Auteur Topic: Is God ook voor moderne ongewortelde Nederlanders?  (gelezen 1753 keer)

ruben1989

• Bekijk profiel
Is God ook voor moderne ongewortelde Nederlanders?
« Gepost op: februari 28, 2009, 08:41:21 pm »
Ik ben zelf niet echt ingelezen in het christendom, maar het feit dat Harmoniezoeker aandraagd, namelijk dat Jezus ook lang niet door iedereen gehoord werd en toch daadwerkelijk de boodschapper en zoon van god was. Ik heb uberhaupt niks op met mensen die pretenderen een boodschapper van welk geloof ook te zijn, en daar rechten aan beweren te kunnen ontlenen. Maar ik denk dat het in deze tijden en wereld van massamedia, vrijheid van meningsuiting en extremen het voor een nieuwe messias (mocht die ooit komen) het moeilijk zou zijn om zich kenbaar en geloofwaardig te maken, zonder dat hij voor goochelaar, populist of fraudeur zou worden uitgemaakt. In landen waar je al bijna 100 jaar vrijheid van meningsuiting hebt is het namelijk nogal lastig om je stem te laten horen, omdat niks meer gewaagd of uitzonderlijk is.
   Wat ik me binnen dit topic ook afvraag is wat mensen vinden van de Mormonen, die er ook zeker wat betreft de openbaring er een nogal andere visie op na houden dan de in Nederland gangbare opvattingen in de gereformeerde en katholieke stromingen.
   Daarnaast, een vraag die mij altijd er bezig houd:P, omdat ik toch ergens wel in een god geloof, en dit wat dat betreft mijn grootste zoektocht is: leven na de dood(ook wel hemel, nirvana, reincarnatie enz genoemd). Komen mensen met een afwijkend christelijk geloof wel in de hemel, of ligt het allemaal niet zo simpel.
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2009, 08:48:27 pm door ruben1989 »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2009, 09:15:14 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 28 februari 2009 om 20:41:
[knipje]
Daarnaast, een vraag die mij altijd er bezig houd:P, omdat ik toch ergens wel in een god geloof, en dit wat dat betreft mijn grootste zoektocht is: leven na de dood(ook wel hemel, nirvana, reincarnatie enz genoemd). Komen mensen met een afwijkend christelijk geloof wel in de hemel, of ligt het allemaal niet zo simpel.

Volgens de bijbel zal er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komen - 'Zie, ik maak alle dingen nieuw' (openbaring 21 vs 5). De aardse werkelijkheid die wij nu kennen heeft dan afgedaan.
De bestemming van de mens is de nieuwe aarde.
Om daar deel aan te hebben, moeten we ons met God laten verzoenen. Want mensen kunnen van zichzelf niet meer tot God komen; sinds de mens in ging tegen het gebod van God en verdreven werd uit het paradijs.
Maar God komt tot ons uit genade. Jezus Christus openbaarde dat de liefde van God sterker is dan de dood, zodat Zijn sterven en opstanding ieder behoudt die het in geloof aanneemt.
Dat is in een notendopje wat Christenen geloven.

Behoud is dus een kwestie van geloof, maar wel van het soort dat diep van binnen zit. 1Samuël 16:7 “De mens toch ziet aan wat voor ogen is, maar de HERE ziet het hart aan.”
God brengt het verborgene aan het licht. Wij moeten dus voorzichtig zijn met beoordelen op grond van uiterlijke dingen.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 02, 2009, 08:35:40 am »

quote:

ruben1989 schreef op 28 februari 2009 om 20:41:
Ik ben zelf niet echt ingelezen in het christendom, maar het feit dat Harmoniezoeker aandraagd, namelijk dat Jezus ook lang niet door iedereen gehoord werd en toch daadwerkelijk de boodschapper en zoon van god was. Ik heb uberhaupt niks op met mensen die pretenderen een boodschapper van welk geloof ook te zijn, en daar rechten aan beweren te kunnen ontlenen. Maar ik denk dat het in deze tijden en wereld van massamedia, vrijheid van meningsuiting en extremen het voor een nieuwe messias (mocht die ooit komen) het moeilijk zou zijn om zich kenbaar en geloofwaardig te maken, zonder dat hij voor goochelaar, populist of fraudeur zou worden uitgemaakt. In landen waar je al bijna 100 jaar vrijheid van meningsuiting hebt is het namelijk nogal lastig om je stem te laten horen, omdat niks meer gewaagd of uitzonderlijk is.
   Wat ik me binnen dit topic ook afvraag is wat mensen vinden van de Mormonen, die er ook zeker wat betreft de openbaring er een nogal andere visie op na houden dan de in Nederland gangbare opvattingen in de gereformeerde en katholieke stromingen.

mooie open reactie Ruben,

even een positief bedoelde opmerking over je zoektocht:

- je gelooft in iets als god
- je hebt niets met mensen die pretenderen
- je hebt het over een eventuele nieuwe messias in deze tijd
- je hebt het over mensen met een afwijkend christelijk geloof

ik wil je een aantal filosofische gedachten meegeven op je zoektocht. want ik denk dat een zoektocht zich kenmerkt door de vrijheid van de zoeker alle hoeken en gaten die hij op dat moment wil beschouwen, ook te beschouwen.
Een zoektocht die de zoeker in een richting duwt is geen zoekttocht in vrijheid maar een gearrangeerde vooraf vast staande wandeling.
De opmerkingen die ik dan ook wil plaatsen zijn bedoelt om je zoektocht niet in een orde te krijgen, maar iets wat ik in je rugzak wil stoppen. Wellicht kom je het ooit op je zoektocht tegen en heb je het nodig.
Mijn filosofische gedachten:

- als er iets is als god, is iets dan iets of is dit iets eigenlijk niets
- als iets is als iets, is dit dan veranderlijk of onveranderlijk
- welke god heeft de minste pretenties
- als iets er altijd al was, veranderd iets niet, of wellicht iets, of helemaal
- als iets bestaat en een cadeau heeft voor de ontvanger, wie bepaald
  dan het cadeau en wie bepaald de wijze het bewaren van het cadeau
- welk iets in de diverse religies is het in de eerste plaats om de
  mens te doen zonder te overvragen en welk iets in de diverse religies
  is het om de positie van iets te doen en daarom iets van de mens te
  vragen
- welk iets heeft bij zijn vertrek naar het eeuwige een helper voor vraagstukken achtergelaten welk iets heeft bij zijn vertrek naar het eeuwige een aantal opdrachten en puzzels achter gelaten

Dit zijn geen opmerkingen om nu te beantwoorden maar al denkende op je zoektocht in gedachten te nemen op het daarvoor bestemde moment.
Stop ze in je rugzak als je er nu geen zin of tijd voor hebt, ze komen vanzelf weer aan de orde als je ze nodig hebt.

ik wens je een spannende zoektocht...

ps. het kenmerkende van een zoektocht naar iets is dat je de lege ruimtes
uiteindelijk laat voor wat ze zijn omdat in lege ruimtes louter niets kan zijn. Om iets te vinden is het uiteindelijk zinloos om telkens weer aandacht te besteden aan het niets.
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2009, 08:45:04 am door grondig christelijk »

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 04, 2009, 05:02:14 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 02 maart 2009 om 08:35:
[...]

mooie open reactie Ruben,

even een positief bedoelde opmerking over je zoektocht:

- je gelooft in iets als god
- je hebt niets met mensen die pretenderen
- je hebt het over een eventuele nieuwe messias in deze tijd
- je hebt het over mensen met een afwijkend christelijk geloof

ik wil je een aantal filosofische gedachten meegeven op je zoektocht. want ik denk dat een zoektocht zich kenmerkt door de vrijheid van de zoeker alle hoeken en gaten die hij op dat moment wil beschouwen, ook te beschouwen.
Een zoektocht die de zoeker in een richting duwt is geen zoekttocht in vrijheid maar een gearrangeerde vooraf vast staande wandeling.
De opmerkingen die ik dan ook wil plaatsen zijn bedoelt om je zoektocht niet in een orde te krijgen, maar iets wat ik in je rugzak wil stoppen. Wellicht kom je het ooit op je zoektocht tegen en heb je het nodig.
Mijn filosofische gedachten:

- als er iets is als god, is iets dan iets of is dit iets eigenlijk niets
- als iets is als iets, is dit dan veranderlijk of onveranderlijk
- welke god heeft de minste pretenties
- als iets er altijd al was, veranderd iets niet, of wellicht iets, of helemaal
- als iets bestaat en een cadeau heeft voor de ontvanger, wie bepaald
  dan het cadeau en wie bepaald de wijze het bewaren van het cadeau
- welk iets in de diverse religies is het in de eerste plaats om de
  mens te doen zonder te overvragen en welk iets in de diverse religies
  is het om de positie van iets te doen en daarom iets van de mens te
  vragen
- welk iets heeft bij zijn vertrek naar het eeuwige een helper voor vraagstukken achtergelaten welk iets heeft bij zijn vertrek naar het eeuwige een aantal opdrachten en puzzels achter gelaten

Dit zijn geen opmerkingen om nu te beantwoorden maar al denkende op je zoektocht in gedachten te nemen op het daarvoor bestemde moment.
Stop ze in je rugzak als je er nu geen zin of tijd voor hebt, ze komen vanzelf weer aan de orde als je ze nodig hebt.

ik wens je een spannende zoektocht...

ps. het kenmerkende van een zoektocht naar iets is dat je de lege ruimtes
uiteindelijk laat voor wat ze zijn omdat in lege ruimtes louter niets kan zijn. Om iets te vinden is het uiteindelijk zinloos om telkens weer aandacht te besteden aan het niets.
Mooie reactie, waar ik wel wat aan heb, ik ben niet zozeer op zoek naar godsdienst, want de heilige boeken van de verschillende geloven zijn voor mij niet te volgen (grote dele stroken niet mijn overtuiging van rechtvaardigheid en menselijke vrijheid, en deze boeken zijn ook te lang geleden geschreven om nu nog op mij van toepassing te zijn) Ik weet alleen dat als ik om me heen kijk dat ik moeilijk kan geloven dat het allemaal op toeval berust, en het is daarom altijd zoeken naar verklaringen en dat kan door middel van wetenschap en door middel van geloof, maar wetenschap is soms iets te abstract en geloof bied meer troost. Als ik nu bid, dan is het meer meditatie, ik richt me niet op een god, ik zou willen dat ik mijn eigen geloof kon samen stellen, in dat geval zou ik toch vooral mensen van de goede deugden als zorgzaamheid, verdraagzaamheid, creativiteit en doorzettingsvermogen willen overtuigen en niet zoals geloven door de eeuwen hebben gedaan, regels opstellen waar mensen zich aan moeten houden WANT anders, dat is iets wat in elk geloof terug komt en wat nou eenmaal niet binnen mijn straatje past, een mens is een vrij wezen en moet zijn eigen keuzes maken.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 04, 2009, 05:12:09 pm »
Ruben, ik heb geen zin om energie te verspillen, dus even een vraag vooraf: sta je open voor suggesties voor je zoektocht? Of weet je toch al dat wat ik te zeggen heb onzin moet zijn (zoals je elders je uitgewerkte oordeel over mijn visie al klaar hebt, zonder mijn visie te kennen cq deze fout weer te geven)?
So sue me!

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 04, 2009, 06:37:56 pm »
ik sta zeker open voor suggesties, zolang het objectief is en niet maar naar een richting wijst. En sorry dat ik soms overkom als iemand die geen respect heeft voor ander mans mening, maar ik heb vaak wat minder medestanders bij mijn mening, maar ik ben niet op dit forum om christenen te bashen ofzo dan zou ik wel naar geenstijl gaan maar dat vind ik een veel te ongenuanceerd en eenzijdig debat.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 04, 2009, 06:40:48 pm »
misschien is wat rkdiak zegt wel een stuk objectiever dan je eigen subjectieve gepraat?
computerfout: een vreemde een in de byte

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 04, 2009, 07:00:21 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 04 maart 2009 om 18:37:
ik sta zeker open voor suggesties, zolang het objectief is en niet maar naar een richting wijst. En sorry dat ik soms overkom als iemand die geen respect heeft voor ander mans mening, maar ik heb vaak wat minder medestanders bij mijn mening, maar ik ben niet op dit forum om christenen te bashen ofzo dan zou ik wel naar geenstijl gaan maar dat vind ik een veel te ongenuanceerd en eenzijdig debat.

