Hallo Jerommel,
als je problemen hebt met Maria en wat er over verschijningen van haar gezegd wordt, kun je daar beter een ander topic voor aanmaken. Dan moet je wel goed weten wat je er mee wilt, we willen geen forum zijn dat achter elkaar protestanten en katholieken tegen elkaar uitspeelt.
Ik sluit me helemaal aan bij Leen van Dijk, ook hallo overigens.
Natuurlijk, zou ik zeggen, is dit beeldspraak.
Mijn man komt uit de omgeving van Paulus (heeft zelfs dicht bij de rechte straat in Damascus gewoond) en ook verbazen mensen zich wel eens over zijn beeldspraak. Dan zegt hij bijvoorbeeld dat iemand zò slecht is, nog slechter dan de duivel. Nederlandse mensen zijn dan geneigd om daarover in discussie te gaan, want dat kan toch niet... Maar dat is hun manier van spreken. Ze nemen dat van henzelf automatisch met een korreltje zout. Want het is voor henzelf duidelijk dat het om de waarheid gaat van jouw bedoeling, dat je vooral heel erg wil benadrukken dat je iemand heel erg slecht vindt.
Zo wil Paulus zeggen: echt dit is de Waarheid, wat ik jullie heb vertel. Er kan helemaal niets zijn, zelfs ik niet of een engel die jullie nu nog iets anders kan vertellen.
Er een heenwijzing inzien naar de Islam vind ik dan ook nogal vergezocht.
Ik wil nog even opmerken dat wat er over de Islam is gezegd: dat de geloofsfeiten daar niet ter discussie mogen staan, alleen gedeeltelijk door de aard van die godsdienst verklaard kan worden. Omdat ook christenen in die landen dat veel minder doen. Het komt minder snel bij ze op. Door hun cultuur voelen ze zich meer dan wij opgenomen in de geslachten die de godsdienst beleven als iets dat hen samenbindt. Ik zeg niet dat het daar niet voorkomt, dat ze nooit iets ter discussie stellen of zouden willen stellen. Maar het verschil met ons is zo groot dat ik daardoor tot mijn stelling kom dat je het feit dat je in de Islam je eigen godsdienst niet ter discussie mag stellen dus niet alleen door die godsdienst zelf kunt verklaren.