Auteur Topic: 1 Petrus 4  (gelezen 14502 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Gepost op: mei 26, 2005, 11:59:27 pm »

quote:

1 Nu dan, omdat Christus tijdens zijn leven op aarde heeft geleden, moet u zich net als hij wapenen met de gedachte dat wie in zijn aardse leven geleden heeft, met de zonde heeft afgerekend. 2 Zo iemand laat zich gedurende de rest van zijn leven niet meer leiden door menselijke verlangens maar door Gods wil. 3 U hebt al genoeg tijd verspild aan allerlei zaken waarin de ongelovigen plezier hebben: losbandigheid, wellust, dronkenschap, bras- en slemppartijen en verwerpelijke afgodendienst. 4 Zij vinden het vreemd dat u niet langer meedoet aan hun liederlijke uitspattingen en ze spreken daarom kwaad over u. 5 Maar ze zullen zich daarvoor moeten verantwoorden tegenover hem die zich gereedhoudt om recht te spreken over levenden en doden. 6 Ook aan de doden is het evangelie verkondigd, opdat ook zij, al zijn ze naar hun leven op aarde door de mensen veroordeeld, bij God in de geest kunnen leven.
* Roodkapje snapt hier geen biet van.

Wie wel? Met name vers 6 komt bij mij erg cryptisch over... :?
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2005, 12:03:16 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

dingo

• Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #1 Gepost op: mei 27, 2005, 12:06:16 am »
Vermoedelijk is hier sprake van dezelfde manier van spreken als in Lukas 9:60  Maar Hij zeide tot hem: Laat de doden hun doden begraven; maar ga gij heen en verkondig het Koninkrijk Gods.

Liudger

• Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #2 Gepost op: mei 27, 2005, 12:34:10 am »
Zou dit geen antwoord kunnen zijn op een vraag die heel wel bij de eerste Christenen kon leven : wat gebeurt er bij het Laatste Oordeel met onze (voor)ouders, die onmogelijk gehoord kunnen hebben van Jezus, en zich volgens Jezus' idee behoorlijk misdragen hebben?
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

wateengedoe2

• Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #3 Gepost op: mei 27, 2005, 08:52:16 am »
Gaat dat stuk niet over wat er in de geloofsbelijdenis staat, dat Christus ter helle is neergedaald? Dat deed Hij toch om ook de mensen die al voor Zijn tijd geleefd hadden en die daar verbleven, erbij te betrekken? Hel in deze betekenis is overigens geen plaats van verdoemenis, maar meer een neutrale wachtplaats.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2005, 08:52:29 am door wateengedoe2 »

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #4 Gepost op: mei 27, 2005, 09:49:14 am »
De Statenvertaling legt het als volgt uit:

1 Petrus 4:6
Want daartoe is ook den doden14) het Evangelie15) verkondigd geworden, opdat zij wel zouden geoordeeld worden16) naar den mens in het vlees,18) maar leven zouden19) naar God20) in den geest.21

14) doden
 Namelijk die ten tijde van Noach geleefd hebben, en nu dood zijn, waarvan hij hiervoor 1 Petr. 3:19,20, heeft gesproken; die Noach lasterden, omdat hij niet deed gelijk zij, namelijk huwelijken, eten, drinken, enz., zonder bedenken van Gods toekomende straf, gelijk Christus daarvan ook spreekt Matth. 24:37,38.  

15) het Evangelie
 Namelijk door Noach, den prediker der gerechtigheid; namelijk om hen daardoor tot bekering van zulk een zorgeloos leven te brengen.  

16) geoordeeld worden
 Dat is, gestraft of gekastijd worden, gelijk 1 Cor. 11:31,32. Namelijk door den zondvloed, dien God over het gehele menselijke geslacht wilde doen komen. Anderen verstaan dit van de doding des vleses en van het geestelijke leven des Geestes. Doch de eerste verklaring komt met de woorden hier en met 1 Petr. 3:19 beter overeen.  

17) naar den mensen
 Grieks naar de mensen; dat is naar den uitwendigen stand van de mensen in deze wereld.  

18) in het vlees,
 Dat is, in het lichaam, door het benemen van hun tijdelijk leven.  

