Auteur Topic: Paranormaalbeurs  (gelezen 4467 keer)

Fish

• Bekijk profiel
Paranormaalbeurs
« Gepost op: april 30, 2009, 08:20:19 pm »
Hallo,

Aanstaande zaterdag wordt er een paranormale beurs gehouden in de stad waar ik woon. (Tilburg). Zelf ben ik christen (katholiek).  Ik ben de Bijbel serieus aan het lezen en daar staat iets van dat je niet in moet gaan wat paragnosten, astrologen en andere helderzienden beweren. Veel mensen zijn op zo'n beurs te vinden. Wat vinden mede forumgenoten van het fenomeen "paranormale beurs". Moet dit kunnen of is het in strijd met christelijke visie. Ik heb zelf mijn twijfels. Ik geloof ook echt dat sommige parognosten oprecht zijn en ik denk dat ook voorspellingen uitkomen. Maar toch denk ik dat het beter is om daar niet heen te gaan. Soms worden er wel eens uitspraken gedaan over wat er in de toekomst gaat gebeuren. Ik zie het als een soort vloek die uit wordt gesproken. En volgens mij is het niet altijd leuk als je van te voren alles weet. Het leven is toch veel leuker als je wordt verrast met Gods zijn liefde. Volgens mij komen vooral mensen die wanhopig zijn en die op zoek zijn naar antwoorden. Ik vind ook dat bepaalde grenzen heel vaag worden gehouden en dat je wel eens van Gods zijn pad afgebracht kan worden. Waar ligt voor mij dan de grens. Yoga vind ik wel kunnen en onschuldig en ik heb niets tegen een waarzegger op een kermis. Zolang het in de amusementssfeer wordt gehouden dan vind ik het prima. Een avondje met David Copperfield en Hans Klok kan heel leuk en ontspannend zijn na een week hard werken. Ik vind ook dat het in de amusementsfeer moet blijven. Ga je er serieus op in dan is dat volgens mij niet goed.
geloof & wetenschap kunnen harmonieus samengaan !

Thorgrem

• Bekijk profiel
Paranormaalbeurs
« Reactie #1 Gepost op: april 30, 2009, 08:25:00 pm »

quote:

Fish schreef op 30 april 2009 om 20:20:
Hallo,

Aanstaande zaterdag wordt er een paranormale beurs gehouden in de stad waar ik woon. (Tilburg). Zelf ben ik christen (katholiek).  Ik ben de Bijbel serieus aan het lezen en daar staat iets van dat je niet in moet gaan wat paragnosten, astrologen en andere helderzienden beweren. Veel mensen zijn op zo'n beurs te vinden. Wat vinden mede forumgenoten van het fenomeen "paranormale beurs". Moet dit kunnen of is het in strijd met christelijke visie. Ik heb zelf mijn twijfels.

Hartelijk welkom. Leuk om te lezen dat er weer een katholiek bij is gekomen. :)
Ik vind een paranormale beurs prima, k ben voor vrijheid van geloof en voor de eigen verantwoordelijkheid van mensen.
Ik zal er zelf echter niet heengaan. :)

quote:

Ik geloof ook echt dat sommige parognosten oprecht zijn en ik denk dat ook voorspellingen uitkomen. Maar toch denk ik dat het beter is om daar niet heen te gaan. Soms worden er wel eens uitspraken gedaan over wat er in de toekomst gaat gebeuren. Ik zie het als een soort vloek die uit wordt gesproken. En volgens mij is het niet altijd leuk als je van te voren alles weet. Het leven is toch veel leuker als je wordt verrast met Gods zijn liefde. Volgens mij komen vooral mensen die wanhopig zijn en die op zoek zijn naar antwoorden. Ik vind ook dat bepaalde grenzen heel vaag worden gehouden en dat je wel eens van Gods zijn pad afgebracht kan worden. Waar ligt voor mij dan de grens. Yoga vind ik wel kunnen en onschuldig en ik heb niets tegen een waarzegger op een kermis. Zolang het in de amusementssfeer wordt gehouden dan vind ik het prima. Een avondje met David Copperfield en Hans Klok kan heel leuk en ontspannend zijn na een week hard werken. Ik vind ook dat het in de amusementsfeer moet blijven. Ga je er serieus op in dan is dat volgens mij niet goed.

