quote:
op 30 Apr 2003 20:07:11 schreef Jan W:
Met ramH ben ik het wel eens dat het niet zoveel zin heeft om met fervente voor- en tegenstanders te discussiëren over het Koningshuis. Toen ik nog een stukkie jonger was, heb ik deze discussie ook wel eens meegemaakt tussen twee broeders. Dit omdat één van de broeders zijn mond hield bij het zingen van het Wilhelmus op zondag na de eredienst, omdat hij het koningshuis niet zag zitten.
Dat laatste doe ik inderdaad ook. Men heeft het over een scheiding van kerk en staat, maar een scheiding van staat en kerk zou ook wel goed zijn IMHO. Dat andere wat Jan W hier aanhaalt was dus de reden waarom ik die disclaimer al in mijn eerste post neerzette. Een discussie over dit onderwerp heeft niet veel zin omdat geen van beide partijen van plan is van standpunt te veranderen, de argumenten zijn over het algemeen bekend en daarvoor is zo'n discussie dus ook niet erg interessant om iemand over te halen.
quote:
op 30 Apr 2003 20:32:50 schreef priemjohannes:
[...]
Begrijp ik nu goed dat jij, die deze Topic bent gestart, buiten dit forum om met ramH hierover discusieer? Ik vind niets van hetgeen jij noemt terug in deze Topic. Klopt dat?
Nope, maar hij heeft door waarom ik die disclaimer neerzette. Gewoon omdat hij dit soort discussies al had meegemaakt, niet omdat hij mij hierover heeft gesproken. De enige momenten waarop ik hem spreek gaan over het forum zelf, niet over de topics enzo alhier.
quote:
op 30 Apr 2003 20:23:01 schreef priemjohannes:
Marloes, ik begrijp je glimlach. Eer bewijzen betekent toch niet dat je als een blok wordt! of met de afschaffing van het koningshuis eer aan hen wordt bewezen lijkt me duidelijk, NEE dus! zeker zal het door hen niet in dank worden afgenomen zo vermoed ik. Maar in onze democratie bestaat de mogelijkheid wel om het netjes af te schaffen. Wat ramH betreft, ik was teleurgesteld vanwege niet onderbouwde kretelogie, stel dat je dat kunt onderbouwen. Men vindt en denkt, en voor mij mag wel dit of dat. We moeten toch ons denken en doen normeren aan de Bijbel? Dat zie ik graag terug.
Volgens mij moeten jouw bijbelteksten uitgelegd worden als dat er gezag bewezen moet worden aan het over ons gestelde gezag als geheel. Niet als persoon. Dus wel eer bewijzen aan de overheid/regering/staatshoofd, niet aan Beatrix/Balkenende/who-ever als persoon. Snap je het verschil tussen die twee dingen en het verschil met jou zienswijze?
Ik ben het dus niet met je eens als je zegt dat met het afschaffen van een monarchie ineens de koningin geen eer meer bewezen wordt. Op zich klopt dat natuurlijk wel, maar er komt iets voor in de plaats: president/iets anders. En daar gaan we dan weer eer aan geven.
Ik ben er dus ook voor om de monarchie op een nette manier af te schaffen alleen valt slechts 5 procent van de Nederlandse bevolking me daar in bij.

quote:
op 30 Apr 2003 20:46:15 schreef Wiering:
Zie ook dit artikel. Met de laatste alinea ben ik het helemaal eens: de 'driesnaar' God, Nederland en Oranje is pure mythologie, en wanneer gereformeerd gereformeerd zouden zijn (Semper Reformanda) moeten ze dat toegeven. We moeten voorkomen dat die onzin nog langer doorgaat.
Het eren van de regering is echt schriftuurlijk, maar het eren der monarchie niet.
Daar ben ik het dus volledig mee eens.