Auteur Topic: oecumenisch huwelijk  (gelezen 6497 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
oecumenisch huwelijk
« Gepost op: februari 19, 2009, 11:38:09 am »
Zoals velen van ons weten worden er in Nederland nogal wat oecumenische huwelijken gesloten de laatste tientallen jaren. Een huwelijk tussen een protestant en een katholiek bedoel ik daarmee (wellicht is er nog een bredere definitie, dat weet ik niet).

Hoe gaat zo'n huwelijk in zijn werk? Waar wordt er bij voorkeur getrouwd, in een protestants of katholiek kerkgebouw. En zijn daarbij zowel een dominee als een priester aanwezig? En de dienst/viering zelf, is dat inclusief avondmaal/communie of zonder? Wat zijn de bijzonderheden die bij zo'n huwelijk komen kijken?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
oecumenisch huwelijk
« Reactie #1 Gepost op: februari 19, 2009, 11:44:40 am »
Ik heb 't één keer meegemaakt, in Maastricht (mijn neef was de dominee), daar was een dominee en een priester aanwezig, de plechtigheid was in het "protestantse" kerkgebouw (de Sint-Jan) en er werd zowel Avondmaal als Eucharistie gevierd.

Avondmaal voor de protestanten en Eucharistie voor de katholieken that is, het was niet de bedoeling te mixen. Wat 't bruidspaar deed weet ik niet meer omdat ik die totaal niet kende, ik was alleen bij die dienst omdat ik wilde weten wat voor soort dominee m'n neef was omdat we hem wilden vragen onze eigen trouwdienst te leiden.
Bombus terrestris Reginae

rkdiak

• Bekijk profiel
oecumenisch huwelijk
« Reactie #2 Gepost op: februari 19, 2009, 12:00:55 pm »
Wil je weten wat de praktijk is, of wat de regels zijn?
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
oecumenisch huwelijk
« Reactie #3 Gepost op: februari 19, 2009, 12:06:30 pm »

quote:

rkdiak schreef op 19 februari 2009 om 12:00:
Wil je weten wat de praktijk is, of wat de regels zijn?

Beide. :)

Aangezien ikzelf over een dik jaar ga trouwen. Wij gaan overigens trouwen in een katholieke kerk met een priester en als het kan een dominee erbij. Zonder avondmaal en zonder communie. Omdat er naar mijn mening geen avondmaal gevierd wordt in een katholieke kerk en geen communie omdat de kans op ontheiliging te groot is bij zo'n gezelschap. Wel hoop ikzelf voor het huwelijk ter communie te kunnen gaan na de biecht opdat ik in staat van genade het sacrament mag ontvangen. Maar nogmaals, ik weet niet wat de mogelijkheden in theorie en praktijk zijn.

Maar het topic is natuurlijk een algemeen informatief topic. :)
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2009, 12:09:12 pm door Thorgrem »

rkdiak

• Bekijk profiel
oecumenisch huwelijk
« Reactie #4 Gepost op: februari 19, 2009, 12:10:05 pm »
In de praktijk kan vrijwel alles, als je maar goed zoekt naar een priester en een dominee die willen meewerken.

In theorie mag je alleen trouwen in een katholieke kerk, volgens de katholieke liturgie. Eucharistie is geen probleem, mits voldoende wordt rekening gehouden met het risico van ontheiliging.

Formeel heeft een dominee geen enkele positie in de katholieke liturgie, dus daar zou je creatief moeten zijn. Hij zou een lezing (NIET het Evangelie!) kunnen doen, en een overweging uitspreken moet ook te regelen zijn lijkt me. Maar hij mag niet preken, en ik zou denken dat hij bij voorkeur ook geen liturgische kleding moet dragen.

