Auteur Topic: nationale synode  (gelezen 5918 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
nationale synode
« Gepost op: februari 14, 2009, 02:44:54 pm »
PKN-plan nationale synode doorgezet

Geplaatst: 14 februari 2009 06:00, laatste wijziging: 13 februari 2009 21:42
van onze redactie kerk

URK - De Protestantse Kerk in Nederland roept op tot een nationale synode, een grote bijeenkomst van alle kerkverbanden en stromingen die hun oorsprong vinden in de Reformatie. De bijeenkomst, voor zowel leidinggevenden als 'gewone' kerkleden, moet in 2010 plaatsvinden.

,,In Nederland hebben we de erfenis van Calvijn bepaald niet goed beheerd. Wordt het vijfhonderd jaar na zijn geboorte geen tijd voor omkeer?'', vroeg dr. Arjan Plaisier, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland gisteren in Urk, bij de presentatie van het boek Calvijn na 500 jaar . ,,De eigenlijke uitdagingen waar de kerk voor staat, zijn en worden nog steeds onvoldoende gepeild. Het wordt tijd voor eenheid. Niet om de eenheid zelf, maar omdat de oorzaken van de scheidingen en scheuringen zich allang hebben overleefd. Op het grondvlak is dat al duidelijk, maar aan de top helaas vaak nog niet.''

Synodepreses Gerrit de Fijter deed vorig jaar de suggestie voor een nationale synode. In het EO-programma Kerk in beweging zegt hij vanavond (Radio 5, 22.00 uur) dat de Protestantse Kerk in Nederland als 'samenroeper' zal fungeren, maar het moet een gezamenlijk project zijn van alle kerken in de calvinistische en lutherse traditie, inclusief evangelische en pinksterkringen, en migrantenkerken. De Rooms-Katholieke Kerk niet, want anders ,,zullen terstond enkele kerken afhaken, uit de reformatorische en uit evangelische hoek''.

Ter voorbereiding van de nationale synode ontwerpt de Protestantse Kerk nu een 'statement', waarbij het klassieke credo als uitgangspunt geldt. Vertegenwoordigers uit alle kerkverbanden en geloofsgemeenschappen wordt gevraagd daarop te reageren. De Fijter: ,,We hopen de kerkscheidende elementen te overstijgen, terug naar de eenvoud van het credo. Dan krijgt de Traditie met een hoofdletter alle voorrang en gaan we respectvol om met elkaars tradities met een kleine letter. Gezamenlijk willen we getuigenis geven waar het ons ten diepste om gaat.''

Plaisier: ,,Het Calvijnjaar kan niet beter gevierd worden: eindelijk bij elkaar, terwille van de eenheid van de kerk van Christus, terwille van ons volk. Wie hiertegen de hakken in het zand zet, heeft Calvijn gewoon tegen zich.''

Bron: http://www.nd.nl/artikele...ationale-synode-doorgezet

Wat kan ik me hier bij voorstellen? En wat voor een positie neemt een synode in (is dat bijvoorbeeld voor protestanten vergelijkbaar met een concilie?)?

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #1 Gepost op: februari 14, 2009, 06:12:28 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 14 februari 2009 om 14:44:
Wat kan ik me hier bij voorstellen? En wat voor een positie neemt een synode in (is dat bijvoorbeeld voor protestanten vergelijkbaar met een concilie?)?
Bingo!

In dit geval gaat het alleen niet om een overkoepelend orgaan binnen een bepaald kerkgenootschap, maar om een interkerkelijke overkoepeling als ik het artikel goed begrepen heb.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Thorgrem

• Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #2 Gepost op: februari 14, 2009, 07:19:53 pm »

quote:

HenkG schreef op 14 februari 2009 om 18:12:
[...]

Bingo!

In dit geval gaat het alleen niet om een overkoepelend orgaan binnen een bepaald kerkgenootschap, maar om een interkerkelijke overkoepeling als ik het artikel goed begrepen heb.

Als ik het dus goed begrijp is een synode een vergadering op provinciaal/landelijk niveau.
Het gaat hier idd om meerdere kerkgenootschappen die uitgenodigd gaan worden.  Ik vraag me af wie er gehoor aan gaan geven en wat voor inhoudelijke stukken er besproken gaat worden en vastgelegd gaat worden. Ik vind het overigens een bonte verzameling wat er moet gaan komen. Ik ben benieuwd of ze überhaupt wat op papier krijgen.
Wat ik ook vreemd vind is dat de katholieke kerk niet welkom is omdat er anders anderen zouden afhaken, net of dat nu niet gaat gebeuren met zo'n bont gezelschap.

Gaat de GKV in op zo'n uitnodiging?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #3 Gepost op: februari 14, 2009, 07:42:12 pm »
Als de GKv hierop zou ingaan, zou dat een enorme trendbreuk zijn. In het verleden zijn ze altijd zeer terughoudend geweest in dergelijke oppervlakkige oecumene. Zo doet de GKv niet mee aan de wereldraad van kerken. Maar wellicht liggen tegenwoordig de sentimenten anders, dat kan ik niet goed inschatten.

De positie van zo'n synode is lastig. Normaalgesproken wordt een synode 'van onderaf' belegd: gemeenten zoeken en vinden elkaar in een kerkverband, en regelen dingen die ze niet alleen kunnen met elkaar. Maar dan is er allang sprake van een bepaalde eenheid, van kerkbesef. Deze 'synode' is een bijeengeraapt zootje. Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat daar veel zinnigs uit kan komen, hooguit wat oppervlakkig geneuzel over 'dat we toch allemaal dezelfde heer dienen'.
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2009, 07:42:35 pm door Pooh »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #4 Gepost op: februari 14, 2009, 08:30:45 pm »

quote:

Pooh schreef op 14 februari 2009 om 19:42:
wat oppervlakkig geneuzel over 'dat we toch allemaal dezelfde heer dienen'.

Ook ik vraag me af waar dit heen moet. Toch, als we ons perspectief eens verplaatsen naar een paar duizend jaar vooruit waarin we allemaal dezelfde Heer zullen aanbidden, en van daaruit hierop terugblikken, vind ik dit een waardig streven.

Als ik even een minuutje mediteer over de frase 'we dienen dezelfde Heer', is dat eigenlijk vrij indrukwekkend. Even alle mitsen en maren daargelaten.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #5 Gepost op: februari 15, 2009, 02:23:31 pm »

quote:

De positie van zo'n synode is lastig. Normaalgesproken wordt een synode 'van onderaf' belegd: gemeenten zoeken en vinden elkaar in een kerkverband, en regelen dingen die ze niet alleen kunnen met elkaar. Maar dan is er allang sprake van een bepaalde eenheid, van kerkbesef. Deze 'synode' is een bijeengeraapt zootje. Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat daar veel zinnigs uit kan komen, hooguit wat oppervlakkig geneuzel over 'dat we toch allemaal dezelfde heer dienen'.

