quote:
Wat dus elke grond in de christelijke traditie van zo’n 16 eeuwen mist. De deuterocanonieke boeken zijn eruit gescheurd omdat het niet strookt met de protestantse leer (oa wat betreft vagevuur). Hoe zou men vandaag de dag reageren als een protestantse gemeente bijvoorbeeld het boek Genesis eruit zal schuren omdat het niet meer helemaal past bij de leer.
quote:
[...]
Daar zullen allicht gronden voor zijn die gebasseerd zijn op de bijbel/
Het is gebaseerd op de traditie waarvan de Bijbel een onderdeel is, maar bijvoorbeeld ook de kerkvaders en concilies. De katholieke Kerk doet overigens niet aan bijbeluitleg aan de hand van losse citaten.
quote:
Jij schrijft:
Ik citeer slechts. Ik heb het niet zelf geschreven. Ik had overigens gehoopt dat een tekst uit een catechismus bedoeld voor kinderen/jongeren wel duidelijk genoeg zou zijn.
quote:
[...]
Als we lezen dat de gelovige genoeg heeft aan genade, welke gelovige zou dan nog moeten boeten?
Dat staat later in het citaat.
quote:
[...]
Zowaar, een bijbelse grond zij het in een context die ik niet deel.
We leren nadrukkelijk in het NT dat er genade is voor hen die geloven immers?
Zou er dan gradatie in genade zijn?
Of jij die context deelt of niet zal de katholieke Kerk figuurlijk worst wezen.
We leren uit het NT enkel nadrukkelijk dat er genade is voor een ieder die geloofd als we zeer selectief gaan lezen. Dat doet de katholieke Kerk niet, die neemt de traditie (dus inclusief Bijbel) in zijn geheel.
quote:
[...]
Heb je een grond om aan te nemen buiten Makkabeen dat er een hel is?
Nergens wordt de hel genoemd of het moet zijn dat het de plek van geween en tandengeknars moet zijn.
Dat jij dat nergens vindt zegt meer over jou dan over de Bijbel.
Jezus is het zelf die duidelijk maakt dat een levenswijze die tegen Gods bedoelingen ingaat ernstige consequenties heeft. Sterker nog dat het uiteindelijk tot een eeuweige straf zal leiden.
We kunnen het lezen in Mattheüs 13
41 De Mensenzoon zal zijn engelen uitsturen en die zullen uit zijn koninkrijk allen bijeenbrengen die anderen ten val brengen en onrecht bedrijven, 42 en ze zullen hen in de vuuroven gooien. Het zal daar een gejammer zijn en een tandengeknars.
Jezus identificeert zich met de armen en de kleinen. Hebben wij in ons leven geen liefde getoond dan hebben wij geen hulp geboden aan onze broeders en zusters die door armoede en/of ellende getroffen zijn. En dan loop je het risico voor altijd van Jezus gescheiden te worden.
In Mattheüs 25 verteld Jezus over de mensen die weigeren Gods liefde in de praktijk te brengen.
41 Dan zal Hij zich ook richten tot hen die aan zijn linkerhand staan en tegen hen zal Hij zeggen: “Ga weg van Mij, vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat aangelegd is voor de duivel en zijn engelen. 42 Want Ik had honger en jullie hebben Me niet te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me niet te drinken gegeven, 43 Ik was vreemdeling en jullie hebben Me niet opgenomen, Ik was naakt en jullie hebben Me niet gekleed, Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie hebben niet naar Me omgezien.” 44 Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben we U hongerig gezien of dorstig of als vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis en hebben we U niet geholpen?” 45 Dan zal Hij hun antwoorden: “Ik verzeker jullie, alles wat je niet voor één van deze minsten hebt gedaan, heb je ook niet voor Mij gedaan.” 46 Zij zullen naar de eeuwige straf gaan, maar de rechtvaardigen naar het eeuwig leven.’
De hel ontkennen zal vast heel goed werken voor je gemoedsrust maar de hel is een realiteit, met of zonder jouw instemming.
quote:
[...]
En dat kan dus weer niet voor een gelovige omdat die in genade mag sterven en op mag gaan naar Gods huis.
Tenzij je dus in staat van doodzonde bent zoals het citaat ook al aangaf.
Maar dat is een keuze van de vrije wil. Als je vrijwillig met je levenswijze de band met God verbreekt en dat zonder berouw, dan zal God die keuze respecteren. Je zult dan voor eeuwig van Hem gescheiden zijn. ”en het is deze staat van het zichzelf definitief uitsluiten van de gemeenschap met God en de gelukzaligen die men aanduidt met het woord 'hel'.” (CKK 1033)
”De belangrijkste straf van de hel bestaat in het eeuwig van God gescheiden zijn; alleen in Hem kan de mens het leven en het geluk vinden. Hiertoe is hij immers geschapen en hiernaar streeft hij.” (CKK1035)
Gelukkig wordt niemand voorbestemd voor de hel. God heeft ons voorbestemd voor het geluk. In Efeziërs 1 lezen we:
4 Want in Hem heeft Hij ons uitgekozen, al voor de grondlegging van de wereld, om heilig en vlekkeloos voor Hem te staan in liefde. 5 Hij heeft ons voorbestemd om zijn kinderen te worden door Jezus Christus, volgens zijn wilsbesluit, 6 tot lof van de heerlijkheid van zijn genade, waarmee Hij ons begiftigd heeft in de geliefde.
Om in de hel te komen moet je dus uit vrije wil een keuze maken tegen God en daarin volharden tot het einde. Bang hoeven wij overigens niet te zijn voor de hel. Want als je op Jezus vertrouwd heb je niets te vrezen. Dat vertrouwen houd wel in dat we ons bekeren en de zonde vermijden.
Mattheüs 7;
13 Ga binnen door de nauwe poort. Want wijd is de poort en breed is de weg die naar de ondergang leidt; er zijn vele mensen die daarlangs gaan. 14 Hoe nauw is de poort en hoe smal de weg die naar het leven leidt; er zijn maar weinig mensen die hem vinden.
quote:
[...]
mitsdien de eigenaar van het lichaam in staat van zonde sterft mag ik aannemen?
Het lijk mij evident dat indien twee vragen over hetzelfde onderwerp elkaar opvolgen in een catechismus ze betrekking hebben op elkaar.
quote:
[...]
Geen enkele bijbelse gronden om dit zo te noemen, of je moet ze vergeten zijn te vermelden?
Ik ben niets vergeten, ik heb slechts wat vragen en antwoorden uit een catechismus geknipt en geplakt. Vraag 200 heb ik reeds beantwoord in een voorgaand stukje.
Dat ieder een straf naar maat krijgt lijkt me evident door de rechtvaardigheid van God. Tevens de keus van de vrije wil.
quote:
[...]
Op welke gronden zou dit louterend vuur er zijn? Vertel? Op Welke gronden?
Op grond van Gods rechtvaardigheid, op die van de vrije wil, op theologische gronden en ja ook op grond van de Bijbel.
Alhoewel God ons telkens opnieuw zal vergeven als wij oprecht berouw tonen laten onze zonden toch littekens achter. Neem bijvoorbeeld iemand die stopt met roken, hij/zij merkt hoe sterk de neiging kan zijn om toch weer een sigaret op te steken. OP een vergelijkbare manier brengt de zonde een bepaalde gehechtheid aan het aardse en materiële met zich mee.. waardoor wij op het moment van sterven misschien nog niet helemaal openstaan voor de vreugde van de hemel. Wij zullen eerst van de gehechtheid aan alles wat niet van God is gelouterd, gezuiverd moeten worden. Want in de hemel is enkel plaats voor volmaaktheid.
Jezus zegt in Mattheüs 12:
32 Als iemand de Mensenzoon weerspreekt, zal het hem vergeven worden. Maar als iemand de heilige Geest weerspreekt, zal het hem niet vergeven worden, niet in deze tijd en niet in de komende.
De heilige en kerkvader Gregorius de Grote ziet in die woorden van Jezus een aanwijzing dat er voor sommige lichte zonden vergeving mogelijk is na de dood.
De Kerk heeft vanaf het vroegste begin van haar bestaan gebeden voor de overledenen. Dat kan zoals onthuld wordt in 2 Makkabeeen 12:
41 Iedereen prees de Heer, de rechtvaardige rechter, die het verborgene aan het licht brengt. 42 Maar ze baden en smeekten ook dat de zonde, door de gevallenen begaan, geheel zou worden vergeven. De edele Judas vermaande het volk zich vrij te houden van zonde, want met eigen ogen hadden ze bij de gevallenen de gevolgen van de zonde kunnen aanschouwen. 43 Daarna hield hij onder zijn soldaten een inzameling die tweeduizend drachmen zilver opbracht. Hij stuurde dat geld naar Jeruzalem voor een zondeoffer. Dat was een mooie en edele daad, ingegeven door de gedachte aan de verrijzenis. 44 Want als hij niet gehoopt had, dat de gevallenen zouden verrijzen, dan was het nutteloos en dwaas geweest om voor de overledenen te bidden. 45 Bovendien bedacht hij dat voor degenen die godvruchtig sterven een prachtige beloning is weggelegd; inderdaad een heilige en vrome gedachte! Daarom liet hij voor de overledenen een zoenoffer opdragen, opdat ze van hun zonde zouden worden vrijgesproken.
Maar ook in het nieuwe testament zoals 1 Korintiers 3 en Mattheüs 5 en 12.
Voor context inclusief kerkvaders:
http://www.catholic.com/library/Roots_of_Purgatory.aspquote:
[...]
Oh. bijna binnen maar nog niet gelovig of gelouterd genoeg.
Klopt. Zoals je inmiddels wel duidelijk geworden is.
quote:
Zit het zo dat de mens na een "vagevuur" ineens wel voor God in Christus gezien wordt?
Wat versta je onder; voor God in Christus gezien worden?
Als je daarmee bedoeld of die mensen pas na het vagevuur christenen zijn, nee.
quote:
Welke gelovige weet dan dat hij met zekerheid in het huis van Zijn Vader zal zijn?
Geen één.
Het katholieke geloof brengt over het oordeel geen valse zekerheid voor mensen. Het oordeel is aan God en God alleen.
quote:
met dergelijke zaken wordt geloven een gok.
Dan heb je er overduidelijk helemaal niets van begrepen.
quote:
Je weet niet of je deelt in het offer van Christus immers?
Jawel.
quote:
Wanneer weten jullie dan zeker dat je ook in DIT leven bij Christus hoort?
Zodra je opgenomen bent in de Kerk.
quote:
Nooit lijkt mij.
Dat heb je dan verkeerd.
quote:
In die zin doet een dergelijke theologie mij sterk denken aan de GerGem.
Het maakt mij of de katholieke Kerk vrij weinig uit aan welke ander geloof dan ook je de leer van de Kerk doet denken. De Kerk is de hoedster van de Waarheid, delen van haar leer zijn overgenomen door anderen het spreekt voor zich dat die anderen dan ook delen van de Waarheid bezitten, tot zich hebben genomen.
De ‘GerGem’ zegt mij overigens niets.
quote:
Kun en wil je bovenstaande zaken toelichten Thorgem?
Gedaan.
Het lijkt me verstandig voor jou om je eens wat in te lezen op het sacrament van boete en verzoening (oftewel de biecht) als vervolg.
Bovenstaande heb ik getypt met hulp van:
http://www.catholic.com/http://www.katholieknieuw...k/index.php?file=roderick
Ik kan een ieder aanraden om daar eens een kijkje te gaan nemen om meer te weten te komen over het katholieke geloof, de blijde boodschap.