quote: op 03 May 2003 23:43:20 schreef Peter:
Wij hebben gelukkig geen huilbaby's gehad, Goddank.
Ik weet dus ook niet wat het is om dit mee te maken, maar het lijkt me verschrikkelijk. Een paar vragen aan Emma:
- hoe is het nu met je kinderen; heb je het idee, dat ze wat gemist hebben?
- waar/bij wie heb je hulp gezocht/gevonden?
Ik weet nog steeds niet precies wat er aan de hand geweest is. Bij de oudste heb ik (denk ik) nogal wat spanning tijdens de zwangerschap op hem overgedragen. Dat kwam doordat ik daarvoor (na 43 weken zwangerschap) een levenloos geboren kindje had gekregen. Je bent dan eigenlijk constant in een overalerte toestand: voel ik nog wel leven? Daarbij is het een heel gevoelig kind, gevoelig voor sfeer, geluiden, indrukken en dat in combinatie met zich snel vervelen. Een kind waarbij je eigenlijk een gebruiksaanwijzing nodig hebt, zeg maar. Na een jaar of 5 wees een test zonneklaar uit wat ik al vermoedde: hij is hoogbegaafd.
Eigenlijk kwam hij pas goed in zijn vel te zitten toen hij op z'n 10de naar het gymnasium mocht. Nu is hij 12 en het gaat prima met hem. Het is wel een einzelgänger, maar dat komt me niet geheel onbekend voor.
De tweede had last van lactose-intolerantie. Dat veroorzaakte beschadigingen aan het darmweefsel en dat gaf weer veel pijn. Klinkt simpel, maar het heeft wel anderhalf jaar geduurd voordat we daarachter waren.
Ik dacht in die tijd eigenlijk dat ik niet moest zeuren: nu had ik toch een gezonde (levende) baby? Dat signaal kreeg ik ook wel, vanuit de omgeving. Ach, ze hebben allemaal weleens een huiluurtje, zei men dan. Ik ben weleens naar het consultatiebureau gegaan met de gedachte: vandaag laat ik hem daar achter, ik kan het niet meer, en ik wil het niet meer en ik doe het niet meer. Ik wil slapen! Ik leefde als in een waas, ik zat achter matglas en probeerde een glimp op te vangen van het vrolijke leven daar buiten.
Op het cb was hij het zonnetje in huis en vermaakte iedereen met zijn snelle ontwikkeling. Ik heb dus gewoonweg geen steun gehad, en ik denk eerlijk gezegd dat ik daar ook niet duidelijk genoeg om gevraagd heb. Nu ik dit schrijf, voel ik weer dat het een behoorlijk trauma is geweest. Soms, als ik een moeder zie met een stralende zoete baby, komt die pijn in alle hevigheid boven.
Wat ook moeilijk was: al heel snel (te snel) nadat we onze eerst baby begraven hadden werd mijn man benoemd tot ouderling. Mannenbroeders die heel zeker wisten dat God hem riep, gingen totaal voorbij aan de tijd van rouw die je als echtpaar doormaakt. Dat betekende concreet dat hij dus vele avonden voor de kerk op pad was, dat we nauwelijks nog tijd hadden voor elkaar en dat we nachtenlang met een krijsende baby rondzeulden en -reden. Hoe zit dat met die roeping, zou God dat echt zo gewild hebben? We hebben het er nog vaak over, en we denken dat we nu (ouder en wijzer) toch andere keuzes zouden maken.
Maar ja..je kunt het niet overdoen.
Je ziet, het maakt heel veel bij me los. Er zijn ook maar weinig mensen die dit allemaal weten. We zijn intussen al een paar keer verhuisd, en dan vertel je steeds minder vaak je hele verhaal.
Gelukkig hebben we nu toch een goede band met onze kinderen, en zijn we in staat om veel dingen te relativeren. Met een flinke dosis humor kom je een heel eind..