Auteur Topic: Thuislezers  (gelezen 3276 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Thuislezers
« Gepost op: april 19, 2007, 03:25:29 pm »
Ik ben pas achter dit verschijnsel gekomen. Ze lijken mij een beetje op proto-Evangelischen in die zin dat het in feite ook anarcho's zijn. Mijn vraag is deze, gaan zij tegen de 3FvE in?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Thuislezers
« Reactie #1 Gepost op: april 19, 2007, 03:28:16 pm »
kun je uitleggen wat je bedoelt? de term 'thuislezers' zegt me namelijk echt niks

diak2b

• Bekijk profiel
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Thuislezers
« Reactie #3 Gepost op: april 19, 2007, 04:46:47 pm »
't Ligt eraan hoe je het bekijkt. Het lijkt iig in strijd met deze artikelen van de NGB: art 27-29. Daarin wordt gesproken over 'de ware kerk die Christus zich verzamelt', kenmerken daarvan, dat God zelf deze bewaart, en de oproep aan gelovigen zich daarbij te voegen.

Met andere woorden: als je ontkent dat er een ware kerk is (met een ware bediening van de sacramenten), dan heb je nog niet goed genoeg gezocht. God zelf houdt immers zijn bruid in stand.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2007, 04:50:03 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

drentenaar

• Bekijk profiel
Thuislezers
« Reactie #4 Gepost op: april 19, 2007, 04:54:00 pm »
'Thuislezers' zijn weer bekend geworden door de zeer autobiografisch getinte roman van Jan Siebelink, 'Knielen aan een bed violen', een bestseller!

Siebelink groeide op in de kring van de zgn. Paauweanen.

N.a.v. die roman is er in 2005 een 'update' verschenen van het boek van Trouwjournalist Lodewijk Dros en PKN-predikant ds. Nico Sjoer (ooit beoogd opvolger van ds. Paauwe).
'Als een eenzame mus'
Leven en volgelingen van J.P. Paauwe
- De man achter dominee Poort uit 'Knielen op een bed violen',
met een voorwoord van Jan Siebelink.

Thuislezers hebben m.i. helemaal niets gemeen met evangelischen!!!
Ik zou haast zeggen: integendeel!

Of ze - daar vraagt Lao naar - tegen de 3FvE ingaan?

Laat ik het zo zeggen: in de 3FvE (m.n. de Dordtse Leerregels) is er een zekere spanning tussen 'verbond' en 'verkiezing'.

Die spanning heeft tot nogal wat kerkscheuringen geleid.
Zo zit (zat?) de GKv m.n. op de lijn van het 'verbond'.

In zwaardere kringen zit men meer op de lijn van de 'verkiezing'.

Ds. Paauwe en zijn volgelingen zitten echter helemaal op de lijn van de 'verkiezing'.
Evangelischen hebben daar echter weer helemaal niets mee.

Duidelijk? Waarschijnlijk niet! Maar makkelijker kan ik het echt niet maken!

Dies

• Bekijk profiel
Thuislezers
« Reactie #5 Gepost op: juli 03, 2007, 10:13:47 am »
Al ben ik geen thuislezer noch Paauwejaan wil ik wel graag kwijt dat het een in historisch opzicht onjuiste these is om te menen dat ds Paauwe de uitverkiezing centraal zou hebben gesteld.
Dat was namelijk allerminst het geval. Ds Paauwe stond in dat opzicht veel te dicht bij H.F. Kohlbrugge.

De vader van Jan Siebelink heeft zowel in kringen van Paauwe als in Oud Gereformeerde kringen gebivakkeerd. Het is bekend dat de leer van ds Paauwe als het om de uitverkiezing ging gunstig afstak tegen de leer van de Oud Gereformeerden en van de Gereformeerde Gemeenten. Het is zeer wel mogelijk dat de vader van Siebelink nooit iets begrepen heeft van wat ds Paauwe te melden had en zijn oren veel meer heeft laten hangen naar het gezelschapsleven van de ultra-gereformeerden.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2007, 11:44:36 am door Dies »

joepie

• Bekijk profiel
Thuislezers
« Reactie #6 Gepost op: juli 03, 2007, 01:08:26 pm »

quote:

elle schreef op 19 april 2007 om 16:46:
't Ligt eraan hoe je het bekijkt. Het lijkt iig in strijd met deze artikelen van de NGB: art 27-29. Daarin wordt gesproken over 'de ware kerk die Christus zich verzamelt', kenmerken daarvan, dat God zelf deze bewaart, en de oproep aan gelovigen zich daarbij te voegen.

Met andere woorden: als je ontkent dat er een ware kerk is (met een ware bediening van de sacramenten), dan heb je nog niet goed genoeg gezocht. God zelf houdt immers zijn bruid in stand.
Dat vind ik toch wel erg makkelijk gezegd. Als er nu een situatie is dat er hier in Nederland geen te vinden is?