Weet je, het maakt mij eigenlijk geen moer uit of je graag christen wil bashen, of iets anders wil. Ik constateer een paar dingen:

- je staat veel te snel klaar met je conclusies over wat ik denk, vind, bedoel. Zonder dat je echt iets weet van mijn visie, dicht je me al uitgewerkte visies toe.
- je laat merken dat je zoekende bent, maar ook dat je kennis wat oppervlakkig is (ook je historische kennis trouwens)

Nu heb ik de indruk dat je niet zo goed tegen een reactie kan die misschien wat kritisch klinkt, of die niet in het straatje past dat jij voor je ziet.

Dat geeft allemaal niets, het kost mij echt geen moeite om niet op je te reageren. Wel reageren kost wel moeite, en ik wil gewoon graag weten of dat verspilling van energie gaat worden of niet :)
So sue me!

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 04, 2009, 07:21:20 pm »
en als je t berichtje leest zeg ik dat t geen verspilling van je energie is. en ik kan prima tegen kritische reacties dat is namelijk de enige rede dat ik hier ben, ik krijg namelijk niet anders daar is een forum voor bedoelt.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 05, 2009, 12:12:23 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 04 maart 2009 om 19:21:
en als je t berichtje leest zeg ik dat t geen verspilling van je energie is. en ik kan prima tegen kritische reacties dat is namelijk de enige rede dat ik hier ben, ik krijg namelijk niet anders daar is een forum voor bedoelt.

OK.

quote:

Wat je beschrijft is wat tegenwoordig vaak met "ietsisme" wordt aangeduid, en wat vroeger in onze kringen wel "een ingeschapen Godsverlangen" zou kunnen worden genoemd.

Uit een aantal zaken die je in dit topic zegt, en uit je naam, krijg ik de indruk dat je vrij jong bent, en eigenlijk maar net aan het begin staat van je volwassen leven. Je combineert beperkte kennis (je geeft dat zelf aan over het christendom, het blijkt een beetje uit je opmerkingen over hemel, nirwana, maar ook uit je opmerkingen over Mao en Stalin) met een wat puberale aanpak van eerst schoppen en provoceren en dan eens zien wat daar uit komt.

Begrijp me goed, ik zeg dat niet als kritiek, maar gewoon als waarneming. We leven in een tijd van "infantilisering", waarin mensen van 40 Harry Potter voor literatuur aanzien, waarin reageren zonder al te veel kennis en vanuit primaire emoties het publieke debat bepaalt, waarin verantwoordelijkheid nemen zoveel mogelijk wordt uitgesteld, en waarin begrippen als burgerschap, beschaving of schuld nauwelijks meer begrepen worden. Waar mensen enkele eeuwen geleden rond hun 20e al lang hun plaats in de maatschappij hadden ingenomen, ben je met 20 tegenwoordig nog een "jongere", die nog in hoge mate puber mag zijn.

Daar hoort bij dat je niet geacht wordt iets van anderen aan te nemen, dat je niet geacht wordt je werkelijk ergens in te verdiepen, maar dat je eigen ervaren centraal staat. Jouw emoties, jouw ervaringen, jouw gedachten.

Het nadeel daarvan is, dat je als een soort baron Van Münchhausen bezig bent jezelf aan je haren uit het moeras te tillen. Uiteindelijk lukt dat simpelweg niet.

