Auteur Topic: uitverkiezing  (gelezen 6734 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
uitverkiezing
« Gepost op: januari 21, 2009, 03:53:58 am »
Voor een poosje terug werd ik aan gesproken over mijn opmerking dat je zeker kan zijn dat je naar de hemel gaat. Uiteindelijk kwam uit de discussie eruit voort dat dat niet correct zou zijn met het voorbeeld van een anker. God werpt de anker, je wordt er door gered mits je niet los laat.

Nu lees ik de gereformeerde uitleg in Gelukkig Gereformeerd dat dat toch fout tekent. De vraag werd gesteld door de schrijver op catechisatie: "als je vandaag sterft, ben je er dan zeker van dat je naar de hemel gaat?" Als het antwoord dan was: "Ja, dat weet ik zeker, want ik geloof dat Jezus Christus het goed gemaakt heeft tussen mij en God," dan stelde hij daarna de vraag: "en als je over twintig jaar sterft, ben je er zeker van dat je naar de hemel gaat?" soms kreeg hij dan het antwoord: "Dat weet ik niet zeker, want hoe kan ik nu weten dat ik dan nog steeds geloof in God?" en inderdaad aldus de schrijver, als je alleen kijkt naar het aspect van je eigen verantwoordelijkheid, je eigen keuze, dan krijg je die zekerheid niet. Maar juist dan is het ook goed om die andere kant te zien, de kant van Gods soevereiniteit. Want dan leer je begrijpen dat jou keuze voor God alleen maar mogelijk is door Gods keuze voor jou. Als je vandaag mag geloven dat God voor jou heeft gekozen, dan kun je ook zekerheid hebben voor de toekomst: Hij blijft trouw, Hij blijft bij zijn keuze, Hij laat niet varen het werk dat zijn hand begon."

Dit is zijn uitleg van de gereformeerde leer van de uitverkiezing.

Want vindt je hier van? Ik vindt het machtig mooi om te lezen, een hart onder mijn riem.
Een nieuwe start is een nieuw begin

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #1 Gepost op: januari 21, 2009, 10:27:41 am »
Daar gaat Dordtse Leerregels hoofdstuk 5 ook over, als ik mij niet vergis :) Tijd om die te herlezen, denk ik :)

mohamed

• Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #2 Gepost op: januari 21, 2009, 10:40:46 am »
Heel mooi stukje om te lezen Gaitema, waarvoor dank! Het geeft ook goed aan dat wij onze eigen grootste vijand/satan kunnen zijn wat naar mijn idee flink hout snijdt. God beschermt ons tegen onszelf.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #3 Gepost op: januari 21, 2009, 11:17:21 am »
E-line: dat is zeker verhelderend.
mohammer: graag gedaan :)

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #4 Gepost op: januari 21, 2009, 11:27:58 am »
Neemt niet weg dat je altijd kan zeggen ik keer mij tegen Jezus. Ben je dan opeens niet uitverkoren terwijl je dat daarvoor wel was?

Daarbij vind ik het wel mooi, want God blijft trouw ook al zijn wij ontrouw, want zichzelf verloochenen kan Hij niet. Je hoeft dus niet bang te zijn dat God opeens niet meer van je houdt, je los laat of je verafschuwd.

Ik geloof alleen niet dat er maar een select groepje is uitverkoren, dit zou ik niet kunnen zeggen. Ik weet immers niet wie dat zijn en al zou ik het weten of maar denken dat dat groepje vanzelf wel duidelijk wordt dan blijf ik op mijn luie reet zitten. Dan lost God het wel op.... God wil ons wel gebruiken om te getuigen naar anderen toe, Zijn liefde te laten zien voor ieder mens. We mogen ons dus wel beschikbaar stellen naar God toe, ons toewijden aan Hem om gebruikt te worden door Hem naar de ongelovige toe. Omdat God ons juiist wil gebruiken naar anderen toe, Hij gaat niet buiten ons om. Dit is wel wat vaak wordt gezegd bij uitverkiezing in enge zin. Dat God het wel doet en laat zien wie uitverkoren is en wij onze kerkbanken maar warm mogen houden.... Ons plekje is toch al zeker doordat we bij het verbond horen.

efeze 2:4 Maar omdat God zo barmhartig is, omdat de liefde die hij voor ons heeft opgevat zo groot is, 5 heeft hij ons, die dood waren door onze zonden, samen met Christus levend gemaakt. Ook u bent nu door zijn genade gered. 6 Hij heeft ons samen met hem uit de dood opgewekt en ons een plaats gegeven in de hemelsferen, in Christus Jezus.

