Auteur Topic: Samenwonen na echtscheiding, advies graag  (gelezen 17227 keer)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Samenwonen na echtscheiding, advies graag
« Reactie #50 Gepost op: augustus 14, 2009, 03:07:07 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 14 augustus 2009 om 14:29:
[...]
Wat bedoel je met lidmaatschap opzeggen? Ik vind lidmaatschap icm kerk/gemeente wat vreemd klinken, maar wellicht ligt dat aan mij.

In kerkelijk correct jargon: "Je onttrekken aan opzicht en tucht van de kerkeraad". Een lid kan zich onttrekken, en de kerk respecteert dat. Als je daar nog een gesprek over wilt: graag, als je besluit niks meer met de kerk te maken wilt hebben: jammer, maar het zij zo. Je laat een gat achter in de gemeente, en er zal wellicht nog lang voor je gebeden worden, maar er is geen sprake van een tucht-traject.

quote:

En wat als iemand zijn 'lidmaatschap' niet op wil zeggen, maar verder ook geen interesse heeft in 'visite'?

Dan krijg je dus wel te maken met de tucht. Je kunt geen lid zijn van een kerk en je ondertussen volledig onttrekken aan de gemeenschap van die kerk.

Maar dit begint wel erg off-topic te raken.
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2009, 03:07:15 pm door Pooh »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: augustus 15, 2009, 11:06:27 am »

quote:

Pooh schreef op 14 augustus 2009 om 13:46:
(..)
Daar snap ik dan weer niets van. Tucht is gericht op bekering (in woord en daad), en het uiteindelijke gevolg van de tucht kan uitsluiting zijn. Naar mijn idee kun je, als je samenwonen afkeurt, een samenwonend stel best onder de tucht stellen. Ze leven dan immers in zonde, en moeten zich daarvan bekeren. Wel moet je dan als kerkeraad duidelijk maken wat je verwacht: ofwel een huwelijk, ofwel opheffing van het samenwonen.
In de praktijk kan zoiets een lastige situatie zijn, maar juist in zo'n geval is tucht geen straf, maar een manier om je afkeuring te laten blijken over een voortbestaande zonde. Bij een eenmalige zonde kan er moeilijk sprake zijn van tucht, maar wel zodra de zonde voortduurt. Zo kan bij een diefstal er nog steeds 'achteraf' tucht plaatsvinden, als bijvoorbeeld de dief weigert de bestolene schadeloos te stellen of het goed terug te geven.
(..)
misschien kwam het er niet helemaal goed uit, maar wat Pooh hier zegt, is wat ik wilde verwoorden. Uiteraard is tucht niet straf, maar redeneren dat het kwaad nu eenmaal al geschied is, en er dus geen tucht meer nodig is, is een gekke redenering. Zolang mensen blijven volhouden dat de zonde die ze deden, geen zonde was, blijft bijsturing nodig. Vandaar mijn voorbeeld van de dief. Zolang die blijft volhouden dat er geen zonde was, zal er iets van tucht nodig blijven.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: augustus 21, 2009, 02:53:25 pm »

quote:

vrolijke schreef op 14 augustus 2009 om 14:32:
Sorry, dat ik dat als leek zo zie, maar dat hele "maatregelgedoe" klinkt in mijn oren vrij sterk naar sekte.
Schaam je niet, het zal je leeftijd zijn. Voor de meeste mensen die ouder of jonger zijn, is het vrij normaal dat je je aan de regels van de club moet houden, als je graag lid wil zijn van de club. Eigenlijk is er maar één generatie geweest, de laatste decennia, die meende dat je de club maar moest aanpassen aan de wensen van het individu.
So sue me!

drsterp

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: september 20, 2009, 11:03:38 pm »
Even alle lijntjes bij elkaar:

Wanneer je na scheiding om begrijpelijke redenen met een nieuwe vriend liever niet te snel gaat trouwen, maar wel wilt samenwonen, kan mogelijk je lokale GKv gaan sputteren en met een tuchtmaatregel komen.

Maar... je hebt elkaar al trouw beloofd, ook in gebed, ook voor God dus (zonder dat ritueel van het stadhuis dus). Eigenlijk iets dat enorm het vieren waard is: de liefde is terug in je leven en samen ga je ervoor!!  d:)b . Ik zou zeggen: stel je kerkraad voor om in de voorbede jullie relatie op te dragen, zodat jullie liefde en beloofde trouw ook publiek in de gemeente gehoord wordt.

Bijbels gezien is de voorwaarde van het burgelijk huwelijk natuurlijk klinkklare onzin. Het huwelijk was in feite beklonken met de eerste keer seks, maar werd altijd met feestelijkheden omkleed.

Ik mag hopen dat de kerkraad van de GKv van onze Achterhoekse (die deze topic immers startte) een dergelijke suggestie omarmt. Mogelijk zijn ze bang voor reacties van puriteinse gemeenteleden (want ja, zo lijkt het wel of onze kerkraad het vermaledijde samenwonen goedkeurt...) en nemen ze de suggestie niet over, maar wensen ze jullie veel liefde en succes toe. Mocht de ouderling toch op het onzalige idee komen om met iets als tucht aan te komen, dan zou ik zeggen: Schrijf een kort en keurig briefje waarin je je lidmaatschap opzegt en ga op zoek naar een andere gemeente waarin liefde en trouw wel serieus genomen wordt.