19) leven zouden
 Namelijk zo zij Noach hoorden en zijne vermaning waarnamen, en zich daarvan bekeerden.  

20) naar God
 Dat is, voor God, of naar Gods genade, die hun werd aangeboden.  

21) in den geest.
 Dat is, naar de ziel en in hunnen geestelijken stand; gelijk het kan zijn; hoewel Petrus dit niet klaar zegt, dat enigen zich in het einde nog bekeerd hebben, ziende dat God zijn straf reeds over hen zond. Immers blijkt hieruit, dat God daarom Noach hun tot een prediker heeft gezonden, om hen tot bekering te noden, opdat, zo hunne lichamen vergingen, ten minste hun zielen behouden werden.
Altijd in voor verbeteringen!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #5 Gepost op: mei 27, 2005, 11:37:13 am »
1 Petr. 4 vers 6

quote:

Want daartoe is ook aan doden het evangelie gebracht,

Ik denk dat dit gaat over mensen die gelovig zijn geworden. En wij waren allemaal 'dood in onze zonden' zoals er in Efeze  staat.
En aan deze doden is het evangelie verkondigd

quote:

opdat zij wèl, naar de mens, wat het vlees aangaat, zouden geoordeeld worden,
God heeft in Christus ook ons vlees geoordeeld op het kruis. In Gods oog is het zondige vlees gestorven. 'Ik leef niet meer'.

Rom 6,10
Want wat zijn dood betreft, is Hij voor de zonde eens voor altijd gestorven; wat zijn leven betreft, leeft Hij voor God.  11 Zo moet het ook voor u vaststaan, dat gij wèl dood zijt voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus.

Rom. 8: 3
...God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees,

quote:

doch, naar God, wat de geest betreft, zouden leven.

Onze geest is opgewekt en leeft voor God. Het vlees zal nooit opgepoetst kunnen worden maar moest sterven.
Zie:    

Joh 3,6
Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest.

Joh 6,63
De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven.

Rom 6,10
Want wat zijn dood betreft, is Hij voor de zonde eens voor altijd gestorven; wat zijn leven betreft, leeft Hij voor God  11 Zo moet het ook voor u vaststaan, dat gij wèl dood zijt voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus.

Rom 8,9
Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont.

En na dit leven als we daadwerkelijk het vlees hebben afgelegd, zullen we ook een nieuw lichaam ontvangen zoals de Here Jezus na Zijn opstanding had.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2005, 11:43:02 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Liudger

• Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #6 Gepost op: mei 27, 2005, 11:08:21 pm »

quote:

DoubleUP schreef op 27 mei 2005 om 09:49:
De Statenvertaling legt het als volgt uit:

1 Petrus 4:6
Want daartoe is ook den doden14) het Evangelie15) verkondigd geworden, opdat zij wel zouden geoordeeld worden16) naar den mens in het vlees,18) maar leven zouden19) naar God20) in den geest.21

15) het Evangelie
 Namelijk door Noach, den prediker der gerechtigheid; namelijk om hen daardoor tot bekering van zulk een zorgeloos leven te brengen.  

16) geoordeeld worden
 Dat is, gestraft of gekastijd worden, gelijk 1 Cor. 11:31,32. Namelijk door den zondvloed, dien God over het gehele menselijke geslacht wilde doen komen. Anderen verstaan dit van de doding des vleses en van het geestelijke leven des Geestes. Doch de eerste verklaring komt met de woorden hier en met 1 Petr. 3:19 beter overeen.  

17) naar den mensen
 Grieks naar de mensen; dat is naar den uitwendigen stand van de mensen in deze wereld.  

18) in het vlees,
 Dat is, in het lichaam, door het benemen van hun tijdelijk leven.  

19) leven zouden
 Namelijk zo zij Noach hoorden en zijne vermaning waarnamen, en zich daarvan bekeerden.  

20) naar God
 Dat is, voor God, of naar Gods genade, die hun werd aangeboden.  

