quote:
Pooh schreef op 04 januari 2009 om 14:32:Hoe bedoel je dat precies? Als gereformeerde kerk(en) hebben we een deel van de leer (met name dat deel waar in het verleden grote geschillen over zijn geweest) gedeeltelijk 'vastgelegd'. Dat wil zeggen dat we het ambtsdragers alleen toestaan die standpunten te leren. De rest is dan 'dwaling'. Maar er zijn natuurlijk genoeg dingen waar we helemaal niets over hebben vastgelegd, of waarover ook binnen de belijdenissen nog genoeg ruimte voor interne verschillen mogelijk is. Dat is op zich geen probleem.
Nou, ik redeneer uiteraard vanuit een katholieke bril he? Maar ik heb niet zolang geleden een boekje van Van der Zee(?) gelezen over de afscheiding van de NGK van de GKv. Ik heb echt niet alles onthouden, sommige zaken vond ik gewoon te oninteressant ben ik bang.
Maar het beeld wat ik ervan overhield, was dat er enerzijds:
- Kwesties zijn die
moeten worden geregeld/vastgelegd. Zelfs als dat inhoudt "we laten het open". Maar het negeren is onmogelijk, gewoon vanwege praktische consequenties.
doch anderzijds:
- Er geen duidelijke oplossing te extraheren is vanuit de Bijbel, óf uit de 3FvE.
En dat denk ik, als buitenstaander, heel vaak waar te nemen in het Gereformeerde wereldje. Wat katholieken kennen als 'dogmatische doorontwikkeling' is domweg niet mogelijk binnen het Gereformeerde discours. De 3FvE als de facto dogma's hebben een grote rol gespeeld in het gedeeltelijk tegengaan van dit verschijnsel. Maar daarna heb je eigenlijk nooit meer geschriften gehad die dezelfde waarde hebben gehad voor alle Gereformeerden.
Kijk, het is geen competentiekwestie, als je ziet hoe katholieken met elkaar omgaan, dan zou je menselijk gesproken al heel gauw kunnen zeggen dat, vanuit Gereformeerd oogpunt 'de mens niet tot enig goeds in staat is', maar de katholieken zo mogelijk nog een slag minder.

Nee, het gaat mij juist om het systeem (ga ik ook nog een topic over openen). Ik zie te vaak discussies hier, in het ND, of op Refoweb, of in de vele Gereformeerde vlugschriftjes, waarbij allebei de partijen, voor zover ik het kan opmaken, oprecht het beste voor hebben met de kerk, in discussies echt op zoek zijn naar waarheid. Maar dat die discussies menselijkerwijs onmogelijk te beslechten zijn.
En daar zit, wat mij betreft, de achilleshiel van het Gereformeerde bestel. Dan wordt er over de andere groep algauw gepraat als zijnde dwalende-die-beter-hadden-kunnen-weten, met een beroep op de veronderstelde klaarheid van de Schrift en/of de 3FvE. Terwijl die klaarheid er lang niet altijd is.
Ik bedoel, als katholieken én geen concilies meer hadden gehad vanaf Trente, én geen levend leergezag, dan zaten ze ook grofweg in hetzelfde schuitje hoor, al durf ik niet te voorspellen of dat dan zou gelijken op de situatie van de Orthodoxie, of dat men de innerlijke vechtlust vrijuit kon botvieren bij gebrek aan een uitwendige vijand.