Auteur Topic: oproep om naar de rk-kerk terug te keren  (gelezen 25282 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
oproep om naar de rk-kerk terug te keren
« Reactie #100 Gepost op: mei 30, 2009, 02:35:32 pm »

quote:

elle schreef op 29 May 2009 om 14:47:
Maar de Marialogie en heiligen zeggen me niets. Terwijl het voor veel katholieken wel ontzettend belangrijk is: ik hoor iig diverse katholieken zeggen dat ze zich bekeerd hebben na tussenkomst van Maria. Weird, vind ik dat.
Ik kan me niet goed voorstellen dat ik welkom zou zijn wanneer ik 'niets met Maria heb', de dogma's omtrent Maria niet kan geloven en toch blijk geef van voldoende verstandelijke capaciteiten. Of, wanneer dat wel mogelijk zou zijn, zou mijn 'terugkomst' dan niet een hypocriete zijn, omdat ik blij ben met het een maar het ander negeer?
Volgens mij is er sowieso een heleboel wel mogelijk.

Ik denk dat de Maria-dogma's niet het allergrootste probleem zijn (niet om nu even voor jou de zaken in te vullen ;) ), maar volgens mij is het voor de meeste grefo's niet zo'n punt om die inhoudelijk te geloven. Ik bedoel, het zijn dogma's, dus natuurlijk moet je ze wel geloven als je katholiek wilt worden, maar je kunt ze ook gewoon aannemen en er verder niet zoveel over nadenken.

Het gevoelsaspect van het 'niets hebben met' Maria is denk ik meer een punt.

Als je Maria ziet of leert kennen als de eerste mens die vrijwillig en gehoorzaam de volmaakte éénwording met Christus meemaakte, met hem mee-leed en daarin de moeder werd van alle gelovigen en voorgangster en personificatie werd van de kerk, van de Bruid van Christus, kun je onmogelijk 'niks met haar hebben'. Als je haar níet zo ziet of leert kennen kun je denk ik niet katholiek zijn.

Dat 'iets met haar hebben' hoeft trouwens denk ik niet per se een kleffe vorm aan te nemen die erg lijkt op het 'Jezus in je hartje sluiten' van andere types christenen (met Jezus de kroeg in en 's morgens zit mama Maria achter het theelichtje). Daar kan ik ook niet zo erg veel mee maar dat houdt niet in dat het voor een christen geen probleem is om 'niet zo veel met Jezus te hebben'.
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: mei 30, 2009, 10:50:05 pm »

quote:

elle schreef op 29 mei 2009 om 14:09:
P&A, ik snap je verwijzing naar 1 kor 14 niet. Toen kwamen er al toehoorders, net als nu. Prima toch? 1 Kor 14 stelt alleen dat je je dienst zo in zou moeten stellen dat die toehoorders geen verkeerde ideeen krijgen over wat daar gebeurt (bloed drinken, brabbelen, stuipen in de Geest etc.) Lijkt me niet echt op de RKK van toepassing.
Het ging me erom dat er toen ook al toehoorders kwam, oftewel: vreemden, gasten... In hoeverre zijn die welkom, iig woonden ze de dienst bij.

quote:

Ik vermoed dat het verschil in gastvrijheid te maken heeft met verhouding kerk, gemeente en kerkdienst.
1: Volgens mij kom je in de RKK om God/Christus te ontmoeten. Niet -in eerste instantie- om een preek te krijgen (consumtief) of om samen te komen met de gemeente. Een dienst in de RKK is volgens mij veel individueler en 'vertikaler' dan in een gereformeerde kerk.
2: De mis is een geslaagde mis wanneer de liturgie doorlopen is, ook al was er niemand om de wijn of de hostie te ontvangen (als ik het goed begrijp). In de GKv wordt een avondmaal waar maar de helft van de gemeente is, vaak als 'mislukt' beschouwd, of op zijn minst als een teken dat de gemeente 'ziek' is.
3: Katholieken hebben veel meer een 'katholiek' besef: dat ze deel uit maken van de kerk van alle tijden en alle plaatsen. De GKv heeft dat minder: die kijkt doorgaans niet verder dan het kerkverband, en dat begon in 1944 (overdreven gesteld). In dat opzicht is de RKK weer veel minder 'individueel'.
Punt 3 lijkt in tegenspraak met punt 1.

quote:

4: Een RKK parochie bestaat, vermoed ik, veel meer buiten de kerkdiensten om. Een GKv-gemeente ontmoet elkaar voornamelijk in de kerk. Het gemeenteleven speelt zich -correct me if I'm wrong- op een heel ander niveau af.
En dat heeft dan ook gevolgen voor hoe je gasten tegemoet treedt.

Ben benieuwd of R-katholieken dat idd zo zien, en hoe ze gasten precies tegemoed treden en waarom

In de nieuwste visie stond een artikel over een protestantse dominee en A. Bodar die het hebben over de kerk.  Helaas kon ik het on-line nog niet vinden, dat zal morgen wel komen. Vandaar dat ik even niet de exacte titel kan geven.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: mei 30, 2009, 11:07:03 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 mei 2009 om 22:50:

Punt 3 lijkt in tegenspraak met punt 1.

Lijkt mij niet.
Wanneer je deel uitmaakt van een kerk die duidelijk zichzelf tenmidden van alle zusterkerken over de hele wereld en midden in de voorbije 2 eeuwen en toekomende eeuwen plaatst, dan is dat zo massaal dat je eigen ik nietig wordt. Wanneer de kerkdiensten niet gericht zijn op 1 gemeente maar op die kerk van alle tijden en plaatsen, dan ben je daar erg individueel aanwezig, zelfs al zijn er op dat moment nog 10 of 100 of 1000 anderen aanwezig. Zelfs met duizend parochianen val je in het niet bij die omvangrijke kerk.
Dat 'katholieke' besef maakt kerklid zijn heel anders dan in een gereformeerde kerk. Hoewel de gereformeerde kerk belijdt katholiek te zijn, werkt dat -volgens mij- veel minder door in het leven van de gelovigen.

Ik besef dat ik deel uitmaak van het katholieke (=algemeen) Lichaam van Christus. Dat relativeert het gereformeerd vrijgemaakt zijn enorm, maakt mij eerder een beetje beschaamd. Daar zal een RKK-lid veel minder last van hebben.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: mei 30, 2009, 11:16:59 pm »
Hoe kan dat nou, ooit zullen we elkaar vinden, ooit, zal er weer een kerk zijn.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: mei 30, 2009, 11:32:47 pm »

quote:

elle schreef op 30 mei 2009 om 23:07:
[...]

Lijkt mij niet.
Wanneer je deel uitmaakt van een kerk die duidelijk zichzelf tenmidden van alle zusterkerken over de hele wereld en midden in de voorbije 2 eeuwen en toekomende eeuwen plaatst, dan is dat zo massaal dat je eigen ik nietig wordt. Wanneer de kerkdiensten niet gericht zijn op 1 gemeente maar op die kerk van alle tijden en plaatsen, dan ben je daar erg individueel aanwezig, zelfs al zijn er op dat moment nog 10 of 100 of 1000 anderen aanwezig. Zelfs met duizend parochianen val je in het niet bij die omvangrijke kerk.
Dat 'katholieke' besef maakt kerklid zijn heel anders dan in een gereformeerde kerk. Hoewel de gereformeerde kerk belijdt katholiek te zijn, werkt dat -volgens mij- veel minder door in het leven van de gelovigen.

Goed dat je het even verder uitlegt. :)
Het individuele zit dan volgens jou in het feit dat DE kerk zo omvangrijk en groot is, dat jij die er op dat moment deelneemt aan de mis, daarbij in het niet valt.
Mij leek het nu juist dat je je dan zo een geheel voelt met DE kerk, dat het dan ook weer niet 'de gelovige in z'n uppie' is, maar de gelovige juist ook als deel van het grote geheel.

Maar misschien heb ik dat dan overschat vanwege de grote nadruk die de grefo's en R-K gelovigen leggen op het geheel van de Kerk tegenover evangelischen die door hen dan bezien worden als geloigen die nogal individualistisch bezig zijn en het grote geheel (de kerk van alle tijden en plaatsen) niet zouden onderscheiden, of: buiten beschouwing laten.

quote:

Ik besef dat ik deel uitmaak van het katholieke (=algemeen) Lichaam van Christus. Dat relativeert het gereformeerd vrijgemaakt zijn enorm, maakt mij eerder een beetje beschaamd. Daar zal een RKK-lid veel minder last van hebben.

Dat komt dan doordat het RKK-lid de RK-kerk waar hij deel van is, als het geheel ziet. Daar valt het samen terwijl jij als GKV-er dan plotseling breder kijkt dan die kerk, DE kerk is breder dan de GKV.

Begrijp ik dat goed?
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2009, 11:33:51 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: mei 30, 2009, 11:47:48 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 mei 2009 om 23:32:
[...]

Goed dat je het even verder uitlegt. :)
Het individuele zit dan volgens jou in het feit dat DE kerk zo omvangrijk en groot is, dat jij die er op dat moment deelneemt aan de mis, daarbij in het niet valt.
Mij leek het nu juist dat je je dan zo een geheel voelt met DE kerk, dat het dan ook weer niet 'de gelovige in z'n uppie' is, maar de gelovige juist ook als deel van het grote geheel.
Daarnaast dragen de activiteiten in zo'n kerkdienst bij aan dat besef. In een gereformeerde kerk zijn is een kerkdienst veel meer gericht op de gemeente: onderwijs, toerusting, God eren etc is veel meer voor de groep dan voor individuen in de groep. De liturgie, inclusief tekstlezing, ligt  in de RKK al vast voor de komende eeuwen.
Nog een voorbeeld: Wanneer een RKK parochie meer voor de buurt/hun stad wil betekenen, dan zullen ze dat door de weeks organiseren, volgens mij. Een GKv-kerk neemt de zondag als uitgangspunt: middels prediking rond motivatie en toerusting van gemeenteleden en gebed om de inspanningen te zegenen.

quote:

Maar misschien heb ik dat dan overschat vanwege de grote nadruk die de grefo's en R-K gelovigen leggen op het geheel van de Kerk tegenover evangelischen die door hen dan bezien worden als geloigen die nogal individualistisch bezig zijn en het grote geheel (de kerk van alle tijden en plaatsen) niet zouden onderscheiden, of: buiten beschouwing laten.

