quote:
gaitema schreef op 28 mei 2009 om 23:26:[...]
Dat geloof ik ook. Ik weet alleen niet of die hof hier op aarde was of ergens anders, bijvoorbeeld in de hemel. Dat vanwege het raadsel dat een engel de toegang van het hof bewaakt na dat Adam en Eva er uit zijn gezet, zodat ze niet meer erin konden. De vraag is altijd bij me blijven hangen hoe dat dan zou zitten als het hier op de aarde is gebeurd. Dan zou er of ergens nog een engel de toegang bewaken, of het hof verdwenen zijn.
Ik geloof dat er een zondvloed is geweest die de hele toenmalige wereld heeft verzwolgen. De Hof zul je nu dan ook niet meer kunnen vinden, de engel zal niet meer aan de ingang staan...
quote:
Ik krijg de indruk dat het hof van Eden in de hemel was en er nog steeds is.
Die indruk is er dan vanwege een engel? De engelen wonen in de hemel maar zijn wel eens 'op stap' met een opdracht van God.
Het lijkt me ytoch duidelijk op aarde. Bv zie:
quote:
Gen 2
8 Voorts plantte de HERE God een hof in Eden, in het Oosten, en Hij plaatste daar de mens, die Hij geformeerd had. 9 Ook deed de HERE God allerlei geboomte uit de aardbodem opschieten, begeerlijk om te zien en goed om van te eten;
quote:
Klopt. Ik vroeg me al af waar het beeld van de appel vandaan kwam, en daar het ik een antwoord op gekregen met het voorbeeld van de chinas appel.

Niet uit de bijbel, maar uit de 'volksmond'.

quote:
Dan zit ik nog met een ander puntje:
Genesis 4:10-17
10 ‘Wat heb je gedaan?’ zei de HEER. ‘Hoor toch hoe het bloed van je broer uit de aarde naar mij schreeuwt. 11 Daarom: vervloekt ben jij! Ga weg van deze plek, waar de aarde haar mond heeft opengesperd om het bloed van je broer te ontvangen, het bloed dat jij vergoten hebt. 12 Ook al bewerk je het land, het zal je niets meer opbrengen. Dolend en dwalend zul je over de aarde gaan.’ 13 Kaïn zei tegen de HEER: ‘Die straf is te zwaar. 14 U verjaagt mij nu van deze plek en ik mag u niet meer onder ogen komen, en als ik dan dolend en dwalend over de aarde moet gaan, kan iedereen die mij tegenkomt mij doden.’ 15 Maar de HEER beloofde hem: ‘Als iemand jou doodt, zal dat zevenmaal aan hem worden gewroken.’ En hij merkte Kaïn met een teken, opdat niemand die hem tegenkwam hem zou doodslaan. 16 Toen ging Kaïn bij de HEER vandaan en hij vestigde zich in Nod, (4:16) Nod – Nod kan worden vertaald als ‘dwaling’.een land ten oosten van Eden.
17 Kaïn had gemeenschap met zijn vrouw, en zij werd zwanger en bracht Henoch ter wereld. Kaïn was toen een stad aan het bouwen en hij noemde die Henoch, naar zijn zoon.
De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Als het hele land met al die mensen uit Eva voort komen, dan moet ze al heel erg veel kinderen verwekt hebben naast Kaïn en Abel. Ik krijg de indruk dat God naast Adam en Eva meer mensen geschapen heeft.
Die indruk heb je alleen maar omdat er veel mensen op aarde kwamen en je je niet kunt voorstellen dat Adam en Eva zoveel kinderen kregenb.
Uit de bijbel is het iig niet te halen.
Misschien goed om je te realiseren dat de mensen toen heel oud werden, Adam bv 950 jaar. Men had dus veel meer tijd om kinderen te krijgen en die kinderen werden ook heel oud en kregen dus in verhouding meer kinderen dan tegenwooordig als een vrouw ongeveer hoogstens 35 jaar vruchtbaar is.
