Auteur Topic: Christendom: vermenging Joodse stam-religie en hellinistisch  (gelezen 7042 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Christendom: vermenging Joodse stam-religie en hellinistisch
« Gepost op: april 27, 2009, 10:11:40 pm »
Modbreak:
Dit topic is gestart vanuit een bericht in een topic in BF en is hier meer op z'n plaats. Hier kunnen we er dieper op ingaan.
Is de titel niet geheel correct, maak dan een TR aan zodat deze gewijzigd kan worden.

Het gaat om dit gedeelte:

quote:

rkdiak schreef op 27 april 2009 om 20:57:

Het Christendom kan gezien worden als de vrij succesvolle vermenging van de Joodse stam-religie, met het Hellenistische denken, de Griekse filosofie. Maar het resultaat is geen van beiden. Jezus treedt op op het snijpunt waar het denken van de palestijnse joden en dat van de griekse joden elkaar ontmoet, pakweg halverwege de strijd van de Makkabeeën (100 v Chr) tegen de Griekse overheersers en de strijd van de Zeloten c.s. tegen de Romeinse overheersers (pakweg 70 n Chr), dus midden in een heftige periode van verandering in het joodse denken. Met veel geweld, letterlijk, wordt de overgang gemaakt naar het Griekse denken, waarbij in zekere mate de joodse identiteit gehandhaafd blijft.

Als Johannes zijn evangelie schrijft, is Israël voor de laatste maal vernietigd en dit keer praktisch voorgoed. Jezus heeft dan al zo'n zestig jaar eerder (als we uitgaan van de datering van 90 na Chr) duidelijk gemaakt dat de hellenisten gelijk hadden, hij heeft, overigens net als de Farizeeën, definitief de beweging ingezet van de tempelcultus vandaan, en in de richting van het denken in het offer van het vermorzeld hart. Voor de farizeeën, later dus het rabijnse jodendom, draait dat om ieders individuele vermorzelde hart, voor de Jezus-sekte draait het om het vermorzelde hart van Jezus. Maar de grondtoon is heel vergelijkbaar. Johannes zal daar veel aandacht aan geven, maar in de opening van zijn evangelie moet hij als het ware eerst de andere kant veilig stellen: de verbintenis tussen de Griekse filosofie en het Joodse geloof dat resteert na de vernietiging van Israël
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 27, 2009, 11:05:26 pm »
"Het Christendom kan gezien worden als de vrij succesvolle vermenging van de Joodse stam-religie, met het Hellenistische denken, de Griekse filosofie. Maar het resultaat is geen van beiden. "

Wat bedoel je eigenlijk met Christendom in dit verband? Valt voor jou ook het NT hieronder?
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 28, 2009, 03:47:37 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 april 2009 om 22:11:
[mbr]Dit topic is gestart vanuit een bericht in een topic in BF en is hier meer op z'n plaats. [/mbr]
Dat vind ik niet. Het stuk paste in de context van het Johannes-evangelie. Ik ga er niet apart op in.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 28, 2009, 06:37:13 pm »
Ik geloof dat je gelijk hebt diak, omdat het beschrijft wat Johannes hier in de eerste versen doet en geen kerkvisie is, maar schiftuurlijke uitleg van wat Johannes hier schreef en waarom.

P&A: zou het toch terug kunnen? Ik vindt het wel jammer dat deze kennis nu achter gesloten deuren blijft. Het is namelijk wel nodig om de bijbelversen uit te kunnen leggen.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2009, 06:37:36 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 29, 2009, 10:14:35 am »
Het is niet vreemd om griekse invloeden te vermoeden in het ontstaan van de evangeliën. Ook Joodse theologen stonden onder invloed van het hellenistische denken. Tenminste, dat lijken bronnen uit die tijd te bevestigen.
Zie bijvoorbeeld: wikipedia: Sadducees.