Volgens mij benadrukt de katholieke kerk dat nog veel meer dan de gereformeede (ik ken het iig niet zo binnen de GKV, weet niet hoe de PKN daar bijvoorbeeld mee omgaat).[/]

quote:

Dat komt dan doordat het RKK-lid de RK-kerk waar hij deel van is, als het geheel ziet. Daar valt het samen terwijl jij als GKV-er dan plotseling breder kijkt dan die kerk, DE kerk is breder dan de GKV.

Begrijp ik dat goed?
Klopt, volgens mij.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2009, 11:48:20 pm door elle »

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: juni 14, 2009, 03:01:54 pm »
Ik denk dat het beter is zichzelf eerst goed te informeren wat het vaticaan en de pausen gedaan hebben en nog van plan zijn. het ware beter dat een katholiek eens de Bijbel ging lezen. ziet het volgende bericht:

http://jiooda.punt.nl/?gr=788381

http://www.gotquestions.o...idden-heiligen-Maria.html

Nogmaals: Katholieken, leest de Bijbel! Het woord van een heilige of paus zal een mens niet redden voor de eeuwigheid. Dat zal alleen door Jezus Christus, en een mens die Hem vraagt zijn of haar Verlosser te zijn. Die dat weigert staat straks een vreselijk oordeel te wachten. Er staat geschreven dat er onder de hemel geen andere Naam gegeven is tot verlossing dan Jezus Christus. In Hem biedt God een mens genade aan, en niet via menselijke afgoden. Een ieder mens is voor zichzelf verantwoordelijk of die op God`s aanbod van genade ingaat of niet. En dat is geen zaak van instituten of kerken, maar alleen van een mens die PERSOONLIJK tot God nadert en Jezus vraagt Verlosser te zijn. Denk na voor het te laat is straks, mensen!!
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2009, 03:31:08 pm door Seacloud »
Openb. 20, vs. 11-15

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: juni 14, 2009, 04:16:34 pm »

quote:

Seacloud schreef op 14 juni 2009 om 15:01:
Ik denk dat het beter is zichzelf eerst goed te informeren wat het vaticaan en de pausen gedaan hebben en nog van plan zijn.
Interessant. Wat hebben volgens jou het 'Vaticaan' en 'de pausen' gedaan, en wat zijn 'ze' nog van plan?

quote:

het ware beter dat een katholiek eens de Bijbel ging lezen. ziet het volgende bericht:
Op welke specifieke katholiek doel je en waar haal je de wijsheid vandaan dat deze de Bijbel niet leest?

quote:

Doorgenomen. Ik zie enkele historische onjuistheden staan, verder staat het verhaal bol van fouten, broodjes aap en meer van dat soort lachertjes. Welke waarheid heeft het nodig om met valse listen verkondigd te worden? Interessant dat jij dergelijke site als gezaghebbend beschouwd. Dat zegt namelijk meer over jou dan over de katholieke Kerk.

quote:

http://www.gotquestions.o...idden-heiligen-Maria.html

Doorgenomen. En ik kan bevestigen dat het aanbidden van Maria en/of heiligen niet Bijbels is. Gelukkig leert de katholieke Kerk dan ook niet dat het wel zo zou zijn. Katholieken vereren slechts Maria en de heiligen. Vereren is wat anders als aanbidden. Kortom ook hier wordt een vals beeld geschetst van de katholieke leer. Vervolgens wordt er een slap verhaaltje opgehangen dat God in de Bijbel stelt dat enkel God vereerd mag worden. Pertinente onzin want elk mens wat ooit eens de Bijbel zelf gelezen heeft is wel langs de tien geboden gekomen.

Welke waarheid heeft het nodig om met valse listen verkondigd te worden?

quote:

Nogmaals: Katholieken, leest de Bijbel!
Ik kan je verzekeren dat katholieken de Bijbel lezen. Beweren dat dat niet zo is is simpelweg onwaar en op leugens gebaseerd.

quote:

Het woord van een heilige of paus zal een mens niet redden voor de eeuwigheid.
Er is dan ook geen katholiek die dat zal beweren. Je schetst een valse tegenstelling.

quote:

Dat zal alleen door Jezus Christus, en een mens die Hem vraagt zijn of haar Verlosser te zijn. Die dat weigert staat straks een vreselijk oordeel te wachten.
Dat is opmerkelijk, je blaast de hele tijd hoog van de toren als een echte bijbelaanbidder maar vervolgens ga je over op Jezus Christus. Fijn om te zien dat je Christus toch wat belangrijker acht dan de Bijbel.

quote:

Er staat geschreven dat er onder de hemel geen andere Naam gegeven is tot verlossing dan Jezus Christus. In Hem biedt God een mens genade aan, en niet via menselijke afgoden. Een ieder mens is voor zichzelf verantwoordelijk of die op God`s aanbod van genade ingaat of niet. En dat is geen zaak van instituten of kerken, maar alleen van een mens die PERSOONLIJK tot God nadert en Jezus vraagt Verlosser te zijn.

Daar kan ik me als katholiek prima in vinden. Je bestrijd kort gezegd dus stropoppen.

Modbreak:
een stukje weggehaald ivm de regels
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2009, 10:14:31 pm door mirt »

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: juni 14, 2009, 09:13:46 pm »
Ik zal een zoekende mens persoonlijk niet aanvallen, maar een ernstige waarschuwing tegen het vaticaan is zeer zeker wel op zijn plaats. Het zal niet lang meer duren of de paus, deze of de volgende, zal zijn religie laten samensmelten met de islam, buddisme, en andere vrijzinnige religies, zodat er één grote monsterreligie onstaat van de eindtijd die in het boek Openbaring beschreven staat. Het is voor christenen die Jezus als Hoofd erkennen een gevaarlijke tijd aan het worden. Het vaticaan heeft in de loop der eeuwen tienduizenden mensen laten ombrengen die het ongeluk hadden een Bijbel in het bezit te hebben, dat door de pausen eeuwenlang streng verboden was. Die kant gaat het nu weer op. Er zijn gevallen bekend van katholieke priesters (ook in Nederland) die tot levend geloof kwamen in Jezus Christus, en op de kansel verkondigden dat een mens een persoonlijke beslissing voor Jezus dient te nemen. Zij zijn uit hun ambt ontzet. Het vaticaan heeft NIETS met christendom of de Bijbel te maken. Integendeel, op last van ,,Rome" zijn echte christenen als ,,ketters" bestempeld en op brandstapels gedood, eeuwenlang. Dit zijn feiten.

http://members.casema.nl/s2g/mm/Vatican/Vaticaan.html

http://www.scribd.com/doc...the-Vatican-Created-Islam

http://www.liberales.be/boeken/kung

En één van de allerbeste waarschuwingen van een Engelse schrijver, Alexander Hislop, het online boek ,,Two babylons, papal worship proved to be the worship of Nimrod and his wife".  Al meer dat 150 jaar in druk en nog te koop. Een aanrader voor hen die willen weten wat er al die eeuwen achter de schermen van Babylon en het vaticaan gebeurt.

http://philologos.org/__eb-ttb/

En een zeer verklarende en waarschuwende tegen de demonische machten achter het vaticaan!!!

http://www.cephasministry.com/world_pope_black_magick.html

Dit zal straks wereldwijd uitlopen op de grootste slachting op Bijbelse Christenen uit de geschiedenis, met meteen daarop de letterlijke terugkeer van Jezus Christus als Rechter. Het boek Openbaring is daar zeer duidelijk over. Dan, en alleen dan, zal er een tijd van duizend jaar van vrede aanbreken, omdat dan alleen de mensen overgebleven zijn die Jezus als hun Verlosser en Heer hebben erkend, en geen afgoden of mensen.

Ik laat de verdere discussie en meningen aan anderen over.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2009, 07:40:10 pm door Seacloud »
Openb. 20, vs. 11-15

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: juni 14, 2009, 10:22:03 pm »
Dit topic was bedoeld om het erover te hebben hoe je omgaat met de oproep vanuit de katholieke kerk of vanuit je eigen kerk om je als kerk weer bij de rooms katholieke kerk te voegen.

De mening van Seacloud is duidelijk: nooit doen en pas op. Ik zou het een beetje jammer vinden als de mening van degenen die daar niet op die manier over denken zou ondersneeuwen. Want het is natuurlijk duidelijk dat de discussie zich dan erg snel verder zal polariseren en verder niets nieuws zal opleveren. Ik denk dat het topic in dat geval ook niet open zal hoeven te blijven.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: juni 14, 2009, 11:45:21 pm »
Als we het over terugkeren hebben, dan denk ik dat wij als gelovigen volk Israël zouden moeten zoeken en dan met name de gelovigen uit hen. Er zijn veel messiasbelijdende Joden. We zijn behoorlijk uit elkaar gegroeid, omdat we elkaar ook niet gezocht hebben. De toenadering moet natuurlijk van beide kanten komen.

