Auteur Topic: Internetgebed  (gelezen 2749 keer)

pyro

• Bekijk profiel
Internetgebed
« Gepost op: augustus 05, 2009, 06:16:12 pm »
Op internet kwam ik het volgende gebed tegen om de surfer te behoeden en te bewaren op al zijn cyberwegen:

Almachtige en eeuwige God,
die ons naar Uw beeld en gelijkenis geschapen hebt,
en die ons aanspoort alles te gedenken
wat goed, waar en mooi is,
in het bijzonder in de goddelijke persoon
van Uw eniggeboren Zoon,
onze Heer Jezus Christus,
maak door Uw genade dat we
tijdens onze reizen over het internet
onze handen en ogen slechts zullen richten
op wat U behaagt,
en dat we alle zielen die we ontmoeten
welwillend en met geduld tegemoet zullen treden
door Jezus Christus onze Heer
Amen

Wat vinden jullie hiervan, heeft het zin specifiek te bidden voor het surfen?

Adinomis

• Bekijk profiel
Internetgebed
« Reactie #1 Gepost op: augustus 05, 2009, 09:31:05 pm »

quote:

pyro schreef op 05 augustus 2009 om 18:16:
Op internet kwam ik het volgende gebed tegen om de surfer te behoeden en te bewaren op al zijn cyberwegen:

Almachtige en eeuwige God,
die ons naar Uw beeld en gelijkenis geschapen hebt,
en die ons aanspoort alles te gedenken
wat goed, waar en mooi is,
in het bijzonder in de goddelijke persoon
van Uw eniggeboren Zoon,
onze Heer Jezus Christus,
maak door Uw genade dat we
tijdens onze reizen over het internet
onze handen en ogen slechts zullen richten
op wat U behaagt,
en dat we alle zielen die we ontmoeten
welwillend en met geduld tegemoet zullen treden
door Jezus Christus onze Heer
Amen

Wat vinden jullie hiervan, heeft het zin specifiek te bidden voor het surfen?
De bijbel zegt "ken Hem in al uw wegen...dan zal Hij uw paden recht maken"(Spr. 3:6). Ook het surfen is een weg. Dus ja..... !!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Oogje

• Bekijk profiel
Internetgebed
« Reactie #2 Gepost op: augustus 05, 2009, 09:47:42 pm »
Bidden heeft natuurlijk altijd zin, er is geen gebed wat niet verhoord wordt en van bidden wordt je altijd heiliger, mits ook ingebed in een rechtvaardig leven. Maar ook al zou het bidden geen zin hebben, dan nog is het goed om het te doen, want bidden doe je omdat je graag met God in contact blijft, zomaar, zonder achterliggende agenda, omdat Hij het is.

Het gebed klinkt als een katholiek gebed en katholieken hebben inderdaad een gewoonte in het bidden voor allerlei activiteiten. Zo zijn er gebeden voordat je gaat rijden, uiteraard voordat je gaat eten, voordat je aan het werk gaat, et cetera. Een eenvoudig kruisteken wordt daarvoor ook veelvuldig gebruikt, of een kort schietgebedje.

Alles wordt zo in het leven met God betrokken en zo als het ware geheiligd. Je surft dan niet op internet, maar heiligt jezelf door op internet te surfen. Zo kun je zelfs de meest alledaagse activiteiten of dingen, tot aan de afwas toe, tot gebeden maken, waarin je gemeenschap met God blijft houden. Het is dan ook niet vreemd dat er dan gebeden zijn die je daarvoor kunt bidden.

pyro

• Bekijk profiel
Internetgebed
« Reactie #3 Gepost op: augustus 08, 2009, 10:43:30 am »

quote:

Adinomis schreef op 05 augustus 2009 om 21:31:
De bijbel zegt "ken Hem in al uw wegen...dan zal Hij uw paden recht maken"(Spr. 3:6). Ook het surfen is een weg. Dus ja..... !!

