Auteur Topic: Waarheid en conformisme  (gelezen 3972 keer)

pyro

• Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Gepost op: juli 17, 2009, 10:48:17 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 juli 2009 om 21:59:
[...]
Niet om vervelend te doen, maar het aantal mensen is natuurlijk nooit een geldig argument in het christendom

Het aantal mensen dat iets onderschrijft, is althans geen argument dat mij bekend voorkomt uit de bijbel of de christelijke traditie. Het bevreemdt me ook.
Stel je een Jezus voor met een verkondiging in de trant van 'ik ben de ware herder, want ik heb wel een miljard schapen - weest niet langer eigenwijs.'
Profeten waren bijvoorbeeld ook nooit geroepen populaire standpunten te verkondigen, God verlangde juist dat ze dwars tegen de stroom in gingen.

Of heb ik iets gemist en is er in de bijbel en de kerkgeschiedenis iets te zeggen voor het vinden van waarheid door middel van het conformeren van je mening aan een meerderheid?
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2009, 11:00:16 pm door pyro »

rkdiak

• Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #1 Gepost op: juli 17, 2009, 10:57:05 pm »
Gaitema suggereerde dat ik iets zei wat ik niet zei. Daar wees ik hem op. En nu constateer je dat wat niet gezegd is ook niet juist is?
So sue me!

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #2 Gepost op: juli 17, 2009, 11:18:10 pm »
Tja, het is het aloude argumentum ad populum. Weinig christelijks of niet-christelijks aan. Het is een drogreden of redeneerfout volgens de wetten der syllogistische logica.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

pyro

• Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #3 Gepost op: juli 17, 2009, 11:18:46 pm »

quote:

rkdiak schreef op 17 juli 2009 om 22:57:
Gaitema suggereerde dat ik iets zei wat ik niet zei. Daar wees ik hem op. En nu constateer je dat wat niet gezegd is ook niet juist is?

Eerder dan iets constateren vraag ik me af of er een verband is tussen conformisme en waarheid. De verbanden die mij zo voor de geest komen, zijn negatief.
Jouw bijdrage was:

quote: rkdiak

zodra je ergens een vaag idee van hebt, gaan verkondigen wat je denkt te begrijpen, daarbij negerend wat in de loop van eeuwen al door talloze mensen veel beter doordacht is. Het is goed om zelf na te denken en kritisch te zijn. Het is ook goed je beperkingen te kennen en passende bescheidenheid aan de dag te leggen.
Ik ben het hier mee eens, tot op zekere hoogte. Die loop van eeuwen met talloze mensen die alles al beter doordacht hebben, is er (bijna) altijd geweest. Je kunt je afvragen wat er uberhaupt nog van de grond komt als dat je uitgangspunt is. Tors je op die manier niet een ontilbare last met je mee?

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #4 Gepost op: juli 17, 2009, 11:28:58 pm »
Het verhaal van rkdiak komt eerder in de buurt van de 'drogreden van gezag', d.w.z. een persoon die er over nagedacht heeft gelijk. Dat laatste zegt hij natuurlijk niet. Het zou dwaasheid zijn voorbij te gaan aan een 2000 jaar oude denktraditie (ok, langer nog) als je je mening wilt vormen over een bepaald onderwerp.

Waarheid staat verder idd los van aantallen. Helaas is dit gegeven weer basis voor allerlei sektes en groeperingen...
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2009, 11:29:27 pm door Ursa »
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

rkdiak

• Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #5 Gepost op: juli 17, 2009, 11:52:22 pm »
Waarheid staat los van getallen en los van gezag. Maar als je een kwartje kreeg voor iedereen die meent een origineel idee te hebben en/of kennis van eeuwen te kunnen weerleggen, dan kan je gaan rentenieren.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #6 Gepost op: juli 18, 2009, 08:22:36 am »

quote:

pyro schreef op 17 juli 2009 om 23:18:
[...]

Eerder dan iets constateren vraag ik me af of er een verband is tussen conformisme en waarheid. De verbanden die mij zo voor de geest komen, zijn negatief.
Of er een verband tussen bestaat weet ik niet. Maar zoals Ursa ook al zegt is dat een basis voor het ontstaan van allerlei sekten.

quote:

Jouw bijdrage was:

[...]

Ik ben het hier mee eens, tot op zekere hoogte. Die loop van eeuwen met talloze mensen die alles al beter doordacht hebben, is er (bijna) altijd geweest. Je kunt je afvragen wat er uberhaupt nog van de grond komt als dat je uitgangspunt is. Tors je op die manier niet een ontilbare last met je mee?
Een ontilbare last? Er vast juist een ontilbare last van je schouders als je weet dat jij niet voor elk pietluttig dingetje het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Het is een opluchting, verrijking en schept kansen tot verdieping die je anders nooit zal bereiken. Daarnaast is het gewoon de realiteit.

Mellon

• Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #7 Gepost op: juli 18, 2009, 09:03:41 am »

quote:

pyro schreef op 17 juli 2009 om 22:48:
[...]

Het aantal mensen dat iets onderschrijft, is althans geen argument dat mij bekend voorkomt uit de bijbel of de christelijke traditie.
Ben ik de enige die dat gelezen had als tongue in cheek vertaling van de Engelse uitdrukking: "X people can't be wrong!?"

... of misschien ben ik te veel verangelsaksischt  O-)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #8 Gepost op: juli 18, 2009, 09:15:22 am »
http://image.spreadshirt.net/image-server/image/composition/10361732/view/1/producttypecolor/10/type/png/width/280/height/280
Bombus terrestris Reginae

gesp

• Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #9 Gepost op: juli 18, 2009, 12:15:26 pm »

quote:

Of met een bijbeltekst:
"Gij zult de meerderheid in het kwade niet volgen" (ex 23:2)
 - werkt helaas mindergoed in de versie van de nieuwe bijbelvertaling.
as blunt as Ockham's razor

Jerommel

• Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #10 Gepost op: juli 25, 2009, 02:21:12 am »
De Waarheid is (bij) God.
Conformisme is (meestal bedoeld als) op menselijke perceptie gebaseerd, democratisch beslecht.
Dan is het dus antropocentrisme tegenover theocentrisme.

rkdiak

• Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #11 Gepost op: juli 25, 2009, 04:51:16 pm »

quote:

Jerommel schreef op 25 juli 2009 om 02:21:
De Waarheid is (bij) God.
Conformisme is (meestal bedoeld als) op menselijke perceptie gebaseerd, democratisch beslecht.
Dan is het dus antropocentrisme tegenover theocentrisme.
In tegendeel. God is de Schepper van de gehele werkelijkheid, en in Jezus Christus heeft Hij de openbaring voltooid. Het ligt redelijk voor de hand dat de Waarheid langzaam maar zeker zichtbaar wordt voor de gehele mensheid. Er komt dus een punt waarop de Waarheid erkennen een vorm van conformisme wordt. Het is antropocentrisme om aan je eigen visies vast te houden.
So sue me!

Jerommel

• Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #12 Gepost op: juli 25, 2009, 05:13:14 pm »

quote:

Er komt dus een punt waarop de Waarheid erkennen een vorm van conformisme wordt.
Een punt om naar uit te zien!

rkdiak

• Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #13 Gepost op: juli 25, 2009, 05:16:50 pm »

quote:

Jerommel schreef op 25 juli 2009 om 17:13:
[...]
Een punt om naar uit te zien!
Dat zou je denken ja.
So sue me!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #14 Gepost op: juli 25, 2009, 07:27:32 pm »

quote:

rkdiak schreef op 25 juli 2009 om 16:51:
[...]

In tegendeel. God is de Schepper van de gehele werkelijkheid, en in Jezus Christus heeft Hij de openbaring voltooid. Het ligt redelijk voor de hand dat de Waarheid langzaam maar zeker zichtbaar wordt voor de gehele mensheid.
Langzaam maar zeker - bedoel je daarmee dat de mens steeds meer al gaan begrijpen van de Waarheid?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

rkdiak

• Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #15 Gepost op: juli 25, 2009, 10:07:40 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 juli 2009 om 19:27:
[...]

Langzaam maar zeker - bedoel je daarmee dat de mens steeds meer al gaan begrijpen van de Waarheid?
"de mens" bestaat niet.
So sue me!

Aslanning

• Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #16 Gepost op: juli 25, 2009, 10:46:15 pm »

quote:

[...]
Het ligt redelijk voor de hand dat de Waarheid langzaam maar zeker zichtbaar wordt voor de gehele mensheid.
Bedoel je daarmee te zeggen dat het Koninkrijk van God zich almaar verder uitbreidt totdat straks iedereen het ziet en dan volgt de jongste dag?
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

rkdiak

• Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #17 Gepost op: juli 25, 2009, 11:54:40 pm »
Waar komt toch die behoefte vandaan om betekenis in woorden te leggen, verder dan die woorden zelf?
So sue me!

Aslanning

• Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #18 Gepost op: juli 26, 2009, 12:18:19 am »
Dat komt wellicht doordat je uitspraak wat diffuus is en derhalve om opheldering vraagt, maar als je liever wilt dat ik in het vervolg je opmerkingen gewoon maar links laat liggen, het is mij best. Ik krijg een beetje genoeg van jouw hetse tegen mijn reacties.
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

rkdiak

• Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #19 Gepost op: juli 26, 2009, 12:53:03 am »

quote:

Aslanning schreef op 26 juli 2009 om 00:18:
Dat komt wellicht doordat je uitspraak wat diffuus is en derhalve om opheldering vraagt, maar als je liever wilt dat ik in het vervolg je opmerkingen gewoon maar links laat liggen, het is mij best. Ik krijg een beetje genoeg van jouw hetse tegen mijn reacties.
Wat een vijandigheid! Jammer, en compleet overbodig.
So sue me!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #20 Gepost op: juli 26, 2009, 06:53:25 pm »
rkdiak, misschien is je opmerking toch dermate vaag, dat ik toch wel iets verduidelijking zou willen.
Anders vroeg ik daar niet naar.
Bedoel je met 'mensheid'bv alle mensen, gelovig of niet gelovig? Of maaktr het helemaal niet uit of je gelovig bent? Dat zou je denken als je de 'gehele mensheid'noemt.
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2009, 06:53:48 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #21 Gepost op: juli 26, 2009, 07:58:18 pm »

quote:

[...]
Het ligt redelijk voor de hand dat de Waarheid langzaam maar zeker zichtbaar wordt voor de gehele mensheid.
Hoezo ligt dat redelijk voor de hand?
Laat uw ja een ja zijn.

rkdiak

• Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #22 Gepost op: juli 26, 2009, 08:23:40 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 26 juli 2009 om 19:58:
[...]

Hoezo ligt dat redelijk voor de hand?

Een combinatie van zaken:

1. God wil dat allen gered worden
2. Onze redding is in de geopenbaarde Waarheid, de gekruisigde Christus
3. De waarheid was niuet al direct bij allen bekend.
So sue me!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #23 Gepost op: juli 26, 2009, 10:43:13 pm »

quote:

rkdiak schreef op 26 juli 2009 om 20:23:
[...]

Een combinatie van zaken:

1. God wil dat allen gered worden
2. Onze redding is in de geopenbaarde Waarheid, de gekruisigde Christus
3. De waarheid was niuet al direct bij allen bekend.

Is jouw conclusie dat de mensheid (alle mensen dus?) op een gegeven moment de Waarheid zullen kennen?
Worden alle mensen uiteindelijk gelovigen in Jezus Christus?

rkdiak

• Bekijk profiel
Waarheid en conformisme
« Reactie #24 Gepost op: juli 26, 2009, 11:09:51 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 juli 2009 om 22:43:
[...]

Is jouw conclusie dat de mensheid (alle mensen dus?) op een gegeven moment de Waarheid zullen kennen?
Worden alle mensen uiteindelijk gelovigen in Jezus Christus?
Kom, kom, wat je met simpel logisch nadenken kan zien, hoef je toch niet te vragen? Nee, natuurlijk niet. Wel zullen alle mensen de Waarheid zien en erkennen. Voor velen, waaronder velen die menen nu al gered te zijn, zal dat moment waarschijnlijk iets te laat komen.
So sue me!