Uiteindelijk is het in Israël allemaal begonnen. Ik denk dan aan wat er geschreven staat in Efeze 2. Er bestaat al eeuwen lang een vijandschap tussen Israël en de heidenen. Maar Christus heeft door Zijn bloed de twee tot één gemaakt. (Ef.2:14) "Eén gemaakt" dat betekent dat er zoiets als een huwelijk is ontstaan, waarvan de partners ieder een eigen leven leiden en uit elkaar gegroeid zijn.

quote:

Efeze 2:11 Bedenk daarom dat u – u die eigenlijk door uw afkomst heidenen bent en onbesnedenen genoemd wordt door hen die door mensenhanden besneden zijn – 12 bedenk dat u destijds niet verbonden was met Christus, geen deel had aan het burgerschap van Israël en niet betrokken was bij de verbondssluitingen en de beloften die daarbij hoorden. U leefde in een wereld zonder hoop en zonder God. 13 Maar nu bent u, die eens ver weg was, in Christus Jezus dichtbij gekomen, door zijn bloed. 14 Want hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken 15 en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen. Zo bracht hij vrede 16 en verzoende hij door het kruis beide in één lichaam met God, door in zijn lichaam de vijandschap te doden. 17 Vrede kwam hij verkondigen aan u die ver weg was en vrede aan hen die dichtbij waren: 18 dankzij hem hebben wij allen door één Geest toegang tot de Vader.
19 Zo bent u dus geen vreemdelingen of gasten meer, maar burgers, net als de heiligen, en huisgenoten van God, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, met Christus Jezus zelf als de hoeksteen. 21 Vanuit hem groeit het hele gebouw, steen voor steen, uit tot een tempel die gewijd is aan hem, de Heer, 22 in wie ook u samen opgebouwd wordt tot een plaats waar God woont door zijn Geest.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: juni 15, 2009, 04:44:17 am »
De messiasbelijdende joden is inderdaad weinig contact mee. Ik heb eens een forum bezocht van deze beweging, en ik zag dat de afstand ten opzichte van hen nog knap groot is.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2009, 04:45:58 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: juni 15, 2009, 09:30:09 am »

quote:

Adinomis schreef op 14 juni 2009 om 23:45:
(...)

Uiteindelijk is het in Israël allemaal begonnen. (...)
Dat denk ik niet. Als 'het' al ergens begonnen is, dan is het in het paradijs met het eten van de vrucht en de belofte die daar gedaan is (gen 3:15). Daarna was er een verbond met Noach, een met Abraham, en daarna kwam pas het verbond met Israël op de Sinaï. Het is een doorgaande verhaallijn, die vervuld is in Christus.
Wel is het verbond met Israel het eerste dat met een volk gesloten werd, en overging op volgende geslachten. Maar dat verbond is verbroken, er is nu een nieuw verbond (Ezechiel 16).

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: juni 15, 2009, 10:04:43 am »

quote:

mirt schreef op 14 juni 2009 om 22:22:
Dit topic was bedoeld om het erover te hebben hoe je omgaat met de oproep vanuit de katholieke kerk of vanuit je eigen kerk om je als kerk weer bij de rooms katholieke kerk te voegen.
Mee eens.

quote:

De mening van Seacloud is duidelijk: nooit doen en pas op.
Indien dat de mening was dan was dat prima. Maar indien je die mening vergezeld laat gaan met valse informatie neem ik aan dat daar wat tegenin gebracht mag worden. Anders is een mening hebben een vrijbrief om te lasteren wat je wil zonder dat men een weerwoord kan/mag geven.

quote:

Ik zou het een beetje jammer vinden als de mening van degenen die daar niet op die manier over denken zou ondersneeuwen. Want het is natuurlijk duidelijk dat de discussie zich dan erg snel verder zal polariseren en verder niets nieuws zal opleveren.
Zoals Seacloud zelf al aangeeft was de tweede reactie zijn laatste reactie.

quote:

Ik denk dat het topic in dat geval ook niet open zal hoeven te blijven.

Dat is aan de crew om te bepalen zoals altijd natuurlijk.

Ik ben echter van mening dat ik nog het volste recht heb om een weerwoord te geven tegen de laster in de tweede bijdrage van Seacloud. Deze reactie is namelijk nog steeds aanwezig ondanks dat het ontopic niets wezenlijks toevoegt. Ik zal dus in de loop van deze ochtend een reactie vormen op dat stukje tekst. Indien nodig geacht door de crew kan het natuurlijk verplaatst worden.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2009, 10:06:21 am door Thorgrem »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: juni 15, 2009, 10:46:20 am »

quote:

Adinomis schreef op 14 juni 2009 om 23:45:
Als we het over terugkeren hebben, dan denk ik dat wij als gelovigen volk Israël zouden moeten zoeken en dan met name de gelovigen uit hen. Er zijn veel messiasbelijdende Joden. We zijn behoorlijk uit elkaar gegroeid, omdat we elkaar ook niet gezocht hebben. De toenadering moet natuurlijk van beide kanten komen.
Ik denk dat je dan het punt mist waar hier het om gaat. Wie de vraag stelt of we moeten terugkeren naar de RK-kerk, plaatst in wezen vraagtekens bij de Reformatie.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: juni 15, 2009, 11:24:57 am »

quote:

Mellon schreef op 15 juni 2009 om 10:46:
[...]

Ik denk dat je dan het punt mist waar hier het om gaat. Wie de vraag stelt of we moeten terugkeren naar de RK-kerk, plaatst in wezen vraagtekens bij de Reformatie.
aanvullend, de vraag is natuurlijk ook of de punten van de reformatie in deze tijd nog steeds actueel zijn of achterhaald?
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2009, 11:32:17 am door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: juni 15, 2009, 11:40:47 am »

quote:

Seacloud schreef op 14 juni 2009 om 21:13:
Ik zal een zoekende mens persoonlijk niet aanvallen, maar een ernstige waarschuwing tegen het vaticaan is zeer zeker wel op zijn plaats.
Een waarschuwing is altijd op zijn plaats indien men overweegt om zich te bekeren tot wat dan ook. De vraag is of jij die waarschuwing gepaard kan laten gaan met betrouwbare en kloppende informatie. Ik ben benieuwd.

quote:

Het zal niet lang meer duren of de paus, deze of de volgende, zal zijn religie laten samensmelten met de islam, buddisme, en andere vrijzinnige religies, zodat er één grote monsterreligie onstaat van de eindtijd die in het boek Openbaring beschreven staat.

Het spijt me zeer, maar dit is compleet uit de lucht gegrepen kul. Een broodje aap. Sterker nog, de huidige ontwikkelingen in de katholieke Kerk wijzen op een hele andere ontwikkeling. Die wijzen namelijk op een ontwikkeling die een paar stapjes terug de orthodoxe kant op gaat. Ee ontwikkeling overigens waar elke katholiek in Nederland al wel kennis mee heeft kunnen maken in het eigen parochiële geloofsgemeenschap.

Voor meer informatie over de katholieke Kerk en de houding naar niet katholieke christenen en niet-christenen verwijs ik graag door naar Lumen Gentium (een document van het tweede Vaticaanse concilie). Om preciezer te zijn het tweede hoofdstuk en dan artikel 6,7 en 8: http://www.rkdocumenten.nl/index.php?id=2675&docid=617

quote:

Het is voor christenen die Jezus als Hoofd erkennen een gevaarlijke tijd aan het worden.

Elke katholiek erkend Jezus Christus als het hoofd. Sterker nog het is officieel vastgelegd in de Leer. Een korte weergave daarvan in oa de CKK alinea's 669 en 792.

DEEL I: DE GELOOFSBELIJDENIS
TWEEDE SECTIE : DE BELIJDENIS VAN HET CHRISTELIJK GELOOF DE GELOOFSBELIJDENISSEN
TWEEDE HOOFDSTUK: Ik geloof in Jezus Christus, de enige Zoon van God
ARTIKEL 7: 'Vandaar zal Hij komen oordelen de levenden en de doden'

I. Hij zal wederkomen in heerlijkheid
Christus regeert reeds door middel van de kerk...

669
Als de Heer is Christus ook het hoofd van de kerk, die zijn lichaam is. Omhoog geheven ten hemel en verheerlijkt, nadat Hij zo zijn zending ten volle vervuld heeft, blijft Hij op aarde in zijn kerk. De verlossing is de bron en de oorsprong van het gezag dat Christus dankzij de heilige Geest uitoefent over zijn kerk. 'Het rijk van Christus is al in mysterie aanwezig in de kerk', 'kiem en begin van dit koninkrijk op aarde' .

TWEEDE SECTIE : DE BELIJDENIS VAN HET CHRISTELIJK GELOOF DE GELOOFSBELIJDENISSEN
DERDE HOOFDSTUK: Ik geloof in de heilige Geest
ARTIKEL 9: 'Ik geloof in de heilige, katholieke kerk'
PARAGRAAF 2: De kerk - volk van God, lichaam van Christus, tempel van de heilige Geest

II. De kerk - lichaam van Christus
'Van dit lichaam is Christus het hoofd'

792
Christus is 'het hoofd van het lichaam dat de kerk is' (Kol. 1, 18). Hij is de oorsprong van de schepping en de verlossing. Opgenomen in de heerlijkheid van de Vader, 'is Hij in alles de eerste' (Kol. 1,18), vooral in de kerk, waardoor Hij zijn rijk over alles uitbreidt.

Zelf na te lezen, incusief verwijzingen enz enz op; http://www.stvitus.nl/KKK/

quote:

Het vaticaan heeft in de loop der eeuwen tienduizenden mensen laten ombrengen die het ongeluk hadden een Bijbel in het bezit te hebben, dat door de pausen eeuwenlang streng verboden was.

Dat er in de loop der eeuwen (tien)duizenden zijn omgebracht omdat ze een dwaalleer aanhingen dat klopt. Dat gebeurde echter lang voor de boekdrukkunst zijn intrede had gedaan. Je bewering raakt dus kant noch wal.

Overigens is het zo dat ik dan over groeperingen als Katharen (Albigenzen) praat. Naar huidige begrippen zouden deze niet als christenen aangemerkt worden.