Ik vermoed dat het hebben van meerdere theologische stromingen binnen het joodse geloof al het resultaat is van de griekse overheersing. Volgens mij kun je best stellen dat de grieken (met hun epicureeers, stoicijnen, Plato, Socrates etc) filosofie hebben geintroduceerd, en daarmee de weg openden naar het hebben van verschilende levensbeschouwingen die alle mogelijk even waar zijn.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 29, 2009, 10:41:32 am »
Op dit bericht wil ik ook in het andere topic reageren. Deze discussies maken inbreuk op het nadenken over de inhoud van het Johannesevangelie. Daar waren we al mee bezig. Ignatius wilde daarom al niet verder gaan, maar dat is juist iets waarop ik wel de aandacht wil vestigen.

quote:

St. Ignatius schreef op 29 april 2009 om 03:01:

Grieks was dus de Lingua Franca onder de joden in de hellenistische wereld, vóórdat Christus werd geboren. (zie ook rkdiak’s post over de Maccabeese revolte). Het is dus ook logisch dat deze joden in contact kwamen met het griekse gedachtegoed. Het gaat te ver om hier verder op in te gaan.
Maar hier wil ik dus wel even op in gaan. Want de Joden hadden niet zo veel op met het Hellinistische gedachtengoed. Ze hebben zich hevig daartegen verzet. Vandaar de oorlog van de Makkabeeën (plm. 100 j. voor Chr.) En dat is ook niet verwonderlijk want het Joodse gedachtengoed kende één God. Het Griekse gedachtengoed was gebaseerd - tot op heden toe - op een veelgodendom. Daarom zou het al heel vreemd zijn als de evangeliën in het Grieks geschreven zijn. En dat is ook niet zo.

quote:

Maar zoals al eerder aangegeven: check bijv. de leer van de Stoïcijnen,  Plato natuurlijk en de joodse schrijver Philo, die in de 1e eeuw grieks gedachtegoed al samenvoegde met joodse Bijbeltraditie voor Johannes dat deed.
Ja dat was een vermenging met het heidense gedachtengoed. Iets wat God altijd in de bijbel veroordeelt.

quote:

Het is ook niet voor niks dat Johannes, in het boek Openbaringen, Christus aanduidt als de Alfa en Omega.
zie hiervoor de link http://www.aramaicpeshitt...eallyWritteninGreek1e.pdf

op blz. 119 wordt vermeld dat het Aramese alfabet bestaat van "Aleph tot Tau". Deze "Tau" heeft in de schrijfwijze enige overeenkomst met de "omega". Deze overeenkomsten zijn op bedoelde site ook afgebeeld. Het is dus voor de hand liggend dat een Griek dit vertaalt met "Alpha en Omega". Dit geeft in het Grieks ook weer wat er bedoeld wordt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 29, 2009, 10:54:59 am »
Ik schreef elders:

quote:

wanneer je dergelijke informatie gebruikt als achtergrondinformatie, het beeld helder krijgt in de dingen waarom e.e.a zo werd beschreven lijkt me dat voor het schriftverstaan belangrijk.

nu filterde ik uit een reactie van st-ignatius  elders "Johannes gebruikt nl niet alleen griekse filosofie, maar ook joods-bijbelse traditie om tot één geheel te verwerken".
Ik zou willen voorstellen in het nieuw aangemaakte topic van P en A hier meer helderheid over te krijgen.
Wordt hier bedoelt dat het ware evangelie een mengeling is van deze twee.
Of wordt bedoelt dat het helder krijgen van het evangelie als totaal iets nieuws, noodzakelijkerwijs leidt tot het gebruik van denkbeelden uit die tijd om de kracht van dit nieuwe evangelie te verklaren en te verheffen boven de denkwijzen en denkbeelden van die tijd.
(toevoeging op de eerdere quote) Of versta ik het helemaal verkeerd en wordt het nog weer anders bedoeld.
Kan iemand me duidelijkheid verschaffen?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 29, 2009, 12:05:21 pm »

quote:

Adinomis schreef op 29 april 2009 om 10:41:
Op dit bericht wil ik ook in het andere topic reageren. Deze discussies maken inbreuk op het nadenken over de inhoud van het Johannesevangelie. Daar waren we al mee bezig. Ignatius wilde daarom al niet verder gaan, maar dat is juist iets waarop ik wel de aandacht wil vestigen.
Die inbreuk zie ik niet zo maar jij tilt er kennelijk zwaar aan dus misschien dat je dat kan toelichten.

quote:

Maar hier wil ik dus wel even op in gaan. Want de Joden hadden niet zo veel op met het Hellinistische gedachtengoed. Ze hebben zich hevig daartegen verzet. Vandaar de oorlog van de Makkabeeën (plm. 100 j. voor Chr.) En dat is ook niet verwonderlijk want het Joodse gedachtengoed kende één God. Het Griekse gedachtengoed was gebaseerd - tot op heden toe - op een veelgodendom. Daarom zou het al heel vreemd zijn als de evangeliën in het Grieks geschreven zijn. En dat is ook niet zo.
Een deel van de Joden hadden er niet zo veel mee op. Het is niet aan te nemen dat je in de diaspora in Griekstalig gebied leeft zonder dat je beïnvloed wordt door het Griekse denken. Bovendien was Jeruzalem en een groot deel van Israel al verwoest en de groep orthodoxe Joden gedecimeerd toen het Johannesevangelie geschreven werd. Daarnaast is duidelijk te merken dat dit evangelie aan de "heidenen" is gericht en daarom aansluit op het Griekse denken.

quote:

[...]

zie hiervoor de link http://www.aramaicpeshitt...eallyWritteninGreek1e.pdf

op blz. 119 wordt vermeld dat het Aramese alfabet bestaat van "Aleph tot Tau". Deze "Tau" heeft in de schrijfwijze enige overeenkomst met de "omega". Deze overeenkomsten zijn op bedoelde site ook afgebeeld. Het is dus voor de hand liggend dat een Griek dit vertaalt met "Alpha en Omega". Dit geeft in het Grieks ook weer wat er bedoeld wordt.
Volgens de kenners van de grondtaal (ik niet dus) is aan de tekst duidelijk te zien dat er gebruik gemaakt wordt van Aramese zinconstructies wat wijst op een schrijver die het Grieks niet als moedertaal had.  Dit zijn bepaald geen nieuwe inzichten want honderd jaar geleden dachten ze er ook al zo over.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 29, 2009, 03:05:09 pm »

quote:

dingo schreef op 29 april 2009 om 12:05:
Die inbreuk zie ik niet zo maar jij tilt er kennelijk zwaar aan dus misschien dat je dat kan toelichten.
Bijbelstudie zie ik zoals het in Hand.8:35 wordt gehanteerd:

quote:

35 En Filippus opende zijn mond, en uitgaande van dat schriftwoord, predikte hij hem Jezus.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 29, 2009, 03:12:23 pm »
Uitgaande van het schriftwoord kan alleen als je het schriftwoord kent, en geen eigentijdse betekenis opdringt.
So sue me!

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 29, 2009, 03:52:47 pm »

quote:

rkdiak schreef op 29 april 2009 om 15:12:
Uitgaande van het schriftwoord kan alleen als je het schriftwoord kent, en geen eigentijdse betekenis opdringt.

Zou jij me daarom verder willen helpen met de navolgende vraag die ik weer stel. Ik mijn theologiemap kan ik niet zo gauw het antwoord vinden. Dus leg ik het even bij jou neer.

quote:

nu filterde ik uit een reactie van st-ignatius elders "Johannes gebruikt nl niet alleen griekse filosofie, maar ook joods-bijbelse traditie om tot één geheel te verwerken".