21) in den geest.
 Dat is, naar de ziel en in hunnen geestelijken stand; gelijk het kan zijn; hoewel Petrus dit niet klaar zegt, dat enigen zich in het einde nog bekeerd hebben, ziende dat God zijn straf reeds over hen zond. Immers blijkt hieruit, dat God daarom Noach hun tot een prediker heeft gezonden, om hen tot bekering te noden, opdat, zo hunne lichamen vergingen, ten minste hun zielen behouden werden.

Tegenover zo'n eerbiedwaardig instituut als de Statenvertaling zou ik eigenlijk eerbiedig dienen te zwijgen. Als brutale Hollander doe ik dat natuurlijk niet.

Als ik 1 Petr 19/20 lees dan gaat het daar over Christus, niet Noach, die gepreekt (= het Evangelie gebracht) heeft aan de geesten in de gevangenis (het dodenrijk), dwz degenen die door de zondvloed zijn omgekomen. En 1 Petr 4:6 gaat er dan over dat die mensen inderdaad door de zondvloed als straf voor hun zonden van het leven beroofd zijn, maar door Christus' prediking aan hen in het dodenrijk vervolgens wat de Geest betreft zouden leven (Statenvertaling uitleg 'hun zielen behouden werden').

Liudger

• Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #7 Gepost op: mei 27, 2005, 11:10:24 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 mei 2005 om 11:37:
Ik denk dat dit gaat over mensen die gelovig zijn geworden. En wij waren allemaal 'dood in onze zonden' zoals er in Efeze  staat.
En aan deze doden is het evangelie verkondigd
Dan denk ik dat de Statenvertaling het beter inschat.

DoubleUP

• Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #8 Gepost op: mei 28, 2005, 10:48:09 am »

quote:

Liudger schreef op 27 mei 2005 om 23:08:
[...]

Tegenover zo'n eerbiedwaardig instituut als de Statenvertaling zou ik eigenlijk eerbiedig dienen te zwijgen. Als brutale Hollander doe ik dat natuurlijk niet.

Als ik 1 Petr 19/20 lees dan gaat het daar over Christus, niet Noach, die gepreekt (= het Evangelie gebracht) heeft aan de geesten in de gevangenis (het dodenrijk), dwz degenen die door de zondvloed zijn omgekomen. En 1 Petr 4:6 gaat er dan over dat die mensen inderdaad door de zondvloed als straf voor hun zonden van het leven beroofd zijn, maar door Christus' prediking aan hen in het dodenrijk vervolgens wat de Geest betreft zouden leven (Statenvertaling uitleg 'hun zielen behouden werden').

Hi Liudger,
Ik denk dat de SV bedoelt te zeggen, dat God zo lankmoedig is geweest, dat hij de mensen rondom Noach 120 jaar de tijd heeft gegeven; de woordjes opdat en zouden, houden m.i. een 'wens' in, die uiteindelijk niet uitgekomen is.
Deze mensen zijn dus niet gered, hoewel dat wel gekund zou hebben. Ze hebben 120 jaar de tijd gekregen...

En het is daarmee een waarschuwing in deze tijd: wij krijgen ook nog steeds de gelegenheid... we moeten zorgen dat we die aangrijpen!
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2005, 10:49:06 am door DoubleUP »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #9 Gepost op: mei 28, 2005, 06:09:55 pm »

quote:

Liudger schreef op 27 mei 2005 om 23:10:
[...]

Dan denk ik dat de Statenvertaling het beter inschat.

Maar je ging ook nog wel tegen dat 'instituut' 'in. :)
Wat vind je dan van deze tekst over de profeten uit het OT? Die staat ook in de brief van Petrus en hij benoemd het dus blijkbaar op die manier.

1 Petr 1,11
....terwijl zij naspeurden, op welke of hoedanige tijd de Geest van Christus in hen doelde, toen Hij vooraf getuigenis gaf van al het lijden, dat over Christus zou komen, en van al de heerlijkheid daarna.