Indien het in het bezit hebben van Bijbels eeuwenlang verboden was door pausen dan is dat officieel opgetekend en zal het je vast weinig moeite kosten om daar een officieel document over op te lepelen. Ik ben in afwachting. Want dat is het leuke he, alles wordt, hoe nadelig voor de Kerk dan ook, nauwkeurig bijgehouden. Zo is ook bijgehouden hoe de Katharen in Béziers aan hun einde kwamen. Voor de Kerk vrij nadelig achteraf aangezien het niet uitblonk in tact. Maar goed, dat terzijde ik ben benieuwd naar het officiële document dat jij gaat geven om je bewering te staven. Ik verwacht daar weinig van overigens, maar tot die tijd kunnen we ook dit gewoon als ononderbouwde laster wegzetten.

quote:

Die kant gaat het nu weer op. Er zijn gevallen bekend van katholieke priesters (ook in Nederland) die tot levend geloof kwamen in Jezus Christus, en op de kansel verkondigden dat een mens een persoonlijke beslissing voor Jezus dient te nemen. Zij zijn uit hun ambt ontzet.
Spannend. Graag bewijzen voor je beweringen. Zo bijzonder veel priesters zijn er in Nederland namelijk niet uit hun ambt gezet en over elke is op internet wel informatie te vinden. Ik ben benieuwd met welke namen je komt (en wat de daadwerkelijke reden is voor het uit het ambt zetten). Tot die tijd zullen we het maar als simpele laster wegschrijven. Ik heb namelijk vele inspirerende priesters en bisschoppen in Nederland gesproken die allemaal bevestigen dat je een persoonlijke relatie (en dus beslissing) aan moet gaan met Christus. Geen van allen is uit het ambt gezet, integendeel zelfs ze zijn tot de dag van vandaag bezig om lesmethoden te ontwikkelen, boeken te schrijven of leiding geven aan parochies/bisdommen. Er zijn er een paar met pensioen gegaan in verband met de leeftijd.

quote:

Het vaticaan heeft NIETS met christendom of de Bijbel te maken.
De katholieke Kerk heeft alles met het christendom en/of de Bijbel te maken. Sterker nog, zonder de katholieke Kerk was er hier in het westen (en waarschijnlijk wereldwijd ) geen christendom en al helemaal geen Bijbel. Maar goed, om dat te beseffen moet je enige kennis van zaken hebben en zelf na durven denken.

quote:

Integendeel, op last van ,,Rome" zijn echte christenen als ,,ketters" bestempeld en op brandstapels gedood, eeuwenlang. Dit zijn feiten.
Ik ben dol op feiten. Ik ben dus zeer benieuwd en hoop zeker dat het niet zoals bij je voorgaande post nogal een teleurstelling zal zijn.

quote:

Je beseft dat je met het plaatsen van deze site eigenlijk de aanval opent op de heilige drie-eenheid? Ik kan er wel om lachen, maar ik denk dat je protestantse broeders en zusters het lachen wel vergaat als ze zien dat je zo’n onchristelijk standpunt inneemt. Daarnaast staan er maar weinig feitjes op de site. En de feitjes die er dan op staat wordt een betekenis ingelegd die er niet inlegt. Inlegkunde noemt men zoiets ook wel.  Zo staat IHS voor Iesus Hominum Salvator (Jezus de Redder der Mensen) en niet voor Isis, Horus and Seth zoals de site claimt. Welke waarheid heeft het nodig om met leugens verkondigd te worden?

quote:

Deze is zo mogelijk nog humoristischer. Een broodje aap wat al enige tijd de wereld rondgaat en geliefd is bij kleine groepjes christen extremisten. Hiervoor zijn echter nooit steekhoudende bewijzen gevonden. Indien dit werkelijk zo zou zijn zou men in ieder geval binnen de Islam wel vermelding van maken. Daarnaast spreken geschiedkundige militaire campagnes je verhaal tegen. Het katholicisme heeft eeuwen en eeuwenlang een strijd op leven en dood gevoerd met de islam. Dat is ook de reden dat we hier nog steeds christelijk zijn.

quote:

A, Hans Kung komt weer eens langs en nog wel in een recensie van Dirk Verhofstadt. De meeste mensen kennen Verhofstadt wel als een vrij fanatieke atheïst (zie bijvoorbeeld het topic neo-atheïsme). Hans Kung kennen de meeste mensen ook wel en indien niet; http://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Küng

Nee sorry, met deze drie linkjes heb je wederom geen indruk weten te maken. Ik vraag me eigenlijk ook af wanneer je gaat reageren op mijn reacties op je vorige twee linkjes in je eerdere post.

quote:

En één van de allerbeste waarschuwingen van een Engelse schrijver, Alexander Hislop, het online boek ,,Two babylons, papal worship proved to be the worship of Nimrod and his wife".  Al meer dat 150 jaar in druk en nog te koop. Een aanrader voor hen die willen weten wat er al die eeuwen achter de schermen van Babylon en het vaticaan gebeurt.

http://philologos.org/__eb-ttb/

Leuk boek, maar als je even zoekt op internet dan zul je wel zien dat zo’n werkje in deze tijd (we kunnen immers alles snel nazoeken op internet) geen stand meer houd.

Wiki site over het boek: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Two_Babylons onder het kopje Criticism zie je vervolgens dat het allemaal al wel uitgekauwd is.

quote:

Dit zal straks wereldwijd uitlopen op de grootste slachting op Bijbelse Christenen uit de geschiedenis, met meteen daarop de letterlijke terugkeer van Jezus Christus als Rechter. Het boek Openbaring is daar zeer duidelijk over. Dan, en alleen dan, zal er een tijd van duizend jaar van vrede aanbreken, omdat dan alleen de mensen overgebleven zijn die Jezus als hun Verlosser en Heer hebben erkend, en geen afgoden of mensen.

Compleet uit de lucht gegrepen net zoals vele andere verhalen over de eindtijd. Veel fantasie, dat wel. Wat dat betreft kan ik je Dan Brown’s Da Vinci Code aanraden, ook vol van de complottheorieën, halve waarheden en hele leugens maar dan een stuk spannender.

Overigens over dat duizend jarige heeft de Kerk ook een en ander geschreven hier samengevat uit de CKK;

TWEEDE HOOFDSTUK: Ik geloof in Jezus Christus, de enige Zoon van God
ARTIKEL 7: 'Vandaar zal Hij komen oordelen de levenden en de doden'
I. Hij zal wederkomen in heerlijkheid
De laatste beproeving van de kerk

675
Voorafgaand aan de komst van Christus moet de kerk een laatste beproeving doorstaan die het geloof van talrijke gelovigen zal doen wankelen. De vervolging waarmee haar pelgrimstocht op aarde vergezeld gaat, zal het 'mysterie van de ongerechtigheid' onthullen in de vorm van een godsdienstig bedrog dat de mensen een schijnoplossing biedt voor hun problemen. De prijs die zij daarvoor betalen is dat zij afvallen van de waarheid. De ergste godsdienstige dwaalleer is die van de Antichrist, d.w.z. die van een pseudo-messianisme waarin de mens zichzelf verheerlijkt in plaats van God en zijn Messias, die in het vlees gekomen is.

676
         Deze dwaalleer van de Antichrist tekent zich reeds in de wereld af, telkens als men beweert de messiaanse verwachting in de geschiedenis in vervulling te doen gaan: deze verwachting kan alleen maar buiten de geschiedenis langs de weg van het eschatologisch oordeel in vervulling gaan: zelfs in haar gematigde vorm heeft de kerk deze vervalsing van het komende koninkrijk onder de naam van chiliasme verworpen, vooral in de politieke vorm van een geseculariseerd, 'intrinsiek verkeerd' messianisme.

677
De kerk zal de heerlijkheid van het koninkrijk alleen maar binnengaan door dit laatste Pasen heen, wanneer zij haar Heer in zijn dood en verrijzenis zal volgen. Het koninkrijk zal derhalve niet tot stand komen door een historische triomf van de kerk op grond van een steeds verdere vooruitgang, maar door een overwinning van God op het kwaad dat zich voor de laatste strijd heeft opgemaakt. Met die overwinning zal de bruid van Christus uit de hemel neerdalen. De triomf van God over de opstand van het kwaad zal de vorm aannemen van het laatste oordeel na de laatste kosmische beving van deze wereld, die voorbijgaat.

Na te lezen (inclusief verwijzingen) op: http://www.stvitus.nl/KKK/

Kortom, je hangt een dwaalleer van de antichrist aan.

quote:

Ik laat de verdere discussie en meningen aan anderen over.
Dat zou wel heel gemakzuchtig zijn. Ik denk dat het tijd wordt dat je eens inhoudelijk in gaat op de reacties die je uitlokt voordat je weer met de staart tussen de benen afdruipt. Verder heb je her en der ook nog inhoudelijk te reageren oa hier; (RKK) De onfeilbaarheid van de pausen??
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2009, 11:47:50 am door Thorgrem »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: juni 15, 2009, 11:53:32 am »
In de zestiende eeuw verschinnen indexen, lijsten van verboden boeken, veelal via universiteiten of het wereldlijk gezag. Op die lijsten stonden opvallend vaak Bijbelvertalingen. Wie liever niet nadenkt, en wat gemakzuchtige laster verspreid, trekt dan makkelijk de conclusie "de Kerk verbood de Bijbel".

Wie wel even de hersentjes laat werken, snapt waarom Bijbelvertalingen werden verboden: omdat de Kerk de Bijbel probeerde te beschermen tegen het misbruik dat er van gemaakt werd door onjuiste vertalingen, of door de toevoeging van commentaren e.d. (Tyndale en Luther zijn daarom berucht, pure ketterse propaganda via de Bijbel, evident misbruik van Gods woord).

Zoals de toenmalige decaan van de universiteit van Leuven al wist:

quote:

Want verreweg de beste manier om ketterijen er bij het volk in te hameren, is om valselijk de Schrift als leermeester voor te stellen: een pure dekmantel!
En niets wordt vaster geloofd, dan wat de Schrift duidelijk lijkt te leren, zeker de Schrift zelf in eigen woorden.

Het is een valse aanpak, een godslasterlijk misbruik van de heilige Schrift, dat tot op de dag van vandaag navolging vindt, zo blijkt ook op dit forum.

quote:

De gedachte om de tekst zuiver te houden, bleek een illusie te zijn, alleen al omdat ook Tyndale zelf bij het vertalen het reformatorisch (Luthers) gedachtegoed niet alleen in de marge, maar ook in de tekst zelf opnam. Zo vertaalde hij, evenals Luther, ‘penitentia’ met ‘repentance’ (berouw) in plaats van ‘penitentie’ en las de tekst ‘elders’ of ‘seniors’ in plaats van ‘priests’, ‘congregation’ in plaats van ‘church’.
Luther vond het zelfs noodzakelijk om bepaalde hulpmiddelen aan de volkstalige uitgaven van de bijbel toe te voegen ten behoeve van de interpretatie van de tekst door leken die de bijbel niet in de grondtalen konden lezen. Daarom voegde hij voorredes aan zijn bijbeluitgaven toe. Deze voorredes maakten de lezer wegwijs in de bijbel maar betrokken hem vooral bij enkele centrale thema’s uit Luthers theologie.
Dat wordt reeds duidelijk in een voorwoord bij Luthers eerste uitgave van het Nieuwe Testament in het Duits uit 1522. Deze voorrede werd vanaf 1525 eveneens in vertaling afgedrukt in tal van Nederlandse Nieuwe Testamenten.
(Den Hollander)

De reformatie is, mede, gebouwd op misleidende aanpassingen van de Schrift.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2009, 11:56:20 am door rkdiak »
So sue me!

