Auteur Topic: Jezus letterlijk gelijkgesteld aan de persoon "Wijsheid"?  (gelezen 2097 keer)

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
Jezus letterlijk gelijkgesteld aan de persoon "Wijsheid"?
« Gepost op: februari 14, 2009, 09:29:51 pm »
Al lezende in wat oude topics kwam ik deze reactie tegen:

quote:

Nunc schreef op 21 maart 2007 om 18:08:
In het evangelie van Johannes doet Jezus uitspraken die de Wijsheid in spreuken doet, en in Matteus en Lukas identificeert Jezus Zichzelf met 'Gods Wijsheid'. Paulus noemt Jezus 'Wijsheid' in 1 Kor.1:22-24 ("Christus, de Kracht en Wijsheid Gods").
Dat maakte me nieuwsgierig. Wordt Jezus in het Christendom letterlijk aan de persoon "Wijsheid" uit Spreuken gelijkgesteld?
Az fun yeder zach ken men uplernen ah derech in avodas haSjem

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 15, 2009, 03:39:33 am »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 14 februari 2009 om 21:29:
Al lezende in wat oude topics kwam ik deze reactie tegen:

[...]

Dat maakte me nieuwsgierig. Wordt Jezus in het Christendom letterlijk aan de persoon "Wijsheid" uit Spreuken gelijkgesteld?
Ja in zekere zin wel. Wijsheid komt namelijk uit God, en Jezus is het woord van God, dus ook de wijsheid van God. Als woordvoorder namens God zeg maar. De wijsheid wordt dan door God via Jezus aan ons bekent gemaakt. en zo is die wijsheid in Jezus en wordt Jezus ook de wijsheid genoemd.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 15, 2009, 09:25:14 am »

quote:

gaitema schreef op 15 februari 2009 om 03:39:
Ja in zekere zin wel. Wijsheid komt namelijk uit God, en Jezus is het woord van God, dus ook de wijsheid van God. Als woordvoorder namens God zeg maar. De wijsheid wordt dan door God via Jezus aan ons bekent gemaakt. en zo is die wijsheid in Jezus en wordt Jezus ook de wijsheid genoemd.

Dat wijsheid een atribuut is van God, zoals het Jodendom soms ook beweert, kan ik begrijpen. Maar dat de persoon Wijsheid in Spreuken letterlijk gelijkgesteld moet worden gezien aan een man, dat lijkt me onwaarschijnlijk. En deze onwaarschijnlijkheid wordt alleen maar onderstreept door het feit dat Wijsheid niet alleen LETTERLIJK vrouwelijk is, maar in Spreuken eveneens een vrouwelijke ROL krijgt toebedeeld.

Een man kan best een vrouwelijke rol aannemen hoor, maar als Sj'lomo met de persoon Wijsheid letterlijk de messias had bedoeld, dan had dit vrouwelijke woord een mannelijke rol gespeeld. Omdat zowel de rol als het geslacht van Wijsheid vrouwelijk zijn in Spreuken, lijkt het me een onwaarschijnlijke hypothese dat Sj'lomo er een mannelijk persoon mee had bedoeld.
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2009, 09:26:44 am door Esther.bat.Mordechai »

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 15, 2009, 09:25:53 am »
Ik ben ook nieuwsgierig naar de mening van de schrijver van het citaat (Nunc), hoe (en OF) hij ziet dat de persoon Wijsheid uit Spreuken letterlijk de messias is.
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2009, 09:29:40 am door Esther.bat.Mordechai »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 15, 2009, 02:22:12 pm »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 15 februari 2009 om 09:25:
[...]

Dat wijsheid een atribuut is van God, zoals het Jodendom soms ook beweert, kan ik begrijpen. Maar dat de persoon Wijsheid in Spreuken letterlijk gelijkgesteld moet worden gezien aan een man, dat lijkt me onwaarschijnlijk. En deze onwaarschijnlijkheid wordt alleen maar onderstreept door het feit dat Wijsheid niet alleen LETTERLIJK vrouwelijk is, maar in Spreuken eveneens een vrouwelijke ROL krijgt toebedeeld.

Een man kan best een vrouwelijke rol aannemen hoor, maar als Sj'lomo met de persoon Wijsheid letterlijk de messias had bedoeld, dan had dit vrouwelijke woord een mannelijke rol gespeeld. Omdat zowel de rol als het geslacht van Wijsheid vrouwelijk zijn in Spreuken, lijkt het me een onwaarschijnlijke hypothese dat Sj'lomo er een mannelijk persoon mee had bedoeld.

Salomo kende de Jezus niet en bedoelde de wijsheid van God. want hij bad God om wijsheid en hij ontving wijsheid van God.

Als christenen geloven we dat de Heilige Geest wijsheid schankt aan een ieder die er om bid. Omdat die Geest van zowel God als Jezus is (een éénheid) volgens Nieuwtestamentische uitleggingen zien we daar Jezus en God in. God als de zender, Jezus als het bemiddelende medium dat het woord van God tot ons brengt. Jezus brengt voor ons God met ons in contact. Zo ook de wijsheid tot ons.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 15, 2009, 04:15:17 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 februari 2009 om 14:22:
[...]

Salomo kende de Jezus niet en bedoelde de wijsheid van God. want hij bad God om wijsheid en hij ontving wijsheid van God.

Als christenen geloven we dat de Heilige Geest wijsheid schankt aan een ieder die er om bid. Omdat die Geest van zowel God als Jezus is (een éénheid) volgens Nieuwtestamentische uitleggingen zien we daar Jezus en God in. God als de zender, Jezus als het bemiddelende medium dat het woord van God tot ons brengt. Jezus brengt voor ons God met ons in contact. Zo ook de wijsheid tot ons.

Dus Jezus wordt niet letterlijk aan de persoon "Wijsheid" uit Spreuken gelijkgesteld. Duidelijk. Net als jou, vermoed ik niet dat Sj'lomo met de personificatie van Wijsheid de messias op het oog had.

Ik blijf dan nog wel nieuwsgierig naar een reactie van de schrijver van het citaat (Nunc).