Hans Klok en zijn branchegenoten hebben dan ook niets met paranormale dingen te maken, het zijn gewoon inventieve trucjes die je op het verkeerde been zetten en zo het publiek met raadsels achterlaten. Ontzettend leuk voor de liefhebbers en echt niet schadelijk.
Voor wat betreft die beurs, als je twijfelt gewoon niet gaan. :)

dingo

• Bekijk profiel
Paranormaalbeurs
« Reactie #2 Gepost op: april 30, 2009, 09:13:53 pm »
Ook al zijn de meeste deelnemers van zo'n beurs niet zo oprecht, je loopt toch een gerede kans om ergens tegen aan te lopen wat je niet wilt. Gewoon wegblijven kan het je ook geen schade doen.

rkdiak

• Bekijk profiel
Paranormaalbeurs
« Reactie #3 Gepost op: april 30, 2009, 10:10:22 pm »

quote:

Hallo,

Aanstaande zaterdag wordt er een paranormale beurs gehouden in de stad waar ik woon. (Tilburg). Zelf ben ik christen (katholiek).

Gewoon uit nieuwsgierigheid: uit welke parochie?

quote:

Ik ben de Bijbel serieus aan het lezen en daar staat iets van dat je niet in moet gaan wat paragnosten, astrologen en andere helderzienden beweren.

Heel goed, dat je de Bijbel serieus aan het lezen bent. Zouden meer katholieken moeten doen.

Maar ik hoop dat je, als katholiek, weet dat de Bijbel op iedere manier uitgelegd kan worden die je maar wil. "Iedere ketter zijn letter" is een uitspraak die je misschien wel kent? Als je werkelijk wil weten wat Christus van je vraagt, wat bijdraagt aan een christelijk leven en wat niet, dan is "serieus de Bijbel lezen" een goede hulp, maar het is niet genoeg.

Ik vind het persoonlijk opvallend dat je over een punt als dit je vragen stelt op een anoniem forum van (vrijgemaakt) gereformeerden. Heb je het met je biechtvader besproken? Heb je het met iemand uit het pastorale team van je parochie besproken?

quote:

Veel mensen zijn op zo'n beurs te vinden. Wat vinden mede forumgenoten van het fenomeen "paranormale beurs". Moet dit kunnen of is het in strijd met christelijke visie.
Zo'n beurs kan natuurlijk, er is geloofsvrijheid. Maar bezoek aan een dergelijke beurs is wat vreemd, voor een christen, in ieder geval voor een katholiek. Waarom zou je naar zoiets toe gaan? Als je er niet in gelooft, zal het best enige amusementswaarde hebben, maar toch vrij beperkt. Dus waarom gaan?

quote:

Ik heb zelf mijn twijfels. Ik geloof ook echt dat sommige parognosten oprecht zijn en ik denk dat ook voorspellingen uitkomen.
Als je dat denkt, heb je er, als katholiek NIETS te zoeken. Het is simpelweg strijdig met het katholieke geloof.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Paranormaalbeurs
« Reactie #4 Gepost op: april 30, 2009, 10:25:49 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 30 april 2009 om 20:25:
[...]

Hartelijk welkom. Leuk om te lezen dat er weer een katholiek bij is gekomen. :)
:+ hij/zij is niet echt nieuw hier
So sue me!

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Paranormaalbeurs
« Reactie #5 Gepost op: mei 01, 2009, 08:21:46 am »
Om tegen dergelijke dingen aan te lopen heb je zo'n beurs niet nodig. In de hele samenleving is een opleving van occultisme, hekserij en al dat gedoe.
Het komt ook via de TV (ongewild) binnen.
Zo'n beurs is hooguit een concentratie van charlatans en ook mensen die zich werkelijk verbonden hebben met duistere krachten.