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: juni 15, 2009, 12:06:37 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 15 juni 2009 om 11:24:
[...]

aanvullend, de vraag is natuurlijk ook of de punten van de reformatie in deze tijd nog steeds actueel zijn of achterhaald?

Ik zou zelfs het woord 'gerechtvaardigd' gebruiken.

En ik vraag me in dit kader ook af hoe het zit met die eeuwige neiging van protestanten, met name gereformeerden, om zich tot in het obsessieve af te scheiden van wat ze niet aanstaat. Is dat de erfenis?

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: juni 15, 2009, 12:27:25 pm »
Citaat
Thorgrem schreef op 15 juni 2009 om 11:40:

quote:

Seacloud schreef:
Het zal niet lang meer duren of de paus, deze of de volgende, zal zijn religie laten samensmelten met de islam, buddisme, en andere vrijzinnige religies, zodat er één grote monsterreligie onstaat van de eindtijd die in het boek Openbaring beschreven staat.

quote:

Thorgrem schreef:
Het spijt me zeer, maar dit is compleet uit de lucht gegrepen kul.
Een broodje aap.
Er zullen mogelijk andere ontwikkelingen gaande zijn. Maar wat hier gezegd wordt is geen broodje aap. De foto ervan is te vinden op internet.

quote:

He has been especially critical of the late Pope John Paul II, whom he once described as "Garrulous Karolus the Koran Kisser." Gibson's allegation that the Pope kissed the Qur'an is corroborated by a FIDES News Service report of June 1, 1999, which quotes the Chaldean Catholic Patriarch, Raphael I, as having confirmed to the news service that he was personally present when John Paul II kissed the sacred Muslim text:

“ On May 14th I was received by the Pope, together with a delegation composed of the Shi'ite imam of Khadum mosque and the Sunni president of the council of administration of the Iraqi Islamic Bank. There was also a representative of the Iraqi ministry of religion....At the end of the audience the Pope bowed to the Muslim holy book, the Qu'ran, presented to him by the delegation, and he kissed it as a sign of respect. The photo of that gesture has been shown repeatedly on Iraqi television and it demonstrates that the Pope is not only aware of the suffering of the Iraqi people, he has also great respect for Islam."  
http://en.wikipedia.org/wiki/Hutton_Gibson
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: juni 15, 2009, 12:32:08 pm »

quote:

Adinomis schreef op 15 juni 2009 om 12:27:
Citaat
Thorgrem schreef op 15 juni 2009 om 11:40:

[...]

[...]

Er zullen mogelijk andere ontwikkelingen gaande zijn. Maar wat hier gezegd wordt is geen broodje aap. De foto ervan is te vinden op internet.

[...]

Tekst gelezen (foto ben ik wel benieuwd naar, niet dat het wat zal zeggen) en het zegt nog steeds helemaal niets over het grote complot wat jij en anderen er van willen maken.

Maar goed, volgens jullie logica denkt de Iraanse president er dus over om de 51 staat van de VS te worden als hij handenschuddend met de Amerikaanse president op de foto staat. Tegen zoveel zottigheid kan ik natuurlijk niet op met normaal beredeneren. Lachwekkend is het wel.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2009, 12:34:58 pm door Thorgrem »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: juni 15, 2009, 02:11:51 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 15 juni 2009 om 12:32:

Tekst gelezen (foto ben ik wel benieuwd naar),
Google - afbeeldingen, vervolgens intoetsen "paus kust koran", dan krijg je al diverse sites waar de foto is geplaatst. De eerste vermelding is trouwens op een Islamitische site (naar onderen scrollen). Van die kant is het erg gewaardeerd.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: juni 15, 2009, 02:31:20 pm »

quote:

Adinomis schreef op 15 juni 2009 om 14:11:
[...]

Google - afbeeldingen, vervolgens intoetsen "paus kust koran", dan krijg je al diverse sites waar de foto is geplaatst. De eerste vermelding is trouwens op een Islamitische site (naar onderen scrollen). Van die kant is het erg gewaardeerd.

Spannend. Is dit nu het bewijs voor het zogenoemde monsterverbond tussen de islam en het katholicisme?

Als je enig idee had wat voor persoonlijkheid Johannes Paulus II had dan had je geweten dat dit simpelweg een wat overenthousiaste uiting was van de verbondenheid die hij voelde met zowel christenen van allerlei denominaties als joden en moslims. Om nog niet te beginnen over de context waarin het gebeurde.

En als je enig inzicht had in de katholieke Kerk en wat daar speelt dan had je dit voorval helemaal niet aangegrepen om je punt te maken. Het is namelijk bekend dat paus Benedictus XVI (toen nog Ratzinger) het kussen van de koran door de toenmalige paus afkeurde.

Maar goed, ik besef dat het heel veel gevraagd is voor mensen die liever oorlogshitsende en angstzaaiende complottheorieën najagen.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: juni 15, 2009, 02:57:16 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 15 juni 2009 om 14:31:
[...]

Spannend. Is dit nu het bewijs voor het zogenoemde monsterverbond tussen de islam en het katholicisme?
Nee, hooguit een aanwijzing voor een toekomstig samengaan van christendom met andere wereldgodsdiensten. Dus niet alleen het katholicisme.

quote:

Als je enig idee had wat voor persoonlijkheid Johannes Paulus II had dan had je geweten dat dit simpelweg een wat overenthousiaste uiting was van de verbondenheid die hij voelde met zowel christenen van allerlei denominaties als joden en moslims. Om nog niet te beginnen over de context waarin het gebeurde.
Deze paus kwam inderdaad heel sympathiek over. Maar ook sympathieke mensen komen in aanraking met valkuilen opgezet door boze machten.

quote:

En als je enig inzicht had in de katholieke Kerk en wat daar speelt dan had je dit voorval helemaal niet aangegrepen om je punt te maken. Het is namelijk bekend dat paus Benedictus XVI (toen nog Ratzinger) het kussen van de koran door de toenmalige paus afkeurde.
Ik maakte hiervan geen punt. Ik vond alleen dat je ten onrechte de woorden "broodje aap" en "kul" gebruikte. Het pleit voor kardinaal Ratzinger dat hij dit afkeurde.

quote:

Maar goed, ik besef dat het heel veel gevraagd is voor mensen die liever oorlogshitsende en angstzaaiende complottheorieën najagen.
Hierdoor voel ik me niet aangesproken.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: juni 15, 2009, 03:06:51 pm »
-
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2009, 03:24:36 pm door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: juni 15, 2009, 04:05:25 pm »

quote:

Adinomis schreef op 15 juni 2009 om 14:57:
[...]

Nee, hooguit een aanwijzing voor een toekomstig samengaan van christendom met andere wereldgodsdiensten. Dus niet alleen het katholicisme.

Dus katholiek, gereformeerd, lutheraans, babtistisch, evangelisch, de pinksterkerken, de huiskerken in china en de belijdende Joden gaan in zijn geheel op in een algeme wereldreligie?

Ik geloof dat de echte katholieken, evangelischen, traditionele protestanten, oostersorthodoxen en messiaanse joden nooit zullen voort bestaan onder de vlag van die ene religie. Gezien de huidige ontwikkelingen in West Europa  zie ik eerder dat het kleine kerkjes zullen zijn in de toekomst naast de grote religie die ons de laatste strijd zal gaan aanbinden voor de komst van Jezus naar de aarde. Ik geloof ook dat God zal zorgen dat we allemaal al tot Hem opgenomen zijn in de hemel als de wereld ten ondergaat met al de aanhangers van de antichristelijke religie en wereldsysteem.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2009, 04:06:28 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: juni 15, 2009, 04:21:23 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 juni 2009 om 16:05:

Dus katholiek, gereformeerd, lutheraans, babtistisch, evangelisch, de pinksterkerken, de huiskerken in china en de belijdende Joden gaan in zijn geheel op in een algeme wereldreligie?
Allen die Christus niet als hun Verlosser en Leidsman hebben aangenomen worden niet opgenomen en zullen elkaar vinden in één wereldreligie.

quote:

Ik geloof dat de echte katholieken, evangelischen, traditionele protestanten, oostersorthodoxen en messiaanse joden nooit zullen voort bestaan onder de vlag van die ene religie.
Ik ben ervan overtuigd dat degenen die Jezus hebben aangenomen daar niet bij zullen zijn.

quote:

Gezien de huidige ontwikkelingen in West Europa  zie ik eerder dat het kleine kerkjes zullen zijn in de toekomst naar de grote religie die ons de laatste strijd zal gaan aanbinden voor de komst van Jezus naar de aarde. Ik geloof ook dat God zal zorgen dat we allemaal al tot Hem opgenomen zijn in de hemel als de wereld ten ondergaat met al de aanhangers van de antichristelijke religie en wereldsysteem.