Vooral het punt dat een synode normaliter van onderaf belegd wordt (tenminste bij de GKv), geeft inderdaad ergens wel een mogelijk knelpunt. Synode is dan immers zoals Pooh ook al aangeeft een soort herkenningsvergadering om samen een bepaalde koers te willen kiezen.

In die zin snap ik Pooh's reactie over het bijeengeraapte zootje wel, maar wie weet wat voor moois er toch nog uit voort kan komen... Het zou in elk geval een zet van Calvijn zelf geweest kunnen zijn toen hij tot de volgende uitspraak kwam: "Ik ben bereid de zeven zeeën van de wereld te bevaren, als ik daarmee de eenheid van alle gelovigen dichterbij kan brengen"...en ja, dan is het wel te hopen dat eenheid wat verder gaat dan de door Pooh voorspelde uitkomst...
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #6 Gepost op: februari 15, 2009, 03:41:45 pm »
Wat ik aan het begin begrepen heb is als reactie op de pogingen van de PKN om de verschillende protestantse kerken gezamelijk tot één kerk terug te laten keren in de toekomst. Dat wil met een PKN tot op heden niet, maar is wel het streven. Als tussenstap begint men dus met deze oplossing om gezamelijk belangrijke zaken om elkaar tot eenheid te brengen en dat uit te dragen.

In de praktijk lijkt me dat heel lastig. Volgens mij moeten er dan eerst de theologie opnieuw doorgeworsteld worden en stromingen hun trots los laten om wille van Christus. Dat zie ik in zowel evangelische als gereformeerde hoek niet snel gebeuren.
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2009, 03:42:30 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

rkdiak

• Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #7 Gepost op: februari 15, 2009, 05:06:49 pm »
We dienen allemaal dezelfde Heer? Heer Calvijn neem ik dan aan want de evangelischen, katholieken, orthodoxen, etc. zijn niet uitgenodigd begrijp ik.

Je blijft lachen met de Plaisiers.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #8 Gepost op: februari 15, 2009, 05:39:33 pm »

quote:

rkdiak schreef op 15 februari 2009 om 17:06:
We dienen allemaal dezelfde Heer? Heer Calvijn neem ik dan aan want de evangelischen, katholieken, orthodoxen, etc. zijn niet uitgenodigd begrijp ik.

Je blijft lachen met de Plaisiers.

Katholieken worden specifiek in het artikel genoemd, en die worden idd niet uitgenodigd omdat anderen dan wel eens zouden kunnen afhaken. Zoals al gezegd gaat dat nu ook al wel gebeuren. Maar op zich wel bewonderenswaardig dat meer als de halve christenheid in Nederland afgeschreven wordt bij een nationale synode. Misschien kunnen ze leuke anti paapse punten formuleren waar ze elkaar in vinden, zoals zondag 80 van de HC bijvoorbeeld. ;)

Evangelischen zijn overigens wel uitgenodigd en dat geeft wel de nieuwe koers van de PKN aan, zeker gezien recente artikelen.

Dan vraag ik me ook nog af zo'n synode met zo'n bont gezelschap organisatorisch in zijn werk gaat, maar goed dat zien we later in het proces wel. :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #9 Gepost op: februari 15, 2009, 05:47:18 pm »
Als ik Thorgrems openingspost lees, gaat het dus om een grote bijeenkomst van alle kerkverbanden en stromingen die hun oorsprong vinden in de Reformatie.

Dit uitgangspunt in aanmerking genomen lijkt 't me nogal logisch om katholieken niet uit te nodigen en over evangelischen te twijfelen.

Je kunt uiteraard over het uitgangspunt debatteren  :)

Overigens: zouden de katholieken in Nederland oren hebben naar een dergelijke bijeenkomst? Niet dat dát een reden zou zijn om ze niet uit te nodigen, maar even uit nieuwsgierigheid.
Bombus terrestris Reginae

Thorgrem

• Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #10 Gepost op: februari 15, 2009, 05:55:10 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 15 februari 2009 om 17:47:
Overigens: zouden de katholieken in Nederland oren hebben naar een dergelijke bijeenkomst? Niet dat dát een reden zou zijn om ze niet uit te nodigen, maar even uit nieuwsgierigheid.

Over de uitgangspunten die de PKN scriba heeft valt te discussiëren ja. :)
Indien de katholieke Kerk uitgenodigd zou worden dan zie ik geen reden dat de bisschoppen daar niet positief op ingaan. De katholieke Kerk heeft sinds Vaticanum II bijzonder veel tijd en moeite gestopt in de oecumene en goede betrekkingen met andere religies en zal dus naar alle waarschijnlijkheid ook hierbij aanschuiven indien zij een gewenste gast was.

Overigens is het wel begrijpelijk dat de PKN de RKK niet uitnodigt. De kans is groot dat de PKN nu het meeste gewicht in de schaal legt tijdens de synode simpelweg omdat ze vele malen groter is dan de protestantse nummer 2. De katholieke Kerk in Nederland is echter al bijna 2 keer zo groot als de PKN en dat zal dus voor een verstoring zorgen. Sterker nog, indien naar grote wordt gekeken tijdens zo'n synode zal de katholieke Kerk in Nederland absoluut maatgevend en bepalend zijn daar zij alleen al de absolute meerderheid heeft. En dat is een positie die nu onder deze omstandigheden (met uitsluiting van de RKK) is voorbehouden aan de PKN.

rkdiak

• Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #11 Gepost op: februari 15, 2009, 05:58:38 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 15 februari 2009 om 17:47:
Als ik Thorgrems openingspost lees, gaat het dus om een grote bijeenkomst van alle kerkverbanden en stromingen die hun oorsprong vinden in de Reformatie.

Dit uitgangspunt in aanmerking genomen lijkt 't me nogal logisch om katholieken niet uit te nodigen en over evangelischen te twijfelen.

Je kunt uiteraard over het uitgangspunt debatteren  :)
Het boeit me absoluut niet wat de nieuwste Plaisier weer voor hoogmoed etaleert. Maar ik moet er wel een beetje om lachen, eerst zijn voorganger die de paus wel eens de les ging lezen, en nu dit weer.

