Auteur Topic: Is een ontslapen gelovige in de hemel?  (gelezen 19082 keer)

Aslanning

• Bekijk profiel
Is een ontslapen gelovige in de hemel?
« Gepost op: juli 08, 2009, 10:11:19 pm »
In een andere discussie merkte iemand op dat kan worden vastgesteld of iemand in de hemel is. Dat vind ik een lastige. God is in de hemel! Maar waar staat nou ondubbelzinnig dat de gelovige na het sterven onmiddellijk in de hemel zou zijn?
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 08, 2009, 10:15:15 pm »
Nergens voor zover ik weet. Overigens heb ik zulks ook niet beweerd.

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 08, 2009, 10:43:13 pm »
Thorgrem, je schreef elders:
"Iemand wordt heilig verklaard indien men zeker weet dat deze persoon in de hemel is." De plek daar vond ik minder geschikt om er verder over uit te wijden, maar het bracht me tot de vraag die ik ook als volgt kan formuleren:
"wat gebeurt er volgens de Bijbel met een gelovige als deze sterft ...?"
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2009, 10:43:46 pm door Aslanning »
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 08, 2009, 10:44:14 pm »

quote:

Aslanning schreef op 08 juli 2009 om 22:11:
In een andere discussie merkte iemand op dat kan worden vastgesteld of iemand in de hemel is. Dat vind ik een lastige. God is in de hemel! Maar waar staat nou ondubbelzinnig dat de gelovige na het sterven onmiddellijk in de hemel zou zijn?

Hoe het precies zal zijn valt niet te zeggen. Maar ik houd me vast aan wat Paulus zei:

quote:

Fil.1:23 Van beide zijden word ik gedrongen: ik verlang heen te gaan en met Christus te zijn, want dit is verreweg het beste;

We zullen met Christus zijn en dat is verreweg het beste. De gemeenschap met Christus wordt niet verbroken door de dood. Paulus verlangt daar zelfs naar.

Verder:

quote:

Ef.2:4 Maar omdat God zo barmhartig is, omdat de liefde die hij voor ons heeft opgevat zo groot is, 5 heeft hij ons, die dood waren door onze zonden, samen met Christus levend gemaakt. Ook u bent nu door zijn genade gered. 6 Hij heeft ons samen met hem uit de dood opgewekt en ons een plaats gegeven in de hemelsferen, in Christus Jezus.
Weliswaar geloof ik dat we deze plaats nu al hebben. Het is onze positie in Jezus Christus. Een gelovige is met Christus gestorven, opgestaan, heeft een plaats in de hemel en zal met Hem regeren. De dood zal ons niet van Hem scheiden!
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2009, 10:48:00 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 08, 2009, 10:49:43 pm »

quote:

Aslanning schreef op 08 juli 2009 om 22:43:
Thorgrem, je schreef elders:
"Iemand wordt heilig verklaard indien men zeker weet dat deze persoon in de hemel is." De plek daar vond ik minder geschikt om er verder over uit te wijden, maar het bracht me tot de vraag die ik ook als volgt kan formuleren:
"wat gebeurt er volgens de Bijbel met een gelovige als deze sterft ...?"

Oww dat klikt al anders als

quote:

Maar waar staat nou ondubbelzinnig dat de gelovige na het sterven onmiddellijk in de hemel zou zijn?

Want ik heb namelijk niet gemeld of dit onmiddellijk of met enige vertraging zal gebeuren.

Maar ik heb eigenlijk enkel in dit topic gereageerd omdat je voortborduurde op een uitspraak van mij. Ik ga in dit forumonderdeel (bijbelstudieforum) niet verder omdat ik mij niet laat beperken door het Sola Scriptura en wel de forumregels respecteer.

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 08, 2009, 10:55:24 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 08 juli 2009 om 22:49:
Ik ga in dit forumonderdeel (bijbelstudieforum) niet verder omdat ik mij niet laat beperken door het Sola Scriptura en wel de forumregels respecteer.
Bedoel je daarmee dat je inzichten op dit punt uitsluitend gebaseerd zijn op "traditie"?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 08, 2009, 11:17:31 pm »

quote:

Aslanning schreef op 08 juli 2009 om 22:55:
[...]

Bedoel je daarmee dat je inzichten op dit punt uitsluitend gebaseerd zijn op "traditie"?
Nee, daarmee bedoel ik dat ik mij niet laat beperken door het Sola Scriptura en wel de forumregels respecteer.

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 08, 2009, 11:33:15 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 08 juli 2009 om 23:17:
[...]

Nee, daarmee bedoel ik dat ik mij niet laat beperken door het Sola Scriptura en wel de forumregels respecteer.
In de praktijk betekent dat dus dat je je welbewust door je traditie laat beperken... of vind je dat jouw traditie het enige is waarop je kunt bijdragen? De Bijbel hebben we als gelovigen toch gemeenschappelijk? Of is de Bijbel niet waard resp interessant genoeg om samen over na te denken? Dat begrijp ik dus echt niet!

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 08, 2009, 11:59:55 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 08 juli 2009 om 23:17:
[...]

Is het dan niet logisch om dit een schopje richting CL te geven?
daar heb jij alle ruimte om te vertellen wat je dan wél vindt namelijk.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 09, 2009, 01:52:44 am »

quote:

Aslanning schreef op 08 juli 2009 om 23:33:
[...]

In de praktijk betekent dat dus dat je je welbewust door je traditie laat beperken... of vind je dat jouw traditie het enige is waarop je kunt bijdragen? De Bijbel hebben we als gelovigen toch gemeenschappelijk? Of is de Bijbel niet waard resp interessant genoeg om samen over na te denken? Dat begrijp ik dus echt niet!

Waar je in dezen naar moeten kijken is naar de methode waarin iemand de bijbel leest en de waarde die iemand daar aan hecht.
Daarnaast kennen de christenen uit de reformatie en daarna bijna geen Traditio en kent Rome dat weer wel.
Het gaat te ver om dat uit te leggen hier, er zijn wel draden over te vinden.
Wat Thorgem aangeeft is dat dit deel niet (en terecht) in dit deel hoort.
Wil je hem daar ruimte in geven om uitleg te geven dan moet er een schopje naar CL plaatsvinden.

In de Bijbel lezen we dat God zijn Volk apart zet (HIJ heiligt hen) en Zijn volk vergadert. Dat is een vergadering van levenden en mensen die reeds gestorven zijn.
IMHO is er geen sprake van dat geheiligden Gods niet bij GOD zouden zijn.
de Bijbel is daar ook duidelijk in: GOD vergadert mensen rondom Hem.
Elke geheiligde (= apartgezette) die Zijn Naam beleid hoort bij Hem en is IN Hem.
Niet in een limbus oid maar BIJ Hem in de Hemel.
Anders zou de dood ook niet overwonnen zijn immers?
Welk nut zou Golgotha hebben als de geheiligden de dood wél zouden kennen?
Geen nut omdat het verzoenend offer dan niet al-verzoenend zou zijn geweest.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 09, 2009, 02:36:15 am »

quote:

okidoki schreef op 08 juli 2009 om 23:59:
[...]

Is het dan niet logisch om dit een schopje richting CL te geven?
daar heb jij alle ruimte om te vertellen wat je dan wél vindt namelijk.
Ja dat denk ik ook, alleen hoeft Thorgrem dat juist weer niet te doen :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 09, 2009, 02:42:11 am »

quote:

okidoki schreef op 09 juli 2009 om 01:52:
[...]

Waar je in dezen naar moeten kijken is naar de methode waarin iemand de bijbel leest en de waarde die iemand daar aan hecht.
Daarnaast kennen de christenen uit de reformatie en daarna bijna geen Traditio en kent Rome dat weer wel.
Het gaat te ver om dat uit te leggen hier, er zijn wel draden over te vinden.
Wat Thorgem aangeeft is dat dit deel niet (en terecht) in dit deel hoort.
Wil je hem daar ruimte in geven om uitleg te geven dan moet er een schopje naar CL plaatsvinden.

In de Bijbel lezen we dat God zijn Volk apart zet (HIJ heiligt hen) en Zijn volk vergadert. Dat is een vergadering van levenden en mensen die reeds gestorven zijn.
IMHO is er geen sprake van dat geheiligden Gods niet bij GOD zouden zijn.
de Bijbel is daar ook duidelijk in: GOD vergadert mensen rondom Hem.
Elke geheiligde (= apartgezette) die Zijn Naam beleid hoort bij Hem en is IN Hem.
Niet in een limbus oid maar BIJ Hem in de Hemel.
Anders zou de dood ook niet overwonnen zijn immers?
Welk nut zou Golgotha hebben als de geheiligden de dood wél zouden kennen?
Geen nut omdat het verzoenend offer dan niet al-verzoenend zou zijn geweest.
De gereformeerde uitleg wijst op rechtvaardiging door geloof alleen en wijst erop dat een ieder die gerechtvaardigd is in Christus door het geloof in de hemel komt. In de praktijk kunnen we dat volgens de bijbel zien aan de vruchten. Te denken aan de zaaier. Het zaad dat zaait wordt of opgepikt door de vogels of verdord in de zon op rotsige bodum of stikt in de dorens en de distels of draagt vrucht. Wie vrucht draagt hoort al bij het koninkrijk der hemelen.

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 09, 2009, 09:26:30 am »
Gen.37 "Neen, rouw dragend zal ik tot mijn zoon in het dodenrijk neerdalen." Spreekt in ieder geval niet het OT veel over het dodenrijk waar men belandt als men sterft? Zie ook Luk.16 over de rijke man en Lazarus. Het is geheel duidelijk dat die plaats (nog) niet de hemel is....

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 09, 2009, 09:45:27 am »
Het lijkt me dat je OT teksten die over dodenrijk gaan niet kunt plakken op de situatie nu. Christus heeft de dood overwonnen. Over hen die in Christus zijn/in Christus ontslapen zijn, heeft de dood geen rechten/geen macht meer. Het zou mij daarom verbazen wanneer overleden christenen in het dodenrijk zijn.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 09, 2009, 09:46:44 am »
Modbreak:
Hier wordt geen bijbeltekst besproken, maar een dogma/interpretatie obv de bijbel. Theologie dus. Derhalve is dit onderwerp meer op zijn plaats in CL.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 09, 2009, 10:00:36 am »

quote:

Aslanning schreef op 08 juli 2009 om 23:33:
[...]

In de praktijk betekent dat dus dat je je welbewust door je traditie laat beperken...
Nee, in de praktijk betekend dat, dat ik mij niet laat beperken door het Sola Scriptura en wel de forumregels respecteer. Zoals ik inmiddels overigens al 2 keer eerder verteld heb, lijkt me niet zo heel moeilijk stukje zin.

quote:

of vind je dat jouw traditie het enige is waarop je kunt bijdragen?
Ook dat niet.

quote:

De Bijbel hebben we als gelovigen toch gemeenschappelijk?
Deels. De meeste protestanten hebben namelijk een incomplete versie (in vergelijking met katholieken en oosters-orthodoxen) waarin een aantal boeken missen.

quote:

Of is de Bijbel niet waard resp interessant genoeg om samen over na te denken?
Zeker wel, maar dan zonder beperking, en al helemaal geen beperking die uit zichzelf al buitenbijbels is.

quote:

Dat begrijp ik dus echt niet!

Dat blijkt. Maar als je gewoon had gevraagd of ik iets meer wou uitleggen omdat mijn reactie te summier was dan had ik je graag verder uitleg verschaft. Daarentegen ga jij er lustig op los speculeren, dat kan, maar sta dan niet vreemd te kijken van reacties die vrij kortaf zijn.

(gezien het verplaatsen van het topic)
Overigens heb ik al antwoord verschaft in mijn eerste post. Niet voor zover ik weet kun je direct uit de Bijbel halen dat iemand na zijn sterven gelijk naar de hemel zou gaan. De katholieke Kerk beweert ook niet zonder meer dat er mensen gelijk naar de hemel gaan. In de katholieke leer zijn er drie opties bij je dood. Hel, vagevuur en hemel. Het is aan God om het oordeel te vellen. Hemel en hel spreken voor zichzelf neem ik aan en indien je naar het vagevuur wordt gestuurd zul je eerst gelouterd worden om vervolgens alsnog naar de hemel te gaan.

In de school catechismus uit 1948 staat het wel duidelijk vermeld;

EERSTE GEDEELTE:
 Over de geloofsbelijdenis van de apostelen of de twaalf artikelen van het geloof
VIJF EN TWINTIGSTE LES:
     De hemel, de hel en het vagevuur - Artikel 12. 'Het eeuwig leven. Amen'

Vraag 193:
    Wat is de hemel?

De hemel is de plaats, waar de rechtvaardigen een eeuwige rust en een eeuwig geluk genieten door het aanschouwen en beminnen van God. 'Thans zijn we reeds kinderen Gods; maar nog is het niet openbaar geworden, wat we zúllen zijn. Dan zullen we aan Hem gelijk zijn, want wij zullen Hem zien, zoals Hij is'. 1 Joh. 3, 2.

Vraag 194:
    Wie gaan naar de hemel?

Naar de hemel gaan zij, die sterven in staat van genade, en niets meer te boeten hebben.

Vraag 195:
    Zal ook het lichaam delen in het geluk van de hemel?

Ook het lichaam zal delen in het geluk van de hemel, na het laatste oordeel. 'En niet alleen de schepping, ook wijzelf, die de eerste vruchten van de Geest reeds bezitten, verzuchten in ons binnenste vurig verlangend naar het (volmaakte) kindschap, de verlossing van ons lichaam'. Rom. 8, 23.

Vraag 196:
    Zullen alle rechtvaardigen een even groot geluk hebben?

Alle rechtvaardigen zullen niet een even groot geluk hebben, maar iedereen zal loon ontvangen volgens zijn verdiensten. 'Want de Zoon des mensen zal met Zijn engelen komen in de heerlijkheid van Zijn Vader, en dan zal Hij iedereen volgens zijn werken vergelden'. Matt. 16, 27.

Vraag 197:
    Wat is de hel?

De hel is de plaats waar de verdoemden gestraft worden door het eeuwig gemis van God en de pijnen van het helse vuur. 'Als uw hand u ergert, houw ze af. Het is beter verminkt het (eeuwige) leven binnen te gaan dan met twee handen naar de hel te gaan, naar het onuitblusbaar vuur'. Mk. 9, 42.

Vraag 198:
    Wie gaan naar de hel?

Naar de hel gaan zij, die sterven in staat van doodzonde.

Vraag 199:
    Zal ook het lichaam delen in de straf van de hel?

Ook het lichaam zal delen in de straf van de hel, na het laatste oordeel.

Vraag 200:
    Hoe wordt het eeuwig lot van de zondaren genoemd?

Het eeuwig lot van de zondaren wordt genoemd, de eeuwige verdoemenis.

Vraag 201:
    Zullen alle verdoemden een even groot lijden hebben?

Alle verdoemden zullen niet een even groot lijden hebben, maar iedereen zal straf ontvangen volgens zijn schuld.

Vraag 202:
    Wat is het vagevuur?

Het vagevuur is de plaats, waar de zielen van de rechtvaardigen door het lijden haar zondestraffen moeten uitboeten.

Vraag 203:
    Wie gaan naar het vagevuur?

Naar het vagevuur gaan zij, die sterven in staat van genade, maar nog niet zijn bevrijd van alle zondestraffen.

Te vinden op: http://www.stvitus.nl/KKK/
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2009, 10:22:05 am door Thorgrem »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 09, 2009, 10:28:04 am »

quote:

Aslanning schreef op 09 juli 2009 om 09:26:
Gen.37 "Neen, rouw dragend zal ik tot mijn zoon in het dodenrijk neerdalen." Spreekt in ieder geval niet het OT veel over het dodenrijk waar men belandt als men sterft? Zie ook Luk.16 over de rijke man en Lazarus. Het is geheel duidelijk dat die plaats (nog) niet de hemel is....

Ik heb ook een periode zo gedacht. Maar ik geloof dat dat dodenrijk gekoppeld was aan het Joodse volk in het Oude Testament.
Dat was "een ander volk" met als doel een "aards koninkrijk". In Christus is er opnieuw een volk gevormd, waarvoor God een hemels koninkrijk bestemd had.

Er is door de dood en opstanding - zoals Elle ook zegt - een andere situatie ontstaan.

We lezen zoiets al in Psalm 68:

quote:

19 Gij zijt opgevaren naar den hoge; Gij hebt gevangenen meegevoerd;

Bij de hemelvaart van Christus nam Hij krijgsgevangenen mee. Wie waren die krijgsgevangenen? Door wie waren ze krijgsgevangen genomen?

Dit komt overeen met wat er in 1 Petrus 3 staat:

quote:

17 Want het is beter te lijden, indien de wil van God dit eist, goed doende dan kwaad doende. 18 Want ook Christus is eenmaal om de zonden gestorven als rechtvaardige voor onrechtvaardigen, opdat Hij u tot God zou brengen: Hij, die gedood is naar het vlees, maar levend gemaakt naar de geest, 19 in welke Hij ook heengegaan is en gepredikt heeft aan de geesten in de gevangenis, 20 die eertijds ongehoorzaam geweest waren, toen de lankmoedigheid Gods bleef afwachten, in de dagen van Noach, terwijl de ark in gereedheid werd gebracht, waarin weinigen, dat is acht zielen, door het water heen gered werden.

Hieruit blijkt dat Jezus - als overwinnaar van de dood - in het dodenrijk is geweest en krijgsgevangenen heeft meegenomen. Dit verklaart misschien ook het opengaan van vele graven na de dood van Jezus.

De gemeente van Christus heeft een hemelse roeping:

quote:

Heb.3:1 Daarom, heilige broeders, deelgenoten der hemelse roeping, richt uw oog op de apostel en hogepriester onzer belijdenis, Jezus, 2 die getrouw is jegens Hem, die Hem heeft aangesteld, evenals ook Mozes getrouw was in [geheel] zijn huis.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

meems

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 09, 2009, 01:24:27 pm »

quote:

Aslanning schreef op 09 juli 2009 om 09:26:

Zie mijn bijdrage op het toppic Opstanding. Hieronder weergegeven. Ook deze toppic heeft veel raakvlakken.

Ik weet niet op wie ik reageer of zal reageren, het onderwerp houdt me wel bezig. Al tijden heb ik een afwijkende mening (van de Gereformeerde Leer) op het punt: "Van stonde aan naar de Hemel gaan van de ziel".
Ik denk niet aan de zielenslaap zoals indertijd ds Telder. Ik denk in de lijn, zo heb ik onlangs ontdekt van ds Vonck.
Kort gezegd komt het hierop neer:
A overlijdt en heeft dan geen besef meer van tijd o.i.d. zodra hij zijn ogen weer opendoet, onbelangrijk hoeveel tijd daar tussen zit, is het de jongste dag en zal het laatste oordeel plaatsvinden. Vergelijk het met een operatie, je gaat onder narcose en na een bepaalde tijd ben je weer bij kennis. Hoelang de operatie duurde weet je niet, totdat iemand je dat zegt.
Ik praat steeds van uit de betrokkene. Voor de nabestaande mag je dus best zeggen dat de betrokkene naar de hemel is gegaan.
Ik weet dat er diverse teksten worden gebruikt om het "van stonde aan" te ondersteunen zoals o.a. bij de Heidelbergse Catechismus. Als Jezus tegen de moordenaar aan het kruis naast hem zegt dat die "heden met hem in het paradijs zal zijn". Dat "heden" kan niet die zelfde dag zijn want Jezus gaat het graf in en staat de 3e dag weer op om pas na 40 dagen echt naar de Hemel te gaan. En dan de vraag wat is bedoeld met "Paradijs"; De volgende tekst die wordt aangevoerd is die van de gelijkenis van de Rijke man en de Arme Lazarus. Men zegt dan kijk Lazarus is direct naar de hemel gebracht door de engelen en zit in Abraham's schoot. Ik denk dat deze gelijkenis niet is bedoeld om te laten zien wat er na het sterven gebeurt. De les van Jezus is denk ik dat we in het Hier en Nu de goede keuzes moeten maken. Als je de gelijkenis wilt gebruiken voor het Van Stonde Aan, dan kun je die ook gebruiken om bijv. te zeggen dat je vanuit de hemel in de hel kunt kijken en dat er een diepe kloof tussen zit, verder dat je vanuit de hel kunt praten met iemand in de hemel. Ik denk dat een gelijkenis daarvoor niet is bedoeld.
Dat zelfde geldt voor visioenen zoals die van Openbaringen. Als er sprake is van Zielen onder het altaar. Dat is zinnebeeldig bedoeld, is mijn mening. Als je openbaringen in alles letterlijk neemt kun je allerlei zaken krijgen van letterlijk een 1000 jarig rijk tot letterlijke vreemde wezens en een letterlijk nieuw Jeruzalem. (Dit is de omschrijving van de kerk die is gebouwd op het fundament van apostelen en profeten)
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2009, 01:24:55 pm door meems »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 09, 2009, 02:18:51 pm »

quote:

meems schreef op 09 juli 2009 om 13:24:
[...]

Als Jezus tegen de moordenaar aan het kruis naast hem zegt dat die "heden met hem in het paradijs zal zijn". Dat "heden" kan niet die zelfde dag zijn want Jezus gaat het graf in en staat de 3e dag weer op om pas na 40 dagen echt naar de Hemel te gaan. En dan de vraag wat is bedoeld met "Paradijs"; De volgende tekst die wordt aangevoerd is die van de gelijkenis van de Rijke man en de Arme Lazarus. Men zegt dan kijk Lazarus is direct naar de hemel gebracht door de engelen en zit in Abraham's schoot. Ik denk dat deze gelijkenis niet is bedoeld om te laten zien wat er na het sterven gebeurt.
Ik ben het met je eens dat deze gelijkenis niet is bedoeld als een verklaring van de toestand na de dood. Maar waarom zou Jezus onwerkelijke beelden gebruiken?

quote:

kun je die ook gebruiken om bijv. te zeggen dat je vanuit de hemel in de hel kunt kijken en dat er een diepe kloof tussen zit, verder dat je vanuit de hel kunt praten met iemand in de hemel. Ik denk dat een gelijkenis daarvoor niet is bedoeld.

Dit is wel te begrijpen vanuit het feit dat Jezus na zijn dood is neergedaald in de hel. Het Paradijs is verdwenen en buitgemaakt door het dodenrijk. Jezus was daar als bevrijder van de krijgsgevangenen die bij dat paradijs hoorden. Het paradijs is na de hemelvaart in de hemel. Zo kon de moordenaar aan het kruis heden in het paradijs zijn.
De diepe kloof is m.i. de kloof tussen het natuurlijk en het geestelijk leven.
In Abraham's schoot waren degenen die deelden in de zegen van Abraham. Ook Abraham keek uit naar de dag van Christus.

quote:

Joh.8:56 Uw vader Abraham heeft zich erop verheugd mijn dag te zien en hij heeft die gezien en zich verblijd.
Ik weet wel dat er genoeg vraagtekens overblijven. Ik heb door de tijd heen ook verschillende opvattingen erover gehad.

quote:

Dat zelfde geldt voor visioenen zoals die van Openbaringen. Als er sprake is van Zielen onder het altaar. Dat is zinnebeeldig bedoeld, is mijn mening. Als je openbaringen in alles letterlijk neemt kun je allerlei zaken krijgen van letterlijk een 1000 jarig rijk tot letterlijke vreemde wezens en een letterlijk nieuw Jeruzalem. (Dit is de omschrijving van de kerk die is gebouwd op het fundament van apostelen en profeten)

Wat is dan de zinnebeeldige betekenis van dat roepen, als er niemand is die zucht en roept "hoe lang nog"? De zielen onder het altaar zijn niet dood, zij slapen niet, zij zijn bij bewustzijn en zij roepen tot God! Ze hebben zelfs besef van tijd. We moeten ook oppassen om niet teveel te vergeestelijken.

quote:

Heb.12:22 Maar gij zijt genaderd tot de berg Sion, tot de stad van de levende God, het hemelse Jeruzalem, en tot tienduizendtallen van engelen, 23 en tot een feestelijke en plechtige vergadering van eerstgeborenen, die ingeschreven zijn in de hemelen, en tot God, de Rechter over allen, en tot de geesten der rechtvaardigen, die de voleinding bereikt hebben, 24 en tot Jezus, de middelaar van een nieuw verbond, en tot het bloed der besprenging, dat krachtiger spreekt dan Abel.

2 Kor.5:8 maar wij zijn vol goede moed en wij begeren te meer ons verblijf in het lichaam te verlaten en bij de Here onze intrek te nemen.
Hoe het allemaal precies is, daarover zullen de meningen altijd blijven verschillen. Maar als de bijbel spreekt over het lichaam verlaten en intrek te nemen bij de Here, wil ik het ook zo geloven!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 10, 2009, 12:51:52 am »

quote:

Thorgrem schreef op 09 juli 2009 om 10:00:
Deels. De meeste protestanten hebben namelijk een incomplete versie (in vergelijking met katholieken en oosters-orthodoxen) waarin een aantal boeken missen.
Is hier offtopic maar wel relevant lijkt mij. Ik ben opgevoed met beide bijbels. Het ene ter ware het andere ter lering :)

quote:

De katholieke Kerk beweert ook niet zonder meer dat er mensen gelijk naar de hemel gaan. In de katholieke leer zijn er drie opties bij je dood. Hel, vagevuur en hemel. Het is aan God om het oordeel te vellen. Hemel en hel spreken voor zichzelf neem ik aan en indien je naar het vagevuur wordt gestuurd zul je eerst gelouterd worden om vervolgens alsnog naar de hemel te gaan.
Daar zullen allicht gronden voor zijn die gebasseerd zijn op de bijbel/
Jij schrijft:

quote:

In de school catechismus uit 1948 staat het wel duidelijk vermeld;

EERSTE GEDEELTE:
 Over de geloofsbelijdenis van de apostelen of de twaalf artikelen van het geloof
VIJF EN TWINTIGSTE LES:
     De hemel, de hel en het vagevuur - Artikel 12. 'Het eeuwig leven. Amen'

Vraag 193:
    Wat is de hemel?