Best mogelijk dat het zo gaat. Maar je ziet hier en daar wel aanwijzingen dat de wereld wordt klaarmaakt voor deze ontwikkelingen. Zie maar in vers 7 van onderstaand bijbelgedeelte.

quote:

2 Thess. 2:3 De dag van de Heer breekt niet aan voordat velen zich van het geloof hebben afgekeerd en de wetteloze mens verschenen is, hij die verloren zal gaan. 4 Hij zal alles wat goddelijk en heilig is bestrijden en zich erboven verheffen, om in Gods tempel plaats te nemen op de troon en zich voor te doen als God zelf. 5 Herinnert u zich niet dat ik u dit herhaalde malen heb gezegd toen ik bij u was? 6 Dan weet u ook wat hem nog tegenhoudt en dat hij pas zal verschijnen op de voor hem vastgestelde tijd. 7 Hoewel in het verborgene de wetteloosheid nu al werkzaam is, moet eerst degene die hem tegenhoudt verdwijnen. 8 Pas dan verschijnt hij – en dan zal de Heer Jezus hem doden met de adem van zijn mond en vernietigen door de aanblik van zijn komst. 9 De komst van de wetteloze mens is het werk van Satan en gaat gepaard met groot machtsvertoon en valse tekenen en wonderen, 10 en allen die verloren zullen gaan, zal hij met zijn kwaadaardigheid verleiden. Want ze hebben de liefde voor de waarheid, die hen had kunnen redden, niet aanvaard. 11 Daarom treft God hen met verblinding, zodat ze dwalen en de leugen geloven. 12 Zo zal iedereen die de waarheid niet gelooft maar behagen schept in onrecht, worden veroordeeld.
We moeten dus waakzaam zijn en bidden om de Waarheid trouw te blijven. Dan hoeven we niet bang te zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: juni 15, 2009, 07:13:06 pm »
Zo ben ik het met je eens. Ik kan je trouwens nog wat erbij vertellen: de valse profeten gaan al rond op de wereld. Ik heb discussies gezien van een poster op de eo-forum die visioenen van Jezus zou hebben gehad. Een Jezus die overigens niet echt aan het kruis was gestorven, maar drie dagen buiten bewustzijn was. Het volk Israël kreeg in de woestijn volgens Jezus niet echt manna, maar trokken van oase naar oase. Ze trokken niet echt door een droge pad dat in de zee gelegd was, maar trokken over een ondiep riviertje. De wereld zou van de ondergang gered kunnen worden als we met elkaar de best doen, omdat God het in ons zou hebben gelegd om daarmee zelf aan de slag te gaan. De huidige katholieke kerk zou volgens hem trouwens geheel niet meer tot opbloei komen. In plaats daarvan zouden er groepjes mensen bij elkaar thuis komen zingen en doen. zo zou een nieuw geloof ontstaan. Alle geloven zouden door god bewust zo verschillend op de aarde zijn gebracht om de mensen te leren samen te werken en samen tot eenheid te leren komen. Er zouden geen demonen bestaan, wel sprake van lagere niveau's in het hierna maals waar het een helse ervaring is.  Hoe meer hij vertelde, hoe meer het duidelijk wordt in welke tijd we leven.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: juni 15, 2009, 11:00:41 pm »
Gait, ik merk dat je heel erg denkt in allerlei soorten kerken (denominaties).
Als we proberen het vanuit Gods blikveld te zien bestaan er eigenlijk maar twee mogelijkheden;

quote:

Math.12:30 Wie niet met mij is, is tegen mij, en wie niet met mij samenbrengt, drijft uiteen.

Het is vóór of tegen Jezus.
Die keuze gaat dwars door alle kerken en groepen heen. Er kunnen zelfs mensen bij zijn die niet naar de kerk gaan.

Alles is terug te voeren naar deze ene vraag, om deze ene werkelijkheid:
is Jezus je volkomen Verlosser en Leidsman? Ook als het moeilijk wordt? Zijn wij vóór Hem of tegen Hem? Volg je Hem? In zijn lijden en in zijn verheerlijking?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: juni 15, 2009, 11:56:10 pm »

quote:

Tegenover de tekst in Efeze kun je heel veel andere dingen zetten natuurlijk maar dat is offtopic lijkt mij (1 petr2:9 bv?)
Waar het om gaat is dat terugkeer naar Rome volgens mij beslist geen opdracht is voor christenen.
Een zoeken naar eenheid is wat anders dan "terug naar de RK-Kerk".
Eenheid zoek je in Christus en niet in een denominatie.
(Oeps, wat schrijf ik nou?)
Zeker niet in een denominatie die ten stelligst beweert (althans hier) dat de Reformatie gebaseerd is op on-Bijbelse gronden en inlegkunde van Luther.
Dan doe je ten eerste Luther tekort (Luther wilde geen scheiding maar een hervorming van de kerk immers?) maar ga je ook voorbij aan vele andere voorgangers uit het verleden.
Daarnaast doe je met een dergelijke oproep ook tekort aan de RKkerk van nu omdat er bij elke blik vooruit (eenheid) altijd een stuk geschiedenis mee gaat leven. Hetzij bewust, hetzij onbewust.
Wederzijds uitspreken dat er fouten zijn gemaakt zal al een heel mooi begin zijn lijkt mij.
(en begin nu niet weer over de vele vervolgde katholieken of de vele  brandstapels die er waren. Oecumene gaat daar juist NIET om. Oecumene gaat om Christus de opgestane Heer)
Mail me maar als je wat wilt weten

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: juni 16, 2009, 10:30:48 am »
Nog even een (belangrijk) naberichtje: Er wordt door misleiders steeds gesproken over ,,christus-christus". Maar niet over JEZUS Christus. Dit zijn de voorspelde valse ,,christussen".
Openb. 20, vs. 11-15

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: juni 16, 2009, 10:39:50 am »

quote:

gaitema schreef op 15 juni 2009 om 16:05:
[...]

Ik geloof dat de echte katholieken, evangelischen, traditionele protestanten, oostersorthodoxen en messiaanse joden nooit zullen voort bestaan onder de vlag van die ene religie. Gezien de huidige ontwikkelingen in West Europa  zie ik eerder dat het kleine kerkjes zullen zijn in de toekomst naast de grote religie die ons de laatste strijd zal gaan aanbinden voor de komst van Jezus naar de aarde. Ik geloof ook dat God zal zorgen dat we allemaal al tot Hem opgenomen zijn in de hemel als de wereld ten ondergaat met al de aanhangers van de antichristelijke religie en wereldsysteem.

In elke denominatie zit vals en echt bij elkaar. En aan de buitenkant zien wij vaak niet zo wat vals of echt is. Iemand die alleen maar in 'naam' christen is schaar ik dan ook onder vals, in de zin van niet-echt. (Tarwe en dolik lijkt op elkaar - zie de geleijkenis uit Matt. 13)
Mijn persoonlijke mening is dat als de Heer terugkomt, Hij eerst komt voor de ware gelovigen uit alle kerken, groepen.
Logischerwijs blijven dan alle niet-echte christenen over en die gaan verder in een wereldreligie. De ware christenen zijn dan niet meer onder hen en zullen het niet meer tegenhouden.
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2009, 10:41:37 am door Priscilla en Aquila »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: juni 16, 2009, 11:09:35 am »

quote:

Seacloud schreef op 16 juni 2009 om 10:30:
Nog even een (belangrijk) naberichtje: Er wordt door misleiders steeds gesproken over ,,christus-christus". Maar niet over JEZUS Christus. Dit zijn de voorspelde valse ,,christussen".
Wie doet dat dan? Ik kan middels google geen voorbeeld vinden. Heb je een bron?

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: juni 16, 2009, 01:57:44 pm »
http://apologetics.scriptmania.com/1300.htm

The priest is, indeed, another Christ, or in some way, he is himself a continuation of Christ." (Pope Pius XI, Encylical on the Priesthood)  
Roman Catholicism does, indeed, teach that the priest functions on earth as another Jesus Christ, as this quote from Pope Pius XI and as this picture, in the messgae title, shows.  

Andrew responds:  

I will grant that, if properly understood.  

Actually, the picture is accurate-- just misinterpreted somewhat.  

Every priest is an "alter christus".  

Lou writes:  

This revelation is damning, because the Bible forbids us to follow "another Christ"! Take a enz. enz.

http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_Catholic_sex_abuse_cases
Moeten we daar onze kindertjes heensturen????

Beste mensen: Vraagt uw Schepper u de waarheid te laten zien! Denk na! En nu stop ik er echt mee, vriendelijke groet: Gerard, oud zeevarende en ex misdadiger die tot geloof is gekomen in Jezus Christus als Verlosser, op zijn kniëen zijn zonden tegenover God beleden heeft en er vergeving voor gevraagd heeft, en zich in de Naam van JEZUS heeft laten dopen.
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2009, 02:09:26 pm door Seacloud »
Openb. 20, vs. 11-15

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: juni 16, 2009, 03:07:11 pm »
Je verwijst naar een site die het citaat nogal uit de context ript.
'Christus' betekent oorspronkelijk 'gezalfde'. Een katholieke priester wordt bij zijn wijding gezalfd. Pius XI stelt dat men een priester in zekere zin als een door God gezondene, gezalfde kan zien. Daar lijkt me in zichzelf niet zoveel op tegen?
Om de vergelijking verder te trekken: Aaron was een christus, Saul was een christus, David was een christus, alle Israelitische priesters waren christussen, want allen zijn gezalfd. Dat doet niet af aan dat Jezus, de Christus, onze verlosser en zaligmaker is.

quote:

12. The Apostle of the Gentiles thus perfectly sums up what may be said of the greatness, the dignity and the duty of the Christian priesthood: Sic nos existimet homo Ut ministros Christi et dispensatores mysteriorum Dei - "Let a man so account of us as of the ministers of Christ and the dispensers of the mysteries of God." The priest is the minister of Christ, an instrument, that is to say, in the hands of the Divine Redeemer. He continues the work of the redemption in all its world-embracing universality and divine efficacy, that work that wrought so marvelous a transformation in the world. Thus the priest, as is said with good reason, is indeed "another Christ"; for, in some way, he is himself a continuation of Christ. "As the Father hath sent Me, I also send you," is spoken to the priest, and hence the priest, like Christ, continues to give "glory to God in the highest and on earth peace to men of good will."
Bron

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: juni 16, 2009, 03:21:29 pm »

quote:

elle schreef op 16 juni 2009 om 15:07:
Je verwijst naar een site die het citaat nogal uit de context ript.
'Christus' betekent oorspronkelijk 'gezalfde'. Een katholieke priester wordt bij zijn wijding gezalfd. Pius XI stelt dat men een priester in zekere zin als een door God gezondene, gezalfde kan zien. Daar lijkt me in zichzelf niet zoveel op tegen?
Om de vergelijking verder te trekken: Aaron was een christus, Saul was een christus, David was een christus, alle Israelitische priesters waren christussen, want allen zijn gezalfd. Dat doet niet af aan dat Jezus, de Christus, onze verlosser en zaligmaker is.