Ik reageerde op wat pooh zei over allemaal dezelfde Heer dienen. Als dat de basis is, en je nodigt daarbij de meerderheid van de christenen in dit land niet uit, dan resteert de vraag welke heer je denkt te dienen.

quote:

Geen idee. Onze bisschoppen zijn over het algemeen nogal bereidwillig om met de dominees te praten. Persoonlijk zie ik geen enkel nut in een dergelijke synode, vanuit katholiek perspectief. Ik zou liever mijn energie (blijven) steken in "de oecumene over rechts"
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #12 Gepost op: februari 15, 2009, 06:08:56 pm »

quote:

rkdiak schreef op 15 februari 2009 om 17:58:
[...]
Het boeit me absoluut niet wat de nieuwste Plaisier weer voor hoogmoed etaleert. Maar ik moet er wel een beetje om lachen, eerst zijn voorganger die de paus wel eens de les ging lezen, en nu dit weer.
Is de vorige scriba dan nog op de koffie geweest bij de paus of niet? Heb je misschien een artikeltje uit die tijd voor me oid. :) Ik kan me herinneren dat ik het gelezen heb maar waar weet ik niet meer. En is het uiteindelijk tot een ontmoeting gekomen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #13 Gepost op: februari 16, 2009, 02:39:08 am »
het is niet uit hoogmoed beste mensen, het is omdat de PKN nu eenmaal de hoop oppert om de verschillende protestantse groepen die mede door toedoen van de kerken die zijn samengegaan in de PKN zijn ontstaan weer bij elkaar te krijgen. Het is een poging om aan eenheid te werken. Uiteraard is het verlangen er ook om met katholiek één te worden, maar eerst maar eens de interne problemen zien op te lossen, voor we met de katholieke en orthodoxe kerken gaan praten. Vergeet verder niet de messiaans belijdende Joden en de Nestoriaanse kerken.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #14 Gepost op: februari 16, 2009, 08:21:14 am »
laat maar
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2009, 08:22:24 am door grondig christelijk »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #15 Gepost op: februari 16, 2009, 08:30:13 am »

quote:

rkdiak schreef op 15 februari 2009 om 17:58:
[...]
Ik reageerde op wat pooh zei over allemaal dezelfde Heer dienen. Als dat de basis is, en je nodigt daarbij de meerderheid van de christenen in dit land niet uit, dan resteert de vraag welke heer je denkt te dienen.
Zoals BBB zei is dit het uitgangspunt: een grote bijeenkomst van alle kerkverbanden en stromingen die hun oorsprong vinden in de Reformatie.

Een uitkomst van zo'n vergadering kan zijn dat je belijdt dat je samen dezelfde Heer dient.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2009, 08:30:38 am door Mezzamorpheus »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #16 Gepost op: februari 16, 2009, 08:43:12 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 16 februari 2009 om 08:30:
[...]

Zoals BBB zei is dit het uitgangspunt: een grote bijeenkomst van alle kerkverbanden en stromingen die hun oorsprong vinden in de Reformatie.

Een uitkomst van zo'n vergadering kan zijn dat je belijdt dat je samen dezelfde Heer dient.

Oh, ik dacht dat ze de argumenten voor de reformatie gingen evalueren en of er wellicht nog voortschrijdend inzicht is ontstaan in die paar jaartjes daarna, tot nu...:)

Misschien dat we met zijn allen in de kring moeten gaan staan met een steen in de rechterhand. Jezus in het midden zittend op een stuk rots.
Zijn opdracht is dan dat je elkaars handen op elkaars schouder legt en niet los mag laten. Je mag de steen vervolgens naar iedereen gooien, behalve naar Jezus. Je mag pas praten nadat er een steen in gegooid.
Je mag gooien maar je moet je alleen wel aan de spelregels houden.

Wedden dat Hij op deze wijze eens de kans krijgt het Woord/ woord te voeren en ons verteld wat Hij nou denkt van al dat gekonkel en gekissebis?
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2009, 08:44:17 am door grondig christelijk »

rkdiak

• Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #17 Gepost op: februari 16, 2009, 09:26:44 am »

quote:

Thorgrem schreef op 15 februari 2009 om 18:08:
[...]

Is de vorige scriba dan nog op de koffie geweest bij de paus of niet? Heb je misschien een artikeltje uit die tijd voor me oid. :) Ik kan me herinneren dat ik het gelezen heb maar waar weet ik niet meer. En is het uiteindelijk tot een ontmoeting gekomen?
Sorry, ik heb geen documentatie bij de hand. Ik weet alleen uit mijn geheugen dat Plaisier den urste op voet van gelijkheid met de paus wenste te spreken, want oecumene was mooi, maar wel alleen als de paus wat nederigheid toonde.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #18 Gepost op: februari 16, 2009, 09:30:00 am »

quote:

gaitema schreef op 16 februari 2009 om 02:39:
het is niet uit hoogmoed beste mensen, het is omdat de PKN nu eenmaal de hoop oppert om de verschillende protestantse groepen die mede door toedoen van de kerken die zijn samengegaan in de PKN zijn ontstaan weer bij elkaar te krijgen. Het is een poging om aan eenheid te werken.
Dat is mooi he. Vooral die argumentatie. "De Rooms-Katholieke Kerk niet, want anders zullen terstond enkele kerken afhaken"

quote:

Uiteraard
Uiteraard? Uiteraard!

quote:

is het verlangen er ook om met katholiek één te worden, maar eerst maar eens de interne problemen zien op te lossen, voor we met de katholieke en orthodoxe kerken gaan praten. Vergeet verder niet de messiaans belijdende Joden en de Nestoriaanse kerken.
Ik vergeet weinig, alleen voor ruzies en ruziemakers heb ik een beroerd geheugen, gek genoeg.

Ik denk trouwens dat de katholieke Kerk de nestoriaanse ketterij ook nog lang niet vergeten is :+
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #19 Gepost op: februari 16, 2009, 09:32:31 am »

quote:

[...]

Dat zou wel een synode waard zijn ja, om dat heugelijke feit te ontdekken _O_
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #20 Gepost op: februari 16, 2009, 09:35:26 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 16 februari 2009 om 08:43:
[...]
Jezus in het midden zittend op een stuk rots.
Briljante metafoor, vooral voor de katholieken onder ons d:)b

Maar overigens ben ik het geheel met je eens, en in die zin vind ik het initiatief van de PKN toe te juichen. Het zou mooi zijn als onze afgescheiden broeders en zusters eens wat eenheid zouden vinden. Neem een voorbeeld aan ons, wij slaan elkaar de hersens in en blijven gewoon één :+
So sue me!

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #21 Gepost op: februari 19, 2009, 05:16:38 pm »

quote:

[...]

En dan? Dat gebeurt over het algemeen al. Daar hebben we geen synode voor nodig.

Overigens is de kans klein dat een dergelijke uitkomst er komt. Niet op de voorwaarden die orthodox of bevindelijk gereformeerden zouden stellen en als we Op Goed Gerucht en de remonstranten hun gang laten gaan kan de conclusie over dezelfde god uitgebreid worden naar moslims, boeddhisten en theosofen waardoor het inhoudsloos wordt.

Na de laatste nationale synode in Dordt een 'synode' organiseren waarbij het grootste deel van de genodigden standpunten heeft die in Dordt expliciet werden verworpen bevreemdt.
Laat uw ja een ja zijn.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #22 Gepost op: februari 19, 2009, 05:33:34 pm »
In het ND vandaag: 'Nationale synode geen prutswerk'.
Morgen deel 2.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2009, 05:33:45 pm door Mezzamorpheus »

Thorgrem

• Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #23 Gepost op: februari 19, 2009, 05:43:50 pm »

quote:

Dank voor het artikel. Toch zie ik nog niet echt waarom dit geen prutswerk (zoals de titel suggereert) zou worden.
Volgens mij komen ze uit op de aloude geloofsbelijdenis (alhoewel dit voor sommige evangelische/charismatische waarschijnlijk een strijdpunt zal worden) met de toevoeging dat ze elkaar lief vinden en in de toekomst meer proberen samen te werken op plaatselijk niveau. Kortom niets nieuws onder de zon.
Het idee is mooi maar als ik de tekst van de scriba zo lees heb ik sterke twijfels over de uitvoering.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #24 Gepost op: februari 19, 2009, 08:30:34 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 19 februari 2009 om 17:43:
Volgens mij komen ze uit op de aloude geloofsbelijdenis (alhoewel dit voor sommige evangelische/charismatische waarschijnlijk een strijdpunt zal worden) met de toevoeging dat ze elkaar lief vinden en in de toekomst meer proberen samen te werken op plaatselijk niveau. Kortom niets nieuws onder de zon.
Nouja, dat tegen elkaar zeggen op dat niveau en op die manier is toch echt al wel iets nieuws onder de zon.

Thorgrem

• Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #25 Gepost op: februari 19, 2009, 08:38:52 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 19 februari 2009 om 20:30:
[...]

Nouja, dat tegen elkaar zeggen op dat niveau en op die manier is toch echt al wel iets nieuws onder de zon.
Het is natuurlijk nog maar de vraag wie er allemaal ingaan op de uitnodiging. Is hier al wat meer informatie over?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #26 Gepost op: februari 20, 2009, 12:49:54 am »

quote:

rkdiak schreef op 16 februari 2009 om 09:30:
[...]
Dat is mooi he. Vooral die argumentatie. "De Rooms-Katholieke Kerk niet, want anders zullen terstond enkele kerken afhaken"

Ja, dat belooft wat. Alsof we zelf een goede reputatie hebben bij die knakkers.

quote:

Uiteraard? Uiteraard!

Yes we can! (altijd positief blijven denken.)

zoals iemand tegen me zei: "weer of geen weer, prijs de Heer!"

quote:

Ik vergeet weinig, alleen voor ruzies en ruziemakers heb ik een beroerd geheugen, gek genoeg.

Ja, dan krijg ik ook wel eens last van :Z

quote:

Ik denk trouwens dat de katholieke Kerk de nestoriaanse ketterij ook nog lang niet vergeten is :+
He, een uitdaging voor de katholieken als we ondertussen met onze onmogenlijk lijkende opdracht bezig zijn  d:)b

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #27 Gepost op: februari 20, 2009, 12:53:29 am »

quote:

rkdiak schreef op 16 februari 2009 om 09:35:
[...]
Briljante metafoor, vooral voor de katholieken onder ons d:)b

Maar overigens ben ik het geheel met je eens, en in die zin vind ik het initiatief van de PKN toe te juichen. Het zou mooi zijn als onze afgescheiden broeders en zusters eens wat eenheid zouden vinden. Neem een voorbeeld aan ons, wij slaan elkaar de hersens in en blijven gewoon één :+
De ruzieclub katholieken  :Y) Welkom bij de club. De protestanten hebben daar ook al last van. Een mooi punt van eenheid waar we wat mee kunnen in het oecumene. We hebben allen last van gekissebis, we belijden het gezamelijk bij de Heer in hoop en geloof op vrede. zoals Jezus zei: "Ik geef jullie mijn vrede."
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2009, 12:59:53 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #28 Gepost op: februari 20, 2009, 12:56:56 am »

quote:

Thorgrem schreef op 19 februari 2009 om 17:43:
[...]

Dank voor het artikel. Toch zie ik nog niet echt waarom dit geen prutswerk (zoals de titel suggereert) zou worden.
Het idee is mooi maar als ik de tekst van de scriba zo lees heb ik sterke twijfels over de uitvoering.
Dan zou ik voor de Apostolische geloofsbelijdenis gaan. Daar kan ik me ook geheel in vinden.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #29 Gepost op: februari 20, 2009, 01:09:33 am »

quote:

Als de GKv hierop zou ingaan, zou dat een enorme trendbreuk zijn. In het verleden zijn ze altijd zeer terughoudend geweest in dergelijke oppervlakkige oecumene. Zo doet de GKv niet mee aan de wereldraad van kerken.
landelijk niet meedoen maar plaatselijk kan weer wel. Ik ben al jaren betrokken bij de RvK maar "op persoonlijke titel" omdat de GKv zich er geen breuk aan wil vallen of zo...

quote:

Maar wellicht liggen tegenwoordig de sentimenten anders, dat kan ik niet goed inschatten.
Laten we hopen dat er eindelijk eenheid gezocht wordt met de PKN en haar gelederen, liever dat dan eenheid met de evangelisch / baptistische gelederen. Er is meer dan veel wat ons bindt met de pkn immers?

quote:

Ik kan me wel voorstellen dat er iets zinnigs uitkomt zolang de evangelische hoek zich er niet teveel mee bemoeit.
Evangelische kerken hebben niets met de reformatie, in die zin hebben ze ook niets met zo'n synode dunkt mij.
Zou mooi zijn als de RKK er ook nog bij komt, hebben we de club weer eens compleet aan tafel :) Maar dat is bij aanvang al uitgesloten begreep ik.

In de reformatie mogen we ons best wel eens doen om elkaar te zoeken.
Er is veel wat ons bindt aan elkaar.
Kijk alleen naar het belijden van die kerken dan zie je al veel dingen die samen vallen.
Kap eens met het gedoe over vrouwen in ambten, dames op de kansel en kijk eens naar de inhoud.

Met genoegen hoor ik een vrouw een prediking verzorgen (oeps, niet in de GKv natuurlijk) en de inhoud van die prediking is beslist niet minder dan een preek van een manspersoon.
Soms nog wel beter....

Doen dus die synode, die samenkomst.
En dan afspreken dat we elkaar op plaatselijk niveau meer en meer zullen zoeken. Dat we elkaar erkennen als zoekers op de weg des Heren en dat we samen op willen trekken.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #30 Gepost op: februari 20, 2009, 09:33:12 am »
of evangelische mee kunnen doen hangt af van waar het gesprek over gaat. Gereformeerden zijn van de leer. Evangelischen in de Heer. Koppel ze aan elkaar. Lang leve de opgewekte gereformeerde bevinderlijkheid. Bovendien heeft de PKN de excuses aangeboden aan de pinksterbeweging van wege de trots en arrogantie die de PKN o zo lang had tegen over haar. En dat is terecht. Je kan het hier en daar oneens zijn met elkaar en toch de zelfde Heer zienen. De verbondenheid met hen is beter dan de verbondenheid met de gereformeerde gemeentes. Dat bleek ook uit de reacties, de pinksterbeweging was best wel ontroert. Ze smachten net zo goed naar eenheid en lijden ook pijn aan de verdeeldheid.

Veel verschillen worden ook overdreven. Ik sprak een evangelist die zowel in nederland als over de wereld actief is. Hij zei dat het in nederland niet zo veel uitmaakt of je een gereformeerd gezinde kerk of een evangelische gemeente bezoekt, op de wezenlijke vragen die je stelt krijg je vandaag de dag overal ongeveer de zelfde antwoorden.

Ik vindt trouwens wel dat dit forum daarvoor niet geschikt blijkt, er zijn hier wel zeer unieke gedachtegangen te vinden die ik van een evangelische nog nooit gehoord heb en gereformeerden zeuren vaak in het extreme door in bijzaken over "bewoordingen" van het zelfde geloofsbeleving in andere bewoordingen.

Zo zeggen evangelischen sneller: "God gaf me een woord!" Daar begint het een gereformeerde te kriebelen die eerder zegt "ik las dit en dit kan geen toeval zijn." Het komt op het zelfde neer.

Evangelischen zeggen "Geef je leven aan Jezus", en gereformeerden "ja dat is wel mooi, maar God heeft ons als eerste lief gehad." Maar de evangelischen zeggen ook "Voor je tot geloof komt was de heilige Geest er al en vervulde je hart." Maar dat laatste willen we natuurlijk niet horen, want we zijn helemaal niet oprecht op zoek naar eenheid en willen onze broeders en zusters hoe dan ook koste wat het kost niet tot onze kring toestaan.

Over de doop zijn lang niet alle evangelischen het eens. Aantal extreme wederdoopachtigen beweren dat de heilige Geest pas komt als je je laat dopen, maar de meeste evangelischen vinden dat niet geloofwaardig en geloven dat veel gereformeerd gezinden ook de heilige Geest hebben ontvangen en dat de doop meer een teken is. Zo kreeg ik dus te horen van een Ex- moslim dat hij vervuld werd door de heilige Geest na dat evangelisten voor hem baden. Zijn woede en ergenis daarom verdween gewoon en een geweldige rust en heerlijkheid van God (Gods luister) daalde in hem. Hij omschreef het als het gevoel dat je op de aarde ontbeert, namelijk het gevoel dat je je echt thuis voelt. Dat gevoel wat je altijd hebt gezocht op de aarde en nooit helemaal kon vinden vervult je dan. Je hebt het gevonden! Hij snapte niet wat het was. Hij ging daarna op zoek naar wat het evangelie in hielt. De Heilige Geest kwam volgens Hem al toen hij nog helemaal geen kennis had van Jezus.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2009, 09:58:51 am door gaitema »

Thorgrem

• Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #31 Gepost op: februari 20, 2009, 11:20:38 am »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #32 Gepost op: februari 20, 2009, 11:34:44 am »

quote:

gaitema schreef op 20 februari 2009 om 09:33:
Ik vindt trouwens wel dat dit forum daarvoor niet geschikt blijkt, er zijn hier wel zeer unieke gedachtegangen te vinden die ik van een evangelische nog nooit gehoord heb en gereformeerden zeuren vaak in het extreme door in bijzaken over "bewoordingen" van het zelfde geloofsbeleving in andere bewoordingen.

Zo zeggen evangelischen sneller: "God gaf me een woord!" Daar begint het een gereformeerde te kriebelen die eerder zegt "ik las dit en dit kan geen toeval zijn." Het komt op het zelfde neer.

Evangelischen zeggen "Geef je leven aan Jezus", en gereformeerden "ja dat is wel mooi, maar God heeft ons als eerste lief gehad." Maar de evangelischen zeggen ook "Voor je tot geloof komt was de heilige Geest er al en vervulde je hart." Maar dat laatste willen we natuurlijk niet horen, want we zijn helemaal niet oprecht op zoek naar eenheid en willen onze broeders en zusters hoe dan ook koste wat het kost niet tot onze kring toestaan.

Vreemd. Hoe kom je er bij dat er geen behoefte aan eenheid is?
Maar eenheid over de rug van de waarheid heen is wat anders.
En daar stranden veel zaken op.
Water bij de wijn maakt niet meer wijn maar slechte wijn.
Gereformeerden hebben een keiharde theologie die imho bijbels gefundeerd is. Dat daar niet zomaar in gesneden wordt lijkt mij logisch voor de gereformeerde.
Hetzelfde geldt voor evangelischen: ook zij hebben hier en daar hun eigenheden in de leer. Die laten zij ook niet 1.2.3. los lijkt mij.

quote:

Over de doop zijn lang niet alle evangelischen het eens. Aantal extreme wederdoopachtigen beweren dat de heilige Geest pas komt als je je laat dopen, maar de meeste evangelischen vinden dat niet geloofwaardig en geloven dat veel gereformeerd gezinden ook de heilige Geest hebben ontvangen en dat de doop meer een teken is. Zo kreeg ik dus te horen van een Ex- moslim dat hij vervuld werd door de heilige Geest na dat evangelisten voor hem baden. Zijn woede en ergenis daarom verdween gewoon en een geweldige rust en heerlijkheid van God (Gods luister) daalde in hem. Hij omschreef het als het gevoel dat je op de aarde ontbeert, namelijk het gevoel dat je je echt thuis voelt. Dat gevoel wat je altijd hebt gezocht op de aarde en nooit helemaal kon vinden vervult je dan. Je hebt het gevonden! Hij snapte niet wat het was. Hij ging daarna op zoek naar wat het evangelie in hielt. De Heilige Geest kwam volgens Hem al toen hij nog helemaal geen kennis had van Jezus.

Ik weet niet wat je aan wilt tonen met "heb gehoord dat". Er zijn meer verhalen dan mensen op de wereld.
Het gaat om het zoeken naar eenheid in de reformatie.
Laten we eerst maar eens kijken of we de vele kerken uit die richting op één lijn krijgen. Dat is al een hoop werk denk ik.

Vandaag in het ND:

quote:

Ds. H.J. Messelink , deputaat kerkelijke eenheid vrijgemaakt-gereformeerden : ,,Wij zeggen niet bij voorbaat nee. ......

.....De binding aan de leer van de heilige Schrift moet wat ons betreft op de agenda van een nationale synode komen. Zo'n gesprek moeten we niet uit de weg gaan omwille van de eenheid. In de Protestantse Kerk ligt die discussie moeilijk. Ik hoef alleen maar te wijzen op de atheïstische predikant Hendrikse, die in deze kerk wordt getolereerd.''
Helder toch?
In het artikel staan meer van dat soort reacties.
Het is daarnaast wel een beetje vreemd dat juist de PKN met dit idee komt. Een kerk die zo verdeeld is intern, waar zoveel heisa is omdat gemeenten niet meewillen in het grote samen van de PKN, waar een atheist predikant kan zijn. Soms denk ik dan: eerst je eigen huis opruimen en dan de gordijnen pas openen.
(geldt overigens ook voor de GKv: eenheid zoeken binnen de eigen gelederen is een niet te vergeten taak)

Thorgrem

• Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #33 Gepost op: februari 20, 2009, 11:43:27 am »
Vooral de laatste reactie spreekt boekdelen naar mijn mening. Over de inhoud is nog vrij weinig bekend, maar de naam 'nationale synode' is zelfs al een struikelblok aldus P. Sleebos , algemeen voorzitter Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten.
Ik ben benieuwd, in welk jaar willen ze dit ook al weer gaan doen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #34 Gepost op: februari 20, 2009, 11:56:19 am »
Ik heb ze maar eens gelezen en vooral de opmerking uit de hoek van de Remonstranten roept bij mij een gevoel van hopeloosheid op.

In die zin is de kloof tussen hen en ons nog het grootste te noemen. Dan wordt het een verklaring van er is een God van liefde. En meer niet.

De Gereformeerde gemeenten, herstelt hervormden en de voll evangelische pinksterbeweging is het aardig met elkaar eens: "we hebben niet de zelfde reformatorische gedachtengoed."In een breed christelijke belijden zou het dan anders worden, en daar kan katholiek dan ook op aansluiten.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #35 Gepost op: februari 20, 2009, 12:10:24 pm »

quote:

okidoki schreef op 20 februari 2009 om 11:34:
[...]

Vreemd. Hoe kom je er bij dat er geen behoefte aan eenheid is?
Maar eenheid over de rug van de waarheid heen is wat anders.
En daar stranden veel zaken op.
Water bij de wijn maakt niet meer wijn maar slechte wijn.
Gereformeerden hebben een keiharde theologie die imho bijbels gefundeerd is. Dat daar niet zomaar in gesneden wordt lijkt mij logisch voor de gereformeerde.
Hetzelfde geldt voor evangelischen: ook zij hebben hier en daar hun eigenheden in de leer. Die laten zij ook niet 1.2.3. los lijkt mij.

Nou, het verder kijken dan onze neuzen lang zijn. Kijken we dieper in de levens van elkaar dan zouden wij kunnen zien dat Jezus de Heer is van veel verwarde christenen met hun hersenkronkels. Als we dat ten eerste eens zouden ontdekken. Ondanks de leerverschillen tussen katholiek en koptisch orthodox onder andere denk ik dat ze in elkaar toch ook verwanten zien om een voorbeeld te noemen. als ik naar de koptisch orthodoxen luister dan geloven zij ook in kinderen van God onder meerdere kerken. Als we beginnen met zien van een Heer die dwars tegen alle hersenkronkels die mensen in weg staat heen werkt.

[...]

quote:

Ik weet niet wat je aan wilt tonen met "heb gehoord dat". Er zijn meer verhalen dan mensen op de wereld.
Het gaat om het zoeken naar eenheid in de reformatie.
Laten we eerst maar eens kijken of we de vele kerken uit die richting op één lijn krijgen. Dat is al een hoop werk denk ik.

Okee, dat is weer een ander uitgangspunt inderdaad. Het wordt door de PKN echter breder gebracht dan dat ze gesteld hebben, een beetje verwarrend en dubbel. Vanuit de reformatie, dan mogen we de remonstranten en de doopsgezinden van mij part ook wel weer appart zetten, omdat ze helemaal niet reformatorisch gericht zijn geloof ik.

Met "ik heb gehoord"  is het wat letterlijker dan ik de indruk wek, die man sprak in een interkerkelijke viering waar ik bij was, ik heb het hem persoonlijk horen zeggen.

quote:

in het ND:

[...]
 Helder toch?
In het artikel staan meer van dat soort reacties.
Het is daarnaast wel een beetje vreemd dat juist de PKN met dit idee komt. Een kerk die zo verdeeld is intern, waar zoveel heisa is omdat gemeenten niet meewillen in het grote samen van de PKN, waar een atheist predikant kan zijn. Soms denk ik dan: eerst je eigen huis opruimen en dan de gordijnen pas openen.
(geldt overigens ook voor de GKv: eenheid zoeken binnen de eigen gelederen is een niet te vergeten taak)
Dat is een mooi excuus om alle delen van het lichaam niet te laten samenwerken. We hebben elkaar nodig om de puinhopen op te ruimen. Die muren van verschillende kerkgenootschappen zijn menselijk, maar absoluut niet geestelijk. Alles wat samen zou kunnen moeten we met beide handen aangrijpen. Of dat mogenlijk is is een ander verhaal.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2009, 12:12:50 pm door gaitema »

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #36 Gepost op: februari 20, 2009, 12:33:07 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 februari 2009 om 12:10:
[...]
Nou, het verder kijken dan onze neuzen lang zijn. Kijken we dieper in de levens van elkaar dan zouden wij kunnen zien dat Jezus de Heer is van veel verwarde christenen met hun hersenkronkels. Als we dat ten eerste eens zouden ontdekken. Ondanks de leerverschillen tussen katholiek en koptisch orthodox onder andere denk ik dat ze in elkaar toch ook verwanten zien om een voorbeeld te noemen. als ik naar de koptisch orthodoxen luister dan geloven zij ook in kinderen van God onder meerdere kerken. Als we beginnen met zien van een Heer die dwars tegen alle hersenkronkels die mensen in weg staat heen werkt.

Dat doen we, maar een aantal van die 'hersenkronkels' zijn heel Bijbels en met mensen in een kerk zitten die op een aantal zwaarwegende punten (sacramenten, rechtvaardiging) een dwaalleer verkondigen gaat te ver. Dat betekent niet dat er plaatselijk geen enkele ruimte is om samen te werken. Dat gebeurt bij diverse gelegenheden. Maar veel verder kan het niet gaan. Niet als we datgene wat we geloven serieus nemen.

quote:

gaitema schreef op 20 februari 2009 om 12:10:Dat is een mooi excuus om alle delen van het lichaam niet te laten samenwerken. We hebben elkaar nodig om de puinhopen op te ruimen. Die muren van verschillende kerkgenootschappen zijn menselijk, maar absoluut niet geestelijk. Alles wat samen zou kunnen moeten we met beide handen aangrijpen. Of dat mogenlijk is is een ander verhaal.

Die muren zijn weldegelijk ook geestelijk. De breuk van de Afscheiding, Doleantie, Vrijmaking en de laatste in die rij tijdens de vorming van de PKN kwamen voort uit terechte zorgen over de koers die gevaren werd. Zorgen die vanuit Bijbel en confessie gemotiveerd waren. Wij hebben een verplichting om Gods Woord en Waarheid te bewaren, beschermen en door te geven.
En als CGK hebben we de GKv of PKN absoluut niet nodig om de puinhopen bij ons op te ruimen, het zou de puinhoop slechts vergroten. En dat geldt vice versa waarschijnlijk ook.
Laat uw ja een ja zijn.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #37 Gepost op: februari 20, 2009, 01:03:12 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 20 februari 2009 om 12:33:
En als CGK hebben we de GKv of PKN absoluut niet nodig om de puinhopen bij ons op te ruimen, het zou de puinhoop slechts vergroten. En dat geldt vice versa waarschijnlijk ook.
Ik noemde je ergens onrustig gereformeerd, maar ik denk dat verontrust gereformeerd een betere vertaling is?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #38 Gepost op: februari 20, 2009, 02:01:50 pm »
Even een metafoor.

Jezus liep op straat en ontmoette een groep van drie soorten gereformeerde, twee soorten hervormden, een evangelicale, een pinksterchristen en een Katholiek. Allen louter lid van het eenvoudige kerkvolk. Zij spraken druk over de dagelijkse beslommeringen. Er werd veel gelachen en de stemming was ontspannen.
Hij maakte een praatje maar zij herkenden Hem niet.
Hij stelde de vraag wie van hen de ander lief had. Ze hadden elkaar lief.
Hij vroeg wat de liefde vanuit de schrift betekende. Zij wisten hier op te antwoorden. Hij vroeg hen elk te vertellen over hun geloof.
De pinksterchristen begon onmiddelijk in tongen te spreken, maar werd niet verstaan. Jezus zei hem verstaanbaar te getuigen en zich te beheersen.
De zwaarmoedige PKN-er deelde zijn bevindelijk geloof. Jezus gaf hem troost.
De lichtzinnige PKN-er vertelde dat hij een boek had gelezen van dominee Hendriks. Jezus legde uit dat louter degene die geloofd dat Jezus de Zoon van God is een kind van God is. Degene die dat geloofde of niet gelooft niet.
De evangelicale dienaar getuigde van de blijheid van zijn geloof en deze waarheid. Jezus vroeg of hij door de werking van de Geest berouwvol in zijn ziel was geraakt.
De gereformeerde broeders spraken tegelijk en door elkaar heen vanuit de belijdenisgeschriften. Hun boodschap werd onverstaanbaar. Jezus vroeg hen de wil te hebben naar elkaar te luisteren, omdat dit het begin is van het opbouwende spreken.
De Katholieke leek zei te geloven in Jezus en dadelijk naar het carnaval te gaan. Jezus vroeg hem toch te blijven en hij vroeg aan allen wat Jezus als verlangen had gebeden aan zijn Vader als het ging om de christenheid.
Allen zeiden "laat hen één blijven Vader".

Jezus vroeg of God dit gebed niet verhoord zou hebben, God had immers belooft gebeden te verhoren.
Hierop volgde een enorme discussie. Hoe dit dan kon, ikikik, jamaar, jamaar. De emoties liepen hoog op. Men ging stevig met elkaar in discussie. Men kwam er niet uit en wilde woorden kracht bij zetten.
Op een gegeven moment lagen ze rollebollend over straat en Jezus stond erbij.
Het eigen gelijk zorgde er voor dat zij  geen oog meer voor Hem hadden.

Er werd niet meer verstaanbaar gesproken
De woorden van troost waren vergeten
Het boek van Hendriks lag verscheurd op straat
De blijdschap was over
De carnaval werd niet bereikt

Jezus stem werd niet meer gehoord. Hij riep hen op te stoppen met dit geestelijk geweld, het had geen zin.

Jezus keek vol verdriet, zag het onvermogen van de groep. Maar Hij wist als geen ander dat Zijn Vader getrouw was. Hij had immers gezegd dat die in de Zoon van God gelooft eeuwig leven heeft.

Toen de emoties waren geluwd zagen ze dat de Man die met hen had gesproken er niet meer was. Zij keken elkaar aan.
Geestelijk vol van het vuil van de straat, gescheurde kleren, verharde harten, dichtgeslagen ogen, verwonde lippen en veel menselijk zweet.

Voor hen niet zichtbaar stond Satan aan de andere kant van de straat. Hij kon niet oversteken om bij de groep te komen. Het stoplicht stond constant op rood en de weg werd druk bereden door voertuigen bestuurd door engelen.

Zoals die groep zijn we allemaal een beetje.
Dervend de genade, maar door het geloof in Hem toch gered. Geen enkele verdienste, maar een gift.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2009, 02:54:45 pm door grondig christelijk »

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #39 Gepost op: februari 20, 2009, 02:14:41 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 20 februari 2009 om 13:03:
[...]

Ik noemde je ergens onrustig gereformeerd, maar ik denk dat verontrust gereformeerd een betere vertaling is?
Dat denk ik niet.
Laat uw ja een ja zijn.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #40 Gepost op: februari 20, 2009, 02:16:16 pm »

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #41 Gepost op: februari 20, 2009, 06:05:35 pm »

quote:

CGK als je dat wilt weten.
Laat uw ja een ja zijn.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #42 Gepost op: februari 20, 2009, 06:53:47 pm »

quote:

Terug lezend had ik het kunnen weten. Gezien je verdere uitingen ga ik er van uit dat je in een behoudende hoek zit. Op zich maakt het niet uit dit te weten, maar zo weet je wel ongeveer met wie je in gesprek bent, vandaar mijn vraag...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #43 Gepost op: februari 20, 2009, 09:11:14 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 20 februari 2009 om 12:33:
[...]

Dat doen we, maar een aantal van die 'hersenkronkels' zijn heel Bijbels en met mensen in een kerk zitten die op een aantal zwaarwegende punten (sacramenten, rechtvaardiging) een dwaalleer verkondigen gaat te ver. Dat betekent niet dat er plaatselijk geen enkele ruimte is om samen te werken. Dat gebeurt bij diverse gelegenheden. Maar veel verder kan het niet gaan. Niet als we datgene wat we geloven serieus nemen.

Dat zijn dan ook weer heel grote stappen, we hoeven natuurlijk niet dat prijs te geven wat tegen ons geweten in zou gaan, dat verbied het evangelie zelfs. Het tegen je eigen geweten in handelen is zondigen, al zou het om iets goeds gaan. Als je denkt dat iets verkeerd is en je doet het toch, dan zondig je puur vanwege je instelling.  Samen in de kerk zitten bedoelde ik dan ook niet direct, maar wel in elkaar God aan het werk zien als eerste stap. Welke stappen er uit voort komen is dan weer een latere zorg. Dat kan heel goed betekenen dat onze tegenpartijen ook dingen moeten opgeven en bijvoorbeeld mee gaan doen aan de sacramenten.

quote:

Die muren zijn weldegelijk ook geestelijk. De breuk van de Afscheiding, Doleantie, Vrijmaking en de laatste in die rij tijdens de vorming van de PKN kwamen voort uit terechte zorgen over de koers die gevaren werd. Zorgen die vanuit Bijbel en confessie gemotiveerd waren. Wij hebben een verplichting om Gods Woord en Waarheid te bewaren, beschermen en door te geven.
Daar zeg je iets wezenlijks, ik geloof heilig dat christenen elkaar nodig hebben, omdat ik geloof in het ene lichaam. We mogen niet rusten bij de gedachte dat onze broeders en zusters niet met ons vanwege kerkmuren om mogen gaan. als één broeder lijd, dan lijden anderen mede. Christus kondigde aan dat we alleen één zullen zijn, laten we dan ook die éénheid zoeken in Christus waar mogenlijk.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #44 Gepost op: februari 20, 2009, 09:18:05 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 20 februari 2009 om 14:01:
Even een metafoor.
...
Dervend de genade, maar door het geloof in Hem toch gered. Geen enkele verdienste, maar een gift.
Goed bezig, even een aanvulling "geloof waaruit werken voortkomt" anders gaan sommigen daar weer over rollenbollen  8)7
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2009, 09:18:27 pm door gaitema »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #45 Gepost op: februari 20, 2009, 10:19:18 pm »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #46 Gepost op: februari 22, 2009, 11:32:50 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 februari 2009 om 12:10:
...Dat is een mooi excuus om alle delen van het lichaam niet te laten samenwerken. We hebben elkaar nodig om de puinhopen op te ruimen. Die muren van verschillende kerkgenootschappen zijn menselijk, maar absoluut niet geestelijk. Alles wat samen zou kunnen moeten we met beide handen aangrijpen. Of dat mogenlijk is is een ander verhaal.

Totaal geen excuus.
Het gaat om de leer zoals die in de Bijbel staat en die wordt (spijt me zeer) ten diepste verkwanseld als atheisten in een PKN een stem hebben als voorganger.
Dan gaat het om geestelijke muren en niet om menselijke.
Eenheid begint mogelijk door eerst de eigen "rommeltjes" op te ruimen?
(alweer: geldt voor alle kerken :) )

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #47 Gepost op: februari 22, 2009, 11:48:18 pm »

quote:

okidoki schreef op 22 februari 2009 om 23:32:
[...]

Totaal geen excuus.
Het gaat om de leer zoals die in de Bijbel staat en die wordt (spijt me zeer) ten diepste verkwanseld als atheisten in een PKN een stem hebben als voorganger.
Dan gaat het om geestelijke muren en niet om menselijke.
Eenheid begint mogelijk door eerst de eigen "rommeltjes" op te ruimen?
(alweer: geldt voor alle kerken :) )

Volgens mij heb je elders wat anders laten horen door wel op plaatselijk niveau te kunnen samenwerken. Dat is juist zo belangrijk, dat plaatselijk christenen elkaar helpen omdat ze Gods kinderen zijn en elkaar nodig hebben. Het is dan niet de vraag welke kerkenlijke achtergrond je hebt, maar welke persoonlijke omgang er is met Jezus en elkaar als kinderen van God. Op landelijk niveau heb ik bijvoorbeeld weinig invloed, maar wel op plaatselijk niveau. Dat geld voor ieder kind van God.

als één broeder lijd dan lijden er meerderen mee. als een broeder je om hulp vraagt al is hij lid van een andere kerk, dan vraagt Jezus door je broeder heen je om hulp.

Dat bedoel ik eigenlijk.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2009, 11:53:34 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #48 Gepost op: februari 22, 2009, 11:52:07 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 februari 2009 om 23:48:
[...]

Volgens mij heb je elders wat anders laten horen door wel op plaatselijk niveau te kunnen samenwerken. Dat is juist zo belangrijk, dat plaatselijk christenen elkaar helpen omdat ze Gods kinderen zijn en elkaar nodig hebben. Het is dan niet de vraag welke kerkenlijke achtergrond je hebt, maar welke persoonlijke omgang er is met Jezus en elkaar als kinderen van God.
Klopt: plaatselijk zijn er grote verschillen immers? Er zijn nog steeds bijbelgetrouwe PKN kerken te vinden.

quote:

Op landelijk niveau heb ik bijvoorbeeld weinig invloed, maar wel op plaatselijk niveau. Dat geld voor ieder kind van God.

als één broeder lijd dan lijden er meerderen mee. als een broeder je om hulp vraagt al is hij lid van een andere kerk, dan vraagt Jezus door je broeder heen je om hulp.

Dat bedoel ik eigenlijk.

Helder.
Blijft het een gegeven dat samen kletsen over een algemeen iets dan weer net niets is.
Het lijkt mij een goede zaak die synode maar niet als (in mijn voorbeeld) de PKN een Hendriks handhaaft.
Zeg maar een eis vooraf: God bestaat...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
nationale synode
« Reactie #49 Gepost op: februari 22, 2009, 11:56:23 pm »
ja, dat vindt ik wel weer. Ik heb moeite met vooral de Remonstranten om eerlijk te zijn. die willen liefst ook de moslims en zo er bij hebben. Dan kom je nog niet tot een christelijk iets.

Wat de kerk met Hendriks moet is lastig gezien de grote verschillen in de synode. Bij veel confessionelen leeft de gedachte: wacht maar gerust 20 jaar, dan lost het probleem vanzelf wel op.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2009, 11:56:49 pm door gaitema »