quote:
Begrijpelijk, maar die presentatie kwam pas na een tijdje. De eerste vraag werd daadwerkelijk gesteld als hypothese:
stel dat...quote:
Dat is makkelijk te herkennen: de gedeelten tussen twijfelhaken zijn bv een stuk uit Marcus 16 en een tekst uit een van de brieven van Johannes over de drie getuigen. Hier kun je pro's en contra's over lezen en je zo een oordeel vormen.
Nee, je begrijpt me verkeerd, ik vroeg het andersom.
1. De samenstellers en overschrijvers van de Bijbel, zoals bijvoorbeeld die Alexandrijnse school, hadden de neiging zaken die ze niet aanstonden (om morele overwegingen) uit de Bijbel te laten.
2. Johannes 8 is daar een voorbeeld van: veel oude christenen hadden een afkeer van het verhaal.
3. Het feit dat het er toch instaat, is een bewijs van de echtheid - er was veel meer morele reden om het eruit te laten dan het te behouden, laat staan het er later aan toe te voegen. Met het oog op de waarheid hebben de schrijvers het er, met tegenzin, in te laten.
Heb ik zo goed het argument dat jij hierboven aanvoert, weergegeven?
Mijn vraag is vervolgens:
4. De samenstellers/overschrijvers van de Bijbel kunnen best een afkeer hebben gehad van veel méér verhalen, dan dat uit Johannes 8.
5. Hoe weten we dat er niet meer stukjes zijn geweest waar ze een afkeer van hadden, die het uiteindelijk níet hebben gered? Die dus ten onrechte uit de Bijbel zijn gehouden en gebleven, maar er wel in hadden moeten staan?
Het komt dus toch aan op vertrouwen, dat er in de Bijbel terecht is gekomen, wat erin moest staan, dat God ook in het overschrijven, samenstellen en canoniseren aan het werk is geweest door menselijk broddelwerk heen. Wat dat betreft kan Luther best een instrument in Gods hand zijn geweest.
Een zijspoortje, puur geschiedkundig want ik heb er weinig kaas van gegeten, hoe zit het nou: had Luther goede argumenten (vanuit de boeken zelf) om de Bijbel aan te passen, en heeft hij vervolgens zijn theologie gebouwd op wat overbleef, of was het andersom - geloofde hij iets anders en heeft hij op grond daarvan zijn Bijbel samengesteld? De waarheid zal wel in het midden liggen maar wat wáren Luthers argumenten nou eigenlijk?
quote:
En de vraag is m.i.: wil je mee met de bijbelkritiek die nog maar een paar eeuwen geleden op is gekomen en die heel anders naar de bijbel kijkt dan men als die eeuwen heeft gedaan? En dat vanwege hun veranderde wereldbeeld en filosofische overtuigingen. Jezus geeft gezag aan het OT: er staat geschreven en een citaat is voldoende.
Even weer puur experimenteel, want dit vind ik moeilijk:De grap is volgens mij dat de Bijbelkritiek van nu het
rechtstreekse gevolg is van de manier waarop men op een gegeven moment naar diezelfde Bijbel is gaan kijken. Als je beweert dat je door het zorgvuldig onderzoeken van die boeken erachter zult komen dat alles wat erin staat (historisch) correct, goed en waar is, zet je die boeken in een erg kwetsbare positie. Ze moeten dan natuurlijk wel waarmaken wat erover wordt beweerd en de toets van kritisch onderzoek doorstaan. Als je die boeken dan inderdaad goed gaat onderzoeken met de historisch-kritische methode is het beroepsrisico om er vervolgens achter te komen dat die zaken níet blijken te kloppen en intellectuele eerlijkheid om dat niet te negeren. Maar wat doe je daar dan mee?
Snap je wat ik bedoel?
In nog wat andere woorden. Als de grond onder je geloof is: we kennen Jezus uit de evangeliën, die evangeliën zijn historisch betrouwbaar en correct, en op grond van wat Jezus zegt accepteren we bijvoorbeeld ook het OT, dan stort je kaartenhuis in als die evangeliën dubieus zijn. Aan de ene kant ben je verplicht héél goed historisch-wetenschappelijk uit te zoeken of die boeken correct zijn, vervolgens heb je een levensgroot probleem als ze dat niet blijken te zijn. Je kunt dat vervolgens negeren, maar dan verander je ineens wel weer je hele kijk op die teksten.
(volgende stukje is niet aanvallend richting jou, met 'je' bedoel ik 'men')
Nog een andere poging: de historisch kritische methode voor het beoordelen van bijbelteksten wordt betrouwbaar geacht, zolang eruit komt wat je wilt, namelijk dat de bijbel historisch correct is. Zodra eruit komt wat je niet aanstaat, ga je de methode zelf relativeren (terwijl je haar wel aanhoudt waar ze je visie ondersteunt). Eén en ander doet me zeer sterk denken aan het creationisme.