Eerst even een modelletje maken, daarna kijk ik wel hoe goed dat je post beantwoordt. Termen pluk ik hier zo uit de lucht, de gemiddelde theoloog zal het vast anders noemen. Cijfertjes zijn voor mezelf, mag je negeren, maar 't is prettig als je ze aanhaalt wanneer je vragen of opmerkingen hebt.
1. Natuur is dat deel van de werkelijkheid dat we met wetenschap kunnen onderzoeken.
2. Uit de natuur kun je God nooit volledig leren kennen.
3. Uit de natuur kun je God wel voor een deel leren kennen.
4. Elk mens kan, zelfs als hij nooit van God zou horen, uit de natuur genoeg van God leren kennen om hem, zoals de NGB zo mooi zegt, 'alle onschuld te benemen'.
4a. Waar dat toe leidt vind ik een boeiende vraag: Aanbidding? Godsverlangen? Ietsisme?
5. Om God wel volledig te leren kennen is openbaring nodig.
6. Openbaring is een actie van God. Hij openbaart zich aan mensen.
6a. Voor alle openbaring geldt dat deze slechts tot ons komt via de Geest.
7. God openbaart zich (vrijwel) nooit rechtstreeks, maar altijd via een middel.
8. De grote, algemene openbaring van God is Jezus Christus.
9. God, en zijn openbaring in Christus, openbaren zich aan ons via de Bijbel.
(9a. Ik denk dat de RKK hier de kerk zou invoegen)
10. Naast algemene openbaring voor de hele mensheid, is er specifieke openbaring voor individuen.
11. Deze specifieke openbaring is ook (vrijwel) nooit rechtstreeks, maar altijd via een middel.
12. Deze middelen zijn andere mensen, de natuur, boeken, kunst, et cetera.
(12a. Als grefo voeg ik hier dus de kerk in)
(12b. Hier geldt nog steeds 6a. Gods Geest spreekt door de middelen, en Gods Geest werkt in de ontvanger. Het middel is slechts een middel).
Ingaand op je vragen:
- 'Afleiden' van heilsfeiten uit de natuur gaat niet werken. Je komt dan niet verder dan punt 4.
- Er zijn inderdaad heilsfeiten die je kunt onderzoeken (de schepping, Jezus Christus als mens op aarde, of voor mijn part de plek van de ark of onze zondige aard) en heilsfeiten die je niet kunt onderzoeken (onze redding door Christus), maar dat is niet wat ik bedoel

Dualisme lijkt me hier off-topic, laten we 't hier even bij houden.