Verder ga ik ervan uit dat Adam lichamelijk nog aardig perfect was, er was nog geen degeneratie opgetreden, hij had geen erfelijke afwijkingen om het zo maar eens te zeggen. God had hem zeer goed geschapen en mensen zullen zo gezond zijn geweest dat het ook geen probleem was dat ze in het begin met familie moesten trouwen.
quote:
Hoe dan ook, er staan voor mij raadsels in het boek, waardoor ik moet bekennen niet de antwoorden op vragen te hebben als: waar komen al die mensen opeens vandaan
Bekijk de lijst maar eens van mensen in Genesis:
quote:
Hst 5
5
1 Dit is het geslachtsregister van Adam. Ten dage, dat God Adam schiep, maakte Hij hem naar de gelijkenis Gods; 2 man en vrouw schiep Hij hen, en Hij zegende hen en noemde hen „mens” ten dage, dat zij geschapen werden. 3 Toen Adam honderd dertig jaar geleefd had, verwekte hij (een zoon) naar zijn gelijkenis, als zijn beeld, en noemde hem Set. 4 En de dagen van Adam, nadat hij Set verwekt had, waren achthonderd jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 5 Zo waren al de dagen van Adam, die hij geleefd heeft, negenhonderd dertig jaar; en hij stierf.
6 Toen Set honderd vijf jaar geleefd had, verwekte hij Enos. 7 En Set leefde, nadat hij Enos verwekt had, achthonderd zeven jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 8 Zo waren al de dagen van Set negenhonderd twaalf jaar; en hij stierf.
9 Toen Enos negentig jaar geleefd had, verwekte hij Kenan. 10 En Enos leefde, nadat hij Kenan verwekt had, achthonderd vijftien jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 11 Zo waren al de dagen van Enos negenhonderd vijf jaar; en hij stierf.
12 Toen Kenan zeventig jaar geleefd had, verwekte hij Mahalalel. 13 En Kenan leefde, nadat hij Mahalalel verwekt had, achthonderd veertig jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 14 Zo waren al de dagen van Kenan negenhonderd tien jaar; en hij stierf.
15 Toen Mahalalel vijfenzestig jaar geleefd had, verwekte hij Jered. 16 En Mahalalel leefde, nadat hij Jered verwekt had, achthonderd dertig jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 17 Zo waren al de dagen van Mahalalel achthonderd vijfennegentig jaar; en hij stierf.
18 Toen Jered honderd tweeënzestig jaar geleefd had, verwekte hij Henoch. 19 En Jered leefde, nadat hij Henoch verwekt had, achthonderd jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 20 Zo waren al de dagen van Jered negenhonderd tweeënzestig jaar; en hij stierf.
21 Toen Henoch vijfenzestig jaar geleefd had, verwekte hij Metuselach. 22 En Henoch wandelde met God, nadat hij Metuselach verwekt had, driehonderd jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 23 Zo waren al de dagen van Henoch driehonderd vijfenzestig jaar. 24 En Henoch wandelde met God, en hij was niet meer, want God had hem opgenomen.
25 Toen Metuselach honderd zevenentachtig jaar geleefd had, verwekte hij Lamech. 26 En Metuselach leefde, nadat hij Lamech verwekt had, zevenhonderd tweeëntachtig jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 27 Zo waren al de dagen van Metuselach negenhonderd negenenzestig jaar; en hij stierf.
28 Toen Lamech honderd tweeëntachtig jaar geleefd had, verwekte hij een zoon, 29 en gaf hem de naam Noach, zeggende: Deze zal ons troosten over de moeitevolle arbeid onzer handen op deze aardbodem, die de HERE vervloekt heeft. 30 En Lamech leefde, nadat hij Noach verwekt had, vijfhonderd vijfennegentig jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 31 Zo waren al de dagen van Lamech zevenhonderd zevenenzeventig jaar; en hij stierf.
32 Toen Noach vijfhonderd jaar oud geworden was, verwekte Noach Sem, Cham en Jafet.
of de volkerenlijst in Genesis:
quote:
De volkenlijst
10
1 Dit zijn de nakomelingen der zonen van Noach: Sem, Cham en Jafet; hun werden namelijk zonen geboren na de vloed.
2 De zonen van Jafet waren Gomer, Magog, Madai, Jawan, Tubal, Mesek en Tiras. 3 En de zonen van Gomer waren Askenaz, Rifat en Togarma. 4 En de zonen van Jawan waren Elisa, Tarsis, de Kittiërs en de Dodanieten. 5 Naar dezen zijn de kustlanden der volken in hun landen verdeeld, elk naar zijn taal, naar hun geslachten, onder hun volken.
