Wat is het doel van de Heilige Geest:
quote:
13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. 14 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen. 15 Al wat de Vader heeft, is het mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het mijne en zal het u verkondigen.
dus:
de Geest wijst de weg naar de waarheid
hij spreekt niet uit zichzelf
hij verkondigt de toekomst
hij gebruikt wat Jezus heeft gezegd
hij zal Jezus verheerlijken
Een effect van de Heilige Geest:
we gaan getuigen....
quote:
8 Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’
Met betrekking tot dit onderwerp is het goed om Romeinen 8 in zijn geheel te lezen. Ik licht er hier een stukje uit:
quote:
Rom.8:5 Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil. 6 Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede. 7 Onze eigen wil staat vijandig tegenover God, want hij onderwerpt zich niet aan zijn wet en is daar ook niet toe in staat. 8 Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen. 9 Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe.
Hieruit blijkt dat het nodig is om ons aan Gods wet te onderwerpen. Onze eigen wil moet niet meer bovenaan staan, maar Gods wil.
Van nature willen we dat niet. Maar als we Gods Geest toelaten in ons hart dan gaan we het wel willen. We moeten ons dus openstellen voor de Heilige Geest, erom bidden. Dat deed een groepje gelovigen ook in een bovenkamer in Jeruzalem nadat Jezus was opgevaren. Ze gingen bidden om wat er was beloofd. En toen was daar die grote uitstorting van Gods Geest.
Heel mooi vind ik ook dat Gods Geest ervoor gaat zorgen dat de wet van God
in ons wordt volbracht.
quote:
Rom.8:4 opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist.
Maar ja, dit is allemaal zoals het in de bijbel staat. Maar welke uitwerking heeft het in ons eigen leven? Hoe gaat dat in zijn werk "het je laten leiden door Gods Geest"?
Zelf ervaar ik dat de Heilige Geest me het Woord van God te binnen brengt. Dat gaat helemaal niet op een mysterieuze manier. Ook als ik iets niet goed doe, krijg ik een onrustig gevoel. Sommigen mensen noemen dat hun geweten. Maar ik denk dat God ons een geweten gegeven heeft om tot ons te kunnen spreken. Het geweten kan door allerlei invloeden verkeerde of geen informatie geven. Daarom is het nodig dat het geweten gereinigd wordt door het bloed van Christus (Heb.9:14).
Als we de stem van God in ons geweten verwaarlozen worden we vleselijke christenen. Maar als we luisteren naar Gods stem, en Hij spreekt tot ieder die voor hem leeft (psalm 25), dan ontstaat er belijdenis van zonde, reiniging, heiliging en geestelijke groei.
Als we bepaalde zonde toch vasthouden worden we geremd in onze geestelijke groei.