quote:
plaatselijk bepaald neem ik aan. Mijn ervaringen zijn anders namelijk.
Ik kreeg een boek wat echt niet door de KR gedragen werd (een Willibrordbijbel

)
quote:
Ik heb ook geen kritiek op de inhoud van de dienst (vond het een mooie dienst!), maar wat mij zo opviel, was de verschillende invulling van de dienst. Ik vermoed dat de dominee daar enigszins zijn hand in heeft laten gelden.
ben er niet geweest en zal geen oordeel vellen...
quote:
En dat is nog steeds iets wat ik mij afvraag, en wat mij ook wel enigszins benauwde in de aanloop naar de belijdenisdienst in mijn thuisgemeente: in hoeverre is zo'n belijdenisdienst opeens een dienst van de jongeren die hun ja-woord zullen gaan geven?
Het is voor 100% een dienst waarin mensen getuigen dat zij aan GOD toebehoren en daarom JA zeggen.
quote:
Aan de ene kant is het natuurlijk wel mooi om je eigen dienst samen te stellen (ik heb overigens door omstandigheden praktisch geen invloed gehad), aan de andere kant is het ook mooi als de dominee ervoor gaat zitten en gaat bedenken hoe hij de dienst als een mooi cadeautje kan meegeven aan de jongeren (en de gemeente).
Waarom twee kanten? HEt is niet of het één of het ander.
quote:
Gewoon, zoals het elke zondag gaat. Geen gezeur, geen speciale dingen. Het is dan wel een bijzondere dag, maar dat betekent nog niet dat het hele roer om moet. In het ideale geval is elke dienst prachtig en mooi en hoeft er niet meer aan het format gesleuteld te worden als er opeens een belijdenisdienst is.
't Is waar ook: kinderen van God beleven niets en hebben geen behoefte aan dergelijke dingen

quote:
Die indruk kreeg ik in mijn thuisgemeente wel een beetje: het moet anders, het moet beter, het moet zoals wij dat graag zien. Dan denk ik: en andere zondagen dan? Is dat niet goed genoeg?
Tja, denk eens diep na, waarom niet elke zondag feest in de kerk? Zit daar het hiaat niet?
quote:
Waarom kan het niet zoals het altijd gaat? Het gaat om de inhoudelijke zaken: wij zeggen 'ja' tegen God. En niet hoe zo'n dienst moet worden aangekleed enzo.
Het gaat om de inhoud: welke vorm krijgen wij om GOD te dienen. Is die vorm vastgeroest of zijn daar mogelijkheden?
quote:
Dat zijn wat kanttekeningen die ik voor mezelf heb. Nogmaals: het ene is niet beter dan het andere. Maar kijk eens naar hoe we ermee omgaan en waarom we er zò mee omgaan.
Hier en daar krijg ik kriebels van wat je schrijft.
het neigt naar: het is wel goed zo en veranderingen gaan altijd om de mensen.
Veranderingen kunnen ook tegen gewoonten gaan, tegen bepaalde ingegroeide traditie.
Waar traditie heerst is de Geest verdwenen....
Zeker als je met jongeren werkt dan ontdek je dat je aan moet sluiten op een belevingswereld en gevoel. Beide zijn door God gegeven en daar moeten we wat mee, ook in de GKv.
Moet dan al het oude weg? Nee: het kan bestaan IN en MET het nieuwe.
Het ene is niet beter, het andere niet slechter.
Mensen veranderen, de wereld wijzigt in vorm.
Snappen wij als GKv dat ook?
Snappen we ook dat een roos op een doopvont voor de persoon die haar neerlegt héél veel kan betekenen?
Hebben we daar begrip en ruimte in?
durven we de versiering (corsage) af te doen en de versiering (roos) te brengen bij dat wat ons bindt (de GOD die riep in onze doop?)?