quote:
Nee het is voor mij zeker geen woordspelletje Elle en dat weet je ook wel.
quote:
Geloof in Christus blijft uiteraard niet zonder werken. Maar 't begint met geloof. Terwijl het geloof van Joden (en dat van moslims) gekenmerkt wordt doordat het begint met werken.
Paulus verzette zich tegen de
werken van de wet:
'
...zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder de vloek...' (Gal 3,10)
Doch is dat heel wat anders natuurlijk als 'de werken' want hoe kan er nou kwaad schuilen in een goed werk? Jezus zei:
Mat 5,16Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.
Voor ons als christenen zijn goede werken van groot belang, herinner je je nog hoe Jakobus het formuleerde in hoofdstuk 2 vers 20?
'
Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?Dit blijft een hard citaat vind ik, maar het staat geschreven dus kunnen we het enkel aannemen.
quote:
Uit galaten 5; daar wordt duidelijk dat hij in hoofdstuk 1 en 2 niet voor niets tegen besnijdenis van gelovigen-uit-de-heidenen van leer trekt.
Akkoord, dat is inderdaad een sterk argument. Nader onderzoek toont aan dat Paulus beklemtoonde de apostel van de Heidenen te zijn (Rom 11,13; 1 Tim 2,7; 2 Tim 11,2) dus ik ga er vanuit dat de Galaten dat ook waren. Aangezien Paulus elders verklaart dat de Heidenen de wet niet hebben (Rom 2,14) kan het niet anders dan dat hij de eerste christenen uit de Joden bedoelde met 'Christus heeft
ons verlost van de vloek der wet'. En doordat zij bevrijd waren van de wet kregen de Heidenen het evangelie ook te horen, zodat zij eveneens gered waren.
Dat is mijn suggestie, want de Heidenen kunnen uiteraard nooit onder een wet zijn geweest die ze niet hadden.