Avondmaal is echt uitgesloten.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
oecumenisch huwelijk
« Reactie #5 Gepost op: februari 19, 2009, 12:24:51 pm »
Hoe is eigenlijk de katholieke liturgie bij een huwelijks viering?
En hoe is de protestantse liturgie bij een huwelijks dienst?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
oecumenisch huwelijk
« Reactie #6 Gepost op: februari 19, 2009, 12:36:48 pm »
Ons huwelijksformulier vind je hier
De exacte invulling kan verschillen, maar de dienst begint altijd met votum en zegengroet, over het algemeen gevolgd door gemeentezang. Verder altijd dus het lezen van het huwelijksformulier, bidden, het lezen van een bijbelgedeelte met een preek over dat bijbelgedeelte, geloofsbelijdenis, collecte en aan het eind altijd de zegen.
Bij ons zag de dienst er als volgt uit:
Votum en zegengroet
Zingen (een psalm)
Gebed
Eerste deel huwelijksformulier (tot en met kopje Belofte)
Zingen (weer een psalm)
Bijbellezing (Rom. 8 : 18 - 39, staat ook onze zelfgekozen trouwtekst in, namelijk Rom 8 : 31B)
Preek
Zingen (een gezang)
Vervolg huwelijksformulier t/m de vragen aan het bruidspaar
Zingen (een psalm)
Gebed (uit het formulier ook weer)
Zingen (een psalm)
Geloofsbelijdenis (bij ons de apostolische geloofsbelijdenis, gedeeltelijk een berijming door iedereen gezongen, gedeeltelijk gelezen door de dominee)
Dankgebed
Collecte
Zingen (een gezang)
Zegen
En natuurlijk hebben we een bijbel aangeboden gekregen (is ook een traditie bij ons in de kerk)

Overigens heb ik weleens de indruk dat in de huwelijksdienst hoe langer hoe meer het bruidspaar centraal staat. Wij hebben onze dominee dan ook expliciet gevraagd om niet ons, maar toch echt God in het middelpunt te houden. Natuurlijk was het een dienst die zonder ons  huwelijk nooit belegd was, maar wij zijn niet in de kerk getrouwd voor het mooi ofzo, maar omdat we God als middelpunt van ons leven en van ons leven samen zien en dus ook ons huwelijk met Hem wilden sluiten. We hebben niet in de eerste plaats elkaar trouw beloofd, maar we hebben God beloofd dat we elkaar trouw zullen zijn en blijven met Zijn hulp. Daarom  hebben we er ook voor gekozen niet zelf de beloften uit te spreken maar de vragen met 'Ja, dat beloof ik' te beantwoorden
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2009, 12:42:32 pm door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

rkdiak

• Bekijk profiel
oecumenisch huwelijk
« Reactie #7 Gepost op: februari 19, 2009, 12:42:39 pm »
Voor alle orthodoxe antwoorden :)

http://www.mennenpr.nl/Huwelijk.html
So sue me!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
oecumenisch huwelijk
« Reactie #8 Gepost op: februari 19, 2009, 01:09:35 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 19 februari 2009 om 12:36:
Daarom  hebben we er ook voor gekozen niet zelf de beloften uit te spreken maar de vragen met 'Ja, dat beloof ik' te beantwoorden
offtopic:Deze daarom snap ik niet. Kan je dat toelichten?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
oecumenisch huwelijk
« Reactie #9 Gepost op: februari 19, 2009, 01:40:38 pm »
Het is niet een belofte die we uit onszelf afleggen, maar een belofte die God van ons vraagt. Dus wilden we ook niet zelf de belofte uitspreken, maar Gods autoriteit uit laten komen door de dominee (die tenslotte namens God spreekt) de vragen te laten stellen.
computerfout: een vreemde een in de byte

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
oecumenisch huwelijk
« Reactie #10 Gepost op: februari 22, 2009, 02:27:13 am »
Oecomenische, ja zelfs interreligieuze en interraciale huwelijken zijn de besten, want ze dragen bij tot meer hatmonie en vrede in de mensheid, mits het gebaseerd is op God gerichte gezinswaarden, en een dagelijks gemeenschappelijk actief geestelijk leven van gebed en studie, ware liefde en een leven ten behoeve van anderen!
Sprekende uit ervaring!!!!!!!!!!!!!