Auteur Topic: Wat merken we tegenwoordig nog van God?  (gelezen 1089 keer)

Jopper

• Bekijk profiel
Wat merken we tegenwoordig nog van God?
« Gepost op: mei 06, 2003, 11:27:02 am »
Voor dit onderwerp moet ik zondag een verenigingsavond voorbereiden. Ik kom er nog niet helemaal uit en ben op zoek naar artikelen over dit onderwerp. K heb alleen een preek kunnen vinden, die hier een beetje over ging, verder nog niets. Weten jullie misschien nog iets waar ik wat aan heb? Ik zou het graag zo snel mogelijk horen, ook commentaar en reacties hierop zijn welkom!

B.V.D.,

Jopper

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 06, 2003, 12:04:22 pm »
Wat ik van God merk, is dat ik leef.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 06, 2003, 12:11:29 pm »

quote:

op 06 May 2003 11:27:02 schreef Jopper:
Voor dit onderwerp moet ik zondag een verenigingsavond voorbereiden. Ik kom er nog niet helemaal uit en ben op zoek naar artikelen over dit onderwerp. K heb alleen een preek kunnen vinden, die hier een beetje over ging, verder nog niets. Weten jullie misschien nog iets waar ik wat aan heb? Ik zou het graag zo snel mogelijk horen, ook commentaar en reacties hierop zijn welkom!

B.V.D.,

Jopper

Dat ik vanmorgen een rupsje zag wat niet groter was dan 1/2 c.m. Met alles erop en eraan : Een rijtje poten, wat kon eten, lopen, in alle bochten wringen, dus ook spieren of een ruggegraat had, met een maag, darmstelsel, ogen, oren, en zelfs als je goed keek nog een behaard lichaampje had.

Wie doet God dat na ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 06, 2003, 12:15:23 pm »

quote:

op 06 May 2003 11:27:02 schreef Jopper:

B.V.D.,

Jopper

Ligt Gods aanwezigheid niet overduidelijk in onze aanbidding?

Overdenking - Genieten van Gods tegenwoordigheid - pastor Stanley Hofwijks.

Het voornaamste doel van ons leven is God verheerlijken, Hem loven en prijzen en van Zijn tegenwoordigheid genieten. Wij kunnen God verheerlijken en van Zijn tegenwoordigheid genieten door lofprijzing, aanbidding en gebed.
Het is heerlijk om door lofprijzing en aanbidding in Gods tegenwoordigheid te komen!
Het verheerlijken van God is als een kostbare draad, die door al onze handelingen heen loopt. Ons leven moet een aaneenschakeling zijn van het verheerlijken van de Heiland. "Of gij dus eet of drinkt, of wat ook doet, doet het alles ter ere Gods." 1 Corinthe 10:31.

"Ik zal de naam van God prijzen met een lied, Hem verheerlijken met een lofzang; dat zal de Here meer behagen dan een rund, dan een stier met horens en hoeven." Psalm 69:31,32. Lofprijzing is behaaglijk voor God, meer dan alle goede werken.
Velen missen het doel van hun leven, omdat zij tekort schieten in het voornaamste doel: het verheerlijken van de Here. Lofprijzing en aanbidding moeten voor de wederom geboren gelovige een levensstijl zijn. U leeft voor Hem. Het gaat niet alleen om uitingen met de mond of met de instrumenten, maar ons hele leven, ons gedrag, alles wat in ons is, moet meewerken aan de verheerlijking van de Here.

Ons leven moet zijn tot lof voor God en tot zegen voor mensen.
Het verheerlijken van God, het voornaamste doel van ons leven, vloeit voort uit liefde voor de Here God. Wij erkennen Zijn grootheid en danken Hem voor wie Hij is en voor wat Hij doet.
God verheerlijken met woord en daad opent de weg naar Gods redding en stelt de Here in staat door Zijn Heilige Geest grote dingen onder ons te doen. Ziet wat geschreven staat in Psalm 50:23 - "Wie lof offert eert Mij, en baant de weg, dat Ik hem Gods heil doe zien."

