Auteur Topic: Art 67 KO in de praktijk (liederen-selecties)  (gelezen 4527 keer)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Art 67 KO in de praktijk (liederen-selecties)
« Gepost op: juni 14, 2009, 12:07:52 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 14 juni 2009 om 10:59:
@Pooh:natuurlijk kun je ze prima zingen zonder deputaten,maar wat is dan nog de meerwaarde of het nut van de opdracht die ze gekregen hebben van de synode ?

Dat is een heel andere vraag. Jij stelde dat er 'toch iets beschikbaar zal zijn, aangezien er op meerdere plaatsen al uit de bundel gezongen wordt'. Dat lijkt mij een naieve veronderstelling, ik neem aan dat kerken die uit de opwekkingsbundel zingen niet per definitie wachten op een lijst van deputaten.

Wat betreft het nut: dat zit hem vooral in de mogelijke expertise van deputaten. Veel kerken en kerkeraden zullen niet zelf in staat zijn om zich te verdiepen in achtergronden van een lied, onderliggende theologie, en dergelijke. Zo'n onderzoek vereist specifieke kennis en een heleboel tijd, en is dus niet zinnig om elke kerk zelfstandig te laten doen.
Maar kerken die die expertise wel in huis hebben (of denken te hebben), gaan vast niet wachten op een lijst van deputaten.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2009, 12:08:10 pm door Pooh »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 14, 2009, 09:45:20 pm »

quote:

Pooh schreef op 14 juni 2009 om 12:07:
[...]

Dat is een heel andere vraag. Jij stelde dat er 'toch iets beschikbaar zal zijn, aangezien er op meerdere plaatsen al uit de bundel gezongen wordt'. Dat lijkt mij een naieve veronderstelling, ik neem aan dat kerken die uit de opwekkingsbundel zingen niet per definitie wachten op een lijst van deputaten.

Of dat een naieve veronderstelling is laat ik in het midden.Hoe kan me zich als kerk houden aan de gemaakte selectie als die niet beschikbaar is ? Je kunt mi moeilijk richting achterban verkopen dat je nr x nu niet meer gaat zingen omdat die niet geselecteerd zou zijn toch ?

Quote:

Zelf benadrukte ds. De Graaff, indiener van het aangenomen voorstel, dat kerken zich dienen te houden aan de gemaakte selectie. Dat is volgens hem geen synodaal wantrouwen richting plaatselijke kerken, of zich laten leiden door de verzuchting dat de synode achter de feiten aanloopt, maar een kwestie van "goed geestelijke leiding geven''.

Unquote

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 15, 2009, 06:25:45 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 14 juni 2009 om 21:45:
[...]
Of dat een naieve veronderstelling is laat ik in het midden.Hoe kan me zich als kerk houden aan de gemaakte selectie als die niet beschikbaar is ? Je kunt mi moeilijk richting achterban verkopen dat je nr x nu niet meer gaat zingen omdat die niet geselecteerd zou zijn toch ?
Waarom niet?
Laat uw ja een ja zijn.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 15, 2009, 11:47:54 pm »

quote:

[...]

Of je blijft hem gewoon zingen. Nogmaals: naar mijn mening doet de synode/deputaten uiterst nuttig werk, namelijk het maken van een selectie van liederen die goed zingbaar zijn (zowel qua vorm als inhoud), voor alle kerken die daar behoefte aan hebben. Maar een kerk kan prima redenen hebben om daarvan af te wijken. Als deputaten een lied afschrijven omdat het volledig onverantwoord is (dwaalleer ofzo), dan zal dat snel een reden zijn om een lied niet meer te zingen. Maar als deputaten een lied niet selecteren omdat ze het bijvoorbeeld overbodig vinden, of slecht zingbaar, dan kan een gemeente dat best nog steeds blijven zingen, op eigen verantwoordelijkheid.

quote:

Zelf benadrukte ds. De Graaff, indiener van het aangenomen voorstel, dat kerken zich dienen te houden aan de gemaakte selectie. Dat is volgens hem geen synodaal wantrouwen richting plaatselijke kerken, of zich laten leiden door de verzuchting dat de synode achter de feiten aanloopt, maar een kwestie van "goed geestelijke leiding geven''.
Dat vind ik niet alleen een naief standpunt, maar zelfs vreselijk beschamend. Deputaten kerkmuziek hebben jarenlang stelselmatig alle moderne muziek genegeerd, ondanks herhaalde oproepen vanuit allerlei gemeenten om daar aandacht aan te besteden, en dan willen ze nu, achteraf, die gemeenten de wet gaan voorschrijven?
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2009, 11:50:03 pm door Pooh »

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 16, 2009, 12:05:10 am »

quote:

Pooh schreef op 15 juni 2009 om 23:47:
[...]
Dat vind ik niet alleen een naief standpunt, maar zelfs vreselijk beschamend. Deputaten kerkmuziek hebben jarenlang stelselmatig alle moderne muziek genegeerd, ondanks herhaalde oproepen vanuit allerlei gemeenten om daar aandacht aan te besteden, en dan willen ze nu, achteraf, die gemeenten de wet gaan voorschrijven?
Blijbaar. Iets dat ik overigens slechts kan toejuichen.
Laat uw ja een ja zijn.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 16, 2009, 12:05:25 am »

quote:

rtfm08 schreef op 04 juni 2009 om 12:37:
Weet iemand wat de status is van besluit 7 van bijgevoegde link ?

Quote:

deputaten kerkmuziek op te dragen op korte termijn een beperkt aantal liederen uit de bundels Opwekking te selecteren en te toetsen op Schriftuurlijkheid en bij het maken van deze eerste selectie alert te zijn op ondermeer liederen waarin de mens met zijn vroomheid in het middelpunt staat of de onbijbelse overwinningstheologie aan het woord komt of remonstrantse invloeden zichtbaar worden

Unquote

http://www.kerkrecht.nl/m...eel&item=358&subitem=7562
De status is exact wat in de acta staat.
Kwestie van lezen en dan wel in synodetaal:
ze krijgen een opdracht om iets te doen.
Synodes spreken niet altijd ABN :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 16, 2009, 12:09:00 am »

quote:

[...]

Of dat een naieve veronderstelling is laat ik in het midden.Hoe kan me zich als kerk houden aan de gemaakte selectie als die niet beschikbaar is ?
Omdat de selectie er nu niet is. Daarnaast is het aan de plaatselijke KR om te bepalen of je plaatselijk iets wel of niet zingt.

quote:

Je kunt mi moeilijk richting achterban verkopen dat je nr x nu niet meer gaat zingen omdat die niet geselecteerd zou zijn toch ?
Nee, en dan doen ze dus ook niet. Het is nog nooit zo geweest dat een synode bepaalde wat we wél zongen, ze bepalen wat we op grond van de Bijbel NIET kunnen zingen. Tegenschriftuurlijke teksten worden geweerd (en terecht lijkt mij)

quote:

Quote:

Unquote

tja, dat mag de Graaff gerust vinden lijkt mij.
Persoonlijk denk ik daar anders over maar ik ben ook geen Graaff :)
In de GKv heerst de synode niet over de plaatselijke gemeenten...
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2009, 12:10:34 am door Riemer Lap »

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 16, 2009, 12:16:52 am »

quote:

okidoki schreef op 16 juni 2009 om 00:09:
[...]
 Omdat de selectie er nu niet is. Daarnaast is het aan de plaatselijke KR om te bepalen of je plaatselijk iets wel of niet zingt.

Als de Graaff gelijk heeft niet.

quote:

okidoki schreef op 16 juni 2009 om 00:09:tja, dat mag de Graaff gerust vinden lijkt mij.
Persoonlijk denk ik daar anders over maar ik ben ook geen Graaff :)
In de GKv heerst de synode niet over de plaatselijke gemeenten...
Nee, maar evenmin is de GKv congregationalistisch. Hoewel sommigen door hun wantrouwen jegens elke vorm van leiding daar wel naar lijken door te schieten.
Laat uw ja een ja zijn.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 16, 2009, 12:19:51 am »

quote:

RestlessReformed schreef op 16 juni 2009 om 00:16:
[...]

Als de Graaff gelijk heeft niet.

[...]

Nee, maar evenmin is de GKv congregationalistisch. Hoewel sommigen door hun wantrouwen jegens elke vorm van leiding daar wel naar lijken door te schieten.

Ik zou zeggen: vertel. Waar denk je dan aan?
Ik kan mij voorstellen dat een GKv in amsterdam andere liederen zingt dan de GKv in broekopweetikveelwaar.
Er zijn gewoon verschillen in mensen en culturen immers?
zolang een lied niet tegen Gods woord ingaat, welk probleem is er dan?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 16, 2009, 12:24:38 am »

quote:

okidoki schreef op 16 juni 2009 om 00:09:
[...]

