Auteur Topic: mix van denominaties-kan dat?  (gelezen 1708 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
mix van denominaties-kan dat?
« Gepost op: december 18, 2008, 12:51:02 am »
Ik heb dat boekje gelukkig gereformeerd nog steeds niet verder gelezen dan de eerste bladzijden. Het zal eens tijd worden :)
En inderdaad: als PKNer zie ik evangelische en gereformeerd als een op elkaar aanvullend iets. Ik ben geloof ik ook een mix van die, met inmiddels door dat forummen besmet met wat katholicisme :+

Soort van vrij- confessioneel opgewekt evankathostants aan het worden.
Ingrediënt alla PKN: gooi alle smaken in een kom, goed roeren en zien welke kleur het opleverd :D
« Laatst bewerkt op: december 18, 2008, 12:57:31 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 18, 2008, 06:27:14 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 december 2008 om 00:51:
Ik heb dat boekje gelukkig gereformeerd nog steeds niet verder gelezen dan de eerste bladzijden. Het zal eens tijd worden :)
En inderdaad: als PKNer zie ik evangelische en gereformeerd als een op elkaar aanvullend iets. Ik ben geloof ik ook een mix van die, met inmiddels door dat forummen besmet met wat katholicisme :+

Ingrediënt alla PKN: gooi alle smaken in een kom, goed roeren en zien welke kleur het opleverd :D
Het wordt dan de hoogste tijd dat je dat boekje eens helemaal leest ... Een lauwe mix van alle denominaties is niet echt goed voor je geloofsleven lijkt mij. Word liever óf evangelisch, óf gereformeerd óf katholiek - niet een allegaartje van vanalles wat.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2008, 06:31:58 pm door wateengedoe2 »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 18, 2008, 11:50:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 december 2008 om 00:51:
Gij leest langzaam broeder Gait. Edoch neemt de langzame lezer de tekst meer op :)

quote:

En inderdaad: als PKNer zie ik evangelische en gereformeerd als een op elkaar aanvullend iets.
Een PKN-er is óf gereformeerd,  óf luthers óf hervormd heb ik ooit geleerd, een mengelmoes is nieuw voor mij.
maar vertel eens, welke mengeling zie je als noodzaak voor de gereformeerde gezindte? Wat hebben de gereformeerde niet wat de evangelischen weer wel hebben (behalve een combo in de dienst:) )

quote:

Ik ben geloof ik ook een mix van die, met inmiddels door dat forummen besmet met wat katholicisme :+

Dat levert dus niets op. Mensen zouden de heilige eucharistie vervuilen volgens de RKk en mensen zouden het offer aan het kruis loochenen volgens de gereformeerde leer.
Mengen wordt niets, God is ook geen God van "mix er maar wat van" denk ik. God is helder alleen bakken wij er weinig van....
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 19, 2008, 02:25:32 am »
Wat wateengedoe2 voorstelt zal moeilijk gaan. Immers is wel het katholieke wat ik begrepen heb wat het contact met de heiligen betreft bijgebracht, maar in de leer ben ik niet zo van het papierwerk, dus zal dat wel niet echt lukken geloof ik. Of terwijl: traditie kent de gereformeerde beweging ook, maar de bijbel staat boven de tradititie. Vanuit de bijbel bekijk ik dus ook de dingen. Alles wat met geloof te maken heeft is voor mij geloofwaardig als het de bijbelse toets doorstaat. Daarbij ben ik gereformeerd in identiteit vanwege mijn opvoeding waarin dus inderdaad de genade van God sterk naar voren komt.

Wat ik echter van de evangelische heb meegekregen is het wat meer vertrouwen hebben in een betrokken God. Vanuit de evangelische beweging heb ik ook gezien dat God gaven van de Geest schenkt, wat ik binnen de gereformeerde wereld wel zie, maar het mag er wel een ietje meer zijn. Gelukkig is daar vandaag de dag weer meer aandacht voor.

Dus, sociaal contact zoals katholieken dat met heiligen hebben sta ik achter, mijn geloof is er één dat aan de bijbel moet getoetst worden zoals dat onder gereformeerde mensen gewoon is en mijn hoop en vertrouwen op God heb ik mogen leren van de evangelischen, omdat het onder de traditionele beweging het een ondergeschoven kindje is geworden door de eeuwen heen. zou het gerust verstarring kunnen noemen.
« Laatst bewerkt op: december 19, 2008, 02:27:25 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 19, 2008, 02:50:57 am »

quote:

okidoki schreef op 18 december 2008 om 23:50:
[...]

Gij leest langzaam broeder Gait. Edoch neemt de langzame lezer de tekst meer op :)

Ik spring momenteel een beetje van de hak op de tak geloof ik :) Dan weer een stuk uit handelingen, dan weer een stuk uit een boek over de slavernij en dan weer een stukje gelukkig gereformeerd. Maar het boek over de best lopende katholieke parochie van Nederland heb ik uit.

quote:

[...]
 Een PKN-er is óf gereformeerd,  óf luthers óf hervormd heb ik ooit geleerd, een mengelmoes is nieuw voor mij.
maar vertel eens, welke mengeling zie je als noodzaak voor de gereformeerde gezindte? Wat hebben de gereformeerde niet wat de evangelischen weer wel hebben (behalve een combo in de dienst:) )

klopt, maar vrijzinnig denken zie je door die stromingen heen, net als confessioneel denken en ook een in de brede gereformeerde beweging in Nederland een meer evangelische denken dat opkomt. En dan niet kwa geloofsstandpunten als hoe te dopen, maar als het gaat om de Gaven van de Geest weer 'meer' een plek in de kerk te geven.  Daarnaast spreekt ook steeds meer het creatief omgaan met de liturgie gemeentes aan. zoals liederkeuze, liturgie inhoud, alternatieve vieringen kwa gehele opzet. Wat men maar met een kerkdienst kan zou ik zo zeggen. Gelovigen zelf zijn vaak pluriform, dus van alle markten thuis. Veel mensen hebben vaak een stukje gereformeerd en een stukje evangelisch bij zich, weer anderen een stukje vrijzinnig. Sommigen een mix van alle drie.

quote:

[...]
Dat levert dus niets op. Mensen zouden de heilige eucharistie vervuilen volgens de RKk en mensen zouden het offer aan het kruis loochenen volgens de gereformeerde leer.
Mengen wordt niets, God is ook geen God van "mix er maar wat van" denk ik. God is helder alleen bakken wij er weinig van...

Ik denk eerder dat de mensen zelf het probleem maken, je kan ook leren van andere christenen. Maar nee, we moeten weer in een vakje aanwezig zijn. Alsof de groep van het ene vakje altijd gelijk heeft en de groep van het andere vakje altijd het verkeert heeft. Ik ben meer van het aannemen van wat als waarheid in de oren klinkt met toetsing aan de bijbel of dat ook zo is, en zo krijg je al snel een levensvisie die door mensen als een soort mix van verschillende vakjes gezien wordt. Maar ik noem het liever: geloofsgroei.

Want wat was Jezus eigenlijk? Was Hij van de partij van de Farrizeeërs? Nee, want Hij kwam met nieuwe inzichten die onder hun not done was. Dus maakten de mensen er weer een nieuwe vakje van. Maar is God wel in vakjes te verdelen? Van wie zijn we? Van de gereformeerden vrijgemaakt? Van de hervormden? van de katholieken? We zijn van Jezus.

Vandaar, wie zijn we? Vraag je af wat God van je wil en wat de waarheid is en dan ben je vrij van het vakjes denken.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 19, 2008, 08:37:06 am »

quote:

gaitema schreef op 19 december 2008 om 02:25:
Wat wateengedoe2 voorstelt zal moeilijk gaan. Immers is wel het katholieke wat ik begrepen heb wat het contact met de heiligen betreft bijgebracht, maar in de leer ben ik niet zo van het papierwerk, dus zal dat wel niet echt lukken geloof ik. Of terwijl: traditie kent de gereformeerde beweging ook, maar de bijbel staat boven de tradititie. Vanuit de bijbel bekijk ik dus ook de dingen. Alles wat met geloof te maken heeft is voor mij geloofwaardig als het de bijbelse toets doorstaat. Daarbij ben ik gereformeerd in identiteit vanwege mijn opvoeding waarin dus inderdaad de genade van God sterk naar voren komt.

Wat ik echter van de evangelische heb meegekregen is het wat meer vertrouwen hebben in een betrokken God. Vanuit de evangelische beweging heb ik ook gezien dat God gaven van de Geest schenkt, wat ik binnen de gereformeerde wereld wel zie, maar het mag er wel een ietje meer zijn. Gelukkig is daar vandaag de dag weer meer aandacht voor.

Dus, sociaal contact zoals katholieken dat met heiligen hebben sta ik achter, mijn geloof is er één dat aan de bijbel moet getoetst worden zoals dat onder gereformeerde mensen gewoon is en mijn hoop en vertrouwen op God heb ik mogen leren van de evangelischen, omdat het onder de traditionele beweging het een ondergeschoven kindje is geworden door de eeuwen heen. zou het gerust verstarring kunnen noemen.

Dit is een weloverwogen simpele verwoording van alle heug en meug ontdaan. Mooi. Daarbij valt mij vooral ook de voorzichtige maar bovenal respectvolle toon op.

ik ben grefangelisch en dat kan heel goed..

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 19, 2008, 10:24:00 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 19 december 2008 om 08:37:
[...]

Dit is een weloverwogen simpele verwoording van alle heug en meug ontdaan. Mooi. Daarbij valt mij vooral ook de voorzichtige maar bovenal respectvolle toon op.

ik ben grefangelisch en dat kan heel goed..
Volgens mij ook :)
« Laatst bewerkt op: december 19, 2008, 10:24:14 am door gaitema »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 19, 2008, 09:09:39 pm »
Modbreak:
enkele berichten verplaatst naar: Bidden tot heiligen, mag dat?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan