Auteur Topic: Moeilijke teksten, hoe te benaderen?  (gelezen 13206 keer)

Paul2

• Bekijk profiel
Moeilijke teksten, hoe te benaderen?
« Gepost op: maart 11, 2009, 04:30:12 pm »
Hallo beste lezer,

Ik wil u graag om advies vragen.

Sinds enige tijd ben ik de bijbel aan het lezen. De tekst van de bijbel is voor mij nog grotendeels nieuw. Het Evangelie had ik wel eerder gehoord en gelezen en grote namen als Mozes en Noach kent natuurlijk iedereen. Toch weet de tekst mij stevig te verrassen en te verbazen. Ik ben al lezende nog niet zo heel ver gevorderd in de bijbel. Om eerlijk te zijn, ik ben afgezien van het Evangelie nog maar bij de bouw van het paleis van Salomo (1 Koningen) maar ik weet mij als lezer al enige tijd geen raad. Die raad vraag ik aan u.

Soms staan er opvallend harde dingen in de bijbel. Soms wekt de tekst daar omheen ook nog de indruk, dat God met die dingen heeft ingestemd, of er zelf de opdracht voor heeft gegeven, of er hoogstpersoonlijk aan heeft meegewerkt. Hier volgen drie voorbeelden.
Voorbeeld 1: Deutoronomium 7:1,2,19-23. Dit is een deel van een toespraak van Mozes, gehouden vlak voordat het volk Israël de Jordaan oversteekt. De geschiedenis liep gelukkig iets anders dan de inhoud van deze toespraak, maar mijn verstand staat stil bij wat Mozes hier allemaal vertelt.  
Voorbeeld 2: Exodus 32:27-29. Het verhaal van het gouden kalf eindigt met een bijzonder harde opdracht van God.
Voorbeeld 3: Jozua hoofdstuk 6, de aanval op Jericho. Rachab en haar familie konden ontkomen, alle andere bewoners van de stad zijn, uiteindelijk met medewerking van God, ter dood gebracht.

Nou ken ik twee methodes om met dergelijke schrikmomenten om te gaan en gewoon door te kunnen lezen. Voorbeeld: de bijbel is geïnspireerd door God, maar uiteindelijk geschreven door, tja, mensen. Die methode werkt best wel goed, eventjes. Een andere methode is om een harde tekst symbolisch op te vatten. Ik heb helaas geen exacte lijst van alles wat wel en wat niet symbolisch zou zijn bedoeld in de bijbel, laat staan van wat de betekenissen zouden zijn. Met deze twee trucs vallen  voor mij allemaal gaten in de tekst en die zitten toevallig precies op die plaatsen waar ik als individuele lezer moeite mee heb. Dit zijn dus twee veredelde wegwuif-technieken.

Mijn vraag aan u: hoe kan ik als lezer recht doen, aan de bijbeltekst in zijn geheel, dus ook aan de passages waarin God op een negatieve manier in verband wordt gebracht met aardse gewelddadigheden?

Kort samengevat: help...
maar misschien zit ik er wel naast

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 11, 2009, 04:55:01 pm »
Waar het volgens mij in die bijbelgedeelten om gaat, is dat God een ontzettend heilig God is. En Hij wil ook dat wij zo heilig leven. Bij de verovering van het land Kanaän gaat een oude vloek in vervulling: de vloek die over Kanaän de zoon van Cham de zoon van Noach werd uitgesproken nadat hij zich vrolijk gemaakt had over Noachs dronkenschap. Tegelijk zie je daarin ook Gods geduld: eerder was de maat van hun zonden niet vol, lees je regelmatig.
De situatie rond het gouden kalf is dat God net een paar weken ervoor rechtsstreeks tot het volk gesproken heeft, inclusief het gebod geen godenbeeld te maken. En wat doen ze? Mozes blijft wel erg lang weg, we willen iets tastbaars van God hebben. Aäron, maak ons een gouden kalf. Het verbondsvolk gaat dus dwars tegen Gods wil in en niemand kon beweren dat ie het niet geweten had, want ze hadden allemaal God Zelf horen spreken vanaf de berg. God heeft weliswaar heel veel geduld met de mensen, Hij vergeeft ook zonden, maar Hij laat het echt niet zomaar zonder meer over Z'n kant gaan.
Hou Gods heiligheid voor ogen als je al die verhalen leest. God is een God van liefde, jawel, maar Hij is ook een God van rechtvaardigheid en heiligheid en Hij doet wat Hij zegt
En vergeet ook niet: Israël was het volk dat God Zelf heeft uitgekozen, niet omdat zij beter waren dan andere volken, maar omdat God hen wilde kiezen. Daarom beschermt Hij hen ook. Als andere volken Israël aanvielen of lastig vielen, dan was dat een rechtstreekse aanval op God
computerfout: een vreemde een in de byte

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 11, 2009, 07:59:55 pm »
waar het een startende bijbellezer betreft zou ik aan deze willen adviseren gewoon en eenvoudig te beginnen met het johannes evangelie. Dit evangelie is redelijke toegankelijk voor de beginnende lezer.

Voorstel:

begin in dat boek te lezen, heb je vragen, stel ze hier....

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 11, 2009, 08:13:31 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 11 maart 2009 om 16:55:

Hou Gods heiligheid voor ogen als je al die verhalen leest. God is een God van liefde, jawel, maar Hij is ook een God van rechtvaardigheid en heiligheid en Hij doet wat Hij zegt.

Hallo Fotogravinnetje,
Bedankt voor je reactie, zo had ik die drie moeilijke verhalen nog niet bekeken.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 11, 2009, 08:23:00 pm »

quote:

Paul2 schreef op 11 maart 2009 om 16:30:
Mijn vraag aan u: hoe kan ik als lezer recht doen, aan de bijbeltekst in zijn geheel, dus ook aan de passages waarin God op een negatieve manier in verband wordt gebracht met aardse gewelddadigheden?

Kort samengevat: help...

Ik kan me heel goed voorstellen dat je moeite hebt met bepaalde bijbelgedeelten. Dat is mij ook niet vreemd.
Eén van de argumenten die ik daarbij hanteer is, dat God de Verlosser had beloofd, die geboren zou worden uit het geslacht van Juda. Heel veel moeilijke passages hebben te maken met aanvallen van de Satan om de geboorte van Jezus te voorkomen. Om Israël uit te roeien en Gods plan te saboteren. Omdat de Geest nog niet was uitgestort ging het daarom soms hard tegen hard.

De Satan probeerde ook door afgodendienst en andere verleiding het volk los te maken van God. Satan kon bezit nemen van mensen, zodat ze aan hem gebonden waren. En dat allemaal om Gods heilsplan te saboteren. Nu kunnen we bevrijd worden van boze geesten, omdat de overwinning daarop heeft plaatsgevonden. Maar voordat het zover was konden demonen het volk in bezit nemen. Dan was de maat van de zonde vol en moest het uitgeroeid worden. Anders zou het hele volk Israël, en daaraan verbonden de hele aarde, het terrein van Satan worden. Dan zou Jezus niet geboren kunnen worden.

Sommige dingen uit het Oude Testament waren ook beslist niet goed. Neem bijvoorbeeld de wraakpsalmen. Toch heeft God toegestaan dat ze in Zijn Woord werden opgenomen, zodat we weten hoe mensen voelden en dachten. Het waren, net als wij, geen heilige boontjes. Niettemin staat er in Gods woord "wreekt uzelf niet!". En dat laatste is dan ook Gods wil. Deze wraakgedachten uit de psalmen richt ik op Satan en zijn demonen.