Je zou ook kunnen stellen daar juist heen te gaan om het ware evangelie te brengen door ook met een standje te gaan staan. Hebben dezen die zich verbonden hebben met dwaalgeesten niet juist de Waarheid, Weg en Leven nodig?
Ook al was er daar maar één die zich van de weg bekeerde....
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2009, 08:25:35 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Paranormaalbeurs
« Reactie #6 Gepost op: mei 01, 2009, 08:24:45 am »

quote:

Yoga vind ik wel kunnen en onschuldig en ik heb niets tegen een waarzegger op een kermis. Zolang het in de amusementssfeer wordt gehouden dan vind ik het prima. Een avondje met David Copperfield en Hans Klok kan heel leuk en ontspannend zijn na een week hard werken. Ik vind ook dat het in de amusementsfeer moet blijven. Ga je er serieus op in dan is dat volgens mij niet goed.

Duisternis maakt juist gebruik van amusementsfeer. Maak de gedachten en geest van de mens week en ontvankelijk door het idee van onschuld in zijn denken te planten en de poort staat wagenwijd open voor een verbinding met de duisternis.

Onschuldige yoga  is er niet. Verdiep je maar eens in de bron en het doel waartoe yoga dient in andere religie.

dingo

• Bekijk profiel
Paranormaalbeurs
« Reactie #7 Gepost op: mei 01, 2009, 09:59:11 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 01 mei 2009 om 08:21:
Om tegen dergelijke dingen aan te lopen heb je zo'n beurs niet nodig. In de hele samenleving is een opleving van occultisme, hekserij en al dat gedoe.
Het komt ook via de TV (ongewild) binnen.
Zo'n beurs is hooguit een concentratie van charlatans en ook mensen die zich werkelijk verbonden hebben met duistere krachten.

Je zou ook kunnen stellen daar juist heen te gaan om het ware evangelie te brengen door ook met een standje te gaan staan. Hebben dezen die zich verbonden hebben met dwaalgeesten niet juist de Waarheid, Weg en Leven nodig?
Ook al was er daar maar één die zich van de weg bekeerde....
Ik denk dat er betere gelegenheden zijn dan door op zo'n beurs te gaan staan. Mensen die daar heen gaan, doen dat omdat ze het spannend oid vinden, maar niet om benaderd te worden door mensen die ze daar graag weg willen hebben.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Paranormaalbeurs
« Reactie #8 Gepost op: mei 01, 2009, 10:18:36 am »

quote:

dingo schreef op 01 mei 2009 om 09:59:
[...]

Ik denk dat er betere gelegenheden zijn dan door op zo'n beurs te gaan staan. Mensen die daar heen gaan, doen dat omdat ze het spannend oid vinden, maar niet om benaderd te worden door mensen die ze daar graag weg willen hebben.

Er zijn christenen die ook met een standje op zo een beurs gaan staan. Wat blijkt is dat er wel degelijk belangstelling is voor het evangelie.
Sterker, er zijn mediums e.d. die aangeven dat de geestelijk autoriteit
van de Christenen in de stand de krachten van de mediums te boven gaat.
Zou juist in de duisternis niet ook het licht mogen schijnen vraag ik me af.

Ik ben er niet geweest, maar ik kan daar wel een voorbeeld van geven.

Ik heb een duidelijk christelijke hyvespagina. Een medium benaderde mij.
Ik had een korte chat. Ze probeerde iets over me te vertellen.
Haar PC viel uit. Toen ze later weer online kwam verklaarde ze dat ze me niets mocht vertellen. Ik vroeg van wie dat niet mocht. Daar wilde ze geen antwoord opgeven, behalve dat ze me niet kon scannen omdat er iets om mij heen zat wat me beschermde en vele malen sterker was als haar krachten. Ik vroeg hoe ze dat bedoelde. Ze vertelde dat dit een enorme kracht was die ze niet kende.
Ik zat toen niet in de makkelijkste periode van mijn leven. Zonder dat we het weten is Gods trouw vele malen groter als we zelf maar kunnen beseffen. Ik was daarvan onder de indruk.