De zoektocht die je gaat, is een boeiende. In alle eerlijkheid moet echter ook gezegd worden: het is een zoektocht die je zonder leiding vrijwel zeker niet tot een goed einde zal brengen. Ik weet dat dat een stellingname is die voor veel mensen, zoekende, of nog erger: mensen die menen dat hun zoektocht voltooid is, onaanvaardbaar is. Toch leg ik hem bij je neer, niet om je ergens van te overtuigen of je iets op te dringen, want dat boeit me niet. Maar zuiver om je een helpende hand te reiken. Probeer iemand in je omgeving te vinden, minstens 10 a 20 jaar ouder dan jijzelf, maar liever nog 30 a 40 jaar ouder, die bereid is je te gidsen op je zoektocht. Vraag je niet af wat zo iemand precies gelooft, en of je het daar mee eens bent, maar vraag je af of zo iemand spiritueel volwassen is.
So sue me!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 05, 2009, 01:06:26 pm »
Modbreak:
Deze discussie is weggeknipt uit: Over de leer van Moon. Mocht men een andere titel wensen, kan dat via een TR gemeld worden.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 05, 2009, 06:23:16 pm »
het klopt dat ik soms wat te snel reageer en ik ben inderdaad 20 en student internationale betrekkingen en organisatie, het feit dat ik er naast zat bij mao en stalin betkend niet dat ik een beperkte kennis heb, dat betekend gewoon dat ik inderdaad zoals je al aangaf te snel reageer en geen research had gedaan. En ja ieder mens is bevooroordeeld en daardoor niet echt objectief, ik heb vanuit mijn opvoeding nou eenmaal meer met links en gematigd christelijk tot atheisme. Mijn ouders zijn uit de kerk gestapt vanwege de beperkende werking die ze het op mijn of het leven vonden hebben, dit betekend niet dat ze van god zijn afgestapt.
   maar even wat betreft jou advies, jij hebt het over een ouder persoon die mij kan gidsen, waar moet ik zo iemand om vragen en moet het iemand uit familiaire kring zijn of moet hij/zij gewoon op mijn pad komen.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 05, 2009, 08:32:15 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 05 maart 2009 om 18:23:
jij hebt het over een ouder persoon die mij kan gidsen, waar moet ik zo iemand om vragen en moet het iemand uit familiaire kring zijn of moet hij/zij gewoon op mijn pad komen.

Ik zou de vraag heel breed houden: spirituele begeleiding.

En waar je iemand vandaan haalt maakt eigenlijk weinig uit. Familie kan, maar ook iemand die je op dit moment nauwelijks kent. Dominee, priester, zen-meester zijn er vermoedelijk vaak wat ervarener in, maar melkboer of geranium-bejaarde kunnen ook. Belangrijk is dat iemand niet er op uit is je van haar of zijn visies te doordringen, maar dat iemand er echt open voor staat jou in je zoeken te begeleiden.
So sue me!

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 05, 2009, 09:20:59 pm »

quote:

rkdiak schreef op 05 maart 2009 om 20:32:
[...]

Ik zou de vraag heel breed houden: spirituele begeleiding.

En waar je iemand vandaan haalt maakt eigenlijk weinig uit. Familie kan, maar ook iemand die je op dit moment nauwelijks kent. Dominee, priester, zen-meester zijn er vermoedelijk vaak wat ervarener in, maar melkboer of geranium-bejaarde kunnen ook. Belangrijk is dat iemand niet er op uit is je van haar of zijn visies te doordringen, maar dat iemand er echt open voor staat jou in je zoeken te begeleiden.

Wat Rkdiak hier schrijft onderschrijft wat ik ook met mijn bijdrage duidelijk wilde maken.
Niet het stijlgesprek van piet de zoeker met jan waarheidsbeginsel.  Maar het stijlgesprek van piet de zoeker met een karel de religids. Karel mad dan best een eigen overtuiging hebben, maar die mag de zoektocht en het recht op zelfontdekking niet verhinderen.
Piet de zoeker moet alle ruimte krijgen te onderzoeken om uiteindelijk het goede te behouden zonder dat hij al in een waarheidsvierkant wordt geduwd.
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2009, 09:23:15 pm door grondig christelijk »