Je kunt dan toch zeggen dat door de profeten Christus sprak in het OT. Het was namelijk de heilige Geest die hier aangeduid wordt als de Geest van Christus.
Zo kun je ook zeggen dat Christus door Noach heen (het was nl. een Godsspraak) aan de mensen in Noachs tijd heeft gepredikt.
En zo heb ik het ook wel gehoord/gedacht, maar het is merkwaardig als dat i.d.d. zo zou zijn, deze mensen een tweede kans hebben gekregen doordat Christus hen nog in het dodenrijk weer het evangelie heeft gebracht.
Op grond hiervan denk ik toch dat die uitleg niet klopt want dit is geen bijbels gegeven.
En verder is het natuurlijk de vraag of deze tekst uit 1 Petr. 4 over dezelfde situatie gaat als 1 Petr. 3: 19 en 20.
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2005, 06:16:57 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Meindertd

• Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #10 Gepost op: mei 30, 2005, 10:57:21 am »
Het lijkt mij ook erg cryptisch geschreven. Het is mijnsinziens waarschijnlijk dat Petrus op een in die tijd en bij die mensen heersende gedachte inspeelt. Als ik de hele brief vluchtig doorlees kom ik op dat er vaak genoemd wordt dat een bepaalde "levenstijl zonder losbandigheid" door de omgeving wordt veroordeelt. Petrus roept op om daar niets van aan te trekken.

Ik lees in vers 6 dat ook de doden door de omgeving zijn veroordeelt. Ten minste er staat in hun leven op aarde door de mensen veroordeelt. Zouden dat martelaren kunnen zijn? Het hoeft natuurlijk niet. Ik weet niet of ik de statenvertaling helemaal kan volgen. Juist door de mensen veroordeelt lijkt op de levenstijl van Noach zelf te slaan en niet op zijn tijdgenoten. Mischien bedoelt de verklaring bij de statenvertaling dat ook wel, maar het is zo moeilijk leesbaar oud Nederlands.

Samenvattend denk ik:
Petrus roept op de mensen op om te kiezen voor een zuiver leven. Door het voorbeeld van Noach te volgen en niets aan te trekken van spottende tijdgenoten. Want dat levert pure winst. Zo leven ook de gestorvenen die zich niets aantrokken van spotters bij God.      

groeten

Meindert
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2005, 10:58:15 am door Meindertd »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #11 Gepost op: mei 31, 2005, 06:08:30 pm »
Ik zie een aantal interessante dingen staan. Helaas zit ik nu in de universiteitsbibliotheek (we hebben thuis ongeveer anderhalve week geen internet), dus ik ga later er dieper opin. Ik ben blijkbaar niet de enige die dit vaag vindt. :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Liudger

• Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #12 Gepost op: mei 31, 2005, 07:12:54 pm »

quote:

DoubleUP schreef op 28 mei 2005 om 10:48:
[...]

Hi Liudger,
Ik denk dat de SV bedoelt te zeggen, dat God zo lankmoedig is geweest, dat hij de mensen rondom Noach 120 jaar de tijd heeft gegeven; de woordjes opdat en zouden, houden m.i. een 'wens' in, die uiteindelijk niet uitgekomen is.
Deze mensen zijn dus niet gered, hoewel dat wel gekund zou hebben. Ze hebben 120 jaar de tijd gekregen...

En het is daarmee een waarschuwing in deze tijd: wij krijgen ook nog steeds de gelegenheid... we moeten zorgen dat we die aangrijpen!

In 1 Petrus 3 : 19,20 gaat het over Christus die gepreekt heeft aan de GEESTEN in de GEVANGENIS die EERTIJDS ongehoorzaam zijn geweest. Dat gaat toch over geesten in het dodenrijk, die zijn omgekomen door de zondvloed, omdat ze eertijds ongehoorzaam waren? Niet over levenden. En ik zie nergens staan dat die prediking niet succesvol is geweest.

Maar ja, dat geeft geen uitleg over waarom dat hier aangehaald wordt. Vs 21 lijkt een aangrijppunt : de doop als tegenbeeld van de zondvloed. 2: 6 lijkt evenzeer bedoeld als aangrijppunt, maar ik kan er ook niet veel mee.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2005, 11:03:11 am door Liudger »

Liudger

• Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #13 Gepost op: mei 31, 2005, 07:22:15 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 mei 2005 om 18:09:

[...]

Maar je ging ook nog wel tegen dat 'instituut' 'in. :)

Ik gaf een voorkeursrangorde aan, als je begrijpt wat ik bedoel :)

quote:

Wat vind je dan van deze tekst over de profeten uit het OT? Die staat ook in de brief van Petrus en hij benoemd het dus blijkbaar op die manier.

1 Petr 1,11
....terwijl zij naspeurden, op welke of hoedanige tijd de Geest van Christus in hen doelde, toen Hij vooraf getuigenis gaf van al het lijden, dat over Christus zou komen, en van al de heerlijkheid daarna.

Je kunt dan toch zeggen dat door de profeten Christus sprak in het OT. Het was namelijk de heilige Geest die hier aangeduid wordt als de Geest van Christus.

Mee eens.

quote:

Zo kun je ook zeggen dat Christus door Noach heen (het was nl. een Godsspraak) aan de mensen in Noachs tijd heeft gepredikt.

Zie mijn post hieronder aan DoubleUp. Volgens mij gaat het daar ondubbelzinnig over prediking aan geesten in het dodenrijk - en dat wordt nog bevestigd door de referentie in 1 Petrus 4:6.

quote:

En zo heb ik het ook wel gehoord/gedacht, maar het is merkwaardig als dat i.d.d. zo zou zijn, deze mensen een tweede kans hebben gekregen doordat Christus hen nog in het dodenrijk weer het evangelie heeft gebracht.
Op grond hiervan denk ik toch dat die uitleg niet klopt want dit is geen bijbels gegeven.

Het kan niet in de bijbel staan want het staat niet in de bijbel. Ha. Cirkelredenering.

Maar ik snap wel wat je bedoelt. Het is een vreemd idee en is moeilijk te stroken met het algehele beeld wat we krijgen uit de bijbel. En ik geef eerlijk toe (zie ook post aan DoubleUp) dat ik nog steeds niet goed snap wat de functie in het betoog precies is.

quote:

En verder is het natuurlijk de vraag of deze tekst uit 1 Petr. 4 over dezelfde situatie gaat als 1 Petr. 3: 19 en 20.
Tja honderd procent hard maken kan je dat natuurlijk niet, maar het lijkt me toch wel te volgen uit de opbouw van het betoog. Waarom zou ook zo'n vreemd concept dat je elders niet tegenkomt twee keer in hetzelfde stukje voorkomen, zonder dat die twee samenhangen?
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2005, 11:06:00 am door Liudger »

DoubleUP

• Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #14 Gepost op: mei 31, 2005, 11:01:09 pm »

quote:

Liudger schreef op 31 mei 2005 om 19:12:
[...]

In 1 Petrus19,20 gaat het over Christus die gepreekt heeft aan de GEESTEN in de GEVANGENIS die EERTIJDS ongehoorzaam zijn geweest. Dat gaat toch over geesten in het dodenrijk, die zijn omgekomen door de zondvloed, omdat ze eertijds ongehoorzaam waren? Niet over levenden. En ik zie nergens staan dat die prediking niet succesvol is geweest.

Maar ja, dat geeft geen uitleg over waarom dat hier aangehaald wordt. Vs 21 lijkt een aangrijppunt : de doop als tegenbeeld van de zondvloed. 2: 6 lijkt evenzeer bedoeld als aangrijppunt, maar ik kan er ook niet veel mee.

Hi Liudger!
Ik vind het ook een onwijs moeilijke passage. Maar ik zie niet dat het hier over GEESTEN gaat.
Petrus gebruikt het woord geesten niet, maar doden.
Ik kan er mijn vinger nog niet helemaal achter krijgen, maar ik heb het idee dat hier bedoeld wordt dat ze als gevolg van hun levenswijze 'als doden leven' (en dan komt P&A's 'dood in zonde' ook weer een beetje om de hoek kijken), naar menselijke maatstaven zouden ze bij hun dood worden veroordeeld.  
Als ze zich op basis van Noach's (Christus') prediking zouden bekeren, zouden ze alsnog gered worden, maar dat is uieindelijk niet gebeurd...

Liudger

• Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #15 Gepost op: juni 01, 2005, 12:00:03 am »

quote:

DoubleUP schreef op 31 mei 2005 om 23:01:
 Maar ik zie niet dat het hier over GEESTEN gaat
1 Petrus 3:19 gaat volgens mijn bijbeltjes wel degelijk over geesten in de gevangenis. Ik neem aan dat daarmee doden in het dodenrijk bedoeld zijn.

DoubleUP

• Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #16 Gepost op: juni 01, 2005, 08:33:21 am »
Je hebt gelijk dat daar geesten staat... dat had ik over het hoofd gezien.
Maar ook dan snap ik het niet. Waarom staat er dan niet doden in het dodenrijk... da's toch wel de 'gewone' uitdrukking daarvoor, toch? Ik neem dat 'in het dodenrijk' niet zomaar aan, het zou kunnen maar ik vind het woord gevangenis nog te 'aards'...
Wanneer wordt het dodenrijk in de bijbel nog meer met een gevangenis omschreven? Weet iemand dat?

Er staat geen geesten in 4:6, daar staat wel weer het woord doden.

Vooralsnog denk ik ook niet dat er een 'tweede kans' na de dood is. Dat kan ik in de Bijbel, en bij Jezus verder niet terugvinden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #17 Gepost op: juni 01, 2005, 09:51:28 am »
Mensen na hun dood worden toch nooit aangeduid als geesten? Dus dan zou het toch niet perse doden betekenen.
Zal er nog eens in duiken. Het is idd heel moeilijk.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #18 Gepost op: juni 05, 2005, 02:42:25 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 26 mei 2005 om 23:59:
[...]

* Roodkapje snapt hier geen biet van.

Wie wel? Met name vers 6 komt bij mij erg cryptisch over... :?

6 Ook aan de doden is het evangelie verkondigd, opdat ook zij, al zijn ze naar hun leven op aarde door de mensen veroordeeld, bij God in de geest kunnen leven.

De doden hebben geleeft.
Ze hebben van de liefde van GOD gehoort.
Alleen door JEZUS

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #19 Gepost op: juni 11, 2005, 03:07:20 pm »
en mensen die van de liefde van God gehoord hebben leven in het vlees? Zie voorgaande vers. De brief is gericht aan christenen, die worden met 'u' aangesproken. Het lijkt me gezien de context vreemd als met de 'doden' christenen worden bedoeld. Als christen word je niet meer geoordeeld namelijk (vers 5), je bent krachtens Christus al vrij.

Als ik thuis weer internet heb, post ik wel iets dat ik erover heb. Maar daar kan ik nu even niet bij.

Does

• Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #20 Gepost op: juni 13, 2005, 10:55:25 am »
De mensen die nu dood zijn hebben ooit eens geleeft natuurlijk. Ik denk dat het zo is dat als je ooit geleeft hebt je van God hebt gehoord. En als je van God gehoord hebt kan je 2 dingen doen, kiezen voor hem of kiezen voor de duivel. De mensen die nu dood zijn worden ook nog veroordeeld. Iedereen krijgt een oordeel.
Live vanuit de luie stoel

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #21 Gepost op: juni 13, 2005, 01:24:40 pm »
Het lijkt me, gezien de context, niet waarschijnlijk dat Petrus het hier over de doden op die manier heeft.

Het gaat over het lijden in de eindtijd (opschrift boven het perikoopje) en dan volgt hier de context:

quote:

1 Nu dan, omdat Christus tijdens zijn leven op aarde heeft geleden, moet u zich net als hij wapenen met de gedachte dat wie in zijn aardse leven geleden heeft, met de zonde heeft afgerekend. 2 Zo iemand laat zich gedurende de rest van zijn leven niet meer leiden door menselijke verlangens maar door Gods wil. 3 U hebt al genoeg tijd verspild aan allerlei zaken waarin de ongelovigen plezier hebben: losbandigheid, wellust, dronkenschap, bras- en slemppartijen en verwerpelijke afgodendienst. 4 Zij vinden het vreemd dat u niet langer meedoet aan hun liederlijke uitspattingen en ze spreken daarom kwaad over u. 5 Maar ze zullen zich daarvoor moeten verantwoorden tegenover hem die zich gereedhoudt om recht te spreken over levenden en doden. 6 Ook aan de doden is het evangelie verkondigd, opdat ook zij, al zijn ze naar hun leven op aarde door de mensen veroordeeld, bij God in de geest kunnen leven.
7 Het einde van alles is nabij. Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest, zodat u kunt bidden. 8 Heb elkaar vóór alles innig lief, want liefde bedekt tal van zonden. 9 Wees gastvrij voor elkaar, zonder te klagen. 10 Laat ieder van u de gave die hij van God gekregen heeft, gebruiken om de anderen daarmee te helpen, zoals het goede beheerders van Gods veelsoortige gaven betaamt. 11 Voert u het woord, laat dan Gods woorden doorklinken in wat u zegt. Helpt u anderen, doe dat dan vanuit de kracht die God u geeft. Want zo doet u alles tot eer van God, dankzij Jezus Christus, aan wie alle eer en macht toekomt, voor eeuwig. Amen.

De quote komt uit de NBV.

Voor de liefhebber de tekst in het Grieks (Textus Receptus), met daarna de vertaling die door de Telosvertaling wordt gegeven op basis van oudere handschriften (Telosvertaling is een Nederlandse 'Darbyvertaling' van het Nieuwe Testament):

quote:

1 Petrus 4:1-6, textus receptus
(1)  χριστου ουν παθοντος υπερ ημων σαρκι και υμεις την αυτην  εννοιαν οπλισασθε οτι ο παθων εν σαρκι πεπαυται αμαρτιας  
(2) εις το μηκετι ανθρωπων επιθυμιαις αλλα θεληματι θεου τον επιλοιπον εν σαρκι βιωσαι χρονον
(3) αρκετος γαρ ημιν ο παρεληλυθως χρονος του  βιου το θελημα των εθνων κατεργασασθαι πεπορευμενους εν ασελγειαις επιθυμιαις  οινοφλυγιαις κωμοις ποτοις και αθεμιτοις ειδωλολατρειαις  
(4) εν ω ξενιζονται μη συντρεχοντων υμων εις την αυτην της ασωτιας αναχυσιν βλασφημουντες
(5) οι αποδωσουσιν λογον τω ετοιμως εχοντι κριναι ζωντας και νεκρους
(6) εις τουτο γαρ και νεκροις ευηγγελισθη ινα κριθωσιν μεν κατα ανθρωπους σαρκι ζωσιν δε κατα θεον πνευματι

quote:

1 Petr 4:1-6, Telosvertaling
(1) Daar Christus dus in [het] vlees geleden heeft, moet u zich ook met dezelfde gedachte wapenen; want wie in [het] vlees lijdt, heeft afgedaan met [de] zonde,
(2) om de overige tijd in [het] vlees niet meer te leven naar [de] begeerten van [de] mensen, maar naar [de] wil van God.
(3) Want de voorbijgegane tijd is genoeg geweest om de wil van de volken te volbrengen door te wandelen in losbandigheden, begeerten, dronkenschappen, zwelgpartijen, drinkgelagen en misdadige afgoderijen.
(4) Zij vinden het daarbij vreemd, dat u zich niet mee stort in dezelfde uitspatting van liederlijkheid, en zij lasteren ;
(5) zij zullen rekenschap geven aan Hem die gereed staat levenden en doden te oordelen.
(6) Want daartoe is ook aan doden een blijde boodschap verkondigd, opdat zij wel geoordeeld werden naar [de] mens, in [het] vlees, maar leefden in overeenstemming met God, in [de] Geest.
Ik heb nog wel een commentaar waar het een en ander gezegd wordt, maar dat lijkt me wat veel van het goede om dat allemaal te copy-pasten. Ik zal es kijken of ik commentaren op internet kan vinden om er naartoe te linken.
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2005, 04:00:58 pm door Roodkapje »

Adinomis

• Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #22 Gepost op: december 01, 2005, 11:52:42 pm »

quote:

Je bent niet de enige die het moeilijk vindt. Ik heb hier "praktische lessen uit Het Boek". Het commentaar op 1 Petrus 3 vs 18 - 20 luidt als volgt:

"De betekenis van deze verzen is niet helemaal duidelijk en ze worden op verschillende manieren uitgelegd.

De traditionele uitleg is dat Christus tussen zijn dood en opstanding de verlossing verkondigde aan Gods trouwe gelovigen, die gedurende de gehele tijd van het Oude Testament hadden gewacht op hun verlossing.

Matheus vertelt dat toen Jezus stierf "vele gelovige mannen en vrouwen, die gestorven waren, weer levend werden." (Math.27:52,53)

Andere uitleggers denken dat dit gedeelte betekent dat Christus´ geest in Noach was, toen deze sprak tot de mensen, die Gods waarschuwing niet ter harte namen.

Weer anderen geloven dat Christus naar het dodenrijk is gegaan om aan de gevallen engelen, die daar gevangen waren sinds de dagen van Noach (2 Petrus 2:4), zijn overwinning bekend te maken.

In elk geval laat dit gedeelte zien dat Christus´boodschap niet beperkt is. Hij is verkondigd in het het verleden en in het heden; hij heeft de doden bereikt en de levenden. God heeft iedereen de kans gegeven om tot Hem te komen. Dit betekent niet dat God een tweede kans geeft aan mensen die Christus in dit leven afwijzen."

Misschien is het wel zo dat Christus de zielen van de krijgsgevangen gelovigen meenam, en bij die gelegenheid ook de gevallen engelen verteld heeft in welke positie ze zich bevinden nadat er voor de zonde betaald was. Vers 22 van dit hoofdstuk lijkt dit te bevestigen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

nihil-sine-deo

• Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #23 Gepost op: augustus 18, 2009, 01:37:17 pm »
Beste mensen, ik ben ook bezig met het onderzoeken van 1 petrus 3:19,20, volgens mij moeten we deze tekst als volgt uitleggen, jezus predikt hier tot geesten, geen zielen, geesten zijn hier de engelen die nog in leven zijn na de vloed, zij waren eerder naar de aarde afgedaald en hadden zich aardse vrouwen genomen en nefilim verwekt, tijdens de vloed hebben zij weer een hemels lichaam aangenomen maar de toegang tot de hemel was hun natuurlijk ontzegd, vandaar dat zij hier gevangen zitten....
nihil sine deo

Adinomis

• Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #24 Gepost op: augustus 18, 2009, 10:06:10 pm »

quote:

nihil-sine-deo schreef op 18 augustus 2009 om 13:37:
Beste mensen, ik ben ook bezig met het onderzoeken van 1 petrus 3:19,20, volgens mij moeten we deze tekst als volgt uitleggen, jezus predikt hier tot geesten, geen zielen, geesten zijn hier de engelen die nog in leven zijn na de vloed, zij waren eerder naar de aarde afgedaald en hadden zich aardse vrouwen genomen en nefilim verwekt, tijdens de vloed hebben zij weer een hemels lichaam aangenomen maar de toegang tot de hemel was hun natuurlijk ontzegd, vandaar dat zij hier gevangen zitten....
Dat komt overeen met de laatste mogelijkheid die ik in mijn posting noemde.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #25 Gepost op: augustus 18, 2009, 11:45:48 pm »

quote:

nihil-sine-deo schreef op 18 augustus 2009 om 13:37:
Ook zij. Ik kreeg in onze gemeente een uitleg over deze tekst dat het iedereen betrof die voor Jezus lijden en sterven gestorven waren en bij Jezus' kudde horen. Zij konden nog niet door Jezus gered worden, omdat Jezus nog niet voor onze zonden gestorven was. Deze mensen moesten dus door Jezus alsnog van de dood gered worden. Met andere woorden: mensen konden voor Jezus kruisdood niet in de hemel komen vanwege hun zonden. Zij moesten door Jezus zelf uit het dodenrijk gered worden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

dingo

• Bekijk profiel
1 Petrus 4
« Reactie #26 Gepost op: augustus 19, 2009, 12:35:12 am »
Het blijft speculeren maar we weten van een aantal overleden mensen dat ze bij Jezus op de berg waren. Deze mensen kwamen nog voor Jezus dood en opstanding in een verheerlijkt lichaam op aarde dus het lijkt me dat ze dan ook de hemel in konden.