Auteur Topic: Hoogleraar vraagt om meer toegepaste wetenschap  (gelezen 2297 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Hoogleraar vraagt om meer toegepaste wetenschap
« Gepost op: maart 12, 2009, 09:53:03 pm »
Arie Dijkstra heeft onlangs het adjunct hoogleraarschap sociale psychologie, gezondheid en ziekte aanvaardt aan de Rijks Universiteit Groningen. Tijdens zijn intreerede heeft hij beweerd dat alle grote ontdekkingen zijn gedaan. Hij pleit er dan ook voor om ons meer te richten op toegepaste wetenschap.

Het is mij wat onduidelijk of hij hiermee alleen zijn vakgebied bedoelt (of in ieder geval voornamelijk) of de wetenschap in het algemeen.

In bepaalde artikelen, zoals hier in Elsevier, wordt het vrij algemeen gebracht. Het is wel grappig vind ik om te zien hoeveel verontwaardigde reakties er dan komen. Wij willen blijkbaar niet dat we nu wel zo ongeveer alles weten. En sommigen verwachten nog wel hèèl veel van de wetenschap.

Ook hier wordt het vrij algemeen gesteld:

quote:

Dijkstra is het dit keer menens met het al vaker aangekondigde ‘einde van de wetenschap’. Wie denkt dat daar nog aan revolutionaire ontdekkingen wordt gewerkt, heeft niet goed gekeken. “Het is naïef om te denken dat de grote ontdekkingen maar dóór zullen gaan. Je kunt de fysieke realiteit door veel brillen bekijken, maar het aantal zinvolle paradigma’s is niet oneindig.”
Met andere woorden: “Wat binnen de muren van de universiteit een revolutie lijkt, is van een afstandje beschouwd hooguit een rimpel in de vijver.”
Maar volgens het Nederlands Dagblad lijkt het alleen over zijn eigen vakgebied te gaan.

Hij is ook nog op de radio zelf te beluisteren. Daarin spreekt hij eigenlijk alleen over zijn eigen vakgebied, dus het ND heeft het blijkbaar goed aangevoeld.

Ik vind zijn boodschap (als geïnteresseerde leek) best heel overtuigend en nuchter. Veel huidig wetenschappelijk onderzoek zou niet zo relevant zijn. Daarbij wordt nagelaten om de kennis die er is toe te passen. En in de keuzen voor wetenschappelijk onderzoek wordt te weinig gekeken naar het nut ervan voor de maatschappij.

Waar hij aan denkt bij het toepasbaar maken van wetenschappelijke bevindingen is bijvoorbeeld het effectief 'lokken' van mensen tot gezond gedrag. Natuurlijk roept dat de vraag op of de overheid wel zou moeten betuttelen, ook al is het ‘in het verborgene’. Maar aan de andere kant, als nu wel heel veel geld gestopt wordt in het bestrijden van roken bijvoorbeeld, maar we benutten te weinig de kennis die er is over het ‘hoe zo’n verslaving nou werkt als je kijkt naar het psyche van de mens’, dan is het ook wel jammer van het geld.

Als je de stelling wel breder neemt dan zijn eigen vakgebied, wat hij volgens sommige artikelen dus wel lijkt te doen, dan zou je je bijvoorbeeld af kunnen vragen of we nog wel naar de maan moeten en we dat geld niet in andere, gelijk toepasbare onderzoeken moeten steken.

Of vinden jullie het helemaal niet zo’n dilemma? Overdrijft de man? Of zou het echt alleen maar in zijn eigen vakgebied gelden?