Wordt hier bedoelt dat het evangelie een mengeling is van deze twee.
Of wordt bedoelt dat het helder krijgen van het evangelie als totaal iets nieuws, noodzakelijkerwijs leidt tot het gebruik van denkbeelden uit die tijd om de kracht van dit nieuwe evangelie te verklaren en te verheffen boven de denkwijzen en denkbeelden van die tijd.
(toevoeging op de eerdere quote) Of versta ik het helemaal verkeerd en wordt het nog weer anders bedoeld en wat is dan dat andere
« Laatst bewerkt op: april 29, 2009, 03:53:54 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 29, 2009, 04:49:38 pm »

quote:

rkdiak schreef op 29 april 2009 om 15:12:

ik heb even wat gegoogled diak. Ik kwam iets tegen over Thomas van Aquino (schrijf ik dat goed) die bezig is gegaan met de filosofie van Aristoteles. Als we het nu hebben over vermenging, is Thomas degene geweest die delen van de filosofie van Aristoteles pasbaar heeft gemaakt, verzoenbaar gemaakt, binnen het theologische denken?
De bron die ik raadplaagde vertelde dat het denken van Aristoteles niet eenvoudig inpasbaar was, maar dat het resultaat van Aquino's  denken zoals door hem geformuleerd een belangrijk gegeven is voor de Katholieke Kerk.
Zou je ons daar wat over kunnen vertellen.
« Laatst bewerkt op: april 29, 2009, 04:50:16 pm door grondig christelijk »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 29, 2009, 05:02:55 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 29 april 2009 om 16:49:
[...]

ik heb even wat gegoogled diak. Ik kwam iets tegen over Thomas van Aquino (schrijf ik dat goed) die bezig is gegaan met de filosofie van Aristoteles. Als we het nu hebben over vermenging, is Thomas degene geweest die delen van de filosofie van Aristoteles pasbaar heeft gemaakt, verzoenbaar gemaakt, binnen het theologische denken?
De bron die ik raadplaagde vertelde dat het denken van Aristoteles niet eenvoudig inpasbaar was, maar dat het resultaat van Aquino's  denken zoals door hem geformuleerd een belangrijk gegeven is voor de Katholieke Kerk.
Zou je ons daar wat over kunnen vertellen.
Dat klopt allemaal wel, maar is voor het verstaan van Johannes veel minder interessant. Aristoteles en Thomas van Aquino zijn vooral boeiend voor het katholieke denken. Om Johannes te verstaan, moet je iets weten van het Griekse denken om te verstaan wat hij zegt.
So sue me!

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 29, 2009, 05:17:50 pm »

quote:

rkdiak schreef op 29 april 2009 om 17:02:
[...]

Dat klopt allemaal wel, maar is voor het verstaan van Johannes veel minder interessant. Aristoteles en Thomas van Aquino zijn vooral boeiend voor het katholieke denken. Om Johannes te verstaan, moet je iets weten van het Griekse denken om te verstaan wat hij zegt.
blijft mijn vraag van 15.52 nog staan...

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 29, 2009, 07:22:35 pm »
En mijn reactie op het imho volstrekt onterechte en censurerende ingrijpen van P&A:

quote:

rkdiak schreef op 28 april 2009 om 15:47:
[...]

Dat vind ik niet. Het stuk paste in de context van het Johannes-evangelie. Ik ga er niet apart op in.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 29, 2009, 10:30:14 pm »
Wat een gedoe. Alles is denk ik en sorrie.

Zelf zie ik voor zover ik het begrijp in de openingswoorden van Johannes met het beeld van een scheppende princiepe => Scheppende Logos (iets met verstand te maken vermoed ik) en het licht dat schiep hoe dan ook Jezus die bij God was en God is die schiep. Verder geen man over boord vermoed ik, het komt daar op neer.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 30, 2009, 10:56:08 am »

quote:

rkdiak schreef op 28 april 2009 om 15:47:
Het stuk paste in de context van het Johannes-evangelie.
Zonder context is het inderdaad erg moeilijk hier inhoudelijk op te reageren.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2009, 10:57:37 am door pyro »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 01, 2009, 12:35:57 am »
cyber schreef in het FB topic:

quote:

cyber
In het begin was er het Hebreeuws van Mozes en David, ten tijde van Nehemia en Ezra sprak men het Aramees.
De Aramees sprekende Joden keken neer op de Hellenistische Joden, daarom waren er 2 soorten synagogen voor de hellenistische Joden en de Aramees sprekende Joden.
Paulus zei: 'voor de Joden een Jood en voor de Grieken een Griek', en hij kon dat zeggen want hij was tweetalig hij sprak het Aramees en het Grieks.
De reden dat Paulus die uitspraak doet is toch niet dat hij die twee talen spreekt lijkt me. Of bedoel je het anders?
De tekst waar dat voorkomt is 1 Kor 9,20 en 21
Grieken worden hier niet letterlijk genoemd maar ze worden omschreven als 'mensen zonder wet'.
Het lijkt me hier daarom niet gaan om hellinistische Joden, maar gewoon om Grieken.
De betreffende uitspraak gaat over de noodzaak om tot op zekere hoogte je aan te passen aan de mensen, om ze te winnen; de Joden een Jood worden als onder de wet zijnde - de mensen die zonder de wet zijn (grieken) zijn als zonder de wet.

quote:

In Handelingen 2 lees je over de plaatsen waarvandaan de Joden waren opgetrokken naar Jeruzalem. Een groep die niet teruggekeerd was uit de ballingschap periode en een groep die geëmigreerd was naar streken waar Grieks de voertaal was,

Dat weet ik. :) Ze waren trouwens woonachtig in Jeruzalem maar eventueel geboren in andere streken om de reden die jij noemt:
Hand. 2
5 Nu waren er Joden te Jeruzalem woonachtig, vrome mannen uit alle volken onder de hemel;
8 En hoe horen wij hen dan een ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn?

quote:

in de Bijbel vind je de onenigheid, te Jeruzalem, over de dagelijkse voedselverdeling tussen beide groepen, daarom dus.

Hier bedoel je
Handelingen 6
1 En toen in die dagen de discipelen talrijker werden, ontstond er gemor bij de Grieks sprekenden tegen de Hebreeën, omdat hun weduwen bij de dagelijkse verzorging verwaarloosd werden.

Dit waren grieks sprekende Joden die tot geloof waren gekomen en Hebreeuwse Joden die tot geloof waren gekomen.
Beide groepen vond je in de gemeente van Jeruzalem.

quote:

Dit staat allemaal opgetekend in de Bijbel maar dan moet je het wel willen lezen, het staat er namelijk niet nu pas in nu ik het licht aanstak.

Grieken lijkt toch niet altijd te slaan op Grieks sprekende Joden, dat wordt er m.i. altijd bij gezegd. Je ziet dit ook bv in
Hand. 9: 29.
en hij sprak en redetwistte met de Grieks-sprekende Joden; maar dezen trachtten hem om te brengen.

De twee groepen Joden ben ik wel mee bekend. Nu nog een tipje van de sluier?
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2009, 12:37:31 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 01, 2009, 07:40:01 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 mei 2009 om 00:35:
De twee groepen Joden ben ik wel mee bekend. Nu nog een tipje van de sluier?

In Handelingen zie je dat de hebreeuwse christenen nog steeds naar de Tempel gaan om te spreken over Christus en de joodse gebruiken aanhouden (bijv. Hnd 3:1; 5:25). De hellenistische christenen doen dat niet... In Hnd 6 blijkt dat er weinig sprake meer is van agape en koinonia tussen de twee groepen. Waarom wijden de 12 door handoplegging 7 assistenten (met griekse namen!)?

Heel simpel gesteld: waar ga jij op zondag heen? Welke variant is dus uiteindelijk dominanter gebleken?
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2009, 07:43:33 am door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 01, 2009, 10:29:04 am »

quote:

Ik vind het nogal eigengereid om mijn posting zomaar, zonder overleg, te verplaatsen naar dit topic.
Het ontstaan van dit topic ben ik op tegen en na alle opmerkingen die gemaakt zijn over het ontstaan van dit topic, die je allemaal aan je laars lapt, verwacht je dat ik nu zomaar verder op jou opmerkingen inga?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 01, 2009, 11:37:50 am »
[offtopic:
FB is niet om dingen inhoudelijk te bespreken en daarom ging ik er daar niet verder op door.
En dit onderwerp is toch wel zo belangrijk dat we er wat over willen weten. Je tipje van de sluier, was intrigerend genoeg om door te vragen. :)
Verdere gaat men in topics best wel eens in op iets wat een ander ergens anders heeft gezegd.
Het ging (nog) niet over het evanglie naar Johannes dus heb ik het hier gesplaatst.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2009, 11:39:08 am door Priscilla en Aquila »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 01, 2009, 12:56:47 pm »

quote:

rkdiak schreef op 29 april 2009 om 17:02:
[...]

De bijbelvertalers hebben gekozen voor de vertaling "het Licht" dat bij God is en God is. Ik geloof dat ze dat bewust zo gedaan hebben om zo de boodschap over te brengen op de mensen die het lezen. Komt het volgens jou dicht bij de brontekst of gaat het zo scheef dat het echt als een dwaling gezien moet worden? In dat geval ga ik er van uit dat je deze forum gebruikt vanuit je verantwoordelijkheid van God ontvangen om ons het èèn en andere te verhelderen, en dat je je  niet door het minste of geringste aan tegenstand uit het veld laat ruimen. Als dat niet zo is, ga ik er voor het gemak van uit dat het een bijzaak is.

Gewoon vanuit mijn persoonlijke vertrouwen dat God zich altijd laat vinden en niets of niemand dan ook tussen God en de mensen kan komen en zo Hem kan verhinderen het Woord van Hem te laten klinken.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2009, 12:59:05 pm door gaitema »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 01, 2009, 04:12:50 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 01 mei 2009 om 07:40:
[...]

In Handelingen zie je dat de hebreeuwse christenen nog steeds naar de Tempel gaan om te spreken over Christus en de joodse gebruiken aanhouden (bijv. Hnd 3:1; 5:25). De hellenistische christenen doen dat niet...
Bedoel je hier nu hellinistisch-joodse christenen? Je hebt op dat punt in handelingen nl hellinistisch-joodse christenen, dat zijn de Grieks-sprekende Joden, en dat is toch een andere groep dan de Grieken - heidenen die later in Handelingen pas tot geloof komen en die laatste groep gaat idd niet naar de tempel en is niet besneden.

Paulus hoorde nl tot de Grieks sprekende Joden en was een ijveraar voor de wet. Hij was geboren in Tarsus.

quote:

In Hnd 6 blijkt dat er weinig sprake meer is van agape en koinonia tussen de twee groepen. Waarom wijden de 12 door handoplegging 7 assistenten (met griekse namen!)?

De Grieks-sprekende Joden die christen waren geworden werden achtergesteld bij de Aramees sprekenden die christen waren geworden.
Daar wordt toch wat aan gedaan en het is idd opvallend dat die 7 personen wrs uit de Grieks-sprekende Joden van de Gemeente, uit de achtergestelde groep gekozen worden. Zo is de eenheid weer hersteld.

quote:

Heel simpel gesteld: waar ga jij op zondag heen? Welke variant is dus uiteindelijk dominanter gebleken?

Dit gaat me weer te kort door de bocht om je te kunnen volgen. Je slaat wel een paar stappen over.

Ik heb nog niet helder gekregen dat grieks-sprekende Joden die in jeruzalem woonden, en tot geloof zijn gekomen, niet naar de tempel gingen en de wet niet zouden houden. Als ze buiten Israël woonden was het duidelijk dat ze niet dagelijks naar de tempel konden. In Jeruzalem wonend kon dat toch weer wel?

Grieken-heidenen die tot geloof zijn gekomen, daarvan is het m.i. duidelijk dat ze niet naar de tempel gingen etc. Die groep is er in Handelingen 6 nog niet lijkt me.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 01, 2009, 09:42:44 pm »
Modbreak:

Wat meta discussie verwijderd.
Wie hier door wil gaan: hou er rekening mee dat rkdiak en cyber hier niet meedoen, dat kun je gewoon lezen.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn