Auteur Topic: oproep om naar de rk-kerk terug te keren  (gelezen 25281 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
oproep om naar de rk-kerk terug te keren
« Reactie #200 Gepost op: juli 03, 2009, 03:38:57 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 27 juni 2009 om 14:10:
[...]

Er van uitgaande dat je voorouders uit eigen vrije overweging protestants zijn geworden (die kans is overigens vrij klein) dan was de reden waarschijnlijk een combinatie van het zichzelf macht toe-eigenen en het verzet tegen excessen in de katholieke praxis. Geenszins het punt wat er aangehaald wordt, namelijk de eucharistie. En zoals Oogje al aanhaalt eenheid zullen enkel bereiken indien we allen deel uitmaken van het mystieke Lichaam van Christus oftewel de Kerk en dat kan enkel door het werkelijke Lichaam van Christus oftewel de Hostie te ontvangen.

Voorouders zijn wel interessant. Onze kerk is van oorsprong een christelijk gereformeerde zendingskerk door een zendeling uit Ermelo opgericht. De mensen kwamen door zijn evangelisatieactiviteiten naar die kerk toe. Voorheen waren het voornamelijk fabrieksarbeiders die helemaal niet meer naar de kerk gingen. In de weinige uren dat ze vrije tijd hadden dronken ze in de kroeg en dachten er niet over om de dichtsbijzijnde kerk in Hellendoorn te bezoeken.  Als we verder terug gaan naar hervormd Nederland, dan is het inderdaad veel dwangmatig gegaan. Toch zijn de denkbeelden wel over genomen. Daarvoor had je de protestanten uit België en Frankrijk die wel uit eigen beweging protestants waren geworden. Er heerste onvrede, en dat is in de lage landen dus opgepikt en tot staatsgodsdienst verheven onder mogelijk deels strategische overwegingen.

hoe dan ook, het eerste protestantse verzet in Europa had wel redenen die overgenomen zijn door de kerken van de reformatie en de evangelische Lutherse kerken. Nu leeft dat ook onder de verdere afsplitsigen die toch wel vaak vanuit pricipiële oogpunten ontstaan zijn. die princiepes vallen niet zomaar weg.

Maar om een lang verhaal kort te maken: de eerste protestanten hadden een bewuste overtuiging geloof ik. En protestanten met een bewuste overtuiging zijn er nog wel. Daarnaast ook velen die het gewoon zijn, en voor een groot deel ontkerkelijkt zijn. Anderen die van richting veranderd zijn door andere inzichten. Dat kan dus ook katholiek zijn.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: juli 03, 2009, 03:48:07 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 27 juni 2009 om 14:10:
 En zoals Oogje al aanhaalt eenheid zullen enkel bereiken indien we allen deel uitmaken van het mystieke Lichaam van Christus oftewel de Kerk en dat kan enkel door het werkelijke Lichaam van Christus oftewel de Hostie te ontvangen.

Nou moet ik eerlijk zijn dat het voor mij persoonlijk niet zoveel uit zou maken of we het avondmaal vieren of de hostie ontvangen onder deze woorden, maar ik begrijp dat het voor jullie een wezenlijk verschil is.

Met andere woorden: ik zou het prima vinden als wij het zo zouden gaan doen. De verschillen knellen me meer om  sommige andere gewoontes in de katholieke kerk waar protestanten niet aan mee doen. Meer dingen waarvan wij denken dat het voor ons geen meerwaarde heeft. Ook sommige theologische opvattingen zullen we wat anders over denken, zoals het idee van het vagevuur.  Het zijn van die dingen waarvan ik denk dat wanneer Jezus terug komt ze wel opgelost zullen zijn, maar daarvoor zullen er wel verschillende inzichten, opvattingen en rituelen tussen christenen bestaan blijven die éénheid enigzins in de weg staan vermoed ik. Eenheid in die zin van: samen bij de zelfde kerk kunnen kerken. Wat ik wel geloof is dat we ondanks die verschillen op een gegeven moment makkelijker elkaar als broeders en zusters kunnen herkennen. Ondanks die verschillen, ondanks de verschillende genootschappen.

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: juli 06, 2009, 04:02:27 pm »

quote:

rkdiak schreef op 27 juni 2009 om 14:25:
De Kerk verandert niet, aangezien God niet verandert.

... de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. Oftewel er blijven altijd gelovigen op aarde tot aan Jezus terugkomst... maar Jezus waarschuwt de gemeente in Efeze dat als zij zich niet bekeert de kandelaar (het geestelijke licht) zal worden weggenomen.

Zou dat nog steeds van toepassing zijn?
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: juli 09, 2009, 02:21:33 am »
.
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2009, 02:22:38 am door gaitema »