Verder: ik heb zelf vaak gedacht en gezegd: zoveel veranderingen als er in de 20e eeuw waren in het dagelijkse leven door verschillende ontdekkingen, zullen wij vast niet meemaken in de 21e eeuw. Hoe denken jullie daar over? En dan bedoel ik dat ik niet zo snel vliegende automobielen verwacht of het kunnen verplaatsen in tijd en ruimte van mensen en alles wat daar op lijkt. Want als de ontwikkelingen in onze eeuw net zo snel zouden gaan als in de vorige, ga je toch aan dit soort dingen denken?
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2009, 09:55:00 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 12, 2009, 11:38:30 pm »

quote:

mirt schreef op 12 maart 2009 om 21:53:
Arie Dijkstra heeft onlangs het adjunct hoogleraarschap sociale psychologie, gezondheid en ziekte aanvaardt aan de Rijks Universiteit Groningen. Tijdens zijn intreerede heeft hij beweerd dat alle grote ontdekkingen zijn gedaan. Hij pleit er dan ook voor om ons meer te richten op toegepaste wetenschap.

Ooit mocht ik een afscheidscollege bijwonen (ik als eerste jaars technische natuurkunde aan de TU/e) van een prof die wat herinneringen ophaalde. Die vertelde hoe hij als jong broekie te horen kreeg dat hij maar geen natuurkunde moest gaan studeren, want de natuurkunde gold zo ongeveer als "af". Alle grote ontdekkingen waren wel gedaan.

(Voor wie een beetje thuis is in wat de afgelopen pakweg 40 jaar aan grote dingen zijn gedaan in de fysica is de grap wel duidelijk, neem ik aan)
So sue me!

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 13, 2009, 09:38:46 am »
Ik vind dat wel een logische uitvloeisel van een populaire denkwijze van deze tijd. "We weten nu hoe het zit, jongens." Onderschatting van de geschiedenis, overschatting van jezelf? Die houding kom ik veel tegen vandaag de dag.

Ik denk dat we ons gaan vervelen als we niets meer te ontdekken hebben  :+

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 13, 2009, 09:59:59 am »
Het is moeilijk in het algemeen hier iets over te zeggen. Want de verschillende takken van de wetenschap verschillen nogal lijkt me in de mate waarin het toepasbaar wordt gemaakt. Biologie is bijvoorbeeld veel minder op toepassing gericht dan geneeskunde.

Ik snap nog steeds niet trouwens of die hoogleraar zelf zijn uitspraken zo algemeen heeft bedoeld, waartegen dan natuurlijk een heleboel valt in te brengen, of dat de media dat gedaan hebben.

Op zich vind ik het soms overdreven protest tegen het idee dat we misschien niet heel veel verder komen in onderzoek, dat dat moment eenkeer komt wel interessant. Het hoeft niet zo te zijn, dat bedoel ik niet. Maar de reaktie erop is ook al het onderzoeken waard.

Ik denk zelf (en dat lijkt me best heel verstandig om daar aandacht aan te besteden) dat hij meer bedoelt dat we moeten kijken naar de verhouding wetenschappelijk onderzoek puur om de wetenschap en wetenschap gericht op toepassing. Hij noemt ook gewoon heel praktisch het geld dat in onderzoek gestoken wordt. Wat je in de ene vorm stopt aan geld, kun je niet in de ander vorm stoppen. Het lijkt me heel verantwoordelijk om je daar bewust van te zijn.

Als hij het alleen over zijn eigen vakgebied zou hebben, snap ik het trouwens ook niet helemaal. Ik heb het idee dat er juist wel heel veel wordt toegepast aan kennis vanuit de sociale psychologie. Maar ik neem aan dat hij het beter weet dan ik. En dat het misschien een punt van zorg is dat er zoveel geld gaat naar onderzoeken waar niet echt iets mee gebeurd.

Iets anders, wat hier maar zijdelings mee te maken heeft volgens mij, is dat bedrijven soms zoveel geld in onderzoek steken, wat soms meer hun eigen belang dient, dan het algemeen maatschappelijk belang. Nou zal dat heel vaak waarschijnlijk helemaal niet erg zijn, maar ik heb wel een mening over het farmaceutische en dat is dat het daarmee niet helemaal snor zit.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 13, 2009, 10:01:29 am »

quote:

rkdiak schreef op 12 maart 2009 om 23:38:
[...]

Ooit mocht ik een afscheidscollege bijwonen (ik als eerste jaars technische natuurkunde aan de TU/e) van een prof die wat herinneringen ophaalde. Die vertelde hoe hij als jong broekie te horen kreeg dat hij maar geen natuurkunde moest gaan studeren, want de natuurkunde gold zo ongeveer als "af". Alle grote ontdekkingen waren wel gedaan.