Ik heb het betrokkene nog wel proberen uit te leggen, maar ze verkoos liever de duisternis als het licht.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2009, 10:24:36 am door grondig christelijk »

Paul2

• Bekijk profiel
Paranormaalbeurs
« Reactie #9 Gepost op: mei 20, 2009, 11:39:54 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 01 mei 2009 om 08:24
Onschuldige yoga  is er niet. Verdiep je maar eens in de bron en het doel waartoe yoga dient in andere religie.

De term Yoga is net zo breed als de term godsdienst. Voor zover ik weet is Yoga eigenlijk iedere poging om God te ervaren, dus wat dat betreft is godsdienst ook een vorm van Yoga.

(op je hoofd gaan staan enzo, de Hatha-Yoga, dat zijn alleen maar hulpmiddelen, is niet essentieel en niet het hele verhaal)

Als je vraagt aan God om in je leven te komen, je leven te veranderen, de wereld te veranderen, en je onderzoekt jezelf systematisch om alles binnen in je wat die ontmoeting tegenwerkt samen met God te verhelpen, wat doe je dan precies? Doe je dan iets verkeerds?
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2009, 11:49:07 am door Paul2 »
maar misschien zit ik er wel naast

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Paranormaalbeurs
« Reactie #10 Gepost op: mei 20, 2009, 11:54:48 am »

quote:

Paul2 schreef op 20 mei 2009 om 11:39:
[...]

De term Yoga is net zo breed als de term godsdienst. Voor zover ik weet is Yoga eigenlijk iedere poging om God te ervaren, dus wat dat betreft is godsdienst ook een vorm van Yoga.
Niet om God te ervaren, maar om een te worden met het goddelijke universum. De goddelijkheid is alles in al is. Waarmee niet de Schepper maar de schepping tot God wordt verheven. Waar wordt gesteld dat wij zelf kunnen opklimmen tot (uiteindelijk hopenlijk) het hoogste niveau.

Als je vraagt aan God om in je leven te komen, je leven te veranderen, de wereld te veranderen, en je onderzoekt jezelf systematisch om alles binnen in je wat die ontmoeting tegenwerkt samen met God te verhelpen, wat doe je dan? Doe je dan iets verkeerds?
Godsdienst / religie is de norm / overtuiging. Yoga is een techniek welke in een religie of godsdienst wordt aanbevolen. Het heeft een doel.

De yoga heeft een aantal fasen, men gaat telkens dieper. Op zoek naar het innerlijke bewustzijn. De voorhof van yoga lijkt onschuldig, wanneer men de voorhof verlaat komt men dieper, worden er verbindtenissen aangegaan. Men gaat dieper omdat dit verlangen ontstaat, maar telkens moet men een grens passeren. Deze grenzen zijn geheimenissen die de meesters van de yoga je aanreiken. Bijvoorbeeld het veel gaan reciteren van teksten als poort naar de volgende fase. Om verder te komen zal men meer tijd moeten investeren. Men komt op een gegeven ogenblik in aanraking met een andere wereld. Yoga begint met het zelf beheersen van de geest en eindigt in een geest die de uitvoerder beheerts. Uiteindelijk leidt deze reis naar de wortel van alle kwaad, demonie en satan.
Het doel van satan is dit o.a. via de te bewerkstelligen. Het is het werk van Hem in onware religies als het boedhisme en hindoeïsme en in deze tijd de new age welke als bron o.a. dergelijke religies heeft.

Wij hebben het gebed gekregen. Eenvoudig en toepasbaar op elk moment.
Wij mogen bidden met met de Geest tot God.

