die Israël bijzonder goed uit kan spreken indien zij maar lang genoeg gesard wordt.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 11, 2009, 06:01:38 am »

quote:

Paul Kuiper schreef op 10 januari 2009 om 23:10:
Israël: vredelievenden zijn in de minderheid

[...]

[...]

Is dat niet heel eenvoudig?
Als Israël alle nederzettingen in bezet gebied had ontmanteld, alle bezet gebied ontruimd had, en oprecht meegewerkt had aan de vorming van een levensvatbare Palestijnse staat, had het AL LANG vrede gehad.

Droom lekker verder Paul, verdiep je eens in de "ideologie"van Hamas. Die willen maar één ding, samen met Iran de joodse staat vernietigen. Dat is een variantje op de holocaust.
Natuurlijk gaan er vrouwen en kinderen dood door die oorlog. Natuurlijk is dat verschrikkelijk. Maar het spreekwoord zegt: die wind zaait zal storm oogsten. Dat begon al bij het verkiezen van Hamas als formele leiders, het gevolg is dat Hamas wind zaaide met zijn raketten en nu storm oogst.
Dat die storm ook over onschuldigen gaat dat zal zeker zo zijn, maar is o.a wel een gevolg van de keuze destijds. Daarbij is het zo dat de zon schijnt maar het ook regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
Nog een belangrijk punt is (maar dat is mijn mening) dat het niet alleen een wereldse strijd is, maar ook een geestelijke strijd in de sferen die wij nu niet kunnen zien.
Ik zal een geheim verklappen, er komt voorlopig geen echte vrede. De haat tegen Israel staat nog maar in de kinderschoenen. Het ergste komt nog, maar er is hoop......
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2009, 06:07:38 am door grondig christelijk »

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 11, 2009, 11:56:07 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 11 januari 2009 om 06:01:
[...]

Nog een belangrijk punt is (maar dat is mijn mening) dat het niet alleen een wereldse strijd is, maar ook een geestelijke strijd in de sferen die wij nu niet kunnen zien.
Ik zal een geheim verklappen, er komt voorlopig geen echte vrede. De haat tegen Israel staat nog maar in de kinderschoenen. Het ergste komt nog, maar er is hoop......
Wat een nonsens dat deze oorlog ook plaats vind in hogere sferen. Er is niemand die het kan beamen of bewijzen aan kan leveren en ik ben ook wel erg benieuwd wat jij ziet te staan gebeuren als jij zegt maar er is hoop

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 11, 2009, 12:05:08 pm »
De demonstratie is inmiddels al geweest. Wat me opviel (zo vanuit de media, ben er zelf niet geweest) is dat er bij deze demonstratie geen kinderen werden ingezet als propaganda, geen vlagverbrandingen, geen leuzen tot vernietiging van een volk ect. ect.

Maar goed, demonstratie is geweest, topic kan denk ik dicht, of het moet een herbenaming krijgen.

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 11, 2009, 12:38:10 pm »
er werden op dat zelfde moment wel elders hulpverleners gebombardeerd..
een blijk van goede wil.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 11, 2009, 12:43:30 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 11 januari 2009 om 12:38:
er werden op dat zelfde moment wel elders hulpverleners gebombardeerd..
een blijk van goede wil.

Dat zegt verder vrij weinig. Als je enigszins verstand hebt van moderne oorlogvoering dan begrijp je dat fouten in een klein hoekje zitten en dat het altijd onschuldige slachtoffers zal eisen. De tijd dat twee strijdende partijen elkaar op een mooi afgelegen weiland opzochten en recht tegenover elkaar stonden is wel verleden tijd.
Daarnaast kan het ook een mortier beschieting van Hamas zijn geweest.
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2009, 12:44:11 pm door Thorgrem »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 11, 2009, 12:54:00 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 11 januari 2009 om 00:27:
[...]