Dat is een volmondig ja.  d:)b

quote:

Oogje schreef op 05 augustus 2009 om 21:47:
Bidden heeft natuurlijk altijd zin, er is geen gebed wat niet verhoord wordt en van bidden wordt je altijd heiliger, mits ook ingebed in een rechtvaardig leven. Maar ook al zou het bidden geen zin hebben, dan nog is het goed om het te doen, want bidden doe je omdat je graag met God in contact blijft, zomaar, zonder achterliggende agenda, omdat Hij het is.

zelfs als bidden geen zin zou hebben, heb je toch zin om te bidden  O-)

quote:

Het gebed klinkt als een katholiek gebed en katholieken hebben inderdaad een gewoonte in het bidden voor allerlei activiteiten. Zo zijn er gebeden voordat je gaat rijden, uiteraard voordat je gaat eten, voordat je aan het werk gaat, et cetera. Een eenvoudig kruisteken wordt daarvoor ook veelvuldig gebruikt, of een kort schietgebedje.

Het gebed stond op een katholieke site, dus dat klopt wel dat het katholiek klinkt. Zelfs in mijn verwoording, want ik heb het niet alleen op mijn eigen manier vertaald / verwoord, ik heb ook de interventie van de heilige Isodorus uit het originele recept weg gelaten. Ik zag het nut / de noodzaak niet.

quote:

Alles wordt zo in het leven met God betrokken en zo als het ware geheiligd. Je surft dan niet op internet, maar heiligt jezelf door op internet te surfen. Zo kun je zelfs de meest alledaagse activiteiten of dingen, tot aan de afwas toe, tot gebeden maken, waarin je gemeenschap met God blijft houden. Het is dan ook niet vreemd dat er dan gebeden zijn die je daarvoor kunt bidden.

Ja, maar uit gewoonte bidden kan het ook moeilijker maken omdat je vanzelfsprekende gewoontes op een gegeven moment alleen nog doet zonder erbij na te denken.
Is bidden uit automatisme de bedoeling?
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2009, 10:49:20 am door pyro »

Oogje

• Bekijk profiel
Internetgebed
« Reactie #4 Gepost op: augustus 08, 2009, 02:07:13 pm »
Sjaloom pyro,

Ligt eraan hoe je dat automatisme beleeft. Als het gebed een sleur wordt, omdat het nu eenmaal moet en je daarnaast geen echte relatie met God hebt, dan schiet het weinig op. Maar als het gebed een soort van tweede ademhaling wordt, ingebed in een liefdevolle relatie, dan is het een prachtige natuur die je van God gekregen hebt. Ik bedoel, ademen doe je ook láng niet altijd bewust, maar om er daarom maar mee te stoppen?

In het orginele gebed wordt Isidorus er ook bij aangeroepen ja. Omdat hij nogal wat brede kennis had en dat in encyclopediën heeft vervat, wordt hij nog wel als de patroonheilige van het internet gezien. Zodat je hem dus kunt vragen of hij ook voor je wil bidden. Niet noodzakelijk, maar gewoon een stukje typisch katholieke broederliefde. ;)

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Internetgebed
« Reactie #5 Gepost op: augustus 10, 2009, 12:01:21 am »
"Ik en mijn muis, wij zullen de HERE dienen."

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Internetgebed
« Reactie #6 Gepost op: augustus 10, 2009, 01:08:54 am »

quote:

Doarsie schreef op 10 augustus 2009 om 00:01:
"Ik en mijn muis, wij zullen de HERE dienen."
Stikker van het Gomaruscollege :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Internetgebed
« Reactie #7 Gepost op: augustus 10, 2009, 01:10:46 am »

quote:

Oogje schreef op 05 augustus 2009 om 21:47:
............er is geen gebed wat niet verhoord wordt......

Alle gebeden verhoord? Vertel zou ik zeggen?
Alle gebeden worden GEhoord maar VERhoord?
Mail me maar als je wat wilt weten

Oogje

• Bekijk profiel
Internetgebed
« Reactie #8 Gepost op: augustus 10, 2009, 10:25:36 am »
Sjaloom okidoki,

Kleine nuancering: elk oprecht gebed, bewust gebeden of als "tweede adem" gebeden zal worden verhoord, hoe dan ook. Al is dat alleen al omdat jezelf bij elk gebed weer veranderd. De verhoring zal echter vaker heel anders lopen dan je zelf dacht en nog vaker krijg jij en of de ander uiteindelijk zelfs iets beters dan waarom gebeden is.