Om die reden heb ik ook de nodige moeite en vraagtekens bij soaken.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2009, 11:59:02 am door grondig christelijk »

Paul2

• Bekijk profiel
Paranormaalbeurs
« Reactie #11 Gepost op: mei 20, 2009, 12:32:44 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 20 mei 2009 om 11:54

Godsdienst / religie is de norm / overtuiging. Yoga is een techniek welke in een religie of godsdienst wordt aanbevolen. Het heeft een doel.

ja, dat is ook een standpunt. Ik zie er nu twee, en ze snijden beide even goed hout.

quote:

De yoga heeft een aantal fasen, men gaat telkens dieper. Op zoek naar het innerlijke bewustzijn.
Zoek in de eerste plaats naar God, toch? En onderzoek onderweg alle dingen binnen in je die het liever bij het oude laten. Je komt ze een voor een tegen, vanzelf. Op dit punt gaan Yoga en godsdienst gelijk op, toch?.

quote:

De voorhof van yoga lijkt onschuldig, wanneer men de voorhof verlaat komt men dieper, worden er verbindtenissen aangegaan. Men gaat dieper omdat dit verlangen ontstaat,
Een goede yogaleraar waarschuwt voor dit verlangen, en toetst ook waarom iemand eigenlijk aan Yoga begint, want dit soort verlangens zijn schadelijk, dat is bekend bij de leraar.

quote:

maar telkens moet men een grens passeren. Deze grenzen zijn geheimenissen die de meesters van de yoga je aanreiken. Bijvoorbeeld het veel gaan reciteren van teksten als poort naar de volgende fase. Om verder te komen zal men meer tijd moeten investeren. Men komt op een gegeven ogenblik in aanraking met een andere wereld. Yoga begint met het zelf beheersen van de geest en eindigt in een geest die de uitvoerder beheerts. Uiteindelijk leidt deze reis naar de wortel van alle kwaad, demonie en satan.
Dit klinkt als een hele, hele enge sekte. Er was ooit een beweging, ´TM´ volgens mij, die heel goed aan deze beschrijving voldoet. Je moet het kaf van het koren scheiden, maar dat moet net zo goed in godsdienst, toch?

quote:

Wij hebben het gebed gekregen. Eenvoudig en toepasbaar op elk moment.
Wij mogen bidden met met de Geest tot God.
Helemaal mee eens.

quote:

Om die reden heb ik ook de nodige moeite en vraagtekens bij soaken.
bij wat? dat ken ik niet, maar misschien kunnen we dat maar beter zo laten.

Paul2

• Bekijk profiel
Paranormaalbeurs
« Reactie #12 Gepost op: mei 20, 2009, 12:44:54 pm »
hallo Grondig Christelijk,

Ik moet iets toegeven, mijn reactie op een opmerking in je post van 1 mei, kwam een uit een soort van emotie tevoorschijn. Een  tijd geleden heb ik me verdiept in de Yoga van Sri Aurobindo. Deze, en vooral een boek daarover van Satprem: `het avontuur van het bewustzijn`, zijn heel belangrijk voor mij geweest. Satprem richt zijn aandacht vooral op het opdoen van je eigen ervaring, en het is juist dat wat mij naar het Christendom heeft gebracht. Daar stel ik mijn vertrouwen in.
we hebben dus eigenlijk geen echt meningsverschil...

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Paranormaalbeurs
« Reactie #13 Gepost op: mei 20, 2009, 01:24:28 pm »

quote:

Paul2 schreef op 20 mei 2009 om 12:44:
hallo Grondig Christelijk,

Ik moet iets toegeven, mijn reactie op een opmerking in je post van 1 mei, kwam een uit een soort van emotie tevoorschijn. Een  tijd geleden heb ik me verdiept in de Yoga van Sri Aurobindo. Deze, en vooral een boek daarover van Satprem: `het avontuur van het bewustzijn`, zijn heel belangrijk voor mij geweest. Satprem richt zijn aandacht vooral op het opdoen van je eigen ervaring, en het is juist dat wat mij naar het Christendom heeft gebracht. Daar stel ik mijn vertrouwen in.
we hebben dus eigenlijk geen echt meningsverschil...
Ik heb je post niet ervaren als meningverschil, eerder het uitwisselen van standpunten.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Paranormaalbeurs
« Reactie #14 Gepost op: mei 20, 2009, 04:49:53 pm »

quote:

Hallo,

Aanstaande zaterdag wordt er een paranormale beurs gehouden in de stad waar ik woon. (Tilburg). Zelf ben ik christen (katholiek).  Ik ben de Bijbel serieus aan het lezen en daar staat iets van dat je niet in moet gaan wat paragnosten, astrologen en andere helderzienden beweren. Veel mensen zijn op zo'n beurs te vinden. Wat vinden mede forumgenoten van het fenomeen "paranormale beurs". Moet dit kunnen of is het in strijd met christelijke visie. Ik heb zelf mijn twijfels. Ik geloof ook echt dat sommige parognosten oprecht zijn en ik denk dat ook voorspellingen uitkomen. Maar toch denk ik dat het beter is om daar niet heen te gaan. Soms worden er wel eens uitspraken gedaan over wat er in de toekomst gaat gebeuren. Ik zie het als een soort vloek die uit wordt gesproken. En volgens mij is het niet altijd leuk als je van te voren alles weet. Het leven is toch veel leuker als je wordt verrast met Gods zijn liefde. Volgens mij komen vooral mensen die wanhopig zijn en die op zoek zijn naar antwoorden. Ik vind ook dat bepaalde grenzen heel vaag worden gehouden en dat je wel eens van Gods zijn pad afgebracht kan worden. Waar ligt voor mij dan de grens. Yoga vind ik wel kunnen en onschuldig en ik heb niets tegen een waarzegger op een kermis. Zolang het in de amusementssfeer wordt gehouden dan vind ik het prima. Een avondje met David Copperfield en Hans Klok kan heel leuk en ontspannend zijn na een week hard werken. Ik vind ook dat het in de amusementsfeer moet blijven. Ga je er serieus op in dan is dat volgens mij niet goed.
Paronormale beurzen ken ik zelf goed, maar de paronormale wereld bestaat uit het oproepen van geesten en dat is waar de bijbel tegen waarschuwd.  Je mag bidden tot God, voorspraak vragen aan heiligen ook prima, maar oproepen van geesten om antwoorden op vragen 'af te roepen' is tegen de wil van God in. Zo kom je in contact met een duistere wereld van duistere geesten die zich voor alles en iedereen kan uitgeven, van mensen tot engelen voor kunnen doen, maar ongelukbrengers zijn. Wat we nodig hebben is Gods hulp door Jezus Christus. Door te bidden kom je met Hem in contact.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2009, 04:55:18 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Paranormaalbeurs
« Reactie #15 Gepost op: mei 20, 2009, 04:52:49 pm »
Modbreak:
Toch effe de titel aangepast.
Beurzen lijken me niet in zichzelf paranormaal.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Paul2

• Bekijk profiel
Paranormaalbeurs
« Reactie #16 Gepost op: mei 20, 2009, 08:30:20 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 20 mei 2009 om 13:24

Ik heb je post niet ervaren als meningverschil, eerder het uitwisselen van standpunten.
d:)b
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2009, 08:32:39 pm door Paul2 »

Paul2

• Bekijk profiel
Paranormaalbeurs
« Reactie #17 Gepost op: mei 20, 2009, 08:59:33 pm »
zelf ben ik nooit op zo´n beurs geweest, maar ik denk dat veel van de bezoekers  zeker in het christendom geïnteresseerd zijn. In Groningen zijn twee esotherische boekhandels, waarschijnlijk bedienen die dezelfde doelgroep als de paranormaal-beurs. Tussen de klankschalen en de knuffelsteentjes in die winkels staat ook minstens twee meter aan christelijke boeken, waaronder bijbels. Dat verkoopt dus wel, ook aan het publiek dat soms een klankschaal koopt.

Er bestaat in veel mensen een soort behoefte, die nog niet een vaste richting heeft gevonden. Als je als gemeente of parochie een stand inricht op zo´n beurs in je stad, konden er best wel eens een paar nieuwe mensen naar de kerk komen.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Paranormaalbeurs
« Reactie #18 Gepost op: mei 20, 2009, 11:07:15 pm »

quote:

Hallo,

Ik geloof ook echt dat sommige parognosten oprecht zijn en ik denk dat ook voorspellingen uitkomen.
Dan moeten zij zich snel bij James Randi melden. Die geeft een millioen aan iemand, die een paranormaal fenomeen kan bewijzen.  :cheer: