Auteur Topic: Toekijken/toekijkers tijdens avondmaal  (gelezen 8286 keer)

Summer Storm

• Bekijk profiel
Toekijken/toekijkers tijdens avondmaal
« Reactie #50 Gepost op: juli 05, 2007, 05:46:19 pm »
waarom niet?
mag het niet feestelijk zijn ofzo? muziek maken ter ere van God...wat is daar nou weer mis mee?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juli 05, 2007, 05:49:56 pm »

quote:

Summer Storm schreef op 05 juli 2007 om 17:46:
waarom niet?
mag het niet feestelijk zijn ofzo? muziek maken ter ere van God...wat is daar nou weer mis mee?
misschien omdat veel mensen dan hun aandacht niet meer bij het avondmaal hebben, maar bij de muziek en het feest? Uiteraard kun je van alles bij het avondmaal doen en er een flitsend spectakel van maken, maar de vraag is of het wel zo handig is. Jij vind het misschien fijn, ik kan m'n aandacht er ongetwijfeld ook nog bijhouden, maar hoe zit het met de 'zwakkere' medegelovigen die wat sneller afgeleid zijn? Dan maar liever niet zoveel afleiding, omwille van anderen.

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juli 05, 2007, 05:55:37 pm »

quote:

Nunc schreef op 05 juli 2007 om 17:49:
[...]

misschien omdat veel mensen dan hun aandacht niet meer bij het avondmaal hebben, maar bij de muziek en het feest? Uiteraard kun je van alles bij het avondmaal doen en er een flitsend spectakel van maken, maar de vraag is of het wel zo handig is. Jij vind het misschien fijn, ik kan m'n aandacht er ongetwijfeld ook nog bijhouden, maar hoe zit het met de 'zwakkere' medegelovigen die wat sneller afgeleid zijn? Dan maar liever niet zoveel afleiding, omwille van anderen.

spectakel....niet zo chargeren. dat bedoel ik helemaal niet namelijk.
maar een paar strijkers en een paar van die schattige meisjes met dwarsfluiten...nou zo erg leidt dat over het algemeen niet af....

maar waarom pleit je voor de mensen die hun aandacht niet bij kunnen houden door de muziek?
ík val onder de groep die een spanningsboog heeft van 14 minuten en daarna ben ik al aan het dagdromen. een klein muziekgroepje die tijdens het avondmaal muziek speelt zorgt ervoor dat ik m'n aandacht er gewoon meer bij houdt en dat je in feite dus beter kunt overdenken.
zonder muziek zit je (ik heb een hekel om aan tafel te gaan, doe mij maar lopen...) 10 minuten elkaar aan te staren en je kijkt richting 1000 mensen aan...als je verkeerd zit zeg maar...dát leidt mij dus persoonlijk wel erg af.

mijn conclusie:
het blijft subjectief of het afleid of niet.
maar welk belang gaat voor?
muziek voor de mensen om beter te kunnen overdenken?
of stilte voor de mensen die anders niet kunnen overdenken...?
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2007, 05:56:25 pm door Summer Storm »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juli 05, 2007, 06:06:47 pm »

quote:

Summer Storm schreef op 05 juli 2007 om 17:55:
(..)
mijn conclusie:
het blijft subjectief of het afleid of niet.
inderdaad, maar dat betekent niet dat je er geen rekening mee moet/kunt houden.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juli 05, 2007, 07:37:13 pm »

quote:

Nunc schreef op 05 juli 2007 om 18:06
:

Het punt was dat dit niet kan zonder een bepaalde groep tegen de haren in te strijken. Wil je echt rekening houden met beide "typen" van overdenken vs afleiden...dan moet je verschillende tafels/looprondjes houden met en zonder ondersteuning van muziek/beamer etc...

Lijkt me een hele uitdaging  :Y)
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2007, 07:37:58 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juli 05, 2007, 08:39:43 pm »

quote:

Nunc schreef op 05 juli 2007 om 18:06:

[...]

dit is een open deur intrappen.
maar waar kies jij voor dan ?
ik neig zelf meer richting de moderne aanpak, want jeugd heeft de toekomst. als je die de kerk uitjaagd met lange saaie zittingen...dan doe je iets echt verkeerd.
dat het 'publiek' veranderd met de generaties is een gegeven en daar zal ook een kerk iets mee moeten doen. en sommige kerken pakken dit goed op.
andere kerken blijven heel trouw aan hun groep conservatieve gemeenteleden.
en daar komt in mijn ogen in sommige gevallen veel narigheid van, met name voor de jeugd die massaal de kerk én het geloof vaarwel zegt.

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juli 05, 2007, 08:41:50 pm »

quote:

Lijkt me een hele uitdaging  :Y)
goede waarneming.   8)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juli 05, 2007, 09:51:59 pm »

quote:

Nunc schreef op 05 juli 2007 om 17:49:
ik kan m'n aandacht er ongetwijfeld ook nog bijhouden, maar hoe zit het met de 'zwakkere' medegelovigen die wat sneller afgeleid zijn? Dan maar liever niet zoveel afleiding, omwille van anderen.

Net wou je het zelf liever niet, nu is het vanwege anderen...  O-)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juli 05, 2007, 11:38:52 pm »

quote:

j@f@ schreef op 05 juli 2007 om 07:18:
Diak,

Ik denk dat ik je begrijp.

d:)b

(mits je conclusie is dat ik er niets onvriendelijks mee bedoelde he)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juli 06, 2007, 10:01:53 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 juli 2007 om 21:51:

[...]

Net wou je het zelf liever niet, nu is het vanwege anderen...  O-)

als we dan toch vliegen gaan afvangen, ik zei "Voor mij liever niet eigenlijk.". Dat kan natuurlijk betekenen dat ik er zelf hinder van ondervind, maar het laat ook gewoon als mogelijkheid dat ik het liever niet heb om een andere reden dan een persoonlijke (bv. vanwege anderen).

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juli 06, 2007, 10:36:42 am »

quote:

Nunc schreef op 05 juli 2007 om 15:57:
mooi, óók nog een fanfare erbij  :)

En dan lopend enzo, dan hebben we polonaise avondmaal :cheer: :+
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juli 06, 2007, 11:14:30 am »

quote:

AVee schreef op 06 juli 2007 om 10:36:

[...]

En dan lopend enzo, dan hebben we polonaise avondmaal :cheer: :+
als je het netjes op de maat doet en nog wat leuke figuren en vormen neerzet kun je zo mee doen aan een concours voor blazers en pijpers. De EO had daar vroeger patent op, toch een vooruitziende blik van deze omroep?

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juli 06, 2007, 11:54:09 am »

quote:

Summer Storm schreef op 05 juli 2007 om 20:39:
dit is een open deur intrappen.
maar waar kies jij voor dan ?
ik neig zelf meer richting de moderne aanpak, want jeugd heeft de toekomst. als je die de kerk uitjaagd met lange saaie zittingen...dan doe je iets echt verkeerd.
dat het 'publiek' veranderd met de generaties is een gegeven en daar zal ook een kerk iets mee moeten doen. en sommige kerken pakken dit goed op.
andere kerken blijven heel trouw aan hun groep conservatieve gemeenteleden.
en daar komt in mijn ogen in sommige gevallen veel narigheid van, met name voor de jeugd die massaal de kerk én het geloof vaarwel zegt.

Je kiest dan voor gezamelijke aanpak. Je kiest in de gemeenschap der heiligen altijd voor de gezamenlijke aanpak en bij het avondmaal, symbool van die gemeenschap geldt dat des te meer.
Er zijn ook geen 'groepen' in de kerk, behalve wanneer we dat zelf veroorzaken en in stand houden, in Christus:

quote:

27 U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. 28 Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen, conservatieven of progressieven, jongeren of ouderen, enz... – u bent allen één in Christus Jezus. 29 En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte.
Gal. 3
Als je elkaar in de gemeente zo kunt zien, dan kun je er over het avondmaal ook best samen uitkomen, maar dan moet je dat wel samen doen. En het is heus niet zo vreselijk moeilijk om als jongeren eens met een van de ouderen te gaan praten, of andersom. En zodra je met elkaar begint te praten en van elkaar begint te begrijpen waarom mensen bepaalde doen en willen ontstaat er ineens een stuk meer ruimte. Maar als je bezig blijft met wij-zij discussies dan loop je altijd een keer vast.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juli 06, 2007, 12:46:22 pm »
Eigenlijk is het jammer dat het 'elkaar aanstaren' als zo storend wordt ervaren. Misschien vanwege de onnatuurlijke situatie. Een gezamenlijke maaltijd (wat het avondmaal toch is) wordt normaal juist gekenmerkt door gesprek. En dat ontbreekt nu totaal. Dat doet vreemd aan, wat we doen is dan maar gaan staren wat het onnatuurlijke nog benadrukt.

Ik vind het zelf al heel veel schelen als er naar elkaar geglimlacht wordt en er knikjes worden gegeven. Als daar de juiste sfeer voor is zodat dat op een natuurlijke manier gewoon gebeurt, ervaar ik juist iets moois in het gezamenlijk daar zitten. Jij ook en jij ook en ik ook, we zijn allemaal afhankelijk van wat dat ene stukje brood en slokje wijn betekend. Jij net zo goed als ik en ik net zo goed als jij.

Het 'op bevel' even elkaar een hand geven of groeten aan het begin van de tafel zou ik helemaal niet zo gek vinden. Natuurlijk komt dat geforceerd over, maar is het geforceerder dan de gegroeide praktijk van geforceerd naar elkaar kijken?
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2007, 12:47:05 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juli 06, 2007, 03:23:54 pm »

quote:

AVee schreef op 06 juli 2007 om 11:54:

[...]

Je kiest dan voor gezamelijke aanpak. Je kiest in de gemeenschap der heiligen altijd voor de gezamenlijke aanpak en bij het avondmaal, symbool van die gemeenschap geldt dat des te meer.
Er zijn ook geen 'groepen' in de kerk, behalve wanneer we dat zelf veroorzaken en in stand houden, in Christus:

[...]

Als je elkaar in de gemeente zo kunt zien, dan kun je er over het avondmaal ook best samen uitkomen, maar dan moet je dat wel samen doen. En het is heus niet zo vreselijk moeilijk om als jongeren eens met een van de ouderen te gaan praten, of andersom. En zodra je met elkaar begint te praten en van elkaar begint te begrijpen waarom mensen bepaalde doen en willen ontstaat er ineens een stuk meer ruimte. Maar als je bezig blijft met wij-zij discussies dan loop je altijd een keer vast.

ok, er is niks mis met je antwoord. maar ik kan hier alleen niks mee. je geeft niet echt antwoord op de vraag. mijn vraag aan jouw was, waar kies jij voor?
want ik vind persoonlijk dat je niet helemaal met beide benen op de grond staat als ik kijk naar jouw reactie. (neem mijn uitspraak niet te zwaar op natuurlijk.. 8) )  
maar wat  ikzelf ervaar...dat is dat er in elke kerk zichtbare groepsvorming is.
dat zie je vooral als je uit de kerk loopt na een dienst.
en er zijn in feite natuurlijk veel meer groepen dan jongeren en ouderen. zo bestaan in beide kampen weer kleinere stromingen van felle uitéénlopende meningen en wensen.
wat jij aangeeft klopt natuurlijk als een bus. zoiets behoor je als één gemeente op te lossen.
in praktijk heb ik het nog niet vaak zien gebeuren. er is altijd één groep die het onderspit moet delven.
dus heb jij een idee hoe je zo'n toenadering dan zou vormgeven?
of denk je dat het beter is om een knoop door te hakken?
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2007, 03:24:56 pm door Summer Storm »

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: juli 06, 2007, 03:40:27 pm »

quote:

mirt schreef op 06 juli 2007 om 12:46:
Ik vind het zelf al heel veel schelen als er naar elkaar geglimlacht wordt en er knikjes worden gegeven. Als daar de juiste sfeer voor is zodat dat op een natuurlijke manier gewoon gebeurt, ervaar ik juist iets moois in het gezamenlijk daar zitten. Jij ook en jij ook en ik ook, we zijn allemaal afhankelijk van wat dat ene stukje brood en slokje wijn betekend. Jij net zo goed als ik en ik net zo goed als jij.
Het 'op bevel' even elkaar een hand geven of groeten aan het begin van de tafel zou ik helemaal niet zo gek vinden. Natuurlijk komt dat geforceerd over, maar is het geforceerder dan de gegroeide praktijk van geforceerd naar elkaar kijken?

ik ben het met je eens dat het avondmaal soms wat onnatuurlijk aandoet. als er een ontspannen en open sfeer zou heersen, dan zou ik persoonlijk geen bezwaar hebben tegen het zittend avondmaal. maar ook hier lijkt de praktijk vanuit mijn ogen bezien wat weerbarstig. al zou je elkaar de hand schudden, het blijft nog altijd zo dat de dominee z'n monoloog houdt en dat het vooral als een ceremonieël gebeuren wordt ervaren door jongeren én volwassenen die zich erg ongemakkelijk voelen als ze aan tafel mogen.
dát is het tegenovergestelde van wat ermee beoogd wordt.
als een lopend avondmaal ervoor kan zorgen dat mensen zich niet ongemakkelijk voelen, dan weegt dat voor mij persoonlijk vele malen zwaarder dan de mening van tegenstanders die de traditionele vormen belangrijker vinden. mensen die met een lang gezicht de eerste 2x het avondmaal vieren, lopend...so be it. alles went, zeker voor mensen die hun mening laten gelden...die zijn vast al veel vaker tegen weerstand opgelopen in de kerk.
mensen die al jaren wegblijven bij het avondmaal omdat ze zich erg ongemakkelijk voelen (ik :w )  om zo vooraan te moeten zitten...dan faal je als kerkenraad en dan moet je er iets aan doen. dus voortaan zit 9 van de 10 x avondmaal in zwolle zuid te vieren.
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2007, 03:40:49 pm door Summer Storm »