6 En de zonen van Cham waren Kus, Misraïm, Put en Kanaän.
7 En de zonen van Kus: Seba, Chawila, Sabta, Rama en Sabteka; en de zonen van Rama waren Seba en Dedan. 8 En Kus verwekte Nimrod; deze was de eerste machthebber op de aarde; 9 hij was een geweldig jager voor het aangezicht des HEREN; daarom zegt men: Een geweldig jager voor het aangezicht des HEREN als Nimrod. 10 En het begin van zijn koninkrijk was Babel, Erek, Akkad en Kalne, in het land Sinear. 11 Uit dat land trok hij naar Assur en hij bouwde Nineve, Rechobot-Ir, Kalach 12 en Resen tussen Nineve en Kalach; dat is de grote stad.
13 En Misraïm verwekte de Ludieten, de Anamieten, de Lehabieten, de Naftuchieten, 14 de Patrusieten, de Kasluchieten, uit wie de Filistijnen zijn voortgekomen, en de Kaftorieten.
15 En Kanaän verwekte Sidon, zijn eerstgeborene, en Chet 16 en de Jebusiet, de Amoriet, de Girgasiet, 17 de Chiwwiet, de Arkiet, de Siniet, 18 de Arwadiet, de Semariet en de Hamatiet; en daarna verspreidden zich de geslachten van de Kanaäniet. 19 En de grens van de Kanaäniet was van Sidon in de richting van Gerar tot Gaza, in de richting van Sodom, Gomorra, Adma en Seboïm tot Lesa. 20 Dit waren de zonen van Cham naar hun geslachten, naar hun talen, in hun landen, in hun volken.
21 En aan Sem, de vader van alle zonen van Eber, de oudere broeder van Jafet, werden eveneens (zonen) geboren.
22 De zonen van Sem waren Elam, Assur, Arpaksad, Lud en Aram.
23 En de zonen van Aram waren: Us, Chul, Geter en Mas. 24 En Arpaksad verwekte Selach, en Selach verwekte Eber. 25 En aan Eber werden twee zonen geboren; de naam van de ene was Peleg, want in zijn dagen werd de aarde verdeeld, en de naam van zijn broeder was Joktan. 26 En Joktan verwekte Almodad, Selef, Chasarmawet, Jerach, 27 Hadoram, Uzal, Dikla, 28 Obal, Abimaël, Seba, 29 Ofir, Chawila en Jobab; deze allen waren de zonen van Joktan. 3
0 En hun woonplaats strekte zich uit van Mesa in de richting van Sefar, het gebergte in het Oosten. 31 Dit waren de zonen van Sem naar hun geslachten, naar hun talen, in hun landen, naar hun volken.
32 Dit zijn de geslachten der zonen van Noach naar hun afstammingen, in hun volken. En van dezen verdeelden zich de volken op de aarde na de vloed.
Dit is allemaal na te gaan, waar deze volken geb;even zijn, de namen worden gen genoemd en daar gaf ik laatst een link over dat die volken terug te vinden zijn in de geschiedenis.
quote:
of waar was het hof van Eden en waar is hij nu?
Ergens in Irak, maar niet meer te vinden.
quote:
Maar dat hoeft ook niet persee, het gaat vooral om de boodschap dat Adam en Eva in ieder geval de eersten van Gods volk zijn. Die net als de rest van Gods volk in zonde vervielen, waardoor de zonde in de wereld gekomen is.
Het is ook niet zo dat we alles weten, wat God nodig vond voor ons om te weten, is opgeschreven.
Voor ons was de geschiedenis van Kain en Abewl belangrijk en hoe God verder gaat in de lijn van Seth. Hoe kain aan z'n vrouw kwam, voind God voor ons niet interessant genoeg om te weten, Het is niet nodig.
Wat wel zo is m.i., is dat wat er WEL staat, dan ook zo is. Als Eva moeder van
alle levenden wordt genoemd, is het voor mij dan duidelijk dat er geen ander mensenpaar is geweest naast Adam en Eva, die ook door God zouden zijn geschapen.
En zo kunnen wel een heleboel vragen die er zijn worden opgelost.