Tenslotte zijn er ook passages waarvan we niet weten wat we daar mee moeten. Ik laat ze liggen. Dat zijn de verborgen dingen, waarvan alleen God weet hoe het zit. Maar ik geloof dat Hij een God van Liefde is, maar die ook rechtvaardig is. Hij kan beter beoordelen wat goed is in een bepaalde situatie dan dat ik dat kan. Wij zien maar een stukje van wat er plaats vindt, maar God overziet het grote geheel.

Aan Jezus kunnen we zien wie God is. Het is goed om zulke gedeelten te lezen in het licht van de Bergrede.

In het nieuwe testament zijn we in een andere situatie gekomen. Nu is, door de uitstorting van de Heilige Geest in vervulling gegaan wat Zacharia voorspelde:

quote:

“Niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden, zegt de HEERE der heirscharen”.
(Zacharia 4:6b)
We mogen nu onze vijanden liefhebben, dank zij het offer van Jezus.
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2009, 09:28:22 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 11, 2009, 09:07:28 pm »
hallo Adinomis,

Bedankt voor je reactie.

Tot nu toe leek het gouden kalf in mijn ogen een vrij onschuldige misstap, van mensen die zich verveelden, of eigenlijk zomaar wat deden. Als we het verhaal betrekken op de de toekomst van de wereld, en daar heb je een punt, dan liggen de zaken ineens heel anders.

Het nomadisch bestaan in de woestijn bracht voor het volk Israël kwetsbaarheid met zich mee. Misschien was het in het belang van de hele wereld, niet alleen voor Israël, dat Israël een eigen land zou hebben?
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2009, 10:56:25 pm door Paul2 »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 12, 2009, 11:15:35 am »
Overigens: wellicht is de 'bijbelcursus' iets voor jou? http://www.bijbelcursus.nl/cursus.php.

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 13, 2009, 01:20:42 pm »

quote:

E-line schreef op 12 maart 2009 om 11:15:
Overigens: wellicht is de 'bijbelcursus' iets voor jou? http://www.bijbelcursus.nl/cursus.php.

Hallo E-line,

Dat ziet er heel goed uit, bedankt voor de tip!

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 17, 2009, 09:41:08 am »
Paul2 schreef:

quote:

G'd heeft mensen de tijd gegeven om naar Hem toe te keren. Zoals duidelijk in het verhaal van Noach staat. Gen. 6. De mensen die in Kanaan wonen hebben ook de tijd gekregen, maar zijn niet terug naar G'd gekeerd. Abraham was een vreemdeling en ook Izaak en Jacob.
Het is wel zo dat mensen, zoals de Israelieten die de Thora aannamen harder worden gestraft voor hun zondes. Vandaar dat Israel 2000 jaar in ballingschap hebben geleeft.
Overigens waren het niet de Israelieten, maar degene die bij het volk waren aangesloten die een gouden kalf wilde.

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 17, 2009, 02:29:04 pm »

quote:

Ilonia schreef op 17 maart 2009 om 09:41:

G'd heeft mensen de tijd gegeven om naar Hem toe te keren.

Hallo Ilonia,
Bedankt voor je reactie.

God dwingt ons mensen niet de ene of de andere kant op, maar laat ons zelf kiezen. Hij neemt de mens op die manier juist heel serieus. Heb ik het zo goed?

Wat ik aan Jericho en de Zondvloed niet helemaal begrijp, is dat er over één kam wordt geschoren. Als ik iets verkeerds doe bijvoorbeeld, is het niet helemaal rechtvaardig als ook mijn buren daarvoor zouden worden gestraft. Extreem voorbeeld: pasgeborenen en ook  kinderen in de moederschoot (tweemaal onschuld bij uitstek) kwamen om in het water van de zondvloed. Wat jericho betreft, ik moet zelf veel details bedenken en toevoegen aan het verhaal van de aanval (voorbeeld: ongeveer de hele stad was familie van Rachab en ontkwam), om vol te houden dat de aanval rechtvaardig was, naar mijn eigen maatstaven.

Het gaat zozeer tegen mijn gevoel van rechtvaardigheid in, als complete samenlevingen de dood in worden gejaagd, dat ik mij afvraag of ik de tekst wel goed begrepen heb, of misschien mis ik de bedoeling van de tekst. En de tekst gaat dan niet alleen over mensen, maar ook nog over God.

Het element van tijdsverloop dat je noemt, geeft dat aan dat alle andere mogelijkheden ook echt zijn uitgeprobeerd en volstrekt onmogelijk zijn gebleken?  (misschien probeer ik nu mijn zelfgemaakt beeld van God te beschermen tegen mijn tekortschietend begrip van de bijbeltekst)
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2009, 02:37:43 pm door Paul2 »

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 18, 2009, 08:45:50 pm »
Paul2 schreef:

quote:

God dwingt ons mensen niet de ene of de andere kant op, maar laat ons zelf kiezen. Hij neemt de mens op die manier juist heel serieus. Heb ik het zo goed?

Ja, ieder mens heeft een eigen wil gekregen.

quote:

Wat ik aan Jericho en de Zondvloed niet helemaal begrijp, is dat er over één kam wordt geschoren. Als ik iets verkeerds doe bijvoorbeeld, is het niet helemaal rechtvaardig als ook mijn buren daarvoor zouden worden gestraft.
Bij de zondevloed werd 120 jaar aan de mensen gegeven om zich weer terug te keren. Omdat de mensen zo van G'd waren afgekeerd zou dus de nakomelingen dan wel terug keren? Ik denk het niet. Wat je ziet in de Gaza strook is dat de mensen zulke haat hebben tegen Israel. Ookal geeft Israel hun land ookal geeft Israel de terroisten een akkoord (wapenstilstand)elke keer weer moet Israel inleveren en elke keer weer willen Hamas en de bevolking meer en beklagen zich dat hun huizen zijn vernietigd. De enige oplossing is om de kinderen niet met de haat op te voeden, maar dat gebeurt niet. Haat komt niet zomaar, maar wordt geleerd door volwassenen aan kinderen. Zo ook afgodderij enz. Het gaat er dan niet meer om wat je als indiviu doet, maar als hele bevolkingsgroep.

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 19, 2009, 04:14:24 pm »
hallo Ilonia,

bedankt voor je reactie.

quote:

Ilonia schreef op 18 maart 2009 om 20:45:
Bij de zondevloed werd 120 jaar aan de mensen gegeven om zich weer terug te keren. Omdat de mensen zo van G'd waren afgekeerd zou dus de nakomelingen dan wel terug keren? Ik denk het niet.
Inderdaad, daar heb je gelijk. Waarschijnlijk zullen ook zij de eerdere generaties nadoen. Maar aan de andere kant, ieder mens maakt een fase van totale onschuld door, namelijk voor en ook nog een tijd lang na de geboorte. Op welke manier is het rechtvaardig als deze onschuldigen-bij-uitstek ter dood worden veroordeeld, voor iets dat ze nog niet gedaan (kunnen) hebben? Moeten we hier denken in termen van onvermijdelijkheid?

quote:

Wat je ziet in de Gaza strook is dat de mensen zulke haat hebben tegen Israel. Ookal geeft Israel hun land ookal geeft Israel de terroisten een akkoord (wapenstilstand)elke keer weer moet Israel inleveren en elke keer weer willen Hamas en de bevolking meer en beklagen zich dat hun huizen zijn vernietigd. De enige oplossing is om de kinderen niet met de haat op te voeden, maar dat gebeurt niet. Haat komt niet zomaar, maar wordt geleerd door volwassenen aan kinderen.

Er is ook goed nieuws: zodra er vrede is (en dat gaat ook daar echt een keer gebeuren) verdampt de haat als sneeuw voor de zon. Dit klinkt behoorlijk flower-power, maar de geschiedenis leert het ons. Duitsland en Japan hebben hele verschrikkelijke dingen gedaan in de vorige eeuw. Er kwam vrede en er kwam een nieuwe generatie die opgroeide in die vrede. Die nieuwe generatie koesterde geen haat jegens Duitsland of Japan. Samenlevingen kunnen gelukkig ook weer genezen van hun haat.  

Offtopic: Wat betreft het huidige Israël en Gaza, denk ik dat bij alle betrokken partijen wel mensen te vinden zijn die helemaal geen vrede willen, en gelukkig ook andere mensen die dat wel willen. Israël is niet boven alle kritiek verheven. De bevolking van Gaza daarentegen staat ook niet als een blok achter Hamas, en diezelfde bevolking is ook geen monsterlijk haat-reservoir, uiteraard. Trouwens, als je het midden-oosten interessant vindt, dan zul je het boek ´Het zijn net mensen´ van Joris Luyendijk zeker waarderen. Het gaat over de journalistiek in het midden oosten. Een aanrader! En nu weer ontoppic...

quote:

Zo ook afgodderij enz. Het gaat er dan niet meer om wat je als indiviu doet, maar als hele bevolkingsgroep.

Ja, daar zit wat in. Zoals je als individu met je levenswandel ´klem´ kunt komen te zitten in een toestand waar je niet op eigen kracht uit kunt komen, zo kan ook een samenleving als geheel qua ontwikkeling op een spoor zonder vertakkingen komen, misschien een verkeerd spoor. Mensen komen niet uit de lucht vallen maar komen uit een samenleving voort. Zij worden daardoor gevormd en zijn uiteindelijk een levend deel, van die samenleving die op een bepaald spoor zit.

Maar van haat kan een samenleving genezen, er zijn blijkbaar onmiddellijk zijsporen die daar vandaan leiden. Mogen we stellen dat afgoderij in dit opzicht nog veel hardnekkiger is dan haat? In dat geval mogen we het idee, van onvermijdelijkheid die voortvloeit uit hardnekkigheid, laten meewegen bij het lezen van deze teksten.
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2009, 03:42:11 pm door Paul2 »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 24, 2009, 06:06:53 pm »
Modbreak:
Enigszins opgeschoond
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 26, 2009, 09:32:49 am »
Paul2 schreef:

quote:

Op welke manier is het rechtvaardig als deze onschuldigen-bij-uitstek ter dood worden veroordeeld, voor iets dat ze nog niet gedaan (kunnen) hebben? Moeten we hier denken in termen van onvermijdelijkheid?

In Gen. 18 pleitte Abraham voor het redden van de rechtvaardigen in Sodom en Gommorra.
Uiteindelijk werd alleen Lot en zijn gezin gered met uitzondering van zijn aanstaande
schoonzoons.(19:14) Gen. 19:4 staat: van den jongste tot den oudste toe, dat huis omsingeld,
het ganse volk, van het uiterste einde af. Want ze wilden de engelen die bij Lot op bezoek
waren hebben.
Schijnbaar was er geen individu in de stad die voor G’d rechtvaardig was of die in de
toekomst ook rechtvaardig zou worden.

quote:

Er is ook goed nieuws: zodra er vrede is (en dat gaat ook daar echt een keer gebeuren) verdampt de haat als sneeuw voor de zon.

Ik denk dat er geen vrede zal komen met de “Palestijnen”. Ik ben misschien een pessimist, maar elke toenadering van de Israëlische kant leidt tot meer haat en agressie van de Palestijnen. Afgelopen zondag was er door een oplettende voorbijganger veertien tassen met explosieven gevonden om een drie verdiepingen telde winkelcentrum op te blazen. Op de Westoever zijn er checkpoints weggehaald en daarna zijn twee agenten doodgeschoten en later is er dus een aanslag verijdeld.

quote:

Duitsland en Japan hebben hele verschrikkelijke dingen gedaan in de vorige eeuw. Er kwam vrede en er kwam een nieuwe generatie die opgroeide in die vrede. Die nieuwe generatie koesterde geen haat jegens Duitsland of Japan. Samenlevingen kunnen gelukkig ook weer genezen van hun haat.

Dit is totaal niet te vergelijken met wat in het MO gebeurt. Het was Hilter die de mensen ophitsten en die oorlog wilde voeren. De gewone burgers geloofde niet dat Hilter in staat zou zijn om het land in een oorlog te storten. Ze waren te naïef. Na de WOII is er in Neurenberg een tribunaal geweest om een aantal kopstukken te veroordelen.

quote:

Offtopic: Wat betreft het huidige Israël en Gaza, denk ik dat bij alle betrokken partijen wel mensen te vinden zijn die helemaal geen vrede willen, en gelukkig ook andere mensen die dat wel willen.

Uiteraard zijn er mensen te vinden die wel vrede willen, maar dat betekend niet dat de regering dat ook wil. Vooral Hamas die de macht heeft over Gaza wil geen vrede.

quote:

De bevolking van Gaza daarentegen staat ook niet als een blok achter Hamas,
Maar als je openlijk tegen Hamas bent en je woont in Gaza dan ben je je leven niet zeker.

quote:

Trouwens, als je het midden-oosten interessant vindt, dan zul je het boek ´Het zijn net mensen´ van Joris Luyendijk zeker waarderen. Het gaat over de journalistiek in het midden oosten. Een aanrader! En nu weer ontoppic...

Die heb ik al heel lang uit. :)

quote:

Mensen komen niet uit de lucht vallen maar komen uit een samenleving voort. Zij worden daardoor gevormd en zijn uiteindelijk een levend deel, van die samenleving die op een bepaald spoor zit.
Juist precies wat ik bedoel. Wat denk je van de Islam? Als je mensen doodt in naam van je G’d?

quote:

Mogen we stellen dat afgoderij in dit opzicht nog veel hardnekkiger is dan haat?
Nee, want afgoderij en haat kan juist heel goed samen gaan, omdat ze juist in naam van hun G’d juist vreselijke dingen kunnen begaan.

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 26, 2009, 02:26:00 pm »
hallo Ilonia,

bedankt voor je reactie.

quote:

Ilonia schreef op 26 maart 2009 om 09:32:

In Gen. 18 pleitte Abraham voor het redden van de rechtvaardigen in Sodom en Gommorra.
Uiteindelijk werd alleen Lot en zijn gezin gered met uitzondering van zijn aanstaande
schoonzoons.(19:14) Gen. 19:4 staat: van den jongste tot den oudste toe, dat huis omsingeld,
het ganse volk, van het uiterste einde af. Want ze wilden de engelen die bij Lot op bezoek
waren hebben.
Schijnbaar was er geen individu in de stad die voor G’d rechtvaardig was of die in de
toekomst ook rechtvaardig zou worden.

Precies, schijnbaar, en daarom vraag ik om uitleg. Zowel in Sodom als in Jericho kwam jeugd voor, die simpelweg nog te jong was om schuldig te zijn aan wat dan ook, maar die later waarschijnlijk wel de foute levenswandel van hun ouders zouden gaan volgen. Zij zijn echter gestorven als onschuldigen, voor hun was het een soort ´pre-emptive strike´, lijkt het. Hoe kunnen we deze verhalen rechtvaardig noemen, aangezien God wel degelijk rechtvaardig is? Kan dat misschien door het begrip onvermijdelijkheid er bij te halen? De zondvloed geeft het zelfde raadsel. Zie ik iets over het hoofd?

quote:

Afgelopen zondag was er door een oplettende voorbijganger veertien tassen met explosieven gevonden om een drie verdiepingen telde winkelcentrum op te blazen. Op de Westoever zijn er checkpoints weggehaald en daarna zijn twee agenten doodgeschoten en later is er dus een aanslag verijdeld.
Dat klinkt hopeloos, inderdaad. Check ook deze link naar Amnesty International, en overweeg de mogelijkheid dat beide partijen, Hamas en Israël, verkeerde dingen op hun geweten hebben, net zoals zowel in Gaza als in Israël mensen met goede bedoelingen te vinden zijn. Vanwege dat laatste geloof ik zelf dat al deze ellende een keer voorbij zal zijn, misschien wel heel binnenkort.

http://www.amnesty.nl/voor_de_pers_artikel/44755

quote:

Dit is totaal niet te vergelijken met wat in het MO gebeurt.

