quote:
Dat is niet essentieel anders, het verdoezelt de zaak. Het was een ander spoor waar hij spijt van heeft dat hij mensen daarop heeft gezet.
NB: als je spijt hebt van een bepaald spoor, en nu een ander spoor volgt, is de conclusie duidelijk: je eerste spoor was een verkeerd spoor en het is zeer spijtig dat je vroeger mensen dat spoor wees. Dat heroep je nu dat dat het juiste spoor was.
Het logische is: het is Schepping volgens Genesis 1, of het is wat anders. Intelligent Design is ook al een gepasseerd station voor hem.
Er kunnen geen twee goede sporen zijn qua overtuiging. God begeleiddde de evolutie en stond aan het begin daarvan,
of Hij schiep zoals staat in Genesis 1.
quote:
Ik geloof dat ik m'n broeders hoeder ben in die zin, dat ik m'n broeder aan mag spreken op dwaalwegen waar hij op gaat.
OK.

quote:
Ik ben niet m'n broeders hoeder in die zin dat ik me verantwoordelijk moet voelen voor het niet zelf nadenken van m'n broeder over zaken en hem daarom maar moet behoeden voor 'verwarring' omdat hij zelf niet nadenkt.
Vreemd dat je wel iemand aan zou spreken op dwaalwegen,
maar degenen die hem dan volgen in die dwaalwegen, moeten maar zelf nadenken? Dat proberen ze misschien wel, maar het kan ook zijn dat ze net als jij en Arjan Lock zo redeneren:
Ik moet het maar accepteren wat die en die zegt, ik denk er zelf niet over na want ik ben ten eerste geen theolooog, dus over Genesis kan ik me geen oordeel vormen, en ten tweede ben ik geen bioloog/wetenschapper, dus over de evolutietheoriue kan ik zelf ook geen oordeel vormen.Daar komt die uitspraak toch op neer?
En dat vind ik een manier om jezelf te verschuilen achter het niet willen nadenken over bepaalde zaken, maar er maar achteraan hobbelen.
Die mensen waar ik voor op kom, zijn in verwarring omdat een kopstuk anders gaat denken.... Ze zullen zelf misschien wel vasthouden aan hun overtuiging, MAAR er zijn ook mensen die door intelligente mensen op wetenschappelijk gebied zo geimponeerd zijn dat ze het scheppingverhaal vanuit Genesis aan de kant zetten en op z'n minst niet meer weten wat ze
wel geloven..... Zoals Arjan Lock.
Verder heb ik ook op ander geestelijk vlak dan het onderwerp schepping/evolutie iig wel gezien dat hoge bomen veel schade kunnen aanrichten onder gelovigen met alle gevolgen van dien. Ze kunnen niet zeggen dat zij geen extra verantwoordelijkheid hebben juist omdat ze een bepaalde positie hebben in christelijk Nederland.
quote:
Ik wel.
Jij gelooft dit, deze combi, dus wel:
Mezza:
Ik geloof wel dat je Genesis 1-2 op meerdere manieren kunt interpreteren, dat niet te ontkennen valt dát er evolutie plaatsvind en dat je tegelijkertijd kunt zeggen dat de mens in zonde gevallen is en dat Gods Zoon op aarde moest komen om door de ene daad van rechtvaardiging, velen rechtvaardig te maken.Zou je dat dan eens uit willen leggen aan de hand van Genesis 1 en de kennis die je hebt van de evolutietheorie om deze twee zaken te kunnen combineren?
quote:
Hoe weet jij wat 'de' evolutionist wel en niet accepteert?
Die persoon in het elfde uur die samen met Cees Dekker en Tom Zoutewelle in het programma zat, accepteert alleen evolutie en niet een door God gestuurde evolutie. BTW: hij gelooft ook niet in God.
Cees Dekker was nogal teleurgesteld in de wetenschappers die ID toch niet echt je van het vonden, het ID-idee werd haast niet geaccepteerd en voor vol aangezien.
quote:
Trouw: Maar die tijd is voorbij. In het onlangs verschenen boek ’Geleerd en gelovig’, waarin 22 christelijke wetenschappers beschrijven hoe ze werk en geloof combineren, neemt Dekker afscheid van ID. „Ik ben er wetenschappelijk kritischer over geworden. Dat is het gevolg van voortschrijdend inzicht.” De gedachte dat je een ontwerp van God kunt aantonen, laat hij hiermee varen. Daarmee is hij een stukje opgeschoven richting Darwin.
quote:
CV-koers:
Het ‘project mens’
Laten we terugkeren naar de verhouding tussen de Bijbel en de wording van de aarde, zoals bestudeerd door de natuurwetenschap. Dekker zegt: Genesis heeft voor mij een grote zeggingskracht. Maar kan dat zomaar, als je tegelijk constateert dat er geen historie onder ligt? Als je zegt dat je in Genesis 3 ziet dat de mens geneigd is tot het kwade, dan lijkt het voor de hand te liggen dat de mens dus ooit bewust voor het kwade heeft gekozen. Waarom zou de mens anders schuldig zijn?
Dekker: ,,Dit is een belangrijk punt en ik wil dat graag toelichten, al blijven er voor mij puzzels en vragen. Aan de ene kant kun je zeggen: Genesis vertelt een beeldverhaal. Dat betekent dat het een symbolisch verhaal is over jou en mij. Over de waarheid daarvan is wat mij betreft geen discussie. De zondeval vindt dagelijks plaats. Vervolgens kun je veronderstellen dat er ooit een historische Adam is geweest, die de stap naar het kwaad daadwerkelijk heeft gezet. Ik neig ernaar het inderdaad zo te zien.
Hoe dat dan gegaan is, weet ik niet precies. Ik zie wel dat de mens sterk verwant is met andere levensvormen die we op aarde hebben, vooral met de grote mensapen. Dat zet me erg aan het denken. De evolutionaire geschiedenis van de mens, dus afstammend van de mensapen, vind ik zeer aannemelijk. Hoe meer ik erover lees, hoe meer dat bevestigd wordt. Maar de mens verschilt tegelijk ook beslissend van mensapen of welke andere levensvorm dan ook. De mens is het meest uniek in zijn geestelijke vermogens: zijn abstractievermogen, zijn zelfbeschouwing, zijn morele geweten, en wel bij uitstek zijn religieuze oriëntatie. Daarin zit een groot onderscheid met de dieren. God heeft op een gegeven moment het ‘project mens’ gestart, het bewustzijn in hem gelegd en zo de mens tot mens gemaakt.
C.S. Lewis heeft hierover gezegd dat God met het evolutionaire proces een mensachtig dier ontwikkelde in een vorm die geschikt was om te fungeren als drager van zijn beeld. God schiep in deze mensachtige primaat een nieuw bewustzijn, waardoor deze mensachtige een mens werd, een persoon die zichzelf kende, die God kende, die waarheid, schoonheid en goedheid kon onderscheiden, die in een paradijselijke toestand verkeerde totdat hij wilde zijn als God. Lewis benadrukte dat wij geen idee hebben over de specifieke daad waarmee deze onmogelijke wens om ‘te zijn als God’ tot uiting kwam. Dit had natuurlijk het ‘eten van de vruchten’ kunnen zijn, maar die kwestie is van geen enkel belang, zegt Lewis.
Ik voel me wel thuis in deze zienswijze. Ik denk dat het verhaal van paradijs en zondeval ons een indruk geeft van wat er historisch is gebeurd. Maar dat de details van het verhaal historisch zijn bedoeld, geloof ik niet.’’
Zoutewelle: ,,Je brengt jezelf met zo’n verhaal in een moeilijke positie. De seculiere wetenschap zit niet te wachten op zo’n samenvoeging van christelijk geloof en wetenschap. Een geleide evolutie is even vreemd voor een wetenschapper als het geloof in een schepping.’’
Dekker: ,,Je hebt gelijk, het is een moeilijke positie, want het is een genuanceerd verhaal. Maar waarom zou ‘simpelheid’ het leidende principe moeten zijn? Het gaat me om de zoektocht naar de waarheid.’’
Zoutewelle: ,,Wetenschappers hebben niks met geleide evolutie. Het is of het een of het ander. Jij wilt tussen evolutie en creationisme in gaan zitten. Je maakt daarbij keuzes die je mijns inziens wetenschappelijk onvoldoende verantwoordt, zoals de verwantschap tussen mens en dier. Ik ken de paleontologische gegevens vrij goed en het is voor mij een volstrekt onacceptabel denkbeeld. Jij neemt juist op dit vlak een beslissing die voor het lezen van de Bijbel verstrekkende consequenties heeft. Dat vind ik jammer.’’
quote:
Daarnaast: de evolutionist vind iets over het ontstaan van de aarde. Niet iets over de komst van Gods Zoon op aarde om door de ene daad van rechtvaardiging, velen rechtvaardig te maken. Dat laatste is een 'geloofsdogma', evenals het feit dat jij en ik geloven in God als Schepper.
Dat geloofsdogma is niet te ontkennen, denk ik.
Wat dan als de evulutionist iets vind (je bedoelt dat hij een mening heeft? - dit woord kun je ook anders opvatten nl, als vinden van iets in de grond oid) wat dat geloofsdogma uitsluit? Wat dan?
Tom Zoutewelle was daar heel eerlijk in: dan verlies ik mijn geloof zei hij, als de evolutie theorie waar blijkt te zijn.
Op een site vond ik van een atheist die weet hoe het christelijk geloof in elkaar zit, dezelfde argumenten als die ik gaf, waarom een christen geen evolutionist
kan zijn:
quote:
Want zelfs Cees heeft eindelijk in de gaten dat het ‘hoofdstuk’ genesis niet letterlijk gelezen dient te worden. Met andere woorden: De scheppende god waar Cees jarenlang in geloofd heeft en naar gebeden heeft, bestaat bij nader inzien niet. Cees noemt dit met de gebruikelijke christelijk-geestelijke-lenigheid “een verschuiving van visie”, maar feitelijk heeft Cees zijn oude, direct scheppende, god verruilt voor een nieuwe die evolutie gebruikt heeft als middel tot het scheppen van de mens. U ziet; daar is de nieuwe onzin al waar ik eerder aan refereerde.
Cees, en wellicht ook u, denkt misschien dat het hier gaat om een klein detail dat er louter voor zorgt dat dit godsbeeld van Jahweh mooi doet aansluiten bij de huidige stand van wetenschappelijke kennis. Maar deze vlieger gaat geenszins op. In de kern van het christelijke geloof dat Cees namelijk nog immer voorstaat, ligt namelijk een zekere zondeval besloten. Deze zondeval veronderstelt een Adam, een Eva, een vruchtdragende boom der kennis van goed en kwaad en één pratende slang, die op hun beurt allen geschapen zijn door de christelijke god in een veredelde tuin die bekend stond onder de veelzeggende naam: Het paradijs.
Indien Cees veronderstelt dat de aarde inderdaad 4,5 miljard jaar oud is én dat de mens tot stand gekomen is door natuurlijke selectie, dan kan er geen sprake geweest zijn van een Adam en Eva. Geen Adam en Eva betekent geen zondeval. Geen zondeval betekent derhalve dat er veel meer in de bijbel feitelijk onjuist is. En in dit geval is het niet voldoende om —zoals de evangelischen graag doen— louter te wijzen naar het nieuwe testament. Want ook daar is duidelijk te lezen:
12 Door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd. 13 Er was al zonde in de wereld voordat de wet er was; alleen, zonder wet wordt er van de zonde geen rekening bijgehouden. [...] 17 Als de dood heeft geheerst door de overtreding van één mens, is het des te zekerder dat allen die de genade en de vrijspraak in zo’n overvloed hebben ontvangen, zullen heersen in het eeuwige leven, dankzij die ene mens, Jezus Christus. 18 Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven. - Romeinen 5:12-21
Of:
21 Zoals de dood er is gekomen door een mens, zo is ook de opstanding uit de dood er gekomen door een mens. 22 Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt. - 1 Korinthiërs 15:21-22
En natuurlijk valt ons nog iets anders op. Het is voor Cees plotseling nog langer onmogelijk te beweren dat de dood door de zonde van Adam in de wereld gekomen is. Niet alleen omdat zijn acceptatie van evolutie zijn bijbel direct tegenspreekt, maar voornamelijk omdat evolutie niet plaats kan vinden zonder de aanwezigheid van de dood. Evolutie en dood zijn onlosmakelijk met elkander verbonden! Cees heeft een hele vervelende catch-22 bij de kladden. En toch kan het nog vervelender.
Indien er namelijk geen zondeval plaatsgevonden kan hebben door toedoen van gods schepping, Adam en Eva, is het niet langer noodzakelijk dat de almachtige zichzelf incarneert in de vorm van ene Jezus van Nazareth. Laat staan dat het noodzakelijk is dat hij deze mensgod op bloederige wijze offert om de zonden van de geëvolueerde mens op zich te nemen —voor zover dit bloedoffer al enige logica in zichzelf kent.
Cees’ opmerking dat “we afmoeten van het idee dat evolutie uit den boze is,” en dat “de scheppingsverhalen prima te combineren zijn met de evolutie, als je tenminste uitgaat van een exegese die recht doet aan de diepe theologische betekenis van Genesis,” komt hiermee dus in een nogal lullig en onbegrijpelijk daglicht te staan. De conclusie kan namelijk niet anders zijn dan dat de god die Cees aanbeden heeft, net zo min bestaat als de god die hij nu probeert vorm te geven door een ‘theïstische evolutie’ te veronderstellen.
http://www.godvoordommen....ers-god-bestaat-niet-bis/
quote:
Heb je mij (en anderen) horen zeggen dat ik een gedeelte van wat er staat naast me néér wil leggen? Ik (en met mij vele andere orthodoxe christenen) geloof dat je het verhaal zoals het opgetekend staat in Genesis 1 niet létterlijk (als in een historisch feitelijk journalistiek verslag) hoeft te lezen. Dat is iets ánders dan Genesis 1 naast je neer leggen.
Toch is dat redelijk schriftkritisch.
Zie hierboven bv waarom het m.i. niet te combineren valt. Ik hoop dat je dat mij dat hierboven hebt uitgelegd hoe jij dan dit wel kan combineren...
quote:
Ik geef toe: hij blonk niet voortdurend uit in helderheid, maar in feite kwam zijn persoonlijke visie hierop neer: 'Ik weet het gewoon niet, en ik merk dat dat voor mijn persoonlijk geloof niets uitmaakt'. Zó zegt hij het exact tegenover het Nederlands Dagblad, afgelopen vrijdag.
Dat zei hij ook wel maar het met verve uitleggen van de mening van Cees Dekker, doet me vermoeden dat het spoedig voor hem wel duidelijk zal zijn....
quote:
Je maakt het weer lekker zwart-wit. De EO-directeur zwicht nergens voor.
Jawel, hij verlaat het orthodooxe traditionele standpunt en is vol lof over mensen die in evolutie geloven en toch ook in God blijven geloven.
De stap dat hij dat ook echt gaat doen is hiermee verdraaid klein geworden.
quote:
De EO-directeur 'weet het niet', 'merkt dat dat voor zijn persoonlijk geloof niets uitmaakt' en ziet dat 'zeer intelligente mensen zowel in God als theïstische evolutie geloven. Daar maakt het dus óók niets uit voor hun persoonlijk geloof.' Met andere woorden: de angst dat met het verdwijnen van het geloof in het letterlijke scheppingsverhaal, het kaartenhuis van het hele geloof instort, blijkt niet waar. Dát is vooral wat Lock signaleert. Niet dat theïstische evolutie 'dús' waar is.
Het is
nog niet waar....
Ik hoop ook niet dat het zover komt,

maar m.i. kun je erop wachten.
Verder was het bij P&W zeer duidelijk dat A. Lock ook op de vraag geen antwoord wilde geven en er uit probeerde te draaien met de opmerking dat het toch helemaal niet belangrijk was voor je geloof.
Dat het voor veel mensen wel belangrijk is, zou hem op z'n minst wat moeten zeggen maar hij doet dat af met dat het zo geweldig is om met iedereen in de achterban de discussie aan te kunnen gaan.
Net of die achterban daarop zit te wachten.
Die wil daar helemaal niet over discussieren als scheppingsgelovige -
iig niet als de uitkomst dan zal zijn dat je de schepping achter je laat en op z'n minst het allemaal niet meer weet, maar uiteindelijk zal belanden bij (theistische?) evolutie. Dat zo'n congres in Drachten er komt, is omdat het uitdrukkelijk op de kaart wordt gezet. De discussie door (theistische) evolutionisten wordt flink gevoerd en daarom moeten de scheppingsgelovigen wel mee doen om het allemaal uit te kunnen blijven leggen in hun kerk/school etc. Niet omdat ze daar nu zoveel zin in hebben.
Als je de schepping vaarwel zegt en de evolutie aanvaard (met God dan nog als regisseur op de achtergrond) maar zeker met Darwin, dan zou het volgens een andere aanwezige bij P&W toch veel beter zijn als je gewoon je lidmaatschap opzegt en ' een deurtje verder gaat kijken'...
En omdat/als dat niet gebeurt, zullen (misschien in de toekomst, of nu al wel) de anderen van het eerste uur, verdwijnen. Of zich alleen maar zitten ergeren aan al dat gediscussieer over zaken die volgens hen niet ter discussie kunnen/hoeven te staan.
Dan zal de pluriformiteit weer verdwijnen en houd je de progeressieven over.
quote:
P.S. Nog een interessant artikel vandaag in Trouw: Calvijn nam de Bijbel niet letterlijk
Ik ook niet altijd hoor.

Luther was trouwens wel van het letterlijke Genesis:
http://www.christiananswers.net/q-eden/edn-c027.html