Die liefde is nog steeds hetzelfde gebleven! God heeft een ontzettend grote liefde voor ons en voor ieder ander mens op deze aarde! Daarom heeft Hij juist Jezus gestuurd, niet voor een klein clubje mensen, maar voor iedereen!
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2009, 11:28:47 am door farao »
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #5 Gepost op: januari 21, 2009, 11:41:57 am »

quote:

gaitema schreef op 21 januari 2009 om 03:53:
Voor een poosje terug werd ik aan gesproken over mijn opmerking dat je zeker kan zijn dat je naar de hemel gaat. Uiteindelijk kwam uit de discussie eruit voort dat dat niet correct zou zijn met het voorbeeld van een anker. God werpt de anker, je wordt er door gered mits je niet los laat.

Verhaaltje:
Je zit op een boot en het gaat stormen.
Aangezien je niet tegen de schommelingen kunt loop je naar de reling om je maag te legen. Plotseling val je overboord.
Je roept om hulp (okee, schreeuwt!) omdat je de dood in ogen ziet.
IEMAND gooit een reddingsboei naar je toe en jij pakt die reddingsboei.
Je weet dat het aannemen van die reddingsboei LEVEN betekent.
Dat weet je op het moment dat je in het water ligt maar je weet ook dat als dit over 20 jaar zou gebeuren je ook zo gered zou worden.

quote:

Nu lees ik de gereformeerde uitleg in Gelukkig Gereformeerd dat dat toch fout tekent. De vraag werd gesteld door de schrijver op catechisatie: "als je vandaag sterft, ben je er dan zeker van dat je naar de hemel gaat?" Als het antwoord dan was: "Ja, dat weet ik zeker, want ik geloof dat Jezus Christus het goed gemaakt heeft tussen mij en God," dan stelde hij daarna de vraag: "en als je over twintig jaar sterft, ben je er zeker van dat je naar de hemel gaat?" soms kreeg hij dan het antwoord: "Dat weet ik niet zeker, want hoe kan ik nu weten dat ik dan nog steeds geloof in God?" en inderdaad aldus de schrijver, als je alleen kijkt naar het aspect van je eigen verantwoordelijkheid, je eigen keuze, dan krijg je die zekerheid niet. Maar juist dan is het ook goed om die andere kant te zien, de kant van Gods soevereiniteit. Want dan leer je begrijpen dat jou keuze voor God alleen maar mogelijk is door Gods keuze voor jou. Als je vandaag mag geloven dat God voor jou heeft gekozen, dan kun je ook zekerheid hebben voor de toekomst: Hij blijft trouw, Hij blijft bij zijn keuze, Hij laat niet varen het werk dat zijn hand begon."

Dit is zijn uitleg van de gereformeerde leer van de uitverkiezing.

Want vindt je hier van? Ik vindt het machtig mooi om te lezen, een hart onder mijn riem.
Exact!

offtopic:overigens staan hier de belijdenissen die in de GKv gebruikt worden
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2009, 11:44:36 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #6 Gepost op: januari 21, 2009, 11:48:49 am »

quote:

okidoki schreef op 21 januari 2009 om 11:41:
offtopic:overigens staan hier de belijdenissen die in de GKv gebruikt worden
Of op gkv.nl hier: http://www.gkv.nl/main.asp?intTreeviewID=32

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #7 Gepost op: januari 21, 2009, 11:12:59 pm »
Bedankt voor de twee site's. Dat scheelt weer een hoop zoekwerk.

drentenaar

• Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #8 Gepost op: januari 25, 2009, 10:17:47 pm »
Er zijn gigantisch veel misverstanden rond Calvijns leer van de zgn. dubbele predestinatie.
‘De grote schandvlek van deze theoloog’ zo kun je overal, ook in calvinistische, kring horen.
Men dient echter het één en ander wel in de juiste context te zien.

