Auteur Topic: Elia of Ezra?  (gelezen 3621 keer)

rkdiak

• Bekijk profiel
Elia of Ezra?
« Gepost op: april 30, 2009, 06:32:34 pm »
Recent was ik via msn in gesprek met E-line, en daar kwam het verschijnsel ter sprake dat zowel ter gereformeerde zijde, als ter katholieke zijde, dat "het geloof der vaderen heeft afgedaan" (om Cyber te citeren), en dat de orthodoxe geloofsgemeenschap bijzonder klein is geworden.

Vanzelfsprekend zijn er velen die die visie niet delen. Om te beginnen degenen die zichzelf wel als christen, al dan niet gereformeerd, zien, maar die de facto het geloof der vaderen goeddeels verlaten hebben. Aan die mensen kan ik alleen maar vriendelijk vragen: ofwel hou je buiten dit topic, ofwel doe mee vanuit de aanname dat E-line en ik geen enkele behoefte hebben onze indruk te verdedigen of aangevallen te zien en dat deze IN DIT TOPIC als gegeven dient te worden beschouwd.

Goed, de inhoud: we moesten ons gesprek al snel afbreken, waardoor we niet echt tot een inhoudelijke beschouwing kwamen. Wel deelden we nog net met elkaar waar we in de Bijbel een hoopgevend beeld van de huidige situatie zien. Voor E-line was dat "denk aan de 7000 van Elia", terwijl ik mijn hoop en vertrouwen haal uit het beeld van Ezra.

We doen een poging ons gesprek hier voort te zetten, maar echt met de nadrukkelijke uitnodiging: laat dit een gesprek zijn van gedeelde zorg en gedeelde hoop, niet van oordeel en verwijt.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Elia of Ezra?
« Reactie #1 Gepost op: april 30, 2009, 06:50:24 pm »
Zou je (of E-line) even kort iets kunnen plaatsen over Elia en Ezra?

Ezra ken ik natuurlijk wel, maar zegt me niet zo heel veel, Elia ken ik als grondmodel voor de karmel (Ordo Carmelitarum) en weet ik dus wel een en ander van.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Elia of Ezra?
« Reactie #2 Gepost op: april 30, 2009, 07:25:06 pm »
Elia: die had het gevoel dat hij helemaal alleen was overgebleven. Dat is tenminste zijn klacht na het karmel-gebeuren. Hij kreeg een dreigboodschap van Isebel waarna hij de woestijn in vlucht. Hij gaat onder een bremstruik liggen en gooit het bijltje er compleet bij neer. 'Ik alleen ben overgebleven'. Uiteindelijk krijgt hij na een tocht van 40 dagen bij de Horeb de Here te zien, die hem opdracht geeft om zijn werk af te maken, en daarbij de verzekering geeft: Doch Ik zal in Israël zevenduizend overlaten, alle knieën die zich niet gebogen hebben voor de Baäl, en elke mond die hem niet gekust heeft. (1 Koningen 19).

dingo

• Bekijk profiel
Elia of Ezra?
« Reactie #3 Gepost op: april 30, 2009, 07:35:29 pm »
Ben wel benieuwd waarom je je hoop en vertrouwen uit Ezra haalt in dit kader Diak. Kun je dat ook nog wat toelichten?

rkdiak

• Bekijk profiel
Elia of Ezra?
« Reactie #4 Gepost op: april 30, 2009, 07:38:12 pm »
Ezra: na de Babylonische ballingschap, die blijkbaar het joodse geloof zo goed als vernietigd had, gaf Ezra de Wet terug aan de joden. Hoezeer ook het volk was afgedwaald, de Wet kwijt was geraakt en vergeten, er was slechts één priester nodig, slechts één die het bewaard had, om Israël het geloof terug te geven. (Nehemia 8 )
« Laatst bewerkt op: april 30, 2009, 07:38:29 pm door rkdiak »
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Elia of Ezra?
« Reactie #5 Gepost op: april 30, 2009, 07:43:43 pm »
De 'tegenstelling', voorzover er van een tegenstelling gesproken zou mogen worden, is, denk ik, dat E-line een groot vertrouwen heeft in 'de kleine kudde', terwijl mijn vertrouwen is gestoeld op de zuivere bewaring van "het geloof", al was het maar in boeken.

Het is natuurlijk ook cultureel bepaald. Komende uit een gereformeerde omgeving verwacht je, neem ik aan, toch vooral heil van de gemeente, terwijl je uit een katholieke omgeving het heil verwacht uit de bewaring, desnoods elders, van de leer.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Elia of Ezra?
« Reactie #6 Gepost op: april 30, 2009, 07:47:53 pm »
Nu beide visies gehoord te hebben kies ik voor Ezra.
Overigens zie ik het niet zo heel zwart allemaal. :)
Wellicht kan er een poll worden toegevoegd?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Elia of Ezra?
« Reactie #7 Gepost op: april 30, 2009, 08:05:53 pm »

quote:

rkdiak schreef op 30 april 2009 om 19:43:
De 'tegenstelling', voorzover er van een tegenstelling gesproken zou mogen worden, is, denk ik, dat E-line een groot vertrouwen heeft in 'de kleine kudde', terwijl mijn vertrouwen is gestoeld op de zuivere bewaring van "het geloof", al was het maar in boeken.
Hmm ik snap je punt, maar volgens mij begrijp je mij dan verkeerd. Ik heb niet zozeer vertrouwen in 'de kleine kudde' maar in de Herder van die kudde: die zorgt er wel voor.

quote:

Het is natuurlijk ook cultureel bepaald. Komende uit een gereformeerde omgeving verwacht je, neem ik aan, toch vooral heil van de gemeente, terwijl je uit een katholieke omgeving het heil verwacht uit de bewaring, desnoods elders, van de leer.
Ik snap dat jouw keuze daar inderdaad uit voortkomt. Maar voor mij is het inderdaad geen tegenstelling tussen Elia en Ezra: in beide gevallen is het de trouw van de Herder die zorgt voor het voortbestaan van de kudde en voor de verzorging van die kudde door die ene trouwe priester.

rkdiak

• Bekijk profiel
Elia of Ezra?
« Reactie #8 Gepost op: april 30, 2009, 08:06:34 pm »
:) het is ook niet zo zwart wit
So sue me!

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Elia of Ezra?
« Reactie #9 Gepost op: mei 01, 2009, 04:21:50 pm »
Wanneer buig je voor de Baäl?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)