De hemel is de plaats, waar de rechtvaardigen een eeuwige rust en een eeuwig geluk genieten door het aanschouwen en beminnen van God. 'Thans zijn we reeds kinderen Gods; maar nog is het niet openbaar geworden, wat we zúllen zijn. Dan zullen we aan Hem gelijk zijn, want wij zullen Hem zien, zoals Hij is'. 1 Joh. 3, 2.

Vraag 194:
    Wie gaan naar de hemel?

Naar de hemel gaan zij, die sterven in staat van genade, en niets meer te boeten hebben.
Als we lezen dat de gelovige genoeg heeft aan genade, welke gelovige zou dan nog moeten boeten?

quote:

Vraag 195:
    Zal ook het lichaam delen in het geluk van de hemel?

Ook het lichaam zal delen in het geluk van de hemel, na het laatste oordeel. 'En niet alleen de schepping, ook wijzelf, die de eerste vruchten van de Geest reeds bezitten, verzuchten in ons binnenste vurig verlangend naar het (volmaakte) kindschap, de verlossing van ons lichaam'. Rom. 8, 23.

Vraag 196:
    Zullen alle rechtvaardigen een even groot geluk hebben?

Alle rechtvaardigen zullen niet een even groot geluk hebben, maar iedereen zal loon ontvangen volgens zijn verdiensten. 'Want de Zoon des mensen zal met Zijn engelen komen in de heerlijkheid van Zijn Vader, en dan zal Hij iedereen volgens zijn werken vergelden'. Matt. 16, 27.
Zowaar, een bijbelse grond zij het in een context die ik niet deel.
We leren nadrukkelijk in het NT dat er genade is voor hen die geloven immers?
Zou er dan gradatie in genade zijn?

quote:

Vraag 197:
    Wat is de hel?

De hel is de plaats waar de verdoemden gestraft worden door het eeuwig gemis van God en de pijnen van het helse vuur. 'Als uw hand u ergert, houw ze af. Het is beter verminkt het (eeuwige) leven binnen te gaan dan met twee handen naar de hel te gaan, naar het onuitblusbaar vuur'. Mk. 9, 42.
Heb je een grond om aan te nemen buiten Makkabeen dat er een hel is?
Nergens wordt de hel genoemd of het moet zijn dat het de plek van geween en tandengeknars moet zijn.

quote:

Vraag 198:
    Wie gaan naar de hel?

Naar de hel gaan zij, die sterven in staat van doodzonde.
En dat kan dus weer niet voor een gelovige omdat die in genade mag sterven en op mag gaan naar Gods huis.

quote:

Vraag 199:
    Zal ook het lichaam delen in de straf van de hel?

Ook het lichaam zal delen in de straf van de hel, na het laatste oordeel.
mitsdien de eigenaar van het lichaam in staat van zonde sterft mag ik aannemen?

quote:

Vraag 200:
    Hoe wordt het eeuwig lot van de zondaren genoemd?

Het eeuwig lot van de zondaren wordt genoemd, de eeuwige verdoemenis.

Vraag 201:
    Zullen alle verdoemden een even groot lijden hebben?

Alle verdoemden zullen niet een even groot lijden hebben, maar iedereen zal straf ontvangen volgens zijn schuld.
Geen enkele bijbelse gronden om dit zo te noemen, of je moet ze vergeten zijn te vermelden?

quote:

Vraag 202:
    Wat is het vagevuur?

Het vagevuur is de plaats, waar de zielen van de rechtvaardigen door het lijden haar zondestraffen moeten uitboeten.
Op welke gronden zou dit louterend vuur er zijn? Vertel? Op Welke gronden?

quote:

Vraag 203:
    Wie gaan naar het vagevuur?

Naar het vagevuur gaan zij, die sterven in staat van genade, maar nog niet zijn bevrijd van alle zondestraffen.
Oh. bijna binnen maar nog niet gelovig of gelouterd genoeg.
Zit het zo dat de mens na een "vagevuur" ineens wel voor God in Christus gezien wordt?
Welke gelovige weet dan dat hij met zekerheid in het huis van Zijn Vader zal zijn?
Geen één.
met dergelijke zaken wordt geloven een gok.
Je weet niet of je deelt in het offer van Christus immers?
Wanneer weten jullie dan zeker dat je ook in DIT leven bij Christus hoort?
Nooit lijkt mij.
In die zin doet een dergelijke theologie mij sterk denken aan de GerGem.

Kun en wil je bovenstaande zaken toelichten Thorgem?
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2009, 12:52:46 am door Riemer Lap »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 10, 2009, 09:35:55 am »

quote:

okidoki schreef op 10 juli 2009 om 00:51:
Ja hoor, later op de dag wellicht.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 10, 2009, 11:22:43 am »

quote:

okidoki schreef op 10 juli 2009 om 00:51:
[...]
 Is hier offtopic maar wel relevant lijkt mij. Ik ben opgevoed met beide bijbels. Het ene ter ware het andere ter lering :)
Wat dus elke grond in de christelijke traditie van zo’n 16 eeuwen mist. De deuterocanonieke boeken zijn eruit gescheurd omdat het niet strookt met de protestantse leer (oa wat betreft vagevuur). Hoe zou men vandaag de dag reageren als een protestantse gemeente bijvoorbeeld het boek Genesis eruit zal schuren omdat het niet meer helemaal past bij de leer.

quote:

[...]
 Daar zullen allicht gronden voor zijn die gebasseerd zijn op de bijbel/
Het is gebaseerd op de traditie waarvan de Bijbel een onderdeel is, maar bijvoorbeeld ook de kerkvaders en concilies. De katholieke Kerk doet overigens niet aan bijbeluitleg aan de hand van losse citaten.

quote:

Jij schrijft:
Ik citeer slechts. Ik heb het niet zelf geschreven. Ik had overigens gehoopt dat een tekst uit een catechismus bedoeld voor kinderen/jongeren wel duidelijk genoeg zou zijn.

quote:

[...]
 Als we lezen dat de gelovige genoeg heeft aan genade, welke gelovige zou dan nog moeten boeten?
Dat staat later in het citaat.

quote:

[...]
 Zowaar, een bijbelse grond zij het in een context die ik niet deel.
We leren nadrukkelijk in het NT dat er genade is voor hen die geloven immers?
Zou er dan gradatie in genade zijn?

Of jij die context deelt of niet zal de katholieke Kerk figuurlijk worst wezen.
We leren uit het NT enkel nadrukkelijk dat er genade is voor een ieder die geloofd als we zeer selectief gaan lezen. Dat doet de katholieke Kerk niet, die neemt de traditie (dus inclusief Bijbel) in zijn geheel.

quote:

[...]
 Heb je een grond om aan te nemen buiten Makkabeen dat er een hel is?
Nergens wordt de hel genoemd of het moet zijn dat het de plek van geween en tandengeknars moet zijn.

Dat jij dat nergens vindt zegt meer over jou dan over de Bijbel.

Jezus is het zelf die duidelijk maakt dat een levenswijze die tegen Gods bedoelingen ingaat ernstige consequenties heeft. Sterker nog dat het uiteindelijk tot een eeuweige straf zal leiden.

We kunnen het lezen in Mattheüs 13

41 De Mensenzoon zal zijn engelen uitsturen en die zullen uit zijn koninkrijk allen bijeenbrengen die anderen ten val brengen en onrecht bedrijven, 42 en ze zullen hen in de vuuroven gooien. Het zal daar een gejammer zijn en een tandengeknars.

Jezus identificeert zich met de armen en de kleinen. Hebben wij in ons leven geen liefde getoond dan hebben wij geen hulp geboden aan onze broeders en zusters die door armoede en/of ellende getroffen zijn. En dan loop je het risico voor altijd van Jezus gescheiden te worden.

In Mattheüs 25 verteld Jezus over de mensen die weigeren Gods liefde in de praktijk te brengen.

41 Dan zal Hij zich ook richten tot hen die aan zijn linkerhand staan en tegen hen zal Hij zeggen: “Ga weg van Mij, vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat aangelegd is voor de duivel en zijn engelen. 42 Want Ik had honger en jullie hebben Me niet te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me niet te drinken gegeven, 43 Ik was vreemdeling en jullie hebben Me niet opgenomen, Ik was naakt en jullie hebben Me niet gekleed, Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie hebben niet naar Me omgezien.” 44 Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben we U hongerig gezien of dorstig of als vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis en hebben we U niet geholpen?” 45 Dan zal Hij hun antwoorden: “Ik verzeker jullie, alles wat je niet voor één van deze minsten hebt gedaan, heb je ook niet voor Mij gedaan.” 46 Zij zullen naar de eeuwige straf gaan, maar de rechtvaardigen naar het eeuwig leven.’