Calvijns tijd kampte met een gigantisch vluchtelingenvraagstuk, weinig mensen waren hun leven zeker. Voorts was er een zeer hoge kindersterfte. Calvijn zelf heeft niet één van zijn kinderen de kleuterleeftijd zien bereiken. Met zijn leer van de  uitverkiezing wilde hij zowel onderdrukte, vervolgde gelovigen als ook ouders van jonggestorven kinderen troosten en bemoedigen:
'God heeft jullie en jullie nazaten van meet af aan uitverkoren. Houd je vast aan zijn verbond en beloften. Twijfel daar niet aan!'

Het leerstuk van de predestinatie behandelt Calvijn alleen in zijn 'Institutie'.
Nooit op de preekstoel, zoals in later eeuwen vaak gebeurt.
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2009, 10:20:57 pm door drentenaar »

ruben1989

• Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #9 Gepost op: januari 26, 2009, 12:03:50 am »
Komt een ongelovige, ongeacht of hij tal van goede dingen voort brengt in de wereld,  niet in de hemel?

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #10 Gepost op: januari 26, 2009, 12:09:14 am »

quote:

drentenaar schreef op 25 januari 2009 om 22:17:
Er zijn gigantisch veel misverstanden rond Calvijns leer van de zgn. dubbele predestinatie.
‘De grote schandvlek van deze theoloog’ zo kun je overal, ook in calvinistische, kring horen.
Men dient echter het één en ander wel in de juiste context te zien.

Calvijns tijd kampte met een gigantisch vluchtelingenvraagstuk, weinig mensen waren hun leven zeker. Voorts was er een zeer hoge kindersterfte. Calvijn zelf heeft niet één van zijn kinderen de kleuterleeftijd zien bereiken. Met zijn leer van de  uitverkiezing wilde hij zowel onderdrukte, vervolgde gelovigen als ook ouders van jonggestorven kinderen troosten en bemoedigen:
'God heeft jullie en jullie nazaten van meet af aan uitverkoren. Houd je vast aan zijn verbond en beloften. Twijfel daar niet aan!'

Het leerstuk van de predestinatie behandelt Calvijn alleen in zijn 'Institutie'.
Nooit op de preekstoel, zoals in later eeuwen vaak gebeurt.

Hmm, interessante opmerking. Is dit de hoofdreden of een van de aanleidingen van Calvijn geweest m.b.t. dubbele predestinatie. Hoe zit het dan met de vrije wil van de mens.

Ik ben zojuist begonnen aan het boek "plan van God" van Ouweneel. Ik ben nog maar in hoofdstuk 1 maar daar staat al iets interessants.
Hij maakt een onderscheidt tussen de raad van God, de raadslag van God en de wegen van God.

De raad = is dan Zijn souvereune plan, wat Hij wil bereiken met schepping en mens
De raadslag= Zijn souvereine besluiten
de wegen= de wijze waarop, via hoofdwegen, zijwegen, platgetreden paden, modderpaden, moerassen en dorre einders

de eerste twee staan vast
de derde is flexibeler en steekt in op de vrije wil van de mens, speelt in op het dwalen en de zwakheid van de mens

ik ga verder met lezen....
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 12:15:18 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #11 Gepost op: januari 26, 2009, 12:18:31 am »

quote:

ruben1989 schreef op 26 januari 2009 om 00:03:
Komt een ongelovige, ongeacht of hij tal van goede dingen voort brengt in de wereld,  niet in de hemel?
Heel kort door de bocht, zolang hij ongelovig blijft niet. Maar als hij zelfs een enkele seconde voor zijn heengaan met een oprecht hart God aanroept en erkend Jezus Christus nodig te hebben als zijn Verlosser omdat hij erkend een zondaar te zijn geweest is de persoon gered.
Het gaat dus niet om de hoeveelheid goede werken maar om het realiseren dat we niet tot God kunnen komen zonder Jezus Christus te aanvaarden in Zijn werk voor ons.
Als een dergelijke bekering echter is gebaseerd op kansberekening om er nu nog geen rekening mee te hoeven houden en het leven te leven zonder God komt hij niet in de hemel omdat God ook de oprechtheid van het hart aanziet.
Maar een ding is heel belangrijk....God wil niet dat mensen niet bij hem in de hemel komen, hij wil ze het liefst allemaal...maar waarom mensen daar niet voor kiezen...is een heel verhaal.....
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 12:44:51 am door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #12 Gepost op: januari 26, 2009, 12:27:17 am »

quote:

Hoi Ruben.

Mensen die niet gelovig zijn maken een keuze.
God is te kennen uit de schepping en uit de bijbel.
Niet in God geloven is in onze maatschappij een keuze die je maakt.

De werken van de mensen zijn hoe dan ook niet van de perfectie die past bij God.
We doen ons best maar nooit zo goed dat het voor God gelijk is aan zijn Eigen werk.
Ondanks dat alles mogen we wel Gods kinderen zijn.
Je mag er zijn ondanks jezelf.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 12:27:48 am door Riemer Lap »

Thorgrem

• Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #13 Gepost op: januari 26, 2009, 09:53:43 am »

quote:

okidoki schreef op 26 januari 2009 om 00:27:
Mensen die niet gelovig zijn maken een keuze.

In hoeverre is het een keuze om niet te geloven als je opgroeit in een seculiere maatschappij als de onze. In hoeverre hebben mensen in islamitische landen die als moslim zijn opgevoed een keuze? De kans dat ze te horen krijgen van het christendom is vrij klein, de kans dat dat horen positief is nog kleiner.

En wat nou als je als seculier opgevoed persoon daadwerkelijk je best hebt gedaan om de Bijbel te lezen en om enige tijd naar een kerk te gaan en dat het simpelweg niets bij je deed.

Is geloven in eerste instantie niet een geschenk van God?
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 09:53:59 am door Thorgrem »

mohamed

• Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #14 Gepost op: januari 26, 2009, 10:33:45 am »

quote:

Thorgrem schreef op 26 januari 2009 om 09:53:

:ja:

Ef 2,8    
Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;

De uitverkorenen zijn in de eerste eeuw geselecteerd en wij als gelovigen zijn naar mijn idee de geroepenen.  

Mat 22,14    
Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

drentenaar

• Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #15 Gepost op: januari 26, 2009, 02:36:40 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 januari 2009 om 00:18:
Heel kort door de bocht, zolang hij ongelovig blijft niet. Maar als hij zelfs een enkele seconde voor zijn heengaan met een oprecht hart God aanroept en erkend Jezus Christus nodig te hebben als zijn Verlosser omdat hij erkend een zondaar te zijn geweest is de persoon gered.

Je weet het weer uitstekend, grondig christelijk!
Als bij Calvijn één ding duidelijk wordt, dan is het wel dat je God niet op zak hebt!

Adinomis

• Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #16 Gepost op: januari 26, 2009, 03:10:58 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 26 januari 2009 om 09:53:
In hoeverre is het een keuze om niet te geloven als je opgroeit in een seculiere maatschappij als de onze. In hoeverre hebben mensen in islamitische landen die als moslim zijn opgevoed een keuze? De kans dat ze te horen krijgen van het christendom is vrij klein, de kans dat dat horen positief is nog kleiner.

En wat nou als je als seculier opgevoed persoon daadwerkelijk je best hebt gedaan om de Bijbel te lezen en om enige tijd naar een kerk te gaan en dat het simpelweg niets bij je deed.

Geloof is inderdaad een geschenk van God. Dat is te lezen in Rom.6:23.

quote:

23 Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer.
Maar God zegt dit niet om daarmee maar af te wachten of je het krijgt, maar het is geschreven om ons duidelijk te maken dat geloof geen loon is, maar een geschenk! Het woord geschenk is gebruikt als tegenstelling tot loon.
De dood is wel het loon op de zonde, dat verdien je. Maar met het eeuwige leven ligt het anders, dat krijg je. Daarom wordt geloof als geschenk beschouwd.
Dit komt ook tot uiting in:

quote:

Efeze 2:8 Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God
Mensen die in moslimlanden opgroeien en in ongelovige milieus worden in het oordeel m.i. beoordeeld op wat ze gedaan hebben met wat ze is aangereikt. Hoe dat precies zal gaan weet ik ook niet. Maar we hebben een liefdevolle, maar ook rechtvaardige God aan wie we dat oordeel kunnen overlaten. Ik moet in dit verband denken aan het heidenvolk de Rechabieten uit Jeremia 35. Ze worden Israël ten voorbeeld gesteld.

quote:

Jer.35:19 daarom zegt de HERE der heerscharen, de God van Israël, aldus: Nimmer zal het Jonadab, de zoon van Rekab, ontbreken aan een man, die voor mijn aangezicht staat al de dagen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #17 Gepost op: januari 26, 2009, 03:35:40 pm »

quote:

Het gaat God om wat je doet met wat je van Hem ontvangen hebt. Er zijn mensen die bewust niet willen geloven en anderen die gewoon niet de kans kregen. De eerste groep kan je dat kwalijk nemen, de tweede niet.

De volgende teksten spreken voor me boekdelen:

Romeinen 2:14-16
14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

Matteüs 25:31-46

31 Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. 32 Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; 33 de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links. 34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. 35 Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, 36 ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.” 37 Dan zullen de rechtvaardigen hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien en te eten gegeven, of dorstig en u te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij u als vreemdeling gezien en opgenomen, u naakt gezien en gekleed? 39 Wanneer hebben wij gezien dat u ziek was of in de gevangenis zat en zijn we naar u toe gekomen?” 40 En de koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.” 41 Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. 42 Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. 43 Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.” 44 Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” 45 En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.” 46 Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven.’

ruben1989

• Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #18 Gepost op: januari 26, 2009, 04:16:28 pm »
wat lullig dat Ghandi niet in de hemel komt omdat ie per ongeluk in t verkeerde geloofde, hij had ongetwijfeld genoeg notie van het christendom genomen om daar op over te stappen, maar hij bleef bij zijn opvoeding die hindoeistisch was geweest, ik zou het na al zijn goede daden haast onrechtvaardig noemen.

Adinomis

• Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #19 Gepost op: januari 26, 2009, 04:42:42 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 26 januari 2009 om 16:16:
wat lullig dat Ghandi niet in de hemel komt omdat ie per ongeluk in t verkeerde geloofde, hij had ongetwijfeld genoeg notie van het christendom genomen om daar op over te stappen, maar hij bleef bij zijn opvoeding die hindoeistisch was geweest, ik zou het na al zijn goede daden haast onrechtvaardig noemen.
Gelukkig bepalen wij niet waar Ghandi terecht komt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #20 Gepost op: januari 26, 2009, 05:30:50 pm »

quote:

Je mag er op vertrouwen, en daarom nam ik ook de twee bovenstaande tekstgedeeltes, dat God anders oordeeld dan mensen. Hij oordeeld op basis van wat er in het hart omgaat. Beter gezegt: wat er tussen je oren om gaat, je diepste gedachtes. Hij overweegt het zorgvuldig. Over de diepste gedachtes van Ghandie kunnen we niet spreken, die kunnen wij namelijk niet na gaan.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 05:31:34 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #21 Gepost op: januari 26, 2009, 07:56:41 pm »
beste reageerders,

Ik heb een enkele vraag.

Een mens die niet de enige Weg, Waarheid en Leven aanvaard namelijk Jezus Christus is die gered of niet?

Wanneer het de ENIGE WEG, DE ENIGE WAARHEID EN HET ENIGE LEVEN IS, is er dan ook een andere wat aangepaste weg?
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 07:57:14 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #22 Gepost op: januari 26, 2009, 08:04:32 pm »

quote:

Met de kennis van mij in deze wereld ten opzichte van het eeuwige,

Ik kan niet oordelen wat er in het laatst van zijn leven is gebeurd, maar  wanneer hij de God van Israel niet erkent als de enige God en JC niet heeft aanvaard als zijn enige Verlosser van zonde acht ik de kans groter dat hij niet, dan wel in de hemel is.
Wanneer dit wel zo is, dan is Gods genade groter dan mijn voorstellingsvermogen.
Als christen hoop ik dat ik wat dat aan gaat een beperkt voorstellingsvermogen heb omdat ik zou willen dat elk mens zich bekeerd en dus in de hemel zou kunnen komen

grondig christelijk

• Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #23 Gepost op: januari 26, 2009, 09:15:58 pm »

quote:

okidoki schreef op 26 januari 2009 om 20:24:
[...]

Wel even verder lezen de volgende keer. Ik schrijf in dezelfde alinea over onze maatschappij.
Overigens met de evangelisatiedrang van tegenwoordig is het inderdaad onmogelijk dat je iets over een God hoort....
je bedoelt dat het onmogelijk is dat je NIETS over een God hoort, neem ik aan ;)
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 09:16:32 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #24 Gepost op: januari 26, 2009, 09:44:46 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 januari 2009 om 21:15:
[...]

je bedoelt dat het onmogelijk is dat je NIETS over een God hoort, neem ik aan ;)
Was cynisch bedoeld :Y)
Maar exact, je hoort minimaal de vloekwoorden waar God in genoemd wordt, komt het op tv en in de film tegen, bent wel ongelooflijk aan het coconnetje spelen als je op internet nog nooit iets hebt gezien wat in de richting van God kan wijzen.
Daarnaast volgt bijna een ieder onderwijs tot een bepaalde leeftijd.
Tevens heeft een kind de domme vragen waar dingen vandaan komen, waarom de buurkindjes op zondag niet aan het timmeren zijn of weet ik veel wat.
Het is daarmee in deze maatschappij onmogelijk dat je er nooit iets van gehoord hebt.
En als er al iemand is die dat wél zo heeft beleefd dan is óf de beleving vertekend óf schort er iets aan de kerken en hun leden.

De nuance van de inboorling op zijn walahitie-eiland gaat in ons landje niet echt op dacht ik...
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 09:46:33 pm door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #25 Gepost op: januari 26, 2009, 09:48:14 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 26 januari 2009 om 20:52:
[...]

Tot een aantal jaar geleden was ik min of meer ongelovig en heb nooit last gehad van evangelisatiedrang van wie dan ook. Daarnaast kan de invulling van evangelisatie juist een averechts effect hebben op mensen waardoor ze gelijk met de hakken in het zand gaan staan.
Indien je beaamt wat ik geschreven heb of die nuance ook wilt hanteren dan had je je eerste stelling die ik citeerde nooit op kunnen schrijven. Ik heb het even teruggelezen en sta nog steeds achter mijn reactie.
Ik ook trouwens, in het sterk versnipperde christendom en een sterk versnipperde wereld om ons heen kunnen mensen misschien door de bomen het bos niet meer zien. Christenen kunnen al niet eens worden over wat de kern van het evangelie is, wie heeft dan de behoefte als buitenstaander om daar dan in te gaan verdiepen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #26 Gepost op: januari 26, 2009, 09:53:04 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 januari 2009 om 19:56:
beste reageerders,

Ik heb een enkele vraag.

Een mens die niet de enige Weg, Waarheid en Leven aanvaard namelijk Jezus Christus is die gered of niet?