[...]

Mag ik nog even aanvullen dat we allen gezalfden zijn? gezalfd door en met de HG

1 joh 2

27 Wat uzelf betreft: de zalving die u van hem ontvangen hebt is blijvend, u hebt geen leraar nodig. Zijn zalving leert u alles naar waarheid, zonder bedrog. Blijf daarom in hem, zoals zijn zalving u geleerd heeft.

Wellicht dat er een onderscheiden zalving is. De vraag is dan hoe dit in bijbels opzicht zit.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: juni 16, 2009, 07:08:47 pm »

quote:

Seacloud schreef op 16 juni 2009 om 13:57:

The priest is, indeed, another Christ, or in some way, he is himself a continuation of Christ." (Pope Pius XI, Encylical on the Priesthood)  
Roman Catholicism does, indeed, teach that the priest functions on earth as another Jesus Christ, as this quote from Pope Pius XI and as this picture, in the messgae title, shows.  

Andrew responds:  

Lou writes:  

This revelation is damning, because the Bible forbids us to follow "another Christ"! Take a enz. enz.

Hier wordt weer gebruik gemaakt van een site die slechts ten dele en buiten de context citaten naar hartenlust misbruikt. Want plaats voor de grap eens de citaten in de context. Maar nee, een compleet beeld past jou niet daar je enkel gebruik maakt van list en bedrog, althans dat doen de sites die jij aanhaalt. Zoals ik al vele malen heb aangetoond in dit topic. Zoals jij ook zelf zeer goed weet want wanneer je aangesproken wordt op je list en bedrog geef je niet thuis maar spring je over op een ander onderwerp.

Vertel me dan eens welke waarheid het nodig heeft om met halve waarheden en hele leugen verkondigd te worden? Slechts de waarheid van de slang en niet Gods waarheid openbaart zich op die manier.

Want verkondigde Jezus het evangelie of verkondigde Jezus voornamelijk een anti-evangelie? Juist, Jezus en Zijn dienaren verkondigen het evangelie en daar tegenover verkondigd het stalinistische addergebroed een anti-evangelie.

quote:

Een zwarte bladzijde uit de geschiedenis van de katholieke Kerk. Maar het is nogal goedkoop om dat als argument te gebruiken het is immers algemeen bekend dat de situatie in Nederland anders is en dat misbruik van kinderen in Nederland vele malen meer voorkomt in protestantse kringen, simpelweg omdat de voorwaarden om tot zo'n misbruik te komen meer aanwezig zijn in protestantse kringen in Nederland. Maar goed, dan moet je wel daadwerkelijk verstand hebben waarover je praat.

Maar om het heel simpel te houden het aantal aangeklaagde priesters bedaagd in de VS 0,3%. Verzekeraars in de VS claimen dat het in het protestantisme in de VS om een zelfde omvang gaat. 0,3% is overigens ver beneden het aantal huisvaders dat zich vergrijpt aan kinderen, maar ook ver onder het percentage leerkrachten wat kinderen seksueel misbruikt. Wil dat zeggen dat kinderen niet meer in een gezin op mogen groeien (of niet meer naar school mogen gaan)? Nee, dat zou natuurlijk volslagen kul zijn. Waar we wel op moeten letten is dat een volwassene nooit alleen is met een kind (tenzij in een gezinssituatie, maar zoals al gezegd is ook daar risico). Zo is het voor mij als leerkracht zeer af te raden om in 1 ruimte te zijn met enkel 1 kind.

Maar goed, ook dit zal vast aan dovemansoren gericht zijn, je blik is namelijk al vertroebeld en waarheid of nuance zul je nog niet herkennen zelfs als je er tegenaan loopt.

quote:

Beste mensen: Vraagt uw Schepper u de waarheid te laten zien! Denk na!
Nogmaals, neem zelf de opmerking van harte en laat je niet misleiden door enkele haatdragende sites. Je laat je misleiden en bent er zo te zien nog trots op ook daar je geen enkel gesprek aangaat.

quote:

En nu stop ik er echt mee, vriendelijke groet: Gerard, oud zeevarende en ex misdadiger die tot geloof is gekomen in Jezus Christus als Verlosser, op zijn kniëen zijn zonden tegenover God beleden heeft en er vergeving voor gevraagd heeft, en zich in de Naam van JEZUS heeft laten dopen.
Dat zegt bijzonder weinig. Ik mag slechts hopen dat Hij genadig voor je is zodra je verantwoording moet afleggen. Op mij heb je in ieder geval totaal geen indruk gemaakt met je haatdragende en propagandistische teksten. Ik heb alles wat je geschreven hebt weerlegt, ontkracht of genuanceerd. Daar heb jij niets tegenin kunnen brengen aangezien je niet eens mans genoeg was inhoudelijk te reageren. Medelijden is eigenlijk het enige wat ik op kan brengen voor jou.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: juni 16, 2009, 07:43:45 pm »

quote:

mirt schreef op 24 mei 2009 om 16:53:
[...]

Laten we het hier verder hebben over:
- hoe ga je als protestant of als protestante kerk om met oproepen om terug te keren naar de rk kerk? Persoonlijk vind ik alleen verklaren: de reformatie is niet voor niets geweest bij lange na niet voldoende.
- hoeveel maakt het uit of zo'n oproep van protestantse of rk kant komt?

Hoi,

Terug naar de RK , dat klinkt voor mij als de tijd terug draaien van voor de  reformatie. Dit word allicht niet zo bedoeld. Samen weer een kerk worden, leven uit de genade en door de geest kan voor mij wel. Hoe zal die kerk dan heten. Soms denk ik , dat er weer een kerk zal zijn.

Als ik het als protestant slecht van RK zije hoor, zal ik het eenzijdig vinden, hoor ik het van protestantse zijde, dan krijgt het het meer vat op mij.

Overigens, hoe zit het dan met de R, van Rome, de invloed van Rome,
de K van algemeen, neem ik voor lief.
Verder vind ik het nog steeds interesant hoe katholieken er bij komen om Maria te aanbidden, iets wat voor mij onbekend is. Wie kan mij dat uitleggen en wat is heiligen verering?

Dat roept dit topic bij op.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: juni 16, 2009, 07:51:28 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 16 juni 2009 om 15:21:
[...]

Mag ik nog even aanvullen dat we allen gezalfden zijn?
Als je bedenkt dat de Schrift zich richt tot gelovigen, katholieken dus, heb je gelijk. Iedere katholieke dopeling wordt gezalfd.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: juni 16, 2009, 07:53:37 pm »

quote:

Antonius schreef op 16 juni 2009 om 19:43:
[...]

Verder vind ik het nog steeds

nog steeds, na de ontelbare keren dat op dit forum al is uitgelegd dat je voorstelling van zaken vals is?

(en dan zijn er mensen die mij lichtgreaakt noemen, omdat ik een beetje irritatie laat merken als dezelfde valse voorstelling van zaken voor de duizendste keer ter discussie wordt gesteld)
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2009, 07:55:05 pm door rkdiak »
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: juni 16, 2009, 08:06:36 pm »
Hi Antonius, ik zal hier en daar je overwegingen die tot nadenken stemmen proberen aan te vullen en de vragen die je hebt enigszins te beantwoorden.

quote:

Antonius schreef op 16 juni 2009 om 19:43:
[...]

Hoi,

Terug naar de RK , dat klinkt voor mij als de tijd terug draaien van voor de  reformatie. Dit word allicht niet zo bedoeld.
Hoe het precies bedoeld wordt zal per persoon natuurlijk verschillen. Maar vaststaat (althans voor mij) dat de tijd niet simpelweg teruggedraaid kan worden. Sinds de reformatie hebben beide zeiden ontwikkelingen doorgemaakt dat kan niet genegeerd worden.

quote:

Samen weer een kerk worden, leven uit de genade en door de geest kan voor mij wel. Hoe zal die kerk dan heten. Soms denk ik , dat er weer een kerk zal zijn.
De naam lijkt me niet zo van belang al zou men het gewoon simpelweg Kerk noemen. Of katholieke Kerk (ook protestantse kunnen overweg met de term katholiek). Het is overigens zo dat de katholieke Kerk zichzelf eigenlijk zelden (of nooit) rooms katholieke Kerk noemt (dat doet men enkel in gebieden zoals Nederland voor de verduidelijking).

quote:

Als ik het als protestant slecht van RK zije hoor, zal ik het eenzijdig vinden, hoor ik het van protestantse zijde, dan krijgt het het meer vat op mij.
Dat kan ik me goed voorstellen. Indien er een geluid uit de eigen gelederen komt dan zal men over het algemeen genomen meer bereid zijn te luisteren.

quote:

Overigens, hoe zit het dan met de R, van Rome, de invloed van Rome,
de K van algemeen, neem ik voor lief.

De invloed van 'Rome' is een mooi vraagstuk. We hebben in de geschiedenis gezien dat 'Rome' in meer en in mindere mate invloed had. Dat de paus in Europa veel invloed heeft is grappig genoeg het directe gevolg van de reformatie en hoe katholieken daar individueel op gereageerd hebben. In de VS zie je bijvoorbeeld dat er van oudsher een wantrouwen was tegen alles wat Europees was of daar mee te maken had. Daar hecht men dan ook meer waarde aan de lokale bischoppen.

De invloed van 'Rome' hoeft niet zo heel groot te zijn indien een (aarts)bisdom zelf orde op zaken heeft. De paus is namelijk ook een bisschop (van Rome) net zoals er vele bischoppen zijn, alleen mag hij de rotzooi opruimen wanneer de lokale bischoppen falen of wanneer ze ergens niet uitkomen.  

quote:

Verder vind ik het nog steeds interesant hoe katholieken er bij komen om Maria te aanbidden, iets wat voor mij onbekend is.
Maria aanbidden is als het goed is ook elke katholiek onbekend. Haar vereren daarentegen, dat kunnen/kennen de meeste katholieken wel.

quote:

Wie kan mij dat uitleggen en wat is heiligen verering?