(Voor wie een beetje thuis is in wat de afgelopen pakweg 40 jaar aan grote dingen zijn gedaan in de fysica is de grap wel duidelijk, neem ik aan)
Ook in de afgelopen 20 jaar, want jij bent nog geen 60?

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 13, 2009, 10:10:08 am »

quote:

mirt schreef op 13 maart 2009 om 10:01:
[...]

Ook in de afgelopen 20 jaar, want jij bent nog geen 60?

Mijn leeftijd heeft er weinig mee te maken. Het gaat me slechts om het gegeven dat het een nogal terugkerend verschijnsel is, die wetenschappers die komen vertellen dat we nu zo ongeveer alles wel weten. En even later zie je dan weer grote doorbraken.

Arie Dijkstra zal een slimme kerel zijn, maar ik vind dergelijke uitspraken lachwekkend naief.
So sue me!

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 13, 2009, 10:28:16 am »

quote:

mirt schreef op 13 maart 2009 om 09:59:
Ik denk zelf (en dat lijkt me best heel verstandig om daar aandacht aan te besteden) dat hij meer bedoelt dat we moeten kijken naar de verhouding wetenschappelijk onderzoek puur om de wetenschap en wetenschap gericht op toepassing. Hij noemt ook gewoon heel praktisch het geld dat in onderzoek gestoken wordt. Wat je in de ene vorm stopt aan geld, kun je niet in de ander vorm stoppen. Het lijkt me heel verantwoordelijk om je daar bewust van te zijn.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik ben geen wetenschapper, maar soms lees je in de media berichtjes over wetenschappelijk onderzoek waarvan je je afvraagt: was dat nou nodig?

Het is inderdaad moeilijk om in algemene termen te spreken, maar ik moest terugdenken aan een paar gesprekken die ik in de afgelopen tijd heb gehad, onder andere over evolutie, en iets stoorde me aan die gesprekken. Een soort van pretentieuze houding (ten opzichte van mensen die vroeger leefden). Toen ik de openingspost las, wist ik opeens wat het was dat me stoorde.

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 13, 2009, 11:01:47 am »
Ach, mensen zijn toch veel te nieuwsgierig om zaken niet te onderzoeken. En zolang er mensen zijn met nieuwe interessante ideeen is er wat mij betreft voldoende reden om er aandacht aan te besteden. In die zin zal de tijd het leren, want als er geen nieuwe ideeen meer ontstaan, dan valt er ook niks meer te onderzoeken.
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 13, 2009, 11:54:01 am »
En voor wat betreft zijn pleidooi over meer aandacht voor toegepaste wetenschap, daar ben ik eigenlijk wel voor. Hier een mooi recent staaltje (uit het NRC van afgelopen dinsdag):

"Wie in zijn bedrijf of huis zo weinig mogelijk bekabeling wil hebben, kent de oplossing: draadloze schakelaars. Als je die indrukt, versturen ze een radiosignaaltje naar een ontvanger, en die zet de lamp aan. Een mooi systeem, met één nadeel: in al die schakelaars zit een batterij die het zendertje van stroom voorziet. Die batterij raakt op, en dan gaat de lamp niet meer aan.

Voor dat probleem heeft het Duitse bedrijf EnOcean de remedie: de mens als energiebron. Wie op hun lichtknopjes drukt, bedient een dynamootje dat vlak achter de drukknop is gemonteerd. Dat dynamootje produceert het elektrisch stroompje waarmee het zendertje zijn werk kan doen."
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 13, 2009, 12:49:40 pm »
Intuïtief vind ik kennis in zichzelf een goed iets, ik kan het alleen niet beargumenteren... dus onderzoek puur om dingen te weten te komen vind ik niet iets om af te schrijven, maar waarom...?
Bombus terrestris Reginae

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 13, 2009, 01:40:10 pm »
De mens moet nou eenmaal weten zich ontwikkelen. Als je het in het zicht van evolutie bekijkt, het recht van de sterkste wordt bij mensen voornamelijk bepaald door de mate van intelligentie. Investeren in wetenschap is een zwaar onderschat machtsmiddel het land met de meest hoogwaardige technologie zal automatisch ook een welvarende en machtiger land zijn, dat is de reden dat landen onderwijs altijd zo hoog in het vaandel hebben staan en de reden dat landen die puur gefixeerd zijn op militarisme uiteindelijk bedrogen uitkomen, omdat ze nou eenmaal over een technisch minderwaardige legermacht beschikken.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 13, 2009, 01:42:38 pm »
@rkdiak, ik had te haastig je bericht gelezen. De leeftijd van die prof, daar ging het natuurlijk om. Beetje dom.

Uit een persbericht van de universiteit zelf:

quote:

De meerwaarde van wetenschappelijk onderzoek wordt steeds kleiner. Alle grote ontdekkingen zijn al gedaan; de meeste nieuwe theorieën bieden niet meer dan verfijningen van bestaande theorieën.

Dat is inderdaad wel heel absoluut gesteld: àlle grote ontdekkingen zijn al gedaan. Nieuwe theorieën zijn of niet zo groot, of ze zijn eigenlijk een verfijning van bestaande.

quote:

De groeiende maatschappelijke druk op universiteiten om toegepast onderzoek te doen is daarom terecht.

Er is groeiende maatschappelijke druk om toegepast onderzoek te doen. Arie Dijkstra heeft zich er mee bezig gehouden of dat terecht is of niet.
Dus misschien heeft hij gewoon wel als sociaal psychologisch wetenschapper gekeken naar de totale wetenschap. Ik snapte al niet hoe hij zulke algemene uitspraken over de wetenschap kon doen. Maar ik snap dat meer als hij zich bezig houdt met het aspect van een bepaalde maatschappelijke druk op de wetenschap in het algemeen. Wat voor wetenschapper moet je daarvoor nemen om daar wat mee te doen? Ja, misschien inderdaad wel een sociaal psychologische... Als is dat misschien ook wel weer een beetje teveel last op de schouder van zo iemand alleen.

quote:

Dit stelt prof.dr. Arie Dijkstra in zijn oratie bij de aanvaarding van zijn ambt als adjunct-hoogleraar Sociale Psychologie van Gezondheid en Ziekte aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij vindt dat ook zijn eigen vakgebied aan dit inzicht conclusies moet verbinden.

òòk zijn eigen vakgebied, hij sprak dus inderdaad over heel de wetenschap...

quote:

Het is niet voor het eerst dat het einde van de wetenschap wordt aangekondigd. Ditmaal is het echter menens, stelt Dijkstra.

Dus, dan weten jullie het...

En wat is naief?

quote:

"Het is naïef om te denken dat de grote ontdekkingen maar dóór zullen gaan. Je kunt de fysieke realiteit door veel brillen bekijken, maar het aantal zinvolle paradigma's is niet oneindig. Menselijke emoties bijvoorbeeld zijn niet op een oneindig aantal zinvolle manieren te bestuderen. Uiteindelijk is een emotie positief of negatief. Iets voelt goed, of iets voelt slecht. De nieuwste psychologische theorieën werpen geen nieuw licht op emoties, maar borduren voort op oudere inzichten."

Als je het zo bekijkt, is hij dan beter te snappen?
Er is nog wel heel veel te doen, maar dat betekent beter door bestaande brillen kijken. En ook als je niet uitsluit dat er nieuwe brillen bedacht worden die een heel andere kijk op de werkelijkheid mogelijk maken, dan nog doen we onszelf te kort als daar in verhouding veel meer geld gestoken wordt in onderzoek daarnaar, dan in nodig onderzoek wat ons leert met onze concrete werkelijkheid goed om te gaan.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 13, 2009, 01:45:29 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 13 maart 2009 om 13:40:
De mens moet nou eenmaal weten zich ontwikkelen. Als je het in het zicht van evolutie bekijkt, het recht van de sterkste wordt bij mensen voornamelijk bepaald door de mate van intelligentie. Investeren in wetenschap is een zwaar onderschat machtsmiddel het land met de meest hoogwaardige technologie zal automatisch ook een welvarende en machtiger land zijn, dat is de reden dat landen onderwijs altijd zo hoog in het vaandel hebben staan en de reden dat landen die puur gefixeerd zijn op militarisme uiteindelijk bedrogen uitkomen, omdat ze nou eenmaal over een technisch minderwaardige legermacht beschikken.
Ik wordt niet altijd vrolijk van alles in het licht van de evolutie te bekijken.
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2009, 01:45:42 pm door mirt »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 13, 2009, 01:47:56 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 13 maart 2009 om 12:49:
Intuïtief vind ik kennis in zichzelf een goed iets, ik kan het alleen niet beargumenteren... dus onderzoek puur om dingen te weten te komen vind ik niet iets om af te schrijven, maar waarom...?

Ik heb altijd gedacht dat het zoeken naar kennis en ontdekken iets is wat inherent is aan het mens-zijn. Voor ieder persoonlijk, van kinds af aan en voor de mensheid als geheel.

Maar misschien sta ik hierin alleen.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 13, 2009, 02:32:02 pm »
Ook met de extra tekst blijf ik meneer Dijkstra hemeltergend naief vinden. Iemand zonder enig benul van wetenschapsgeschiedenis, zo te lezen :)
So sue me!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 13, 2009, 02:57:48 pm »

quote:

Mellon schreef op 13 maart 2009 om 13:47:
[...]

Ik heb altijd gedacht dat het zoeken naar kennis en ontdekken iets is wat inherent is aan het mens-zijn. Voor ieder persoonlijk, van kinds af aan en voor de mensheid als geheel.

Maar misschien sta ik hierin alleen.
Ik denk dat hij dat ook helemaal niet zal ontkennen, maar dat hij dat niet wil verabsoluteren.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 13, 2009, 03:53:29 pm »
Meneer Dijkstra heeft een punt als hij zegt dat er te weinig aan toegepast wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan. Maar het lijkt me vrij naief om te denken dat alle grote ontdekkingen al gedaan zijn. De hele nano-technologie staat nog in zijn kinderschoenen bijvoorbeeld. Of wie gaat de quantummechanica bewijzen.
Bovendien staat de wetenschapper/onderzoeker op de schouders van zijn voorgangers en dat is tegenwoordig wel een probleem want er is een hele generatie die wel de kennis van deze  vorige generatie kan vinden op internet of in bibliotheek maar niet zelf de kennis kunnen toepassen en daardoor ook niet op voort kunnen bouwen.

Daarnaast is de toekomst voorspellen erg moeilijk vooral als het nog gebeuren moet. ;) In de politiek van 20 jaar terug waren er politici die zeiden dat Nederland af was, er hoefde niet gebouwd te worden en ook hoefden er geen nieuwe wegen en waterwegen aangelegd te worden. Als je ziet wat er sinds die tijd aangelegd is dan is wel duidelijk dat ze er een beetje naast zaten.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 13, 2009, 04:00:24 pm »
Dat "alles al uitgevonden is", was ook een typische gedachte van begin der vorige eeuw.

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 13, 2009, 07:01:27 pm »

quote:

mirt schreef op 13 maart 2009 om 13:45:
[...]

Ik wordt niet altijd vrolijk van alles in het licht van de evolutie te bekijken.
wetenschap maakt ook niet altijd vrolijk, atoomenergie, buskruit en de evolutietheorie zijn alle drie hoogstaande vormen van wetenschap maar niet iederen wordt/is er gelukkig van geworden.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 13, 2009, 07:55:07 pm »
Ik bedoel eigenlijk het alles bekijken in het licht van de evolutietheorie. Over die theorie zelf klaagde ik niet. Zoals je kunt zeggen dat je niet vrolijk wordt van alles bekijken in het licht van de geloofsovertuiging dat alle mensen geneigd zijn tot alle kwaad, daar kun je over klagen als je die geloofsovertuiging niet hebt, maar ook als je die wel hebt en ook als je niet weet wat je moet geloven.