Ik denk niemand, het zijn volgens mij altijd vertekeningen van het calvinisme als je dat wel doet.
Wat een raar woord is calvinisme eigenlijk, vind ik ineens.
Natuurlijk wordt bedoelt de gehele stroming van navolgers van Calvijn en allen die door hem beïnvloed zijn. Dat hoeft dan niet alleen in geloof te zijn, maar kan ook in cultuur zijn.
Blijkt gelijk weer hoe lastig het is om goed met zo'n term om te gaan. Want hoe haal je de invloed van Calvijn en de invloed van bijvoorbeeld de Verlichting uit elkaar. Niet dat ze niks met elkaar te maken hebben, maar toch ook niet alles.
Maar ik lees nu pas goed wat Thorgrem als eerste reaktie schrijft en wil hier snel op zeggen dat ik helemaal niet vind dat dat alleen maar positief is, het individualisme.
quote:
Thorgrem schreef op 04 februari 2009 om 19:56:In hoeverre kunnen we alle positieve culturele eigenschappen toedichten aan Calvijn en het calvinisme. In hoeverre zijn dat niet eigenschappen die er ook zonder het calvinisme zouden zijn.
Eerlijk gezegd mis ik elk serieus onderzoek wat daar verbanden tussen legt.
En sinds ik dat zie, erger ik me soms aan dingen waar ik me vroeger niet zo druk om maakte. Wij hebben binnenkort zo'n 'tijd voor een ander' dag van Present en aan het eind van de dag, zo werd gezegd komen we weer bij elkaar en gaan we 'natuurlijk' ook foto's bekijken van de verschillende groepen, zodat we nog eens kunnen zien wat we gedaan hebben.
Waarom is het niet genoeg dat we wat voor een ander gedaan hebben? Wij willen weer zo nodig onszelf, als degene die iets voor de ander gedaan heeft in beeld... Vroeger waren de mensen heus niet beter, maar zoiets kwam gewoon minder snel in ze op. Ik denk dat dat de invloed van het individualisme is.