Dat is zeer spijtig, maar als Hamas bestond uit echte kerels die zich niet zouden verschuilen achter vrouwen en kinderen (wat overigens een oorlogsmisdaad is evenals het gebruiken van ambulances om strijders te vervoeren) was het aantal burgerslachtoffers al een stuk minder geweest.
En ja waar er twee vechten hebben er twee schuld, maar met Hamas valt simpelweg niet te praten, die verstaan enkel de taak van geweld. En laat dat nou net een taal zijn die Israël bijzonder goed uit kan spreken indien zij maar lang genoeg gesard wordt.
Let wel: ik pleit Hamas NIET vrij, dat zijn een stelletje apart.
Maar geeft het gedrag van enkelingen Israël het recht om velen te laten boeten?

Welk belang heeft Israël? Wil het uberhaupt wel vrede?
Van Hamas weten we dat ze enkel vrede willen door Israël te vernietigen.
Van Israël merken we dat ze vrede willen maar dat dit enkel lijkt te kunnen over de lichamen (lees:lijken) van de palestijnse burgers.
Beide is even fout...
In die zin is een Thorgemakkoord met een weiland mogelijk een optie :)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 11, 2009, 01:07:42 pm »

quote:

okidoki schreef op 11 januari 2009 om 12:54:
[...]
Dat snapte ik wel. :)

quote:

Volgens internationaal oorlogsrecht wel. Een land heeft het recht om een aanval te beantwoorden op gepaste wijze. Vooralsnog lijkt het erop dat Israël zijn best doet om op gepaste wijze te beantwoorden.

quote:

Welk belang heeft Israël?
et stoppen van raketaanvallen vanuit de gazastrook.

quote:

Wil het uberhaupt wel vrede?
Daar verschillen de meningen over. Zelf denk ik van wel, dat hebben ze ook wel aangetoond met onderhandelingen met verschillende landen. Het is de vraag of Hamas vrede wil, en dat lijkt me niet, zij heeft als primair punt de vernietiging van de staat Israël.

quote:

Van Hamas weten we dat ze enkel vrede willen door Israël te vernietigen.
Oeps, dat had ik nog niet gelezen. :)

quote:

Van Israël merken we dat ze vrede willen maar dat dit enkel lijkt te kunnen over de lichamen (lees:lijken) van de palestijnse burgers.
Als de Hamas zich verschuilt achter vrouwen en kinderen dan levert dat extra onschuldige slachtoffers op, zeer spijtig, maar bij wie ligt die fout dan? Bij de lafaards die schieten en vrouwen en kinderen als levend schild gebruiken, of bij de soldaten die de aanval beantwoorden?

quote:

Beide is even fout...
Daar ben ik het niet mee eens. :)

quote:

In die zin is een Thorgemakkoord met een weiland mogelijk een optie :)
:) Dat lijkt mij ook, en dan bij voorkeur met middeleeuws wapentuig voor beide partijen. Helaas steekt de wereld (en de oorlogvoering) niet meer zo simpel in elkaar. Overigens waren ze in de middeleeuwen ook al leuk bezig met militaire tactieken. :)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 11, 2009, 01:33:52 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 11 januari 2009 om 11:56:
[...]

Wat een nonsens dat deze oorlog ook plaats vind in hogere sferen. Er is niemand die het kan beamen of bewijzen aan kan leveren en ik ben ook wel erg benieuwd wat jij ziet te staan gebeuren als jij zegt maar er is hoop

wat jij nonsens vind moet jij weten, ik heb het niet over "deze"oorlog, maar over een andere bovennatuurlijke strijd tussen Gods engelen en het kwaad. Maar dat zul jij ongetwijfeld baarlijke nonsens vinden, want jij weet al heel veel blijkt....

voorts uit het handvest van hamas:

Uit het voorwoord: Israël zal opkomen en zal overeind blijven tot de islam het elimineert, net zoals die de voorgangers ervan heeft geëlimineerd.
Artikel 1: De Islamitische Verzetsbeweging baseert haar richtlijnen op de islam; ontleent daaraan haar denken, interpretaties en denkbeelden over het bestaan, het leven en menselijkheid; verwijst ernaar voor wat betreft haar handelen; en is erdoor geïnspireerd bij iedere stap die wordt gezet.
Uit artikel 2: De Islamitische verzetsbeweging is één der vleugels van de Moslim Broeders in Palestina. De Moslimbroederschap is een wereldorganisatie, de grootste islamitische beweging in het moderne tijdperk.
Uit artikel 6: De Islamitische Verzetsbeweging is een specifiek Palestijnse beweging die haar trouw aan God verschuldigd is, haar levenswijze aan de islam ontleent en ernaar streeft het vaandel van God over iedere centimeter van Palestina te doen wapperen.
Uit artikel 7: Hamas heeft ernaar verlangd Gods belofte ten uitvoer te leggen, hoeveel tijd dat ook kost. Mohammed ... zei: "De dag des oordeels zal niet komen, totdat de joden zich achter rotsen en bomen verstoppen, die zullen zeggen: 'O moslims, o Abdullah, achter mij zit een jood, kom hier en dood hem'."
Uit artikel 10: De islamitische verzetsbeweging zal de onderdrukten ondersteunen, zal rechtvaardigheid brengen en de onrechtvaardigheid verslaan, in woord en daad en met al zijn macht en overal waar het kan.
Uit artikel 11: De islamitische verzetsbeweging gaat er vanuit dat Palestina een islamitische waqf is voor de toekomstige moslimgeneraties tot de Dag des oordeels.
Uit artikel 13: Er is geen oplossing voor het Palestijnse probleem dan de jihad.
Uit artikel 28: Nooit mag vergeten worden dat na de verovering van de Heilige Stad door de Joden in 1967 zij bij de Al-Aqsamoskee hebben verkondigd: Mohammed is dood en zijn afstammelingen zijn alle vrouwen. Israël, jodendom en Joden hebben de islam en alle moslims uitgedaagd. Moge de lafaards nooit slapen.
Uit artikel 31: De islamitische verzetsbeweging is een humane beweging. De beweging neemt mensenrechten in acht en wordt geleid door de islamische tolerantie als de beweging handelt met volgelingen van een ander geloof. Het neemt niemand tot tegenstander dan hen die de beweging tot tegenstander maakt.
Uit artikel 32: Het verlaten van de conflictcirkel met Israël is hoogverraad; vervloekt zij degene die dat doet.
Uit artikel 35: De islamitische verzetsbeweging neemt een voorbeeld aan o.a. Saladin en hoe hij Palestina van de Kruisvaarders bevrijdde.
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2009, 01:49:19 pm door grondig christelijk »

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 11, 2009, 01:44:52 pm »
maar de strijd tussen de engelen en het kwaad staat al beschreven in 'in de ban van de ring', deze strijd is in het voordeel van de engelen en mensen beslecht.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 11, 2009, 01:51:14 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 11 januari 2009 om 13:44:
maar de strijd tussen de engelen en het kwaad staat al beschreven in 'in de ban van de ring', deze strijd is in het voordeel van de engelen en mensen beslecht.

Ik ben een groot liefhebber van de werken van Tolkien, en spijtig genoeg klopt deze bewering niet. Althans, niet zonder meer.
 :)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: januari 11, 2009, 01:51:49 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 11 januari 2009 om 13:44:
even los van dat fantasyboek...het klopt dat God met Zijn engelen zal overwinnen. Dat zal een zichtbare werkelijkheid zijn. Die komende overwinning is niet ten voordeel van de mens, maar als eer en bewijs dat God van Abraham, Izaak en Jakob  de enige God is.
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2009, 01:53:19 pm door grondig christelijk »

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 11, 2009, 02:07:33 pm »
Grondig christelijk je spreekt met een overtuiging die je naam eer aan doet en waar ik weinig tegen in kan brengen. Jou geloof in engelen de duivel en de god van Abraham Izaak en Jakob als enige god is op boeken gebasseerd waarvan de betrouwbaarheid niet echt achterhaald kan worden net zo min als je kan zeggen dat Harry Potter niet echt heeft bestaan.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 11, 2009, 02:16:57 pm »

quote:

[...]

Okidoki,

Even los van "deze" tijd. God wond er in het OT geen doekjes om als het om de vijanden van Israël ging. God vroeg geen halve maatregelen.
Dit is ook een deel van God. God eist zijn plaats op. God doorziet de kwade bedoelingen en kent de harten van alle mensen, ook zijn vijanden.
Wanneer ik de Bijbel lees, zal ik hem wellicht op onderdelen anders lezen dan jou. Prima. Maar ook al lees je de Bijbel "in het verleden" dan nog is het zo dat Gods wil en handelen in de geschiedenis niet altijd zachtzinnig is.
God veranderd niet, God is liefde maar ook gramschap voor hen die Hem afwijzen. Hij is namelijk een naijverig God.

Ik lees de Bijbel ook in deze tijd en geloof in dat plan van God met de wereld en Israël. Op dat punt ben ik inderdaad dan maar niet meer gereformeerd. Ik beweer niet dat Israel alles goed doet, maar de vraag is of Israël het ooit wel goed kán doen.

De hele wereld staat op de achterste benen. Maar ze zwijgt of gedoogd meer over Amerika, Zimbabwe, Noord-Korea, Soedan, Rusland, China, Iran, Congo, India...
Ze beweert dat Gaza een van de dichtstbevolkte gebieden is, maar dit klopt ook niet als we het per vierkante kilometer berekenen.
Op alle fronten wordt israel behandeld als the black sheep, dat vindt ik nogal cheap (variantje op een reclame)
De palestijnen in Gaza worden gegijzeld door Hamas. Hamas vertoont dezelfde  mentaliteit als nazi-duitsland in de oorlogvoering.
In nazi duitsland vielen ook onschuldige slachtoffers, maar dat is geaccepteerd als bijkomend effect, in dit geval schreeuwt de wereld moord en brand..
En dat het schieten is op een mug? Dat het een mug gebleven is komt door de grenspolitiek van Israël, maar een mug kan nog verrekte goed steken en het doel van Hamas was helemaal niet om mug te blijven, maar uit te groeien naar een strategische positie om Israël de zee in te drijven.
Die Hamas is verkozen door een meerderheid van de palestijnen in de gazastrook. Na die verkiezing is Abbas en zijn partij de fatah gaza uit gedreven, werden afgelopen weken en in deze dagen fatahaanhangers vermoord, burgers gegijzeld...er staan nog wel een aantal aardige filmjes op youtube...over de streken van Hamas...Hamas welke al brede aanhang had.

Hamas heeft volgens persbureau Reuters ongeveer 25.000 strijders en het beschikt over duizenden korteafstandsraketten. Geen enkelingen dus...

Een goede zondag...
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2009, 02:23:18 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: januari 11, 2009, 02:18:28 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 11 januari 2009 om 14:07:
Grondig christelijk je spreekt met een overtuiging die je naam eer aan doet en waar ik weinig tegen in kan brengen. Jou geloof in engelen de duivel en de god van Abraham Izaak en Jakob als enige god is op boeken gebasseerd waarvan de betrouwbaarheid niet echt achterhaald kan worden net zo min als je kan zeggen dat Harry Potter niet echt heeft bestaan.
Ik heb inderdaad die overtuiging en jij niet...dat verklaard ons verschil van inzicht...kennelijk demonstreren mijn woorden mijn overtuiging. (past bij het topic) Maar binnen de christenheid wordt ook wel anders gedacht hoor...van welke kleur ben jij
 :)
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2009, 02:22:26 pm door grondig christelijk »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: januari 11, 2009, 02:22:30 pm »

quote:

Op de een of andere manier lijkt het er bij mensen niet in te rammen dat dat Hamas burgers inzet als menselijk schild en dat het dus niet meer dan logisch is dat daar meer slachtoffers vallen.
Je zou bijna denken dat Israël ook zijn kinderen maar gewoon op school moet laten zitten en z'n burgers niet zo goed moet beschermen, zodat men eindelijk doorkrijgt dat Hamas met terroristische aanvallen bezig is.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: januari 11, 2009, 02:31:25 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 11 januari 2009 om 14:22:
[...]

Op de een of andere manier lijkt het er bij mensen niet in te rammen dat dat Hamas burgers inzet als menselijk schild en dat het dus niet meer dan logisch is dat daar meer slachtoffers vallen.
Je zou bijna denken dat Israël ook zijn kinderen maar gewoon op school moet laten zitten en z'n burgers niet zo goed moet beschermen, zodat men eindelijk doorkrijgt dat Hamas met terroristische aanvallen bezig is.

Dat verbaasd mij ook, net of ze met blindheid zijn geslagen of nog dover als doof zijn....ik begrijp dat echt niet....
En voor ze over die fosfor beginnen stel ik me voor: Israel waarschuwt van te voren, zij gebruiken dit wapen wel degelijk met als enig doel het rookgordijn. Het is dus wegwezen of binnen blijven. Als je dan toch nog in de buurt en buiten bent kan ik me voorstellen dat je getroffen wordt. De vraag is dan wat de werkelijke oorzaak van het verwond worden is....niet dat ik het nu een erg kosher wapen vind en de noodzaak en omvang niet voldoende kan inschatten.
Fosfor heeft de (vervelende) eigenschap dat het met water juist niet te doven is en andere rookgordijnmiddelen wel. Het is dan in ieder geval een strategisch wapen...

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: januari 11, 2009, 03:07:12 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 11 januari 2009 om 14:16:
[...]

Op alle fronten wordt israel behandeld als the black sheep, dat vindt ik nogal cheap (variantje op een reclame)..
Behalve dat ene front waar Israel door een buitengewone goede joodse lobby de onvoorwaardelijke steun van de Verenigde Staten geniet. Deze steun betekend automatisch dat de VN geen daadkracht kan tonen en dat Europese leiders het moeilijk vinden hun afkeur uit te spreken over de Israelische acties, Behalve  Harry natuurlijk die gelijk een intifada wil. Maar door de enorme financiele steun van de VS is Israel voorlopig nog wel superieur is in deze regio. Deze superioriteit die ze zelf in 60 jaar tijd verworven hebben en waar in principe niks mee is wekt afgunst op bij de omgelegen gebieden.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: januari 11, 2009, 03:40:47 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 11 januari 2009 om 15:07:
[...]
Behalve dat ene front waar Israel door een buitengewone goede joodse lobby de onvoorwaardelijke steun van de Verenigde Staten geniet. Deze steun betekend automatisch dat de VN geen daadkracht kan tonen en dat Europese leiders het moeilijk vinden hun afkeur uit te spreken over de Israelische acties.

quote:

Mezzamorpheus schreef op 11 januari 2009 om 14:22:
[...]
O-)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: januari 11, 2009, 03:41:53 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 11 januari 2009 om 15:07:
[...]

Behalve dat ene front waar Israel door een buitengewone goede joodse lobby de onvoorwaardelijke steun van de Verenigde Staten geniet. Deze steun betekend automatisch dat de VN geen daadkracht kan tonen en dat Europese leiders het moeilijk vinden hun afkeur uit te spreken over de Israelische acties, Behalve  Harry natuurlijk die gelijk een intifada wil. Maar door de enorme financiele steun van de VS is Israel voorlopig nog wel superieur is in deze regio. Deze superioriteit die ze zelf in 60 jaar tijd verworven hebben en waar in principe niks mee is wekt afgunst op bij de omgelegen gebieden.

Bij de laatste stemmingsronde heeft de VS zich onthouden van stemming. De aangenomen tekst is als eerste door Hamas afgewezen, daarna pas door Israel....dat is de volgorde.
Dat Israel opbloeit en groeit is omdat zij daar zelf hard voor werken....
voordien was het een woestenij, met hier en daar een verdwaalde geit en nomade. Deze woestenij is ontstaan in de periode na de verwoesting van Jeruzalem.
Over deze woestenij wordt in mijn bijbel gesproken, maar ook over de terugkeer van de Joden en de opbloei van het verdorde land..apart hé...ik weet niet of dergelijke voorzeggingen ook te vinden zijn in de boeken van Harry Potter of what ever....
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2009, 03:43:56 pm door grondig christelijk »