quote:
op 09 May 2003 09:30:49 schreef nitpicker:
God heeft ons een vrije wil gegeven (ermee geschapen). Die vrije wil hebben wij verpest door tegen Hem te kiezen (zondeval). Daardoor is onze wil slaafs, geneigd tot ieder kwaad, geworden.
God straft op zonde (dat is rechtvaardig). Wij zondigen, dùs moeten gestrafd worden. God weet dat Zijn mooiste schepsel (de mens), Zijn toorn niet kan verdragen, dus stuurt God Zijn Zoon, die dat wel kan, omdat Hij de mens niet voor eeuwig verloren wil laten gaan. Als je dat Offer aanneemt zit je goed. Straf en hel zijn dus een logisch gevolg van Gods rechtvaardig oordeel.
Beste Nitpicker,
Het spijt me, maar ik kan de logica beslist niet meer volgen.
God geeft ons een vrije wil. Okay.
Maar dan: wij zouden de vrije wil hebben verpest door tegen Hem te kiezen.
Hoe kun je onze wil nu vrij noemen, als we die wil niet vrij mogen inzetten op de manier waarop wij dat willen?
En hoe kun je concluderen dat onze wil gebonden is aan de zonde, omdat we hebben getoond dat onze wil werkelijk
vrij is?
De volgende onlogica: God blijkt niet alleen volgens jou boos te zijn wanneer we onze wil vrij inzetten….. Hij straft ons er zelfs voor. Ik heb eerder de indruk dat wat ons overkomt (dood, ziekten) niet zozeer een straf van God op de zonde is, maar meer een gevolg van onze zonde, wat zij zelf over ons afroepen, hetgeen een wereld van verschil maakt.
Onlogica nummer 3 is: rechtvaardigheid door te doden als straf op de zonde.
Op vele schriftplaatsen zie je beschreven wat de bijbel onder Rechtvaardigheid verstaat. Jesaja bijvoorbeeld noemt rechtvaardigheid: het hetstellen van bressen en het aanleggen van wegen. Het liefhebben van je naaste als rechtvaardigheid wordt ook al snel in het OT geintroduceerd.
Dan weer een onlogica: het vragen om de dood van de Enige Onschuldige, want er zou zo nodig gestraft moeten worden. Juist Jesus, de Logos, de dabar, het werkzame scheppingswoord, zou moeten sterven? Ik geloof er niets van. Al het mooie, onschuldige, zuivere, en pure, dat in Hem bewaard bleef zou gestraft moeten worden? Als Jesus zoiets beweerd zou hebben, zou hij terecht veroordeeld zijn, want op een aantal plaatsen in zijn bijbel, het OT (bv. Ez.18:20) wordt duidelijk gemaakt dat de één niet kan sterven voor de zonden van de ánder. Dat is uitgesloten.
Tenslotte iets over het aannemen van het “offer” van Jesus om “goed” te zitten: als het gaat om vergeving van zonden te verkrijgen, dan lukt dat volgens Jesus (o.a. in Matt. 6:14,15) alleen door een ander de schulden te vergeven. Logisch ook, want door een ander te vergeven, leer je beseffen wat er voor nodig is om te vergeven en vergeving te ontvangen.
Gereformeerden…..word wakker…..
Je
Carl