Jezus is ook de weg, de waarheid en het leven, omdat Hij de Geest zend namens de Vader aan wie Hij het schenken wil. Daarom oordeel ik daar ook niet over. Lees de bijbelgedeeltes die ik mee stuurde hier boven eens door. als de heidense volken waar over geschreven wordt al door de Geest te volgen (zonder dat ze weten dat het God is) en daardoor zichzelf aanklagen of vrijspreken, is die weg van Jezus Christus dan niet via Zijn Geest? En wie doorgrond het hart van de mensen of die in de Geest Jezus Christus volgen (het zij bewust, het zij onbewust) dan God de Vader zelf?

Aan Hem is het laatste woord, en zo naar de teksten in de bijbel bekeken is de weg de waarheid en het leven in de Geest van Jezus Christus en God de Vader. Waar die Geest kan gaan, is het leven.

quote:

Wanneer het de ENIGE WEG, DE ENIGE WAARHEID EN HET ENIGE LEVEN IS, is er dan ook een andere wat aangepaste weg?

De samaritaanse vrouw bad in Geest en in waarheid en had daardoor het leven. Jezus zei tegen haar: "Jullie aanbidden de God die jullie niet kennen."

Het is aan ons om de mensen die de God aanbidden die ze niet kennen in Geest en in waarheid, het kennen van Hem bekent te maken.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 09:58:00 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #27 Gepost op: januari 27, 2009, 11:14:37 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 januari 2009 om 19:56:
beste reageerders,

Ik heb een enkele vraag.

Op deze vraag is voor zover ik weet nog niet gereageerd. Ik heb daar ook wel eens over nagedacht. Ik denk dat de enige Weg geldt voor degenen die kennis hebben kunnen nemen van deze reddingslijn Yeshua, de Zoon van God. Voor wie Hem afwijst is de weg afgesloten.

Ik zou het geen andere "aangepaste" weg willen noemen als anderen behouden worden. God oordeelt rechtvaardig. Hoe ben je omgegaan met wat je wel is aangereikt in je leven? Misschien bepaalt dat wel je reactie als je tegenover God komt te staan. Ga je naar het Licht of keer je je om?
Het is moeilijk om daar iets met zekerheid over te zeggen. We moeten het maar aan God overlaten. Dan zal het zeker goed komen!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #28 Gepost op: januari 27, 2009, 03:37:54 pm »

quote:

Adinomis schreef op 27 januari 2009 om 11:14:
[...]

Op deze vraag is voor zover ik weet nog niet gereageerd. Ik heb daar ook wel eens over nagedacht. Ik denk dat de enige Weg geldt voor degenen die kennis hebben kunnen nemen van deze reddingslijn Yeshua, de Zoon van God. Voor wie Hem afwijst is de weg afgesloten.

Ik zou het geen andere "aangepaste" weg willen noemen als anderen behouden worden. God oordeelt rechtvaardig. Hoe ben je omgegaan met wat je wel is aangereikt in je leven? Misschien bepaalt dat wel je reactie als je tegenover God komt te staan. Ga je naar het Licht of keer je je om?
Het is moeilijk om daar iets met zekerheid over te zeggen. We moeten het maar aan God overlaten. Dan zal het zeker goed komen!
tjonge, ik zet een heel verhaal neer, en jij verwoord het zelfde wat ik bedoel in maar 9 zinnen. Ik ben het er helemaal mee eens.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2009, 03:38:11 pm door gaitema »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #29 Gepost op: januari 27, 2009, 08:56:17 pm »
Modbreak:
Paar berichten afgesplitst naar nieuw topic over evangelisatie. Hier graag verder praten over de uitverkiezing.
Bombus terrestris Reginae

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
uitverkiezing
« Reactie #30 Gepost op: januari 28, 2009, 05:16:03 pm »
Modbreak:
Aantal berichten verwijderd. Let erop dat binnen dit subforum de Richtlijnen Gereformeerd Leven gelden.

Kritiek op moderatie mag in Feedback. In andere subfora (Levensbeschouwing bijvoorbeeld) is genoeg ruimte voor een niet-christelijk geluid. In dit subforum niet.
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2009, 05:33:11 pm door Pooh »