quote:
Duidelijk.

Maar eigenlijk is het toch ook wat Jezus zelf doet als HET WOORD: hij citeert het OT - het woord van God als wapen tegen de duivel.
Hij zegt dat AL de Schriften van Hem getuigen.
Dat is nogal wat. En wij hebben Jezus nu niet letterlijk hier lopen, we kunnen bidden maar de andere weg die we erbij hebben gekregen is: De bijbel lezen, en dan samen (door de Heilige Geest) kunnen we groeien in geloof en Gods wil te weten komen.
De Heilige Geest is toch de inspirator van de bijbelschrijvers... door de Heilige Geest is de bijbel tot ons gekomen en daarom zijn het woorden van God aan ons.
Zoals Jezus zegt in Johannes 17: Heilig hen in uw waarheid, uw woord is de waarheid.
Dat is Hijzelf natuurlijk, maar in bredere zin is het in die tijd het OT.
NBVJoh 17
17 Heilig hen dan door de waarheid. Uw woord is de waarheid.
Wordt daar Jezus bedoeld met uw woord? De hoofdletter ontbreekt.

In het Grieks schijnt er helemaal geen hoofdletters te staan trouwens.
In dit hoofstuk heeft Jezus het over
Mij of Ik, Mijzelf als Hij zichzelf bedoelt...
De andere vertalingen hebben het zo:
NBG17 Heilig hen in uw waarheid; uw woord is de waarheid.
Willibrord vertaling17 Maak hen toegewijd aan U in de waarheid; uw woord is waarheid.
NB: mijn zgn gegoochel met grote en kleine letters, is helemaal niet aan de orde.
Normalitair schrijf ik Gods
woord (de bijbel) met kleine letter, als ik het over Jezus heb zal ik (denk ik) het zo schrijven: Het
Woord (omdat dat in de bijbelvertaling ook zo staat) en het nog uitbreiden eventueel met : Het Woord Gods....
..................................................................................................
Ik heb laatst een mooi schema gezien waar het vergeleken wordt. Zal eens even zoeken. Vanavond verder denk ik.