quote:
Ik heb geen kennis of inzicht van de visies van de GKv over samenwonen en trouwen. Mensen met meer verstand hebben al gereageerd.
Wat ik wel weet, is dat de keuze voor een kerk, ook (of juist, dat onthou ik nooit) binnen de GKv van vrij groot belang wordt geacht. Men leert iets over een "ware kerk" waar je je bij moet voegen, als ik me niet vergis?
Ik neem maar even aan dat je, als GKv-lid, de Bijbel redelijk serieus neemt als basis voor je geloof en je gelovig handelen. Dan is je wellicht bekend dat de Bijbel leert:
- Jezus heeft één Kerk gevestigd in deze wereld
- De Kerk/kerk/gemeente heeft een Bijbelse
plicht normen te handhaven, tucht dus
- Als christen heb je de Bijbelse
plicht actief lid te zijn van je gemeente, minimaal de vieringen van je Kerk/kerk/gemeente mee te vieren.
Je zegt dat je, tot "nu nog" trouw lid bent van de GKv. Die trouw, waar bestaat die uit? Is dat trouw uit gewoonte, of innerlijke trouw? Kan je trouw zijn aan de GKv en tegelijk haar geloof afwijzen? Ik zou een bevestigend antwoord raar vinden. Dom vind ik een weinigzeggende term, maar raar zou ik het wel vinden.
Dus als je nu nog trouw lid bent van de GKv, vind je dat haar normen, haar tucht-toepassing, passend is voor de ware kerk. Zo niet, had je de GKv allang moeten verlaten. Je vriend zal, als hij christen is (je zegt "gelovig", maar dat kan zoveel zijn he), waarschijnlijk zijn geloof voeden vanuit min of meer dezelfde Bijbel als jij. Ook hij zal dus weten dat er slechts één Kerk is gevestigd door Christus, dat die aan tucht zal moeten doen, en dat hij (je vriend dus) participerend lid van die ene Kerk zal moeten zijn.
Als zijn kerk de GKv niet (h)erkent als onderdeel van die ene Kerk van Christus, of de GKv (h)erkent de zijne niet zo, en ze "kennen elkaar" wel, dan is het simpelweg onmogelijk dat jullie beiden in de goede kerk zitten, in een kerk die volledig deel is van de Kerk van Christus. Lijkt me een probleem als één van jullie zou overstappen naar de kerk van de ander.
Maar nog groter lijkt me het probleem als je de GKv zou verlaten, op grond van het feit dat haar normen je nu even niet zo goed uitkomen. ALS je gelooft, of tot nu toe geloofde, wat de Bijbel vrij expliciet weer geeft en wat de GKv expliciet tot haar belijdenis rekent, dan is een goede grond om de GKv te verlaten: je hebt ontdekt dat de GKv niet tot de Kerk van Christus behoort, omdat ze bijvoorbeeld onwaarheden leert. Maar de GKv verlaten omdat haar normen jou nu even niet zo goed uitkomen is als de leerling die van Christus te horen krijgt (Mt

: laat de doden de doden begraven en volg Mij. Die leerling had ook eerst even iets anders te doen, het kwam allemaal even niet zo goed uit.
Had ik het anders aangepakt? Ja, in mijn geloof bestaat echtscheiding niet, en dus ook hertrouwen niet, en na een burgerlijke echtscheiding samenwonen evenmin. Maar los daarvan kan ik me niet voorstellen dat ik de Kerk die ik beschouw als de Kerk van Christus, zou verlaten omdat haar normen me te zwaar vallen.
Mijn advies: aansluitend met wat al gezegd is eigenlijk, blijf in de GKv en ga op zoek naar mogelijkheden om aan haar normen te voldoen, maar ga ook op zoek naar haar barmhartigheid voor een zoekend schaap in haar kudde. Ik vermoed dat je GKv-gemeente heel wat minder hard zal blijken te zijn dan je nu misschien vreest, mits je maar met open geest en bereidheid tot luisteren in gesprek gaat. En blijf bij dat alles bidden.