quote:
Niet zo ineens. Albertus beweert hier nogal makkelijk dat iedere christen in Nederland verantwoordelijk is voor iedere oorlogsdode in Afganistan, en dat JG's nooit vuile handen hebben gemaakt. HIJ haalt WO II er bij, niet ik.
Maar dan is het wel zo eerlijk om er bij te vertellen dat de JG, niet individuele getuigen, maar hun hoofdorganisatie, het WTG zelf, aan de vooravond van de kampen, haar innige liefde voor Duitsland en Hitler, en haar diepe haat jegens de joden, in een brief aan Hitler heeft geuit. Kennelijk omdat men het eigen vege lijf probeerde te redden. Als Albertus consequent is, erkent hij dat aan de handen van iedere JG het bloed van zes miljoen joden kleeft. Dat beweer ik niet, dat impliceert hij zelf. En vergeet niet, de JG's deden dit
duidelijk om hun eigen leven te redden van de kampen. Dat ze het achteraf brengen als een soort heldenverhaal, waarin zij de martelaren zijn, is grotesk.
quote:
Er zijn nogal wat weetjes over de RK-kerk voor en tijdens WO II
Of zijn dat broodjes aap?
In tegendeel, en als je iets minder primair had gereageerd, en gewoon had gelezen, zou je al weten dat ik de laatste ben om dat te ontkennen. Als je mijn berichten over dit onderwerp wel eens meer had gelezen, had je geweten dat ik daar nooit voor weg loop, en liever een paar laster-verhalen negeer, dan dat ik één poging zou doen de waarheid af te zwakken. Het christendom IS wat mij betreft de RKK, en DUS is de RKK verantwoordelijk voor het felle en bloeddorstige anti-semitisme dat Europa al zwart kleurt sinds het begin van onze jaartelling. Je zal van mij niet horen dat omdat Luther een felle anti-semiet was, dat aan de reformatie valt te rekenen: Luther was een katholiek, en heeft zijn rabiate anti-semitisme geleerd in een katholieke wereld. Evenmin zal je me horen over het feit dat Hitler geen religieus, maar een raciaal anti-semitisme predikte dat volstrekt niet afkomstig was uit katholieke kring, en dat hij bijzonder fel anti-katholiek was. Want ook voor Hitlers antisemitisme was een voedingsbodem nodig, en die voedingsbodem was christelijk. En daarmee, in mijn verstaan, een katholieke verantwoordelijkheid.
Dus kom me niet aanzetten met goedkope pogingen de RKK aan te vallen, of mij, want als je een greintje eerlijkheid hebt, erken je dat ik nooit anders heb gezegd dan wat ik nu zeg, en dat je dus alleen maar een mooie kans zag om even richting katholieken, of specifiek richting mij, te trappen. jammer, je behoefte aan ruziezoeken gaat blijkbaar voor eerlijkheid.