quote:
Ik denk dat het een misvatting is, heel post-modern in wezen, dat moraal en ethiek niet integraal onderdeel zouden zijn van het geloof. Je hoeft het OT maar te lezen om te weten dat God daar in ieder geval totaal anders over denkt.
quote:
Zijn de kerken hierin nog eenduidig, hebben ze daarin door eigen toedoen hun positie verloren?
ik mis een duidelijk verhaal vanuit de protestante kerken in ieder geval totaal. De discussie ook op dit forum, over homosexualiteit, waarbij iedereen slechts de exegetische invalshoek kiest, is een helder voorbeeld van wat daarin fout gaat, zowel naar oorzaak als naar gevolg.
quote:
Naar ik meen zijn deze onderwerpen in de Kerk redelijk uitgekristalliseerd, maar zijn er in het protestantisme eigenlijke ooit belangwekkende leerdocumenten / dogma's beschreven rondom ethiek en moraal?
Ik zou er bijzonder benieuwd naar zijn.
quote:
Mag er ruimte zijn voor christelijk oecumenisch denken?
Het zou er bij uitstek kunnen en moeten zijn. Als christenen het zelfs hierover niet eens kunnen worden, dan is de christelijke eenheid imho een lachertje.
quote:
Door welke grenzen wordt de ethiek en moraal(theologie) van de kerk dan bepaald.
Door leven en leer van Christus.
quote:
Schieten de kerken als richtingwijzer en appelant in de maatschappij daar in het algemeen steeds meer tekort.
Volstrekt.
quote:
Mogen de ethiekgrenzen rekbaar zijn onder invloed van de mening van de meerderheid van kerkleden of landgenoten.
Nee.
quote:
Moet er noodzakelijkerwijs terrein worden terug veroverd in het kader van de discussie over normen en waarden.
Waar is het eigenlijk mis gegaan?
Geen idee.
quote:
Willen wij ons medeverantwoordelijk voelen in woord en daad?
Ik denk het niet.
Ik denk dat ook dit topic vooral zal laten zien dat ieder de eigen private mening belangrijker vindt dan wat dan ook, en dat richting de katholieke Kerk nog wat onaardige dingen gezegd gaan worden, en dat was het dan. Maar ik ben zoals altijd hoopvol.