Ik wens je veel wijsheid, onderlinge liefde en vooral Gods Liefde toe, welke keuze je ook maakt en waar je ook (kerkelijk) uit mag komen.
drsterp

wijngaard

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: september 28, 2010, 01:53:34 pm »
Hoi Achterhoekse,
Zag vandaag voor het eerst je berichten over samenwonen na echtscheiding.
Het greep mij heel erg aan.
Allereerst ben ik heel erg benieuwd hoe het nu met je gaat? Woon je al samen?
Ik ben ook gescheiden en ga binnenkort ook samenwonen en kan je gedachten maar ook je angst en twijfel heel goed begrijpen. Het is zo herkenbaar.
Ik denk als buitenstaander is het allemaal heel makkelijk te beredeneren tot dat je er zelf mee te maken krijgt. Natuurlijk is het beter om eerst te trouwen maar soms lukt het gewoon nog even niet en dan is het natuurlijk heel makkelijk om gelijk te zwaaien met de tucht.
Laten we blijven in Zijn liefde!
Ik wens je heel veel zegen en geluk samen met Hem. Hij houd van je en laat je nooit gaan.
Groetjes

quote:

Achterhoekse schreef op 10 augustus 2009 om 14:28:
Hallo allemaal,

Ik ben jaren terug gescheiden van de vader van mijn kinderen, dit was destijds erg verdrietig, hij had een vriendin en koos voor haar.

Inmiddels heb ook ik weer een vriend en wij hebben samen een huis gekocht en zijn van plan te gaan samenwonen in november van dit jaar. Mijn vriend is wel gelovig maar geen lid van de gkv. Beide willen we (nog) niet trouwen. Hij wil eventueel wel lid worden van mijn kerk maar is niet gedoopt, dus dit kan volgens mij niet. Dan zal hij toch moeten toe treden via een doop, toch?

Nu ben ik nog steeds trouw lid van de gkv, waar ik, soms wij ook trouw met de kinderen heen ga(an).

Ik ben me er van bewust dat samenwonen in mijn gemeente niet geaccepteerd wordt maar ik wil niet, omdat het hoort  en 'mijn kerk' dat wil trouwen, het huwelijkspapiertje heeft voor mij weinig betekenis meer. Een huwelijk in de toekomst sluit ik dan ook niet uit, maar voorlopig hoeft het voor mij niet, niet omdat we niet trouw zijn aan elkaar, daar zijn we beide wel van overtuigd, maar puur omdat het op dit moment voor ons niets meer toevoegt.....

Graag wil ik van jullie advies in deze, ik zou liever mijn kerk niet willen verlaten, ik voel me er thuis en gewaardeerd, ook is het omzien naar elkaar in mijn gemeente groot, toch denk ik er over om toch dan maar gezamenlijk naar een andere kerk te gaan, waar ons gezin, zoals we straks zullen zijn, geaccepteerd wordt als het is.....en dat is in mijn gemeente hoogst waarschijnlijk niet het geval.

Ik hou niet van schijnheilig doen en wil dus niet dat mijn vriend zijn eigen woning aan houdt en ondertussen toch bij mij komt wonen, ik wil ook tegen mijn ouderling eerlijk zeggen dat ik ga samenwonen....

Vinden jullie dit raar of dom? Of hadden jullie het anders aangepakt, graag advies!

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: september 28, 2010, 09:11:47 pm »

quote:

drsterp schreef op 20 september 2009 om 23:03:
Even alle lijntjes bij elkaar:

Wanneer je na scheiding om begrijpelijke redenen met een nieuwe vriend liever niet te snel gaat trouwen, maar wel wilt samenwonen, kan mogelijk je lokale GKv gaan sputteren en met een tuchtmaatregel komen.

Maar... je hebt elkaar al trouw beloofd, ook in gebed, ook voor God dus (zonder dat ritueel van het stadhuis dus). Eigenlijk iets dat enorm het vieren waard is: de liefde is terug in je leven en samen ga je ervoor!!  d:)b . Ik zou zeggen: stel je kerkraad voor om in de voorbede jullie relatie op te dragen, zodat jullie liefde en beloofde trouw ook publiek in de gemeente gehoord wordt.

Bijbels gezien is de voorwaarde van het burgelijk huwelijk natuurlijk klinkklare onzin. Het huwelijk was in feite beklonken met de eerste keer seks, maar werd altijd met feestelijkheden omkleed.

Ik mag hopen dat de kerkraad van de GKv van onze Achterhoekse (die deze topic immers startte) een dergelijke suggestie omarmt. Mogelijk zijn ze bang voor reacties van puriteinse gemeenteleden (want ja, zo lijkt het wel of onze kerkraad het vermaledijde samenwonen goedkeurt...) en nemen ze de suggestie niet over, maar wensen ze jullie veel liefde en succes toe. Mocht de ouderling toch op het onzalige idee komen om met iets als tucht aan te komen, dan zou ik zeggen: Schrijf een kort en keurig briefje waarin je je lidmaatschap opzegt en ga op zoek naar een andere gemeente waarin liefde en trouw wel serieus genomen wordt.

Ik wens je veel wijsheid, onderlinge liefde en vooral Gods Liefde toe, welke keuze je ook maakt en waar je ook (kerkelijk) uit mag komen.
Wellicht zinnig om eea te onderbouwen,los van of de Achterhoekse nu al samenwoont,want bij mijn weten heeft de GKV een andere redenering.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: september 29, 2010, 08:40:47 am »
Modbreak:
Bericht verwijderd.
« Laatst bewerkt op: september 29, 2010, 08:40:59 am door Pooh »