Auteur Topic: Katholieke gebruiken  (gelezen 13884 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #50 Gepost op: maart 28, 2005, 02:40:53 pm »
Misschien een leestip voor je van Alister McGrath - Christelijke spiritualiteit. Een redelijk waardevrij boek over spiritualiteit en mystiek (en over wat het zeker níet is) waar veelvuldig teruggegrepen wordt op de RK-traditie.
Verder Thomas à Kempis' Navolging van Christus, waarin ook te lezen is dat met mystiek en spiritualiteit niks mis is, zolang het maar op de goede manier bedoefend wordt.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #51 Gepost op: maart 28, 2005, 04:21:22 pm »
Thomas a Kempis' Navolging van Christus is een prima boek. Ook vrij eenvoudig te vinden in de betere boekhandel, en bruikbaar:
Thomas Merton - Louteringsberg
Bernardus van Clairvaux - Hij kusse mij met de kus van zijn mond
Juan de la Cruz - De donkere nacht van de ziel, De levende vlam van liefde
onbekende auteur - De wolk van niet-weten

En als je meer over, dan van mystici wil lezen:
- Encyclopedie van de mystiek
- Later heb ik je lief gehad
- Mystiek is liefde

Moeilijker te vinden, of minder nadrukkelijk als "mystiek" te herkennen, is bijvoorbeeld werk van Teresa van Avila, Igantius van Loyolla, Augustinus. Maar het is een breed onderwerp, en er zijn bibliotheken mee te vullen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #52 Gepost op: maart 28, 2005, 05:36:01 pm »

quote:

Liudger schreef op 28 maart 2005 om 13:30:
Hoi Arnout,

Kan me voorstellen dat je moeite met de situatie hier heeft - je neemt deel aan het topic  om feitelijke antwoorden op feitelijke vragen te geven. Als je dan vervolgens uitgedaagd wordt om stellingen te verdedigen dan komt dat neer op verzetten van doelpalen. Je wordt van 'expert witness' opeens aangeklaagde.

Aan de andere kant, het lijkt me op zich wel binnen de perken om wat dieper - feitelijk - door te vragen, indien iets niet duidelijk is.

Nou nou,  idd 'aangeklaagde', ik vraag bepaalde dingen door. Als je op mij doelt en als ik dan arrogant ben of gevonden wordt, helaas het zij zo.
Maar ik wil gewoon graag weten hoe die leer er dan bij komt om het vanuit de bijbel zo te zien.
Anders kun je beter aangeven: Katholieken denken zus en zo. Punt. Maar leg dan ook niets meer uit.
Discussie is dan gesloten en dat vind ik ook jammer.
Maar dit is het subforum 'Christelijk leven' en dan wordt er sowieso gediscussieerd binnen  bepaalde kaders. En die zijn orthodox zodat het niet gek is dat ik evt. met bijbelteksten (als mij gevraagd wordt waar ik mijn mening op baseer) reageer op bijvoorbeeld de stelling dat sommige mensen heilig worden verklaard als je voor of na je dood een wonderbaarlijke genezing hebt bewerkstelligd.

In mijn post geef ik meerdere keren aan dat ik zijn openheid waardeer maar dat wordt gewoon genegeerd als 'niet waar'. Jammer.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #53 Gepost op: maart 28, 2005, 05:41:45 pm »

quote:

Nou nou,  idd 'aangeklaagde', ik vraag bepaalde dingen door. Als je op mij doelt en als ik dan arrogant ben of gevonden wordt, helaas het zij zo.
Dat is een manier om er op te reageren ja.

quote:

Maar ik wil gewoon graag weten hoe die leer er dan bij komt om het vanuit de bijbel zo te zien.
Anders kun je beter aangeven: Katholieken denken zus en zo. Punt. Maar leg dan ook niets meer uit.
Je sloot de discussie door je wens te toetsen, je zekerheid dat je het allemaal wel weet. Als je alleen vragen stelt omdat anderen er dan over kunnen nadenken, ik vind het prachtig en prima, maar zonder mij.

quote:

Maar dit is het subforum 'Christelijk leven' en dan wordt er sowieso gediscussieerd binnen  bepaalde kaders. En die zijn orthodox zodat het niet gek is dat ik evt. met bijbelteksten (als mij gevraagd wordt waar ik mijn mening op baseer) reageer op bijvoorbeeld de stelling dat sommige mensen heilig worden verklaard als je voor of na je dood een wonderbaarlijke genezing hebt bewerkstelligd.
De vraag van deze draad was om uitleg. Jij wil helemaal geen uitleg, jij weet het immers allemaal al, je wil alleen toetsen, zodat anderen er over kunnen nadenken, zo vertelde je. Dat mag, maar zonder mij.

quote:

In mijn post geef ik meerdere keren aan dat ik zijn openheid waardeer maar dat wordt gewoon genegeerd als 'niet waar'. Jammer.
Welnee. Lees nou gewoon wat ik zei, en niet wat ik niet zei.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #54 Gepost op: maart 28, 2005, 05:47:49 pm »

quote:

Arnout schreef op 28 maart 2005 om 14:21:
[...]
Dat is inderdaad soms wat vermoeiend, maar niet zo'n ramp. Wat me echter wel stoort is als interesse wordt geacteerd,waar slechts behoefte bestaat te toetsen en te oordelen. Als je mijn woorden wil toetsen, dan kan je ze alleen zinvol toetsen aan de katholieke leer.

Ik heb nog nooit ernstige problemen gehad op het forum. :)
Als je verschillend denkt, OK, je vraagt dan door hoe iemand ergens aan komt.
Het probleem met onze discussie is nu een beetje dat jij bij wijze van spreken de Katholieke leer vertegenwoordigt, en daarom bepaalde vragen verder krijgt van mij over die leer. Maar zelf heb je je een beetje in een moeilijke positie gemanoevreerd omdat je eigenlijk geen discussie hierover wil, maar alleen uitdragen en verduidelijken van de katholieke leer.
Ik wil meer van de achtergrond het waarom weten, en vraag daarom door. En vraag dan door vanuit de basis die de meeste christenen wel in huis hebben: de bijbel.

De zin van jou die ik heb vetgemaakt, daar klopt niets van en ik zou dus het ook prettig vinden als je daarop terug kwam. Ik heb wel interesse maar wil met de info die ik krijg wel wat doen. En dat mag toch? Het moeilijke met een forum is natuurlijk ook dat je nooit precies kunt nagaan, hoe iemand bepaalde dingen bedoeld. En kunnen er misverstanden ontstaan die er eigenlijk niet zouden zijn als je gewoon met elkaar praat.
En ik probeerde duidelijk aan te geven dat niet een bepaalde denominatie mijn uitgangspunt is.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Liudger

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #55 Gepost op: maart 28, 2005, 06:15:48 pm »
Roodkapje en Arnout, bedankt voor de leestips. Thomas a Kempis heeft in mijn boekenkast al een speciaal plaatsje. Alister McGrath's boek zal ik eens naar uitkijken. Bernard van Clairvaux is uberhaupt een figuur die ik nader wil leren kennen, maar dat moet nu even wachten wegens gebrek aan tijd.

Arnout, het was Maria Toevlucht in Zundert.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 maart 2005 om 17:36:

[...]

H'm. Misschien dat ik een voorbeeld aan jou moet nemen en meer smilies gebruiken! Het is makkelijk misverstanden te creeeren.  

Arnout begon aan de topic deel te nemen toen iemand vroeg of er ook een katholiek rondzweefde om wat toelichting te geven - hij begon dus niet deel te nemen omdat hij het niet eens was met een stelling of zo, of behoefde had een stelling te poneren. Vandaar dat hij (ongeacht de goede intenties van alle betrokkenen) zich in een positie bevond waar hij niet helemaal op had gerekend.

De term 'aangeklaagde' is wat sterk, misschien had ik mijn beeldspraak niet uit de rechtbank maar uit de sport moeten halen, zoiets van ipv scheidsrechter werd hij tot medespeler gebombardeerd. Ik probeerde wat begrip op te brengen voor Arnout's gevoeligheden.

Voordat ik dat bericht verstuurde, verwijderde ik er nog een zin uit. "Maar Arnout, we kunnen het niet helpen, het is zo verleidelijk!".  Want ik heb op zich precies dezelfde neiging om lekker de discussie aan te gaan. En er is ook niets mis met discussie, daar is dit forum voor, inderdaad. Persoonlijk geloof ik best dat je Arnout's openheid waardeert.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 06:23:01 pm door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Paul Kuiper

• rede is vrede
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #56 Gepost op: maart 28, 2005, 06:37:57 pm »
Moet het zo onverdraagzaam?

Als humanist was ik niet van plan me te mengen in een discussie tussen protestant en katholiek. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nu toch even mijn bevreemding kwijt moet als iemand die - net als ik - als niet-gereformeerde deelneemt aan een gedachtewisseling op dit forum niet alleen een buitengewoon onverdraagzame en aggressieve toon aanslaat, maar dan daarvan anderen beschuldigt!

quote:

Arnout schreef op 28 maart 2005 om 14:15:
Dat mag je vinden. Ik vind dat je je dan met volstrekte onzin bezig houdt.
(...)
Maar pretendeer dan geen interesse, als je slechts wil toetsen aan je eigen normen. Een toets die dan ook niets oplevert, behalve misschien ego-strelende zelfbevestiging "ik heb lekker gelijk en hullie niet"
(...)
Je mist iedere neiging tot begrip, je wil alleen toetsen aan jouw normen.
(...)
Ik vind al dat getoets zonder enige interesse in begrip en verstaan behoorlijk rot. En dat is wat je beschreef als je enige doel.
(...)
En daar wil ik met alle plezier antwoord op geven. Op vragen, op blijk van interesse. Niet op pretentieuze toetsen van iemand die alleen maar het eigen gelijk wil bevestigen.
(...)
Maar heb je enig vermoeden hoeveel pretentieuze arrogantie van deze zin afdruipt? Jij weet het allemaal wel, ja, want jij wenst te toetsen, aan jou is blijkbaar het oordeel gegeven. Maar je wil anderen tot nadenken zetten. Hoor jezelf spreken, en schrik.
(...)
Dan heb je er weinig van begrepen.
(...)
Als je dat graag denkt, vooral denken dan. Het begint me wat moeite te kosten nog serieus te reageren.
(...)
Helaas vindt die openheid een einde waar ik slechts arrogantie, betweterigheid en toetsen ontmoet. Je weet het allemaal zo goed, want je kan tenslotte lezen he? Welnu, dan heb je mij ook niet nodig.

Beste Arnout,  het lijkt wel of je eigenlijk een anti-katholiek bent die stiekum probeert een zo onsympathiek mogelijke indruk van rooms-katholieken te wekken! Ik heb de discussie gevolgd: Priscilla en Aquila heeft niets anders gedaan dan belangstellende vragen stellen, uiteraard vanuit zijn eigen achtergrond.

Waar jij die 'pretentieuze arrogantie' en 'betweterigheid' vandaan haalt is voor een neutrale buitenstaander een mysterie! Hoe is dat spreekwoord ook weer van die pot en die ketel?
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 09:28:45 pm door Paul Kuiper »
Paul K.

Borkdude

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #57 Gepost op: maart 28, 2005, 08:31:11 pm »

quote:

Arnout schreef op 28 maart 2005 om 16:21:Moeilijker te vinden, of minder nadrukkelijk als "mystiek" te herkennen, is bijvoorbeeld werk van Teresa van Avila, Igantius van Loyolla, Augustinus. Maar het is een breed onderwerp, en er zijn bibliotheken mee te vullen.
Ignatius van Loyola heeft mooie aanwijzingen voor spirituele oefeningen gegeven.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #58 Gepost op: maart 28, 2005, 08:32:10 pm »
ho, bovenstaande post was van mij!
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #59 Gepost op: maart 28, 2005, 08:33:39 pm »
Is "De Stad van God" van Augustinus? Dat is nl. idd een tof boek. Wel dik (1200 pagina's ofzo...)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #60 Gepost op: maart 28, 2005, 08:38:18 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 28 maart 2005 om 20:33:
Is "De Stad van God" van Augustinus? Dat is nl. idd een tof boek. Wel dik (1200 pagina's ofzo...)
Ja, dat is van Augustinus.

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #61 Gepost op: maart 28, 2005, 09:59:47 pm »

quote:

En kunnen er misverstanden ontstaan die er eigenlijk niet zouden zijn als je gewoon met elkaar praat.
mmm, ok, alles herlezende (van mezelf incluis) is er natuurlijk een goede kans dat ik reageer op wat niet gezegd is, maar op wat ik gelezen heb. Mocht dat zo zijn, wil zo goed zijn mijn excuses te aanvaarden. Mocht dat niet zo zijn, wil dan zo goed zijn te overwegen of wat ik zei enige zin kan hebben.

Hoe dan ook, laat me het eens over een andere boeg proberen: waar miscommunicatie door misverstaan en ontbreken van non-verbale communicatie de kop op steken, moeten we misschien proberen te beginnen met eenduidige, expliciete vragen & antwoorden.

Als je er nog behoefte aan mocht hebben: zou je dan kort & helder kunnen aangeven wat je nog wil weten?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #62 Gepost op: maart 28, 2005, 10:56:30 pm »
Hoi Arnout, Leuk dat je dat vraagt. Ik had namelijk al bijna een hele reactie klaar op een post van jou, en toen klikte ik even verkeerd met de muis, en weg was het allemaal. Ik baalde wel, want dan moest ik weer helemaal opnieuw beginnen en had daar toen even geen tijd voor. Ik zal even bedenken of ik belangrijke  vragen had. :)
En idd heb je bepaalde dingen die ik algemeen uitlegde, nogal specifiek zitten toepassen op onze gedachtenwisselingen/discussies. En dan krijg je een beetje een overtrokken beeld.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #63 Gepost op: maart 29, 2005, 12:48:21 am »

quote:

Arnout schreef op 28 maart 2005 om 14:15:

Er is één katholieke leer, natuurlijk. Maar denk je dat je die zo goed kent dat je kan beweren dat die maar op één manier valt te interpreteren? Ik denk het niet. De katholieke leer is uitermate omvangrijk, en uitermate complex. Het is een levende leer, die constant in ontwikkeling is. Binnen de grenzen van die leer zijn honderden, zo niet miljoenen, meningen mogelijk, die allemaal katholiek zijn. Natuurlijk, als dat niet zo zou zijn, zou ik dat gewoon kunnen zeggen. Maar het is wel zo.
Het misverstand is misschien gekomen omdat het soms niet helemaal duidelijk was of jij nu  alleen vertelde wat de leer inhoud of dat je zelf ook overal dan achter staat wat je vertelt. Want, je zegt dat er zeer veel 'variaties' zijn.
Dus is het altijd een beetje lastig omdat blijkbaar DE katholieke mening niet echt bestaat.
Al zijn er wel kaders waarbinnen je moet blijven als katholiek.

quote:

Dat mag je willen. En je mag ook alles aan de Koran of aan het Gilgamesj-epos willen toetsen. Maar als je een islamiet wil begrijpen, in plaats van hem te toetsen, dan kan je beter proberen hem te begrijpen, en dus ook de Koran te begrijpen. Als je een katholiek wil begrijpen, dan zal je je moeten verdiepen in de katholieke leer, cultuur en traditie, en niet te vergeten, liturgie. Maar als je wil toetsen, dan kan dat vanzelfsprekend ook. Maar laat me je dan de moeite besparen: naar jouw normen, en jouw idee van wat de Bijbel is, zal de RKK niet slagen voor je toets. En dan?

Dit is algemeen bedoeld hoe ik voor mezelf met allerlei ideen en overtuigingen omga, die ik zo tegenkom. Het wil niet zeggen daqt ik ieder ook volgens de toets die ik voor mezelf aanleg, zou willen laten denken. (Dus volgens wat er - ook in de RK-bijbel, staat. Ik zou het wel heel mooi vinden maar weet ook wel dat zoiets niet kan.)
Verder ben ik me er wel van bewust dat ik niet katholiek zal worden. Maar wil wel graag weten hoe men dan aan bepaalde leerstellingen komt.

quote:

Ik voel me zelden persoonlijk aangevallen. Ik constateer wel dat sommige zaken zinloos zijn. Het toetsen van systeem A aan de normen van systeem B, is bijvoorbeeld zinloos. Stel nu eens voor dat je tegen een chinees zegt: ik ga jouw taal, chinees, toetsen aan de normen van Van Dale en het groene boekje. Zie je zelf de onzin daar niet van in? En als je nu een vlaming, die west-vlaams spreekt wil toetsen naar de normen van ABN, wat schiet je daar mee op? Ga je hem dan beter verstaan, begrijpen? Welk nut heeft dat toetsen aan een irrelevante norm?

Dat is een verschil tussen ons: De toetsteen die voor mij normatief is, is de bijbel, het woord van God. Daar moet ik mij bij aanpassen. En voor mijn idee ligt aan de basis van mensen die zich christen noemen - en dat zijn katholieken toch, ze noemen zich toch wel zo? - en protestanten. Kortom mensen die allemaal uitgaan van Christus die op aarde is geweest en veel dingen heeft gezegd en gedaan. Dit is opgeschreven in de Bijbel. Maar het is zo dat ieder die zich christen noemt, daar toch wel heel anders mee om gaat. Niet ieder kijkt op dezelfde manier tegen Christus aan.
Om het op jouw manier te zeggen: ik zou uit willen stijgen boven dat systeem A en systeem B.

quote:

Dat mag je vinden. Ik vind dat je je dan met volstrekte onzin bezig houdt.
....
Aangezien je helemaal niet weet wat het woord van God zegt, en alleen maar gelooft dat jouw interpretatie van een door jouw kerk uitgekozen set boeken, in een door jouw kerk geaccepteerde vertaling en dus interpretatie, het woord van God is, ben ik niet enorm onder de indruk van je opdracht.

Jammer dat je de bijbel niet zo belangrijk vindt.
Ik wil ook nog wel geloven in de set boeken die jouw kerk heeft uitgekozen. ;)
En mij is welbekend dat de RK Willibrord vertaling als zeer goed en begrijpelijk wordt gezien OOK door protestanten.
En het is niet zo dat je alle teksten die in de bijbel staan zeer diep moet interpeteren. Sommige dingen zijn gewoon duidelijk als je het leest. Bijvoorbeeld dat ik een paar teksten aanhaalde die aangeven dat alle gelovigen heiligen zijn. En niet alleen een aparte groep. En die teksten staan ook in de RK-bijbel. :)

quote:

Prima, dat mag natuurlijk. Maar pretendeer dan geen interesse, als je slechts wil toetsen aan je eigen normen. Een toets die dan ook niets oplevert, behalve misschien ego-strelende zelfbevestiging "ik heb lekker gelijk en hullie niet"
.....
Prima toch? Maar dat was niet het onderwerp van deze draad.

De gebruiken in de RKK was waar je hier wat over wilde vertellen. En dat is wel interessant als je daar niet veel van weet omdat je toch uitgaat van misschien bepaalde vooroordelen over katholieken, die zgn 'algemeen bekend zijn' maar waarvan het goed is nu eens letterlijk te horen uit de mond van een katholiek iemand hoe die leerstellingen echt zijn.
Dat weten we waar we het over hebben. En dan komt voor mijzelf om de hoek kijken dat ik dan na ga of ik die gebruiken qua oorsprong kan terugvinden in de bijbel.
Hier ging ik wat uitgebreid op in om JUIST aan te geven dat ik probeer me niet zomaar te conformeren aan wat een bepaalde kerk denkt, maar alleen wil zien wat de bijbel zegt. En niet of iets wel protestant is, of gereformeerd.
En dan gaat het er niet om of ik gelijk heb. Ik probeer dat ondergeschikt te maken aan het woord van God.

MIJN VRAAG over Maria's onbevlekte ontvangenis:

quote:

Nee, zonder erfzonde, klein, maar wezenlijk verschil.
P&A:
Erfzonde is ook zonde. Dus je gaat er vanuit dat zij niet onder vloek van de zondeval ligt. Zij heeft dan geen zondige natuur? Maar wel een zondig mens die zonden doet? Waar komen die dan vandaan? Maria was begenadigd onder de vrouwen. Dat is het enige wat ik ervan lees.
Dus ik bedoel dat zonder erfzonde je wel in de bijbel moet kunnen terugvinden dat dat zo is.
Arnout
Jij zegt het.
Je mist iedere neiging tot begrip, je wil alleen toetsen aan jouw normen. Prima. En nogmaals: dan voldoet de RKK niet. En dan?

En hier wil ik dus gewoon een verduidelijking van je over hoe je de erfzonde dan ziet. Ivm met de positie van Maria. :) En gaf een beetje aan hoe ik de erfzonde dan zie.

MIJN VRAAG over de positie van de Paus:

quote:

P&A:
De plaatsvervanger op aarde van Christus lijkt mij de Heilige Geest (zie Johannes 14 en 16)
En Nunc gaf een citaat uit de katholieke cathechismus waar toch wel een soort onfeilbare status aan de paus wordt gegeven.
Arnout:
Ja, een protestant citeert voor een andere protestant uit een boek met een samenvatting van de katholieke leer, nadrukkelijk geschreven voor bisschoppen, niet voor leken, en al helemaal niet voor ongelovigen. En dan moet ik reageren op "toch wel een soort onfeilbare status"?
P&A:
Alleen maar lezen wat er staat. Dat is toch niet moeilijk? Je kunt gewoon het woord onfeilbaar uitleggen. Andere dingen leg je ook uit naar vermogen. En daarvoor dank. :)
Verder is het zo dat voor God iedere gelovige gelijk is. En maakt het me dus niet uit of het voor bisschoppen is geschreven. Ik kan het wel lezen.
Arnout:
Ik vind al dat getoets zonder enige interesse in begrip en verstaan behoorlijk rot. En dat is wat je beschreef als je enige doel.
Met als enige doel te toetsen, vertel je. Ik heb niet zo veel behoefte aan jouw toets.

Ik wil graag bij elkaar krijgen: Wat er in de catechismus staat:

Citaat van Nunc uit de catechismus:

quote:

"De paus van Rome immers heeft, juist krachtens zijn ambt als plaatsvervanger van Christus en herder over de gehele kerk, de volledige, hoogste en universele macht, die hij altijd vrij kan uitoefenen"
en hoe jij de positie van de paus beschrijft:

quote:

De sleutels tot de hemel dacht ik altijd, maar je moet dat hoe dan ook niet al te letterlijk zien. Zoals je in het OT kan terugvinden verwijst dat geven van de sleutels met name naar een stadhouderschap. Petrus, de eerste paus, en de pausen na hem, vervullen de stadhoudersfunctie voor de Koning.

VRAAG over het leergezag:

Dan maar de volgende vraag die je blijkbaar over het hoofd had gezien:

Wat bedoel je met het zinnetje:....dat die wordt doorgegeven aan de bisschoppen, de zogeheten apostolische successie.....en: we ontkennen dat de leer dus uit de Schrift volgt. Dat is de traditie: de leer van Christus zelf.

Dat wat de bisschoppen leren rechtstreeks met apostolisch gezag van Christus komt en daarom onfeilbaar? gezag heeft? Dat gaat wel zeer ver. Je moet dan zeker weten dat die Bisschoppen een 'persoonlijk relatie' met Jezus hebben, en vervuld zijn van de heilige Geest. (in mijn optiek dan - hoe kijk jij daar tegenaan?) En wat dan met pausen waarvan je aangaf dat die wel in de hel zouden zitten?
Hoe kun je na gaan of die bisschoppen echt het woord van God spreken?
(Los van de vraag OF er tegenwoordig nog gelovigen met apostolisch gezag ZIJN)
En wat die bisschoppen zeggen in concilies etc heeft daar onfeilbaar gezag?
- Ik denk dat ik het al een beetje snap :) - Geef maar aan of ik het juist heb.

quote:

En daar wil ik met alle plezier antwoord op geven. Op vragen, op blijk van interesse.

Hebben we nog dingen gemeenschappelijk. We hebben beiden een bijbel, we geloven in Jezus en dat Hij op aarde is geweest. Tweeduizend jaar geleden hadden we samen in een kerk gezeten. Nu niet meer. En dat is iets waarvan ik me dan afvraag waarom. En kun je bij katholieken nog terugvinden wat gemeenschappelijk is in het geloof. En de conclusie is voor mij dat naar voren kwam dat katholieken vaak belangrijker vinden wat de kerkleer via de bisschoppen is, dan wat de bijbel verteld. En dat was met dat eenvoudige voorbeeld van die teksten over die heiligen bijvoorbeeld zo.

Dat is een zeer wezenlijk verschil.
Maar ik hoop dat het je duidelijk is wat nog mijn vragen zijn en ik ben blij dat de lucht weer wat geklaard is.
Hopenlijk is het jou nu ook wat duidelijker wat mijn achterliggende gedachten zijn en waarom ik toch echt benieuwd was naar bepaalde zaken. :)

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #64 Gepost op: maart 29, 2005, 03:02:28 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 maart 2005 om 00:48:

[...]

Het misverstand is misschien gekomen omdat het soms niet helemaal duidelijk was of jij nu  alleen vertelde wat de leer inhoud of dat je zelf ook overal dan achter staat wat je vertelt. Want, je zegt dat er zeer veel 'variaties' zijn.
Dus is het altijd een beetje lastig omdat blijkbaar DE katholieke mening niet echt bestaat.
Al zijn er wel kaders waarbinnen je moet blijven als katholiek.
Maak je over dat onderscheid dan geen zorgen. Ik geloof de RKK, en dat betekent dat ik mij binnen de grenzen van de RK leer beweeg.

quote:

Dit is algemeen bedoeld hoe ik voor mezelf met allerlei ideen en overtuigingen omga, die ik zo tegenkom. Het wil niet zeggen daqt ik ieder ook volgens de toets die ik voor mezelf aanleg, zou willen laten denken. (Dus volgens wat er - ook in de RK-bijbel, staat. Ik zou het wel heel mooi vinden maar weet ook wel dat zoiets niet kan.)
Verder ben ik me er wel van bewust dat ik niet katholiek zal worden. Maar wil wel graag weten hoe men dan aan bepaalde leerstellingen komt.
Dat verschilt een beetje per leerstelling, maar grofweg zijn de dogma's meestal reacties op twistpunten binnen de Kerk, of op ketterijen. Wat niet bestreden wordt hoeft niet dogmatisch vastgelegd te worden.

quote:

Dat is een verschil tussen ons: De toetsteen die voor mij normatief is, is de bijbel, het woord van God. Daar moet ik mij bij aanpassen. En voor mijn idee ligt aan de basis van mensen die zich christen noemen - en dat zijn katholieken toch, ze noemen zich toch wel zo? - en protestanten. Kortom mensen die allemaal uitgaan van Christus die op aarde is geweest en veel dingen heeft gezegd en gedaan. Dit is opgeschreven in de Bijbel. Maar het is zo dat ieder die zich christen noemt, daar toch wel heel anders mee om gaat. Niet ieder kijkt op dezelfde manier tegen Christus aan.
Om het op jouw manier te zeggen: ik zou uit willen stijgen boven dat systeem A en systeem B.
Als je dat wil, zal je niet langer kunnen "eisen" dat de Schrift, die weliswaar gezaghebbend is, maar niet exclusief, de norm is. Het zou een misvatting zijn te denken dat iedereen die zich christen noemt dus voldoet aan wat jij je daar bij voorstelt.

quote:

Jammer dat je de bijbel niet zo belangrijk vindt.
Dat zei ik niet, en ik snap ook niet hoe je dat uit mijn woorden kan halen. Maar dat wat jij de Bijbel noemt heeft voor mij geen betekenis. En de interpretatie die jij er aan geeft al evenmin. De vertaling die jij hanteert heeft hoogst waarschijnlijk voor mij geen betekenis.

quote:

Ik wil ook nog wel geloven in de set boeken die jouw kerk heeft uitgekozen. ;)
Dat zou interessant zijn, want dan zou je dus de deuterocanonieken niet als apocrief zien?

quote:

En mij is welbekend dat de RK Willibrord vertaling als zeer goed en begrijpelijk wordt gezien OOK door protestanten.
Begrijpelijkheid is geen criterium, het criterium is of de vertaling is goedgekeurd door de Kerk.

quote:

En het is niet zo dat je alle teksten die in de bijbel staan zeer diep moet interpeteren.
Dat mag je denken natuurlijk.

quote:

Sommige dingen zijn gewoon duidelijk als je het leest. Bijvoorbeeld dat ik een paar teksten aanhaalde die aangeven dat alle gelovigen heiligen zijn. En niet alleen een aparte groep. En die teksten staan ook in de RK-bijbel. :)
En dus zou je nu langzaamaan moeten begrijpen dat het hele idee dat sommige dingen gewoon duidelijk zijn onjuist is. Als ruim een miljard mensen iets anders leest dan jij, dan kunnen al die mensen niet lezen?

quote:

De gebruiken in de RKK was waar je hier wat over wilde vertellen.
Als daar vraag naar is, ja hoor.

quote:

En dat is wel interessant als je daar niet veel van weet omdat je toch uitgaat van misschien bepaalde vooroordelen over katholieken, die zgn 'algemeen bekend zijn' maar waarvan het goed is nu eens letterlijk te horen uit de mond van een katholiek iemand hoe die leerstellingen echt zijn.
Probeer dan wel te luisteren, en niet onmiddelijk een herinterpretatie te geven van wat ik zeg. Dat helpt enorm.

quote:

Dat weten we waar we het over hebben. En dan komt voor mijzelf om de hoek kijken dat ik dan na ga of ik die gebruiken qua oorsprong kan terugvinden in de bijbel.
[Vaak zal dat niet het geval zijn, dat zei ik al.

quote:

Hier ging ik wat uitgebreid op in om JUIST aan te geven dat ik probeer me niet zomaar te conformeren aan wat een bepaalde kerk denkt, maar alleen wil zien wat de bijbel zegt. En niet of iets wel protestant is, of gereformeerd.
Welke Bijbel? Welke vertaling? Welke interpretatie?

quote:

En dan gaat het er niet om of ik gelijk heb. Ik probeer dat ondergeschikt te maken aan het woord van God.
Dat waarvan JIJ denkt dat het het woord van God is.

quote:

En hier wil ik dus gewoon een verduidelijking van je over hoe je de erfzonde dan ziet. Ivm met de positie van Maria. :) En gaf een beetje aan hoe ik de erfzonde dan zie.

- De erfzonde is de toestand van zonde of van vijandschap met God, die alle mensen van Adam erven.

Let wel: erfzonde is een toestand, terwijl zonde een doen of laten is.

- Om Moeder van de Verlosser te zijn werd Maria 'door God begiftigd met gaven die pasten bij een zo grote taak'. De engel Gabriël begroet haar op het ogenblik van de boodschap als 'vol van genade'. Immers, om de vrijwillige instemming van haar geloof te kunnen geven bij de aankondiging van haar roeping moest zij geheel gedragen worden door Gods genade.    

De kerk is zich door de eeuwen heen ervan bewust geworden dat Maria, door God 'begenadigd', vanaf haar ontvangenis verlost was. Dat belijdt het dogma van de onbevlekte ontvangenis, door paus Pius IX in 1854 afgekondigd:    

De gelukzalige maagd Maria is bij het eerste ogenblik van haar ontvangenis door een bijzondere genadegave en voorrecht van de almachtige God met het oog op de verdiensten van Christus Jezus, de Verlosser van het menselijk geslacht, gevrijwaard van elke smet van de erfzonde.    

Deze 'luister van een uitzonderlijke heiligheid' waarmee zij 'vanaf het eerste ogenblik van haar ontvangenis gesierd is', verkrijgt zij geheel van Christus: zij is 'met het oog op de verdiensten van haar Zoon op een meer verheven wijze verlost'. Meer dan elke andere geschapen persoon heeft de Vader haar 'in de hemelen in Christus gezegend met elke geestelijke zegen' (Ef. 1,3). Hij heeft haar 'in Hem uitverkoren voor de grondlegging van de wereld, om heilig en vlekkeloos te zijn voor zijn aangezicht.    

De Kerkvaders uit de oosterse traditie noemen de Moeder van God 'de geheel heilige' (Panaghia), zij vieren haar als 'vrij van iedere zondesmet, als het ware gevormd door de heilige Geest en gemaakt tot een nieuw schepsel'. Door Gods genade is Maria heel haar leven lang vrij van iedere persoonlijke zonde gebleven.  

quote:

MIJN VRAAG over de positie van de Paus:
Ja, wat is nu precies je vraag over de positie van de Paus? Anders dan wat ik al zei?

quote:

Dan maar de volgende vraag die je blijkbaar over het hoofd had gezien:
nee hoor, ik was alleen even het antwoorden voorbij.

quote:

Wat bedoel je met het zinnetje:....dat die wordt doorgegeven aan de bisschoppen, de zogeheten apostolische successie.....en: we ontkennen dat de leer dus uit de Schrift volgt. Dat is de traditie: de leer van Christus zelf.
Precies wat er staat. De christelijke leer is niet het product van exegese van de Schrift, maar de Schrift is, met name het NT, wel een registratie van de christelijke leer, onder andere.

quote:

Dat wat de bisschoppen leren rechtstreeks met apostolisch gezag van Christus komt en daarom onfeilbaar? gezag heeft?
Alleen als de bisschop en patriarch van Rome ex cathedra spreekt, of als de bisschoppen verenigd spreken.

quote:

Dat gaat wel zeer ver.
Inderdaad. Het is best vergaand dat Christus iemand tot Zijn stadhouder aanwijst, dat Hij de Heilige Geest zend om Zijn Kerk te behouden en te leiden, ja, dat gaat zeer ver.

quote:

Je moet dan zeker weten dat die Bisschoppen een 'persoonlijk relatie' met Jezus hebben, en vervuld zijn van de heilige Geest. (in mijn optiek dan - hoe kijk jij daar tegenaan?)
Ik moet dat helemaal niet weten, hoewel ik het wel stellig kan vermoeden en er op kan hopen voor die mensen zelf. Maar pas als de bisschop van Rome ex cathedra spreekt, of als de bisschoppen gezamelijk spreken, is sprake van het onfeilbaar leergezag van de Kerk. Tot die tijd spoken ze maar lekker uit wat ze willen.

quote:

En wat dan met pausen waarvan je aangaf dat die wel in de hel zouden zitten?
Hoeveel van hen hebben dogma's afgekondigd? Precies: niet één.

quote:

Hoe kun je na gaan of die bisschoppen echt het woord van God spreken?
Eenvoudig. Als ze in gezamelijkheid met hun collega's spreken, of als ze de bisschop van Rome zijn en ex cathedra spreken.

quote:

(Los van de vraag OF er tegenwoordig nog gelovigen met apostolisch gezag ZIJN)
Het antwoord op die vraag moet wat mij betreft zijn: ja, natuurlijk.

quote:

En wat die bisschoppen zeggen in concilies etc heeft daar onfeilbaar gezag?
Zoals gezegd: als ze in collegialiteit spreken, en DUS ook in overeenstemming met de bisschop van Rome.

quote:

Hebben we nog dingen gemeenschappelijk.
Natuurlijk.

quote:

We hebben beiden een bijbel
Net als Jehova's Getuigen, Mormonen, en Gnostici, om maar eens wat te noemen. Het hebben van een verzameling boeken die je bijbel noemt is algemener dan je mogelijk denkt.

quote:

we geloven in Jezus
Dat hangt er maar vanaf wat je bedoelt met "geloven in". Ik geloof niet alleen IN Jezus, ik geloof ook Jezus. En dat betekent dat ik Zijn woorden over de Eucharistie bijvoorbeeld tamelijk serieus geloof. Ik waag te betwijfelen dat iemand uit een kerk die de Eucharistie als een vervloekte afgodendienst betitelt, dat geloof met me deelt. Een werkelijk en vol geloof in Jezus en Zijn woorden, zonder Eucharistisch geloof, is voor mij onbestaanbaar. Kortom, ik weet niet of we dat geloof wel zo compleet delen.

quote:

en dat Hij op aarde is geweest.
Jep.

quote:

Tweeduizend jaar geleden hadden we samen in een kerk gezeten.
Mogelijk. Tot de Lutherse ketterij hadden we ook grofweg hetzelfde geloof gehad vermoedelijk. Nu niet meer.

quote:

Nu niet meer. En dat is iets waarvan ik me dan afvraag waarom.
Dan is een frisse duik in de kerkgeschiedenis heel verhelderend.

quote:

En kun je bij katholieken nog terugvinden wat gemeenschappelijk is in het geloof.
Welk geloof?

quote:

En de conclusie is voor mij dat naar voren kwam dat katholieken vaak belangrijker vinden wat de kerkleer via de bisschoppen is, dan wat de bijbel verteld. En dat was met dat eenvoudige voorbeeld van die teksten over die heiligen bijvoorbeeld zo.
Boeken vertellen niks. En dat is geen spijkers op laag water zoeken, het is essentieel. Er zijn ontelbare geloofsgemeenschappen die proberen te luisteren naar wat de Bijbel zegt. Naar een boek luisteren betekent dat je je eigen interpretatie maatgevend maakt, en daarmee is het zaad van verdeeldheid gezaaid.

quote:

Dat is een zeer wezenlijk verschil.
Inderdaad.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #65 Gepost op: maart 31, 2005, 02:00:54 pm »

quote:

Arnout schreef op 29 maart 2005 om 03:02:

Als je dat wil, zal je niet langer kunnen "eisen" dat de Schrift, die weliswaar gezaghebbend is, maar niet exclusief, de norm is. Het zou een misvatting zijn te denken dat iedereen die zich christen noemt dus voldoet aan wat jij je daar bij voorstelt.
Zoals ik ook al aangaf in deze post: Het wil niet zeggen dat ik ieder ook volgens de toets die ik voor mezelf aanleg, zou willen laten denken. (Dus volgens wat er - ook in de RK-bijbel, staat. Ik zou het wel heel mooi vinden maar weet ook wel dat zoiets niet kan.).

quote:

Dat zei ik niet, en ik snap ook niet hoe je dat uit mijn woorden kan halen. Maar dat wat jij de Bijbel noemt heeft voor mij geen betekenis.
Jij noemt toetsen aan de bijbel volstrekte onzin. Vandaar. :) En de bijbel die ik heb is de gewone NBG. En verschilt niet zoveel van de Willibrord vertaling. (Behalve de apocrieve boeken - maar citeerde ik niet uit toen we het over heiligen hadden :) )

NBG:
Rom 1,7
aan alle geliefden Gods, geroepen heiligen, die te Rome zijn: genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Here Jezus Christus.

Fil 1,1
Paulus en Timoteüs, dienstknechten van Christus Jezus, aan al de heiligen in Christus Jezus, die te Filippi zijn, tezamen met hun opzieners en diakenen;

quote:

En de interpretatie die jij er aan geeft al evenmin. De vertaling die jij hanteert heeft hoogst waarschijnlijk voor mij geen betekenis.
OK. Ter vergelijking:

quote:

Willibrord vertaling:
Rom 1: 7
7 Aan u allen in Rome die God liefheeft en tot zijn heilige gemeente heeft geroepen: Genade en vrede zij u vanwege God onze Vader en de Heer Jezus Christus!    
Nieuwe Bijbel vertaling (incl. apocrieve boeken :) )
Rom 1: 7
7 Aan allen in Rome, geliefden van God, geroepen om zijn heiligen te zijn. Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heer Jezus Christus.

WV
Fil 1: 1
 1 Van Paulus en Timoteüs, dienstknechten van Christus Jezus, aan alle heiligen in Christus Jezus te Filippi, met hun leiders en diakens.

NBV
Fil. 1: 1
1 Van Paulus en Timoteüs, dienaren van Christus Jezus. Aan alle heiligen in Filippi die één zijn in Christus Jezus, en aan hun opzieners en dienaren.

quote:

Begrijpelijkheid is geen criterium, het criterium is of de vertaling is goedgekeurd door de Kerk.
OK, dat is jouw toetssteen: Wat de kerk zegt. :)
Ik had nog wel een positieve opmerking verwacht voor mijn waardering van de Willibrord vertaling. (al gebruik ik zelf een andere)
Als we elkaar beter tegemoet willen treden zou dat toch wel bij een leuke uitwisseling van gedachten horen. :)

quote:

P&A
En het is niet zo dat je alle teksten die in de bijbel staan zeer diep moet interpeteren.
Arnout
Dat mag je denken natuurlijk.
P&A
Sommige dingen zijn gewoon duidelijk als je het leest. Bijvoorbeeld dat ik een paar teksten aanhaalde die aangeven dat alle gelovigen heiligen zijn. En niet alleen een aparte groep. En die teksten staan ook in de RK-bijbel. :)
Arnout
En dus zou je nu langzaamaan moeten begrijpen dat het hele idee dat sommige dingen gewoon duidelijk zijn onjuist is. Als ruim een miljard mensen iets anders leest dan jij, dan kunnen al die mensen niet lezen?
Dan denk ik idd dat die mensen wel kunnen lezen, maar de Bijbel niet lezen Ze luisteren alleen naar wat de bisschoppen vertellen. Die hebben het leergezag.
Zoals voor de reformatie de gewone man de bijbel ook niet las en niet mocht lezen.

En dan kun je mijn aanhalingen uit de RK bijbel hierboven even lezen en eerlijk aangeven of daar staat dat misschien een paar mensen na hun dood heiligen kunnen worden, of dat alle gelovigen in Gods ogen heiligen zijn.
Voor een serieuze discussie zou ik dat op prijs stellen. :)

quote:

Welke Bijbel? Welke vertaling? Welke interpretatie?
Dat waarvan JIJ denkt dat het het woord van God is.

Daar kijken we wel heel verschillend tegenaan. Zie de stukjes hierboven. Ik lees normalitair de NBG maar je ziet dat ik met de Willibrord tot de zelfde conclusies kom. :)

quote:

- De erfzonde is de toestand van zonde of van vijandschap met God, die alle mensen van Adam erven.

Let wel: erfzonde is een toestand, terwijl zonde een doen of laten is.

- Om Moeder van de Verlosser te zijn werd Maria 'door God begiftigd met gaven die pasten bij een zo grote taak'. De engel Gabriël begroet haar op het ogenblik van de boodschap als 'vol van genade'. Immers, om de vrijwillige instemming van haar geloof te kunnen geven bij de aankondiging van haar roeping moest zij geheel gedragen worden door Gods genade.    

De kerk is zich door de eeuwen heen ervan bewust geworden dat Maria, door God 'begenadigd', vanaf haar ontvangenis verlost was. Dat belijdt het dogma van de onbevlekte ontvangenis, door paus Pius IX in 1854 afgekondigd:    

De gelukzalige maagd Maria is bij het eerste ogenblik van haar ontvangenis door een bijzondere genadegave en voorrecht van de almachtige God met het oog op de verdiensten van Christus Jezus, de Verlosser van het menselijk geslacht, gevrijwaard van elke smet van de erfzonde.    

Deze 'luister van een uitzonderlijke heiligheid' waarmee zij 'vanaf het eerste ogenblik van haar ontvangenis gesierd is', verkrijgt zij geheel van Christus: zij is 'met het oog op de verdiensten van haar Zoon op een meer verheven wijze verlost'. Meer dan elke andere geschapen persoon heeft de Vader haar 'in de hemelen in Christus gezegend met elke geestelijke zegen' (Ef. 1,3). Hij heeft haar 'in Hem uitverkoren voor de grondlegging van de wereld, om heilig en vlekkeloos te zijn voor zijn aangezicht.    

De Kerkvaders uit de oosterse traditie noemen de Moeder van God 'de geheel heilige' (Panaghia), zij vieren haar als 'vrij van iedere zondesmet, als het ware gevormd door de heilige Geest en gemaakt tot een nieuw schepsel'. Door Gods genade is Maria heel haar leven lang vrij van iedere persoonlijke zonde gebleven.  

Bedankt voor je uitleg. En het leergezag van de kerk dicht haar die speciale plaats toe.
Het is duidelijk dat de bijbelteksten uit Efeze op haar worden toegespitst omdat de kerk dat wil boven wat daar staat: dat jij en ik als we geloven ook die bijzondere positie innemen die in Efeze wordt genoemd.

quote:

Ja, wat is nu precies je vraag over de positie van de Paus? Anders dan wat ik al zei?

Ik wil graag bij elkaar krijgen: Wat er in de catechismus staat:

Citaat van Nunc uit de catechismus:

"De paus van Rome immers heeft, juist krachtens zijn ambt als plaatsvervanger van Christus en herder over de gehele kerk, de volledige, hoogste en universele macht, die hij altijd vrij kan uitoefenen"

en hoe jij de positie van de paus beschrijft:

De sleutels tot de hemel dacht ik altijd, maar je moet dat hoe dan ook niet al te letterlijk zien. Zoals je in het OT kan terugvinden verwijst dat geven van de sleutels met name naar een stadhouderschap. Petrus, de eerste paus, en de pausen na hem, vervullen de stadhoudersfunctie voor de Koning.

quote:

Precies wat er staat. De christelijke leer is niet het product van exegese van de Schrift, maar de Schrift is, met name het NT, wel een registratie van de christelijke leer, onder andere.
Een registratie, maar er kunnen ook andere zijn. Duidelijk. :)

quote:

Alleen als de bisschop en patriarch van Rome ex cathedra spreekt, of als de bisschoppen verenigd spreken.

Dus alleen dan is het van de Heilige Geest, dus van God? Als ik een ‘losse’ bisschop iets hoor vertellen, kan dat dus wel allerlei ‘onzin’ zijn dat niet van God komt. Dus persoonlijk kan het zijn dat ie de raarste dingen doet, als ze bij elkaar zijn, en ze zijn het eens, komt het van God.

quote:

Inderdaad. Het is best vergaand dat Christus iemand tot Zijn stadhouder aanwijst, dat Hij de Heilige Geest zend om Zijn Kerk te behouden en te leiden, ja, dat gaat zeer ver.
En die stadhpouder is wel een persoon? Dat kan wel, terwijl de bisschoppen alleen gezamenlijk sprekend, door de Geest geleid worden?

quote:

Ik moet dat helemaal niet weten, hoewel ik het wel stellig kan vermoeden en er op kan hopen voor die mensen zelf. Maar pas als de bisschop van Rome ex cathedra spreekt, of als de bisschoppen gezamelijk spreken, is sprake van het onfeilbaar leergezag van de Kerk. Tot die tijd spoken ze maar lekker uit wat ze willen.
De Paus heeft toch wel een crusiale leidende rol als herder der kerk kan namens de kerk een uitspraak doen?

quote:

Citaat van Ninc uit de RK Katechismus:
"De paus van Rome immers heeft, juist krachtens zijn ambt als plaatsvervanger van Christus en herder over de gehele kerk, de volledige, hoogste en universele macht, die hij altijd vrij kan uitoefenen".cit.

883 "Het college of corps van bisschoppen heeft echter geen gezag, als men het niet beschouwt als verenigd met de paus, de opvolger van Petrus, als zijn hoofd".cit. Als zodanig is dit college "ook subject van de hoogste en volledige macht over de hele kerk, een macht die echter niet zonder toestemming van de paus van Rome uitgeoefend kan worden".cit.

quote:

Hoeveel van hen hebben dogma's afgekondigd? Precies: niet één

Dus alleen als je dogma’s afkondigt ben je onfeilbaar?
Zoals de citaten hierboven aangeven: De Paus is toch wel iets belangrijker dan het zo lijkt. Zonder de toestemming van de Paus kunnen de bisschoppen hun macht over de kerk niet uitoefenen. En ook geen uitspraken doen namens de kerk, op concilies.

quote:

Dat hangt er maar vanaf wat je bedoelt met "geloven in". Ik geloof niet alleen IN Jezus, ik geloof ook Jezus. En dat betekent dat ik Zijn woorden over de Eucharistie bijvoorbeeld tamelijk serieus geloof. Ik waag te betwijfelen dat iemand uit een kerk die de Eucharistie als een vervloekte afgodendienst betitelt, dat geloof met me deelt.
Ik kom niet uit die kerk die dat in de catechismus heeft staan. ;) Ik ben niet lid van een kerk en heb ook geen geschriften naast de bijbel. Ik zou dan lezen wat er over het Avondmaal in de bijbel staat. En dat kan niet in strijd zijn met de rest van de bijbelse boodschap over het offer van Jezus. Vandaar dat ik geloof dat het duidelijk is dat Jezus eens en voor altijd Zijn offer heeft gebracht, en dat dat niet elke keer in de Eucharistie weer opnieuw gebeurd. Wel kun je aan het verbroken lichaam denken en aan het bloed van Jezus dat Hij heeft laten vloeien voor ons, Zijn leven heeft gegeven voor ons.
Dus vanuit de bijbel tot conclusies komen en niet van uit geschriften over de bijbel.

quote:

Een werkelijk en vol geloof in Jezus en Zijn woorden, zonder Eucharistisch geloof, is voor mij onbestaanbaar. Kortom, ik weet niet of we dat geloof wel zo compleet delen.

Is duidelijk wat je bedoeld.
Wat me altijd opvalt als ik eens een Eucharistie-viering zie op TV of ergens anders, dat het in de RKK zo is dat de gelovigen bediend worden van de hosti door de priester, maar drinken ze ook uit de beker? Of doet de priester dat alleen? Dan is de gehele Eucharistie brood en wijn, voor de priester, maar de gewone gelovigen hebben genoeg aan alleen het brood als lichaam van Chrsitus?

quote:

Mogelijk. Tot de Lutherse ketterij hadden we ook grofweg hetzelfde geloof gehad vermoedelijk. Nu niet meer.

Dan is een frisse duik in de kerkgeschiedenis heel verhelderend

Dan wordt duidelijk wat mensen allemaal gedaan hebben, en dat kan goed zijn, maar ook zullen er fouten zijn gemaakt. En er is veel in naam van God gedaan, wat misschien niet echt van God kwam. In het algemeen bedoel ik dat dan.
Dus zou ik liever persoonlijk, van de bijbel uitgaan (NBG, Willibrord :) ) en wat daarin wordt gezegd.

quote:

Welk geloof?

In Jezus als de Zoon van God die mijn zonden heeft weggedaan op het kruis en mij zo heeft gered van de eeuwige dood. Als ik daarin geloof dat het persoonlijk voor mij was en ook door het geloof met mij is gebeurd. Zo heb ik nieuw leven van God ontvangen.

quote:

Boeken vertellen niks. En dat is geen spijkers op laag water zoeken, het is essentieel. Er zijn ontelbare geloofsgemeenschappen die proberen te luisteren naar wat de Bijbel zegt. Naar een boek luisteren betekent dat je je eigen interpretatie maatgevend maakt, en daarmee is het zaad van verdeeldheid gezaaid.

De Heilige Geest maakt het Woord van God tot een levend iets, en verder kun je ook nog bidden. :)
Maar idd moet je misschien eerst vertrouwen dat de Bijbel echt Gods woord is, voordat je wat dat Woord zegt, wat er in staat, op die manier wilt aanvaarden als echt van God..
En daar verschillen we in zoals we nu hebben geconstateerd.

Rene

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #66 Gepost op: maart 31, 2005, 05:41:01 pm »
Modbreak:
Bericht verwijderd.
Ook in dit subforum is het niet de bedoeling andermans geloofsbeleving te attaqueren. Het is mogelijk om van mening te verschillen, maar bespreek die mening dan op een zodanige manier dat de geloofsbeleving van de ander in z'n waarde gelaten wordt.
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2005, 07:45:07 pm door Roodkapje »
RR

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #67 Gepost op: april 02, 2005, 11:45:02 pm »

quote:

Zoals ik ook al aangaf in deze post: Het wil niet zeggen dat ik ieder ook volgens de toets die ik voor mezelf aanleg, zou willen laten denken. (Dus volgens wat er - ook in de RK-bijbel, staat. Ik zou het wel heel mooi vinden maar weet ook wel dat zoiets niet kan.).
OK.

quote:

Jij noemt toetsen aan de bijbel volstrekte onzin. Vandaar. :)
OK, zal ik dat wat subtieler formuleren de volgende keer. Zonder er overigens iets anders mee te bedoelen.

quote:

En de bijbel die ik heb is de gewone NBG. En verschilt niet zoveel van de Willibrord vertaling. (Behalve de apocrieve boeken - maar citeerde ik niet uit toen we het over heiligen hadden :) )
Deuterocanonieke boeken apocrief noemen is een vrij vervelende schofferering, maar ongetwijfeld zo niet bedoeld. De NBG verschilt op het meest wezenlijke punt van de Willibrord '79, maar lijkt inderdaad op de Willibrord '95: de NBG en de Willibrord '95 zijn niet kerkelijk goedgekeurd, en daarmee voor mij in religieus opzicht niet boeiender dan, pak hem beet, de Koran. Anderen kunnen dat natuurlijk anders zien.

quote:

OK, dat is jouw toetssteen: Wat de kerk zegt. :)
Heb ik daarover twijfel laten bestaan dan?

quote:

Ik had nog wel een positieve opmerking verwacht voor mijn waardering van de Willibrord vertaling. (al gebruik ik zelf een andere)
Aangezien mij het oordeel niet is gegeven over wat anderen doen, denken of geloven, is mij ook het positieve oordeel niet gegeven.

quote:

Als we elkaar beter tegemoet willen treden zou dat toch wel bij een leuke uitwisseling van gedachten horen. :)
Ik vind er niets leuks aan als ik een oordeel uitspreek over jouw waardering, jouw afkeuring, kortom, jouw beoordeling van wat dan ook. Jouw oordeel is iets tussen jou en God, daar heb ik niets over te melden.
Maar mocht het je interesseren: ik vind de 78 een heel mooie vertaling, de 95 vind ik nogal storend, de NBV bevalt me redelijk goed, de Canisius vind ik mooi, en det Statenvertaling is mijn favoriete "2e bron" als ik zo goed mogelijk wil weten wat in de grondtekst stond, en mijn kennis te kort schiet om de Vulgaat te hanteren. De Naardense heb ik helaas nog niet.

quote:

Dan denk ik idd dat die mensen wel kunnen lezen, maar de Bijbel niet lezen Ze luisteren alleen naar wat de bisschoppen vertellen. Die hebben het leergezag.
Zoals voor de reformatie de gewone man de bijbel ook niet las en niet mocht lezen.
Gedachten zijn vrij, maar ik vind het een wat bizar idee, nog even los van de onwaarheden. Maar goed, als dit is wat je wil denken, dan mag dat natuurlijk.

quote:

En dan kun je mijn aanhalingen uit de RK bijbel hierboven even lezen en eerlijk aangeven of daar staat dat misschien een paar mensen na hun dood heiligen kunnen worden, of dat alle gelovigen in Gods ogen heiligen zijn.
Voor een serieuze discussie zou ik dat op prijs stellen. :)
We verschillen teveel in de manier waarop we lezen, om dit tot een zinnige discussie te maken. Ik wil best een exegetische discussie met je aangaan, ik vermoed dat ik daar inmiddels genoeg kennis en scholing voor heb opgedaan, maar alleen als we het eens kunnen worden over zoiets basaals als de vraag "hoe lees je?". Het probleem is, ik heb de stellige indruk, dat je het probleem van deze vraag niet ziet, en dat betekent dat we wel erg veel niveaus onduidelijkheid hebben door te worstelen, voor we aan de exegese toekomen. De toevoeging "eerlijk" in je vraag vind ik daarenboven minstens nogal insinuerend. Kortom, ik zal je vraag beantwoorden, en de verdere discussie daarover niet voeren voor ik de indruk heb dat de onderliggende problemen oplosbaar zijn: nee, daar staat niet dat alle gelovigen in Gods ogen heiligen zijn.

quote:

Daar kijken we wel heel verschillend tegenaan. Zie de stukjes hierboven. Ik lees normalitair de NBG maar je ziet dat ik met de Willibrord tot de zelfde conclusies kom. :)
Het verschil in conclusies heeft dan ook bar weinig, niet niets, met de keuze van de evrtaling te maken. Het heeft alles met de eerder genoemde problemen te maken.

quote:

Bedankt voor je uitleg. En het leergezag van de kerk dicht haar die speciale plaats toe.
Het is duidelijk dat de bijbelteksten uit Efeze op haar worden toegespitst omdat de kerk dat wil boven wat daar staat: dat jij en ik als we geloven ook die bijzondere positie innemen die in Efeze wordt genoemd.
"Boven wat daar staat"? Nee, dat is wat daar staat. Precies hierom zie ik eigenlijk weinig nut in een discussie over exegese. Je claimt je gelijk al op een niveau, waar je niet eens schijnt te zien dat daar meerdere mogelijkheden bestaan. De mogelijkheid die jij hanteert verabsoluteer je. Dat mag natuurlijk, maar maakt een gesprek over exegese tussen ons zinloos, want betekenisloos.

quote:

Ik wil graag bij elkaar krijgen:
Dan stel je vraag maar. Zal ik zien of ik antwoord kan geven.

quote:

Een registratie, maar er kunnen ook andere zijn. Duidelijk. :)
Er zijn geen anderen. Je kan jezelf wel vertellen dat het je duidelijk is, maar vaak is het handig om even te toetsen of je een uitleg begrepen hebt, bij degene die de uitleg geeft. Maar het moet niet natuurlijk.

quote:

Dus alleen dan is het van de Heilige Geest, dus van God? Als ik een ‘losse’ bisschop iets hoor vertellen, kan dat dus wel allerlei ‘onzin’ zijn dat niet van God komt. Dus persoonlijk kan het zijn dat ie de raarste dingen doet, als ze bij elkaar zijn, en ze zijn het eens, komt het van God.
Als de bisschoppen verenigd spreken, of de paus spreekt ex cathedra, en zij kondigen een geloofswaarheid af, dan zijn ze daarin onfeilbaar, dankzij de werking van de Heilige Geest.

quote:

En die stadhpouder is wel een persoon? Dat kan wel, terwijl de bisschoppen alleen gezamenlijk sprekend, door de Geest geleid worden?
Nee hoor, de Kerk wordt door de Heilige Geest geleid. De onfeilbaarheidskwestie heb ik hiervoor al aangegeven.

quote:

De Paus heeft toch wel een crusiale leidende rol als herder der kerk kan namens de kerk een uitspraak doen?
Wat is je vraag precies?

quote:

Dus alleen als je dogma’s afkondigt ben je onfeilbaar?
De kwestie van de onfeilbaarheid heb ik hiervoor al aangegeven.

quote:

Zoals de citaten hierboven aangeven: De Paus is toch wel iets belangrijker dan het zo lijkt.
"Dat iets "lijkt" is een subjectieve interpretatie. Als je er niet eens bij vertelt wie hier tot die subjectieve interpretatie komt, is een vergelijking met een objectieve werkelijkheid, met de nauwkeurigheid van "iets" tamelijk betekenisloos. Kortom, als je wil dat ik ergens op reageer, prima, maar dan graag aangeven waarop.

quote:

Zonder de toestemming van de Paus kunnen de bisschoppen hun macht over de kerk niet uitoefenen.
Ik zei al, als je denkt dat je kan lezen in een boek dat voor bisschoppen is geschreven, dan moet je het zelf weten, maar kijk dan niet gek op als je het niet begrijpt. De formulering die je hier kiest lijkt me onzuiver, maar wellicht bedoel je het correct. Hoe dan ook, wat is je vraag?

quote:

Ik ben niet lid van een kerk
Dan weet ik 100% zeker dat wij ons geloof niet delen.

quote:

en heb ook geen geschriften naast de bijbel.
Onpraktisch, in een wereld waarin zoveel schriftelijk wordt gecommuniceerd. Ik kan het dan ook maar nauwelijks geloven, maar goed, wat jij wil. Laat je je de tekst van dit forum voorlezen?

quote:

Ik zou dan lezen wat er over het Avondmaal in de bijbel staat. En dat kan niet in strijd zijn met de rest van de bijbelse boodschap over het offer van Jezus. Vandaar dat ik geloof dat het duidelijk is dat Jezus eens en voor altijd Zijn offer heeft gebracht, en dat dat niet elke keer in de Eucharistie weer opnieuw gebeurd.
En zou je de Eucharistie begrijpen, dan zou je weten dat dat niet leke keer in de Eucharistie weer opnieuw gebeurt. Zonder de geschriften van de Nederlandse calvinisten deel je met hen blijkbaar wel het onbegrip en het doen van uitspraken over iets dat je niet begrijpt.

quote:

Is duidelijk wat je bedoeld.
Dat zou me verbazen, gezien de onzin die je net schreef over de Eucharistie, maar wie weet.

quote:

Wat me altijd opvalt als ik eens een Eucharistie-viering zie op TV of ergens anders, dat het in de RKK zo is dat de gelovigen bediend worden van de hosti door de priester, maar drinken ze ook uit de beker? Of doet de priester dat alleen? Dan is de gehele Eucharistie brood en wijn, voor de priester, maar de gewone gelovigen hebben genoeg aan alleen het brood als lichaam van Chrsitus?
zoals ik al zei, je begrijpt de Eucharistie niet, maar je stelt wel vragen over detailkwesties die uit dat onbegrip voort komen. Niet zo zinvol, lijkt me. Maar goed, om je vraag te beantwoorden: zowel leken als gewijde "gewone gelovigen" hebben genoeg aan de gehele Christus.

quote:

Dan wordt duidelijk wat mensen allemaal gedaan hebben, en dat kan goed zijn, maar ook zullen er fouten zijn gemaakt. En er is veel in naam van God gedaan, wat misschien niet echt van God kwam. In het algemeen bedoel ik dat dan.
Dus zou ik liever persoonlijk, van de bijbel uitgaan (NBG, Willibrord :) ) en wat daarin wordt gezegd.
Dat kan. En wat is je vraag?

quote:

In Jezus als de Zoon van God die mijn zonden heeft weggedaan op het kruis en mij zo heeft gered van de eeuwige dood. Als ik daarin geloof dat het persoonlijk voor mij was en ook door het geloof met mij is gebeurd. Zo heb ik nieuw leven van God ontvangen.
Oh, je bedoelt gewoon het protestants christelijk geloof. Mag hoor, maar je had het over "En kun je bij katholieken nog terugvinden wat gemeenschappelijk is in het geloof.
". Ik had even het idee dat je het over datgene had dat we gezamelijk geloven, sorry, mijn fout.

quote:

De Heilige Geest maakt het Woord van God tot een levend iets, en verder kun je ook nog bidden. :)
Zeker. Je kan ook bij een tarotlezer vragen om een kaartje te leggen. En?

quote:

Maar idd moet je misschien eerst vertrouwen dat de Bijbel echt Gods woord is, voordat je wat dat Woord zegt, wat er in staat, op die manier wilt aanvaarden als echt van God..
En daar verschillen we in zoals we nu hebben geconstateerd.
Nee hoor.
« Laatst bewerkt op: april 02, 2005, 11:55:34 pm door Arnout »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #68 Gepost op: april 08, 2005, 02:47:00 pm »
Modbreak:
Dit wordt verder achter de schermen verder behandeld... graag on topi verder gaan.
Pinkeltjefan

Fleur

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #69 Gepost op: juli 12, 2005, 12:05:52 am »
Interessante discussie voor een nog niet zo lang geleden tot het katholicisme 'bekeerde' gelovige als ik...

Ik wil graag een groot misverstand uit de weg ruimen.

@ Priscilla & Aquila:

Je gaat er kennelijk, net als de Heidelberger Catechismus, van uit dat katholieken echt geloven dat er alleen vergeving van zonden is als Christus nog dagelijks in de Mis geofferd wordt. Maar dat geloven ze absoluut niet. Ik heb de betreffende passage uit de HC aan de pastoor in Groningen laten lezen, en hij was stomverbaasd. En hij beaamde voluit dat de Mis inderdaad een vervloekte afgoderij zou zijn als de Kerk dat werkelijk zou leren.

Vroeger, vóór de Reformatie, dacht de Kerk er nog zo over. Maar het Concilie van Trente (1545-1563) heeft daar radicaal mee gebroken. Het leerde (en de RK-Kerk leert nog steeds) dat Christus aan het kruis voor de mensen de volledige Verlossing en alle genaden heeft verdiend. In de H. Mis worden die genaden op de mensen toegepast, aan hen toebedeeld, en niet door hen verdiend.
De H. Mis als mystieke herdenking van Christus' Offer: zo wordt de gedachtenis daarvan onder de mensen levendig gehouden en daardoor precies worden de genaden, die door Christus' Offer verdiend zijn, aan de mensen gegeven.

Ik las trouwens onlangs dat de internationale Gereformeerde Oecoumenische Raad (waar 39 Gereformeerde kerken uit 25 landen bij zijn aangesloten) op de komende synode een voorstel behandelt om vraag en antwoord 80 van de HC, waarin de Mis dus 'vervloekte afgoderij' wordt genoemd, voortaan in een kleiner lettertype af te drukken, voorzien van een voetnoot waarin staat dat de officiële leer van de RK-Kerk over de eucharistie geen afgoderij is.
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #70 Gepost op: juli 12, 2005, 12:12:41 am »

quote:

Fleur schreef op 12 juli 2005 om 00:05:
Ik las trouwens onlangs dat de internationale Gereformeerde Oecoumenische Raad (waar 39 Gereformeerde kerken uit 25 landen bij zijn aangesloten) op de komende synode een voorstel behandelt om vraag en antwoord 80 van de HC, waarin de Mis dus 'vervloekte afgoderij' wordt genoemd, voortaan in een kleiner lettertype af te drukken, voorzien van een voetnoot waarin staat dat de officiële leer van de RK-Kerk over de eucharistie geen afgoderij is.

Hehe, dat zou tijd worden zeg! En dan zitten gereformeerden te miepen dat de paus na dato iets over de vorm van de aarde herroepen heeft... 8)7

Ik weet nog iets beters: laten we de Heidelbergse Catechismus gewoon afschaffen of op z'n minst dat ding als een museumstuk behandelen. :*) Misschien helpt dat protestanten om van die rare vooroordelen over katholieken af te komen.

offtopic:Heb je dat boek al uit, ik ben er ook wel benieuwd naar O-)
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2005, 12:14:01 am door Roodkapje »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #71 Gepost op: juli 12, 2005, 08:46:15 am »

quote:

Fleur schreef op 12 juli 2005 om 00:05:
Je gaat er kennelijk, net als de Heidelberger Catechismus, van uit dat katholieken echt geloven dat er alleen vergeving van zonden is als Christus nog dagelijks in de Mis geofferd wordt. Maar dat geloven ze absoluut niet. Ik heb de betreffende passage uit de HC aan de pastoor in Groningen laten lezen, en hij was stomverbaasd. En hij beaamde voluit dat de Mis inderdaad een vervloekte afgoderij zou zijn als de Kerk dat werkelijk zou leren.
Het verschil tussen herhalen en tegenwoordigstellen is blijkbaar moeilijk te begrijpen ...

quote:

Arnout schreef op 27 februari 2005 om 21:17:
De term "tegenwoordig stellen" is hierin essentieel. Het is geen herhaling van Golgotha, het is Golgotha.

quote:

Fleur schreef op 12 juli 2005 om 00:05:Ik las trouwens onlangs dat de internationale Gereformeerde Oecoumenische Raad (waar 39 Gereformeerde kerken uit 25 landen bij zijn aangesloten) op de komende synode een voorstel behandelt om vraag en antwoord 80 van de HC, waarin de Mis dus 'vervloekte afgoderij' wordt genoemd, voortaan in een kleiner lettertype af te drukken, voorzien van een voetnoot waarin staat dat de officiële leer van de RK-Kerk over de eucharistie geen afgoderij is.
Wellicht kunnen ze er dan ook een beknopte samenvatting van die leer bijzetten? Dan kunnen mensen zelf uitmaken wat ze ervan vinden en hoeven ze niet eerst te gaan googlen ;)
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2005, 12:11:47 pm door wateengedoe2 »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #72 Gepost op: februari 18, 2009, 05:53:04 pm »
Bij nader inzien past mijn vraag niet zo in dit topic. Ik zal vandaag of morgen even een nieuw topic aanmaken mbt oecumenische huwelijken.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2009, 07:28:37 pm door Thorgrem »