De hel ontkennen zal vast heel goed werken voor je gemoedsrust maar de hel is een realiteit, met of zonder jouw instemming.

quote:

[...]
 En dat kan dus weer niet voor een gelovige omdat die in genade mag sterven en op mag gaan naar Gods huis.

Tenzij je dus in staat van doodzonde bent zoals het citaat ook al aangaf.

Maar dat is een keuze van de vrije wil. Als je vrijwillig met je levenswijze de band met God verbreekt en dat zonder berouw, dan zal God die keuze respecteren. Je zult dan voor eeuwig van Hem gescheiden zijn. ”en het is deze staat van het zichzelf definitief uitsluiten van de gemeenschap met God en de gelukzaligen die men aanduidt met het woord 'hel'.” (CKK 1033)

”De belangrijkste straf van de hel bestaat in het eeuwig van God gescheiden zijn; alleen in Hem kan de mens het leven en het geluk vinden. Hiertoe is hij immers geschapen en hiernaar streeft hij.” (CKK1035)

Gelukkig wordt niemand voorbestemd voor de hel. God heeft ons voorbestemd voor het geluk. In Efeziërs 1 lezen we:  

4 Want in Hem heeft Hij ons uitgekozen, al voor de grondlegging van de wereld, om heilig en vlekkeloos voor Hem te staan in liefde. 5 Hij heeft ons voorbestemd om zijn kinderen te worden door Jezus Christus, volgens zijn wilsbesluit, 6 tot lof van de heerlijkheid van zijn genade, waarmee Hij ons begiftigd heeft in de geliefde.

Om in de hel te komen moet je dus uit vrije wil een keuze maken tegen God en daarin volharden tot het einde. Bang hoeven wij overigens niet te zijn voor de hel. Want als je op Jezus vertrouwd heb je niets te vrezen. Dat vertrouwen houd wel in dat we ons bekeren en de zonde vermijden.

Mattheüs 7;

13 Ga binnen door de nauwe poort. Want wijd is de poort en breed is de weg die naar de ondergang leidt; er zijn vele mensen die daarlangs gaan. 14 Hoe nauw is de poort en hoe smal de weg die naar het leven leidt; er zijn maar weinig mensen die hem vinden.

quote:

[...]
 mitsdien de eigenaar van het lichaam in staat van zonde sterft mag ik aannemen?
Het lijk mij evident dat indien twee vragen over hetzelfde onderwerp elkaar opvolgen in een catechismus ze betrekking hebben op elkaar.

quote:

[...]
 Geen enkele bijbelse gronden om dit zo te noemen, of je moet ze vergeten zijn te vermelden?

Ik ben niets vergeten, ik heb slechts wat vragen en antwoorden uit een catechismus geknipt en geplakt. Vraag 200 heb ik reeds beantwoord in een voorgaand stukje.

Dat ieder een straf naar maat krijgt lijkt me evident door de rechtvaardigheid van God. Tevens de keus van de vrije wil.

quote:

[...]
 Op welke gronden zou dit louterend vuur er zijn? Vertel? Op Welke gronden?

Op grond van Gods rechtvaardigheid, op die van de vrije wil, op theologische gronden en ja ook op grond van de Bijbel.

Alhoewel God ons telkens opnieuw zal vergeven als wij oprecht berouw tonen laten onze zonden toch littekens achter. Neem bijvoorbeeld iemand die stopt met roken, hij/zij merkt hoe sterk de neiging kan zijn om toch weer een sigaret op te steken. OP een vergelijkbare manier brengt de zonde een bepaalde gehechtheid aan het aardse en materiële met zich mee.. waardoor wij op het moment van sterven misschien nog niet helemaal openstaan voor de vreugde van de hemel. Wij zullen eerst van de gehechtheid aan alles wat niet van God is gelouterd, gezuiverd moeten worden. Want in de hemel is enkel plaats voor volmaaktheid.

Jezus zegt in Mattheüs 12:
32 Als iemand de Mensenzoon weerspreekt, zal het hem vergeven worden. Maar als iemand de heilige Geest weerspreekt, zal het hem niet vergeven worden, niet in deze tijd en niet in de komende.

De heilige en kerkvader Gregorius de Grote ziet in die woorden van Jezus een aanwijzing dat er voor sommige lichte zonden vergeving mogelijk is na de dood.

De Kerk heeft vanaf het vroegste begin van haar bestaan gebeden voor de overledenen. Dat kan zoals onthuld wordt in 2 Makkabeeen 12:

41 Iedereen prees de Heer, de rechtvaardige rechter, die het verborgene aan het licht brengt. 42 Maar ze baden en smeekten ook dat de zonde, door de gevallenen begaan, geheel zou worden vergeven. De edele Judas vermaande het volk zich vrij te houden van zonde, want met eigen ogen hadden ze bij de gevallenen de gevolgen van de zonde kunnen aanschouwen. 43 Daarna hield hij onder zijn soldaten een inzameling die tweeduizend drachmen zilver opbracht. Hij stuurde dat geld naar Jeruzalem voor een zondeoffer. Dat was een mooie en edele daad, ingegeven door de gedachte aan de verrijzenis. 44 Want als hij niet gehoopt had, dat de gevallenen zouden verrijzen, dan was het nutteloos en dwaas geweest om voor de overledenen te bidden. 45 Bovendien bedacht hij dat voor degenen die godvruchtig sterven een prachtige beloning is weggelegd; inderdaad een heilige en vrome gedachte! Daarom liet hij voor de overledenen een zoenoffer opdragen, opdat ze van hun zonde zouden worden vrijgesproken.

Maar ook in het nieuwe testament zoals 1 Korintiers 3 en Mattheüs 5 en 12.
Voor context inclusief kerkvaders: http://www.catholic.com/library/Roots_of_Purgatory.asp

quote:

[...]
 Oh. bijna binnen maar nog niet gelovig of gelouterd genoeg.
Klopt. Zoals je inmiddels wel duidelijk geworden is.

quote:

Zit het zo dat de mens na een "vagevuur" ineens wel voor God in Christus gezien wordt?

Wat versta je onder; voor God in Christus gezien worden?
Als je daarmee bedoeld of die mensen pas na het vagevuur christenen zijn, nee.

quote:

Welke gelovige weet dan dat hij met zekerheid in het huis van Zijn Vader zal zijn?
Geen één.
Het katholieke geloof brengt over het oordeel geen valse zekerheid voor mensen. Het oordeel is aan God en God alleen.

quote:

met dergelijke zaken wordt geloven een gok.
Dan heb je er overduidelijk helemaal niets van begrepen.

quote:

Je weet niet of je deelt in het offer van Christus immers?
Jawel.

quote:

Wanneer weten jullie dan zeker dat je ook in DIT leven bij Christus hoort?
Zodra je opgenomen bent in de Kerk.

quote:

Nooit lijkt mij.
Dat heb je dan verkeerd.

quote:

In die zin doet een dergelijke theologie mij sterk denken aan de GerGem.

Het maakt mij of de katholieke Kerk vrij weinig uit aan welke ander geloof dan ook je de leer van de Kerk doet denken. De Kerk is de hoedster van de Waarheid, delen van haar leer zijn overgenomen door anderen het spreekt voor zich dat die anderen dan ook delen van de Waarheid bezitten, tot zich hebben genomen.
De ‘GerGem’ zegt mij overigens niets.

quote:

Gedaan.
Het lijkt me verstandig voor jou om je eens wat in te lezen op het sacrament van boete en verzoening (oftewel de biecht) als vervolg.

Bovenstaande heb ik getypt met hulp van:
http://www.catholic.com/
http://www.katholieknieuw...k/index.php?file=roderick
Ik kan een ieder aanraden om daar eens een kijkje te gaan nemen om meer te weten te komen over het katholieke geloof, de blijde boodschap.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2009, 11:45:57 am door Thorgrem »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 10, 2009, 11:27:19 am »
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 10, 2009, 11:32:16 am »

quote:

Indien je aanvullingen/verbeteringen hebt dan hoor ik het graag. :)

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 10, 2009, 12:13:27 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 juli 2009 om 11:22:

Jezus is het zelf die duidelijk maakt dat een levenswijze die tegen Gods bedoelingen ingaat ernstige consequenties heeft. Sterker nog dat het uiteindelijk tot een eeuweige straf zal leiden.

We kunnen het lezen in Mattheüs 13

41 De Mensenzoon zal zijn engelen uitsturen en die zullen uit zijn koninkrijk allen bijeenbrengen die anderen ten val brengen en onrecht bedrijven, 42 en ze zullen hen in de vuuroven gooien. Het zal daar een gejammer zijn en een tandengeknars.

Jezus identificeert zich met de armen en de kleinen. Hebben wij in ons leven geen liefde getoond dan hebben wij geen hulp geboden aan onze broeders en zusters die door armoede en/of ellende getroffen zijn. En dan loop je het risico voor altijd van Jezus gescheiden te worden.

In Mattheüs 25 verteld Jezus over de mensen die weigeren Gods liefde in de praktijk te brengen.

41 Dan zal Hij zich ook richten tot hen die aan zijn linkerhand staan en tegen hen zal Hij zeggen: “Ga weg van Mij, vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat aangelegd is voor de duivel en zijn engelen. 42 Want Ik had honger en jullie hebben Me niet te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me niet te drinken gegeven, 43 Ik was vreemdeling en jullie hebben Me niet opgenomen, Ik was naakt en jullie hebben Me niet gekleed, Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie hebben niet naar Me omgezien.” 44 Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben we U hongerig gezien of dorstig of als vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis en hebben we U niet geholpen?” 45 Dan zal Hij hun antwoorden: “Ik verzeker jullie, alles wat je niet voor één van deze minsten hebt gedaan, heb je ook niet voor Mij gedaan.” 46 Zij zullen naar de eeuwige straf gaan, maar de rechtvaardigen naar het eeuwig leven.’

De hel ontkennen zal vast heel goed werken voor je gemoedsrust maar de hel is een realiteit, met of zonder jouw instemming.

Hier ben ik het met Thorgrem eens. De bijbel is er heel duidelijk over. Dat het voor veel mensen moeilijk is om te accepteren, is een andere zaak.

quote:

”De belangrijkste straf van de hel bestaat in het eeuwig van God gescheiden zijn; alleen in Hem kan de mens het leven en het geluk vinden. Hiertoe is hij immers geschapen en hiernaar streeft hij.” (CKK1035)

Gelukkig wordt niemand voorbestemd voor de hel. God heeft ons voorbestemd voor het geluk. In Efeziërs 1 lezen we:  

4 Want in Hem heeft Hij ons uitgekozen, al voor de grondlegging van de wereld, om heilig en vlekkeloos voor Hem te staan in liefde. 5 Hij heeft ons voorbestemd om zijn kinderen te worden door Jezus Christus, volgens zijn wilsbesluit, 6 tot lof van de heerlijkheid van zijn genade, waarmee Hij ons begiftigd heeft in de geliefde.

mee eens!

quote:

Okidoki: Wanneer weten jullie dan zeker dat je ook in DIT leven bij Christus hoort?
Thorgrem:
Zodra je opgenomen bent in de Kerk.
Door deze opvatting stelt men de kerk in plaats van Christus. Zie de tekst hierboven die je zelf hebt geciteerd. Het heil is alleen in Christus!!

Anders maak je van de kerk een afgod. Dat gebeurt trouwens niet alleen in de katholieke kerk.

Ik begrijp wel hoe men tot die gedachte komt. Als kind van God behoor je tot het lichaam van Christus. Als je het instituut kerk vereenzelvigt met het lichaam van Christus kom je tot die conclusie.

Wie van de volgende voorbeelden weet dat Hij door Christus gered wordt?
(om het duidelijk te maken twee uitersten:)

a. een katholiek die trouw naar de mis komt, maar in zijn dagelijks  leven zich niets van God aantrekt en in zonde leeft

b. een onkerkelijke die dagelijks tot God bidt, berouw heeft van zijn zonde en een beroep doet op het offer van Jezus en zijn naaste liefheeft.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 10, 2009, 12:15:55 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 juli 2009 om 11:32:
[...]

Indien je aanvullingen/verbeteringen hebt dan hoor ik het graag. :)
In tegendeel! Je zegt het helemaal goed!
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 10, 2009, 12:17:54 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 juli 2009 om 12:13:
[...]
Anders maak je van de kerk een afgod. Dat gebeurt trouwens niet alleen in de katholieke kerk.
Het lompe lasteren begint weer eens.

quote:

Ik begrijp wel hoe men tot die gedachte komt.
Kennelijk niet.

quote:

Niemand.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 10, 2009, 12:27:57 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 juli 2009 om 12:13:
[...]

Door deze opvatting stelt men de kerk in plaats van Christus. Zie de tekst hierboven die je zelf hebt geciteerd. Het heil is alleen in Christus!!
Nee hoor.

quote:

Je verzint iets, beredeneerd er vervolgens op door en we verbinden daar het woordje afgod aan. Dat kun je doen, maar het maakt op mij geen indruk.

quote:

Ik begrijp wel hoe men tot die gedachte komt. Als kind van God behoor je tot het lichaam van Christus. Als je het instituut kerk vereenzelvigt met het lichaam van Christus kom je tot die conclusie.

De Kerk is het Lichaam van Christus. Wij kunnen ons met het lichaam van Christus verbinden door het mystieke Lichaam van Christus tot ons te nemen in de eucharistie.

Wellicht dat jij dat niet zo geloofd, maar dat zal mij eigenlijk figuurlijk worst wezen. Kwalijk vind ik dat je je eigen context loslaat op een geheel ander model.
Het kost mij vrij weinig moeite om mijn katholieke leer los te laten op jou en jouw gemeente en om dan tot vrij harde conclusies te komen. Maar indien je op die manier doorgaat, dus met ontbreken van empathie (en de aanwezigheid daarvan is toch wel wat dit forum een beetje plezant maakt) dan wil ik best wel eens mijn best voor je doen om het concilie van Trente door te nemen. Het is alleen zo jammer dat ik alle andere niet-katholieke deelnemers daar dan ook gelijk mee in de hoek zet.

quote:

(om het duidelijk te maken twee uitersten:)

a. een katholiek die trouw naar de mis komt, maar in zijn dagelijks  leven zich niets van God aantrekt en in zonde leeft

b. een onkerkelijke die dagelijks tot God bidt, berouw heeft van zijn zonde en een beroep doet op het offer van Jezus en zijn naaste liefheeft.
Geen van beide. Ook jij probeert dus mensen valse hoop te geven op een enkeltje hemel. Daarmee plaats je jezelf op de zetel van God. Jezelf als God neerzetten vind ik nogal... om in je eigen termen te blijven; afgoderij.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2009, 12:43:07 pm door Thorgrem »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 10, 2009, 01:14:36 pm »
Modbreak:
Ik wil iedereen oproepen om op je hoede te zijn om karikaturen neer te zetten. En ook om denigrerend te zijn in de manier van je mening weer te geven. Dat helpt de discussie niet vooruit, bovendien is het helemaal niet nodig. Als het weer gebeurt, zal ik moeten ingrijpen.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 10, 2009, 02:14:18 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 juli 2009 om 09:35:
[...]

Ja hoor, later op de dag wellicht.

Het wordt er niet helderder op op deze wijze.
Je uitleg is wel helder alleen kom ik vast te lopen in begrippen die wij anders invullen etc. etc. (heeft vrees ik ook weer te maken met de combinatie van Bijbel en Traditie).
Wat voor jou gesneden koek is, is dat voor mij niet.
Ik ben  opgegroeid in de wereld van Sola Scriptura immers.

Is er niet zoiets als Katholiek voor Dummies?
edit:Blijkt er nog te zijn ook:katholicisme voor dummies (tja, als je zoekt op katholiek bij Bol vind hij niets...)
Kent iemand dat boekwerk???
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2009, 02:25:28 pm door Riemer Lap »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 10, 2009, 02:56:04 pm »

quote:

okidoki schreef op 10 juli 2009 om 14:14:
[...]

Het wordt er niet helderder op op deze wijze.
Je uitleg is wel helder alleen kom ik vast te lopen in begrippen die wij anders invullen etc. etc. (heeft vrees ik ook weer te maken met de combinatie van Bijbel en Traditie).
Wat voor jou gesneden koek is, is dat voor mij niet.
Ik ben  opgegroeid in de wereld van Sola Scriptura immers.
Slechts ten dele. Ook binnen het traditionele protestantisme hecht men waarde aan traditie, bijvoorbeeld aan de kerkvaders.

quote:

Is er niet zoiets als Katholiek voor Dummies?
edit:Blijkt er nog te zijn ook:katholicisme voor dummies (tja, als je zoekt op katholiek bij Bol vind hij niets...)
Kent iemand dat boekwerk???
Ik heb hem thuis. Wel een leuk inleidend boekje. Wel erg Amerikaans.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2009, 02:56:16 pm door Thorgrem »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 10, 2009, 10:29:53 pm »
Ik zou zeggen vraag bij je dood aan God of je fijn bij Hem mag zijn, het is goed bij God. Welk heil heb je uberhaupt buiten Hem?
Ik ga liever naar de hel met God dan naar de hemel met satan.

Daarbij vind ik dat we ons uberhaupt niet druk hoeven maken over dingen die we nu toch niet goed kunnen begrijpen - hoe het precies zal zijn bij God en of dat dan de hemel of het paradijs genoemd wordt.
Zoals de psalmist ons zegt dat hij niet wandelt in dingen die te wonderlijk voor hem zijn, en dat zijn ziel als een gespeend kind in hem is.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2009, 10:31:29 pm door pyro »

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 13, 2009, 01:45:33 pm »

quote:

pyro schreef op 10 juli 2009 om 22:29:
Ik zou zeggen vraag bij je dood aan God of je fijn bij Hem mag zijn, het is goed bij God. Welk heil heb je uberhaupt buiten Hem?
Waarom zou je dat dan willen vragen. Beter is toch wel je zaakjes van te voren te regelen als die kans je geboden wordt want wat te doen als Hij dan "nee" zegt, "want je hebt niet gedaan wat ik je geboden heb in mijn Woord".... Dan is het te laat! Overigens lijkt me je schrijven erop te wijzen dat je weet een kind van God te zijn.

quote:

Daarbij vind ik dat we ons uberhaupt niet druk hoeven maken over dingen die we nu toch niet goed kunnen begrijpen - hoe het precies zal zijn bij God en of dat dan de hemel of het paradijs genoemd wordt.
Zoals de psalmist ons zegt dat hij niet wandelt in dingen die te wonderlijk voor hem zijn, en dat zijn ziel als een gespeend kind in hem is.
Niet druk maken... nee, maar dat wat God wilde dat we zouden weten en ons in zijn Woord geopenbaard heeft, wil ik toch wel graag weten hoor en ik denk ook dat Hij dat wil. Dat wat Hij niet geopenbaard heeft, is ook niet nodig voor ons om te weten. De.29:29 Er wordt zo veel tijd verbeuzeld met bezighouderij en leeg vermaak dat wij ons als gelovigen gerust mogen afvragen of we ons niet beter zouden kunnen "vermaken" met de gedachten van God. Niet als een "moeten" uiteraard, maar als een "mogen".

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 13, 2009, 03:26:14 pm »
Thorgrem,
Die lange riedel had ik al gelezen.... en laat mijn reactie voor het gemak even mijn reactie aan jou zijn van enkele minuten geleden in de andere draad.... anders blijven we bezig....

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 13, 2009, 03:28:15 pm »

quote:

Aslanning schreef op 13 juli 2009 om 15:26:
.... anders blijven we bezig....

Nee hoor. Mijn reactie staat gewoon en ik heb ze nog niet ontkracht zien worden. Dan is het voor mij prima zo.

Om het even kort samen te vatten. Jij geloofd dat als je in Christus geloofd dat je dan een enkeltje hemel gegarandeerd wordt. Ik geloof daar niet in. Lijkt me een constatering waar we verder niet al te moeilijk over hoeven doen.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2009, 03:30:13 pm door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 13, 2009, 10:00:07 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 juli 2009 om 11:22:
[...]

Wat dus elke grond in de christelijke traditie van zo’n 16 eeuwen mist. De deuterocanonieke boeken zijn eruit gescheurd omdat het niet strookt met de protestantse leer (oa wat betreft vagevuur). Hoe zou men vandaag de dag reageren als een protestantse gemeente bijvoorbeeld het boek Genesis eruit zal schuren omdat het niet meer helemaal past bij de leer.
Ik heb een bijbel met die boeken, maar er nog maar voor een klein deel in gelezen. Jou opmerking maakt me wel nieuwschierig. Heb je nog aanraders om vooral te lezen ervan?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 13, 2009, 10:10:39 pm »
Thorgrem, even voor de verheldering: gergem is de afkorting die sommigen gebruiken voor de gereformeerde gemeentes, om zo geen verwarring te stichten met de gereformeerde kerken.

Wat hel betreft, letterlijk staat het woord niet in ten minste de protestantse bijbel, maar de omschrijvingen van de eeuwige straf noemen christenen een hel, en zo ervaart het ook. Het woord hel was een bekent begrip die in het romeinse rijk bestond, die door de kerk vervolgens ook als begrip voor deze zware straf gebruikt werd tot op de dag van vandaag heb ik ergens ooit gelezen.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2009, 10:13:32 pm door gaitema »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 14, 2009, 08:46:24 am »

quote:

gaitema schreef op 13 juli 2009 om 22:00:
[...]

Ik heb een bijbel met die boeken, maar er nog maar voor een klein deel in gelezen. Jou opmerking maakt me wel nieuwschierig. Heb je nog aanraders om vooral te lezen ervan?

Off topic:
Er staat wel in de geloofsbelijdenis dat de kerk die wel kan lezen en er onderwijzing uit kan vernemen (onder voorwaarden), maar dat gebeurt nooit. Dus ben ik ze ook maar zelf gaan lezen  :)  Tijdens de wachtpauze voor de dienst.

Ik ben onder de indruk van Wijsheid (daar wordt nogal eens uit geciteerd) en Judith, maar lees eigenlijk gewoon alles.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 14, 2009, 04:18:11 pm »

quote:

Mellon schreef op 14 juli 2009 om 08:46:
[...]

Off topic:
Er staat wel in de geloofsbelijdenis dat de kerk die wel kan lezen en er onderwijzing uit kan vernemen (onder voorwaarden), maar dat gebeurt nooit. Dus ben ik ze ook maar zelf gaan lezen  :)  Tijdens de wachtpauze voor de dienst.

Ik ben onder de indruk van Wijsheid (daar wordt nogal eens uit geciteerd) en Judith, maar lees eigenlijk gewoon alles.
Dank je voor de tip. Alles en je indruk. ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 14, 2009, 04:19:33 pm »

quote:

Adinomis schreef op 14 juli 2009 om 15:09:

Ik sluit het niet uit dat bepaalde boeken er bij hadden gemoeten. Niettemin geloof ik dat we genoeg hebben aan de bijbel zoals die nu is.
Henoch heb ik ook gelezen. Zijn er nog meer interessante bijbelse boeken?

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 15, 2009, 04:54:21 am »
Om weer even terug te komen bij het oorspr. onderwerp,  gelovig zij alleen is niet genoeg om in de hemel te komen - zei de Here Jezus niet:  dat velen die Heer  Heer riepen , niet door hem werden aangenomen?
Slechts mensen die het allemaal volkomen volgens hun geweten en mogelijkheden in praktijk brengen - dus mensen die honger hebben, te eten geven, mensen die geen kleding hebben, te  verzorgen etc.  (dwz, zo`n 30% van inkomen naar Afrika, of nu naar Sri Lanka sturen;  of naar Bangla Desh om is een degelijke waterhuishuiding te helpen opzetten, of zelfs een onkerkelijke buurman voor een etentje uitnodigen   etc. ....)
Het is een harde, maar wellicht een openbarende boodschap.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 15, 2009, 09:59:35 am »
Modbreak:
De discussie over de deuterocanonieke boeken is afgesplitst.

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 15, 2009, 10:38:12 pm »
Nog even terug naar de beginvraag .... waar belandt een gelovige na het sterven?
Zeer recent kwam ik bij het lezen van Johannes nog het volgende tegen:
"Simon Petrus vroeg: ‘Waar gaat u naartoe, Heer?’ Jezus antwoordde: ‘Ik ga ergens naartoe waar jij nog niet kunt komen, later zul je mij volgen.’Joh.13:36 Jezus ging naar de Vader. Onze verwachting is dat Hij spoedig komt om ons tot zich te nemen en te brengen in het Vaderhuis. Joh.14:1-3.

Adimonis heeft hier al eerder diverse goede gedachten over weergegeven, die duidelijk maken dat we als gelovigen na het sterven met Christus mogen zijn, evenwel nog zonder geestelijk lichaam, dat komt pas bij de eerste opstanding, dwz bij Jezus komst voor de gemeente/kerk.
We mogen dan verblijven in wat Paulus het paradijs noemt, maar niet onze definitieve bestemming is. Die definitieve bestemming is volgens Joh.14:1-3 het vaderhuis met de vele woningen - misschien aan te merken als de privé-vertrekken van de koning! Die adembenemende plaats wordt ons door de Heer Jezus nog geen 24 uur voor zijn kruisdood in het vooruitzicht gesteld.

Per saldo zijn er nu dus twee mogelijkheden: ofwel wij sterven nog voordat Jezus terugkeert. Mogen vervolgens met Christus zijn maar nog zonder geestelijk lichaam ofwel de Heer komt om zijn kerk/gemeente tot zich te nemen en in te voeren in het Vaderhuis en dan behoeven we zelf niet eens te sterven. Het behoeft geen betoog dat dit laatste verreweg het beste is!

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 16, 2009, 04:14:08 am »
Als we lichamelijk sterven dan hebben we alleen ons geestelijke lichaam nog over, dus we zijn in de `geest` bij Jezus, maar dan alleen als we volgens zijn leerregels hebben geleefd (zie reaktie boven)
Bij de wederkomst gaat iedereen die aan `de goede kant` zit weer een beetje naar `boven`, welke namen je daar ook aan geeft!

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 16, 2009, 05:25:14 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 16 juli 2009 om 04:14:
Als we lichamelijk sterven dan hebben we alleen ons geestelijke lichaam nog over, dus we zijn in de `geest` bij Jezus, maar dan alleen als we volgens zijn leerregels hebben geleefd (zie reaktie boven)
Bij de wederkomst gaat iedereen die aan `de goede kant` zit weer een beetje naar `boven`, welke namen je daar ook aan geeft!
Heb jij naar die leerregels geleefd? M.a.w. kun je ook zeggen dat je straks met Jezus bent?

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juli 17, 2009, 01:54:21 am »
adonimus, dat kan je me op mijn sterfbed komen vragen - nu doe ik nog m`n best om iedere dag te verbeteren.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juli 17, 2009, 11:07:41 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 17 juli 2009 om 01:54:
adonimus, dat kan je me op mijn sterfbed komen vragen - nu doe ik nog m`n best om iedere dag te verbeteren.

Zou je het op je sterfbed wel weten?
Het is goed om over de volgende tekst na te denken:

quote:

Efeze 2:8 Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God 9 en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan. 10 Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God heeft voorbereid.
Het gevolg van het leven uit het geloof is dat Christus in ons (Rom./8:4) de wet vervult. We gaan niets liever willen dan het goede te doen.

Dan hoeven we ook niet in onzekerheid te leven, maar in liefde en vertrouwen.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juli 18, 2009, 03:48:48 am »
Adinomis, je (en Paulus) beschrijft hier het eerste deel van `redding`;  later totale redding is het gevolg van God`s werk in ons verdere leven, en onze verantwoordelijkheid in reactie daarop - daarom staat er ook dat God een beloner is van goede werken, en Titus zegt dat we vooraan moeten staan in goede werken.
Als alles een gechenk is zou dat totaal unfair zijn t.o.v. andere mensen in de wereld, die nog niet `geraakt` zijn door God.  Waarom zou God dat `geschenk` niet aan de gehele mensheid geven?
Deze dingen worden nu in deze tijd meer en meer duidelijk;   Paulus en, Luther en Calvijn hadden nog niet voldoende begrip betreffende deze aspekten van het geloofsleven.
Mensen zoals jij en ik, hebben een verantwoordelijkheid om een kanaal te zijn of worden, zodat God meer mensen kan bereiken, over de gehele wereld.
Als we dus in tijden van nood gewoon thuis blijven zitten, en denken dat we toch behouden zijn ...

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juli 18, 2009, 11:31:30 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 18 juli 2009 om 03:48:
Adinomis, je (en Paulus) beschrijft hier het eerste deel van `redding`;  later totale redding is het gevolg van God`s werk in ons verdere leven, en onze verantwoordelijkheid in reactie daarop - daarom staat er ook dat God een beloner is van goede werken, en Titus zegt dat we vooraan moeten staan in goede werken.

Als alles een geschenk is zou dat totaal unfair zijn t.o.v. andere mensen in de wereld, die nog niet `geraakt` zijn door God.  Waarom zou God dat `geschenk` niet aan de gehele mensheid geven?

Deze dingen worden nu in deze tijd meer en meer duidelijk;   Paulus en, Luther en Calvijn hadden nog niet voldoende begrip betreffende deze aspekten van het geloofsleven.
Mensen zoals jij en ik, hebben een verantwoordelijkheid om een kanaal te zijn of worden, zodat God meer mensen kan bereiken, over de gehele wereld.
Als we dus in tijden van nood gewoon thuis blijven zitten, en denken dat we toch behouden zijn ...

De vraag die je je kunt stellen bij het lezen van jouw gedachtengang is of je de woorden van de Bijbel als betrouwbaar mag beschouwen en geldig ook voor deze tijd of dat je meent dat alles in zekere zin tijdgebonden is en dat ieder vervolgens die schriftwoorden kan aanpassen dan wel zijn eigen opvattingen daaraan kan toevoegen. Jij lijkt die keuze te maken.
Als je dat doet moet je wel beseffen dat je daardoor de grond onder je eigen voeten weghaalt! De consequentie is immers dat iedereen zijn eigen conclusies trekt en daar verder mee gaat. Iedereen komt op die manier bij iets anders uit! En dan nog... waarom zouden jouw conclusies voor mij gelden? Deze manier van denken leidt dus gewoon tot niets anders dan persoonlijke meningen en komt ten diepste neer op "ik doe wat ik wil!" Een onbegaanbare weg, meen ik!

Daarom moeten we terug naar de vraag of de Bijbel werkelijk zo tijdgebonden en onaf is. Immers hoe zouden we kunnen weten wat er dan nog aan toegevoegd moet worden? Wie heeft dan vervolgens die bevoegdheid en op basis waarvan? De verschillende beantwoording van die vragen is ook precies de oorzaak van de problemen geworden die ontstaan zijn tussen de gelovigen die zich uitsluitend aan de Schrift willen houden en hen die daaraan mettertijd een heleboel hebben toegevoegd en daar vervolgens de status van Bijbelgelijkwaardig op hebben geplakt! Jij lijkt met jouw gedachten nog een hele stap verder te willen gaan, iets wat alleen maar kan leiden tot nog meer verdeeldheid.

Dat vraagt dus om een doordenking van de betrouwbaarheid van de Bijbel, de vraag of de canon is afgesloten ja dan nee. Dit alles past echter niet zozeer in deze discussie, maar vraagt om een afzonderlijke discussie!

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juli 18, 2009, 12:20:13 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 18 juli 2009 om 03:48:
Adinomis, je (en Paulus) beschrijft hier het eerste deel van `redding`;  later totale redding is het gevolg van God`s werk in ons verdere leven, en onze verantwoordelijkheid in reactie daarop

Het één is niet in tegenspraak met het ander. Ik beschouw de bijbel als Gods Woord. Het is God die in Paulus tot ons spreekt. Weet je nog van die moordenaar aan het kruis? Hij heeft geen gelegenheid meer gehad om goede werken te doen. Toch mocht hij met Jezus naar het paradijs, omdat hij geloofde in zijn Verlosser. Dus ook de uitspraak van Jezus komt hiermee overeen.
Verder:

quote:

Rom.3:23 Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer.
Geloof is niet een deel van de redding, maar een deel van Gods heilsplan. De redding zit in het aanvaarden van Jezus als je verlosser. Maar God wil ook het heiligmakingproces in ons op gang bengen. Dat is een vanzelfsprekend gevolg van de redding!

Dus gaat het erom "wat is geloof"? De duivel gelooft ook en hij siddert, zegt de bijbel. De duivel wordt niet behouden.

Geloof is een wilsbesluit!! Als je in Amsterdam op het station staat en je ziet de trein naar Den Haag, dan geloof je wel dat die trein naar Den Haag gaat. Als je op de informatieborden van het perron kijkt en je ziet staan: bestemming Den Haag, dan geloof je dat het de trein naar Den Haag is.  Als iemand desgevraagd zegt dat het inderdaad de trein naar Den Haag is, dan geloof je dat. Maar..... als je niet instapt kom je nooit in Den Haag, hoewel je dat allemaal geloofde.
Geloof is instappen!
En dan komt er een proces op gang.  

quote:

Harmoniezoeker schreef:
Als alles een gechenk is zou dat totaal unfair zijn t.o.v. andere mensen in de wereld, die nog niet `geraakt` zijn door God.  Waarom zou God dat `geschenk` niet aan de gehele mensheid geven?
God wil dat geschenk graag aan de hele mensheid geven.

quote:

Joh.3:16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Dat de hele mensheid nog niet weet van deze redding heeft te maken met laksheid van mensen die het wel geloven. Maar in het oordeel zal God rekening houden met wat een mens is aangereikt. God is rechtvaardig en hij zal de mensen rechtvaardig oordelen.

Dat betekent dus dat we die boodschap moeten doorgeven aan de wereld. Niet om zelf gered te worden, maar uit liefde tot God en de medemens die dreigt verloren te gaan. Dat lees ik dus in jouw volgende woorden:

quote:

Harmoniezoeker schreef:

quote:

Harmoniezoeker schreef:
In een geestelijk christen, een wedergeboren christen, is het vuur van Gods Geest ontbrand. Hij zal een verlangen hebben om te leven naar Gods wil en dat ook uit te dragen. Hij zal bewogen zijn met mensen die deze redding door het kruis niet kennen.