Helemaal mee eens, en die vergelijking wil ik ook niet maken. Het gaat me er om dat haat op het eerste gezicht kolossaal en eeuwig kan lijken, maar dat helemaal niet is. Ik heb blijkbaar een onhandig voorbeeld gekozen, mijn excuses daarvoor.

quote:

Uiteraard zijn er mensen te vinden die wel vrede willen, maar dat betekend niet dat de regering dat ook wil. Vooral Hamas die de macht heeft over Gaza wil geen vrede.

Klopt, helaas klopt dit.  

quote:

Maar als je openlijk tegen Hamas bent en je woont in Gaza dan ben je je leven niet zeker.
Inderdaad, volgens Amnesty doet Hamas aan martelingen.

quote:

Wat denk je van de Islam? Als je mensen doodt in naam van je G’d?

Volgens mij mag je alleen iemand doden uit zelfverdediging, of verdediging van een samenleving, en dan ook alleen maar als het echt niet anders kan. Gelukkig is dat ook wat alle godsdiensten ons leren, dus inclusief de Islam.

Uit onze discussie komt trouwens een heel interessant en nieuw onderwerp tevoorschijn: vrede in het Midden-Oosten. Waarschijnlijk zijn meer forumgenoten daarin geïnteresseerd en ook nog eens heel goed op de hoogte. We kunnen hierover een nieuw topic starten, bijvoorbeeld onder Actueel. Is dat misschien een idee?  

quote:

Nee, want afgoderij en haat kan juist heel goed samen gaan, omdat ze juist in naam van hun G’d juist vreselijke dingen kunnen begaan.
Wellicht. Afgoderij is het aanbidden van iets anders dan de God van Abraham en Mozes, toch?
« Laatst bewerkt op: maart 26, 2009, 06:14:17 pm door Paul2 »

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 26, 2009, 09:21:19 pm »
Paul2 schreef:

quote:

Precies, schijnbaar, en daarom vraag ik om uitleg

Met schijnbaar bedoelde ik eigenlijk dat er geen onschuldige waren.
Ik zal het proberen je uit te leggen. In Gen: 18:20 en verder. Abraham vraagt als er nou 50 tot 5 vanaf vers 28 rechtvaardigen in de stad zijn om dan de stad niet te laten vernietigen. De enige die rechtvaardig was, waren Lot met zijn gezin en zij zijn ook gered. Als G’d wel rechtvaardigen had gevonden in de steden dan waren ze niet vernietigt.
In Jozua 6 wordt alleen de hoer Rachab met haar familie gered. Het gaat niet om dat mensen zonde begaan, maar ze zijn door en door slecht.

quote:

Hoe kunnen we deze verhalen rechtvaardig noemen, aangezien God wel degelijk rechtvaardig is?

G’d is een Justitioneel orgaan. Het gaat er hier niet om dat mensen zonde begaan, maar door en door slechte maatschappij aan het ontwikkelen is.

quote:

Dat klinkt hopeloos, inderdaad. Check ook deze link naar Amnesty International,

Ik ben niet zo gek van deze organisatie, want ze zijn erg eenzijdig.

quote:

Volgens mij mag je alleen iemand doden uit zelfverdediging, of verdediging van een samenleving, en dan ook alleen maar als het echt niet anders kan.

Je mag geen onschuldig mens doden, want anders zou een rechtbank ook geen schuldige mogen ter dood veroordelen. Je kan dit dan ook als moord bestempelen.

quote:

Gelukkig is dat ook wat alle godsdiensten ons leren, dus inclusief de Islam.
Niet mee eens. De islam leert dat je mensen mag doden in naam van hun god, vandaar dat zij ook zelf moord aanslagen plegen tegen burgers. Of het nu niet-moslims zijn of wel schijnt ook niet zoveel verschil te maken. Aanslagen in Irak bv.

quote:

Is dat misschien een idee?
Ga je gang.

quote:

Wellicht. Afgoderij is het aanbidden van iets anders dan de God van Abraham en Mozes, toch?
Opzich is de naam van een persoon niet zo relevant, want ik kan ook zeggen dat ik de G’d van Izaak of de G’d van koning David aanbidt. Afgoderij is aan voorwerpen die door mensen gemaakt zijn of aan planten, dieren, hemellichamen enz krachten toe kennen die het niet bezit.

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 27, 2009, 12:49:30 am »
Hallo Ilonia,

bedankt voor je reactie.

quote:

Met schijnbaar bedoelde ik eigenlijk dat er geen onschuldige waren.
Ik zal het proberen je uit te leggen. In Gen: 18:20 en verder. Abraham vraagt als er nou 50 tot 5 vanaf vers 28 rechtvaardigen in de stad zijn om dan de stad niet te laten vernietigen. De enige die rechtvaardig was, waren Lot met zijn gezin en zij zijn ook gered. Als G’d wel rechtvaardigen had gevonden in de steden dan waren ze niet vernietigt.
In Jozua 6 wordt alleen de hoer Rachab met haar familie gered. Het gaat niet om dat mensen zonde begaan, maar ze zijn door en door slecht.
Bedankt, dit idee is nieuw voor mij. Zonde is dus niet alleen iets wat iemand doet, of juist het achterwege laten van een goede handeling, maar ook een toestand waar iemand of een groep in kan verkeren? Of die toestand zich dan wel of niet uit in handelingen, maakt voor de toestand op zich dan helemaal niets uit, die is er gewoon. Bedoel je het zo?

quote:

G’d is een Justitioneel orgaan. Het gaat er hier niet om dat mensen zonde begaan, maar door en door slechte maatschappij aan het ontwikkelen is.

De toestand an sich, zeg maar, los van de eventuele manifestaties van die toestand?

quote:

Ik ben niet zo gek van deze organisatie, want ze zijn erg eenzijdig.

Hoe bedoel je? Vind je dat ze een blinde vlek hebben?

quote:

Je mag geen onschuldig mens doden, want anders zou een rechtbank ook geen schuldige mogen ter dood veroordelen. Je kan dit dan ook als moord bestempelen.

Wat mij betreft moet de doodstraf overal op aarde afgeschaft worden, dan maar levenslang als uiterste strafmaatregel. Alleen als het echt niet anders kan is het uit te leggen als er op iemand wordt geschoten. Om bijvoorbeeld een idioot met een bom te stoppen, die daarmee een groep burgers de dood in wilde jagen. Maar dit zijn geen simpele onderwerpen.

quote:

Niet mee eens. De islam leert dat je mensen mag doden in naam van hun god,

Is dat zo? Zit daar dan ook een bepaalde context aan vast, precieze voorwaarden waaronder dat mag? Staat dat dan ook letterlijk in de Koran? Zo ja, dan klinkt het een beetje als een arabische echo van het onderwerp van dit topic. In de bijbel staat namelijk dat God het bevel heeft gegeven aan mensen om andere mensen te doden, dus eigenlijk om te doden in naam van God. Dat (samen met het zondvloedverhaal) zat me eerlijk gezegd wel dwars. Ik ben blij dat ik mijn vragen kan stellen op dit forum, en ik vind het echt mooi dat mensen hier veel moeite nemen om mee te denken en antwoorden te formuleren.

Weet je, misschien is er ergens online wel een Koranstudie-forum, waar een topic op staat met als onderwerp: moeilijke soera´s, hoe te benaderen?    

quote:

vandaar dat zij ook zelf moord aanslagen plegen tegen burgers. Of het nu niet-moslims zijn of wel schijnt ook niet zoveel verschil te maken. Aanslagen in Irak bv.
Ja, daar noem je een duidelijk voorbeeld, inderdaad. In Irak heb je sji-iten en soennieten (spelling...) die elkaar rond bepaalde feestdagen en bedevaarten te lijf gaan.

quote:

Afgoderij is aan voorwerpen die door mensen gemaakt zijn of aan planten, dieren, hemellichamen enz krachten toe kennen die het niet bezit.
Ok, dat is duidelijk.
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2009, 01:34:29 am door Paul2 »

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 27, 2009, 10:26:16 pm »
Paul2 schreef:

quote:

Bedankt, dit idee is nieuw voor mij. Zonde is dus niet alleen iets wat iemand doet, of juist het achterwege laten van een goede handeling, maar ook een toestand waar iemand of een groep in kan verkeren? Of die toestand zich dan wel of niet uit in handelingen, maakt voor de toestand op zich dan helemaal niets uit, die is er gewoon. Bedoel je het zo?
Koning David beging een zonde toen hij overspel pleegde door met een getrouwde vrouw het bed te delen, maar hij betuigde spijt een deed het daarna nooit weer. Bij de zondevloed en Sodom en Gommorra was de hele samenleving slecht. Er was bij de wet geregeld dat je behoeftige niet mocht helpen. Daarbij kan je ook uit de tekst lezen dat heel de stad naar het huis van Lot was toe gekomen om de mannen die in Lots huis waren op te eisen. Niet een bewoner zei laat ze toch of iets dergelijks. Ik denk dat je het spreekwoord wel kent: eenmaal een dief altijd een dief. Als je voor het eerst iets steelt dan weet je dat je iets verkeerds doet, maar als je al een jaar dag in dag uit steelt dan wordt het een gewoonte en kan je er moeilijker zonder. Zodra het stelen een gewoonte is geworden dan wordt je slecht. Zodra een samenleving de gewoonte is geworden om de behoeftige aan zijn lot over te laten wordt een samenleving slecht.

quote:

Hoe bedoel je? Vind je dat ze een blinde vlek hebben?
]
Ze zijn eenzijdig als het gaat om Israel en Palestijnen.

quote:

Wat mij betreft moet de doodstraf overal op aarde afgeschaft worden, dan maar levenslang als uiterste strafmaatregel.

Niet helemaal mee eens. Wel vind ik dat je voorzichtig moet zijn met het uitvoeren van de doodstraf, maar in sommige gevallen zoals WOII bv is dat op dat moment beter denk ik om juist wel de doodstraf uit te voeren.

quote:

Is dat zo? Zit daar dan ook een bepaalde context aan vast, precieze voorwaarden waaronder dat mag?
Een leestip een boekje over de Islam van Hans Jansen. Islam voor varkens, apen, ezels en andere beesten.

quote:

Staat dat dan ook letterlijk in de Koran?
8:15-19, 9:5, 48:16

quote:

In de bijbel staat namelijk dat God het bevel heeft gegeven aan mensen om andere mensen te doden, dus eigenlijk om te doden in naam van God.
Waar staat dat? Ik kan daar zo niks mee.

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 28, 2009, 12:08:46 am »
Hallo Ilonia,

bedankt voor je reactie.

quote:

Ilonia schreef op 27 maart 2009 om 22:26
Koning David beging een zonde toen hij overspel pleegde door met een getrouwde vrouw het bed te delen, maar hij betuigde spijt een deed het daarna nooit weer.
Ja, David zondigde, maar het gaat hier dus ook over het onderwerp oprechte spijtbetuiging?

quote:

Bij de zondevloed en Sodom en Gommorra was de hele samenleving slecht. Er was bij de wet geregeld dat je behoeftige niet mocht helpen. Daarbij kan je ook uit de tekst lezen dat heel de stad naar het huis van Lot was toe gekomen om de mannen die in Lots huis waren op te eisen. Niet een bewoner zei laat ze toch of iets dergelijks. Ik denk dat je het spreekwoord wel kent: eenmaal een dief altijd een dief. Als je voor het eerst iets steelt dan weet je dat je iets verkeerds doet, maar als je al een jaar dag in dag uit steelt dan wordt het een gewoonte en kan je er moeilijker zonder. Zodra het stelen een gewoonte is geworden dan wordt je slecht. Zodra een samenleving de gewoonte is geworden om de behoeftige aan zijn lot over te laten wordt een samenleving slecht.
Ok, ja, dan zouden we misschien wel duizend jaar kunnen wachten en nog steeds geen oprechte spijtbetuiging horen uit die afgegleden samenleving. En wat dat betreft zouden we daar dus ook misschien wel geen enkele rechtvaardige aantreffen. Bedoel je dat?

quote:

Ze zijn eenzijdig als het gaat om Israel en Palestijnen.
Je maakt me wel nieuwsgierig. Vind je misschien dat ze hun aandacht onevenredig verdelen over beide partijen, of dat ze een blinde vlek hebben in hun visie op het Midden Oosten?

quote:

Een leestip een boekje over de Islam van Hans Jansen. Islam voor varkens, apen, ezels en andere beesten.

Ok, ik ga hem lezen.

quote:

8:15-19, 9:5, 48:16
Ja, je hebt helemaal gelijk. (gaan we er even vanuit dat het de bedoeling is dat de lezers geloven dat de Koran een dictee is van de wil van God) In 8:12 by the way kunnen we ook nog lezen op welke manier je dan kunt doden. Daar zaten we allemaal op te wachten, uiteraard... :/

quote:

Waar staat dat? Ik kan daar zo niks mee.

Sorry, ik had ook een vers moeten noemen. Het meest duidelijke vers daarover dat ik ken is Exodus 32:27.
In Deuteronomium hoofdstuk zeven (volken volledig met de ban slaan, check ook de wilde dieren) en in Jozua hoofdstuk zes (Jericho) komen we eigenlijk ook een soort ´heilige oorlog´ tegen. Of misschien zie ik het wel fout, vandaar dit topic. Maar het antwoord op je laatste vraag is dus Exodus 32:27.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2009, 12:24:23 am door Paul2 »

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 28, 2009, 02:54:04 pm »
Paul2 schreef:

quote:

Ja, David zondigde, maar het gaat hier dus ook over het onderwerp oprechte spijtbetuiging?

Ik weet niet of je dat zo kunt lezen, maar het gaat erom dat ook al ben je koning je niet boven de wet staat.

quote:

Ok, ja, dan zouden we misschien wel duizend jaar kunnen wachten en nog steeds geen oprechte spijtbetuiging horen uit die afgegleden samenleving. En wat dat betreft zouden we daar dus ook misschien wel geen enkele rechtvaardige aantreffen. Bedoel je dat?

Als er wel een aantal rechtvaardigen in de stad woonde dan hadden zij de bevolking kunnen oproepen om wat hier de gewoonte was inging tegen G’d. Aangezien er dus geen rechtvaardige was in de stad was er geen mogelijkheid om hen in te laten zien dat hun verkeerd bezig waren.

quote:

Je maakt me wel nieuwsgierig. Vind je misschien dat ze hun aandacht onevenredig verdelen over beide partijen, of dat ze een blinde vlek hebben in hun visie op het Midden Oosten?
Amnesty International is vaak te eenzijdig als het om Israel gaat. Maw. Ze beschuldigen Israel van misdaden tegen de menselijkheid, terwijl Israel juist probeert te voorkomen om burgerslachtoffers te maken. In het artikel staat: Their attacks resulted in the death of hundreds of children and other civilians and massive destruction of homes and infrastructure,” said Donatella Rovera who headed Amnesty International's fact-finding mission to southern Israel and Gaza.
Maar in Gaza weet je niet wie nou burger is en wie nou militant is. Daarbij worden kinderen misbruikt door Hamas om op de uitkijk te staan en als levend schild. De titel van het stuk staat dan Israel Palestijnen bezet, maar Gaza wordt niet bezet door Israel. In 2005 heeft Israel zich teruggetrokken uit Gaza. Dat bedoel ik met eenzijdig.

quote:

Ja, je hebt helemaal gelijk.

Eigenlijk wou ik dat ik dat niet had, maar ja.

quote:

Maar het antwoord op je laatste vraag is dus Exodus 32:27.
Er wordt bij mij verwezen naar exodus 22:19 in de Choemas. Hier krijgen de Levieten toestemming om mensen die zich bezig houden met afgoderij terecht te laten staan. De straf op afgoderij is doodstraf. Dit is dus geen heilige oorlog, maar uitvoeren van straffen.

quote:

In Deuteronomium hoofdstuk zeven (volken volledig met de ban slaan, check ook de wilde dieren)
Als jij heel hoofdstuk 7 leest dan lees je dat het gaat om afgoderij. Omdat de Kanaanieten aan afgoderij deden, was dat de reden dat zij niet samen met Israel in 1 land konden leven. Dit is mi geen vorm van heilige oorlog. Over wilde dieren in de ban slaan lees ik niks, maar ik denk dat je verkeerd de tekst leest.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 30, 2009, 09:23:44 am »
Modbreak:
Posts over ' verbond' en de tekst uit Hosea nu verplaatst naar een nieuw topic in CL over een eventueel verbond met Adam
Priscilla en Aquila in "Had God met Adam ook een verbond gesloten?"
Nu terug naar het onderwerp.
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2009, 02:23:22 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 30, 2009, 04:41:21 pm »
hallo Ilonia,

bedankt voor je reactie.

quote:

Ilonia schreef op 28 maart 2009 om 14:54

Ik weet niet of je dat zo kunt lezen, maar het gaat erom dat ook al ben je koning je niet boven de wet staat.

Duidelijk, helemaal mee eens.

quote:

Als er wel een aantal rechtvaardigen in de stad woonde dan hadden zij de bevolking kunnen oproepen om wat hier de gewoonte was inging tegen G’d. Aangezien er dus geen rechtvaardige was in de stad was er geen mogelijkheid om hen in te laten zien dat hun verkeerd bezig waren.

Ok, duidelijk.

Een oud-collega van me had het soms over Jona en de stad Nineve. De stad had een totaal andere cultuur en traditie dan Israël, maar die mensen voelden uiteindelijk wel goed aan hoe hun eigen vork verkeerd in de steel zat. Zij veranderden hun levenswandel en bleven gespaard. Diezelfde collega vroeg me of ik enig idee had hoeveel Rachabs er wel niet waren, los van die ene waarover is geschreven. Dat vond ik een hele supercoole opmerking.

Het moeilijke van dit samenlevings-denken (voor zover ik het begrijp) is dat er in iedere samenleving een groep is die je nog niets kunt aanrekenen, maar die wel deelt in de consequenties van de fouten van anderen, denk aan de jongste jeugd van Jericho. Dit delen in vervelende consequenties is meestal wel betreurenswaardig maar voor de hand liggend. Wanneer de consequenties bestaan uit iets waar God achter staat, dan is het veel minder voor de hand liggend dat ook onschuldigen daarin delen. Die onschuldigen zijn er namelijk altijd wel, zolang er mensen zijn die jong genoeg zijn.
Mijn innerlijk kwartje is dus nog steeds bezig met vallen.

quote:

Amnesty International is vaak te eenzijdig als het om Israel gaat. Maw. Ze beschuldigen Israel van misdaden tegen de menselijkheid, terwijl Israel juist probeert te voorkomen om burgerslachtoffers te maken. In het artikel staat: Their attacks resulted in the death of hundreds of children and other civilians and massive destruction of homes and infrastructure,” said Donatella Rovera who headed Amnesty International's fact-finding mission to southern Israel and Gaza.
Maar in Gaza weet je niet wie nou burger is en wie nou militant is. Daarbij worden kinderen misbruikt door Hamas om op de uitkijk te staan en als levend schild.
Al zijn de achterliggende bedoelingen nog zo goed, fouten (van beide partijen) moeten gewoon worden onderzocht.

quote:

De titel van het stuk staat dan Israel Palestijnen bezet, maar Gaza wordt niet bezet door Israel. In 2005 heeft Israel zich teruggetrokken uit Gaza.

Dan is het een slechte titel.

latere toevoeging:
Volgens mij bedoelen ze met de term ´Israel/Occupied Palestinian Territories´ namelijk datgene wat volgens sommige mensen simpelweg als ´Israël´ is te omschrijven. Laatstgenoemde heeft in de jaren ´60 toch gebieden veroverd op buurlanden? In plaats van deze gebieden terug te geven worden ze nog steeds bezet. Er staat ook alleen maar een Israëlische vlag boven het artikel. Geen Palestijnse en geen Amerikaanse vlaggen, hoewel die beide landen ook worden genoemd. Daarom denk ik dat ze met ´Israel/Occupied Palestinian Territories´ op een voorzichtige manier naar Israël verwijzen, puur als landsaanduiding, en niet naar het wel of niet bezet zijn van Gaza. Maar ja, een goede titel hoeft niet te worden geïnterpreteerd, dus de redactie verdient deze keer geen appelkoek bij de koffie.

quote:

Dat bedoel ik met eenzijdig.

Ok, bedankt voor je uitleg.

quote:

Eigenlijk wou ik dat ik dat niet had, maar ja.
ik ken dat gevoel...

quote:

Er wordt bij mij verwezen naar exodus 22:19 in de Choemas. Hier krijgen de Levieten toestemming om mensen die zich bezig houden met afgoderij terecht te laten staan. De straf op afgoderij is doodstraf. Dit is dus geen heilige oorlog, maar uitvoeren van straffen.
Check, duidelijk verhaal. Die vorm van rechtspraak geldt dus niet alleen binnen Israël maar ´mocht´ door Israël ook op andere volkeren worden toegepast?

quote:

Als jij heel hoofdstuk 7 leest dan lees je dat het gaat om afgoderij. Omdat de Kanaanieten aan afgoderij deden, was dat de reden dat zij niet samen met Israel in 1 land konden leven. Dit is mi geen vorm van heilige oorlog.
Ja, het gaat onder andere om afgoderij. Maar wat ook opvalt aan deze tekst, is het element van etnische zuivering (voorzichtige woordkeuze), welke blijkt uit verzen 1 en 2. Er moet een land worden aangevallen, veroverd en uitgemoord (volledig met de ban slaan), de argumenten daarvoor zijn godsdienstig. Dit lijkt toch wel veel op een heilige oorlog?

quote:

Over wilde dieren in de ban slaan lees ik niks, maar ik denk dat je verkeerd de tekst leest.

Nee, let op de komma, ik bedoel ook vers 22 welke uiteindelijk weer terugslaat op het begin van hoofdstuk zeven. Het begrip ´volledig met de ban slaan´ haal ik uit vers twee, die term betekent volgens de Groot Nieuws bijbel zoveel als ´radicaal uitroeien´. Het uitroeien (van de zeven volkeren uit vers 1) moest volgens vers 22 op zo´n manier worden uitgevoerd, dat er geen probleem met (aasetende?) wilde dieren zou ontstaan. Tsja.

Dit zijn hele harde bijbelteksten. Aan de andere kant zijn de godsdiensten die bezig zijn met onder andere deze teksten, bijzonder vredelievend. Er zit dus een vertaalslag, traditie, uitleg of ... tussen wat er letterlijk staat en wat er in het echt leeft. Dat beetje extra, daar gaat het me om.
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2009, 01:58:28 pm door Paul2 »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 30, 2009, 05:17:24 pm »
Paul,
Vergeet ook niet wat God in Genesis al tegen Abraham had gezegd: pas als de maat van de ongerechtigheid van die volkeren vol is, zal uw nageslacht hier terugkeren (Genesis 15:16).
Dat die 'heilige oorlog' een keerzijde heeft, zie je ook in Deut 8:

quote:

19 Maar het zal geschieden, indien gij de HERE, uw God, te enen male vergeet en andere goden achterna loopt, hen dient en u voor hen nederbuigt – ik betuig heden tegen u, dat gij voorzeker zult omkomen; 20 evenals de volken, die de HERE doet omkomen om uwentwil, zult ook gij omkomen, omdat gij naar de stem van de HERE, uw God, niet wildet luisteren.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 31, 2009, 12:00:50 am »
Hoi Paul,

om meer duidelijkheid te krijgen rond het idee van zonde, genade en verlossing kan ik je aanraden om de brief aan de Romeinen te lezen. Hoewel het soms pittige materie is, zet Paulus hier helder uiteen wat zonde is, wat de rol van de wet is en hoe genade en verlossing door Jezus daarop 'inspelen'.

Als ik een voorbeeld mag geven: in Romeinen 5 geeft Paulus aan dat in Adam de hele mensheid gezondigd heeft. Zo is ook door één mens, Jezus Christus, de verlossing van de zonde gekomen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Harm
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 31, 2009, 04:16:29 pm »
hallo Harm en E-line,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik moet er even op broeden, want dit is geen simpele materie, maar ik kom er zeker op terug.
Tot die tijd: alle goeds.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 31, 2009, 06:37:15 pm »
Paul2, wil je mijn reactie ook nog lezen? Staat nu in het afgesplitste topic van P&A.

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 31, 2009, 10:12:38 pm »
Paul2

quote:

Het moeilijke van dit samenlevings-denken (voor zover ik het begrijp) is dat er in iedere samenleving een groep is die je nog niets kunt aanrekenen, maar die wel deelt in de consequenties van de fouten van anderen, denk aan de jongste jeugd van Jericho.

Maar Joden hebben 2000 jaar in ballingschap geleefd en komt eigenlijk op het zelfde neer als de aangehaalde teksten.

quote:

Al zijn de achterliggende bedoelingen nog zo goed, fouten (van beide partijen) moeten gewoon worden onderzocht.

Maar waarom wel voor Israel een onderzoek instellen naar vermeende oorlogsmisdaden en niet voor Hamas?

quote:

latere toevoeging:
Volgens mij bedoelen ze met de term ´Israel/Occupied Palestinian Territories´ namelijk datgene wat volgens sommige mensen simpelweg als ´Israël´ is te omschrijven.
Klopt, maar zij dienen onafhankelijk te zijn.

quote:

Laatstgenoemde heeft in de jaren ´60 toch gebieden veroverd op buurlanden? In plaats van deze gebieden terug te geven worden ze nog steeds bezet.
En wie viel Israel aan? Wie wilde Israel de zee in drijven?

quote:

Check, duidelijk verhaal. Die vorm van rechtspraak geldt dus niet alleen binnen Israël maar ´mocht´ door Israël ook op andere volkeren worden toegepast?

De regels voor afgoderij is geldt voor ieder mens.

quote:

Dit lijkt toch wel veel op een heilige oorlog?
Een heilige oorlog is volgens mij dat je geloof wilt opleggen aan de inwoners van die land. Dat deed Israel niet. Wel was er nog een mogelijkheid voor de volken waar om het gaat af te zien van afgoderij en zich aan de 7 universele wetten van de mens te houden, maar zij hoefde geen Jood te worden.

quote:

Het uitroeien (van de zeven volkeren uit vers 1) moest volgens vers 22 op zo´n manier worden uitgevoerd, dat er geen probleem met (aasetende?) wilde dieren zou ontstaan. Tsja.
Dus niet te lang onbeheerd laten. Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met harde tekst.

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 01, 2009, 10:50:25 am »
Hallo Ilonia,

bedankt voor je reactie.

quote:

Ilonia schreef op 31 maart 2009 om 22:12

Maar Joden hebben 2000 jaar in ballingschap geleefd en komt eigenlijk op het zelfde neer als de aangehaalde teksten.
Dat klopt. De nuance die ik wil aanwijzen zit hem in de Goddelijke inmenging in de zaak. Als een paar mensen iets stoms doen met vuurwerk ofzo, en een heel flatgebouw brandt af, dan lijden veel mensen onder de consequenties van deze fout, ook de onschuldigen. Het is niet zo dat God dan heeft besloten dat het flatgebouw moet afbranden. Dat is nu alleen maar een consequentie van menselijk handelen, in plaats van een besluit dat om uitleg vraagt.

quote:

Maar waarom wel voor Israel een onderzoek instellen naar vermeende oorlogsmisdaden en niet voor Hamas?

Maar dat zeg ik toch ook? ... fouten (van beide partijen) moeten gewoon worden onderzocht.  
Het artikel heet ´Evidence of misuse of US-weapons reinforces need for arms embargo´ en gaat vooral over het gebruik van door Amerika geleverde wapens, en Amerika levert geen wapens aan Hamas. Het artikel gaat dus over het stoppen van wapenhandel tussen twee landen, en de redenen daarvoor. Ik heb dit artikel toen geciteerd omdat hierin zowel Hamas als Israël van fouten worden beschuldigd, in plaats van dat alle kwaad uitsluitend aan Palestijnse zijde wordt toegekend. Een paar posts terug vond ik het zinvol om die nuance aan te brengen.

In dit ene artikel staat dus ook geen precies overzicht van alle zaken die Amnesty  aan beide kanten van de Gaza-grens zou willen onderzoeken. Over die totale `verlanglijst` van te onderzoeken onderwerpen kan ik aan de hand van dit ene artikel geen uitspraak doen, dus ook niet of die lijst wel of niet evenwichtig is.

quote:

Klopt, maar zij dienen onafhankelijk te zijn.
Dat klopt. En daarom hadden ze een andere titel moeten schrijven. Je hebt gelijk.

quote:

In deze geschiedenis van meer dan zestig jaar kan ik niet aanwijzen wie er (in schoolpleitermen) begonnen is. Maar Hamas is hoe dan ook misdadig, zij hebben als doel de vernietiging van de staat Israël en streven dat doel actief na. Er zijn gelukkig nog meer partijen aan Palestijnse zijde. Het beschieten van burgers is altijd fout, ongeacht wie het doet of wat er aan vooraf ging.

quote:

De regels voor afgoderij is geldt voor ieder mens.
Ok, duidelijk.

quote:

Een heilige oorlog is volgens mij dat je geloof wilt opleggen aan de inwoners van die land. Dat deed Israel niet. Wel was er nog een mogelijkheid voor de volken waar om het gaat af te zien van afgoderij en zich aan de 7 universele wetten van de mens te houden, maar zij hoefde geen Jood te worden.
Dat klinkt heel goed. De mogelijkheid die je noemt om af te zien van afgoderij is dus blijkbaar helaas niet genomen, en daarna pas volgt de geschiedenis van de veroveringen.

quote:

Dus niet te lang onbeheerd laten. Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met harde tekst.

Onder andere dit snap ik niet: (Dt.7:22)
22 Wanneer hij die volken voor u op de vlucht drijft zal hij dat geleidelijk doen. U moet hen niet in één keer uitroeien, anders krijgt u te maken met grote aantallen roofdieren.

... die het vee komen opeten dat de oorspronkelijke bewoners van het land achterlaten. In gedachten zag ik al slagvelden na de strijd, met raven en vossen overal, de bekende middeleeuwse toestanden die je krijgt als je (bijvoorbeeld) een stad wél in een keer uitroeit. (misschien heb ik teveel niet-evangelische gitaarmuziek geluisterd ;) ) Het stelt me gerust dat het hier alleen maar om vee gaat. Maar nu hebben we nog wel een ander probleem: het is volgens de logica van deze tekst dus belangrijker dat het `nieuw verworven bezit´ in goede staat verkeert, dan dat de oorspronkelijke bewoners als mensen worden behandeld.
Wat ik ook heel hard vind, is dat er volgens verzen 1 en 2 een uitroeiïngsoorlog moet plaatsvinden. (Dt. 7:1,2)

1 Straks zal de HEER, uw God, u naar het land brengen dat u in bezit zult nemen en veel volken voor u op de vlucht jagen: de Hethieten, de Girgasieten, de Amorieten, de Kanaänieten, de Perizzieten, de Chiwwieten en de Jebusieten – zeven volken die groter en machtiger zijn dan u. 2 Wanneer de HEER, uw God, u de overwinning op hen schenkt, moet u hen doden. U mag geen vredesverdrag met hen sluiten en hen niet sparen.

Misschien lees ik ook dit verkeerd. Misschien is het wel helemaal geen bevel tot wat dan ook, maar een soort vermaning. Wat er letterlijk staat is immers helemaal niet gebeurd in het boek Jozua. Misschien is een andere gebeurtenis, de aanval op Jericho, ook niet historisch helemaal waar, maar heeft die tekst een bepaalde functie die ik zelf niet begrijp?
« Laatst bewerkt op: april 01, 2009, 03:17:58 pm door Paul2 »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 01, 2009, 12:08:27 pm »
De teksten waar jij moeite mee hebt Paul2, zijn in een periode geschreven welke aangeduid werd met de duisternis.

Jes 9,1    
Het volk, dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien; over hen, die wonen in het land van de schaduw des doods, zal een licht schijnen.

De dood was door Adam in de wereld gekomen en het O.T. gaat over het volk in de schaduw des doods. De eerste mens kreeg kennis van de zonde door te zondigen en die kennis heeft hij doorgegeven aan zijn nakomelingen met alle gevolgen van dien.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 01, 2009, 12:10:55 pm »

quote:

Ilonia schreef op 31 maart 2009 om 22:12:
Misschien dezelfden die Jozef, de zoon van Israël in de put deden? ;)

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: april 01, 2009, 12:17:57 pm »
hallo Mohammed,

bedankt voor je reactie.

Duister zijn de teksten zeker...
Ik begrijp niet goed wat het begrip zonde inhoud. Het heeft iets met vrijheid te maken, maar als mens lukt het ook weer niet om niet te zondigen, hoe hard we daar ook naar streven. Ik moet echt eens mijn huiswerk gaan maken, en de lees-adviezen van E-line en Ursa moet ik nog opvolgen.  

Aan de andere kant, Jezus wordt ook wel eens de nieuwe Adam genoemd, toch?
« Laatst bewerkt op: april 01, 2009, 12:20:48 pm door Paul2 »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: april 01, 2009, 12:35:12 pm »
Klopt, alleen schoot Jezus in tegenstelling tot de eerste Adam niet te kort. Feit is dat Jezus het Licht in de duisternis was en is, dus wanneer men ontkent dat het duister duister is, op welke gronden is het Licht dan Licht?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: april 01, 2009, 01:03:11 pm »
Dat Jezus de nieuwe mens wordt genoemd, kun je vinden in 1 Kor 15 (overigens een hoofdstuk dat goed bij Pasen past!)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: april 01, 2009, 01:07:58 pm »

quote:

mohamed schreef op 01 april 2009 om 12:35:
Klopt, alleen schoot Jezus in tegenstelling tot de eerste Adam niet te kort. Feit is dat Jezus het Licht in de duisternis was en is, dus wanneer men ontkent dat het duister duister is, op welke gronden is het Licht dan Licht?
Het OT is niet enkel duisternis. Wel zie je in het OT het failliet van de mens en de diepte van Gods toorn over de zonde heel duidelijk. In het OT was Jezus ook aanwezig, alleen dan verborgen. Vanuit het NT kun je dat terugzien. Dat God zich met het volk Israël bemoeide, dat Hij van dat volk zíjn volk wilde maken, dat was alleen mogelijk omdat het licht dat in het NT duidelijk schijnt, ook al schemerde in het OT.

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: april 01, 2009, 01:40:57 pm »
hallo E-line,

bedankt voor je reacties.

Deuteronomium 8:19,20 beschrijft dat Israël in de problemen zou komen, als ze de HEER hun ruggen toekeren. Komen deze problemen voort uit die eventuele ongehoorzaamheid zelf, zoals een huis afbrandt omdat iemand met lucifers speelt? Die vrij subtiele mogelijkheid wordt door de tekst opengelaten.

De volheid van de maat van de zonde, dat begrip begrijp ik niet. De ´maximaal denkbare´ straf (oorlog, dood) kan pas worden opgelegd na de ´maximaal denkbare´ mate van overtreding, en geen dag eerder. Een straf moet namelijk in verhouding staan tot het vergrijp. Nu rijst de vraag waarom dan niet eerder is gestraft, voordat de maat vol was, en dus met een niet-maximale straf. Of misschien is dat ook wel gebeurd met de Hethieten, de Girgasieten, de Amorieten, de Kanaänieten, de Perizzieten, de Chiwwieten en de Jebusieten, maar lezen we het niet? Net als de vele Rachabs waar we niet over lezen, naast die ene die we wel kennen?

(ik beken: de Romeinenbrief moet ik nog lezen, sorry...)
« Laatst bewerkt op: april 01, 2009, 01:57:50 pm door Paul2 »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: april 01, 2009, 02:26:01 pm »
Niet eens met Mohammed; het oude verbond komt ook van God.

Wat betreft Deuteronomium 7 wil ik het radicaal stellen: het was nodig de volken in Kanaän uit te roeien voor de komst van de Messias. Mozes geeft dan ook het risico aan: als deze volken blijven leven zal Israël zich met hen vermengen en hun goden gaan dienen. Dat is eigenlijk ook precies wat er gebeurt, omdat de Israëlieten de opdracht niet compleet uitvoeren. Constant gebeurt het dat het volk afdrijft en naast God of in plaats van God inheemse goden gaat dienen. Denk bijv. aan de vruchtbaarheidspalen ter ere van Baäl die in verschillende Bijbelboeken aan de orde komen.

Er valt nog heel wat te zeggen over deze materie, maar voordat ik dat doe moet ik me er zelf maar eens in verdiepen (voor ik al te boude dingen ga roepen).
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: april 01, 2009, 03:25:38 pm »
Shalom Ursa!
ook alle andere lezers: vrede zij met u

Deze link leidt naar een soort review-artikel:

http://www.studiebijbel.n...-en-geweld-in-het-ot.html

Dit is behoorlijk ingewikkelde materie, door een soort bijbelstudie-stichting bijeengebracht. Op het eerste gezicht zit het verhaal heel goed in elkaar.

Ik ben benieuwd wat je er van vindt.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: april 01, 2009, 03:35:37 pm »
dat artikel ziet er best goed uit, geeft inderdaad aardig de achtergronden weer.

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: april 01, 2009, 10:43:19 pm »
Paul2
Ik vind het artikel niet zo denderend, maar ik denk dat het voor jou misschien wel wat vragen beantwoord. Wat in het artikel wordt genoemd is dat het in eerste instantie om de Cham zoon van Noach gaat. Gen. 9:22
Dus totdat Israel het land binnentrekt zit daar een paar honderd jaar tussen.