quote:
grondig christelijk schreef op 20 mei 2009 om 11:54
Godsdienst / religie is de norm / overtuiging. Yoga is een techniek welke in een religie of godsdienst wordt aanbevolen. Het heeft een doel.
ja, dat is ook een standpunt. Ik zie er nu twee, en ze snijden beide even goed hout.
quote:
De yoga heeft een aantal fasen, men gaat telkens dieper. Op zoek naar het innerlijke bewustzijn.
Zoek in de eerste plaats naar God, toch? En onderzoek onderweg alle dingen binnen in je die het liever bij het oude laten. Je komt ze een voor een tegen, vanzelf. Op dit punt gaan Yoga en godsdienst gelijk op, toch?.
quote:
De voorhof van yoga lijkt onschuldig, wanneer men de voorhof verlaat komt men dieper, worden er verbindtenissen aangegaan. Men gaat dieper omdat dit verlangen ontstaat,
Een goede yogaleraar waarschuwt voor dit verlangen, en toetst ook
waarom iemand eigenlijk aan Yoga begint, want dit soort verlangens zijn schadelijk, dat is bekend bij de leraar.
quote:
maar telkens moet men een grens passeren. Deze grenzen zijn geheimenissen die de meesters van de yoga je aanreiken. Bijvoorbeeld het veel gaan reciteren van teksten als poort naar de volgende fase. Om verder te komen zal men meer tijd moeten investeren. Men komt op een gegeven ogenblik in aanraking met een andere wereld. Yoga begint met het zelf beheersen van de geest en eindigt in een geest die de uitvoerder beheerts. Uiteindelijk leidt deze reis naar de wortel van alle kwaad, demonie en satan.
Dit klinkt als een hele, hele enge sekte. Er was ooit een beweging, ´TM´ volgens mij, die heel goed aan deze beschrijving voldoet. Je moet het kaf van het koren scheiden, maar dat moet net zo goed in godsdienst, toch?
quote:
Wij hebben het gebed gekregen. Eenvoudig en toepasbaar op elk moment.
Wij mogen bidden met met de Geest tot God.
Helemaal mee eens.
quote:
Om die reden heb ik ook de nodige moeite en vraagtekens bij soaken.
bij wat? dat ken ik niet, maar misschien kunnen we dat maar beter zo laten.