God is blij met onze lofprijzingen.
Wie God verheerlijkt, eert Hem.
Wie God verheerlijkt, wordt er zelf beter van.
Een gemeente, waar God oprecht verhoogd en verheerlijkt wordt, zal de heerlijkheid Gods in haar midden ervaren.

God zoekt naar mensen die Hem aanbidden in geest en in waarheid.

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 06, 2003, 12:45:10 pm »

quote:

op 06 May 2003 12:11:29 schreef Mientje:
[...]
Dat ik vanmorgen een rupsje zag wat niet groter was dan 1/2 c.m. Met alles erop en eraan : Een rijtje poten, wat kon eten, lopen, in alle bochten wringen, dus ook spieren of een ruggegraat had, met een maag, darmstelsel, ogen, oren, en zelfs als je goed keek nog een behaard lichaampje had.

Wie doet God dat na ?

Mooi voorbeeld Mientje.
Ik heb het zelf weer met onze tuin dit voorjaar.
Na die vorstperiode een tijdje terug leek alles dood en sommige planten hadden we al afgeschreven.
En toch verschijnt weer overal jong groen aan (schijnbaar dode) planten.
Schitterend toch, die zorg van God?
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 06, 2003, 12:51:58 pm »

quote:

op 06 May 2003 12:11:29 schreef Mientje:
[...]

Wie doet God dat na ?

en als metafoor voor ons mensen, die rups kan zich verpoppen, in en soort doodsachtige
toestand in een cocon en daarna geheel getransformeerd tot lichtvleugelige vlinder,
los van de aardezwaarte worden
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 06, 2003, 12:58:39 pm »
Jopper, lees het boekje "Gereformeerden op zoek naar God; godsverduistering in het licht van de gereformeerde spiritualiteit". Dat gaat precies over jouw vraag.

Wie is verduisterd? God...of wijzelf..?
Ps. 111:10

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 06, 2003, 01:17:09 pm »

quote:

op 06 May 2003 12:58:39 schreef Wiering:
Jopper, lees het boekje "Gereformeerden op zoek naar God; godsverduistering in het licht van de gereformeerde spiritualiteit". Dat gaat precies over jouw vraag.

Wie is verduisterd? God...of wijzelf..?
God is licht en in Hem is geheel geen duisternis. ;)

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 06, 2003, 02:20:42 pm »
Maar Wilhelmina, ik denk dat de starter van dit onderwerp weinig met je eerste post kan. Het gaat namelijk niet in op de vraag "wat merken we tegenwoordig nog van God?". Ik ben het met je eens dat het voornaamste doel onzes levens is om God te prijzen en te loven (die termen zijn trouwens verwarrend, prijzen doe je namelijk vooral met de daad, en loven ook), maar de vraag 'waar is God', waarom zou ik Hem prijzen als Hij er allicht niet eens is, daarover gaat de discussie.

De kern van de zaak ligt echter in onszelf; er zijn praktisch geen mensen die met droge ogen kunnen beweren dat God niet bestaat.

Godskennis=zelfkennis.

Jopper

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 06, 2003, 02:24:28 pm »
Tnx alvast,

hier heb ik wel wat aan.

Waar kan ik dat boekje krijgen? Heb gezocht op internet, maar nog niet gevonden. Is die gewoon te krijgen bij een evangelische boekhandel?

Greetz, Jopper

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 06, 2003, 02:28:55 pm »

quote:

op 06 May 2003 14:20:42 schreef Wiering:
Maar Wilhelmina, ik denk dat de starter van dit onderwerp weinig met je eerste post kan. Het gaat namelijk niet in op de vraag "wat merken we tegenwoordig nog van God?". Ik ben het met je eens dat het voornaamste doel onzes levens is om God te prijzen en te loven (die termen zijn trouwens verwarrend, prijzen doe je namelijk vooral met de daad, en loven ook), maar de vraag 'waar is God', waarom zou ik Hem prijzen als Hij er allicht niet eens is, daarover gaat de discussie.

De kern van de zaak ligt echter in onszelf; er zijn praktisch geen mensen die met droge ogen kunnen beweren dat God niet bestaat.

Godskennis=zelfkennis.

Ik bedoel te zeggen dat als je de tegenwoordigheid van God niet ervaart, dat niet aan God ligt, maar dat je bewust die tegenwoordigheid moet zoeken. God troont op de lofzangen van zijn volk.
God wil wel, maar er is wereldwijd een aversie tegen aanbidding ontstaan. En daar waar aanbidding in Geest en in waarheid is, daar ervaar ik keer op keer de aanwezigheid van God, mét de wonderen en tekenen als bewijs dat Hij bemoeienis met ons heeft.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 06, 2003, 03:13:35 pm »
Ad Jopper: ik denk het wel, het is redelijk bekend. Ik vond het zelfs bij de seculiere bibliotheek van Hilversum, dus in de Ev. boekhandel is het vast wel te krijgen.

Ad Wilhelmina: en juist tegen die valkuil

quote:

Ik bedoel te zeggen dat als je de tegenwoordigheid van God niet ervaart, dat niet aan God ligt, maar dat je bewust die tegenwoordigheid moet zoeken. God troont op de lofzangen van zijn volk.
..waarschuwt de schrijver. Dat is eigenlijk niets anders dan God tot projectie maken. God komt zelf wel naar ons toe, en weet zelfs door onze zondige inborst heen te dringen. Daarvoor hoeven wij niets te doen, helemaal niets. We kunnen daar ook niets aan doen. Het is de bekende valkuil van de moderne Dopers, de Evangelischen, door te denken dat God alleen komt zodra we lekker beginnen te worshippen. Gelukkig niet! En dat is nu juist de wortel waarom ik nooit Evangelisch zal zijn. Het is namelijk zo projectief als wat, zo weinig ontologisch. Het sfeertje wat opgebouwd wordt bijvoorbeeld op massa-betogingen zoals de EO-jongerendag hoeft helemaal niets met God te maken te hebben! Let op: ik zeg niet dat Hij niet aanwezig is! Maar het is echt niet zo dat wij een soort voorwaarden moeten gaan maken voordat we Hem ervaren! Dat we een actie moeten doen! Dan krijgt Kuitert 100% gelijk als hij zegt dat geloven projectie is. Wij geloven dan in een God Die we eigenlijk zelf bedacht hebben.

Samenvattend: Worshipping, aanbidding is heel erg goed, het is zelfs onze opdracht als Christenen. Maar het is nooit ofte nimmer een voorwaarde of een actie waarbij God vanzelfsprekend aanwezig is. Waar er twee vergaderen in Mijn Naam, zal Ik aanwezig zijn, spreekt Jezus. Dus ook al in een goed gesprek over het geloof. Aanbidding als voorwaarde of als ervaringsgrond of als godsbewijs is onmogelijk. Het is hetzelfde als ik zeg dat doden niet dood zijn omdat ze voortleven in onze herinnering.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 06, 2003, 03:15:26 pm »

quote:

Wij geloven dan in een God Die we eigenlijk zelf bedacht hebben.
-->wij geloven dan in een god die we zelf bedacht hebben. Zonder hoofdletters natuurlijk, zoveel eer komen de afgoden niet toe.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 06, 2003, 03:18:51 pm »

quote:

op 06 May 2003 15:13:35 schreef Wiering:
Ad Jopper: ik denk het wel, het is redelijk bekend. Ik vond het zelfs bij de seculiere bibliotheek van Hilversum, dus in de Ev. boekhandel is het vast wel te krijgen.

Ad Wilhelmina: en juist tegen die valkuil [...]

..waarschuwt de schrijver. Dat is eigenlijk niets anders dan God tot projectie maken. God komt zelf wel naar ons toe, en weet zelfs door onze zondige inborst heen te dringen. Daarvoor hoeven wij niets te doen, helemaal niets. We kunnen daar ook niets aan doen. Het is de bekende valkuil van de moderne Dopers, de Evangelischen, door te denken dat God alleen komt zodra we lekker beginnen te worshippen. Gelukkig niet! En dat is nu juist de wortel waarom ik nooit Evangelisch zal zijn. Het is namelijk zo projectief als wat, zo weinig ontologisch. Het sfeertje wat opgebouwd wordt bijvoorbeeld op massa-betogingen zoals de EO-jongerendag hoeft helemaal niets met God te maken te hebben! Let op: ik zeg niet dat Hij niet aanwezig is! Maar het is echt niet zo dat wij een soort voorwaarden moeten gaan maken voordat we Hem ervaren! Dat we een actie moeten doen! Dan krijgt Kuitert 100% gelijk als hij zegt dat geloven projectie is. Wij geloven dan in een God Die we eigenlijk zelf bedacht hebben.

Samenvattend: Worshipping, aanbidding is heel erg goed, het is zelfs onze opdracht als Christenen. Maar het is nooit ofte nimmer een voorwaarde of een actie waarbij God vanzelfsprekend aanwezig is. Waar er twee vergaderen in Mijn Naam, zal Ik aanwezig zijn, spreekt Jezus. Dus ook al in een goed gesprek over het geloof. Aanbidding als voorwaarde of als ervaringsgrond of als godsbewijs is onmogelijk. Het is hetzelfde als ik zeg dat doden niet dood zijn omdat ze voortleven in onze herinnering.

Natuurlijk is God daar waar twe of drie in zijn naam aanwezig zijn. Maar veel mensen zijn samen, zonder dat in Zjn naam te doen. Zij spreken over zaken die God niet behagen, kijken films die God een gruwel is, of doen dingen die het daglicht niet kunnen verdragen.God zegent dat absloluut niet. Er staat heel duidelijk "in Mijn naam"

Waarom denk je dat de bijbel zegt: Nadert tot God en Hij zal tot U naderen?

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 06, 2003, 05:13:06 pm »
De spreuken voorin dat boek zijn niet voor niets:

"Zoekt en gij zult vinden"(Mat. 7:8)    
"Ik ben gevonden door wie Mij niet zochten" (Rom. 10:20)

Wat een tegenspraak he!

"Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij"

Deze ogenschijnlijke paradox is de kern van de Dordtse Leerregels, eigenlijk de kern van de verbinding God-mens in het geloof.
Let op: het gaat in deze discussie helemaal niet om de wil des HEEREN; daarover zijn we het wel eens. Dat doet er nu ook helemaal niet toe. Ik ben het best met je eens dat God bij herhaaldelijk zondigen (wie kan zondigen zonder de Wet?!) misschien wel eens kon stoppen met zegenen, maar dat is nu juist Gods goedertierenheid: Hij doet dat niet !

Het hangt nooit van ons af, gelukkig maar.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 06, 2003, 05:13:56 pm »
Euh dr zit een foutje in mijn laatste post. Ik weet niet hoe ik dat huilende gezichtje heb neergezet maar 't is in ieder geval een foutje!

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 06, 2003, 05:20:49 pm »

quote:

op 06 May 2003 17:13:56 schreef Wiering:
Euh dr zit een foutje in mijn laatste post. Ik weet niet hoe ik dat huilende gezichtje heb neergezet maar 't is in ieder geval een foutje!

; laten volgen door een spatie en niet direct door (
:)
Ik doe niet meer mee.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 08, 2003, 08:09:06 pm »
reageert Wilhelmina nog??

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 18, 2004, 08:31:57 pm »
Wat merk je tegenwoordig nog van God? Best wel een moeilijke vraag. Ik ga me daar eens op bezinnen. Voor mij is God er altijd wel. Dat is het vertrouwen dat je hebt.