[...]
 Nee, en dan doen ze dus ook niet. Het is nog nooit zo geweest dat een synode bepaalde wat we wél zongen, ze bepalen wat we op grond van de Bijbel NIET kunnen zingen. Tegenschriftuurlijke teksten worden geweerd (en terecht lijkt mij)
Zo eenvoudig ligt het niet. Zie artikel 67 van de kerkorde:

quote:

In de eredienst zullen de psalmen gezongen worden in een berijming die door de generale synode is aanvaard en verder de gezangen die de synode heeft goedgekeurd.

Nu valt daar veel meer over te zeggen dan hier staat (met name omdat de laatste paar synodes binnen artikel 67 veel ruimte aan plaatselijke kerken hebben gegeven), maar het is niet zo eenvoudig als jij het doet voorkomen.

Wel denk ik dat de synodes en deputaten sinds kort (dus niet altijd al) een duidelijke lijn hebben ingezet, waarbij ze hun eigen beperkingen steeds meer erkennen en de expertise van een aantal gemeenten serieuzer nemen. Dat heeft niets met congragationalisme te maken, maar alles met het slechts doen als synode van wat er als synode moet gebeuren, in plaats van overmatige regelzucht. De synode moet natuurlijk heldere richtlijnen geven, omdat veel kerken daar baat bij hebben, maar dat wil niet zeggen dat ze dus maar iedereen de wet moeten voorschrijven.
Wat dat betreft denk ik dus dat de Graaff de plank mis slaat.
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2009, 12:24:57 am door Pooh »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 16, 2009, 12:31:31 am »

quote:

Pooh schreef op 16 juni 2009 om 00:24:
De synode moet natuurlijk heldere richtlijnen geven, omdat veel kerken daar baat bij hebben, maar dat wil niet zeggen dat ze dus maar iedereen de wet moeten voorschrijven.
Wat dat betreft denk ik dus dat de Graaff de plank mis slaat.

exact, de synode is geen wetgever, de Wet is dat wat in lijn met Gods Woord staat.
Plaatselijk zijn er andere behoeften en daar is (Godlof!) oog voor gekomen.
Zegt niet dat alles kan en dat alles moet maar wel dat de deputaten meer ruimte geven voor lokale zaken.
Een gevestigde gemeente zal anders ineen steken dan een gemeente(N)project neem ik aan. Je richt je ook op een andere doelgroep immers?
Is nix mis mee als het past in wat de Bijbel ons leert.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 18, 2009, 11:32:47 am »
Bij mijn weten staat er toch duidelijk iets anders namelijk:

Quote:

het gebruik van deze geselecteerde liederen in bijzondere erediensten en/of op bijzondere momenten in de liturgie aan de verantwoordelijkheid van de plaatselijke kerken over te laten en voor de invulling van deze verantwoordelijkheid de volgende voorlopige handreiking te doen:

uit de totale invulling van de ‘psalmbriefjes’ voor de erediensten (niet elke eredienst afzonderlijk) wordt voor leden en gasten duidelijk:

1.       dat de 150 psalmen de belangrijkste bron blijven voor onze gezongen omgang met God;

2.       dat we een eigen Gereformeerd Kerkboek hebben en gebruiken om samen vorm te geven aan de eredienst;

3.       dat de liederen uit de bundels ‘Opwekking’ naast de psalmen en gezangen gebruikt worden in bijzondere diensten of op momenten in de gewone liturgie waarop ze wat taal en toon betreft goed passen.

Unquote

Dat is dus iets anders dan het nu zelf bepalen van dat je al uit de bundel zingt en zelf de selectie gaat aanbrengen. Er wordt duidelijk gesproken over deze geselecteerde liederen.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 22, 2009, 03:49:47 pm »
computerfout: een vreemde een in de byte

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 22, 2009, 04:14:23 pm »
De belangrijkste winst is dat inderdaad er meer oog is voor de verschillen in de gemeenten en men niet langer de eigen verantwoordelijkheid van de kerkenraad overneemt.

garfie75

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 22, 2009, 10:01:21 pm »

quote:

dingo schreef op 22 juni 2009 om 16:14:
De belangrijkste winst is dat inderdaad er meer oog is voor de verschillen in de gemeenten en men niet langer de eigen verantwoordelijkheid van de kerkenraad overneemt.

Bedoel je dat de synode dat eerst dan deed? Snapjenie....

*bedtijd  :O

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 03, 2009, 10:04:36 am »
In afwachting van de reactie van grondig christelijk (zie gesloten topic)