Katholieken (maar eigenlijk iedereen) kunnen Maria om voorspraak vragen. Zij is gerechtvaardigd, zoals alle heiligen overigens, anders zaten zij niet in de hemel, en het gebed van een rechtvaardige vermag veel.

Heiligen zijn dus alle mensen die in de hemel zitten, van een aantal weten wij de naam van veruit de meesten niet.

quote:

Dat roept dit topic bij op.
Een mooie overweging ik hoop dat ik iets duidelijk heb gemaakt voor je.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: juni 18, 2009, 10:16:01 pm »
In het Nederlandsdagblad -ik heb een proefabonnement op de digitale editie en zaterdags krijg ik de kran tin de bus- las ik een oproep tot eenheid in de kerken.
Deze oproep bestaat uit een boek en een manifest. De oproep wordt ondersteund door geestelijken van uit de RK, de pkn, uit evangelische door de evangelist Zijlstra, meer info lees hier.

Ik ben benieuwd hoe jullie reageren op dit manifest.

Zelf vind ik de oproep tot eenheid, nu eens door allerlei kerklijk leiders, i.p.v. gelovigen een goede zaak. Ik had steeds indruk dat 'hooggeplaatst' kekrelijkleiders vooral bezig waren met hun eigen kerk. Terwijl als ik op vakantie of in een missonair project mensen uit andere kerkelijke richting tegen kwam dan de mijne ik wel degelijk eenheid proefde.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: juni 18, 2009, 10:30:00 pm »

quote:

Adinomis schreef op 15 juni 2009 om 23:00:
Gait, ik merk dat je heel erg denkt in allerlei soorten kerken (denominaties).
Als we proberen het vanuit Gods blikveld te zien bestaan er eigenlijk maar twee mogelijkheden;

[...]

Het is vóór of tegen Jezus.
Die keuze gaat dwars door alle kerken en groepen heen. Er kunnen zelfs mensen bij zijn die niet naar de kerk gaan.

Alles is terug te voeren naar deze ene vraag, om deze ene werkelijkheid:
is Jezus je volkomen Verlosser en Leidsman? Ook als het moeilijk wordt? Zijn wij vóór Hem of tegen Hem? Volg je Hem? In zijn lijden en in zijn verheerlijking?
Dat geloof ik ook, Het daait om het aannemen van het offer van Jezus en het volgen van Hem.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: juni 18, 2009, 10:47:02 pm »

quote:

Seacloud schreef op 16 juni 2009 om 13:57:

Andrew responds:  

Lou writes:  

Beste mensen: Vraagt uw Schepper u de waarheid te laten zien! Denk na! En nu stop ik er echt mee, vriendelijke groet: Gerard, oud zeevarende en ex misdadiger die tot geloof is gekomen in Jezus Christus als Verlosser, op zijn kniëen zijn zonden tegenover God beleden heeft en er vergeving voor gevraagd heeft, en zich in de Naam van JEZUS heeft laten dopen.
Je lijkt me een oprecht mens die een ommekeer in zijn leven heeft gekregen door hulp van Jezus Christus. Nu vindt ik zelf persoonlijk jammer dat site's zoals deze met hun uitspraken andere christenen eigenlijk aan het vervloeken is. Zolang christenen elkaar bestrijden op de personen af zal dat uitwerken als een vloek. dat is precies wat satan wil, dat de eenheid zo verloren gaat. hij hoeft maar een kleine dwaling hier en daar in de kerken te plaatsen en vervolgens die mensen tegen elkaar op laten zetten op woorden en ze vervloeken elkaar vanzelf.
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2009, 10:48:01 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: juni 19, 2009, 12:05:43 am »

quote:

Antonius schreef op 18 juni 2009 om 22:16:
IDe oproep wordt ondersteund door geestelijken van uit de RK, de pkn, uit evangelische door de evangelist Zijlstra, meer info lees hier.

Zelf vind ik de oproep tot eenheid, nu eens door alle.
allerlei kerklijk leiders, i.p.v. gelovigen een goede zaak. Ik had steeds indruk dat 'hooggeplaatst' kekrelijkleiders vooral bezig waren met hun eigen kerk. Terwijl als ik op vakantie of in een missonair project mensen uit andere kerkelijke richting tegen kwam dan de mijne ik wel degelijk eenheid proefde.

Heel erg intressant. Of het wat wordt?
Ik denk van niet op korte termijn. er zijn teveel dingen die scheiden.
Op kerkvolk niveau kan er veel meer dan er op leidersniveau kan.
in het verleden heb ik al eens gewezen op de nationale synode waar de GKv van mening is dat de RKK gewoon er bij moet zijn.
Andere kerken vinden dat dan weer niet en per saldo komen we nergens.
Als je daarnaast http://www.raadvankerken.nl/?b=688 leest dan begrijp je dat ik wel aardig gereserveerd ben in dit soort initiatieven.
Hoe dan ook wens ik dat er ooit eenheid zal zijn...

edit:het gaat hier overigens niet om een oproep om retour rkk te gaan maar om een veel bredere oproep
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2009, 12:12:17 am door Riemer Lap »

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: juni 19, 2009, 05:07:18 pm »

quote:

okidoki schreef op 19 juni 2009 om 00:05: Ik denk van niet op korte termijn. er zijn teveel dingen die scheiden.

Tja, ik hoop dat we, en vooral ik, kijken naar wat ons bind.

quote:

edit:het gaat hier overigens niet om een oproep om retour rkk te gaan maar om een veel bredere oproep

Daar was ik me van bewust. Behalve dat deze oproep breder, wordt er ook nog een buitenbeschouwing gelaten, hoe dat er uit zal zien. Hoe ik me eenheid voor moet stellen, weet ik ook niet, zitten we dan naast elkaar en in de kerkbanken?

in elk geval leuk om te lezen dat je voor eenheid bent.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: juni 19, 2009, 05:32:50 pm »
-
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2009, 05:44:47 pm door rkdiak »
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: juni 19, 2009, 07:17:39 pm »

quote:

Antonius schreef op 18 juni 2009 om 22:16:
In het Nederlandsdagblad -ik heb een proefabonnement op de digitale editie en zaterdags krijg ik de kran tin de bus- las ik een oproep tot eenheid in de kerken.
Deze oproep bestaat uit een boek en een manifest. De oproep wordt ondersteund door geestelijken van uit de RK, de pkn, uit evangelische door de evangelist Zijlstra, meer info lees hier.

Zelf vind ik de oproep tot eenheid, nu eens door allerlei kerklijk leiders, i.p.v. gelovigen een goede zaak. Ik had steeds indruk dat 'hooggeplaatst' kekrelijkleiders vooral bezig waren met hun eigen kerk. Terwijl als ik op vakantie of in een missonair project mensen uit andere kerkelijke richting tegen kwam dan de mijne ik wel degelijk eenheid proefde.
Ik heb het manifest niet gelezen enkel het artikel. Dat maakt verder niet zo heel veel indruk op mij. Overigens roept de katholieke Kerk al zo sinds haar ontstaan tot eenheid onder christenen. En sinds het tweede Vaticaanse concilie wordt hier buitengewoon veel aandacht aan besteed op alle niveaus. De katholieke Kerk is bijvoorbeeld al enkele decennia in gesprek met de oosters orthodoxe Kerken en niet zonder succes. Tevens is er voortgang geboekt met bijvoorbeeld de Lutherse kerk in Duitsland en delen van de Anglicaanse kerk.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2009, 07:25:42 pm door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: juni 19, 2009, 07:25:09 pm »

quote:

okidoki schreef op 19 juni 2009 om 00:05:
[...]
Op kerkvolk niveau kan er veel meer dan er op leidersniveau kan.
Dat valt wel mee. Het is wel zo dat oecumene meer kans maakt op ontsporing op kerkvolk niveau. Ook iets wat je niet wil als kerkgemeenschap.

quote:

in het verleden heb ik al eens gewezen op de nationale synode waar de GKv van mening is dat de RKK gewoon er bij moet zijn.
Andere kerken vinden dat dan weer niet en per saldo komen we nergens.
Wil een nationale synode enig succes zijn dan lijkt het me dat er eerst een protestantse nationale synode moet komen zodat de gezichten daar eens dezelfde kant opstaan. Zolang ze dat niet bereiken kunnen ze beter individueel gesprekken voeren met de katholieke Kerk zoals nu ook al gebeurd.

quote:

Als je daarnaast http://www.raadvankerken.nl/?b=688 leest dan begrijp je dat ik wel aardig gereserveerd ben in dit soort initiatieven.
Een mooi genuanceerd artikel van monseigneur de Korte. Waarom zou met dit artikel duidelijk moeten zijn dat je gereserveerd bent voor dit soort initiatieven.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: juni 19, 2009, 09:04:47 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 19 juni 2009 om 19:25:
Waarom zou met dit artikel duidelijk moeten zijn dat je gereserveerd bent voor dit soort initiatieven.
Ik citeer even iets uit dat artikel:
Avondmaal

Onvermijdelijk kwam ook het nog niet gezamenlijk vieren van het avondmaal en eucharistie naar voren. Dat is voor veel gelovigen hét teken dat het nooit wat wordt met de oecumene. 'De overeenkomsten zijn groter dan de verschillen maar er is nog geen volledige communio'. Dat komt volgens De Korte omdat de Rooms-Katholieke Kerk een grens trekt. 'Er is een nauwe band tussen Eucharistische en kerkelijke communio'. Naar de katholieke kerkvisie zijn de kerken van de Reformatie kerkelijke gemeenschappen en niet volledig kerk. 'Ik ben bang dat het nog een hele lange weg wordt. Er zijn nog hele grote verschillen'.

Snap je wat ik bedoel? Juist dat zijn al twee dingen die gaan spelen, er zullen veel meer te noemen zijn.
Er zijn, zoals ook aangegeven wordt hele grote verschillen...
Eenheid in alles? Zullen wij dat meemaken?